Zobacz temat - [Freelander] Rezystor Airbag Pasażera.
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Land Rover (Freelander, Range Rover itp.) - [Freelander] Rezystor Airbag Pasażera.

SyntaX - Pon Sty 04, 2010 10:55
Temat postu: [Freelander] Rezystor Airbag Pasażera.
Jak niektórzy zapewnie wiedzą nabyłem Freelandera po małej stłuczce, zupełnie nie wiedzieć czemu (bo tylko lampa zbita i zderzak) z wystrzelonymi poduszkami.
Niestety trafiło akurat w miejsce gdzie jest czujnik co widać na fotce.
Ale mniejsza o to.
Do sedna
Auto przełożone.
Kupione nowe napinacze pasów i zamontowane.
Kupiona i zamontowana poduszka kierowcy.
Kupiony nowy sterownik airbag – na 2 poduszki jeszcze nie zamontowany.
Ale no właśnie.
Cena europejskiej poduszki do modelu po lifcie sprawiła że musiałem usiąść.
W serwisie chcą 2900zł. :shock:
No więc kupiłem na razie zaślepkę.

No i mam taki pomysł by w miejsce poduszki pasażera wstawić rezystor.
Na forum Skody znalazłem że Octavia ma wartość 3,3 ohm
Pytanie jaka wartość jest w przypadku Freelandera.
Chodzi mi o to, aby komputer widział poduszkę.
Uprzedzam głupie pytania w jakim celu.
Ano w takim że przeważnie jeżdżę sam.
Chodzi mi o to by reszta systemu dzięki zastosowaniu tego rezystora była sprawna.
Czyli by w razie ew. buuum zadziałała poduszka kierowcy i napinacze.
Myślę że mogę tym rezystorem oszukać sterownik i będzie myślał że cały system jest sprawny.
Wykasowałem "Crash data" z poprzedniego starego sterownika.
Chwilę było ok, ale po odpięciu i podpięciu akumulatora znów się pali kontrolka.
Mam nowy sterownik na 2 poduszki.
Chcę go zamontować i wstawić rezystor.

Ew. pytanie z innej beczki.
Czy jak mam Freelandera po lifcie ze sterownikiem na 2 poduszki mogę go odpiąć i w to miejsce wstawić sterownik z modelu sprzed liftingu wyjętego z wersji na jedną poduszkę .
Mam możliwość zamiany sterownika na inny, ale wolał bym na 2 poduszki i dokupić poduszkę w przyszłości. Auto z racji przebiegu będzie na 2-3 lata do trzymania.

darek_wp - Pon Sty 04, 2010 11:53

Najbardziej uniwersalną wartością opornika dla poduszek jest 3.0 ohm. Starego skasowanego sterownika nie należy zakładać. Ogólnie takie działania jak blokada poduszki powietrznej są niebezpieczne i na własną odpowiedzialność.
SyntaX - Pon Sty 04, 2010 15:24

Mówisz że takie działania są niebezpieczne ??
Jak mam to rozumieć.
Że w razie dzwona może nie odpalić poduszki kierowcy i napinaczy :?: :???:
Czyli co.
Lepiej dokupić teraz sterownik na jedną poduszkę. :???:
A czy wtyczki są takie same, czy poza przełożeniem sterownika będę musiał coś zrobić.

darek_wp - Pon Sty 04, 2010 21:42

Chodzi tylko o to, że jak napisałeś będziesz jeżdził sam - ale (no tak zawsze musi być jakieś ale :mrgreen: ) gdyby się (co nie daj Panie) zdarzyło, że jednak będzie pasażer i dzwon to oczywiście istniejące napinacze i poduszka (poduszki) zadziałają ale pasażer nie do końca będzie chroniony. Zadziała napinacz jego pasa i przyciągnie do fotela ale górna część tułowia z głową będzie narażona na dodatkowe obciążenia właśnie z powodu zadziałania napinacza pasów. Pod wzgl elektryczno- mechanicznym układ będzie działać poprawnie.
Legion1349 - Wto Sty 05, 2010 20:45

moim zdaniem najlepiej zmierzyć rezystancję poduszki (np z drugiego auta) i dokupić odpowiedni rezystor, a najlepiej potencjometr bo w razie gdyby komp się czepiał i wywalał błędy zawsze możesz zmienić rezystancję.

[ Dodano: Wto Sty 05, 2010 20:45 ]
pytanie z innej beczki ile dawałeś za reflektor i zderzak?

win32 - Wto Sty 05, 2010 21:31

Nie wolno mierzyć rezystancji poduszek :!: :!: . Grozi to jej detonacją i całkiem poważnym uszkodzeniem ciała (biorąc pod uwagę pozycje w jakiej będzie znajdował się mierzący)

Kolego, takie oszczędności się mszczą. Nie tylko ryzykujesz własnym zdrowiem, ale i zdrowiem ewentualnego pasażera. Jeżeli nie stać cię na nową poduszkę , to chyba lepiej kupić np z anglika - bez problemu można stwierdzić w jakim jest stanie. Usilne kombinacje z przerabianiem instalacji i oszukiwaniem komputera mogą nie wyjść na zdrowie

Legion1349 - Sro Sty 06, 2010 21:52

chodziło mi o mierzenie rezystancji odpiętego airbaga, a nie podpiętego.
PHJOWI - Sro Sty 06, 2010 21:54

nawet odpięty może wywalić pod wpływem multimetru ładunku się nie mierzy
win32 - Sro Sty 06, 2010 21:55

Tak samo jesteś w stanie samym napięciem omomierza zdetonować poduszkę, a ta leżąc do góry nogami na biurku zachowa się nie gorzej niż pocisk :nook:

EDIT:
Kolega mnie wyprzedził :mrgreen:

Ku przestrodze :
LINK

Samo zachowanie ludzi to głupota, ale pokazuje co poducha potrafi zrobić -w pierwszej scenie widać jak fruwa a w następnej że jest w stanie podrzucić człowieka w górę... Co się stanie w zamkniętm pomieszczeniu gdy będzie leżała na blacie... :neutral:

SyntaX - Sro Sty 06, 2010 23:07

Więcej pytań nie posiadam.
Zamówiłem już poduszkę i wymianę w warsztacie fachowo się tym zajmującym.
:shock:

Legion1349 - Czw Sty 07, 2010 08:56

widziałem te filmiki z detonacji poduszek, dokładnie na nich widać że gościu podłącza je do prostownika a wybuchają dopiero gdy zwiększa napięcie. Nie sądzę żeby wystrzeliła przy tak małym napięciu. Tym bardziej że do poduszki cały czas jest podpięte napięcie a komputer musi w jakiś sposób rozpoznawać czy ona tam jest czy jej nie ma, bez podania napięcia (choć by po to aby zmierzyć opór) komputer nie będzie w stanie stwierdzić czy poduszka jest zamontowana. Więc nie przesadzajcie że przy napięciu rzędu kilku mv z omomierza od razu wysadzi poduszki, w takim wypadku w momencie nagłego spadku napięcia, w aucie, i jego powrotu do wymaganej wartości wszystkie poduszki strzelały by na prawo i lewo. Poduszka strzeli tylko i wyłącznie jeśli dostanie impuls o odpowiedniej wartości. Oczywiście mogę się mylić ale takie mam odczucie w oparciu o elementarne zasady elektroniki wyniesione ze szkoły. Nie mniej jednak było to kilka lat temu i mogę się mylić.
PHJOWI - Czw Sty 07, 2010 11:09

mulitmetr zasila bateria min 9v , w sensorze masz kilkanascie kondensatorów , aby przy nagłym wzroście napięcia nie wywołać detonacji , na poduszkę w czasie wybuch jest podany impuls 12v to wystarczy aby zdetonować poduszkę , multimetr nie ma kondensatorów itp, żeby chomikować ten prąd , czyli nie daj boże będzie to jakiś szmelc to poda prąd i bum .
Legion1349 - Czw Sty 07, 2010 15:55

dla tego też gość w filmiku podaje napięcie z prostownika :P z tym napięciem 9v w miernikach to nie do końca tak jest, są nawet na 1,5-3v taki by poduszki raczej nie wysadził, co do kondensatorów to masz rację miernik ich nie posiada. Ale zawsze można dla bezpieczeństwa podać prąd przez kondensator. Oczywiście robił bym to wyłącznie w celach naukowych, a do auta faktycznie lepiej jednak wsadzić poduszkę.