Zobacz temat - R400 Montaż Intercoolera do wersji SD - fotorelacja
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Tuning mechaniczny - R400 Montaż Intercoolera do wersji SD - fotorelacja

michu1123 - Pon Lip 20, 2009 23:06
Temat postu: R400 Montaż Intercoolera do wersji SD - fotorelacja
Witam
W końcu urlop :) i można coś podłubać przy Roverku.
Oto moja bestia: Rover 420 SD 99r. Jest okazja przestawić swojego R więc dam kilka fotek.








Widać pomalowany dolny hokej na czarny mat oraz listwę, która była wcześniej niby chromowa zakupiona z allegro. W obawie przed uszkodzeniem lakieru podczas zrywania postanowiłem ją dać w czarny mat - jak wyszło - moim zdaniem nieźle a Wam jak się podoba?.




Nie sugerujcie się tym znaczkiem TDI to nie VW.

Niedawno zakupiłem skórzane beżowe foteliki - prezentują się perfekcyjnie :lol: brakuje tylko klimy ale niebawem i klima zawita do R i będzie już odjazdowo :mrgreen:






W planach był IC, więc się zaczęło. Razem z ojcem rozpoczęliśmy projekt.
Pierwszy dzień.
Demontaż zderzaka, mocowanie IC oraz przypasowywanie rurek pcv pod prawidłowe mocowanie rur kwasówek + kolanka i łączniki silikonowe.



















Jutro jadę do gościa, który nada rurze odpowiedni kształt na giętarce. Wszystko zależy od ceny. Jak będzie za wysoka to pozostanie kupić kolanka z stali kwasoodpornej i dać do pospawania kolegą z pracy. Zobaczymy co jutro dzień przyniesie :?:
Wróciłem z wakacji więc pojawią się nowe foty.

Firq - Wto Lip 21, 2009 03:55

yyyy PCV do COOLERA??
yyyy Stożek do Diesla???

BoloSr - Wto Lip 21, 2009 06:31

Firq napisał/a:
yyyy PCV do COOLERA??
yyyy Stożek do Diesla???


toc te PCV do przymiarki sa :) :) czytam tekst ze zrozumieiem :) :)
a co do stozka moze i masz racja ale ja sie na dieslach nieznam :) :)

michu1123 - Wto Lip 21, 2009 08:07

Pcv są tylko do przymiarki a ostateczne wykonanie będzie z kwasówki lub alu rurek zależy co podejdzie lepiej.
A co do stożka - to dlaczego nie do diesla - sprawuje się bardzo dobrze. Początkowo jak został założony to było czuć delikatną różnicę. A dlaczego niby w dieslu nie można stosować stożka?

blue827 - Wto Lip 21, 2009 19:09

Nie jestem pewny czy to PCV czy PE (polietylen). Ale wydaje mi się że nie ma lepszego materiału na budowę dolotu, same zalety:

-bardzo niska cena, ~4zł /szt.
-dostępne wiele złączek pod różnymi kątami: 30, 45, 67 i 87 stopni, oraz oczywiście proste rurki:)
-średnica wewnętrzna ~70mm (czyli bardzo typowa dla przepustnic, np blos też taką ma)
-bardzo prosty montaż, szczelne połączenie (uszczelki są jakby podwójne)
-gładkie wewnętrzne ścianki, wogóle się nie brudzą i nie robią oporów powietrzu
-odporne na temperaturę (już ponad 2 lata mam je pod maską i nawet koloru nie zmieniły)
-atermiczność, czyli izoluje przepływające powietrze od gorącego silnika

michu1123 - Sro Lip 22, 2009 08:55

A więc tak panowie ceny gięcia rury kwasoodpornej fi 50 mm (max do fi 50 bo nie ma większych wkładek) wynoszą:
1 mb rury kwasodopornej fi 50 mm to koszt - 70 zł
każde gięcie to koszt 40 zł

Dziś jadę wykonać jedno gięcie. Foty później.

Gość - Czw Lip 23, 2009 16:02

blue827 napisał/a:
Nie jestem pewny czy to PCV czy PE (polietylen). Ale wydaje mi się że nie ma lepszego materiału na budowę dolotu, same zalety:

-bardzo niska cena, ~4zł /szt.
-dostępne wiele złączek pod różnymi kątami: 30, 45, 67 i 87 stopni, oraz oczywiście proste rurki:)
-średnica wewnętrzna ~70mm (czyli bardzo typowa dla przepustnic, np blos też taką ma)
-bardzo prosty montaż, szczelne połączenie (uszczelki są jakby podwójne)
-gładkie wewnętrzne ścianki, wogóle się nie brudzą i nie robią oporów powietrzu
-odporne na temperaturę (już ponad 2 lata mam je pod maską i nawet koloru nie zmieniły)
-atermiczność, czyli izoluje przepływające powietrze od gorącego silnika


Witam

z kibel rury sobie raczej srocz możesz wybudować :lol:
może wymienię wady istotne

1 fajnie się topią pod maską
2 przy turbo fajnie wybuchają
3 nie ma to jak wychodek pod maską

michu1123

bardzo słuszne miejsce na montaż nie zapomnij o obudowie na filtr

michu1123 - Wto Sie 04, 2009 21:54

Wracamy panowie po kilku dniowej nieobecności.
Do tej pory zdążyłem załatwić kilka spraw. Większość już była wcześniej ale jest już większy komplet.
1. Zakupiłem MBC do turbo - już niedługo będzie montowane i pierwsze próby.


