Zobacz temat - [Freelander 2.0 TD4 2005] Opony letnie
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Tuning wizualny - [Freelander 2.0 TD4 2005] Opony letnie

Orlin - Nie Sty 24, 2010 23:32
Temat postu: [Freelander 2.0 TD4 2005] Opony letnie
Witam!
Muszę kupić jakieś opony letnie do mojego Freelandzia (rocznik 2005).
Posiadam felgi 15''.
Zalecany rozmiar opon to 195/80R15.
Czy można zastosować na tę felgę jakiś szerszy odpowiednik?
Czy np. 215/75R15 będzie pasować?
A czy polecacie jakieś konkretne opony do 400,- za sztukę?
Moja jazda to asfalt (65%) i teren (35%).
Myślałem o oponach BF Goodrich All Tarrain, albo BFGoodrich Long Trail (bardziej na asfalt).
Z góry dziękuję za porady i pozdrawiam.

win32 - Sro Sty 27, 2010 11:43

BFG to klasyka - świetne opony , ale ciężko będzie trafić w okolicach 400 zł za sztukę. Zobacz sobie jescze General Grabber AT2 - mało popularne u nas, ale też dobre.
Ja jeździłem przez ponad rok na Matadorach Izarra (nawet w zimę) i złego słowa powiedzieć nie mogę (nawet w terenie) mimo że bieżnik mniej agresywny od BFG.

Na felgę o danej szerokości nic szerszego nie założysz , możesz dać wyższy profil

Orlin - Sro Sty 27, 2010 23:15

win32 napisał/a:
Na felgę o danej szerokości nic szerszego nie założysz , możesz dać wyższy profil


Ojej. Czyli nie mam co myśleć o szerszych oponach?
Czyli na felgę oryginalną freelanderowską 15 nie wejdzie rozmiar 205?

win32 - Sro Sty 27, 2010 23:34

Z własnego doświadczenia powiem ci że do terenówki lepiej zakładać takie opony do jakich jest felga - czyli jak masz 195, to dajesz 195. głównie chodzi tu o trwałość, zużycie i ewentualne uszkodzenia w terenie.

Jak bardzo chcesz szersze bez zmiany felgi to Tutaj masz taką tabelkę do jakiej opony jaka szerokość felgi 205 jeszcze możesz założyć - bo wygląda na to że masz felgę 6 cali czyli 205/65/15 albo 205/70/15 powinno być ok. Ale na 215 już masz za wąską IMO, musiał byś zmienić na szersze

Rozmiar opony - Szerokość felgi (zalecana | minimalna | maksymalna)

135/80 R 13 - 3,5 | 3,5 | 4,5
---
145/70 R 13 - 4,5 | 3,5 | 5,0
---
145/80 R 13 - 4,0 | 3,5 | 5,0
---
155/65 R 13 - 4,5 | 4,5 | 5,5
155/70 R 13 - 4,5 | 4,0 | 5,0
155/80 R 13 - 4,5 | 4,0 | 5,0
---
165/65 R 13 - 5,0 | 4,5 | 6,0
165/65 R 14 - 5,0 | 4,5 | 6,0
165/70 R 13 - 5,0 | 4,0 | 5,5
165/70 R 14 - 5,0 | 4,0 | 5,5
165/80 R 13 - 4,5 | 4,0 | 5,5
---
175/65 R 14 - 5,0 | 5,0 | 6,0
175/70 R 13 - 5,0 | 4,5 | 6,0
175/70 R 13 - 5,0 | 4,5 | 6,0
175/70 R 14 - 5,0 | 4,5 | 6,0
175/80 R 14 - 5,0 | 4,5 | 6,0
---
185/55 R 15 - 6,0 | 5,0 | 6,5
185/60 R 13 - 5,5 | 5,0 | 6,5
185/60 R 14 - 5,5 | 5,0 | 6,5
185/65 R 14 - 5,5 | 5,0 | 6,5
185/65 R 15 - 5,5 | 5,0 | 6,5
185/70 R 13 - 5,5 | 4,5 | 6,0
185/70 R 14 - 5,5 | 4,5 | 6,0
185/80 R 14 - 5,5 | 4,5 | 6,0
---
195/50 R 15 - 6,0 | 5,5 | 7,0
195/55 R 15 - 6,0 | 5,5 | 7,0
195/60 R 14 - 6,0 | 5,5 | 7,0
195/60 R 15 - 6,0 | 5,5 | 7,0
195/65 R 14 - 6,0 | 5,5 | 7,0
195/65 R 15 - 6,0 | 5,5 | 7,0
195/70 R 14 - 6,0 | 5,0 | 6,5
195/70 R 15 - 6,0 | 5,0 | 6,5
---
205/40 R 17 - 7,5 | 7,0 | 8,0
205/45 R 16 - 7,0 | 6,5 | 7,5
205/50 R 15 - 6,5 | 5,5 | 7,5
205/50 R 15 - 6,5 | 5,5 | 7,5
205/50 R 16 - 6,5 | 5,5 | 7,5
205/55 R 15 - 6,5 | 5,5 | 7,5
205/55 R 16 - 6,5 | 5,5 | 7,5
205/60 R 15 - 6,0 | 5,5 | 7,5
205/65 R 15 - 6,0 | 5,5 | 7,5
205/70 R 14 - 6,0 | 5,0 | 7,0
205/70 R 15 - 6,0 | 5,0 | 7,0

