Zobacz temat - [R420 Di 97'] brak pradu na swiecac zarowych
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS - [R420 Di 97'] brak pradu na swiecac zarowych

grisza144 - Wto Sty 26, 2010 19:21
Temat postu: [R420 Di 97'] brak pradu na swiecac zarowych
Witam.
Po sprawdzeniu swiec prostownikiem okazalo sie ze wszystkie 3 dzialaja. Przekaznik cyka,wydaje sie byc dobry. Co to moze byc? help me...

Jugol - Wto Sty 26, 2010 19:26

...nic, a nic nie zrozumiałem :hm:
grisza144 - Wto Sty 26, 2010 19:31

prad do swiec nie dochodzi

[ Dodano: Wto Sty 26, 2010 19:31 ]
jugol doradzisz cos w tej sprawie?

szoso - Wto Sty 26, 2010 19:40

od świec to jest ten duży bezpiecznik przy akumulatorze na błotniku
grisza144 - Wto Sty 26, 2010 19:41

zara ide go luknac
Jugol - Wto Sty 26, 2010 19:45

grisza144 napisał/a:
prad do swiec nie dochodzi

[ Dodano: Wto Sty 26, 2010 19:31 ]
jugol doradzisz cos w tej sprawie?


...żeby doradzić, to najpierw muszę wiedzieć o co kaman, przeczytaj swego pierwszego posta :mrgreen: , jak coś z tego rozumiesz to jesteś miszcz :ok: , w drugim poście dopiero napisałeś, że na świeczkach napięcia nie masz, ale jak widzę już Ci ludki pomogli, od tego zacznij :ok:

grisza144 - Wto Sty 26, 2010 19:52

obydwa bezpieczniki sa dobre... po przekreceniu kluczyka kontrolka od swiec normalnie sie swieci i slychac po paru sekundach 'cyk' . Tzn przekaznik zdrowy?
Jugol - Wto Sty 26, 2010 19:56

...tak, zdrowy, wg twego opisu, ale jak nie masz napięcia na świecach, sprawdź i sam przekaźnik i poza przekaźnikiem w stronę świec
grisza144 - Wto Sty 26, 2010 20:01

sory,pierwszy post...

[ Dodano: Wto Sty 26, 2010 20:01 ]
tzn jak go sprawdzic? z tego co wyczytalem jest on umiejscowiony od strony kompa obok zoltej 'puszeczki"

szoso - Wto Sty 26, 2010 20:03

grisza144 tu masz numer tego przekaźnika topran 102 939 755 kosztuje około 10zł
co prawda jest on od VW bo oryginalnego nie można raczej dostać ale pasuje i ja w tej chwili mam taki pod maską

[ Dodano: Wto Sty 26, 2010 20:03 ]
grisza144 napisał/a:
z tego co wyczytalem jest on umiejscowiony od strony kompa obok zoltej 'puszeczki"

pierwszy do komputera, kolor czarny

grisza144 - Wto Sty 26, 2010 20:06

w motoryzacyjnym do dostania? z tym numerem wyskakuje do sprzedawcy?
szoso - Wto Sty 26, 2010 20:10

grisza144 napisał/a:
w motoryzacyjnym do dostania? z tym numerem wyskakuje do sprzedawcy?

kupiłem bez problemu

grisza144 - Wto Sty 26, 2010 20:10

a jest mozliwosc podlaczenia tych swieczek pod prostownik? chodzi o odpalenie roverka...
szoso - Wto Sty 26, 2010 20:11

grisza144 napisał/a:
a jest mozliwosc podlaczenia tych swieczek pod prostownik? chodzi o odpalenie roverka...

daj plus z akumulatora na świece jakimś przewodem na chwilkę

grisza144 - Wto Sty 26, 2010 20:12

bez dzialajacych swieczek nie ruszy z miejsca...
szoso - Wto Sty 26, 2010 20:18

grisza144 napisał/a:
bez dzialajacych swieczek nie ruszy z miejsca...

no nie ruszy
zrób jak napisałem wyżej tylko nie zapomnij przed odpaleniem rozłączyć ten przewód z akumulatora na świece
chyba nie czytasz ze zrozumieniem :wink:

grisza144 - Wto Sty 26, 2010 20:23

hmm... w pelni bezpieczny sposob? raz juz immo poszlo z dymem..

