Zobacz temat - [R45] błąd P0110 jak sprawdzić czujnik temp. powietrza w MAP
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS - [R45] błąd P0110 jak sprawdzić czujnik temp. powietrza w MAP

IROLA - Pią Gru 11, 2015 18:00
Temat postu: [R45] błąd P0110 jak sprawdzić czujnik temp. powietrza w MAP
Witam, Czy ktoś może napisać jak poprawnie zmierzyć rezystencję czujnika podciśnienia czyli MAP sensora, który ma także wbudowany czujnik temperatury powietrza wlotowego (czasami nazywany TMAP lub MAP/IAT).
W roverze 45 1,4 benzyna ELM327 pokazuje błąd P0110 - „P0110 Intake Air Temperature Circuit Malfunction”. Odczyt na zimnym silniku to -40 st. C (podciśnienie pokazuje właściwie) po odpaleniu obroty wchodzą na ok. 1750 i tak trzymają się aż temperatura płynu wzrośnie do ok. 40, czasami 50 st. C, wówczas wskazówka obrotościomierza opada do właściwych (na tę temperaturę płynu) ok. 1000 obrotów i łagodnie - w miarę wzrostu temperatury płynu - opada do książkowych 850 ob/min. Od tej chwili odczyt temperatury powietrza zaczyna być właściwy czyli powoli wzrasta do około 30 st.C na wolnych obrotach (w trakcie szybkiej jazdy obniża się chwilowo – wiadomo wpada szybko zimne powietrze).

Gdyby nie odczyt błędu P0110 to można pomyśleć, że to czujnik temp. płynu ma jakiś problem lecz jego rezystencja jest dobra, odczyty na żywo także, więc go wykluczam.
Z lektury wiem, że na zimnym silniku temperatura powietrza wlotowego powinna być taka jak temp. płynu w układzie chłodzenia, a u mnie pokazuje płyn np. 9 st. C a temp. powietrza -40, zdarzy się, że na sekundę skoczy i pokaże -11 lub -3 i zaraz wraca do -40.

Teraz pytanie jak właściwie sprawdzić czujnik (gdzie wpiąć miernik), to jego wtyczka :

NTC to jedna z nóżek termistora, czy tak ? To dlaczego miernik wskazuje rezystancje tylko pomiędzy pinem 2 i 4 czyli plusem i minusem i to 1,03 kΩ, chociaż powinien chyba (odczytane z rave-instrukcji, że w 20 st. C powinno to być 2.303 – 2.560 kΩ. Czy aby zmierzyć napięcie we wtyczce (nie w czujniku) można wpiąć się miernikiem pomiędzy jej plus i minus ? Czy raczej tylko w plus a minus do “ujemnej” klemy następnie przekręcić kluczyk ? Wole 10 razy zapytać niż zrobić zwarcie wprost do kompa.

Aktualizacja : pomiar ww. opisane 1,03 wykonałem na zapasowym czujniku (byłem pewny, że jest dobry) teraz wymontowałem ten który siedzi w roverku i odczyty są następujące : pomiędzy + i _ nadal 1,03 kO pomiędzy NTC i plusem 3,03 i powoli obniża się 2,89 2,83, pomiędzy NTC i minusem 2,03 i obniża się 1,89 , 1,83 kO. Ponieważ to termistor NTC więc jest ok co do obniżania rezystencji większa temperatura - mniejsza rezystencja) . Przed wymontowaniem czujnika podłączyłem ELMa i na odpalonym silniku wskazania były -40, -9, nagle skok na +52, -40, tak dłużej na chwilę +120, +47, i nagle znowu -40 i tak już pozostał, wyłączyłem i jak wyżej. Jeżeli ktos ma chwilę i może zmierzyć rezystencje u siebie - tylko wyjąć wtyczkę bez demontażu zmierzyć opór ... będę wdzięczny.