215/40 R 17 - 7,5 | 7,0 | 8,5
215/45 R 17 - 7,0 | 7,0 | 8,0
215/70 R 15 - 6,5 | 5,5 | 7,0
215/75 R 15 - 6,0 | 5,5 | 7,0
---
225/45 R 16 - 7,5 | 7,0 | 8,5
225/45 R 17 - 7,5 | 7,0 | 8,5
225/50 R 16 - 7,0 | 6,0 | 8,0
225/55 R 16 - 7,0 | 6,0 | 8,0
225/60 R 15 - 6,5 | 6,0 | 8,0
225/60 R 16 - 6,5 | 6,0 | 8,0
225/65 R 15 - 6,5 | 6,0 | 8,0
225/70 R 15 - 6,5 | 6,0 | 7,5
---
235/40 R 17 - 8,5 | 8,0 | 9,5
235/45 R 17 - 8,0 | 7,5 | 9,0
235/65 R 16 - 7,0 | 6,5 | 8,5
235/65 R 16 - 7,0 | 6,5 | 8,5
235/70 R 15 - 7,0 | 6,0 | 8,0
235/70 R 16 - 7,0 | 6,0 | 8,0
---
245/40 R 17 - 8,5 | 8,0 | 9,5
245/40 R 18 - 8,5 | 8,0 | 9,5
245/45 R 16 - 8,0 | 7,5 | 9,0
245/45 R 17 - 8,0 | 7,5 | 9,0
245/50 R 16 - 7,5 | 7,0 | 8,5
245/70 R 16 - 7,0 | 6,5 | 8,0
---
255/40 R 17 - 9,0 | 8,5 | 10,0
255/45 R 17 - 8,5 | 8,0 | 9,5
255/45 R 18 - 8,5 | 8,0 | 9,5
255/50 R 16 - 8,0 | 7,0 | 9,0
255/55 R 17 - 8,0 | 7,0 | 9,0
255/55 R 18 - 8,0 | 7,0 | 9,0
255/60 R 16 - 7,5 | 7,0 | 9,0
255/65 R 15 - 7,5 | 7,0 | 9,0
255/65 R 16 - 7,5 | 7,0 | 9,0
---
265/70 R 15 - 8,0 | 7,0 | 9,0
265/70 R 16 - 8,0 | 7,0 | 9,0
---
275/40 R 17 - 9,5 | 9,0 | 11,0
275/60 R 15 - 8,0 | 7,5 | 9,5
275/70 R 16 - 8,0 | 7,0 | 9,0

Orlin - Czw Sty 28, 2010 21:07

[quote="win32"]Z własnego doświadczenia powiem ci że do terenówki lepiej zakładać takie opony do jakich jest felga - czyli jak masz 195, to dajesz 195. głównie chodzi tu o trwałość, zużycie i ewentualne uszkodzenia w terenie.

Jak bardzo chcesz szersze bez zmiany felgi to Tutaj masz taką tabelkę do jakiej opony jaka szerokość felgi 205 jeszcze możesz założyć - bo wygląda na to że masz felgę 6 cali czyli 205/65/15 albo 205/70/15 powinno być ok. Ale na 215 już masz za wąską IMO, musiał byś zmienić na szersze /quote]

Dzięki. Zostanę chyba jednak przy normalnym rozmiarze 195.
W sumie 1 cm szersza to i tak wręcz niezauważalnie.

A jak myślisz, czy przy moim trybie jazdy (patrz pierwszy post) to opony AT (np. BGF All Terrain) będą oki, czy raczej brać typowe asfaltówki (np. BFG Long Trail)?

pozdrawiam

win32 - Czw Sty 28, 2010 23:30

Ja bym brał AT. Dobrej firmy sprawdzają się w prawie każdych warunkach i wcale nie podnoszą znacząco hałasu wewnątrz auta.
Nad zmianą szerokości pomyśl jeżeli dużo jeździsz po piachu - ja np na seryjnych felgach LR 16' mam 215/65/16 i na sypkim i grzązkim jedzie dużo lepiej niż kolega na węższej 15.
Gruby szeroki bieżnik jest dużo bardziej odporny na uszkodzenia wynikające ze stanu drogi czy jakichś innych śmieci , nie zalepia się np błotem pośniegowym, a i odprowadzanie wody jest IMO lepsze.
Ja na swoich jeżdzę cały rok - druga zima (opony z oznaczeniem m+s to ważne) , i po śniegu jeździ mi się dużo lepiej niż na zmienianych zimówkach. -

Celuj w BFG albo grabbera - będziesz zadowolony . Freelek na ATkach jeszcze mnie ani razu nie zawiódł :)

Orlin - Sob Sty 30, 2010 02:34

Sprawdziłem, że moja felga to R15 o szerokości 5,5 cala.
Tak więc przy szerokości 205, będzie optymalnie - nie zalecane, ale w granicach normy.
Tak więc dzięki za pomoc, szukam BFG, Grabbery lub Goodyear Wrangler (takie też słyszałem, że dobre)

win32 - Sob Sty 30, 2010 18:18

Obiegowa opinia głosi że wrangler'y mają dość słabe boki - są bardziej podatne na uszkodzenia boczne (otarcia o krawężniki , kamienie itp) i w porównianiu z BFG trochę bardziej się zalepiają. Ale sam osobiście nie miałem, to nie wiem jak to jest w rzeczywistości .
ToM - Nie Lut 28, 2010 21:25

win32 napisał/a:

...Jak bardzo chcesz szersze bez zmiany felgi to Tutaj masz taką tabelkę do jakiej opony jaka szerokość felgi 205 jeszcze możesz założyć - bo wygląda na to że masz felgę 6 cali czyli 205/65/15 albo 205/70/15 powinno być ok. Ale na 215 już masz za wąską IMO, musiał byś zmienić na szersze...


Witam, jestem dzisiaj pierwszy raz, dlatego nieśmiało zauważę, że z Twojej tabelki wynika, że 215/70R15 jak najbardziej mogą być... co prawda rozmiar felgi 5,5 podano jako minimalny... ale zawsze. Zainteresowałem się bo sam szukam takiej oponki zamiast moich 195/80R15... Obecnie mam zestaw po francuzie. Z przodu Bridgestony Duelery - zmęczone...z tyłu dobre BF Long Trail... Chciałem początkowo dokupić LongTrail do przodu, ale jest z tym problem... to model już "porzucony" przez producenta, a dobrych używek ze świecą szukać.... Ostatnio znalazłem egzotyczna dla mnie markę Nexen z Korei.... Powiecie co to za szajs ?... Ale mnie skusiła cena w granicach 300zł za nówki sztuki 215/75R15.... Poszperałem i wyszukałem, ze firma działa z powodzeniem od 60 lat i głównie sprzedaje się w USA.... a na model Roadian HT dają tam 60 000 mil gwarancji na bieżnik... no to chyba nie jest tak źle z tymi Nexenami ?.... Jak wiecie coś więcej będe wdzięczny za info.