[ Dodano: Wto Sty 26, 2010 20:23 ]
kapuje kapuje...spoko dzieki wielkie. pozdro

Mutilator - Wto Sty 26, 2010 21:14

Witam, ja mam taki sam problem. Nie ma prądu na świecach gdy się kontrolki włączy. Przekaźnik cyka i kontrolka świec też się zapala i gaśnie po chwili. Co może być problemem? Przy większych mrozach odpalam na krótko przez przewód od + do świec, jak pisze grisza144 jest ryzyko przy takim odpalaniu że immo padnie?
szoso - Wto Sty 26, 2010 21:24

nic nie padnie, plus na świece i jazda tylko bez niepotrzebnych zwarć :wink:
Paul - Wto Sty 26, 2010 21:30

Mutilator napisał/a:
jest ryzyko przy takim odpalaniu że immo padnie?
Na 101% nie ma prawa, pod warunkiem, że stacyjkę masz włączoną.

Obaj sprawdźcie przekaźniki, czy prąd przepuszczają. To, że przekaziora słychać, wcale nie musi znaczyć, że włącza on prąd na świece - może mieć wygięte/wypalone styki a wtedy :dupa: blada :P

grisza144 - Sro Sty 27, 2010 10:22

tzn wyłączoną...
szoso - Sro Sty 27, 2010 10:28

grisza144 napisał/a:
tzn wyłączoną...

to znaczy kluczyk nie przekręcony w stacyjce :wink:

Brt - Sro Sty 27, 2010 10:34

Paul napisał/a:
Obaj sprawdźcie przekaźniki, czy prąd przepuszczają. To, że przekaziora słychać, wcale nie musi znaczyć, że włącza on prąd na świece - może mieć wygięte/wypalone styki a wtedy :dupa: blada :P


To samo chcialem napisać .... :) :ok:

grisza144 - Sro Sty 27, 2010 10:36

hehe tzn wyłączona..w tym przekazniku sa 4 nogi... 2 mniejsze, 2 wieksze. pod ktore sie podpiac?
Mutilator - Sro Sty 27, 2010 10:43

Sprawdziłem przekaźnik, prądu nie przepuszcza, brak napięcia na świecach po przekręceniu kluczyka. szoso420 umieściłeś takie ładne zdjęcie z bezpiecznikiem od świec, powiedz mi jeszcze jak ten bezpiecznik wyjąć po próbowałem ale boje się na siłke go wyciągać żeby nie popsuć. Myślę że to on może być winny.

A z tym odpalaniem to jak w końcu? Nie wolno mieć włączonej stacyjki jak się na krótko podłącza świece?

grisza144 - Sro Sty 27, 2010 10:46

wyciagaj go na sile,nic nie uszkodzisz,wychodzi jak zwykly bezpiecznik. jak go sprawdziles czy prad przepuszcza?
szoso - Sro Sty 27, 2010 10:47

Mutilator napisał/a:
szoso420 umieściłeś takie ładne zdjęcie z bezpiecznikiem od świec, powiedz mi jeszcze jak ten bezpiecznik wyjąć po próbowałem ale boje się na siłke go wyciągać żeby nie popsuć

po prostu złapałem go i wyciągnąłem :wink:

Mutilator - Sro Sty 27, 2010 11:50

Przekaźnik sprawdziłem tak: Po przekręceniu kluczyka włącza się kontrolka od świec i wtedy przekaźnik się włącza sprawdzam wtedy czy jest prąd na świecach, po chwili gdy gaśnie kontrolka to samo. U mnie prądu nie było więc albo przekaźnik albo bezpiecznik. A jak sprawdzić czy jest dobry bezpiecznik? Bedzie spalony drucik czy jak?
Brt - Sro Sty 27, 2010 12:01

Mutilator napisał/a:
A jak sprawdzić czy jest dobry bezpiecznik?

omomierzem, lub czymkolwiek co pokazuje czy przepływa przez niego prąd ... mozesz też sprawdzić czy masz napiecie na jednym i drugim styku włożonego bezpiecznika.

Ornatus - Sro Sty 27, 2010 12:02

grisza144 napisał/a:
hehe tzn wyłączona..w tym przekazniku sa 4 nogi... 2 mniejsze, 2 wieksze. pod ktore sie podpiac?