2. Zestaw potrzebny do montażu intercoolera:
- rura od turbo z przyspawaną mufką do prawidłowego podłączenia wskaźnika turbo

- kolektor ssący

- rury kwasoodporne fi 50mm wygięte na giętarce CNC (kąt gięcia 45 stopni)
- kolanka silikonowe

- intercooler z Forda Mondeo MK3

- uszczelka pod kolektor ssąco-wydechowy

- opaski zaciskowe

Tak wygląda przygotowany zestaw do montażu z dociętymi rurami pod wymiar oraz kolankami:


Brakuje jeszcze rurki od EGR do ssącego - szukam :wink:

Kilka zdjęć jak to będzie się prezentować - przymiarka.












Z linką gazu poradziłem sobie w taki sposób:




Jeszcze rurka od EGR i będzie komplet i będzie można składać całość i cieszyć się radością z jazdy :grin:

Firq - Sro Sie 05, 2009 12:58

michu1123, powiedz mi jedno bo ja tez mam coolera deko wiekszego w zderzaku tzn z 3 razy wiekszy niz ty masz i jak kupiłem takie silikonowe kolanka bez oplotu takie jak masz ty to po pierwszych próbach pękały bez wiekszych oporów i dopiero jak na szrocie cieżarówek kupiłem weże od coolera od ciężarówek to problem się skończył... i testowałeś juz maszyne na tych silikonach?? jakie masz ciśnienie doładowania??
dobryziom - Sro Sie 05, 2009 15:44

michu bardzo profi robota. Estetycznie i profesjonalnie gratuluje.

firq nawet na fotkach widać ze sylikony maja oplot...


PS po co ci 3 razy większy IC niż kolegi micha?

Firq - Sro Sie 05, 2009 15:54

Akurat miałem Coolera od Sprajta 2.9 td i dlatego a poza tym lepsze chłodzenie zapewnia :)
dobryziom - Sro Sie 05, 2009 16:16

Firq napisał/a:
Akurat miałem Coolera od Sprajta 2.9 td i dlatego a poza tym lepsze chłodzenie zapewnia :)


no właśnie z tymi IC to nie tak do końca jest ze im większy tym lepiej... może znajdę to wkleję ciekawa dyskusje na temat projektowania coolera do miska x zrobionego na 800KM. Cooler finalnie wyszedł wielkościowo na dobra sprawę taki jak kolega zaadaptował, był dokładnie wyliczony pod układ i co ciekawe był ustawiony pod katem... co miało zapewnić odpowiednie zasysanie powietrza oraz zwiększyć jego przepustowość...

Firq - Sro Sie 05, 2009 16:37

dobryziom, Mniejsza o to ja po założeniu Tego owego Coolera odczułem bardzo duzą różnice wiec jestem zadowolony z efektów działania jakie wykonałem...
dobryziom Napisał,
Cytat:
no właśnie z tymi IC to nie tak do końca jest ze im większy tym lepiej...

ale im mniejszy tym przeważnie gorzej wiec reasumując to że mam taki a nie inny jest odczuwalnym dla mnie PLUSEM
Pozdrawiam Firq

michu1123 - Sro Sie 05, 2009 22:16

Firq napisał/a:
jak kupiłem takie silikonowe kolanka bez oplotu takie jak masz ty to po pierwszych próbach pękały bez wiekszych oporów


Ja mam silikonowe kolanka ale w potrójnym oplocie więc powinno wytrzymać :mrgreen: Co do coolera to i tak były problemy z dopasowaniem zderzaka. Niby mały ale szeroki i musiałem powycinać 2 wsporniki plastikowe we wlocie zderzaka i usunąć siatkę. Teraz kombinuje coś na nową siatkę w zderzak.
Co do samego coolera to najważniejsze aby był tak ustawiony aby pęd powietrza przechodził przez całą jego powierzchnię. To nie to samo jak w orginale w wersji SDI, gdzieś za lampą umieszczony obok chłodnicy. Mała skuteczność. Wcześniej byłem nastawiony na coolera od megany II bądź od renault cangoo. Ale padło na coolera od mondeo MK3.

[ Dodano: Sro Sie 05, 2009 22:40 ]
Cytat:
michu bardzo profi robota. Estetycznie i profesjonalnie gratuluje.


Dzięki bardzo. Jak będę składał wszystko w jedną całość - będą kolejne zdjęcia z przebiegu prac.

[ Dodano: Sob Wrz 05, 2009 23:28 ]
Odświeżamy temat :smile: . W końcu dokończyłem projekt i można się podzielić :foto: . Więc zaczynamy.
Ja zwykle nie obyło się bez problemów mimo wcześniej przygotowanych elementów do montażu. Ale o tym później.

Na początek przypomnienie jak wygląda wersja SD :wink:


Zaczynamy od odkręcenia 4 szt. śrub od kolektora ssącego i 8 szt. śrub kolektora wydechowego.







W następnej kolejności bierzemy się za odkręcenie 3 szt. śrub od rury z turbo do ssącego (odlew).



Przyszła kolej na odkręcenie śrub od zaworu EGR. I tu pojawił się wielki problem :???:
Śruby tak się zapiekły, że nie dało się ich odkręcić. W ostateczności poszła szlifierka kątowa w ruch. Chwilka i już było gotowe - odcięte śruby i pozostały same szpilki do wykręcenia - tutaj swoją klasę pokazał klucz "francuz". A tak to wyglądało.