Dane z rave :
TMAP sensor:
Type Combined air temperature and manifold absolute pressure .....................................
sensor
Operation Ignition timing retarded if air temperature rises above 55 st. C
High temperature signal voltage (approx.) 0.235 V 130. st. C ±3. st. C
Low temperature signal voltage (approx.) 4.92 V -40 .st. C ±2. st. C
IAT sensor resistance 2.303 – 2.560k 20 .st. C
MAP sensor pressure range 10 - 120 kPa

BigBoyPL - Pią Gru 11, 2015 20:20

Mam MG ZR ale to nic nie zmienia.
Zajrzałem do RAVE. Wtyczka MAP/IAT to C0567. 4 przewodami przez multigniazdo w grodzi do ECU. Zobaczyłem na schemacie numer wtyczki ECU i zapisałem sobie jakie piny tam wchodzą. Później w serwisie w pinoucie ECU spisałem jakie funkcje ma każdy pin. To tak na przyszłość jak to robić.
Patrząc od przodu samochodu na dolot mamy
1. Czerwono-Zielony Sygnał MAP ECU p.45
2. Żółto-Fioletowy MAP +5V ECU p.8
3. Żółto-Biały Sygnał IAT ECU p.44
4. Różowo-Czarny MAP GND ECU p.31
Niestety przy porządkach zapodziałem gdzieś ELM327 także nie powiem ci na 100% czy mój IAT jest dokładnie sprawny.
Na dworze jest +3,5 stopni Celsjusza.
Zmierzyłem rezystancję, polaryzacja nie ma znaczenia.

Między 2 a 4 mam 933 om
Między 3 a 4 mam 4,64K om
Między 2 a 3 mam 5,53K om, co potwierdza że oba czujniki mają wspólną masę.

IROLA - Pią Gru 18, 2015 09:32

Dzięki, mam rozpiskę kolorów kabelków - ale w garażu (dziś już odpuszczam, w końcu piątek i należy ....) , gdzieś w rave widziałem schemat, lecz nic nie wnosił dla mnie laika, natomiast Twoje pomiary dużo znaczą - jutro rano sprawdzę jakie u mnie w temperaturze podobnej do Twojej będą wskazania multimetru.
Ponieważ mój drugi czujnik (kupiłem kiedyś okazyjnie kompletny kolektor dolotowy) okazał się mechanicznie uszkodzony - po umyciu benzyną ekst. z grubej warstwy nalotu okazało się, że jedna nóżka odpadła - pomyślałem, że w jego miejsce "włożę" (lutownicą) nowy termistor. Powstaje jednak pytanie : jaki ? czytałem, że np.: Fiaty mają 2,2 kOma (w temp. 20 st. C) chyba saxo mają 5 kOma jak sprawdzić jaki my mamy - oglądałem przez lupę (zegarmistrzowską) i na 100% brak oznaczeń.

Aktualizacja 12.12.2015 r.:
rano zmierzyłem rezystencję i miałem podobnie do kol. BigBoyPL czyli :
Między 2 a 4 - 1,02 k om (stała)
Między 3 a 4 - 3,9 K om (zmienna -maleje przy wzroście temperatury)
Między 2 a 3 - 4,6 K om (zmienna -maleje przy wzroście temperatury)
Oczywiście Elm pokazywał -40

Przed chwilą (godz. 15:00):
włożyłem dwa cieniutkie druciki pomierzy (piny 3 i 4) czyli NTC i masę i zmierzyłem napięcie przy unieruchomionym silniku pokazywał coś ok. 2,3 V raz skoczyło na 11 V i wróciło na 2,3V. Podłączyłem Elma (pokazał -40) i zmierzyłem napięcie i szok : 11,8 V uruchomiłem silnik - nadal to samo na Elmie -40 a napięcie 11,8 po chwili 12,01 V.
Odpiąłem więc wtyczkę i zmierzyłem co podaje kabel i : pomiędzy pinem 2 i 4 (plus i minus) napięcie 5,02 V pomiędzy pinem 3 i 4 (czyli termistor i masa) wynik 11,8 po chwili 12,1 V. Czyli jest jakieś przebicie ? Chyba nie powinno być tutaj większego napięcia niż 5V - z opisu czujnika wynika , że już przy 4,92 V pokazuje -40.

