Zobacz temat - [R25] Usterka elektryczna czy mechaniczna?
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise - [R25] Usterka elektryczna czy mechaniczna?

Robert_Kla - Czw Mar 10, 2016 19:21
Temat postu: [R25] Usterka elektryczna czy mechaniczna?
Witam,

Od jakiegoś czasu borykam się z upierdliwą usterką, mianowicie silnik szarpie przy przyspieszaniu gorzej niż kursant na początku nauki jazdy...

Problem nie występuje natomiast podczas bardzo powolnego przyspieszania, na całkowicie zimnym silniku przy temp. ok 0 stopni, albo po rozgrzaniu silnika i kilku minutach jazdy na najwyższych obrotach.
Samochód odpala bez problemu i trzyma jałowe obroty. Jazda ze stałą prędkością jest bezproblemowa, ale gdy np. chcę przyspieszyć, szczególnie jadąc pod lekką górkę to jest duże szarpanie.

Wymieniłem już wiele rzeczy, m.in. wcześniej padła mi instalacja czujnika położenia wałka rozrządu i trzeba było wymienić czujnik i przewody do sterownika. Potem miałem wypadające zapłony, więc wymieniłem świece, przewody WN oraz cewki. Problem wypadających zapłonów zniknął (przynajmniej z listy błędów OBDII), ale zaraz potem pojawił się problem opisany w poście.

Na chwilę obecną mam takie błędy:
P0562 - Niskie napięcie zasilania układu
P0563 - Wysokie napięcie zasilania układu
P0170 - Nieprawidłowy skład mieszanki paliwa

W związku z powyższymi błędami wymieniłem filtr paliwa, sprawdziłem sondę lambda przy silniku - OK, regulator napięcia - OK, napięcie w układzie podczas jazdy i szarpania - ok 14V bez większych odchyleń. Akumulator ma niecałe 3 lata.

Co teraz sprawdzić? Pompę paliwa? Przewody elektryczne? A może sterownik silnika umiera?

Sk133 - Czw Mar 10, 2016 20:20

Spróbuj na początek wyczyścić silniczek krokowy, mi też szarpał, dwa tygodnie po zabiegu chodzi ok.
Robert_Kla - Czw Mar 10, 2016 21:01

A w jakim zakresie obrotów Ci szarpał?
Bo silnik krokowy odpowiada za niskie obroty, a u mnie szarpanie występuje między 1800 a 3000 obr/min, natomiast na niskich wszystko jest git :wink:

sknerko - Czw Mar 10, 2016 21:06

wyczyść przepustnicę i sprawdź czy nie ma luzów bo czasem fałszywe powietrze łapie i tak szarpie lub potencjometr przepustnicy czasem jak się wytrze to potrafi takie numery strzelać. potencjometr idzie sprawdzić kompem przy pomocy elm327
Sk133 - Czw Mar 10, 2016 21:13

Szarpał tak do 2500 obrotów. Oprócz tego są różne przyczyny szarpania, u mnie już były winne, kable, cewka-palec, ECU, a jak jeszcze miałem LPG to nawet nie wnikałem tylko wywaliłem i jest spoko. Ale najwięcej problemu było z tym palcem.

sknerko napisał/a:
potencjometr przepustnicy


Chodzi Ci o TPS?

sknerko - Czw Mar 10, 2016 21:21

Tak o TPS
Sk133 - Czw Mar 10, 2016 21:30

Jakby okazało się że uszkodzony jest ten czujnik, to wymieniłbym go razem z przepustnicą na aluminiową, sam takiej szukam ale ciężko jest znaleźć.
sknerko - Czw Mar 10, 2016 21:32

szukaj od land rovera freelandera, taka sama jest
Robert_Kla - Czw Mar 10, 2016 21:34

Fakt, przepustnica u mnie już raz szwankowała. Rok temu miałem tam wodę i w trakcie mrozów lód blokował przepustnicę i samochód sam przyspieszał :mrgreen:

Sk133 napisał/a:
Ale najwięcej problemu było z tym palcem.

