|
Forum Klubu ROVERki.pl
|
|
Tuning mechaniczny - [R416 96r 1,6 16V] modyfikacja kąta wyprzedzenia zaplonu
dawidd - Sob Cze 12, 2010 06:49 Temat postu: [R416 96r 1,6 16V] modyfikacja kąta wyprzedzenia zaplonu Witam
Pewnie ktos juz to robil i chcialbym sie dowiedziec jaki to daje efekt i czy wogole warto temat ruszac. Na forum znalazlem cos takiego:
"Układ zapłonu pozwala na kolejne (tym razem zwykle większe) wzmocnienie
maszyny. Zwiększa też niestety obciążenie silnika, więc żeby to zrównoważyć,
modyfikacja kąta wyprzedzenia powinna być poprzedzona wymianą oleju na
najlepszy możliwy syntetyk. Kup np. Mobil Formula 1 (5-40). Potrzebny jest
przyrząd który określa moment zapłonu w stosunku do położenia wałka rozrządu
czy wału silnika. Mechaniczny odpada, stroboskopowy też do końca dobry nie
jest. Ja osobiście polecam jakiś diagnoskop samochodowy (sam mam Autoscop E
928 firmy Escort INC.- nie ma on żadnego związku z Fordem!) gdyż wówczas
podpinamy się bezpośrednio do zasilania świecy i wyjścia halotronu (czujnika
położenia wałka). Sprawdzamy kąt. Jeżeli zapłon pokrywa się prawie z
szczytowym położeniem tłoka, to dobrze. Niestety większość producentów,
celem zmniejszenia obciążenia silnika przesuwa zapłon tak, aby tłok
przeszedł już za skrajne położenie, przez co ryzyko spalania stukowego
maleje do zera a obciążenie wału korbowego jest dużo mniejsze. Cóż z tego,
gdy zapłon następuje przy niepełnej kompresji! Przyspiesz minimalnie zapłon
aż do momentu, gdy silnik zacznie nieco głośniej pracować. OpóĽnij
minimalnie i zablokuj. Nie przeholuj! Zrównanie się momentu szczytowego
położenia a momentu zapłonu to granica ostateczna!!! Nigdy jej nie
przekraczaj. Tu uwaga: niekiedy miara kąta opóĽnienia zapłonu podawana jest
z przesunięciem o 90 stopni albo w radianach. Przelicz to ostrożnie lub
poproś o modyfikację fachowca. Możesz też minimalnie przyspieszyć zapłon bez
żadnych pomiarów, ale nie dopuść aby silnik zaczął pracować słyszalnie
głośniej. Spalanie stukowe zamęczy go szybko."
Znajomy mechanik który juz wiele razy to robił ( ale nigdy w roverze) doradził mi żebym spróbował rozpiłować 2 otwory w kopułce i przesunac ja max do 2mm do tylu. On to robił w jakimś aucie ze zdjętym kolektorem i słuchawkami na uszach i patrzał co sie dzieje - jak ogień z się pojawiał z wylotu to zapłon za wcześnie.
Czy taka modyfikacja daje wzrost momentu/mocy w silniku K16. Na jakiejś zagranicznej stronie kiedyś widzialne ze ludzie przesuwają kolek na którym jest mocowany palec w walku rozrządu o kilka stopni - czyli coś w tym musi być
ADI-mistrzu - Sob Cze 12, 2010 08:08
Nic Ci to nie da, ponieważ zapłon jest powodowany przez komputer i to on określa kiedy.
Palec rozdzielacza ma kształt półowalny, jest to spowodowane tym, aby komputer mógł wybrać jak bardzo wyprzedzić zapłon.
Jedyna możliwa modyfikacja to ingerencja w pamięć komputera.
Zbyt duże wyprzedzenie zapłonu może spowodować spalanie stukowe, więc trzeba by było albo tak dobrać kąt aby to nie powstawało, czyli z zapasem, albo dołożyć czujnik spalania stukowego i jakiś mały układzik, który w razie ich powstania cofał by nieco zapłon.
Ja sam sobie niedługo będę cofał zapłon ale nie wiem czy już fabrycznie nie jest max ustawiony, więc istnieje prawdopodobieństwo potrzeby dołożenia czujnika stukowego.
|
|