Zobacz temat - [R75] Czujnik tem. plynu chlodzacego
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Czujnik tem. plynu chlodzacego

luki12 - Czw Cze 10, 2010 11:57
Temat postu: [R75] Czujnik tem. plynu chlodzacego
Witam, pisze ponownie w kwesti problemu ze wskazaniami temperatura plynu chłodzacego.
Objawy:
- Wskaznik opada sam gdy silnik jest cieply do polowy lub kompletnie do zera.
- Wskazania OBD to skaczace i zmieniajace sie odczyty temp. od 55C to 70C czasem nawet ja wskaznik sapdnie do zera to potrafi pokazac -33C plytu.

Ostatnio zauwazyłem taka prawidlowosc, jechalem w korkach z jakies 20-30 min sam jest juz konkretnei rozgrzany temp. ok 96-99 C i jak jest wszystko ok to powinien wl. sie went. (chyba mi pierwszy bieg nie dziala)

ALE Czase po 20-30 min jazdy w korkach czujnik daje dziwne wskazani np 77 potem skoczy na 80 pote 90 i znowu 70 itp gen.i wskazowka temp. spda w dol albo sie po jakim czasie podniesie, warjuja wskazania i nagle pokazuje sie 100 ablo 104 itp wen sie wtedy nie zdazy zalaczyc i przegrzewa mi silnik wczoraj w tych upalach po takich cyrkach bylo juz prawie 114, szybko zatrzymalem sam. wl. klime zeby sie went chociaz jakis wl. i poczekalem az ostygnie do 99 C i zgasilem.

Cyrki z ta tem. juz mi sie kiedyc dzialy i zwykle na rozgrzanym silniku , czasem temp. potrafila opasc po wjechaniu na jakies wieksze nierownosci i wracala do normy po ponownym wjechaniu w nierownosci.

A raz to mi sie nawet zdarzylo jak na srednio rozgrzanym silniku wyprzedzalem(moze tez jakas dziura) i i nagle patrze wskazowka sama opadla do polowy i tak wracala sobie i opadala po czym na postoju chodzil nieregularnie i zglas po jakims czasie i po odpaleniu ciemnym dymem poczestowal z wydechu i wrocil do normy.

Ubywa mi tez gdzies troche tego plynu chlodniczego nie wiem czy to przez te upaly czy wys. temp plynu, ale co jakis czasu raz na dwa tygodnie dolewa tak z 0,5l. Wyciekow nigdzie nie widac i majonezu tez nie ma pod korkiem.

Ja obstawiam ten Czujnik temp. plynu chłodzacego, komp nic takiego nie pokazal.
http://www.allegro.pl/ite..._400_45_75.html

I jak ew. jesli to jest sie za wymiane tego zabrac, bo z tego co widzialem to to ustrojstwo jest zabunkrowane po lewej od przepustnicy wkrecone w silnik.

Zukowaty - Czw Cze 10, 2010 17:31

Jak dolewasz płynu to odpowietrzasz układ? Temperatura może wariować przez bąbel powietrza w układzie.Ubytki płynu sprawdź na termostacie. Sprawdź również przewód od czujnika temperatury (między głowicami) bo ma tam trochę ciasno. Nie masz możliwości podpięcia się pod T4?

Poczekaj aż odezwie się SeniorA. Może będzie wiedział jaką rezystancję powinien mieć sprawny czujnik to będziesz mieć możliwość sprawdzenia go.

luki12 - Czw Cze 10, 2010 19:07

Plyn dolewam na zimnym z rana, nie wiem jak go odpowietrzyc?. Termostat byl jakies 1,5 roku temu wymieniany ale kolanka i rurki nie.

No własnie sprawdzenie przewodu tam to chyba z cudem graniczy bo tam jest tak ciasno ze nie ma jak dojsc myslalem ze moze przepustnice wyciagnac zeby sobie troche miejsca z prawej zrobic na dojscie. Chyba ze ktos zna lepszy spodob.

Sprawdzany na t4 byl i nie widzal bledow dot. czujnika byly biegi went. visy, lambda tylna itp.

Tylko co mi da jak sprawdze rezystancje w momencie kiedy on dziala sprwanie, jemu obija tak jak zauwazylem jak jest przegrzany, znowu jak go nagrzeje to nie sprawdze bo tam wszystko parzy.

Zukowaty - Pią Cze 11, 2010 20:40

luki12 napisał/a:
Chyba ze ktos zna lepszy spodob.