Hmm to też może być trop, da się to łatwo sprawdzić samemu?

Sk133 - Czw Mar 10, 2016 21:52

Palca raczej nie sprawdzisz, ja wymieniłem na inną używkę i 9 lat już jeżdżę.

Ale na początek sprawdź czujnik przepustnicy: https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=65332&highlight=tps

sknerko - Czw Mar 10, 2016 22:30

W r25 nie ma palca, są dwie cewki pod klapką świec
Czujnik przepustnicy sprawdź przede wszystkim na to czy płynnie zmienia opór, czy nie ma czasem przerw lub skoków oporu

BigBoyPL - Pią Mar 11, 2016 08:46

Wypnij wtyczkę od tps i sprawdź czy się poprawi. Nie przejmuj się podwyższonymi obrotami jałowymi.
toksyn - Pią Mar 11, 2016 08:56

sknerko napisał/a:
W r25 nie ma palca, są dwie cewki pod klapką świec


Wydaję mi się, że jednak wszystkie silniki poza 1.8VVC mają kopułkę i palec

sknerko - Pią Mar 11, 2016 10:48

toksyn źle ci się wydaje, mam wszystkie Rave nawet najstarsze i w żadnym nie ma kopułki i palca, R25 zawsze miały zapłon elektroniczny. Ja w życiu widziałem tez sporo tych silników i kopułka tylko w R200
toksyn - Pią Mar 11, 2016 10:59

Ok, zwracam honor w takim razie :-)
zacekpl - Pią Mar 11, 2016 22:23

sknerko napisał/a:
toksyn źle ci się wydaje, mam wszystkie Rave nawet najstarsze i w żadnym nie ma kopułki i palca, R25 zawsze miały zapłon elektroniczny. Ja w życiu widziałem tez sporo tych silników i kopułka tylko w R200


Każdy silnik który ma jakiś moduł zapłonowy lub komputer ma zapłon elektroniczny- tranzystorowy lub trystorowy(rzadziej). Ale prawda, kopułka tylko w MEMSie 1.9 i 1.6. R25 ma juz MEMSa 3 i tak jak mówisz, cewki na pokrywie zaworów.

Do autora tematu: podmień albo chociaż wyczyść CPWK, zawalony brudem lubi krzaczyć sygnał przy przyśpieszaniu. Nieprawidłowy skład mieszanki masz na której sondzie ? Jak tylko na drugiej, to pewnie kat już umiera i bład będzie wywalało.

sknerko - Sob Mar 12, 2016 14:35

zacekpl napisał/a:
Każdy silnik który ma jakiś moduł zapłonowy lub komputer ma zapłon elektroniczny- tranzystorowy lub trystorowy(rzadziej).
Chcesz mi wmówić że kopułka z palcem to zapłon elektroniczny? chyba w sensie takim że prądem to wyzwalasz bo dla mnie to jest mechaniczny rozdzielacz zapłonu a że komp podaje prąd czy inne ustrojstwo to nie oznacza zapłonu elektronicznego.
zacekpl - Sob Mar 12, 2016 18:01

sknerko napisał/a:
zacekpl napisał/a:
Każdy silnik który ma jakiś moduł zapłonowy lub komputer ma zapłon elektroniczny- tranzystorowy lub trystorowy(rzadziej).
Chcesz mi wmówić że kopułka z palcem to zapłon elektroniczny? chyba w sensie takim że prądem to wyzwalasz bo dla mnie to jest mechaniczny rozdzielacz zapłonu a że komp podaje prąd czy inne ustrojstwo to nie oznacza zapłonu elektronicznego.


Rozdzielacz mechaniczny owszem, ale zapłon nazywa się elektronicznym ze względu na sterowanie oraz "elektroniczny przerywacz"(najczęsciej tranzystor). Odsyłam do fachowej literatury, gdzie można zapoznać się z różnicami pomiędzy elektronicznym układem zapłonowym a klasycznym.

Robert_Kla - Nie Mar 13, 2016 21:19

Dzięki Panowie za Wasze rady. W najbliższym czasie chcę sprawdzić czujnik położenia przepustnicy. Czy wystarczy, że wypnę konektor i będę mierzył opór czujnika w zależności od wychylenia przepustnicy? Powinien rosnąć/maleć liniowo, tak?

Jeśli okaże się, że jest ok to przeczyszczę przepustnicę i sprawdzę, czy łapie lewego powietrza. Czy test na zatkanie ręką wlotu i patrzenie czy mi zgaśnie silnik wystarczy? :)

Tak jeszcze a propos przepustnicy przypomniał mi się jeszcze jeden objaw- puszczenie gazu na 4 albo 5 biegu skutkuje takim opóźnionym o 1sek lekkim szarpnięciem - - miałem to już od jakiegoś dłuższego czasu, ale nie przypominam sobie żeby było tak zawsze - czy to też może być walnięty TPS?

Aha - no i jeszcze będzie do sprawdzenia czujnik położenia wału korbowego -czy bez podnośnika do niego się dostanę?

sknerko - Nie Mar 13, 2016 21:29

Jak by czujnik wału padł to nie odpalisz auta.
Robert_Kla - Nie Mar 13, 2016 21:43

To wiem, ale kolega zacekpl zasugerował żeby go sprawdzić czy nie jest zawalony brudem, bo wtedy może zły sygnał dawać
zacekpl - Pon Mar 14, 2016 02:56

Robert_Kla napisał/a:
Dzięki Panowie za Wasze rady. W najbliższym czasie chcę sprawdzić czujnik położenia przepustnicy. Czy wystarczy, że wypnę konektor i będę mierzył opór czujnika w zależności od wychylenia przepustnicy? Powinien rosnąć/maleć liniowo, tak?


Liniowo niekoniecznie, ale bez przerw. Powinno być przy przepustnicy otwartej 100% ok 390 Ohm a przy zamkniętej ok 3100Ohm.

Robert_Kla napisał/a:
ak jeszcze a propos przepustnicy przypomniał mi się jeszcze jeden objaw- puszczenie gazu na 4 albo 5 biegu skutkuje takim opóźnionym o 1sek lekkim szarpnięciem - - miałem to już od jakiegoś dłuższego czasu, ale nie przypominam sobie żeby było tak zawsze - czy to też może być walnięty TPS?


Stawiam na poduszkę silnika. Zwróć uwagę na to czy lewarek zmiany biegów wyczuwalnie się porusza w momencie szarpnięcia.

[ Dodano: Pon Mar 14, 2016 02:56 ]
Robert_Kla napisał/a:
To wiem, ale kolega zacekpl zasugerował żeby go sprawdzić czy nie jest zawalony brudem, bo wtedy może zły sygnał dawać


Ja miałem na myśli Czujnik Położenia Wału Korbowego. TPS to Throttle Position Sensor czyli czujnik położenia przepustnicy i to do niego wartości kontrolne podałem w poście wyżej. CPWK powinien mieć oporność ok 1300 Ohm, ale powinien być czysty. Z padniętym całkowicie CPWK nie da sie odpalić to prawda, ale jak powoli pada to mogą dziać się różne cuda.

Robert_Kla - Wto Mar 15, 2016 20:14

BigBoyPL napisał/a:
Wypnij wtyczkę od tps i sprawdź czy się poprawi. Nie przejmuj się podwyższonymi obrotami jałowymi.

Dziś wypiąłem wtyczkę i muszę przyznać, że szarapnie się zmniejszyło. Nie żeby znikło zupełnie przy przyspieszaniu, ale już nie szarpie na drugim biegu tak, że się niemal wali głową w kierownicę. Przejechałem się potem z i bez czujnika jeszcze raz i wnioski podobne.

Co więcej odniosłem wrażenie (może subiektywne), że biegi łatwiej wchodzą. A ostatnio mam coraz większy problem z wrzucaniem 1 i 2ki.

Jutro mam jeszcze zamiar zmierzyć opór czujnika na różnych położeniach przepustnicy.

