Zobacz temat - [Rover 620 Di '95r] bezpieczny tuning
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Tuning mechaniczny - [Rover 620 Di '95r] bezpieczny tuning

mazda11 - Pią Maj 02, 2008 11:42
Temat postu: [Rover 620 Di '95r] bezpieczny tuning
Witam, chciałbym zrobc lekki i bezpieczny tunning swojego dieselka. Czytałem inn tematy o tuningu ale nie wiem dokładnie co jest bezpieczne dla silnika a co nie. Najbardziej zależy mi na przyśpieszeniu, Pozdrawiam i z góry dzienki.
kamil_luczak - Sob Maj 03, 2008 09:21

Pierwsza rzecz to mozesz jechac zrobic program. Mysle ze cena jakies 1500zl. Druga rzecz wydech, tylko nie wiem czy w dupowozie jest sens ruszac. Trzecia i bardziej inwazyjna to wymiana turbo, IC. Wszystko zalezy od tego ile masz kasy i ile bys chcial osiagnac KM i Nm.
mazda11 - Sob Maj 03, 2008 11:39

A warto to kupywać:
http://www.allegro.pl/ite...ar_12_m_cy.html

Cena kusząca, a ichyba ktoś na forum pisał że w 220SDi ma coś takiego i dostałe samochód kopa.

kamil_luczak - Sob Maj 03, 2008 13:22

Koszt nie jest duzy, ale ja bym sie bal cos takiego kupowac, juz ten temat byl przerabiany na forum :P
dobryziom - Pon Maj 05, 2008 08:10

Tak jak mówił Kamil udrożnić dolot i wydech oraz wystroić. Jeśli nie masz kasy na większe turbo to zwiększyć doładowanie i dać większy IC.
rodi_ - Pon Maj 05, 2008 08:35

Moze sie myle, ale czy ten box nie jest przeznaczony do samochodow z elektronicznym sterowaniem pompy paliwa? W opisie jest 220SDI, 620SDI a nie ma nic o 620Di. Poprawcie jesli sie myle
dobryziom - Pon Maj 05, 2008 08:50

szczerze mówiąc to nawet nie zajrzałem do tego linka:p bo taki box jest dobry do nowego samochodu... gdzie jest idealny stan silnika nie nie ma żadnych modów. Najprościej mówiąc zdrowa seria. Jestem zwolennikiem dostosowania programu pod danych samochód przynosi to dużo lepsze wyniki niż gotowiec :)
thef - Pon Maj 05, 2008 10:03

rodi* napisał/a:
Moze sie myle, ale czy ten box nie jest przeznaczony do samochodow z elektronicznym sterowaniem pompy paliwa? W opisie jest 220SDI, 620SDI a nie ma nic o 620Di. Poprawcie jesli sie myle
Silniki SDi i Di to to samo (inna klasa wyposażenia samochodu). Wersje silników z pompą mechaniczną miały oznaczenia SD bądź D i nie występowały w modelu 600.
rodi_ - Pon Maj 05, 2008 13:16

Dzieki Thef i sorki za zamieszanie :oops:
Kalah - Pon Maj 05, 2008 18:33

Ten box to rezystor w ladnej obudowie wiec odradzam jego zakup :) niby na plytce jest kilka elementow typu diody, tranzystor, rezostory, uklad scalony, jakis przekaznik, ale to tylko timer, znaczace 2 przewody ktore cos zmieniaja dzialaja jako rownolegle podlaczony rezystor przez co komputer jest oszukiwany i podaje wieksza dawke paliwa.
Co do bezpiecznego tuningu to zmiana cisnienia doladowania (w granicach rozsadku przy seryjnej turbinie) lub wieksza turbina, montaz wiekszego intercoolera w lepszym miejscu i pozniej na program. Z tego co sie orientuje to czujnik cisnienia doladowania jest przystosowany do cisnienia doladowania 1.5 bara. Tylko czy jest sens wydawac spora kase do dupowozu ktory i tak ferrari nigdy nie bedzie :D

