|
Forum Klubu ROVERki.pl
|
|
Tuning mechaniczny - [R 200, All] Klimatyzacja homemade :D
Wydryszek - Czw Cze 10, 2010 12:01 Temat postu: [R 200, All] Klimatyzacja homemade :D Zastanawiam się nad zrobieniem sobie "klimatyzacji" a dokładniej schładzania powietrza wydmuchiwanego przez nawiewy.
Dzisiaj wpadłem na pomysł wykorzystania prostej konstrukcji.
Pod maską umieścić albo dedykowaną chłodnicę wodną do chłodzenia komputera, albo z miedzianej giętkiej rurki 6mm zrobić drabinkę która byłaby chłodzona albo gdzieś od razu za zderzakiem albo mniejsza, chłodzona wentylatorami 120mm czerpiącymi powietrze z dolotu gdzieś spod zderzaka.
Potem poprowadzić to albo miedzią albo rurką PCV do samochodu i za schowkiem jest główna rozdzielnia powietrza , tam w tunelu dmuchawy dać drugą "drabinkę" miedzianą, która schładzałaby (lub nie) chociaż odrobinę powietrze.
Nie wiem tylko jak z swobodą dostępu i montażu w środku bo jak wymieniałem rezystory dmuchawy to nie ma tam za bardzo opcji poza wycinaniem otworu w tunelu nawiewu, montażu "drabinki i uszczelnienia tego.
Ciekaw jestem też na ile wydajność chłodzenia da radę sile podmuchu gorącego powietrza.
Czy to jest warte zachodu??
Przygrzewa słoneczko więc głupie pomysły przychodzą do głowy
Koszt łącznie to jakieś 50zł a ile satysfakcji gdyby zdało egzamin bo na klimę za 100-1500zł nie mam kasy i raczej bezsensowne dokładać do samochodu o takiej wartości.
spider666 - Czw Cze 10, 2010 12:16
Wydryszek napisał/a: | bo na klimę za 100-1500zł nie mam kasy |
chyba raczej 1500 wzwyż.
Jeśli chodzi o pomysłowość to co miało by być w tych rurkach puszczone, bo jeśli woda to chyba nic nie da. Po za tym te rurki nagrzeją się od silnika jeszcze bardziej zanim dotrze cokolwiek nimi chyba że jakiś kompersor-pompe wstawisz.
A może lepiej zaadaptować lodówkę do tego- agergat i chłodnicę
sTERYD - Czw Cze 10, 2010 12:20
chyba najprędzej parę ogniw peltiera +miedziana drabinka za filtrem kabinowym (albo zamiast)
ADI-mistrzu - Czw Cze 10, 2010 13:00
Tak jak pisze sTERYD, moduł peltiera to chyba najrozsądniejsze rozwiązanie, tylko i w tym przypadku trzeba by było pewnie zastosować obieg jakiejś cieczy z modułu który jest na zewnątrz do drabinki zrobionej z miedzianej rurki. Czyli do tego jakaś pompa by się przydała (może jakaś tara paliwa ? )
Tylko pytanie ile tych modułów trzeba by było zastosować aby uzyskać racjonalną wydajność tego. Kolejny problem, to taki że te moduły pobierają sporą moc, często dziesiątki A
darek_wp - Czw Cze 10, 2010 13:24
sTERYD napisał/a: | chyba najprędzej parę ogniw peltiera +miedziana drabinka za filtrem kabinowym (albo zamiast) |
ADI-mistrzu napisał/a: | Tylko pytanie ile tych modułów trzeba by było zastosować aby uzyskać racjonalną wydajność tego |
I po analizie kosztów wyjdzie, że bardziej opłacalne jest założenie klimy
marcin316 - Czw Cze 10, 2010 13:33
Takie ogniwa trzeba by było montować z dala od źródeł ciepła oraz z dala od "punktu odbioru zimna" gdyż same w sobie generują sporo ciepła.
Nie umiem policzyć wydajności takiego układu ale konstrukcyjnie powinno wyglądać to tak:
- ogniwa Peltiera montujemy w miejscu o możliwie niskiej temperaturze
- na gorącej stronie montujemy wydajne chłodzenie powietrzne
- na zimnej jakiś wymiennik ciepła, który łączymy z kolejnym wymiennikiem umieszczonym w kanale powietrznym.
Myślę że układ chłodzący z jakiegoś wzmacniacza wykorzystujący rurę cieplną (heat pipe) mógłby się tu nadać.
ADI-mistrzu - Czw Cze 10, 2010 18:19
Dobra, już wiem, około 100W potrzeba na jako takie chłodzenie procesora (nie samym modułem) więc do samochodu to tak... z 400W ? przy zasilaniu 14V to jakieś 30A poboru mocy... trzeba by było alternator zmieniać
darek_wp - Czw Cze 10, 2010 20:33
To mamy już koszt co najmniej 4 modułów + problemy z ich zasileniem (być może konieczność wymiany alternatora), spory problem z montażem modułów i odprowadzeniem z nich ciepła oraz nierozwiązany patent na odbieranie ciepła z wnętrza pojazdu.
Stanowczo taniej i prościej jest kupić i zamontować fabryczną klimę
Do tego dojdzie jeszcze układ sterowania i zabezpieczenia aby nie włączyć przy wyłączonym silniku (szybko rozładuje aku).
Brt - Czw Cze 10, 2010 21:15
darek_wp napisał/a: | Stanowczo taniej i prościej jest kupić i zamontować fabryczną klimę |
nie da sie ukryć
sTERYD - Czw Cze 10, 2010 21:18
prościej nie koniecznie, taniej- na pewno nie, wszystko trzeba tylko przemyśleć.
po pierwsze trzeba się pogodzić z faktem, ze to nie będzie tak samo wydajne jak fabryczna klima.
po drugie alternator od wersji z klimą (85A) daje trochę zapasu, a kosztuje ok 250 złych.
nawet jeśli 4 ogniwa, to poskładałbym parami ciepła strona do zimnej o dopiero na drugie ogniwo chłodzenie, na przykład z nadkola, co da się w prostu sposób upakować w pobliżu dmuchawy.
zabezpieczenie przed włączeniem na wyłączonym silniku to też nie jest problem, wystarczy zabezpieczyć przed włączeniem przy napięciu poniżej 13V wszystkie moduły świateł dziennych tak mają
KRYS - Czw Cze 10, 2010 21:56
lodówka turstyczna elektryczna
Wydryszek - Pią Cze 11, 2010 07:55
Tak czytam i czytam ale nie mam czasu odpisać.
Muszę zaraz poczytać, jaką temperaturę jest w stanie dać jedno ogniwo peltiera.
Zastanawiałem się kiedyś czy do kompa dać peltiera, czy chłodzenie wodne....padło na wodę.
KRYS, o tym też myślałem tylko nie wiem na jakiej zasadzie ona chłodzi. Gdyby ktoś wiedział i podzielił się informacją, to mam dojście do lodóweczek w dobrej cenie i zainteresowałbym się
sTERYD - Pią Cze 11, 2010 08:11
Wydryszek napisał/a: | Muszę zaraz poczytać, jaką temperaturę jest w stanie dać jedno ogniwo peltiera. | zależy od tego jak będzie chłodzona strona gorąca
Wydryszek napisał/a: | nie wiem na jakiej zasadzie ona chłodzi. |
często są tam właśnie wykorzystywane ogniwa peltiera i mały wiatraczek do chłodzenia strony gorącej, a drugi do rozprowadzania chłodnego powietrza w środku
ADI-mistrzu - Pią Cze 11, 2010 08:42
daruj sobie lodówkę, trzeba mieć ją włączoną parę godzin aby spadło o kilka stopni temperatura w niej
AndrewS - Nie Cze 13, 2010 22:29
eee tam Panowie, gdyby to bylo takie proste, to juz dawno by bylo stosowane masowo przez koncerny samochodowe
hmm moc klimy, podaje sie raczej w kW, a nie podajecie jakies marne kilkadziesiat wat
Peltier to sobie moze chlodzic procka pracujacego w domu w cieniu, a nie samochod rozgrzany na sloncu do 40 stopni
Bocian_s - Pon Cze 14, 2010 08:46
Skoro przy home made-ach i komputerach jesteśmy to jak działa chłodzenie wodne w kompie (bo nie wiem).
Tak mnie naszło ostatnio że może by tak zapodać drugą dużą chłodnicę przed oryginalną potem mała pompka wodna elektryczna np jakaś wydajna akwariowa a za nią fabryczna nagrzewnica zasilana tylko tą dużą chłodnicą na lato a na zimę poprzez zawory dodatkowe zapinałoby się ją na grzanie...
W sumie sprawa groszowa bo najwięskszy problem to chłodnica i zawory. Reszta to pikuś i jakaś mała rzeźba...
sTERYD - Pon Cze 14, 2010 09:44
chłodzenie wodne działa tak jak zwykłe chłodzenie w samochodzie.
Masz radiator na procku, wypełniony wodą, która krąży między tym radiatorem i chłodnicą na zewnątrz kompa. Dodatkowo można podłączyć kilka innych radiatorków (grafika, pamięci, bios) i czasem też na chłodnicę daj e się jakiś wiatrak, żeby robił trochę wiatru. Tylko tam nie występuje silnik
borsi - Pon Cze 14, 2010 09:54
Bocian_s, naoglądałaś się GAdżeta w Tvn-ie !
Perez - Pon Cze 14, 2010 10:50
Mi gosc w zakladzie montujacym klimy krzyknal za przelozenie kompletnej instalacji z jednego auta do drugiego 200zl plus 200zl za nabicie.
sobrus - Pon Cze 14, 2010 11:14
Peltier traci swoją wydajność wraz ze wzrostem obciążenia i temperatury, dlatego odpada.
Między innymi dlatego nie przyjął sie w chłodzeniu komputerów.
Bocian_s - Pon Cze 14, 2010 11:20
borsi napisał/a: | Bocian_s, naoglądałaś się GAdżeta w Tvn-ie ! | Nie oglądam. Widać nie tylko koledze słońce zaszkodziło ...
|
|