Także śruby od samego EGR musiały być odcięte. Niestety zapieczone od nowości czyli już 10 lat. Jak widać niezły syf się nagromadził w kolektorze w wyniku pracy układu EGR.



Resztka rury od EGR z flanszą i uszczelka po demontażu.



Następnie demontujemy stary kolektor ssący od wersji SD i montujemy z wersji SDI.



Ssący SDI :cool: Dokręcamy wszystko w odwrotnej kolejności jak w demontażu.



W następnej kolejności przykręcamy przedni dziób od ssącego z SDI.



Dorobiona uszczelka z GAMBIT-u. Stosowany do uszczelniania połączeń kołnierzowych rurociągów parowych, wodnych itp... .



W między czasie podłączyłem MBC :rotfl: . Rozcinamy przewód wychodzący z turbiny do Wastegate, który otwiera zawór upustowy spalin.





Kolej na montaż EGR pod wersje SDI. EGR można wykorzystać z wersji SD wystarczy tylko powierzchnią mocującą rurkę (stary układ w SD) przykręcić do kolektora wydechowego a rurkę od SDI podłączyć zgodnie ze zdjęciem.







I tak by to wyglądało jeśli chodzi o część silnikową.



Chce jeszcze przestawić jak podłączyłem wężyk od wskaźnika turbo do rury od turbo z przyspawaną mufką. Teraz powinno pokazywać prawidłowe ciśnienie jakie dmucha turbinka - wszystko kwestia regulacji MBC. Już wkrótce testy.



Na koniec podłączenie wcześniej przygotowanych rur pod kolanka silikonowe.














Botanix - Pon Wrz 07, 2009 12:43

NO super robota, sam przymierzam się do małego upgradu, nie jestem jeszcze zdecydowany jaki intercooler nabyć - jaki by nie był pewnie będzie lepszy od standardowego :grin: . Dlaczego zdecydowałeś się na ten od Mondeo? Jak wrażenia z jazdy?
michu1123 - Pon Wrz 07, 2009 16:04

Botanix napisał/a:
Dlaczego zdecydowałeś się na ten od Mondeo?

Od mondeo MK3 pasował na wymiar we wlot zderzaka. Ale i tak było trochę rzeźby ze zderzakiem. Niby mały ale szeroki i tu był problem aby zderzak nie był za mocno wypychany przez IC. Trzeba było pozbyć się siatki i wyciąć łączniki we wlocie zderzaka (przegrody plastikowe).
Botanix napisał/a:
Jak wrażenia z jazdy?

No właśnie jakie wrażenia z jazdy ? - jeszcze nie mogę powiedzieć czy lepsze czy gorsze, bo zainstalowałem w między czasie MBC i nie wiem co się dzieje. Auto ciągnie do 100km/h nieźle ale jadąc na 5 biegu - wciskam gaz turbina pompuje ale autko już tak nie przyspiesza jak przed modyfikacją czyli bez IC. Ale zobaczymy muszę ustawić MBC odpowiednio i zobaczymy jak to będzie.

Botanix - Pon Wrz 07, 2009 18:20

To może inne pytanie zadam :) .

Chcę wymienić standardowy intercooler na coś mocniejszego - najlepiej znacznie. Dobrze też jakby się mieścił za siatką, przeróbki jak najbardziej. Co polecacie?

dobryziom - Pon Wrz 07, 2009 20:45

michu a gdzie dostales takie grube opaski bo mi juz rece opadaja od tych normalnych waskich cybantow... :( wrrr jakis hydrauliczny czy jakis OBI lub tym podobne?
michu1123 - Pon Wrz 07, 2009 22:03

[ Dodano: Pon Wrz 07, 2009 22:04 ]
dobryziom napisał/a:
gdzie dostales takie grube opaski

w sklepie z częściami do samochodów ciężarowych, ostatnio zauważyłem nawet u mnie w ogrodniczym. Raczej nie ma problemu z takimi opaskami.

Remigiusz - Wto Wrz 08, 2009 10:49

michu1123, Michu ładna robota :mrgreen: Dopiero teraz widzę ten temat tez to przerabiałem :mrgreen:

Co do EGR to wywal to do kosza i zaślep to takimi zaślepkami z z stali 2mm :smile:



Bylem u tokarza i dałem mu uszczelki i mi takie blaszki uformował :razz:

Co do twojego Stożka to tez uważam ze pogarsza to sytuacje, lepsze juz Airbox :cool:


A co do napisu TDI to ja taki mam tez od poprzedniego właściciela :wink: I 2. moje zdanie to szkoda było kasy na taki wydech do klekota :mrgreen: No ale :mrgreen:

Aha i co do tej szarej otuliny co masz na ostrych kantach to się tobie za chwile stopi :evil: lub przerwie bo tez taki patent użyłem :sad:

Ale cala praca git :razz: :mrgreen:

michu1123 - Wto Wrz 08, 2009 17:03

Dzięki bardzo Remi55.
Mógłbyś mi naświetlić swoją przeróbkę głównie chodzi o to co zaznaczyłem na zdjęciu. Jak masz podłączone węże od turbiny - te pod które podłącza się wskaźnik turbo. Oraz ten zawór podciśnienia masz z SDI jak go podłączyłeś - do czego idą te kable - rozwiń temat jak możesz. Do czego służy ten zbiornik niebieski. Widzę też, że nie masz podłączonej odmy - co to daje. Zrób zdjęcia co i jak wygląda - będą bardzo pomocne. Będę wdzięczny.