SyntaX - Pon Mar 01, 2010 06:54

Co do oponek Wrangler to nie polecam.
Miałem takie na KIA Sportage, strasznie na koleinach rzucało.
O mało przez to nie miałem wypadku :evil:
Twarda guma i fatalne odprowadzenie wody.
Nexen- Ma znajomy Sadek z Warszawy i je sobie chwali.
Ale na teren nie za bardzo po wjechaniu do piaskownicy auto staje się bezradne.
Ja używam oponek Uniroyal i z opini ludzi po fachu słuszałem że do terenówek ta marka najlepiej się nadaje.
Ma na myśli terenówki ze sprzęgłem wiskotycznym.
Warunek te same oponki przód i tył bo one są oponami kierunkowymi i dodatko mają stronę lewą i prawą.
Auto trzyma się jak przyklejone.
http://www.allegro.pl/ite...royal_nowe.html
215/65R15 215/65/15 96H RALLY 550 UNIROYAL

Cena w granicach 300zł za oponę.
Warto 2-3 sezony przelatają jak się nie szaleje.

Edit:
Oponki do kupienia albo Allegro albo sieć stacji Gajan

win32 - Pon Mar 01, 2010 19:23

Cytat:
Ja używam oponek Uniroyal i z opini ludzi po fachu słuszałem że do terenówek ta marka najlepiej się nadaje.
Ma na myśli terenówki ze sprzęgłem wiskotycznym.


Przecież to jest praktycznie szosówka patrząc po bieżniku :wink: . Jeżeli auto ma gdziekolwiek wyjechać poza asfalt - a tak to opisałeś piszac terenówka ;) (mokra trawa,błocko, sypki piach) , to taka rzeźba bieżnika polegnie . Owszem nada się do terenówki - ale na 18 calowych alusach do lansowania się po mieście - wtedy się zgadzam :) , jednak wtedy powinieneś napisać Bulwarówka
Trochę za bardzo uogólniasz. :grin:

rozdział siły napędowej nie ma żadnego znaczenia jeżeli chodzi o dobór opon :) , Istotą jest żeby wszystkie - na obu osiach- były takie same (rozmiarowo, bieżnikowo i mniej więcej pod względem zużycia)

kolego ToM , napisz jak użytkujesz auto , to coś doradzimy :)

ToM - Pon Mar 01, 2010 21:45

[quote="win32"]
Cytat:
J

kolego ToM , napisz jak użytkujesz auto , to coś doradzimy :)


Cóż, Freelander to mój pierwszy 4x4, ale nawet będąc niepoprawnym optymistą trudno uznać go za samochód terenowy. Dlatego szukam raczej opon szosowych 80%, reszta szuter i lekkie błocko jak popada. Myślę, że wrzucanie do takiego autka agresywnych opon mija się z celem bo w terenie i tak cudów nie zdziałają, a na szosie mocno dają się we znaki głównie poprzez hałas i zmniejszenie komfortu. Freelander to dla mnie sposób na miejską dżunglę :) w Polsce niestety jest to dosyć dosłowne :) ... szczególnie widać to po srogiej zimie

[ Dodano: Pon Mar 01, 2010 21:45 ]
Pisząc wcześniej o Nexen-ach myślałem o tych modelach:
Nexen Roadian HT 215/75R15
Nexen AT

win32 - Pon Mar 01, 2010 22:05

hyhy - autko nie wygląda może agresywnie, ale naprawdę sporo może i jest dość zaskakujący poza drogą. To nie defender czy discovery, ale do turystyki wycieczkowej 4x4 spokojnie się nadaje (mówię z doświadczenia :P weź go sobie w teren na dobrych kółkach, popatrz po YT co auto potrafi)

Np opony ATR (typy BFgoodrich TA/KO , General grabber AT2, Matador Izarda) mają w tym aucie spore znaczenie. Na szosówkach w terenie jest dużo słabiej ( z resztą tak samo jak w wypadku Disco czy Range'a) Bieżnik AT nie powoduje dużego wzrostu hałasu (przynajmniej ja nie zauważyłem)

O Nexenach za dużo nie wiem, nie znam też nikogo kto by z takich korzystał. Wybrał bym jednak bieżnik AT .

Zobacz sobie jeszcze Yokohamę geolander albo Yokohama RY818 , ewentualnie polecę ci swoje dawne matadory izarda dwa sezony na nich zjeździłem, po mieście i w terenie (dość głęboki śnieg/sypki piach na wydmie w PL) i złego słowa powiedzieć nie mogę.

A Goodrich long trail dalej jest dostępny jako nowa opona :mrgreen: