Zobacz temat - [R75] Problemy z ciepłym powietrzem + inne pytania
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Problemy z ciepłym powietrzem + inne pytania

gipsy2 - Nie Paź 14, 2007 19:57
Temat postu: [R75] Problemy z ciepłym powietrzem + inne pytania
Witam,

Dziś stała się dziwna rzecz ... Nastawiłem sobie na wyświetlaczu temperaturę 24 stopnie jednakże wiedziałem że silnik nie jest jeszcze do końca zagrzany więc nie leciało ciepłe powietrze. Niestety przejechałem około 30 kilometrów,silnik nagrzany, temperatura nastawiona już na max a tu z nawiewu ciągle mega zimne powietrze. Przełączanie na tyb AUTO, czy ECON itp. nic nie pomaga. Po chwili nagle wylatuje ciepłe powietrze,ale tylko na chwilę i znów leci zimne. Przejechałem z 80 kilometrów i stanąłem. Włączyłem ponownie sam zapłon i było słychać w środku auta "przelewanie" wody (dźwięk taki jakbyście wylewali garnek wody do ubikacji) no i odpaliłem i chwilkę leciało zimne i zaraz zaskoczyło na ciepłe powietrze. Trwało to chwilę i znów zimne powietrze leci.

Generalnie w 80% leci zimne powietrze a czasem ciepłe, co jest grane? Do niedawna było wszystko OK.

Pozdrawiam

Paul - Nie Paź 14, 2007 21:21

Obstawiam zapowietrzenie układu chłodzenia (z nagrzewnicą na czele). Poczytaj o odpowietrzaniu, sprawdź u siebie, zastosuj i będzie good :D
riki - Nie Paź 14, 2007 21:49

gipsy2 napisał/a:
było słychać w środku auta "przelewanie" wody


sprawdź poziom płynu w zbiorniczku

ENU - Nie Paź 14, 2007 23:57

Można sprawdzić jeszcze jedna rzecz

Ustaw stacyjkę w pozycji zapłon i na panelu klimatronika temperaturę jaka chcesz.
Da sie usłyszeć prace silnika sterującego położeniem klapy w nagrzewnicy .Jeśli chodzi non stop to znaczy ze potencjometr czytujący stan klapy nawala przez co klimatronik nie moze prawidłowo ustawić temperaturę i może sie to objawiać falowaniem nawiewu (raz ciepłe a raz zimne i tak na zmianę)

gipsy2 - Pon Paź 15, 2007 15:22

wstępne wiadomości :

Dziś sprawdzałem i płynu nie było , dolałem i leci ciepłe powietrze :smile: ,kwestia ubytku płynu / lub / zapowietrzenia mi została :)

[ Dodano: Pon Paź 15, 2007 20:40 ]
Więc na 100% wynikiem zimnego powietrza był brak płynu chłodzącego. Dolałem i jest OK, jednak dość często słychać to "przelewanie" wody w kabinie ,a do tego wydaje mi się że ubywa płynu chłodzącego. Jakieś sugestie? Dodam,że zauważyłem że leci dymek (jakby się coś paliło) z okolic korka wlewu oleju - jednak z samego korka oleju to niejest? Może tam jest nagrzewnica,albo cosik? Też wydaje mi się to niepokojące...

Powracając do tematu wentylatora to po wizycie w ASO Radzionków widać że pracuje na najwyższych biegu. Nie pracuje cały czas na postoju jak dam np. ustawienie na najniższą temperaturę - włącza się bieg najwyższy wentylatora wtedy kiedy jest potrzebne schłodzenie sprężarki.

Mam jeszcze jedno pytanie : czy we wszystkich R75 były podgrzewane lusterka? Jeśli tak to wyraźnie czuć ciepło z takiego lusterka po przyłożeniu łapy?

Kolejne pytanie: przy zimnym silniku biegi I oraz II trochę ciężko wchodzą. Jak się silnik troche zagrzeje wszystko wraca do normy. Obstawiam olej w skrzyni. Jaki tam dokładnie wlać na wymiane?

Marian_K - Pon Paź 15, 2007 22:07

gipsy2 napisał/a:
Dodam,że zauważyłem że leci dymek (jakby się coś paliło) z okolic korka wlewu oleju - jednak z samego korka oleju to niejest
:shock: :shock: :shock: Obserwuj to, bo normalne to nie jest....

gipsy2 napisał/a:
czy we wszystkich R75 były podgrzewane lusterka? Jeśli tak to wyraźnie czuć ciepło z takiego lusterka po przyłożeniu łapy?
Odpowiedź na oba pytania: tak.

gipsy2 napisał/a:
Obstawiam olej w skrzyni. Jaki tam dokładnie wlać na wymiane?
Texaco MTF94.

Pozdrawiam!

piter34 - Wto Paź 16, 2007 13:26

gipsy2 napisał/a:
Powracając do tematu wentylatora to po wizycie w ASO Radzionków widać że pracuje na najwyższych biegu. Nie pracuje cały czas na postoju jak dam np. ustawienie na najniższą temperaturę - włącza się bieg najwyższy wentylatora wtedy kiedy jest potrzebne schłodzenie sprężarki.

No to tak nie powinno być. Ustawienie najniższej temperatury powinno spowodować ząłączenie wiatraka na pierwszym biegu...

Marian_K - Wto Paź 16, 2007 13:53

piter34 napisał/a:
No to tak nie powinno być. Ustawienie najniższej temperatury powinno spowodować ząłączenie wiatraka na pierwszym biegu...
Właśnie - a w ogóle działają Ci dwa biegi? Może zawsze kreci Ci na najwyższych obrotach? Albo podłączyli odwrotnie kabelki i teraz zamiast wyższych obrotów (w przypadku potrzeby schłodzenia silnika) kręci Ci wolniej.
Czy po podłączeniu wentylatora sprawdzali go Testbookiem?

piter34 - Wto Paź 16, 2007 13:57

Moim zdaniem to oni po prostu zamontowali wadliwy wentylator. Jak to tam jest z tym rezystorem Marian? On się przepala prawda? ...i "działa" tylko na wolnym biegu.
Marian_K - Wto Paź 16, 2007 15:12

piter34 napisał/a:
Jak to tam jest z tym rezystorem Marian? On się przepala prawda? ...i "działa" tylko na wolnym biegu.
Rezystor powoduje obniżenie obrotów, więc jak się przepali, to działa tylko wyższy bieg wentylatora.
piter34 - Wto Paź 16, 2007 15:42

Marian_K napisał/a:
Rezystor powoduje obniżenie obrotów, więc jak się przepali, to działa tylko wyższy bieg wentylatora.

Dokładnie o to mi chodziło. Czyli gipsy2 ma uwalony rezystor?
Tak to dla mnie wygląda z jego opisu. :???:

henryk - Wto Paź 16, 2007 15:42

gipsy2 nie podał ważnej informacji - roku produkcji. Nie jest wykluczone, że miał stary trzybiegowy wentylator, a obecnie zamontowali mu nowszy dwubiegowy z rezystorem. Mam taki przypadek u siebie i:
1. "nowy" (używka) wentylator został podłączony z nową (inną niż stara) skrzynką sterującą bez żadnych przeróbek - wtyczki pasują. Ilości przewodów do wiatraka ze starej i nowej skrzynki są różne.
2. pierwszy bieg mi nie działa - po włączeniu klimy stoi. Może wiatrak, a może złe podłączenie i np. pierwszy bieg został podłączony do schłodzenia silnika a ten chłodzenia nie potrzebuje.
3. wyższy bieg działa - to słychać, widać i czuć...
4. Ja nie montowałem tego w ASO, nie miałem jeszcze wydrukowanych schematów z RAVE i świadomie zaakceptowałem wtedy taki stan i do czasu następnego padu wentylatora nie mam zamiaru wracać do tego tematu:
Po doświadczeniach jazdy w upałach w ogóle bez wentylatora, temperatura silnika, nawet we wrocławskich korkach, nie podniosła się więcej niż milimetr ponad połowę skali. Czyli wentylator jest potrzebny (w CDT) w zasadzie tylko do klimatyzacji.
Dla prawidłowego działania klimatyzacji niezbędny jest przede wszystkim bieg najwyższy - a ten działa.
Marian_K napisał/a:
Rezystor powoduje obniżenie obrotów, więc jak się przepali, to działa tylko wyższy bieg wentylatora.
- dzięki za extra info, bo to znaczy, że jeżeli padnie rezystor to wiatrak będzie działał.
piter34 - Wto Paź 16, 2007 15:49

henryk_w napisał/a:
- dzięki za extra info, bo to znaczy, że jeżeli padnie rezystor to wiatrak będzie działał.

Tak, a ten rezystor to nie jest wcale jakiś drogi i kłopotliwy w wymianie.

henryk_w napisał/a:
gipsy2 nie podał ważnej informacji - roku produkcji. Nie jest wykluczone, że miał stary trzybiegowy wentylator, a obecnie zamontowali mu nowszy dwubiegowy z rezystorem.

gipsy2 podaj rok produkcji i wpisz do tematu wątku.

Marian_K - Wto Paź 16, 2007 15:56

piter34 napisał/a:
Dokładnie o to mi chodziło. Czyli gipsy2 ma uwalony rezystor?
Tak to dla mnie wygląda z jego opisu.
Ten jego opis jest trochę niejasny dla mnie... Może być jeszcze tak, że ma zamienione kabelki od pierwszego i drugiego biegu. Po prostu z opisu nie wynika czy ma dwa biegi, czy tylko 1 (najwyższy).

henryk_w napisał/a:
dzięki za extra info, bo to znaczy, że jeżeli padnie rezystor to wiatrak będzie działał.
Tak, ale tylko na wyższym biegu. Obwód niskiego biegu będzie przerwany - przepalonym rezystorem. (w załączniku rysunek)
henryk - Wto Paź 16, 2007 16:13

Marian_K napisał/a:
Tak, ale tylko na wyższym biegu
- o to mi właśnie chodziło, na wyższym biegu działa niezależnie od tego czy rezystor czy niższy bieg wiatraka padł - na tym polega dla mnie dobra wiadomość. A wyższy bieg mi wystarczy, widziałem R75 z działającym 1-szym biegiem, to w mojej ocenie, z punktu widzenia schłodzenia klimy, to raczej psychologiczny efekt, że działa. Ale to tylko moje zdanie. Nie jestem perfekcjonistą - celem jest działanie klimy.
Natomiast i rezystor i wiatrak mogą być u gipsy2 dobre - wentylator może być źle podłączony.
Dzięki za schemat - dołączę (na wszelki wypadek) do mojego prywatnego RAVE.

Marian_K - Wto Paź 16, 2007 16:27

henryk_w napisał/a:
na wyższym biegu działa niezależnie od tego czy rezystor czy niższy bieg wiatraka padł
Nie wiem, czy dobrze się rozumiemy - chodzi Ci o możliwość dwojakiej usterki: rezystora i silnika? Tu jest wentylator dwuprzewodowy - nie ma czegoś takiego jak niższy bieg wiatraka (silnika). Niższe obroty śmigła są powodowane rezystorem. Jeżeli on padnie - niskich obrotów nie ma, są tylko wysokie. Jeżeli padnie silnik - nie ma żadnych obrotów (ani niskich ani wysokich).

Usterka silnika może powodować brak niskiego biegu w przypadku silnika wieloprzewodowego. Tam może się "skończyć" szczotka od jakiegoś biegu, ale pozostałe będą działać. (załącznik)

henryk_w napisał/a:
Dzięki za schemat - dołączę (na wszelki wypadek) do mojego prywatnego RAVE
RAVE by henryk_w :wink: ? Jak masz tam coś ciekawego to podziel się z nami :grin: .

Pozdrawiam!

gipsy2 - Wto Paź 16, 2007 16:32

Witajcie,

Auto mam z roku 2000r. więc stary wentylator miałem 3 - biegowy. Śmigło,cała obudowa została orginalna, natomiast ASO przerobiło stary uszkodzony silnik lub/i elektrykę na silnik na 2 - biegowy.

Zasada działania którą zaobserwowałem : pierwszy i wolny bieg u mnie nie działa (często zerkałem przez grill'a na śmigło przy postoju itp.) , włącza się tylko bieg wysoki (słychać go ewidentnie,nawet w kabinie auta) . Na postoju włącza się ten wysoki bieg tylko czasami. Z moich obserwacji wynika,że jeśli rułka od klimy (ta bardzo zimna) robi się delikatnie cieplejsza to wentylator włącza się na wysokim biegu. Czyli poprostu na postoju wentylator włącza się na najwyższym biegu po to aby schłodzić klimę bo wiadomo ,że nie ma powietrza do aby schłodziło układ klimy. Poprostu jak wentylator wyczuje że klima powoli traci swoje właściwości chłodzące to włacza się tylko na wysokim biegu.

W ASO mówili o 2-ch biegach ... musze sie zapytać o ten pierwszy.

Marian_K - Wto Paź 16, 2007 16:46

Włącz klimatyzację, ustaw temperaturę na najniższą "Lo" i zobacz czy chodzi wiatrak. Powinien chodzić.
Jeżeli się nie kręci - jedź do serwisu i niech w ramach reklamacji sprawdzą podłączając Testbooka i wymuszając pracę wentylatora.

Oczywiście powinien chodzić na niskim biegu, ale nie ma tragedii jeśli chodzi na wysokim - po prostu bardziej hałasuje i tyle.

Pozdrawiam!

piter34 - Wto Paź 16, 2007 16:51

Marian_K napisał/a:
Oczywiście powinien chodzić na niskim biegu, ale nie ma tragedii jeśli chodzi na wysokim - po prostu bardziej hałasuje i tyle.

No ale tyle kasy wyłożyć za uwalony (albo źle podłączony) układ?

Marian_K - Wto Paź 16, 2007 16:55

piter34 napisał/a:
No ale tyle kasy wyłożyć za uwalony (albo źle podłączony) układ?
Masz całkowitą rację - skoro mówili o dwóch biegach, to włączenie klimy powinno wymusić bieg niski. Trzeba szanować swoje pieniądze!
henryk - Sro Paź 17, 2007 00:03

gipsy2 - no to masz dokładnie tak jak ja (tyle, że mi nie wkładało ASO i jest to używka). Z tego co pisze Marian_K wiatraki mamy dobre bo gdyby były zepsute to nie działałyby na żadnym biegu. Ja byłem przy wymianie więc wiem, że "nowy" wentylator został po prostu wpięty bez zmiany połączeń (a skrzynki sterujące są inne).
Ewentualnie możemy mieć skopane rezystory, ale ja stawiam na niedostosowanie połączeń. Gdybyś zdecydował się na reklamację w ASO, to daj znać co poprzestawiali żeby działało, bo rezystor raczej będzie dobry - wg Mariana_K to raczej odporna na uszkodzenia część.

[ Dodano: Sro Paź 17, 2007 00:16 ]
Marian_K napisał/a:
Jak masz tam coś ciekawego to podziel się z nami
- staram się. A źródło to samo co Twoje: internet.
Z lenistwa - żeby nie męczyć się z szukajkami - założyłem sobie dokument, w którym gromadzę doświadczenia i sposoby użytkowników.

piter34 - Sro Paź 17, 2007 11:33

henryk_w napisał/a:
Z lenistwa - żeby nie męczyć się z szukajkami - założyłem sobie dokument, w którym gromadzę doświadczenia i sposoby użytkowników.