Nie musisz się nigdzie podpinać. Bierzesz kawałek grubego przewodu miedzianego w izolacji i mostkujesz (zwierasz) te większe gniazda (wsuwki) w miejsce wyjętego przekaźnika. Wsiadasz do samochodu, przekręcasz kluczyk, czekasz aż zgaśnie CE i odpalasz. Jak odpali lub nie wyciągnij tę zworkę.

Mutilator - Sro Sty 27, 2010 12:41

Jak bezpiecznik jest włożony da rade sprawdzić czy przepływa przez niego prąd?
grisza144 - Sro Sty 27, 2010 12:55

alleluja! tak jak pisal Paul byl wygiety i nadpalony styk w srodku przekaznika. Papier scierny,doginanie i pali jak trza. Dzieki wielkie za pomoc. Pozdrawiam!
iwan00 - Sro Sty 27, 2010 13:10

Mutilator napisał/a:
Jak bezpiecznik jest włożony da rade sprawdzić czy przepływa przez niego prąd?


Jasne. Bezpiecznik ma oczko nad jedną i drugą nóżką.
I teraz:

- jeśli masz próbnik samochodowy to podłączasz klips do masy załączasz zapłon i sprawdzasz oba oczka jak na jednym masz napięcie a na drugim nie to bezpiecznik do wymiany

- jeśli masz miernik uniwersalny to możesz sprawdzić czy między oczkami jest zwarcie jeśli nie to j.w - bezpiecznik do wymiany.

Polecam próbnik samochodowy, można go kupić za kilka złoty a sprawdza się w wielu sytuacjach. Jak go masz to też bardzo łatwo sprawdzić czy napięcie jest podawane na świece.

Mutilator - Sro Sty 27, 2010 13:41

Dzięki iwan00, sprawdze tak jak piszesz. Mam miernik bo sprawdzałem nim napięcie na świecach, którego tam nie ma. Podejrzewam teraz albo bezpiecznik albo przekaźnik. Wie ktoś może gdzie kupić taki przekaźnik? bo szukam wszędzie ale jakoś nie mogę znaleźć.
szoso - Sro Sty 27, 2010 13:43

Mutilator napisał/a:
Wie ktoś może gdzie kupić taki przekaźnik? bo szukam wszędzie ale jakoś nie mogę znaleźć.

a szukasz takiego jak podałem na 1 stronie tematu?

Mutilator - Sro Sty 27, 2010 13:50

A no właśnie podałeś tam nazwę zaraz sprawdzę czy gdzieś da się kupić. To jest ten czarny przekaźnik? jak dobrze pamiętam?
Jugol - Sro Sty 27, 2010 14:01

Mutilator napisał/a:
To jest ten czarny przekaźnik?


...zakup taki przekaźnik: topran 102 939 755 , jako Ci szoso rzekł wcześniej- nawet jak będzie różowo- groszkowy kolor miał :mrgreen: - ważniejszy jest jego symbol- nie kolor :ok:

Mutilator - Sro Sty 27, 2010 14:05

Hehe no kolor dla mnie nie istotny tylko chciałem tego co mam sprawdzić, bo może jak kolega wyżej pisał są przetarte styki
Jugol - Sro Sty 27, 2010 14:13

Mutilator napisał/a:
Hehe no kolor dla mnie nie istotny tylko chciałem tego co mam sprawdzić, bo może jak kolega wyżej pisał są przetarte styki

...ja właśnie ruszam :dupa: w kierunku R , co by i to sprawdzić , ale zacznę od napięcia na świece- czy wogóle dochodzi :ok:

seyfer - Sro Sty 27, 2010 14:42

Ja za 15 min tez ide walczyć z autem :mad: świece się z 30s niby grzeją, przekaźnik słychać ale wszystko pomierzę jeszcze dzisiaj. Lepiej żeby to świece były bo nowe odbieram ze sklepu zaraz po pracy
Mutilator - Sro Sty 27, 2010 16:23

Poszedłem do samochodu i wyjąłem przekaźnik i bezpiecznik w celu sprawdzenia. Bezpiecznik podłączyłem pod akumulator i prąd przez niego przechodził bo sprawdziłem miernikiem, tak u góry bezpiecznika są takie dwie blaszki i można nimi sprawdzić. Wydaje mi się więc że bezpiecznik jest dobry. Przekaźnik też sprawdziłem ale nie wiem co jest, podłączałem go do tych krótszych blaszek a przy dłuższych sprawdzałem napięcie, napięcia nie było więc wydaje mi się że przekaźnik padł. Co wy o tym sądzicie?
Jugol - Sro Sty 27, 2010 23:20

...aż taki elektronik to, to ze mnie nie jest, ja sprawdzałem dzisiaj działanie przekaźnika następująco. Miernik na zewn. , blisko silnika, kluczyk w pozycję grzania świec, z autka na zewn. miernik w łapy, do świecy- jest napięcie, po chwili cyknięcie przekaźnika- napięcia na świecach nie ma- przekaźnik jak najbardziej sprawny :ok:
Mutilator - Sro Sty 27, 2010 23:33

Udało mi się otworzyć przekaźnik i może opisze co tam jest, komuś się to może jeszcze przydać. Nie zrobie zdjęcia bo już go złożyłem :) Otwarcie przekaźnika troche było trudne bo chciałem zrobić to delikatnie aby nic tam nie uszkodzić. Jak pisał wyżej grisza to samo było i u mnie czyli nadpalone styki przy takiej małej blaszce, to ona tak właśnie cyka, (podejrzewam że to elektromagnes, taki mały). Najlepiej otwierać przekaźnik jakimś małym nożykiem podważając plastik ale uwaga! nie pchać za głęboko bo jak mówie to co jest w środku jest raczej delikatne i jak coś się uszkodzi może być po przekaźniku. "Cykająca blaszka" gdy się ją podłączy do akumulatora styka się z jedną taką większą blaszką która wystaje i pewnie to ona przekazuje prąd na świece. U mnie końcówka tej blaszki była jakaś nadpalona/zaśniedziała, nożykiem lub czymkolwiek trzeba ją przeczyścić a dokładnie takie małe luty bo to one naszły jakimś dziwnym nalotem, nawet w środku na obudowie było widać że coś się tam przypaliło bo taki jasny nalot został. Ide dziś lub jutro sprawdze ten przekaźnik, podejrzewam że powinien działać, jak nie działa to już nie wiem co to może być.
Paul - Czw Sty 28, 2010 09:27

Mutilator napisał/a:
Przekaźnik też sprawdziłem ale nie wiem co jest, podłączałem go do tych krótszych blaszek
To jest STEROWANIE przekaźnika (podajesz napięcie - przekaźnik załącza)
Mutilator napisał/a:
przy dłuższych sprawdzałem napięcie
I mogłeś sobie sprawdzać :(
Pic polega na tym, że na jedną podajesz zasilanie, a po włączeniu przekaźnika prąd przechodzi na drugą 'dłuższą blaszkę' ;p :]

szoso - Czw Sty 28, 2010 09:44

ludzie toć za nowy przekaźnik to jest tylko 10zł :głupek:
ciekawe na jak długo pomoże grzebanie w tym starym, znowu będzie płacz że nie działa bo tak właśnie może być że raz będzie działał a raz nie a wy jeden z drugim będziecie znowu sie zastanawiać o co chodzi że auto nie pali :neutral:
ja zmieniłem przekaźnik by mieć pewność że stary nie robi mi żadnych numerów a przez wydane 10zł nie zbiedniałem :wink:

Mutilator - Czw Sty 28, 2010 10:52

szoso420 napisał/a:
ludzie toć za nowy przekaźnik to jest tylko 10zł

może i 10zł ale ja szukam w internecie i znaleźć nie moge. Chyba trzeba będzie się wybrać do jakiegoś sklepu...

Brt - Czw Sty 28, 2010 10:55

podawałem gdzie można w necie go znaleźć ... poszukaj na forum :ok:
grisza144 - Pią Sty 29, 2010 11:24

nr przekaznika topran 102 939 755 jest nie do zdobycia... lukalem w 4 sklepach moto.. natomiast uniwersalny do vw to 191 937 503. Jade dzis własnie po niego. koszt-9.70, z tym ze zalezy w ktorym sklepie :> link do allegro http://www.allegro.pl/ite...91_937_503.html

[ Dodano: Pią Sty 29, 2010 11:24 ]
z tym ze jest on uzywany.. o fotke mi chodzilo.

tronsek - Pią Sty 29, 2010 12:08

Mam pytanko.
Czy jak jakaś świeczka będzie trafiona, to zapali się kontrolka od świec lub silnika? Wiem, że w niektórych markach tak jest.

thef - Pią Sty 29, 2010 12:11

tronsek napisał/a:
Czy jak jakaś świeczka będzie trafiona, to zapali się kontrolka od świec lub silnika? Wiem, że w niektórych markach tak jest.
Nie, nie zapali się.
MarioBross - Sob Sty 30, 2010 20:18

Witam

Mam pytanie gdzie jest w R25 przekaźnik od świec żarowych i czy też pasuje ten Topran ?