camaro17 - Wto Wrz 08, 2009 17:17

Remi55, masz taki sam stożek jak ja :mrgreen:
Remigiusz - Wto Wrz 08, 2009 17:36

camaro17, Ja nie mam stożka :mrgreen: Mam zwykły filtr :mrgreen:

O toj moja komora silnikowa :razz:


michu1123,

1.) Wskaźnik Turbo mam wpięty jak u ciebie jest MBC podpięte, pod ten wężyk czarny z puszki Wastegate :razz:

2.) Co do odmy to mam ja wyłączona, żeby tyle oleju nie pchało do układu IC




3.) Niebieski pojemnik to jest Pompa-Servo do Tempomatu (Cruise-Control) czy jak to się tam po polsku nazwy :mrgreen: Działa nad podciśnienie :wink:

4.) zawór podciśnienia nie mam z SDi juz taki byl u mnie i sterowało to EGR ale ze nie mam juz EGR to go zostawiłem na pamiątkę :wink: Tam gdzie jest taki wężyk czarny zielona koszulka owinięty i śruba jest wkręcona to to szlo do EGR :wink: A do czego ida te kable to nie wiem ale chyba do komputera. To jest seryjne tak w klekocie 200 :razz:

Botanix - Sro Wrz 09, 2009 12:25

Chłopaki nie wiedzie może czy coś takiego dałoby radę? Jest to intercooler od Renault Megane Sport RS 225.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/...e=STRK:MEWAX:IT

Kolejne pytanie. Przy zmianie intercoolera trzeba zalać jakieś płyny, odpowietrzać itd? Kompletnie się na tym nie znam :) . Można prosić o jakieś wskazówki na co uważać...

Brt - Sro Wrz 09, 2009 12:28

Botanix napisał/a:
Przy zmianie intercoolera trzeba zalać jakieś płyny, odpowietrzać itd?

nie ;)

Remigiusz - Sro Wrz 09, 2009 12:41

Botanix napisał/a:
Chłopaki nie wiedzie może czy coś takiego dałoby radę?


Wszystko da rade tylko jak potem z wyglądem to inna sprawa :mrgreen:

Botanix - Sro Wrz 09, 2009 13:21

Cytat:
Wszystko da rade tylko jak potem z wyglądem to inna sprawa :mrgreen:


co masz na myśli?

Remigiusz - Sro Wrz 09, 2009 13:53

Botanix napisał/a:
co masz na myśli?


No ze bedzie taki IC tobie z przodu wystawal. Ale to jak kazdy lubi :razz: Gdzies tu byly takie zdjęcia na forum, bo juz ktos w R 200 mial z Megane IC montowany. :smile:

Botanix - Sro Wrz 09, 2009 14:23

Taki wystający IC to dla mnie nie wada :) . Postaram się go jakoś ładnie "przyozdobić" raczej prysnę go na czarno i może to będzie jakoś wyglądało.

PS. Będzie jakaś różnica między takim a standardowym, pomijając to, że zamontuję go w innym miejscu?

dobryziom - Sro Wrz 09, 2009 14:51

Botanix napisał/a:
Taki wystający IC to dla mnie nie wada :) . Postaram się go jakoś ładnie "przyozdobić" raczej prysnę go na czarno i może to będzie jakoś wyglądało.

PS. Będzie jakaś różnica między takim a standardowym, pomijając to, że zamontuję go w innym miejscu?


różnica będzie jeśli zamontujesz w chłodniejszym miejscu, montowanie za dużego IC tez nie jest dobra bo im większa droga całego obiegu tym gorzej...

podstawowe zasady której konstrukcji IC:

* oddalony od źródeł ciepła
* ustawiony pod odpowiednim kontem żeby powietrze wpadało wprost na IC a nie rozpraszało się na boki
* dobre IC to grube IC :)
* i tak jak pisałem wyżej im krótszy obieg tym lepiej :)

Botanix - Sro Wrz 09, 2009 15:24

dobryziom

Co więc proponujesz? Zostawić stary ale przełożyć go za siatkę w zderzaku, czy też kupić ten co podałem w linku a stary sobie podarować. Ten z linka drogi nie jest ale jesli nie trzeba wydawać tych 30F to wolę je przeznaczyć na coś innego :) . Zaznaczę, że intercooler ten ma być wystarczający do mocy 150+ koni bo tyle chcę osiągnąć na tym silniczku :)

Cytat:
* oddalony od źródeł ciepła


Tutaj rozumiem dlaczego :)

Cytat:
* ustawiony pod odpowiednim kontem żeby powietrze wpadało wprost na IC a nie rozpraszało się na boki


Przy wstawieniu za siatką, bądź też siatkę wywalę jeszcze nie wiem. Mógłbym np. zbudować jakieś "prowadnice" z włókna, które kierowałyby powietrze na intercooler - dobry pomysł?

Cytat:
* dobre IC to grube IC :)


Rozumiema ale wciąż nie wiem czy to roverowskie jest dobre, tylko w złym miejscu. Czy też jest w złym miejscu do tego jest kiepskie :) .

Cytat:
* i tak jak pisałem wyżej im krótszy obieg tym lepiej :)


Rozumiem, że chodzi o to aby po drodze powietrze nie zdążyło się ocieplić czy coś jeszcze?

