Zobacz temat - [R200 All] Wpływ kół na przyśpieszenie
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise - [R200 All] Wpływ kół na przyśpieszenie

Botanix - Czw Kwi 02, 2009 21:46
Temat postu: [R200 All] Wpływ kół na przyśpieszenie
Witam
Zastanawiam się jaki wpływ na przyśpieszenie mają opony/ koła. Niby powszechnie mówi się, że im większe tym gorzej samochód przyśpiesza ale o jaką wielkość chodzi. O szerokość, wysokość gumy czy średnicę koła? Czy wpływ na przyśpieszenie ma również zużycie opony np. mocno zużyta a nowa? Jeszcze inna kwestia. Planuję za jakiś miesiąc powymieniać opony na nowe. Przednie są już mocno zjechane ale tył jest OK. Czy mógłbym do tego czasu zamienić przednie koła z tylnymi? Napęd idzie na przednie więc wydaje mi się, że tylne mogą być bardziej zużyte. Czy są jakieś przeciw takim zabiegom?

Brt - Czw Kwi 02, 2009 21:52

Botanix napisał/a:
Niby powszechnie mówi się, że im większe tym gorzej samochód przyśpiesza ale o jaką wielkość chodzi. O szerokość, wysokość gumy czy średnicę koła?

O średnicę koła.
Botanix napisał/a:
Czy wpływ na przyśpieszenie ma również zużycie opony np. mocno zużyta a nowa?

w teorii tak .. zużycie opony powoduje zmniejszenie średnicy co poprawia przyspieszenie, ale .... w praktyce tego nie wyczujesz ;)

fearless - Czw Kwi 02, 2009 21:53
Temat postu: Re: [R200 All] Wpływ kół na przyśpieszenie
Botanix napisał/a:
Napęd idzie na przednie więc wydaje mi się, że tylne mogą być bardziej zużyte. Czy są jakieś przeciw takim zabiegom?


Zgłaszam brak sprzeciwu - możesz zmieniać :D

Tak serio - to normalna praktyka, wymiana opon z tyłu na przód, dzięki temu oszczędzasz dziengi, które musiałbyś wydać na nowe opony.

Co do tego przyspieszenia, ja nie odczułem różnicy przy zmianie profilu opony z wyższego na niższy, czy też jej szerokości z mniejszej na większą, zapewne można uznać, że różnica w przyspieszeniu mieści się w granicach błędu - no chyba że ścigasz się na 1/4 mili - wtedy to nawet 0,05m/100km się liczy :D

namiko - Czw Kwi 02, 2009 22:28

Jak wymieniałam opony to Panowie, którzy mi sprzedawali i wymieniali opony poradzili mi, żeby najpierw wymienić tylne, bo tyłem może zarzucać na zakrętach jeśli będą w złym stanie. Ale to była zima, więc może to teraz bez znaczenia...
Botanix - Czw Kwi 02, 2009 22:32

Jeszcze jedna sprawa, przednie są bardzo zużyte w porównaniu do tylnych które niemalże wyglądają jak nówki. Czy to normalne?
fearless - Czw Kwi 02, 2009 22:35

Botanix napisał/a:
Jeszcze jedna sprawa, przednie są bardzo zużyte w porównaniu do tylnych które niemalże wyglądają jak nówki. Czy to normalne?


Raczej bardzo normalne - masz napęd przedni, co oznacza , że opony przedni, zużywają się szybciej niż tylne.

marcinmarcin - Czw Kwi 02, 2009 22:58

Nie zakładaj zużytego przodu na tył - na mokrym auto FWD zachowuje się wtedy bardzo nieprzewidywalnie - zarzuca tyłkiem bez wcześniejszej sygnalizacji. A wracając do wpływu opon na przyśpieszenie. Generalnie przyjmuje się że wzrost masy koła ma ileś razy większe znaczenie niż wzrost masy reszty samochodu. Czym lżej tym lepiej dla przyspieszenia. Dodatkowo ma znaczenie szerokość opon - tutaj chodzi o opory toczenia. Natomiast co do wpływu zmniejszania średnicy koła to jest on dyskusyjny :/ niby mniejsze koło zapewnia lepsze przyśpieszenia, ale też tracisz na wcześniejszej zmianie biegów - producent zazwyczaj dość trafnie dobiera przełożenia do silnika i masy samochodu.
faecd - Pią Kwi 03, 2009 00:11

popieram marcinmarcin, !! !!