pgrad - Nie Cze 22, 2008 17:03

G***o prawda!!! to jest zwykły wzmacniacz napięciowy. Uwalnia moc w zakresie niskich obrotów. Dzieje się tak dlatego bo obroty silnika jak rosną to zwiększa się ilość pobieranego powietrza. Jak silnik ma niskie obroty to wtedy produkuje więcej zanieczyszczeń więc dawka paliwa jest podawana w zależności od ilości podawanego powietrza. Odepnijcie przepływkę i zauważycie że diesle rovera będą miały większego kopa na niskich obrotach a mniejszego na wysokich. Dzieje się tak dlatego bo ECU przechodzi w tryb diagnostyczny i nie wie ile powietrza pobiera. Zwiększenie napięcia początkowego z przepływki powoduje że silnik podaje paliwo w takich samych proporcjach na niskich co i na wysokich obrotach. Ogólnie uwalniana jest moc ograniczona ze względu na emisję zanieczyszczeń! Koszt takiego urządzenia to około 10-15zł jak ktoś wie o co chodzi. ja mogę nawet coś takiego udostępnić bo do mojego diesla (420D) nie pasuje bo mam mechaniczną pompę. Więc jak coś to zapraszam do Łodzi lub Opoczna. A Ci wszyscy ludzie co sprzadają czipy do roverów to są zdziercy!!!

[ Dodano: Nie Cze 22, 2008 18:05 ]
I takie coś to bym nawet polecał, ale nie polecam natomiast czipa montowanego między ECu a pompę bo to skraca żywotność silnika

Adrian355 - Nie Cze 22, 2008 18:55

Masz Rovera 420Di i mechanicznie sterowaną pompę ??
filo - Pon Cze 23, 2008 03:25

Co do turbiny, to znalazłem nie dawno post o zwiększaniu ciśnienia doładowania za pomocą małej zabawy z siłownikiem na tejże turbinie.Chodziło tam o wkręcenie tej nakrętki o jakieś 3 mm.Z ciekawości przekręciłem o 2 mm. Nie wiem o ile wzrosło ciśnienie doładowania,gdyż nie mam wskaźnika doładowania (planuje zakup) ale zauważyłem,że auto jest mocniejsze i lepiej sie "zbiera" z niskich obrotów.
dobryziom - Pon Cze 23, 2008 08:04

chodzi o acurator jest to jakiś sposób ale wygodniejszym i bardziej dokładnym jest montaż MBC :)
pgrad - Pon Cze 23, 2008 12:27

Tak, bo IC mam dokładane, więc pompę mam mechaniczną. Co do tego artykułu, to sam go pisałem. Cieszę się że komuś już pomogłem. Podaje link:
http://forum.roverki.eu/v...%F3w++angielsku

Adrian355 - Pon Cze 23, 2008 16:01

Kurcze jak ja bym chciał dołożyć sobie taki IC :/
mazda11 - Wto Cze 24, 2008 15:13

filo, mógłbyś powiedzieć mi gdzie jest ten siłownik od turbiny??? Czy wzrost mocy jest naprawdę zauważalny???
dobryziom - Wto Cze 24, 2008 15:29

http://obrazki.elektroda.net/19_1199608305.jpg

chodzi o śrubę od acuratora czyli tego grzybka... wzrost jest na pewno zauważalny chodzi głownie o zwiększenie momentu obrotowego. Uważaj tylko żebyś nie przesadził bezpiecznie jest założyć nawet najprostszy zegar boost lub zwykły manometr

mazda11 - Wto Cze 24, 2008 15:34

dobryziom, i co mam wkręcić na tym zdjęciu???

[ Dodano: Wto Cze 24, 2008 16:39 ]
czy chodzi o ten pręcik co ma na gwincie troche smaru??? mam go wkręcić czy wykręcić??

filo - Wto Cze 24, 2008 17:55

"Zwiększanie ciśnienia doładowania:
1. Zdejmujesz blokadę z cięgna
2. Luzujesz nakrętkę za cięgnem
(zgodnie z ruchem wskazówek zegara) i
odkręcasz ją o jakieś 3 mm
3. Kręcisz cięgnem aż dojdzie do nakrętki.
4. Wyrównujesz tak żeby dało się założyć blokadę.
5. Zakładasz blokadę
6. Dokręcasz nakrętkę
7. GOTOWE!"


http://forum.roverki.eu/v...%F3w++angielsku

Post pgrad'a wszystko ładnie wyjaśnia.Nie jest to skomplikowane.
A autko po tej operacji chętniej prześpiesza już od 1500obr/min.
Poprawia sie elastyczność-takie moje osobiste odczucie.Tak jak by sprężarka zaczynała spełniać swoją powinność już przy 1500 rpm a nie dopiero od około 1900rpm.

