Zobacz temat - [R75] Termostat+otwór w silniku
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Termostat+otwór w silniku

u95 - Czw Gru 03, 2015 10:20
Temat postu: [R75] Termostat+otwór w silniku
Witajcie, zakładam ten temat z takim pytaniem, od czego jest ten otwór[?] zaślepiony w silniku nad termostatem

zobaczyliśmy że auto nie grzeje w środku, zatrzymaliśmy się i sprawdziliśmy płyn - pusto, do tego paruję w okolicach termostatu, pompy. Dziś zabraliśmy się za patrzenie co skąd cieknie i cieknie tak jakby z termostatu na górze, ale też trochę wygląda jakby z tego otworu kapało, czy jest to możliwe? czy po prostu obudowa pękła i leje się tamtędy? chciałbym wykluczyć jakieś pęknięcia silnika czy głowicy, czytałem trochę na forum, ale dla upewnienia zakładam temat. Proszę o pomoc.

longer86 - Czw Gru 03, 2015 11:09

popraw link bo na tym małym zdjęciu średnio widać o co chodzi
u95 - Czw Gru 03, 2015 13:29

http://abload.de/img/d2-a...ddbda3jfsg0.jpg
longer86 - Czw Gru 03, 2015 14:22

podejrzewam że to zabezpieczenie na wypadek wzrostu ciśnienia podobny temat poruszali koledzy z takimi zaslepkami w KV6 jak sie nie mylę.

a może pompa wody gdzieś puszcza?

u95 - Czw Gru 03, 2015 14:31

Brok to się nazywa xD nie no upewnialiśmy się kilka razy i zrobiła się tam mikro dziura, ale dziura leci na pewno z tego, byłem w sklepie z częściami freelandera i mówi że tego nie ma w Polsce, zmierzyłem mniej więcej i jest to 25mm albo 26mm, nie wiem, mam nadzieję że dostane w sklepie miejscowym(lublin) ale jak to wyjmę i założę to nie wiem(mało miejsca), mam nadzieję że pójdzie gładko :/ Także pompa na pewno wykluczona jest, obudowa termostatu na 98% też.
longer86 - Czw Gru 03, 2015 14:59

musiałbyć popuścić śrubę gruszki na podłużnicy, poluzować 8 od skrzyni, i podlewarować silnik z tej strony , dostęp powinen być znośny tak jak sie termostat wymienia ;)
BetJar - Czw Gru 03, 2015 14:59

u95 napisał/a:
obudowa termostatu na 98% też.

Sprawdź na wszelki wypadek.
U znajomej w megance mechanik zaślepił ten otwór 50gr lub 2 złotówką (nie pamiętam) i zapaćkał chyba poxipolem lub innym 2-u składnikowym.
Od 2-uch zim tak jeździ i nic nie cieknie.

longer86 - Czw Gru 03, 2015 15:12

u95 napisał/a:
byłem w sklepie z częściami freelandera i mówi że tego nie ma w Polsce,


Coś marnie koleś poinformowany, przykładowe pierwsze linki:

26mm- http://www.sklep.hipol.pl...LNIKA_26MM.aspx

25mm- http://czescisamochodowe....U=~TUpNQyAyNTA5

to nie część z NASA ;) majątku nie kosztuje więc co do rozmiaru można zaryzykować

u95 - Czw Gru 10, 2015 13:44

Dzięki, już ojciec pojechał po oba na wszelki wypadek(25 i 26) w Gamercu bez problemu mają po ok.6zł sztuka, jutro zapewne zaczniemy to wymieniać i zobaczymy co z tego będzie.
A co do tego gościa to nie wiem właśnie jak on tam poinformowany jest, pogrzebał po schemat, zobaczył że tego nie ma w spisie i wcale tego nie ma w Polsce xD no cóż, raz mają części potrzebne raz nie :twisted:

[ Dodano: Wto Gru 08, 2015 11:10 ]
Witam, no cóż samochód został zaprowadzony do mechanika i zaraz został zabrany, a z powodu takiego że nie może tam się dostać i trzeba silnik wyciągać, na przeszkodzie stanęło to że nie mają czym tego zrobić :D Czy ktoś wie gdzie w Lublinie mi to zrobią i nie zepsują po drodze kilka innych rzeczy? bo ostatnio wymienił wysprzęglik sprzęgło i dwumas, to ok wymienił, ale przy okazji zepsuł linkę od biegów, przez co lewar lata jak chce, ale powiedział, że to w słabej kondycji było i tak założyli, co prawda dopiero tydzień po jak zobaczyliśmy co nie tak, sam nie powiedział... także lipa trochę :mad: jak nie ma kogoś dobrego to będziemy robić to sami.

