Zobacz temat - [R214 1.4 97] problemy z obwodem czujnika (zdjecia)
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise - [R214 1.4 97] problemy z obwodem czujnika (zdjecia)

yuri47 - Wto Paź 06, 2009 10:22
Temat postu: [R214 1.4 97] problemy z obwodem czujnika (zdjecia)
Witam,
na samym juz wstepie: wiem, byla masa takich tematow, wiekszosc przejrzalem, chcialem tylko aby ktos mi potwierdzil, ze nie zrozumialem czegos opacznie, na motoryzacji sie totalnie nie znam :)
1. Zatem mamy pacjenta, Rover 214, sprowadzony z Niemiec, rocznik bodajze 97 lub 98.
Objwy: Na zimnym silniku nie odpala za pierwszym razem. Najczesciej za 4-5, rozrusznik sie kreci, ale on po prostu nie chce odpalic. Kiedy jest na zewnatrz cieplo, badz silnik jest juz choc troche rozgrzany, nie ma problemu. Czasami zanim ruszy, minie kilka sekund (tzn daje gaz, i dopiero po kilku sekundach jakby zrozumial, ze dalem gaz), przy przyspieszaniu szarpie, po zdjeciu nogi z gazu przy obrotach ponizej 2500 (okolo) sa 3 'szarpniecia', im zimniejszy silnik i mniejsze oborty, tym wieksze. Jedynym posobem na unikniecie tych szrpniec jest hamowanie ze sprzeglem... ale wciskanie sprzegla za kazdym razem malo mi sie usmiecha.
Poza tym, od razu po odpaleniu wlacza sie wiatrak na przodzie maski.
Diagnoza: padniety czujnik temperatury. Zawiesil sie na jakiejsc wartosci, np. 30 stopni, i taka wartoc podaje do komputera, ktory tak przygotowuje mieszanke, aby byla idealna dla silnika o takiej temperaturze, ale jest 'kiepska' dla zimnego silnika, ktory potrzebuje wiecej energi (? wybaczcie, nie jestem chemikiem, ani mechanikiem:P), dlatego tez jazda na silniku o temperaturze ponizej jakiejs tam jest, jaka jest.
Leczenie: wymiana czujnika temperatury.
Czy to rozwiaze problem?
2. Nie dziala szyba od strony kierowcy. Od pasazera dziala bez zarzuty. Sa jakies punkty, na ktore zwrocic uwage, czy od razu do mechenika/elektryka? I tak nie jest mi ta szyba na razie potrzebna, ale a nuz kiedys...
3. Obawiam sie, ze wymiana czujnika temp nie usunie szarpania po zdjeciu nogi z gazu na rozgrzanym silniku i mniejszych obortach? Co tu radzicie? Po prostu nie zblizac sie do takich obrotow (moim zdaniem bezsensowne rozwiazanie)?. Przegladajac forum natrafilem na kilka przyczyn:
- czujnik poł. wału
- sterownik MEMS
- zabrudzona przepustnica
- cewka zapłonowa + kable + kopułka
- świece
- pompa paliwa
- położenie wałku rozdządu
No cóż, sporo tego jest. W jakiej kolejności to sprawdzać?
4. Ten czujnik tempertury, to ma być ktorys z tych http://allegro.pl/listing...o=&string=rover , np. ten http://allegro.pl/item745...800_7_3119.html ? Znajde gdzies jakis katalog czesci do samochodu?
5. Mam radio panasonic zezdejmowanym panalem. czasami, dy wsiadam do samochodu, odpala, radio samo sie podglasza do maks, co jest bardzo uciazliwe i wiejskie. Czujnik podglaszaia w ogole reaguje o wiele bardziej niz sciszania. Radio moze sie samo podglosic podczas jazdy (zdarzylo sie cos takiego). Cos przeczyscic, czy inwestowac w nowe?

Przepraszm, ze tego az tyle i ze sie rozpisalem, ale przeciez kto pyta, nie bladzi :)

edit: tytul poprawiony

darek_wp - Wto Paź 06, 2009 10:55

yuri47 napisał/a:
Poza tym, od razu po odpaleniu wlacza sie wiatrak na przodzie maski.
Diagnoza: padniety czujnik temperatury. Zawiesil sie na jakiejsc wartosci, np. 30 stopni, i taka wartoc podaje do komputera, ktory tak przygotowuje mieszanke, aby byla idealna dla silnika o takiej temperaturze, ale jest 'kiepska' dla zimnego silnika, ktory potrzebuje wiecej energi (? wybaczcie, nie jestem chemikiem, ani mechanikiem:P), dlatego tez jazda na silniku o temperaturze ponizej jakiejs tam jest, jaka jest.
Leczenie: wymiana czujnika temperatury.
Czy to rozwiaze problem?

niekoniecznie - raczej przerwa w obwodzie czujnika (wtedy wentylator włącza się na stałe a komp przechodzi do trybu awaryjnego) choć on sam również może być uszkodzony chyba, że "zawiesił się" na temp powyżej 100C

yuri47 napisał/a:
Nie dziala szyba od strony kierowcy.

wewnątrz drzwi kierowcy jest sterownik od tej szyby trzeba sprawdzić podłaczenie do niego kabelków oraz bezpiecznik F21 20A w tzw satellite fusebox (dodatkowo dołączone bezp koło głównej skrzynki)
można spróbować posłuchać czy po naciśnięciu przełącznika szyby słychać stukanie przekaźników w module w drzwiach kierowcy wtedy bezpiecznik ok

yuri47 napisał/a:
Obawiam sie, ze wymiana czujnika temp nie usunie szarpania po zdjeciu nogi z gazu na rozgrzanym silniku i mniejszych obortach?
- zabrudzona przepustnica
- cewka zapłonowa + kable + kopułka
- świece


warto zacząć od przeczyszczenia silnika krokowego i przepustnicy oraz kopułki i palca (zwrócić uwagę na pęknięcia i nadmierne zużycie czy wypalenia)
można też wymienić świece i kable WN jak nie wiadomo kiedy były zmieniane choć może okazać się, że po załatwieniu sprawy z czujnikiem temp będzie już ok

yuri47 napisał/a:
4. Ten czujnik tempertury, to ma być ktorys z tych http://allegro.pl/listing...o=&string=rover , np. ten http://allegro.pl/item745...800_7_3119.html ? Znajde gdzies jakis katalog czesci do samochodu?


katalog jest na stronie klubowej tzw EPC a czujnika poszukaj najpierw na tomateam.pl będziesz miał pewność jaki nr katalogowy i jakiej ceny nie przekraczać


a co do radia do wymiany mikroprzełącznik od podgłaśniania albo samemu przy minimum zdolności do trzymania lutownicy albo dać zarobić jakiemuś elektronikowi ;-)

przy okazji popraw dane auta w nawiasie zgodnie z zasadami kącika

kasjopea - Wto Paź 06, 2009 11:54

yuri47, proszę poprawić temat zgodnie z zasadami kącika.
yuri47 - Sro Paź 07, 2009 12:59

darek_wp napisał/a:
niekoniecznie - raczej przerwa w obwodzie czujnika (wtedy wentylator włącza się na stałe a komp przechodzi do trybu awaryjnego) choć on sam również może być uszkodzony chyba, że "zawiesił się" na temp powyżej 100C

W jaki sposób sprawdzić, czy jest przrwa w obwodzie czujnika?
to jest ten, tak? http://www.tomateam.pl/sk...&m_dzial=&c=885

edit raczej powinienem szukac (np. na allegro) w kategorii "Układ elektryczny, zapłon| czy "Chłodzenie silnika"?
I nie moge znalezc tego epc...

[ Dodano: Sro Paź 07, 2009 12:59 ]
Przepraszam, ze dwa posty pod rzad, ale nitk inaczje by nie zauwazyl.
A wiec zajrzalem pod maske i od razu zobaczylem, ze cos jest nie tak. Czesc kabli byla oklejona czerwona tasma... zerwale ja i okazalo sie, ze ta tasma ukrywa to, ze kable sa rozciete. Pomiedzy czujnikiem, a tym metalowym hmmm trojnikiem? jest brazowa, plastikowa kostka, do ktorej nie sa podlaczone kable od czujnika (a daje glowe, ze powinny). I teraz pytanie: co to jest za kostka, i gdzie ja dostane? Zamieszczam zdjecia.
na zdjeciach widac takze cale wnetrze pod maske. znajomy mi powiedzial, ze sa jakies resztki instalacji gazowej- to by sie zgadzalo, bo przy kierownicy jest nawet przelacznik. Spojrzcie prosze i powiedzcie mi, czy zostawic te instalacje, czy !@!$#, czy moze na bazie tego, co zostalo, zrobic nowa? Najchetniej bym to wszystko wyrzucil, bo do gazu nie jestem przekonany.
Na ostatnim zdjeciu widac 'dziure'. Widzialem juz ja wczesniej, ale ojciec zapewnil, ze nie ma sie czym martwic. Na pewno?

darek_wp - Sro Paź 07, 2009 13:46

na trójniku są dwa czujniki - na górze czujnik temperatury do ssania, sterowania kompa i załączania wentylatora a na dole do wskaźnika temp na desce

jeżeli jest tak jak na zdjęciach powinno wystarczyć podłączenie przewodów do czujnika
można tylko przypuszczać, że jak była instalacja gazowa ktoś odpiął czujnik na trójniku i zamiast niego przyłączył np czujnik do parownika

czujnik jest ten właśnie, który znalazłeś na tomateam.pl

co do kostki raczej będzie problem z dostaniem nowej, możesz szukać na szrotach albo spróbować rozebrać tę którą masz i podłączyć przewody od nowa (biegunowość nie ma znaczenia) zresztą resztki kabelków masz we wtyczce (różowe)

zanim kupisz nowy czujnik warto założyć wtyczkę i wpiąć do czujnika albo przynajmniej dotknąć przewodami złączy w czujniku - może się okazać że będzie już ok i nowy czujnik jest niepotrzebny

co do przerwy w obwodzie czujnika to właśnie się znalazła :lol: obcięta wtyczka

jeśli zaś chodzi o wykorzystanie resztek instalacji LPG do założenia nowej to musi się wypowiedzieć gazownik czy to się przyda ale w 99% lepiej wyciągnąć stare resztki i instalować w całości od nowa