Zobacz temat - [R400 2.0 105kM 2000r.] Klimatyzacja a chłodzenie silnika
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS - [R400 2.0 105kM 2000r.] Klimatyzacja a chłodzenie silnika

bizon - Nie Lip 04, 2010 09:52
Temat postu: [R400 2.0 105kM 2000r.] Klimatyzacja a chłodzenie silnika
Witam!
Przejrzalem cale forum (rowniez innych marek), pytalem znajomych i wszedzie znalazlem dwie sprzeczne informacje dotyczace wplywu wlaczonej klimatyzacji na grzanie sie silnika.
Wszyscy byli zgodni ze gdy przegrzewa sie plyn to nalezy wlaczyc nawiew na goracy na max.
Ale moje pytanie czy wlaczenie klimatyzacji chlodzi plyn czy wrecz przeciwnie??
Jedni pisali ze tak bo zalacza sie wentylator, inni ze zalaczenie wentylatora nic nie daje bo klimatyzacja odbiera caly chlod.

Jeszcze drugie pytanie czy w moim modelu R400 2.0 105kM 2000r. to normalne ze wraz z wlaczeniem klimatyzacji startuja obydwa wentylatory na chlodnicy?? Myslalem ze tylko jeden odpowiada za klime??

martens - Nie Lip 04, 2010 10:04

bizon, klima troche obciaza silnik i powoduje jego szybsze nagrzewania ale wydaje mi sie ze na schlodzenie plynu to raczej nie. Gdy wlaczysz nawiew na max i na goracy to plyn krazy w "duzym obiegu" i nagrzewnica odbiera czesc ciepla. Moin osobistym zdaniem nie powinno sie dodatkowo obiazac silnika (klima badz wyskokimi obrotami), schlodzic (w miare mozliwosci) jadac z jak najmniejszym obciazeniem silnika z otwarta nagrzewnica.

Nie wiem jak w R400 ale w R25iDT przy wlaczonej klimie dzialaja obydwa wentylatory. Co ciekawe - jak spalil mi sie silnik wentylatoa klimy - dzialal tylko ten od chlodnicy i klima dzialala ;) .

darek_wp - Nie Lip 04, 2010 10:05

bizon napisał/a:
czy w moim modelu R400 2.0 105kM 2000r. to normalne ze wraz z wlaczeniem klimatyzacji startuja obydwa wentylatory na chlodnicy??


Jak najbardziej normalne i prawidłowe.

Co do przegrzewania - włączenie klimatyzacji pomoże jeżeli w tym samym czasie będzie włączone ogrzewanie w kabinie i nawiew na max.
Dlaczego? :
1. po włączeniu klimatyzacji nawet jeśli nie ma takiej potrzeby bądź jest uszkodzony czujnik temp nastąpi włączenie wentylatora na chłodnicy wody
2. nagrzewnica wewnątrz auta będzie dodatkowo chłodzona przez powietrze przepływające przez układ klimatyzacji.

PTE - Pon Lip 05, 2010 10:39

Każde dodatkowe obciążenie silnika (w tym również klimatyzacja) powoduje (lub może powodować) podniesienie jego temperatury. Pozwolę sobie wrzucić wycinek z instrukcji R25 odnoszący się właśnie do tego zagadnienia:


bociannielot - Pon Lip 05, 2010 11:29

PTE, dokładne i na temat :) . Kluczem do sukcesu jest czasem po prostu stosowanie się do zaleceń z instrukcji :) .
sobrus - Pon Lip 05, 2010 12:31

Mam pytanie.
Dotyczy co prawda silnika K16 ale może będziecie znać odpowiedź.

Po wymianie termostatu i nabiciu klimatyzacji klima działa u mnie super (nawet 1 bieg to za dużo!) ale..
no wlasnie - po jeździe w korku pod koniec silnik zaczyna sie przegrzewać.

Dzieje sie to czasami, na włączonej klimatyzacji. Nigdy gdy używam tylko szyberka ;)


Przegrzanie nie jest duże, wskazówka daleko ma do czerwonego pola, tym niemniej jest wyżej niż zazwyczaj powinna być. Z tego co wiem w K ta wskazówka powinna sie nie ruszać.
W dodatku subiektywnie silnik słabnie i pracuje troche głośniej niż taki "nie przegrzany" (może placebo...).

Czy to zachowanie mieści sie w normie? Nie chce ryzykować HGF, ale też nie chce do upadłego wymieniać połowy samochodu...
Czujnik temperatury (ten od komputera) jest dobry, poziom płynu ok, oba wentylatory pracują.