Remigiusz - Sro Wrz 09, 2009 15:39



http://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=32070

Tutaj masz jeszcze temat :razz:

dobryziom - Sro Wrz 09, 2009 16:03

Botanix napisał/a:


Co więc proponujesz? Zostawić stary ale przełożyć go za siatkę w zderzaku, czy też kupić ten co podałem w linku a stary sobie podarować. Ten z linka drogi nie jest ale jesli nie trzeba wydawać tych 30F to wolę je przeznaczyć na coś innego :) . Zaznaczę, że intercooler ten ma być wystarczający do mocy 150+ koni bo tyle chcę osiągnąć na tym silniczku :)


na dobra sprawę to jest podstawowe pytanie czy taka zmiana jest potrzebna? najlepiej na początku odświeżyć seryjny czyli sprawdzić szczelność całego układu plus wyczyścić IC. Ja swój ostatnio czyściłem i w środku znajduje sie naprawdę dużo syfu głównie zaschniętego oleju. Polecam dokładnie umycie woda z ludwikiem a później dokładnie wypłukać benzyna i na koniec obmyć woda i dokładnie wysuszyć. Do tego warto sprawdzić temp w dolocie bo to głównie o to chodzi... fajnie jak by kolega mógł zmierzyć u siebie w celu porównania.

Botanix napisał/a:

Przy wstawieniu za siatką, bądź też siatkę wywalę jeszcze nie wiem. Mógłbym np. zbudować jakieś "prowadnice" z włókna, które kierowałyby powietrze na intercooler - dobry pomysł?


oczywiście im większy strumień powietrza idący przez IC tym lepiej.


Botanix napisał/a:

Rozumiema ale wciąż nie wiem czy to roverowskie jest dobre, tylko w złym miejscu. Czy też jest w złym miejscu do tego jest kiepskie :) .


bez sprawdzenia temp. ciężko powiedzieć

Botanix napisał/a:

Rozumiem, że chodzi o to aby po drodze powietrze nie zdążyło się ocieplić czy coś jeszcze?


nawet nie o to raczej chodzi o jego pęd, im większa droga do pokonania tym większe straty...

Pływak - Sro Wrz 09, 2009 16:25

To dobieranie rozmiaru IC do silnika nie sprawdza się czasem tylko w benzyniakach gdzie dawka powietrza musi być dobrana do dawki paliwa? Bo na prosty rozum im większy IC tym chłodniejsze powietrze i tym mniejsza jego objętość, a co za tym idzie więcej się go zmieści do komory. W przypadku diesla chyba im więcej powietrza tym lepiej oczywiście do pewniej granicy bo wiadomo samym powietrzem nie jedzie... Co do czyszczenia to polecam ultramyt wlewasz trochę to IC dolewasz ciepłej/gorącej wody potrząsasz odstawiasz na kilkanaście minut wracasz potrząsasz jeszcze raz wylewasz, przepłukujesz czystą wodą i w środku jak nówka...
Botanix - Sro Wrz 09, 2009 18:07

dobryziom,

Cytat:
Do tego warto sprawdzić temp w dolocie bo to głównie o to chodzi... fajnie jak by kolega mógł zmierzyć u siebie w celu porównania.


Rozumiem, ale mimo wszystko z tego co zdążyłem wyłapać. Jedni polecają większy inni mówią, że nie ma to sensu. Patrząc na to z drugiej strony im większa powierzchnia rozprowadzania ciepła tym ta wymiana ciepła przechodzi sprawniej. Reasumując większy IC ( o większej powierzchni żeberek ) = lepszy IC. Wracając do IC z mojego linka, powinien być więc lepszy...

Cytat:
nawet nie o to raczej chodzi o jego pęd, im większa droga do pokonania tym większe straty...


brzmi bardzo logicznie :)

Pływak,
Cytat:

Co do czyszczenia to polecam ultramyt wlewasz trochę to IC dolewasz ciepłej/gorącej wody potrząsasz odstawiasz na kilkanaście minut wracasz potrząsasz jeszcze raz wylewasz, przepłukujesz czystą wodą i w środku jak nówka...


Bardzo chętnie poczyściłbym stary IC ale jeśli taki przykładowy z mojego linka jest mimo wszystko wydajniejszy, to biorę ten z linka.

dobryziom - Sro Wrz 09, 2009 18:25

wiesz na dobra sprawe wieksze znaczenie bedzie mialo jego umiejscowienie bo nawet jak wsadzic troche wiekszy IC to ped powietrza i tak moze schlodzi tylko do pewnego stopnia jest jakis prog ktorego nawet 3x razy wiekszy cooler nie przeskoczy dlatego wspominalem o zmierzeniu temp :)

PS tak sie przyjrzalem temu IC z meganki i on taki troche nie bardzo jest kiepskie rozmieszczenie wylotow moze byc problem z dogodna instlacja :/

Pływak - Sro Wrz 09, 2009 20:52

Botanix napisał/a:

Bardzo chętnie poczyściłbym stary IC ale jeśli taki przykładowy z mojego linka jest mimo wszystko wydajniejszy, to biorę ten z linka.