dobryziom - Sro Cze 25, 2008 08:35

kolega filo mnie ubiegł :) wszystko sie zgadza chodzi o to żeby przesunąć otwarcie acuratora do wyższego doładowania. Odnośnie wrażeń sprężarka możliwe że się będzie ciutkę wcześniej wkręcała ale maks o 100 obrotów niżej chodzi głownie o zwiększenie niutków> większe ciśnienie (doładowanie) większy moment.
filo - Sob Cze 28, 2008 12:12

Zastanawia mnie jedna rzecz.Mianowicie-czy jest jakiś zawór bezpieczeństwa?Jeśli turbina "wyprodukuje" za duże ciśnienie,czy coś je upuści?Bo do kolektora dolotowego jest przykręcane takie aluminiowe cośik a do tego cośik ta gumowa rura od intercoolera.
Ale to aluminiowe cośik ma odnoge do której jest przykręcona metalowa rura która idzie do EGR.Ale w EGR jest zawór jednokierunkowy który wpuszcza spaliny do tego cośik a nie upuszcza ciśnienie z dolotu.
I jeszcze jedno-odma jest przed turbina.To czy olej którego coś tam zawsze sie wydostanie smaruje ją w jakimś stopniu bo rura od intercoolera jest spocona olejem?

Przepraszam za "cośik" ale nie mam pojęcia jak to sie nazywa.

mazda11 - Sob Lip 05, 2008 21:25

Tak dla pewności nakrętke mam obrócić w to strone co pokazane jest na zdjęciu???
filo - Sob Lip 05, 2008 22:11

Myślę,że tak chociaż u mnie to trochę inaczej wygląda bo ten element który zostaje przy turbinie po ściągnięciu z niego cięgna jest o 180* obrócony.
zuko123456 - Sro Lip 09, 2008 11:27

Pozwolę sobie dołączyć do tematu, ponieważ parę miesięcy temu włąśnie przekręciłem element który nazywacie akuratorem (czy jakoś tak). W rzeczywistości (w RAVEie) nazywa się to zaworem wastegate, który służy do upuszczania nadmiaru ciśnienia z układu za turbiną, aby, jak to już ktoś się nad tym zastanawiał, nie przeholować z ciśnieniem w układzie dolotowym. Przekręcenie tego rzeczywiście daje lepszego kopa na niższych i wyższych obrotach. Jednak ja osobiście odradzam. Przejechałem na tym już 5000 km i wydaję mi się, że samochód zaczyna słabnąć a turbina zaczyna puszczać olej. Odnoszę wrażenie, że to przekręcenie daje efekt na krótką metę, bo w rzeczywistości powoduje większe opory pracy turbiny i skraca jej żywotność, a musimy sobie uświadomić, że nasze autka nie są nowe. Więcej (albo podobnie dużo) napisałem w dziale pomocy technicznej w poście "Koniec turbinki?" Pozdrawiam
dobryziom - Sro Lip 09, 2008 12:13

zuko w tym co piszesz jest dużo racji ale

przesuniecie westgate=acuratora musi być w granicach rozsądku bo każda turbina ma swoje optymalne widełki pracy, przekroczenie ich moze skutkowac:
* szybszym wyrobieniem sie uszczelniaczy olejowych- efekt puszczanie oleju
* spalaniem sie oleju w turbinie i uszkodzeniem wirnika
* zatarciem z powodu za małej ilości oleju

Trzeba wiec pamiętać przed takim zabiegiem o sprawdzeniu jaki mamy model turbiny i jakie doładowanie jest przy tym modelu dopuszczalne, sprawdzić bezwzględnie sprawność i szczelność całego układu turbo, dobrze także zmienić olej oraz lać dobre gatunkowo paliwo.

Brt - Sro Lip 09, 2008 12:55

a ktoś wie, jakie widełki są w turbinie roverka serii L ??
dobryziom - Sro Lip 09, 2008 13:06

Brt znajdziesz je na stronie producenta:)
Brt - Sro Lip 09, 2008 13:07

hehe oki dzienks :)
dobryziom - Sro Lip 09, 2008 13:10

koniecznie wciśnij pomógł <hahaha>
Brt - Sro Lip 09, 2008 13:12

gdybym tylko założył ten temat hehe to punkcik by był ;) :D
zuko123456 - Czw Lip 10, 2008 13:12