Tak, zdjąć kolektor.
Jak dla mnie to ten silnik jest po prostu zapowietrzony...i to pożądanie. Najbardziej kruszeją właśnie rurki od termostatu i dlatego należy je bezwzględnie wymieniać w komplecie. Odpowietrznik jest na wężu pomiędzy silnikiem a obudową filtra powietrza. Poszukaj na forum bo wielokrotnie było bardzo dokładnie opisywane odpowietrzanie tego układu.

luki12 - Nie Cze 13, 2010 20:28

Udało mi sie nakrecic filmik z tego zjawiska.( http://wrzucacz.pl/file/5711276454138 ),

Czy nadala do wymiany pozostaje mi termostat i te rurki wszystkie czyli:
http://www.tomateam.pl/sk..._dzial=-&c=1144
I rurki :
http://www.tomateam.pl/sk...l=silnik&c=1374
http://www.tomateam.pl/sk...l=silnik&c=1373
Jakies jeszcze,znalazlem na allegro jeszcze cos takiego ?
http://www.allegro.pl/ite...6_rover_75.html

Moze jeszcze czujnik dla bezpieczenistwa ?

http://www.tomateam.pl/sk...lektryka&c=1145

Czy może to poprostu tak jak w wielu przypadkach ubytku plynu sam korek? I uplywajacy tak plyn powoduje zapowietrzanie ?
http://www.tomateam.pl/sk...al=silnik&c=833

Zukowaty - Nie Cze 13, 2010 21:46

Jeśli nie wymieniałeś rurek to i tak musisz je wymienić . Najlepiej w komplecie z termostatem bo drogi nie jest. Czujnik nie zaszkodzi i sprawdź przewód. Co do korka to ciężko takie coś zdiagnozować jak się nie widzi ale też warto zainwestować bo chłodzenie to pięta achillesowa tych silników. Zaczął bym właśnie od najprostszych rzeczy.
SeniorA - Sro Cze 16, 2010 21:45

luki12 napisał/a:
Wyciekow nigdzie nie widac
bo płyn odparowuje i na bloku pozostaje tylko osad.luki12, zrób tak jak radzi Zukowaty, a do odpowietrzenia odkręć i unieś do góry zbiorniczek. Mając ściągnięty kolektor, możesz sprawdzić czujnik temperatury,zanurzając go w wodzie o znanej temperaturze i mierząc jego rezystancję wg. dla 20 st. C rezystancja powinna być 2814 om , dla 50 st.C 810.9 , dla 75 st. 333.4 dla 100 st.C 152.9 om. Zależność rezystancji czujnika od temperatury wody nie jest liniowa.
luki12 - Sob Sie 07, 2010 17:40

Witam, zamowilem wszystkie czesci i czekam tomy musi sprowadzic niektore z nich z angli i sie troche przeciaga. Teraz jakby na zlosc problem sie nie pojawia, nie ma az takich upalow i dodatkowo stojac na swiatlach jezdze z klima wl. wiec sie nie przegrzewa zawsze go tam jakis wentylatorek chlodzi. Ale dam znac jak sie problem rozwinie po naprawie i sprawdze ten czujnik, tak jak mowisz, tylko jeszcze musze sie zastanowic jak ta temp. cieczy mierzyc sobie, domowym sposobem.
Dzieki za wszystkie podpowiedzi.

[ Dodano: Sob Sie 07, 2010 17:40 ]
Witam, w celu kontynuacji watku,
-wymieniony termostat i obie rurki na nowe,(mech. mowi ze byl dobry i nie bylo wyciekow widac ani na termostacie ani na bloku)
- wyczyszczone tez kabelki i styki na czujniku tem. plynu chlodzacego (mech. mowi ze byl troche zasniedzialy przez to ze ktos kiedys juz wymienial termostat i zalewal blok i przyokazji kabelki czujnika i nie wyczyszczone to zostalo)
- odpowietrzony uklad.

Teraz takie wariacje ze skokami temp. nie wystepuja. Nie wiem czy dobrze czy nie ale Temp Latem (25C -30C )trzyma sie na rozgrzanym w trasie - 94C -96C.
W koreczkach 99C - 103C.

Problemy nie rozwiazane.
- Nie dziala mi chyba pierwszy bieg went. bo zalacza sie dopiero przy 100C a powinien chyba przy 96?
- Ubywa mi nadal plynu chlodniczego. ok 50-100ml na 200 km.