[ Dodano: Sob Gru 12, 2015 23:26 ]
Kostka, która łączy okablowanie kolektora (wtryski, czujnik MAP itp.) także ma napięcie ok. 11,8 V podawane na MAP sensor (czyli okablowanie od kostki na czujnik jest OK -miałem nadzieję, że tu leży problem). Gdy wpiąłem się bezpośrednio w kostkę (wcześniej rozpiętą od ww. wtrysków, MAPa itd.) to napięcie nadal wynosiło ok. 11,8 V. Ruszając wiązką, która wchodzi w kompa z prawej strony (patrząc od przodu auta) napięcie spadało do 10,9, 10,2 a nawet 9,8 V. Pytanie : czy można odpiąć ECU od wszystkich kostek i wyjąć go celem oględzin ? Oczywiście na odpiętym akumulatorze. Pamiętam z lektury, że nasze roverki mają "trwałą" pamięć i brak zasilania nie powoduje jej utraty. Chciałbym wpiąć się bezpośrednio w gniazdo ECU i wówczas odczytać napięcie. Jeżeli będzie dobre - uszkodzenia należy szukać w okablowaniu. Jeżeli jednak będzie złe - ... to i złe mogą być także rokowania co do ECU.

Mam wielką prośbę : czy ktoś mógłby sprawdzić napięcie u siebie w wypiętej kostce pomiędzy pinami 3 i 4 ? Napięcie u mnie podawane jest po przekręceniu kluczyka - więc nie wiem czy nie wyskoczy błąd - dlatego proszę kogoś kto ma możliwość skasowania (jeżeli się pojawi) u mnie po tej próbie (kilkakrotnej) nie pojawił się żaden błąd ale lepiej o tym wspomnieć. Zmierzyć można także na wpiętej kostce po włożeniu cienkich drucików.

[ Dodano: Pią Gru 18, 2015 09:32 ]
Rozwiązanie problemu :
wczoraj po wyjęciu komputera (dwie śruby musiałem obciąć gdyż były fabrycznie „zaczopowane”) i wypięciu wtyczek, zabrałem się za „demontaż” wiązki przed dużą wtyczką (tutaj widziałem trzy dni temu dymek). Po delikatnym rozwinięciu zewnętrznej osłonki ukazał się widok dwóch stopionych ze sobą przewodów oraz jeszcze dwóch kolejnych z mocno (widoczne pojedyncze żyłki przewodów) nadtopioną izolacją. Po ich naprawie, ponownym zabezpieczeniu wiązki i złożeniu całości - zmierzyłem napięcie przy MAP/IAT czujniku i na pinie NTC nie było już 12V. Ponieważ czujnik miał uwalony termistor, wlutowałem w jego miejsce kupiony wcześniej 2,2 kΩ. Sprawdziłem na ELMie i pokazywał 22 st.C. W sobotę rano (zimny silnik) sprawdzę jeszcze jaką temperaturę będzie odczytywał komputer, powinna ona być taka sama lub bardzo podobna dla : temperatury powietrza wlotowego jak i płynu chłodzącego.
Według „moich” obliczeń (znalazłem programik THR do obliczania wartości termistora) termistor powinien mieć 2 kΩ wówczas będzie miał w 20st.C rezystancję 2,43 kΩ (mieści się w połowie zakresu, który podaje rave), zweryfikuję to właśnie w sobotę.
Jeżeli rezystancja i napięcie „naprawionego” czujnika będą odpowiednie to z ciekawości go zostawię. Jeżeli będą znacząco odbiegać to zamówię czujnik na alle.... - są niestety bardzo drogie ….. już od 10 zł (słownie : dziesięć zł).

Aktualizacja :
W sobotę odczytałem temperaturę płynu oraz powietrza różniła się o 1 st. C - więc wszystko OK. Odczytałem napięcia i rezystancję - także Ok. Pozostawiam więc "naprawiony" czujnik.