[ Dodano: Czw Gru 10, 2015 13:44 ]
Witam ponownie, brok zmieniony, bez wyciągania silnika czy nawet odkręcania poduszek, ale to było za piękne wszystko, pękła obudowa termostatu po dokręcaniu pompy wody... dlaczego ona pęka? sama z siebie bo plastik kiepski, czy jest jakieś naprężenie na to? np. z tego przewodu co oring się zakłada, tak wnioskują bo napięty jest bardzo... nie wiem eh

longer86 - Czw Gru 10, 2015 14:22

Taki plastik, raz zimny raz ciepły i traci elastyczność z czasem, staje sie kruchy.
u95 - Wto Gru 15, 2015 16:24

Witam ponownie, na zakończenie tematu chciałbym napisać, że wszystko poszło jak trzeba(pomijając pękniętą obudowę termostatu) brok wymieniony nie cieknie, jak by ktoś potrzebował kiedyś robić, to bez jakiś wielkich problemów można to zrobić samemu, podstawowe klucze i da się zrobić, nie opuszczałem ani nie podnosiłem silnika, tak jak stał tak odkręcone wszystko, brok posiada średnicę 24mm jakby ktoś potrzebował takie info, pozdrawiam i dziękuje za pomoc.
MaReK - Sro Lip 13, 2016 00:54

Dopadło i mnie to ustrojstwo ;)

Jestem świeżo po zmianie silnika. Kupiłem używkę, z dwukrotnie mniejszym przebiegiem jak mój poprzedni motor. Niestety, wygląda na to, że dawca był zalewany wodą, a nie borygo i przeżarło pierścień uszczelniający zwany potocznie brokiem.

Dziękuję koledze powyżej, że napisał jakiego broka należy szukać. Zakupiłem FEBI 24mm z Intercarsu dedykowany dla VW ;) Mam nadzieje, że będzie pasować.

Szkoda, że kolega u95 nie napisał jak go wyciągnąć. Nie zgodzę się, że można to zrobić w domowych warunkach bez opuszczania lub podnoszenia silnika (czytaj. zdejmowania pompy wody/mocowania silnika). Nie ma takiej opcji, chyba, że wytniemy podłużnicę :P

Gdyby komuś zdarzyło się wymienić BROK w silniku, to ja zrobiłem tak:

- zdjąłem górne mocowanie silnika z poduszki olejowej
- zdjąłem pompę wody
- podwiesiłem silnik i podciągnąłem go na max. do góry.
- przez zdjęte nadkole idealnie widać owy BROK w głowicy
- za pomocą przedłużanego na wkrętarce bitu, wkręciłem blachowkręt
- zmieniłem blachowkręt na grubszą śrubę metalową
- uderzyłem kila razy w brok za pomocą niegrubego mesla oraz młota
- kiedy brok zgiął się i wpadł głębiej wyciągnąłem go za pomocą wcześniej wkręconej śrubki

Resztę prac na temat wymiany broku opiszę na zakończenie ;)

Pompę wody składam na oryginalną, metalową uszczelkę. Wcześniej wymieniłem uszczelkę oraz oring na rurce od termostatu. Uszczelkę metalową pod pompy smarowałem silikonem z jednej i drugiej strony. Tomasz (z TomaTeam) dodatkowo wkleił uszczelkę na dwie krople kleju "kropelka" aby uszczelka podczas montażu się nie przesunęła. Pomocny patent.

Ważne jest aby rurka wchodząca w termostat miała odpowiedniej grubości oring (3mm) i nie była naprężona. Warto poluzować jej mocowania na całej długości i dopiero wtedy pasować i przykręcać ją do termostatu. Niestety próba założenia dwóch oringów (bezpieczniej na zaś) oraz dokręcenie nagiętej rurki spowodowało pęknięcie obudowy termostatu.

Mam nadzieję, że wszystko się uda :)

Duże podziękowania dla TomaTeam za pomoc w ogarnianiu mojego sandała ;)
3cią dobę wiszę im na podnośniku.... organizują części, samochód zastępczy...

MaReK - Czw Lip 14, 2016 10:31

Kończąc dzieła. Jeśli kiedyś komuś pocieknie brok znajdujący się za pompą wody/termostatem, niech nie panikuje. Brok jak pisał kolega u95, ma 24mm i dostępny jest jako część zamienna do np. silników z grupy VAG. Oznaczenia katalogowe Odpowiedniki FEBI BILSTEIN FB8390 lub N0119142.

Żeby było łatwiej, najlepiej silnik podstawić na kobyłce i rozmontować zawieszenie z poduszki olejowej. Potem opuszczając lub podnosząc auto możemy mieć swobodny dostęp do śrub pompy wody. Po wyciągnięciu pompy i odpowiednim ułożeniu wysokości silnika, mamy dość dobry dostęp do broku przez nadkole.

Opis wyciągnięcia napisałem wyżej, a włożenie jest jeszcze prostsze ;D
Dla pewności przylgnie broku (czyli rant) posmarowałem silikonem do głowic (300C). Następnie palcami wsadziłem brok w otwór głowicy. Ile sił w palcach tyle go wepchnąłem. Ważne jest aby wchodził równo. Następnie za pomocą przedłużki do klucza (której końcówka miała wymiar taki sam jak średnica broku) przłożyłem kilka pewnych uderzeń młota. Z wyczuciem to jasne i precyzją aby nie uszkodzić głowicy. Wszedł 1mm poza krawędź głowicy i tak zostawiłem. Następnym krokiem było poskładanie całości.

Przejechane 200km, nic nie cieknie.

Pozdrówki.

TAGI: BROK SILNIKA, 24mm FEBI, FB8390, N0119142, JAK WYCIĄGNĄĆ BROK, USZCZELNIENIE BROKU