Czy jeśli się okaże, że to walnięty TPS, to czy jest jakaś szansa na przywrócenie tego czujnika do działania bez zakupu nowego?

BigBoyPL - Wto Mar 15, 2016 23:13

Szanse są raczej nikłe, trzeba się bardzo namordować żeby to otworzyć a później i tak okazuje się że po latach po prostu wytarły się ścieżki oporowe w miejscu gdzie najczęściej używamy przepustnicy. Składając taki za pierwszym razem powyginały się ślizgacze i nie dało się jeździć bo strasznie rzucało tak jakby ktoś co 2 sekundy wyłączał silnik.
Sprawdź jeszcze z podłączonym czujnikiem wrzucając 5 bieg przy małych obrotach i gaz w podłogę czy też będzie przerywał.

Resztę diagnozy zostawiam innym użytkownikom ;]

Robert_Kla - Sro Mar 16, 2016 08:53

BigBoyPL napisał/a:

Sprawdź jeszcze z podłączonym czujnikiem wrzucając 5 bieg przy małych obrotach i gaz w podłogę czy też będzie przerywał.

Nie przerywa. Tak jak pisałem wcześniej szarpanie występuje w zakresie 1800 - 3000 obrotów

maniek6600 - Sob Mar 26, 2016 12:20

Miałem podobnie tez delikatne szarpanie brak błedu na komputerze a okazało się ze to wtryskiwacz....Objawy pasują idealnie obroty przerywania róznież....Tyle że ja mam diesla...
Robert_Kla - Pon Mar 28, 2016 21:27

No właśnie, a ja mam benzynę.
Dzisiejszy dzień przybliżył mnie nieco do rozwiązania problemu - wytrzelił mi wąż od odpowietrzenia, tzw odma. Okazało się że była nieodpowiednio zabezpieczona z jednej strony. Może się mylę, ale te nieszczelności mogły mieć wpływ na mój problem.

Niestety nie mogę teraz tej teorii sprawdzić, bo oto pojawił się nowy problem - przy sprawdzaniu przewódów i cewek czy są dobrze założone (przełożyłem na chwilę na stary zestaw by zobaczyć czy są jakieś zmiany - jeździło się podobnie) za którymś przełożeniem coś poszło nie tak i nie pali mi teraz na 2 gary... :(

Samochód chodzi na jałowych jak traktor, o jeździe nie ma mowy... Wiem że nie pali na 2 gary po tym, że po uruchomieniu zimnego silnika i wyłączaniu zaraz sprawdzam ręką kolektor wydechowy - 2 rury od garów, do których wchodzą przewody bezpośrednio z cewek są gorące, a 2 gdzie idą przewody WN są zimne.

Sprawdziłem świece przekładając na stare (nie tak dojechane, bo w momencie wymiany jeździło się ok), przy okazji wyczyściłem nowe świece z benzyny - brak zmian. Po zdjęciu przewodów WN i próbie odpalenia jest to samo, ale w otworach na przewody WN widać łuk elektryczny.

Wobec tego wykluczyłem cewki i świece i kupiłem przewody WN. Niestety dalej bez zmian.

Byłbym wdzięczny za radę bo już nie mam pojęcia co jest nie tak

Khonju - Wto Mar 29, 2016 09:12

No to jest problem czy sobie moduł nie zaczął żyć własnym życiem. Spróbuj może zmienić kolejność zapłonu. Jak to nic nie da to sobie wykręć świece w pierwszym tłoku. Ustaw w górne położenie i jeszcze raz pomontuj kable. Przede wszystkim spokój.
Robert_Kla - Pią Kwi 01, 2016 12:54

Ok, wymiana świec naprawiła problem nieodpalania 2 cylindrów.

Co do głównego wątku: okazało się, że sterownik silnika daje duży rozrzut napięcia na wyjściu, między 4 a 28 volt. W związku z tym kwalifikuje się do wymiany.

Dzięki Panowie za Waszą próbę pomocy! :)