Zobacz temat - [220 Coupe Turbo] Problem z układem chłodzenia
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover 200/400 lata 92-95 (kanciak)
oraz Rover 200 coupe/cabrio i Rover 400 tourer - [220 Coupe Turbo] Problem z układem chłodzenia


slax - Sro Gru 09, 2015 11:09
Temat postu: [220 Coupe Turbo] Problem z układem chłodzenia
Witam.

Mam pewien problem z układem chłodzenia w moim Tomcacie.

Ale od początku. Problem występuje w zasadzie od samego początku, to znaczy od zakończenia swapu. Na początku płyn gotowało na postoju, podczas normalnej jazdy, a nawet pałowania temperatura była w normie i nic się nie działo, problem pojawiał się kiedy zostawiłem auto na wolnych obrotach, temp rosła w górę, ale nie az do czerwonego pola, i gotowało płyn, dodatkowo mocno puchł przewód górny chłodnicy, bardzo mocno powiedział bym.

Zacząłem grzebać i wyszło że nie ma termostatu, ja wiem że to głupie bo wcześniej rozbierałem to wszystko do swapa, ale sam nie wiem dlaczego nie zauważyłem że w wężu brakuje termostatu, taka gafa z mojej strony :D

Zbyt mocne grzania na wolnych obrotach zwaliłem na kiepską chłodnicę, stara miedziana i bardzo już skorodowana, miedziane blaszki dosłownie wysypywały się przy każdym dotknięciu.

Zamontowałem nowy termostat, problem pozostał. Zmieniłem korek zbiorniczka wyrównawczego i problem znikł, to znaczy przestały puchnąć węże. Pozostał problem grzania się na postoju, ale tyko wtedy jak już wcześniej pisałem.

Zakupiłem więc nową chłodnicę, zamontowałem i znów pojawił się problem.

Podczas normalnej jazdy, temperatura na wskaźniku rośnie normalnie jak trzeba i utrzymuje się dokładnie na środku, ale co jakiś czas gwałtownie spada, wskaźnik co jakiś czas opada o kilka mm, potem normalnie dochodzi do połowy i za jakiś czas znów opada. Zacząłem drążyć i na wolnych obrotach znów wąż za termostatem robi się twardy, ale już nie tak bardzo jak przedtem, wtedy temperatura także rośnie ponad połowę, znów rzecz dzieje się tylko na postoju. Do tego na postoju znika ogrzewania w kabinie na obrotach jałowych, po dodaniu gazu wraca.

Wymontowałem termostat, złożyłem, dolałem płyn i odpowietrzyłem i jest git, wąż nie twardnieje, auto nie grzeje się na postoju. Ale nie mogę przecież śmigać bez termostatu, zwłaszcza teraz.

Termostat wsadziłem do garnka i zagotowałem w domu i otwiera się książkowo przy 82 stopniach ok 90 jest już całkowicie otwarty, czyli wychodzi że działa prawidłowo.

Co jest do cholery grane?
Czy układ zapowietrza się gdzieś po drodze?
Czy może to być wina pompy wody?


Sprawdziłem wszystkie połączenia, i wygląda wszystko na szczelne, nigdzie płyn nie ucieka, ze zbiorniczka także nie ubywa płynu. O usterce silnika nie myślę puki co, płyn jest czysty, tak samo olej, płyn nie śmierdzi spalinami :D

Dodam, że górny wąż chłodnicy jest obecnie zesztukowany z dwóch, raz bo trzeba go było nieco przedłożyć, a dwa to skitrany był OEM odpowietrznik i połączyłem te dwa kawałki przewodu kawałkiem OEM rurki z k serii, tej z odpowietrznikiem, także jest tak teraz odpowietrznik z k serii, może on przepuszcza? Jak sprawdzić układ pod tym względem?

Ktoś coś?

Harry - Sro Gru 09, 2015 12:27

Problem może być w wężach chłodzących. Np. kiedy są zamienione. lub pompa wody.
W masterze się spotkałem, że jak były przewody zamienione to auto na postoju temp. prawidłowa, a kiedy samochód jechał spadała

slax - Sro Gru 09, 2015 12:34

Węże sprawdzałem już z 10 razy, ale wydrukuje schemat i popatrzę raz jeszcze.

[ Dodano: Sro Gru 09, 2015 12:34 ]
Harry, A co tam u Ciebie było zamienione, bo w sumie u nas za bardzo nie ma co popitolić

Harry - Sro Gru 09, 2015 12:39

nie u mnie tylko w Renault Master. 2 spotkałem się z takim przypadkiem

[ Dodano: Sro Gru 09, 2015 12:37 ]
może problem w tym, że sztukowałeś przewody ? spr. schemat jeszcze raz

[ Dodano: Sro Gru 09, 2015 12:39 ]
a masz możliwość włożenia innego termostatu ?

slax - Sro Gru 09, 2015 12:41

Przedłużone są tylko lekko węże do nagrzewnicy i ten górny chłodnicy, ale to nie powinno mieć wpływu, połączenia są szczelne, przekrój zachowany. Podmienię jeszcze termostat z drugiego auta.
leszczu - Sro Gru 09, 2015 12:42

Bardzo możliwe, że to wina pompy. Kiedyś jeden użytkownik k -series miał podobne problemy i okazało się, że wirnik w pompie dosłownie się rozleciał.
Może to być również pęknięta głowica. Przydałoby się zrobić test na spaliny w układzie chłodzenia.

slax - Sro Gru 09, 2015 12:47

leszczu napisał/a:
Przydałoby się zrobić test na spaliny w układzie chłodzenia.
Mogę gdzieś takowy kupić
Harry - Sro Gru 09, 2015 13:13

pompę masz na wierzchu, więc warto ją sprawdzić
http://allegro.pl/tester-...5815135691.html

slax - Sro Gru 09, 2015 13:23

Tak wiem pompa na wierzchu, sprawdzę, test tez zrobię, Tylko pogoda nie zachęca :D
leszczu - Sro Gru 09, 2015 14:24

Harry napisał/a:
http://allegro.pl/tester-...5815135691.html

Nie wiem czy taki najtańszy tester będzie dokładny. :neutral:

Markzo - Sro Gru 09, 2015 16:26

Jesli w 620ti przed swapem motor śmigał ok, to nie problem z silnikiem. Motor siedzi w mniejszej i gorzej wentylowanej komorze = większy problem z odprowadzaniem ciepła. Moim zdaniem to jest kwestia, o której rozmawialiśmy - termostat. Wymień na nowy albo podmień z 620ti. Podejrzewam, że problem zniknie ;)jakbyś nie mógł dostać termostatu to Ci załatwię nówke ;)
flapjck1 - Sro Gru 09, 2015 18:41

ja zapytam, pamietasz jakiej firmy termostat wlozyles?

generalnie po objawach - termostat :)

AndrewS - Sro Gru 09, 2015 20:00

W/g mnie jest problem z przepływem płynu na wolnych obrotach, co sugeruje np. pompe, tak jak pisał leszczu, moze walek swoje, a wirnik swoje ?, albo coś innego zaburza prawidłowy przepływ płynu, zwężki itp. :roll:

slax napisał/a:
Zacząłem grzebać i wyszło że nie ma termostatu


a to definitywnie przecież wyklucza termostat, bo bez niego byly te same objawy :!:
samochód bez termostatu nie ma prawa sie zagotować, chyba że nie ma przepływu płynu przez chłodnicę
Można jeszcze porównać różnicę temp płynu wpływającego do chłodnicy i wypływającego, jeśli różnica będzie, to sugeruje wolny przepływ, tylko najpierw dla porównania pasowałoby sprawdzić jakie temperatury są w sprawnym samochodzie

Remigiusz - Sro Gru 09, 2015 20:27

Ja bym tez raczej obstawiaj pompe wody skoro to wystpeuje tylko a wolnych. Mozesz dolozyc elektryczna pompe obiegowa jak masz i zrobic test wlaczycz tylko na wolnych niech tloczy wode :wink:
slax - Sro Gru 09, 2015 21:37

flapjck1 napisał/a:
ja zapytam, pamietasz jakiej firmy termostat wlozyles?
VERNET inne u mnie nie dostepne...

AndrewS napisał/a:
albo coś innego zaburza prawidłowy przepływ płynu, zwężki itp.
przewody do nagrzewnicy połączone są tulejkami, ale tulejki uciąłem z króćców po starej nagrzewnicy także ich przekrój jest taki jak przy nagrzewnicy i to raczej nie miało by wpływu?

AndrewS napisał/a:
a to definitywnie przecież wyklucza termostat, bo bez niego byly te same objawy
Albo źle zrozumiałeś, albo źle się wyraziłem. Historia z brakiem termostatu to sam początek, wtedy problemem były bardzo twarde węże, - winny okazał się korek zbiorniczka. teraz wyjąłem termostat na próbę jest wszystko git, węże nie puchną, ani auto się nie gotuje. Zachowuje się tak jak powinno bez termostatu, czyli długo się nagrzewa, podczas szybszej jazdy spada temperatura i słabnie grzanie w kabinie. Problem w tym, ze sprawdziłem w domu termostat i w "garnku" działa książkowo.

Generalnie w weekend jak nie będzie padało, to zdemontuje pompę, bo dojście jest dobre, i może podmienię termostat z drugiego auta.

Jak by coś komuś jeszcze przyszło do głowy, to proszę śmiało pisać :D

dzięki i pozdrawiam

flapjck1 - Sro Gru 09, 2015 23:42

Jak mialem 400tke to verneta wymienialem co chwile, tandeta straszna, upolowalem potem walthera i mialem spokoj
slax - Czw Gru 10, 2015 08:21

Hetnie kupił bym inny, ale nie potrafię znaleźć niestety
Harry - Czw Gru 10, 2015 08:41

http://www.iparts.pl/czes...88j-720700.html
tutaj masz inne zamienniki

slax - Czw Gru 10, 2015 10:50

Harry napisał/a:
p://www.iparts.pl/czes...88j-720700.html
tutaj masz inne zamienniki


To nie ten Harry, taki potrzebuje http://www.iparts.pl/czes...-21-820077.html

Zamienniki są w katalogu owszem, ale wszystko niedostępne, gdzie wysyłam zapytanie to nie mają...

Markzo - Czw Gru 10, 2015 11:14

Wysylasz w zle miejsca :P
Harry - Czw Gru 10, 2015 12:36

http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-GRID002264
2

http://www.iparts.pl/czes...38-1160054.html

[ Dodano: Czw Gru 10, 2015 12:36 ]
http://e-katalog.intercar...chlodzacej.html

slax - Czw Gru 10, 2015 15:26

Markzo napisał/a:
Wysylasz w zle miejsca :P
O sz Ty! :D Ale verneta już nie chce :D
Markzo - Czw Gru 10, 2015 15:46

to zalatwie wahlera :P
slax - Czw Gru 10, 2015 16:46

Markzo napisał/a:
to zalatwie wahlera
Trzymam za słowo :D

Jeszcze Harry zalatwil namiar na OEm w ASO landrover, ale trzeba czekać.

