Zobacz temat - [R75] Dmuchawa - problem z wyłączaniem nawiewu
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Dmuchawa - problem z wyłączaniem nawiewu

Spitfire - Pią Lis 02, 2007 14:02
Temat postu: [R75] Dmuchawa - problem z wyłączaniem nawiewu
Witam,

Niedawno kupilem sobie Rover'a 75, 2000r 2.0DCT. Samochod sprawuje sie swietnie, z jednym wyjatkiem - kiedy mam wlaczony nawiew i wylacze silnik i wyjme kluczyk ze stacyjki - nawiew sie nie wylacza. Trzeba go wylaczyc recznie ustawiajac bieg 'zerowy'. Raz o tym zapomnialem i prawie nie odpalilem nastepnego dnia :sad:

Jakies pomysly co moze byc tego przyczyna (o ile to nie jest standard?? :mrgreen: ) i jak to naprawic?

Bede wdzieczny za wszelkie podpowiedzi.

Pozdrawiam!

Wolek - Pią Lis 02, 2007 15:06

Cześć.U mnie wszystkie nadmuchy działają po przekręceniu kluczyka tak mam w R75 i w poprzednim autku tez tak miałem wydaje mi się że ktoś ci namieszał w podpięciu dmuchawy po prostu podpiął ja przed stacyjka.Lub cos pierniczy komputer pokładowy ale na ten temat niech wypowie sie PHJOWI on na pewno będzie wiedział w czym problem.
Spitfire - Pią Lis 02, 2007 17:31

W moich poprzednich samochodach rowniez po wyciagnieciu kluczyka dmuchawa przestawala dzialac, tutaj jak na zlosc jest inaczej.

A w samochodzie teoretycznie nie bylo grzebane - ale kto to wie tak naprawde... To co mowisz ma sens, z drugiej strony - czy istnieje mozliwosc ze taki stan wywoluje jakies zwarcie, przepalony bezpiecznik albo cos podobnego?

PHJOWI - Pią Lis 02, 2007 17:34

zachwanie, jest dziwne, czy masz webasto sterowane z kabiny??/
Spitfire - Pią Lis 02, 2007 17:43

hmmm "webasto" slysze nie pierwszy raz, ale do tej pory nie wiem jak to wyglada... :oops: - wikipedia niewiele mi rozjasnila w glowie :/ ale wyczytalem ze jest to ogrzewanie postojowe...

Jesli ktos moglby mi wtlumaczyc w dwoch zdaniach jak stwiedzic czy sie to ma czy nie w samochodzie - bylbym wdzieczny.

BTW z gory przepraszam za laickie pytania :roll:

Dam-Kam - Pią Lis 02, 2007 17:51

jak podniesiesz maske ponizej akumulatora bedzie taka "skrzynka" z rura na górze a na boku bedzie naklejka i napis WEBASTO :grin: ale to chyba kazdy CDT ma a co do sterowanie z kabiny to o ile wiem to powinienes mies w podłokietniku jakąś centralke... czyli jakby nie bylo w podłokietniku musisz miec cos elektronicznego :mrgreen: jak nie ma to nie masz sterowanie z kabiny... (tak mi sie wydaje) :wink: a co do problemu to jak sie bawilem zeby podlaczyc webasto na pilota to zauwazylem (albo tak mi sie zdawalo) ze do nadmuchu do silnika idzie PLUS a pokretlo o ktorym mowisz zalacza MINUS wiec moze byc tak ze gdzies jest zwarcie i idzie Ci na mase. Ale ja elektronikiem ani elektrykiem (wysokich napięć) nie jestem i moge sie mylic a moje spostrzezenia moga byc mylne...
Spitfire - Pią Lis 02, 2007 18:06

Tak wiec w podlokietniku nie ma nic, po prostu dziura na rozne smieci ;) pod maske zajze jak wroce z pracy do domu.

A jak takie webasto powinno dzialac? Przyjmuje ze jesli ma sie sterowanie w kabinie, ustawia sie ciepelko_mode_on i dziala ;) a bez sterowania z kabiny? Samo sie zalacza po wlozeniu kluczyka do stacyjki i co dalej?