Ornatus - Sob Sty 30, 2010 21:55

Mutilator napisał/a:
Przekaźnik też sprawdziłem ale nie wiem co jest, podłączałem go do tych krótszych blaszek a przy dłuższych sprawdzałem napięcie, napięcia nie było więc wydaje mi się że przekaźnik padł. Co wy o tym sądzicie?

Przekaźnik załącza się pod wpływem podanego napięcia na uzwojenie. Jak chcesz sprawdzić to podajesz 12V na krótsze blaszki, a na dłuższych sprawdzasz przewodność omomierzem.

Chris83 - Nie Sty 31, 2010 17:19

MarioBross
sknerko - Nie Sty 31, 2010 23:02

thef napisał/a:
tronsek napisał/a:
Czy jak jakaś świeczka będzie trafiona, to zapali się kontrolka od świec lub silnika? Wiem, że w niektórych markach tak jest.

Nie, nie zapali się.

No nie wiem :hm: miałem 3 świece do d...y i kontrolka świeciła, ba nawet świeciła jak wogule przekaźnik na świece prądu nie dawał

thef - Nie Sty 31, 2010 23:08

sknerko napisał/a:
No nie wiem :hm: miałem 3 świece do d...y i kontrolka świeciła, ba nawet świeciła jak wogule przekaźnik na świece prądu nie dawał
Chyba troszkę się nie rozumiemy. Owszem, kontrolka świeci normalnie przy grzaniu świec, ale w żaden sposób nie sygnalizuje padniętej świecy, ani ona, ani żadna inna kontrolka, a ewidentnie o to pytał kolega tronsek.
sknerko - Nie Sty 31, 2010 23:10

ok :ok: źle cię zrozumiałem
pablom1978 - Pon Lut 01, 2010 15:19

Grisza144 ja taki właśnie przekaźnik nabyłem w sklepie z częściami do VW i Skody za "jedyne " 35 zł. Włożyłem i ZONK. Lampka od świec się zapalała i gasła po kilku sekundach, nie było jednak charakterystycznego "piknięcia" i roverek nie odpalał. Tak więc, do mego auta on nie pasował, zastanów się nad jego kupnem. Najlepiej by było gdybyś mógł przed zakupem sprawdzić, czy on działa. Natomiast podany TOPRAN wg sprzedawcy, konsultował z serwisem jest do wentylatorów lub dmuchawy i wg jego zapewnień do rovera nie pasuje.
szoso - Pon Lut 01, 2010 15:25

pablom1978 napisał/a:
Natomiast podany TOPRAN wg sprzedawcy, konsultował z serwisem jest do wentylatorów lub dmuchawy i wg jego zapewnień do rovera nie pasuje.

jak nie pasuje jak u mnie siedzi pod maską i działa
jest to przekaźnik odciążający instalację elektryczną przy rozruchu - tak brzmi jedna z jego nazw a jest ich kilka i to zależy od modelu w którym siedział
przekaźnik to przekaźnik, jeśli nóżki pasują i ma odpowiedni amperaż to co ma nie pasować
nr przekaźnika podałem z chęci pomocy innym i wcale nie musiałem tego robić a też trochę czasu mi to zajęło zanim znalazłem ten który pasuje ale jeśli nie chcecie to go nie kupujcie, wasza sprawa i bez zbędnych komentarzy

Martinez - Nie Lut 07, 2010 09:22

Witam

Gdzie dokładnie znajduje się przekaźnik i bezpiecznik (od świec żarowych) w 620sdi, bo prąd mi do świec nie dochodzi.

Może gdzieś jest schemat instalacji elektrycznej do 620sdi?