W weekend mam nadzieję zrobię test i zobaczę jak wygląda pompa wody

Rademenez_ - Nie Gru 13, 2015 22:12

Witam. W moim Ti wskazówka również lubi lecieć do dołu podczas spokojnej jazdy. Czy ktoś testował termostat od renault 4 ? https://www.google.pl/sea...9UnQdBHxv-CM%3A
prebenny - Nie Gru 13, 2015 23:03

Rademenez_ ja i parę innych osób mamy takie w 75 CDT.
slax - Pon Gru 14, 2015 12:01

Rademenez_ napisał/a:
Witam. W moim Ti wskazówka również lubi lecieć do dołu podczas spokojnej jazdy.
A leci gwałtownie czy spokojnie opada? i czy z nawiewów wówczas leci chłodniejsze powietrze?
Rademenez_ - Nie Lut 07, 2016 16:22

Witam. Termostat wymieniałem dwa razy. Vernet z tomateam. Korek zbiornika wyrównawczego rownież. Jak Rover się rozgrzewa, nim wskazówka temperatury się ruszy leci letnie powietrze z nawiewów przy ok 0 stopni. W miarę jazdy wskazówka się podnosi. Dochodzi do połowy i przy jeździe po mieście tak się utrzymuje. Chyba , że jadę równo na 4 biegu to opada do 1/4 skali. Tak samo poza miastem. 1/4 skali. Czy zima, czy lato. Dlatego kupiłem gates'a. Ma inaczej ustawiony siłownik , który powinien być bardziej w strumieniu przepływającego chłodziwa. Niestety nie zamontowałem go jeszcze. Czekam na wenę i pomysł na odpowietrznik. Jeśli o pompie wody mowa. W drugim , niedawno kupionym Ti , uszkodzone okazało się sprzęgło łączące pompę wspomagania z pompą wody. Widełki sprzęgła na pompie wspomagania obracały się luzem. Objawy to brak przepływu chłodziwa na wolnych obrotach przez wężyk przelewowy na zbiorniczku wyrównawczym. Po dodaniu gazu, coś tam leciało, pewnie troszkę momentu to poluzowane sprzęgło czasem przenosiło na pompę wody. Nie wiedząc o tym sprzęgle , wymieniłem dobrą pompę , na dobrą. Dopiero po zalaniu płynem , odpaleniu i rozczarowaniu okazało się, ze wymiana pompy na nic. Nie pozostało nic innego, jak wymontowanie pompy wspomagania. Niestety walka z wymontowaniem pompy, po użyciu kiepskiego klucza i zniszczeniu łba śruby, zajęła 3h. Pomogło dopiero przyspawanie nakrętki do śruby. Sprzęgło po wyjęciu pompy przyspawane do osi i ładnie wyszlifowane. Po złożeniu działa, jednak bez termostatu nie przełączał się na gaz. Parownik wpięty równolegle do nagrzewnicy. Czyli chłodziwo przez brak termostatu płynie łatwiejsza drogą, przez chłodnicę, omijając parownik i nagrzewnicę. Zamontowanie termostatu naprawiło problem z obiegiem chłodziwa.
Pozdrawiam

slax - Nie Lut 07, 2016 18:27

Siema.

U mnie sprawa chyba się powoli wyjaśnia, co do opadania temp podczas jazdy, podłączyłem w końcu dodatkowy wskaźnik temperatury wody i okazuje się ze te wahania przedział mniej więcej 3-5 *C tak ze spoko, na OEM wskaźniku na desce to wyglądało tak jakby temp spadała o 20 *C :D

Co do nadmiernego nagrzewania na postoju i puchnących węży. Przypomnę, że grzał się wyłącznie na postoju do tego trochę twardniały węże ale bez tragedii, okazuje się że wentylator załączał się zdecydowanie za późno bo jak było już ponad 115*C. Wina leży po mojej stronie, silnik wcześniej znajdował się w eR620 Ti a tam są dwa biegi wentylatorów, wentylatorami steruje ECU. Natomiast w cupejce wcześniej siedziała k seria a tam wentylatory maja jeden bieg, znaczy idą pełna mocą od razu, wychodzi na to ze brakuje tego jakby 1 biegu, wentylatory startują dopiero na 2gim.

Trzeba poprawić instalacje wentylatorów, i powinno być ok