Dodam jeszcze ze po wyłączeniu klimy i wrzuceniu ciepłego powietrza do środka samochodu temperatura wraca na miejsce w przeciągu sekund.

Jeszcze dodam że dzieje sie to gdy wioze dodatkową osobę (dla siebie samego wole zazwyczaj szyberek od klimy) no i hamulce troche mi trzymają - będę regenerować zaciski.

edit:
tak jak przeczytałem co napisałem to myśle ze najpierw powinienem zrobić hamulce a potem sie martwić ;) bo wiadomo obciążenie+korek+hamulce+klima...
Ale za wszelkie sugestie dziękuje.

dawidd - Pon Lip 05, 2010 13:15

minimalne hamowanie bardzo obciaza silnik skrzynie - caly uklad napedowy - napraw hamulce i pewnie problem zniknie.
sobrus - Pon Lip 05, 2010 13:21

Dzięki, w środe rano bede naprawiać/reegnerować hamulce w zakładzie który sie tym specjalizuje. Postaram sie sprawdzić wszystkie koła.
sTERYD - Pon Lip 05, 2010 14:01

zobacz też czy chłodnica silnika nie jest przypadkiem w kiepskim stanie. Pamiętaj, że przy włączonej klimatyzacji leci na nią ogrzane już powietrze (i to wcale nie tak słabo ogrzane) przez chłodnicę klimy...
sobrus - Pon Lip 05, 2010 14:04

Jest w kiepskim stanie, ale mam nadzieje że jeszcze troche pożyje.
W pewnym miejscu sie po prostu zazieleniła i kruszy się w palcach.
Na szczęście procentowo nie jest to duża powierzchnia.
Ale przeżyła juz też olej z HGF więc podejrzewam że raczej z nią źle.

Rok temu, gdy go kupiłem nic sie nie przegrzewało, ale klimatyzacja nie działała tak sprawnie jak teraz i miałem wymieniany termostat (on również jest na liście podejrzanych).
O dziwo bywają dni kiedy nic sie nie przegrzewa - nawet w upał. Może termostat sie zacina.
Ale też właśnie za rzadko jeźdże na klimie, żeby wyciągnąć sensowne wnioski.

Koszt wymiany chłodnicy pewnie wysoki więc na razie spróbuje po prostu doprowadzić do działania to co jest. I ograniczyć klimę w korkach.

kasjopea - Pon Lip 05, 2010 15:16

sobrus, powiem Ci, że mój mąż sam chłodnicę wymienił bez większego problemu, więc teraz kwestia za ile znajdziesz :wink: .
tomo63 - Pon Lip 05, 2010 19:33

Wreszcie temat, którego szukałem :)

bizon, mam podobny problem, co Ty.

Po instalacji oryginalnej klimy (fabrycznie nie było), dziś ujrzałem problem z przegrzewaniem się. Dałem trochę po garach i po kilku minutach wskazówka pojechała do góry o 3-4 mm, czyli już powyżej poziomu.

Nie wiem, jak powinny działać wentylatory, bo po wyłączeniu rozgrzanego silnika też się wyłączyły, a liczyłem że będą pracować. Jak to z nimi jest? Wentylator klimy powinien pracować zawsze jak pracuje sprężarka? A po wyłączeniu silnika powinien pracować jeśli jest na 2 biegu (woda powyżej 114 stopni chyba)?

Podejrzewam, że mój roverek przegrzewa się bo zostawiłem krótką chłodnicę (od wersji bez klimy), która jest już w kiepskim stanie i w dodatku po HGF.

Aha, no i ten górny wąż od wody wręcz trochę napuchł, kiedy woda była gorętsza niż zwykle. Czy to normalne? Może korek za mocno trzyma?

Aha, no i oczywiście dodam, że przed założeniem klimy wsio było ok, a przed HGF (pół roku temu) trzymał ciut niższe temperatury, ale to może wina słabo umytej starej chłodnicy.

Czy jest różnica w wentylatorach chłodnic w wersjach z klimą a bez? Sprawdziłbym w RAVE, ale znikąd nie mogę pobrać... :(

Co o tym sądzicie?

kasjopea - Pon Lip 05, 2010 20:27

tomo63, tutaj jest RAVE http://www.roverki.pl/ind...owe-do-roverkow .
tomo63 - Pon Lip 05, 2010 20:48

kasjopea napisał/a:
tomo63, tutaj jest RAVE http://www.roverki.pl/ind...owe-do-roverkow .