Proszę o pomoc - pozdrawiam :smile:

Gonia - Nie Lut 07, 2010 09:38

Mutilator napisał/a:
Udało mi się otworzyć przekaźnik i może opisze co tam jest, komuś się to może jeszcze przydać. Nie zrobie zdjęcia bo już go złożyłem :) Otwarcie przekaźnika troche było trudne bo chciałem zrobić to delikatnie aby nic tam nie uszkodzić.


Zastanawia mnie sensowność i rachunek ekonomiczny...

Przekaźnik kosztuje 10-20 zł. Czy do jakiegokolwiek filtra (który jest droższy), czy klocków hamulcowych podchodzisz z takim samym pietyzmem??

Przy zimowych problemach z odpalanie robił mały i szybki test. Przekręcał zapłon, podłącz na krótko świece żarowe (bezpośrednio z aku) trzymał 15-20 sek. jeśli auto odpaliło normalnie, wymieniał przekaźnik...

Martinez - Nie Lut 07, 2010 10:36

Przekaźnik i bezpiecznik już zlokalizowałem, bezpiecznik jest dobry ale przekaźnik ewidentnie jest przepalony, nawet lekko się podtopił.

Wiec raczej już znam przyczynę dlaczego autko na zimnym silniku nie chce palić. :ok:

sknerko - Nie Lut 07, 2010 11:21

Gonia napisał/a:
Mutilator napisał/a:
Udało mi się otworzyć przekaźnik i może opisze co tam jest, komuś się to może jeszcze przydać. Nie zrobie zdjęcia bo już go złożyłem :) Otwarcie przekaźnika troche było trudne bo chciałem zrobić to delikatnie aby nic tam nie uszkodzić.


Zastanawia mnie sensowność i rachunek ekonomiczny...

Przekaźnik kosztuje 10-20 zł. Czy do jakiegokolwiek filtra (który jest droższy), czy klocków hamulcowych podchodzisz z takim samym pietyzmem??

a mnie nie zastanawia, nie wszyscy mieszkają w Warszawie i maja dostęp do części na "gwizdek". Czasem trzeba rozebrać wyczyścić żeby odpalił i dojechał 20km do sklepu.

Gonia napisał/a:
Przy zimowych problemach z odpalanie robił mały i szybki test. Przekręcał zapłon, podłącz na krótko świece żarowe (bezpośrednio z aku) trzymał 15-20 sek. jeśli auto odpaliło normalnie, wymieniał przekaźnik...

Nie każdy umie i wie gdzie ten kabel na krótko podłączyć dlatego rozbiera i czyści styki przekaźnika a potem jak odpali jedzie po nowy.

Gonia - Nie Lut 07, 2010 11:29

sknerko napisał/a:
Gonia napisał/a:
Mutilator napisał/a:
Udało mi się otworzyć przekaźnik i może opisze co tam jest, komuś się to może jeszcze przydać. Nie zrobie zdjęcia bo już go złożyłem :) Otwarcie przekaźnika troche było trudne bo chciałem zrobić to delikatnie aby nic tam nie uszkodzić.


Zastanawia mnie sensowność i rachunek ekonomiczny...

Przekaźnik kosztuje 10-20 zł. Czy do jakiegokolwiek filtra (który jest droższy), czy klocków hamulcowych podchodzisz z takim samym pietyzmem??
a mnie nie zastanawia, nie wszyscy mieszkają w Warszawie i maja dostęp do części na "gwizdek". Czasem trzeba rozebrać wyczyścić żeby odpalił i dojechał 20km do sklepu.


Przekaźnik wysokopradowy do dostanie w sklepie/hurtowni elektrycznej.

sknerko napisał/a:
Gonia napisał/a:
Przy zimowych problemach z odpalanie robił mały i szybki test. Przekręcał zapłon, podłącz na krótko świece żarowe (bezpośrednio z aku) trzymał 15-20 sek. jeśli auto odpaliło normalnie, wymieniał przekaźnik...

Nie każdy umie i wie gdzie ten kabel na krótko podłączyć dlatego rozbiera i czyści styki przekaźnika a potem jak odpali jedzie po nowy.


Faktycznie, trudniej odszukać akumulator (zajmuje jakieś 1/10 powierzchni pod maską) i świece żarowe (po zdjęciu osłony silnika praktycznie na pierwszym planie - podobnie jak wtryski), niż odpowiedni przekaźnik i odpowiedni bezpiecznik :)