ZAWSZE LEPSZY BIEZNIK DAWAJ NA TYL

to jest taka zasada jak "nigdy cholero nie dizel przez zero" albo "pamietaj chemiku mlody zawsze dodawaj kwas do wody":D:D:D

Ja do tego wszystkiego, wbrew zasadom ecodrivingu, dociazam tyl czyli mam kolo zapasowe, jakies graty i butle lpg:)

kiedys innym autem przelozylem tyl z przodem i wpadlem w poslizg!!!

Zamieniaj opony osiami wtedy gdy tyl jest w lepszym stanie od przodu ale gdy ten przod jest w porzadnym stanie! Gdy nie ma duzej roznicy w zuzyciu gum.
Dzieki temu zachowujesz stabilnosc i masz w miare rownomierne zuzycie opon:D

namiko - Pią Kwi 03, 2009 07:22

namiko napisał/a:
poradzili mi, żeby najpierw wymienić tylne, bo tyłem może zarzucać na zakrętach jeśli będą w złym stanie

marcinmarcin i faecd, czyli Panowie z mojej "wymienialni" mieli rację.....?

kzrr - Pią Kwi 03, 2009 07:31

tak może nie do końca w temacie, kiedyś ktoś (nie wiem kto) gdzieś (nie wiem gdzie) powiedział/napisał że koła to jedyne elementy które łączą auto z nawierzchnią :) więc wbrew pozorom sa zaje**** ważne.
Viniu - Pią Kwi 03, 2009 07:36

namiko napisał/a:
Jak wymieniałam opony to Panowie, którzy mi sprzedawali i wymieniali opony poradzili mi, żeby najpierw wymienić tylne, bo tyłem może zarzucać na zakrętach
marcinmarcin napisał/a:
Nie zakładaj zużytego przodu na tył
Jest dokładnie jak piszą przedmówcy... Dawno już obalono teorię, że skoro napęd na przód, to z przodu powinny być "lepsze" gumy... Zdecydowanie ważniejsza jest przyczepność tyłu niż przodu, a tym samym ważniejszy jest stan ogumienia na tylnej osi.
namiko - Pią Kwi 03, 2009 07:36

kzrr, nic dodać - nic ująć :ok2:
Viniu - Pią Kwi 03, 2009 07:38

kzrr napisał/a:
koła to jedyne elementy które łączą auto z nawierzchnią :) więc wbrew pozorom sa zaje**** ważne.
Oczywiście w połączeniu ze sprawnym układem zawieszenia, a zwłaszcza amortyzatorami ;) Przy zużytych amortyzatorach styk koła/opony z podłożem jest mocno utrudniony. Dlatego też ja mimo, że sprawność amorków mam ok. 50%, postanowiłem już je wymienić. Bezpieczeństwo ponad wszystko ;)
Stacho - Pią Kwi 03, 2009 08:50
Temat postu: [R45 1,4 16V, 2001r]
Witam,
Zmiana przód/tył winna być kontynuowana corocznie od nowości opon, by kpl. opon zużyć optymalnie/maksymalnie. Należy jednak pamiętać o zasadzie zmiany: prawy przód z prawy tył i lewy przód z lewy tył. Zmiana kół stronami jest niewskazana, bo wówczas zmienia się kierunek ich obrotu, a to jest niedobre dla opon - przy oponach kierunkowych to jest wręcz niemożliwe. Ponadto, niektóre opony mają oznaczone stronę zewnętrzną i wewnętrzną opony i przy zamianie należy o tym pamietać, :wink: pozdr...

kostas - Pią Kwi 03, 2009 11:28

Logicznie rzecz biorąc LEPSZE opony powinny byc na tyle ponieważ przód kiedy wpadnie w poślizg podsterowny (przednie koła uciekają) to uderzysz w przeszkodę PRZODEM, a jak wiadomo samochód jest bardziej odporny na uderzenia czołowe. Natomiast mając Słabsze opony na tyle samochód może zrobić się nadsterowny (tył wyprzedza przód) i wtedy uderzamy w ewentualną przeszkodę bokiem, jak się kazdy domyśla bok auta mamy mniej odporny na uderzenia i łatwiej nam o uszkodzenie ciała potencjalnego pasażera bądź kierowcy. Bo chyba każdy ze mną się zgodzi, że ważniejsze jest, żeby za przeproszeniem uratować własną dupę od uszkodzeń, niż kupe blachy i plastiku. :)
marcinmarcin - Pią Kwi 03, 2009 12:28

A ja jednak myślę, że to dlatego, że poślizg przodu jest zdecydowanie łatwiejszy do opanowania niż nagłe zarzucenie tyłu. Wystarczy czasem odruchowe zdjęcie nogi z gazu i już po poślizgu :)