W pracy nie moge zbytnio na googlach siedziec bo ludzie patrza :evil: ale jak wroce do domu poswiece kilka h na doszktalcanie sie w tym temacie :mrgreen:

Dam-Kam - Pią Lis 02, 2007 19:15

jak sie ma sterownik to raczej nie ustawia sie ciepelka a jedynie czas kiedy ma sie wlaczyc :wink: a skoro nie masz sterownika to masz webasto automatyczne czyli samo sie zalacza gdy temp. spadnie ponizej 5st.C (o ile dobrze sledze forum to webasto ma osobny czujnik niz komputer) i dogrzewa silnik. Tutaj dzialanie webasto sie chyba konczy... mozna zrobic webasto sterowanym na pilota jak to opisywał "Marian_K" ale jak masz klime manualna to juz jest gorzej... ja spaliłem centralke i jak narazie nie mam na to funduszy ale zbieram i mam zamiar to zrobic bo zima bedzie mroźna :mrgreen: a wracajac do tematu to tak jak pisalem prawdopodobnie mozesz miec zwarcie i gdzies za tym pokretlem nawiewu moze Ci stykac na mase i dlatego tak sie dzieje :???:
ale raz jeszcze pisze ze ja sie nie znam i wcale nie twierdze ze to co napisalem ma odzew w rzeczywistosci :mrgreen:
PZDR

Spitfire - Pią Lis 02, 2007 19:30

Wlasnie wrocilem do domu i sprawdzalem - fakt, posiadam cos takiego jak webasto pod maska ;) faktem tez jest ze jak powiedzial Dam-Kam - musi to byc automat, bo zadnego sterowania w schowku, ani nigdzie indziej, nie ma.

Co do webasto - Dam-Kam - powiedziales ze jesli temp spadnie ponizej 5*C to webasto dogrzewa silnik. Czyli webasto nie ogrzewa kabiny a sam silnik? Poprawcie mnie jesli sie myle. I w jaki sposob to robi? Spala paliwo i trzyma silnik cieplym, czy elektrycznie? I czy pracuje np non stop jak jest mroz czy raz na jakis czas? Dopiero ucze sie na ten temat, wiec prosze mnie nie krytykowac tak odrazu :>

Co do nawiewu - kolejna rzecz ktora moge dodac to ze wydaje mi sie, ze po przekreceniu pokretla od 'gdzie ma wiac' nie widze wiekszej roznicy w sile powietrza wylatujacego. Jedynie nawiew na szybe sie zmienia z bardzo silnego (przy ustawieniu nawiewu na szybe) do lekkiego (gdy ustawie na cokolwiek innego) - nie da sie tak ustawic zeby na szybe nie wialo wogole. A np przy ustawieniu nawiewu tylko na kabine (nie na nogi) sila dmuchanego powietrza nie jest wiele wieksza niz przy ustawieniu na nogi czy na szybe...

Dam-Kam - jakies sugestie jak moge sprawdzic czy czasem nie ma zwarcia do masy?

PHJOWI - sadzisz ze przyczyna moze byc zwarcie jak sugeruje Dam-Kam?

Bede wdzieczny za wszelkie mozliwe sugestie i pomoc. Z gory (i z dolu) dziekuje :grin:

Dam-Kam - Pią Lis 02, 2007 19:53

Spitfire napisał/a:
Czyli webasto nie ogrzewa kabiny a sam silnik? Poprawcie mnie jesli sie myle. I w jaki sposob to robi? Spala paliwo i trzyma silnik cieplym, czy elektrycznie? I czy pracuje np non stop jak jest mroz czy raz na jakis czas?

Jako automatyczne ma za zadanie dogrzewac silnik ale jak dobrze pamietam wczesniej ogrzana ciesz idzie przez nagrzewnice wiec i dogrzewa kabine :grin: Jak to robi? Webasto ma pompke paliwa (chyba swoja) ktora pompuje paliwo na niejaki parownik gdzie paliwo paruje (zabawne - na parownik a potem paruje :mrgreen: ) i jest mieszane z powietrzem ktoro jest tloczone przez wew. wentylator a jakas swieca ktora jest w srodku daje zaplon i tak oto webasto pracuje. kiedys w tv slyszalem ze takie webasto pali ok. 1l/h ale nie wiem jak tam w roverku :/ A pracuje zawsze jak temp spadnie ponizej 5st.C a silnik nie na jeszcze 60st.C (ale tego nie jestem pewien)
Spitfire napisał/a:
po przekreceniu pokretla od 'gdzie ma wiac' nie widze wiekszej roznicy w sile powietrza wylatujacego

szczerze powiem ze sam do końca nie wiem jak to jest... ja roznice wyczuwam ale chyba nigdy nie jest tak ze jak wlacze na nogi to nie wieje lekko przez inne nawiewy itd.
Spitfire napisał/a:
przy ustawieniu nawiewu tylko na kabine (nie na nogi) sila dmuchanego powietrza nie jest wiele wieksza niz przy ustawieniu na nogi czy na szybe...