Dobryziom, co do tych widełków masz na myśli stronę producenta turbiny, czy stronę roverowską? Daj namiary.
dobryziom - Czw Lip 10, 2008 13:22

http://www.turbobygarrett.com


ROVER Engine Size Fuel Year Turbo TM Part No. OM Part No
218 SLD 1.7 D 1991-95 KKK 5314-970-6414 960761928A
218 SLD 1.7 D 1991-95 KKK 5314-970-6415 9614201280
220 GTI Turbo + Coupe 2.0 P 1992-99 Garrett 465199-0003 PMF10013
220 D + SD 2.0 D 1996-99 Garrett 452151-0002/4/6 ERR6106
220 SDI 2.0 D 1995-99 Garrett 452098-0001 PMF100360
220 SDI 2.0 D 1995-99 Garrett 452098-0002/4 PMF100440
25 TD 2.0 D 2001-> Garrett 452283-0001/2/3 PMF100500
418 GSD 1.7 D 1991-95 KKK 5314-970-6414 9607619280
418 GSD 1.7 D 1991-95 KKK 5314-970-6415 9614201280
420 GSI Turbo 2.0 P 1992-99 Garrett 465199-0003 PMF10013
420 D + SD 2.0 D 1995-99 Garrett 452151-0002/4/6 ERR6106
420 D + GSDI Intercool + SDI 2.0 D 1995-00 Garrett 452098-0002/4 PMF100440
420 SLD + SLDI Intercool 2.0 D 1995-00 Garrett 452098-0002/4 PMF100440
45 TD 2.0 D 2000-> Garrett 452283-0001/2/3 PMF100500
620 2.0 P 1992-99 Garrett 465199-0003 PMF10013
620 D 2.0 D 1995-99 Garrett 452098-0001 PMF100360
75 T 1.8 P 2002-> Garrett 731320-0001 PMF000090
75 CDT Manual 2.0 D 1999-> Mitsubishi 49173-06100 2248060
75 CDT - 116 BHP 2.0 D 2000-> Garrett 452283-0001/2/3 PMF100500
820 Turbo Fastback 2.0 P 1991-92 Garrett 452052-0001 PMF10008
820 Vitesse 2.0 P 1992-99 Garrett 465199-0003 PMF10013
825 2.4 D 1990-99 KKK 5316-970-6710 35242025A
Maestro (Prima Eng) 2.0 D 1987-> Garrett 466778-0001/3 2674A104/6/8
Maestro + Montego Diesel 2.0 D 1987-94 Garrett 466770-0001/3/5 K674AF01/F02/F03
MG Maestro 2.0 P 1985-91 Garrett 466564-0002 CDU2149
MG Metro 1.3 P 1983-89 Garrett 466146-0001 CAM6924
MG Montego 2.0 P 1985-91 Garrett 466564-0002 CDU2149
MG ZT 1.8 P 2002-> Garrett 731320-0001 PMF000090
MG ZR 25 2.0 D sty-00 Garrett 452283-0001/2/3 PMF100500
MG ZR TD - 100 BHP 2.0 D 2001-> Mitsubishi xxx xxx
MG ZS TD - 100 BHP 2.0 D 2001-> Mitsubishi xxx xxx
MG ZT CDTI 2.0 D 2002-> Mitsubishi xxx BMW Engine
Montego (Prima Eng) 2.0 D 1987-> Garrett 466778-0001/3 2674A104/6/8
SDI 2.4 D 1982-> KKK 5324-970-6055 3524-0028A
Tickford Maestro 2.0 P 1985-> Garrett 466564-0002 CDU2149

Brt - Czw Lip 10, 2008 22:44

hmmm dwa pytania:
1. przóbowałem znaleźć turbinkę 452098 z 220SDi i nie mogę jej namierzyć <mysli> zy tylo ja nie mogę jej znaleźć :|
2. o co chodzi na tych wykresach, bo chyba nie do końca mi się rozjaśniło :|

Rafal2222 - Sob Lip 12, 2008 23:06

Hmmm.... A czy ktoś z Was wie jaka odległość w mm powinna pozostać od nakrętki do acuratora? Ja mam akurat 32 mm po przekręceniu śrubki od 2 mm. A co jeżeli poprzedni właściciel także przekręcił sobie o parę milimtrów? Mógłby sprawdzić ktoś u siebie ile mm pozostaje mu do acuratora?
zuko123456 - Nie Lip 13, 2008 21:33

Proponowałbym sprawdzić sobie ciśnienie doładowania montując odpowiedni wskaźnik, a nie poprzez mało precyzyjne pomiary. Poza tym na stronce: http://tuning-diesels.com/Lseries/2545.htm#ik
znajdziesz jak za pomocą miernika zmierzyć sobie ciśnienie doładowania. Trzeba znać angielski, niestety mi w tej tematyce trochę brakuje. Pozdr

[ Dodano: Pon Lip 14, 2008 21:34 ]
A jednak troszkę posiedziałem (w końcu urlop) i przetłumaczyłem sobie ten tekst o sprawdzeniu za pomocą miernika ciśnienia doładowania. W R400 jest to troszkę inaczej niż na zdjęciu na stronie którą podałem wyżej. Czujnik ciśnienia doładowania (MAP) znajduję się na ścianie grodziowej od strony kierowcy (z prawej strony ECU - patrząc na przód auta) - takie małe czarne pudełko przykręcone do w/w ściany. Miernik pokazał mi maksymalnie 2,964V na postoju oraz 3,4V w czasie jazdy przy pedale w podłodze co daje odpowiednio - 0,55 bara i 0,83 bara. Następnie skręciłem zawór wastegate na maxa (nie widać gwintu) i max ciśnienie doładowania przy max obciążeniu (próba od 0-100km/h) pokazał 3,641V co daje ok 0,97 bara.
W związku z tym mogę sobie sam zdiagnozować usterkę w układzie dolotowym lub w samej turbinie, ponieważ max ciśnienie powinno wynosić 1,2 bara nakrętce regulującej zawór wastegate w środkowym położeniu (na środku gwintu).
Dodatkowo wiedza ta może się przydać do małej przeróbki podnoszącej osiągi - odpowiedni dzielnik napięciowy powodujący obniżenie wartości napięcia na wyjściu czujnika powinien spowodować podniesienie dawki paliwa wtryskiwanej do cylindrów. Zgodnie z tym co jest napisanie w RAVEie czujnik ten współpracuje z czujnikiem temperatury powietrza w kolektorze dolotowym i tu może pojawić się problem jak komputer odczyta prawidłowe dane z czujnika temperatury oraz zafałszowane z czujnika ciśnienia. Pozostaje dobór rezystorów. Może jeszcze w tym tygodniu uda mi się go dobrać.
Ale UWAGA!!! Przeróbka ta może okazać się niebezpieczna dla silnika, pompy, wtryskiwaczy, a poza tym MOżNA TO SAMO OSIąGNąć OSZUKUJąC INNE CZUJNIKI W PODOBNY SPOSóB (np. czujnik temperatury silnika).
Tym czasem muszę naprawić turbo lub wymienić przewody ciśnieniowe przy kolektorze dolotowym:(Pozdr.

[ Dodano: Nie Lip 20, 2008 12:01 ]
Poczytałem troszkę o tych TDIPowerBoxach, przemyślałem parę spraw i skonsultowałem się z doktorem elektroniki (moim szwagrem) na temat podniesienia mocy poprzez rezystorki.Generalnie nie ma problemu i w rzeczywistości te boxy są na rezystorach ale nie tylko. Sedno sprowadza się do skonstruowania takiego układu, który będzie kontrolował pracę paru czujników jednocześnie i będzie zmieniał sygnały wysyłane przez nie. Jednak w celu zapewnienia bezpiecznego użytkowania oszukiwania muszą być zapewnione tylko w pewnym zakresie napięć podawanych przez czujniki do komputera. Z doborem rezystorków nie ma problemu: www.chiptuning.boo.pl, jednakże problem pojawia się gdy chcemy bezpiecznie sterować pracą sensorów. Wypadałoby do układu doprowadzić jakiś układ scalony, który byłby w stanie sterować układem w ten właśnie sposób jak napisałem wyżej. I za odnalezienie takiego układu płaci się firmom od tdi powerboxów. Jak sądzę nie jest to trudne, jednak trzeba mieć jakieś rozeznanie w technice elektronicznej, którego mi brak. Może ktoś ma swoje przemyślenia na ten temat? Pozdrawiam.

Carson - Pią Lut 26, 2010 17:48

Witam, nie dawno zakupiłem rovera 620 Di, czy mógłby ktoś mi powiedzieć gdzie znajduje się turbina?
thef - Pią Lut 26, 2010 18:15

Carson napisał/a:
Witam, nie dawno zakupiłem rovera 620 Di, czy mógłby ktoś mi powiedzieć gdzie znajduje się turbina?
A dlaczego takie pytanie w tym temacie? Znajduje się, najprościej ujmując, pomiędzy ścianą grodziową a silnikiem, w dolnej części komory silnika. Śledząc rurę dolotową za filtrem powietrza trafisz wprost na nią ;) .