Czy jest wydajniejszy to nie wiem IC z nowszych aut sa bardzo cienkie w porównaniu do IC np z mojego starego klekota czyli mimo że teoretycznie wydają się większe powieszchnia oddawania ciepła może być ta sama lub mniejsza

dobryziom napisał/a:
wiesz na dobra sprawe wieksze znaczenie bedzie mialo jego umiejscowienie bo nawet jak wsadzic troche wiekszy IC to ped powietrza i tak moze schlodzi tylko do pewnego stopnia jest jakis prog ktorego nawet 3x razy wiekszy cooler nie przeskoczy dlatego wspominalem o zmierzeniu temp :)


Wiadomo, ze nie da się schłodzić tego powietrza do tem niższej niż temperatura otoczenia (tem powietrza ochładzającego IC) bo to jest fizycznie niemożliwe chodzi o to, że przy kręconych dieslach ze zwiększonym doładowaniem do np. 1,5Bara czy więcej przepływ powietrza jest dość spory i mały IC może nie zdążyć odebrać ciepła z takiej ilości przepływającego powietrza czyli nie jest w pełni efektywny...

dobryziom - Sro Wrz 09, 2009 20:59

dokładnie to mialem na mysli, zgadzam sie rowniez z tym co napisales o grubosci w wiekszosci wypadkow duze powieszchniowo ale cienkie IC sa czesto duzo mniej wydajne od starych dobrych grubych "kaloryferow"... to jest dokladnie to co pisalem dobry IC to gruby IC :)
Botanix - Czw Wrz 10, 2009 00:06

Cytat:
Wiadomo, ze nie da się schłodzić tego powietrza do tem niższej niż temperatura otoczenia (tem powietrza ochładzającego IC) bo to jest fizycznie niemożliwe


Nie jest to możliwe biorąc pod uwagę chłodzenie powietrzem z otoczenia ale dałoby się to zrobić na parę sposobów i uzyskać temperatury sporo niższe od otoczenia :) .

1. Ogniwo peltiara... wiele ogniw - dość kosztowy zabieg ( kilkaset złotych )
2. Wykorzystać układy chłodzące z zamrażarek

O ile opcja pierwsza byłaby łatwa w montażu to co do drugiej nie wiem jakby się do tego zabrać...

Cytat:
wiekszosci wypadkow duze powieszchniowo ale cienkie IC sa czesto duzo mniej wydajne od starych dobrych grubych "kaloryferow"... to jest dokladnie to co pisalem dobry IC to gruby IC :)


Być moze te duże powierzchniowo tylko wydają się duże :) ? Biorąc pod uwagę jak to wygląda w przypadku np. chłodzenia procesorów komputerowych liczy się powierzchnia żeberek a nie wielkość radiatora. Co do masy to te masywniejsze dłuzej się nagrzewają ale tez trudniej je schłodzić. Najlepsze są lekkie, o dużej powierzchni zeberek.

Pływak - Czw Wrz 10, 2009 00:19

Botanix napisał/a:


Nie jest to możliwe biorąc pod uwagę chłodzenie powietrzem z otoczenia ale dałoby się to zrobić na parę sposobów i uzyskać temperatury sporo niższe od otoczenia :) .

1. Ogniwo peltiara... wiele ogniw - dość kosztowy zabieg ( kilkaset złotych )
2. Wykorzystać układy chłodzące z zamrażarek

O ile opcja pierwsza byłaby łatwa w montażu to co do drugiej nie wiem jakby się do tego zabrać...


Ogniwo Peltiera ma to do siebie, że z jednej strony się chłodzi, a z drugiej strasznie nagrzewa, ciepło oddane z jednej strony jest większe niż pobrane z drugiej i nadal to trzeba czymś schłodzić. Po za tym zużywa duże ilości energii, kiedyś używany do OC procków dziś już rzadkość są o wiele bardziej efektywne sposoby...


Cytat:
Być moze te duże powierzchniowo tylko wydają się duże :) ? Biorąc pod uwagę jak to wygląda w przypadku np. chłodzenia procesorów komputerowych liczy się powierzchnia żeberek a nie wielkość radiatora. Co do masy to te masywniejsze dłuzej się nagrzewają ale tez trudniej je schłodzić. Najlepsze są lekkie, o dużej powierzchni zeberek.


Dokładnie chodzi o powierzchnie oddawania ciepła u mnie IC jest grubszy jako całość ale grubość i gęśtość, żeberek jest taka sama jak w nowych IC wiec przy tej samej powierzchni czołowej powierzchnia oddawania ciepła jest znacznie większa...

Botanix - Czw Wrz 10, 2009 00:21

Cytat:
Ogniwo Peltiera ma to do siebie, że z jednej strony się chłodzi, a z drugiej strasznie nagrzewa, ciepło oddane z jednej strony jest większe niż pobrane z drugiej i nadal to trzeba czymś schłodzić. Po za tym zużywa duże ilości energii, kiedyś używany do OC procków dziś już rzadkość są o wiele bardziej efektywne sposoby...


No zgadza się, jak już pisałem możliwości są ale zachodu nie warte :)

Remigiusz - Czw Wrz 10, 2009 02:50

Fajna rzecz te ogniwa :mrgreen: Jakos nigdy się o tym nie uczyłem ani nie słyszałem :evil: :mad:

Mozna by taki czyms:
http://www.allegro.pl/ite...0mm_015ter.html

Jak by sie do przykleilo do silnika ladowac akumulator :?:

Botanix - Czw Wrz 10, 2009 04:15

Remi55,

Nie da się niestety. Zdaje się jedynym urządzeniem zamieniającym bezpośrednio ciepło w prąd jest silnik sterlinga. Poczytaj sobie o tym, też ciekawe ;)

Pływak - Czw Wrz 10, 2009 08:55

Silnik sterlinga zamienia energie cieplną na mechaniczną nie elektryczna...
Botanix - Czw Wrz 10, 2009 09:05

Cytat:
Silnik sterlinga zamienia energie cieplną na mechaniczną nie elektryczna...