Jesteś boska :) Dzięki :*

Ileż ja się tego na szukałem :)

Kurcze, ale aż takich szczegółów to tam nie widzę :(

dawidd - Wto Lip 06, 2010 09:09

u mnie jest krotka chlodnica a klime mam. Kiedys tez slyszalem ze powinienem miec ta dluzsza - to jak to wlasciwie jest - r416 1,6 16v 96r. Tyle ze ja nie widze zeby sie cos przegrzewalo - nawet jesli sie podniesie wskazowka to gora o 1-2 mm. a jak sie wlaczy wentylator od chlodnicy silnika to zaraz temp spada do normalnego polozenia.
des - Wto Lip 06, 2010 12:36

Kurczę, jutro jadę montować oryginalną klimę i planuje zostawić małą chłodnicę (przynajmniej na razie) ale jak to czytam to już mi się odechciewa. Nie mam zamiaru przegrzać silnika i znowu bawić się z HGF. Jeśli ma tak być to sprzedaję kompletną klimę, najwyżej będę się gotował w środku ale przynajmniej silnik oszczędzę.
tomo63 - Wto Lip 06, 2010 16:49

Ja przyznaję zagrzałem wodę testując hamulce ;) . wczoraj 35 stopni na zewnątrz, przyspieszanie (4,5 - tys obr), hamowanie i tak w kółko, no i na klimie oczywiście ;) - więc to wynik mojej głupoty raczej.

Będzie dobrze, chłodnicy nie zmieniam.
aiwer, instaluj bo w ogóle inna jakość jazdy, ja mam jeszcze skóry, więc jakbym jechał innym samochodem po instalacji klimy.

Brt - Wto Lip 06, 2010 21:11

aiwer, instaluj ;) ak pisze tomo63 ... z klimą inna jazda ;) po trasie wysiadasz wypoczety a nie zdechnięty ;)
des - Czw Lip 08, 2010 23:38

Dzisiaj zabrałem się za montaż ale odpuściłem gdyż wiązka którą posiadam różni się troszkę od tej co posiadam w samochodzie. Przeglądając dokładnie schematy w rave wyczytałem w 1997r. nastąpił "lifting" w instalacji, przynajmniej klimatyzacji. Przycisk zamontowałem, kabelki pod deską rozdzielczą pociągnięte ale jeszcze nie wyprowadzone do komory silnika, ponieważ tam właśnie nastąpiły zmiany. Wiązka którą ja posiadam jest w początków produkcji 4-setki w okrągłej budzie a ja mam 4-setkę z końca produkcji.
Chciałem założyć klimę przed wyjazdem na urlop ale niestety zostanie założona przez znajomego znajomego po powrocie.
Założę to choćby nie wiem co :wink:

tomo63 - Pią Lip 30, 2010 13:03

I stało się. Dziś silnik ewidentnie przegrzał się. Pękła górna rura od wody i uciekło borygo. powoli zaczynam mieć tego dość.
bociannielot - Pią Lip 30, 2010 13:12

tomo63, może jednak trzeba było dać chłodnicę od wersji z klimą :sad:
tomo63 - Nie Sie 01, 2010 11:32

bociannielot, problem usunięty. Górny przewód był stary po prostu chyba, zalałem borygiem, odpowietrzyłem i silnik pracuje bez zarzutu.

Wymiana chłodnicy byłaby pewnie wskazana, ale wyczerpałem już budżet remontowy na cały rok.
Co do temperatur, to zauważyłem, że kiedy nie miałem klimy nigdy nie włączył mi się drugi bieg wentylatora, a teraz to się zdarza (to jest tak 3/4 skali wskaźnika).

des - Pon Sie 23, 2010 20:29

Mam problem z wentylatorem chłodnicy. Nie włącza się w ogóle. Jak odepnę czujnik temperatury to załącza się tylko ten od klimy a ten od wody ani drgnie. Wiatrak jest sprawny bo podpiąłem na krótko z akumulatora i się zakręcił. Klima sprawna, działa, fajnie chłodzi tylko ten wiatrak mnie niepokoi. Instalacja jest raczej dobrze podpięta.
Zastanawia mnie jedna rzecz. Przy wpinaniu się w komputer musiałem wypiąć jeden kabelek i zostawić go luzem. Jest to żółty kabelek, który był we wtyczce na 6 miejscu. Nie mogę znaleźć w RAVE od czego on jest. Może ktoś kto montował fabryczną klimę pomoże?