Podzielisz się?
Do FAQ może by się przydało na stronkę klubową... :roll:

gipsy2 - Pią Paź 19, 2007 14:39

Witajcie :)

No mam jednak problemy z gigantycznymi ubytkami płynu chlodniczego. Przez 2 dni ubyło z 1,5 litra :neutral: . Dziś pooglądam lub jutro co jest grane.

henryk - Pią Paź 19, 2007 16:43

piter34 napisał/a:
Podzielisz się?
- z określeniem Rave to oczywiście duża przesada. To nieopracowany zbiór różnych opinii i informacji (w dużej części z naszego Forum) w formacie dokument OpenOffice. Nie wszystko tam musi być wiarygodne - niedawno usunąłem "zaklęcia" skopiowane z angielskiego Forum dot. synchronizacji pilotów (bo bzdurą się to okazało, a pisali, że na e-bay to było sprzedawane). Jedyna ciekawa rzecz o której u nas nie czytałem to czyszczenie czujnika przepływki (procedura z angielskiego Forum) + polski spray do tego z Forum TDI. Czyszczenie nie jest oczywiście regeneracją sensora jeżeli jest już "out of spec".
Jak już to piszę to od razu podam link dla zainteresowanych:
http://www.the75andztclub...read.php?t=2207
Jest tam w ogóle ciekawy dział "How To" z niezłymi fotkami i dosyć szczegółowymi instrukcjami i komentarzami.
Jeżeli jesteś zainteresowany to podaj (na pw) sposób na przesłanie tego tekstu - jest on w ogóle nie opracowany redakcyjnie.

piter34 - Pią Paź 19, 2007 16:49

henryk_w napisał/a:
jest on w ogóle nie opracowany redakcyjnie.

Aby go zamieścić na stronie/forum w formie artykułu, to jednak przydałoby się przeredagować. ;-)
Możesz jednak wysłać to jako ODT do mnie, a ja umieszczę na stronie w dziale "pliki" np. pod tytułem "zbiór luźnych porad dot. użytkowania R75" (albo coś w tym stylu).

gipsy2 - Sob Paź 20, 2007 17:16

Ma ktoś z Was schemat ukladu chłodzenia w R75 CDT taki jak jest na stronie Roverki.pl w dziale poświęcąnym nt. HGF ? W Rave tego nie znalazłem.
piter34 - Pon Paź 22, 2007 10:05

gipsy2 napisał/a:
Ma ktoś z Was schemat ukladu chłodzenia w R75 CDT taki jak jest na stronie Roverki.pl w dziale poświęcąnym nt. HGF ? W Rave tego nie znalazłem.

RAVE > R75 > Workshop manual - system description and operation > cooling system M47R

gipsy2 - Pon Paź 22, 2007 14:43

wiem :grin: wczoraj znalazłem :>

[ Dodano: Wto Paź 23, 2007 19:29 ]
witam,

chyba problem z ubytkami naprawiony :) , w dolnym wężu tuż pod osłoną silnika zdechła obejma która absolutnie nic nie trzymała , tymsamym płyn chłodniczy sam z siebie lekko kapał (a co dopiero jak było ciśnienie w układzie).

narazie nie mam ubytków,zobaczymy jak dalej będzie :smile:

[ Dodano: Pią Paź 26, 2007 19:51 ]
Hej,


Ubytków już nie ma :wink: , czyli diagnoza słabej obejmy dolnego węża była słuszna.

Dzwoniłem do ASO Radzionków w sprawie tego wentylatora. Jest on faktycznie dwu-biegowy. Działa ponoć tak:

-jest temperatura ok.21 stopni to idzie sobie pierwszy bieg cały czas , drugi to niewiem kiedy się włącza
-jest temperatura np. 7 stopni i włącza się czasami najwyższy bieg, który schładza klimę wtedy kiedy trzeba

W zasadzie nie jestem w stanie sprawdzić działania przy 21 stopniach (w ASO mówili że mniej więcej wtedy chodzi cały czas pierwszy bieg),ale w okolicach 10 stopni i mniej wentylator włącza się czasami a dwie rułki z klimy są zimne (ta grubsza) i ciepła (ta cieńsza). Jednak niewiem czemu, czasem zdarza się że na postoju obie rułki są ciepłe a wentylator się nie włącza do schłodzenia . Wydaje mi się że jest tak zaraz po uruchomieniu auta, bo później jak się przejadę trochę i auto postoji w miejscu to wentylator idzie...

Dziwne to wszystko, co o tym myślicie?