Tak oczywiście masz rację, późno było i źle to ująłem. Chodziło mi o to, że nie trzeba przykładowo najpierw zamieniać wody w parę aby potem za pomocą turbin produkować prąd... Silnik sterlinga + dynamo - to miałem na myśli pisząc bezpośrednio :)

dobryziom - Czw Wrz 10, 2009 09:07

ewentualnie można zrobić natrysk na IC lub IC wodny nad którym sam myślałem żeby zainstalować u siebie ale chłopaki do tej mocy chyba te wszystkie zabiegi są chyba trochę na wyrost :)
Pływak - Czw Wrz 10, 2009 09:19

No właśnie też mi się wydaje, że przerost formy nad treścią IC w dobrym miejscu + dobry dolot i powinno wystarczyć w autach z ta mocą...
Remigiusz - Czw Wrz 10, 2009 10:20

Botanix napisał/a:
Nie da się niestety. Zdaje się jedynym urządzeniem zamieniającym bezpośrednio ciepło w prąd jest silnik sterlinga. Poczytaj sobie o tym, też ciekawe ;)


Aj tak myślałem :evil: :cry: Sterlinga silnik znam akurat :mrgreen:

dobryziom napisał/a:
ewentualnie można zrobić natrysk na IC lub IC wodny nad którym sam myślałem żeby zainstalować u siebie ale chłopaki do tej mocy chyba te wszystkie zabiegi są chyba trochę na wyrost :)


Gdzies kurcza mialem taka strone gdzie bylo Ic z natryskiem zrobione za pomocy pompki do szyb oraz czujnikiem na temp. dosc dobrze to dzialalo ale wielki minus byl tego ze mieli duzy zbiornik na wode i nie ma gdzie tego upychać u nas. A druga rzecz to trzeba to napelniac non-stop :razz:

[ Dodano: Czw Wrz 10, 2009 10:24 ]
Aha, no i jeszcze sa takie co sa calkiem chlodzone woda tylko trzeba zrobic 2 obieg chlodzenia wody. A cena takiego czegos tez spora jest:

http://cgi.ebay.de/wasser...id=p3286.c0.m14

[ Dodano: Czw Wrz 10, 2009 10:26 ]
http://www.pwr.com.au/ind...=products/s=is/

tutaj macie takie Ic jak AIr-Air Air-Liquid Air-Ice jak widac nawet lodem mozna chlodzic :mrgreen:

Pływak - Sro Wrz 23, 2009 16:45

Wracamy do tematu. Szukam jakiegoś w miarę dużego IC wiem, że od Iveco i Sprintera by podeszły ale one mają rury kierowane w tył co mi za bardzo nie odpowiada jest coś jeszcze ciekawego uwagi? Jeśli nie to raczej będę rozglądał się za jakimś uniwersalnym. Druga sprawa jakaś tańsza alternatywa dla węży SAMCO jest? Znalazłem jeszcze SiliconHoses i jakieś tańsze na allegro klik wie ktoś jak z jakością ich produktów?
Botanix - Sro Wrz 23, 2009 17:30

Pływak,

SiliconHoses bardzo popularne i chwalone w Anglii, sam używam od ponad tygodnia ( mocno duszę po zmianie miejsca zamieszkania IC ) i złego słowa powiedzieć nie mogę. Bardzo wytrzymałe, w ogóle nie widać, że turbina chodzi ( nie odginają się, nie puchną pod ciśnieniem a mam podkręconą ). Kupiłem za namową kolegi, który montował je już jakiś czas temu u siebie i też sobie chwalił.

PS. osobiście wersja czerwona bardziej mi się podoba i takową zakupiłem :)

dobryziom - Sro Wrz 23, 2009 18:51

SiliconHoses potwierdzam mam od roku i wszystko gra jeden sylikon mam zalozony bezposrednio na sprezarke i zero problemu :) generalnie ta firma ma lepsze parametry wytrzymalosc niz samco.

PS najwaznijesza cenach stosuja poczworny oplot gdy konkurencyjne samco tylko 3 :)

Pływak - Sro Wrz 23, 2009 21:40

Dziękować Panowie. Teraz muszę jeszcze tylko zrobić pomiar jakich maksymalnych rozmiarów IC upchnę między zderzakiem, a chłodnica wody. Będę musiał jeszcze jakoś pokombinować z wężami od chłodnicy oleju i z chłodnicą płynu wspomagania bo niewiele tam tego miejsca...
maniaq - Sro Wrz 23, 2009 23:22

to jas zapytam i tutaj jak temat odswiezony, kto montowal FMIC w aucie z klima >? najbardziej chodzi mi o wersje 200/25/ZR :D
michu1123 - Czw Paź 01, 2009 22:43

Panowie w przyszłym roku przymierzam się do zamontowania większej turbinki od Mercedesa Sprintera 2.9 TDI, którego A/R kompresora wynosi 51. Podczas gdy w roverku A/R 42. Myślę, że będzie miał lepsze kopyto na wyższych obrotach. Na niższych obrotach przewagę daje zwiększona dawka paliwa na pompie mechanicznej o 1/2 obrotu zgodnie ze wskazówką zegara - lepiej się rozpędza ale na wyższych obr. jest wrażenie jakby turbinka za mało dmuchała. Co myślicie o taki zabiegu?. Tylko nie piszcie o tzw. lagu (turbo dziurze).
Remigiusz - Pią Paź 02, 2009 15:47

michu1123, mam takie pytanie ile tobie teraz pali na większej dawce paliwa Rover :?:

Sie zamierzam tez do tego i masz może zdjęcia gdzie to trzeba kręcić.