to jednak chyba jest cos nie tak... ja to kiedys rozbieralem bo chcialem zobaczyc jak ida te przewody do wentylatora i tam tym jak masz pokrętło do ustawienia gdzie ma wiac sa takie linki w pancerzykach... pisze o tym gdyz kiedys w rodzicow bylym golfiku tez tak bylo i uchwyt trzymajacy pancerz sie urwal i linka nie chodzila :!: musialem przymocowac ten pancerz obejmą do korpusu i potem nawiew dzialal i dalo sie sterowac :grin: wiec moze i u Ciebie tak jest ze cos puscilo i to sterowanie nie dziala tak do konca :???:
a gdyby tak bylo rosnie prawdopodobienstwo ze ktos cos tam robil i byc moze pomieszal tam cos w tymi kabelkami i tez dzieje sie tak z tym nawiewem :/
PS. odradzam odkrecania (jakbys to rozbieral) tego panela od tylu gdzie idzie elektryka do wlacznika klimy... potem ciezko jest trafic w piny i wiecej jest nerwów niz pozytku :roll:
Spitfire napisał/a:
jakies sugestie jak moge sprawdzic czy czasem nie ma zwarcia do masy?

niestety nie wiem jak mozna to sprawdzic... to sam chcialbym wiedziec :mrgreen:

Spitfire - Nie Lis 04, 2007 11:38

no i stalo sie :cry:

wczoraj wieczorem wysiadajac z auta zapomnialem wylaczyc nawiewu i dzis samochod stoi na martwym akumulatorze... :evil:

heh, dzis zamierzac sprobowac rozlozyc panel sterowania nawiewiem, tylko niebardzo wiem jak sie do tego zabrac, bo wiele srubek tam nie widac :neutral:

Ma ktos moze instrukcje, jak rozlozyc ten fragment na czesci i zlozyc go spowrotem? :>

PHJOWI - Nie Lis 04, 2007 12:21

jeśli masz automatyczną klimę to wywal obudowę wokół klawiszy , podwarzając ją, pod obudową są 4 srubki.
Spitfire - Nie Lis 04, 2007 13:44

klima jest manualna (3 pokretla i 3 guziki: obieg zamkniety, AC, odszranianie tylnej szyby) - w tym wypadku podwazanie tez poskutkuje?
przemo285 - Nie Lis 04, 2007 13:55

To teraz dużo tłumaczy może klima była dokładana i ktoś żle się podłączył i zamiast po stacyjce to jest stałe napięcie
Spitfire - Nie Lis 04, 2007 14:21

przemo285 - czemu sadzisz ze klima byla dokladana? poniewaz nie jest automatyczna?

Mozesz miec racje. Po zdjeciu plastiku oslaniajacego pokretla dwie gorne srobki byly poluzowane (mozna bylo nimi krecic palcami w kazda strone i trzeba bylo je podwazyc zeby je wyjac - tak jak by byl zerwany gwint), tylko dwie dolne trzymaly jak nalezy i wygladaly na nie ruszane.

Zrobilem kilka zdjec, moze one wam cos podpowiedza. http://uct.pl/r75/1%20-%20galki.JPG - tak wyglada panel po zdjeciu plastiku. Odkrecilem 4 srobki zaznaczone na zdjeciu, ale nie wiem co dalej zrobic.

Moge troche wepchnac calosc do srodka : http://uct.pl/r75/2%20-%20wepchniete.JPG
Lub moge lekko podniesc caly panel do gory : http://uct.pl/r75/3%20-%20podniesione.JPG
ale nie mam pojecia jak to wyjac poniewaz nie chce wyjsc przez ten otwor :cry:

Bede wdzieczny za podpowiedzi jak to wydobyc.

ps.:
przemo285 - czy lesli jest tak jak mowisz i klima jest podpieta na stale zamias przez stacyjke - jak duzo zachodu jest z poprawieniem tego?

przemo285 - Nie Lis 04, 2007 15:29

Były takie modele z manualnym sterowaniem ogrzewania i nie posiadajace klimy i dlatego myślę że może ktoś coś tam namieszał (to są tylko przypuszczenia) musisz sprawdzić z tyłu zasilania podejrzewam że zamiast po stacyjce jest po prostu stały prąd

[ Dodano: Nie Lis 04, 2007 15:30 ]
Proponuję wyjąć radio będzie lepsze dojście

henryk - Nie Lis 04, 2007 15:58

Były takie modele z klimatyzacją sterowaną ręcznie, nie tylko ogrzewanie ale i chłodzenie było.
przemo285 - Nie Lis 04, 2007 17:01

Były nawet takie bez klimy ale nie na nasz rynek
Dam-Kam - Pon Lis 05, 2007 08:39

wyjecie radia niewiele pomoze ale zawsze bedziesz wiecej widzial :wink: mozesz wepchnac jedna strone a druga po przekatnej wyciagac ale tak nie wyjdzie calkiem bo beda ja blokowac te linki o ktorych mowilem :/
Marian_K - Wto Lis 06, 2007 10:36

Dam-Kam napisał/a:
wyjecie radia niewiele pomoze
RAVE sugeruje rozpocząć całą procedurę właśnie od ... wyjęcia radia, więc może rada przemo258 warta jest uwagi.

Pozdrawiam!

Dam-Kam - Wto Lis 06, 2007 12:20

widac jaki ze mnie fachura :mrgreen: tak czy inaczej mi to nie pomoglo bo dalej nie wyciaglem tego szkieletu od regulacji aczkolwiek pewnie byloby latwiej odpiac pancerze linek i wtedy moze da sie wyciagnac :roll: ja nie odpinalem bo sie balem ze z moja sprawnoscia manualna predzej polamie te zaczepy niz je odblokuje :wink:
przemo285 - Wto Lis 06, 2007 20:56

Zdemontowałbym konsolę i bedzie dojście do wszystkiego
Spitfire - Wto Lis 06, 2007 22:27

Marian_K - o jakim RAVE mowisz? Moglbys powiedziec cos wiecej o tym? Bylo by mi latwiej majac instrukcje :)

Wielkie dzieki!

sTERYD - Sro Lis 07, 2007 01:22

pewnie chodzi o to drugie ;)
http://www.roverki.pl/mod...ies=Technika#30

Marian_K - Sro Lis 07, 2007 14:50

Spitfire napisał/a:
Marian_K - o jakim RAVE mowisz? Moglbys powiedziec cos wiecej o tym?
Link do RAVE podał Ci sTERYD. Masz tam opis działania Roverków, schematy elektryczne, parametry techniczne, metody naprawy (rozbiórki).... po prostu Biblia dla Roverkowicza.

Pozdrawiam!

argail - Sro Lis 07, 2007 15:09

Spitfire, wpadniesz do mnie to dam ci rave na płytce ;) - Chyba że sobie teraz sam ściągniesz - bardzo przydatna rzecz.
Spitfire - Sro Lis 07, 2007 22:04

Dzieki wielkie za przypomnienie o tym linku :)

Dawno temu sciagnalem stara versje RAVE do rovera 620SDI bo takowego mialem i myslalem ze to jedyna dostepna :> w kazdym razie za 20 min bede studiowal opisy do 75tki i w ten weekend biore sie do pracy! :)

Argail - Mam nadzieje ze do tego czasu wszystkie moje problemy z Rover'kiem beda przeszloscia :)

Jeszcze raz wielkie dzieki!

sTERYD - Sro Lis 07, 2007 22:10

nie zapomnij cofnąć czasu w systemie ;)
Spitfire - Czw Lis 08, 2007 12:34

Wlasnie siedze sobie w pracy i przegladam RAVE. Znalazlem instrukcje jak wymontowac wszystko co mnie interesuje i zajalem sie szukaniem schematu elektrycznego do nawiewu.

Znalazlem co nastepuje:
AIR TEMPERATURE CONTROL (SALOON) - strona 110 w pliku "Rover 75 Electrical Circuit Datagrams - 2nd Edition - Eng - [cdrj012e.pdf]"
oraz
AIR CONDITIONING (SALOON) - strona 106 w pliku "Rover 75 Electrical Circuit Datagrams - 2nd Edition - Eng - [cdrj012e.pdf]"

Prosil bym kogos o potwierdzenie ktory z nich jest dobry :) wydaje mi sie ze drugi, ale jesli sie myle - wskazowka gdize znalesc wlasciwy byla by mile widziana :D

Tutaj mozna obejrzec zzut tych schematow. Komentarze mile widziane.

henryk - Czw Lis 08, 2007 20:13

Opis działania do schematów znajdziesz wyżej w rozdziale: Electrical Library - 3rd Edition.
Sądząc z tego opisu schemat "AIR CONDITIONING" dotyczy samochodów bez automatycznej kontroli temperatury (klimatronika): (A/C) (VEHICLES WITHOUT ATC)
Jeżeli masz trzy pokrętła + przycisk A/C to Twój schemat.

Schemat: AIR TEMPERATURE CONTROL dotyczy samochodów wyposażonych w klimatronic - (ATC).

Spitfire - Pią Lis 09, 2007 22:48

Usterka zlokalizowana! :brawo:

Uszkodzony (zwarty) jest przekaznik odpowiedzialny za zasilanie dmuchawy. Umieszczony jest on w puszce bezpiecznikow pod maska. Zalacznik przedstawia jego lokalizacje w puszce - moze komus jeszcze sie kiedys przyda :)

Jutro ide polowac na przekaznik ;]

Jeszcze raz wielkie dzieki za naprowadzenie mnie na schematy itp :)