A co do większego Turbo to czemu nie :wink:

Fit a larger capacity turbo

This mod is for those who want more than the approximate 135-145bhp that the standard turbo can flow enough air for. That isn’t to say that bolting a larger turbo on to standard engine will miraculously give you 150bhp because it won’t. You need both more air and more fuel to go with it. So in an ideal world you’d fit a bigger turbo alongside mods to increase the fuel (injectors/remap/rechip). If you want to play safe then fitting a larger turbo without adding extra fuel won’t harm the engine in any way so long as you keep the boost sensible (i.e under 28psi for a L series), however you won’t get all the performance benefits of it without adding extra fuel to match the extra air

There is no way I could cover all the details on what will and won’t work in an easily digestible webpage, so I’ll note down a few key points that you may wish to bear in mind

Boost level does not equate to airflow. For example a GT15 (standard turbo on the L series) running at 20psi will flow less air than a GT20 running at the same boost level People tend to get hung up on boost equating to power when it isn’t true. Airflow is what you are after, boost is just a byproduct along the way.

Many will say slap on the biggest turbo that you can find/fit. Well that simply isn’t true you need to size the turbo to what you want to use it for. Whilst a large turbo may give you bragging rights at the rolling road, in real world performance you may be outstripped by a smaller unit. For example you’d most likely pick a different unit for a race/track car than for a street car. The race car will spend its life at high revs, whereas the street car will spend much of its time at much lower revs where a smaller unit will be on boost sooner and so give better drivability.

So when sizing your turbo be realistic with what you want to achieve. If you want a drivable car then don’t go for the biggest thing you can find or you’ll only come back disappointed.

Types of turbo

There are essentially two types of turbo that you are likely to come across. A standard fixed vane turbo (which is what you already have fitted), and a variable vane one. These have developed in recent years and have accelerated the acceptance of diesels into everyday car use. They have advantages and disadvantages but are certainly worth considering if you are building a car for the street rather than the racetrack.

Variable vane turbos (sometimes called VNT) essentially expand the "size" range that a turbo is capable over. In real terms this means for a given power output, the variable vane turbo will spool up earlier and give a nice wedge of extra torque low down in the rev range than you’d expect from a standard turbo of the same size. They have the disadvantages that they are more complex, are more fragile and you have to control the vanes somehow to get good performance. I think it’ll be fairly soon that we’ll see controllers come onto the market to control variable vane turbos for the aftermarket fitment. Beware though that variable vane turbos are much more sensitive to exhaust gas temperature due to their more complex design.They don’t take nicely to just turning up the boost or adding a load of fuel to cause smoke. You have been warned!

[ Dodano: Czw Paź 01, 2009 23:26 ]
Szkoda ze nigdy nie wypuścili G-Seriez Common Rail:

http://www.aronline.co.uk...rainmgr_02f.htm



Cytat:
In terms of power output, the engine came in four states of tune - 84PS, 105PS, 115PS and 130PS, although development on a 16V version had just commenced, which would have topped out at an impressive 160PS.


Michu jeszcze jedna uwaga:
Powinno to u ciebie tak wyglądać jak masz MBC zamontowany


[ Dodano: Pią Paź 02, 2009 15:47 ]
aha, masz może zdjęcia zbliżone śruby która jest do podkręcenia dawki paliwa :?:

michu1123 - Pią Paź 02, 2009 16:35

michu1123 napisał/a:
Powinno to u ciebie tak wyglądać jak masz MBC zamontowany

Kolego Remi55 powiedz mi gdzie ma i być podłączony ten wężyk narysowany przez Ciebie z trójnika - do pompy ?? . Rozumiem, że wówczas w takim układzie wężyk od WG ma być zatkany ?? .
Remi55 napisał/a:
masz może zdjęcia zbliżone śruby która jest do podkręcenia dawki paliwa :?:

Tutaj masz linka z zaznaczaną śrubą do regulacji dawki paliwa :cool:
http://forum.roverki.eu/v...ht=dawka+paliwa

Remigiusz - Pią Paź 02, 2009 17:38

hehe.. dziękuje czemu ja ciągle jakieś ciekawe watki przegapię :evil: :???:

Wiec tak, na Wastegate masz dwa otwory jeden górny, gdzie masz teraz niebieskie wężyk oraz środkowy który idzie na MBC i potem dalej do Turbiny.

Wiec ten górny wężyk zatykasz śruba jak pokazałem post wyżej, a pomiędzy wezyk Turbo - MBC trzeba wstawić trójnik gdzie ma iść niebieski waz.

Wiec resumując ma to tak wyglądać: Turbo - waz - Trójnik - Waz -MBC - waz - Wastegate

Bo z tego cie wiem to przez MBC jest potem na Wastegate nisze ciśnienie zeby sie tak szybko nie zamykało. To jest jego zadanie ale w tedy mniejsze ciśnienie idzie do pompy :sad: W Turbo z SDI np tak nie jest, oni na Wastegate maja tylko jeden otwór a na turbinie jest dopiero ten jak u ciebie niebieski wężyk.

Mam nadzieje ze wszystko jasne teraz :wink: