Zobacz temat - [R ALL] Pytanie o felgi/opony z ptk widzenia fizycznego
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Wszystkie (Wszystkie modele marki Rover i MG) - [R ALL] Pytanie o felgi/opony z ptk widzenia fizycznego

memphisto - Sro Paź 27, 2010 12:21
Temat postu: [R ALL] Pytanie o felgi/opony z ptk widzenia fizycznego
Witam, ostatnio tak siedziałem i analizowałem, jak ludzie odradzają do aut z małą mocą duże felgi. Weźmy mnie za przykład

Mam magiczne 75km i załóżmy chcę 17" - oczywiście napiszecie, umrą Ci te konie przy tych felgach najlepiej 15" max 16" . A no możliwe, ale..

Z punktu widzenia fizyki to nie jest prawdą

Jeżeli mamy felgi 15" z oponami 195/60 R15 o łącznej wadze 15kg sztuka, na moim aucie w sumie wszystkie koła ważą 60kg i 1 koło wraz z oponą ma średnice 615 mm

Teraz tak, kupujemy felgi 17" z oponami 205/45/R17 (co jest idealnym zamiennikiem w/w opony), o wadze felgi + opony 14,5kg co w sumie daje na całym aucie koła o wadze 58 kg a średnica koła z oponą ma 616.3 mm

Podsumowując - felgi 17" są szersze o 1 cm, ale: są lżejsze o 0,5kg oraz mają większą średnicę o 1.3mm

Mój wniosek jest taki:

Jeżeli ktoś ma opony 195/60 na 15" felgach a założy 205/45 na 17" felgach, to przy wadze takiej jak ja podałem NIE ODCZUJE ŻADNEJ RÓŻNICY z auta żaden większy muł się nie zrobi niż przy 195/60/R15

Moim zdaniem zysk 0,5kg na każdym kole jest w stanie nawet być korzystniejszy pomimo szerszego kapcia o 1cm.

Czy ja się mylę ? fizyki nie da się oszukać, można ją tylko źle interpretować : )

Mayson - Sro Paź 27, 2010 12:39

Wszystko co opisałeś, to oczywista oczywistość :) Właśnie tak dobiera się zamienniki. Ludzie, którzy odradzają, nie rozumieją, że średnica koła MUSI pozostać ta sama (żeby np. licznik nie oszukiwał), zwiększa się jedynie średnica felgi, a zmniejsza profil. Z tą masą tylko chyba przesadziłeś, bo przy tej samej średnicy koła, jeśli jest w nim więcej żelastwa wzwyż i wszerz, to koło raczej na pewno będzie ważyć więcej.

A drugi powód odradzania, to zapewne troska o felgi na polskich drogach :]
memphisto napisał/a:
Podsumowując - felgi 17" są szersze o 1 cm, ale: są lżejsze o 0,5kg oraz mają większą średnicę o 1.3mm

A dlaczego są lżejsze od 15``? I dlaczego średnica jest większa o 1,3mm? Średnica jest większa o 2 cale, czy 2x25,4mm=50,8mm...

memphisto - Sro Paź 27, 2010 12:52

Mayson napisał/a:
memphisto napisał/a:
Podsumowując - felgi 17" są szersze o 1 cm, ale: są lżejsze o 0,5kg oraz mają większą średnicę o 1.3mm

A dlaczego są lżejsze od 15``? I dlaczego średnica jest większa o 1,3mm? Średnica jest większa o 2 cale, czy 2x25,4mm=50,8mm...


chodziło mi o felgi z oponami. Felgi 17" na profilu 45 i szerokości 205 są większe o 1,3mm od felg 15" na profilu 60 przy szerokości 195 :)

[ Dodano: Sro Paź 27, 2010 13:49 ]
co do wagi to felgi 15" org roverowskie na oponach 195/60/R15 ważą 15kg a np kolega ma 17" 205/45/R17 i są lżejsze od moich o 0,5kg

wszystko to teoria i akurat tutaj się okazuje, że te felgi co ja mam z R są cięższe (nie wiem może masywniejsze) od jego 17" z oponami.

I waga samej felgi 15" może być cięższa niż 17" zależy jak tam te aluminium dobierali, ile go wciskali itp : D

[ Dodano: Sro Paź 27, 2010 13:52 ]
moim zdaniem felgi sparco będą lżejsze od jakiś NONAME lub na odwrót.

Przecież jak nawet położymy 5 różnych felg od różnych producentów w rozmiarze przykładowo 16" to każda felga będzie miała inną wagę.

i może się zdarzyć, że jedna z cięższych 15" będzie cięższa niż jedna z lżejszych 17"
Swoją drogą felgi z R sa dość ciężkie

Mayson - Sro Paź 27, 2010 13:18

memphisto napisał/a:
chodziło mi o felgi z oponami

Aaa, czyli o KOŁA, nie felgi :] Spoko, wszystko jasne.
memphisto napisał/a:
I waga samej felgi 15" może być cięższa niż 17" zależy jak tam te aluminium dobierali, ile go wciskali itp

Dokładnie, dlatego bezpośrednio porównywać można ten sam model o tym samym wzorze, żeby było sprawiedliwie. Np. alufelga 15`` Volvo V40 albo R600 Multispoke, jest prawie pełna, więc będzie cięższa od 5-ramiennej 17``. Ale myślę też, że przy duuużej dziurze, ta 17`` się wygnie, a Multispoke nie :] Coś za coś.

Tobi_lbn - Sro Paź 27, 2010 16:14

Waga jest na pewno zależna od użytego stopu aluminium i nie tylko aluminium, bo ostatnio spotkałem się z felgami zrobionymi z krzemu i były tak lekkie, że praktycznie dwoma palcami można było je nosić. Oz np. produkuje takie felgi jak by pół sportowe, które wagę mają zmniejszoną przy 16 calach do około 6 kg. W przypadku takiej felgi pomimo, że jest większa od 15-stki to jest o wiele lżejsza. No i tak jak kolega wyżej napisał na pewno też ma znaczenie wzór.
A i co do wygięcia 17-stki na dziurze to też będzie tak że jedna się wygnie a inna nie. A to właśnie ze względu na to jaki stop został użyty do jej wyprodukowania. No a już najbardziej od tego z jaką prędkością w tą dziure wjedziemy :mrgreen:

memphisto - Sro Paź 27, 2010 21:45

Tobi_lbn napisał/a:
No a już najbardziej od tego z jaką prędkością w tą dziure wjedziemy :mrgreen:


istotny jest jeszcze indeks nośności opony zazwyczaj opony mają 560 kg, warto dopłacic parę PLN aby mieć np coś w stylu XL albo exra loaded (czy jakoś tak - właśnie takie mam teraz zimówki) wtedy też felga jest mocniej chroniona : )

Tobi_lbn - Sro Paź 27, 2010 23:47

Ale jeszcze trzeba pamiętać żeby te oponki przechowywać w odpowiednich warunkach bo wystarczy, że letnia przeleży kawałek jesieni, cała zime i kawałek wiosny w nie odpowiednich warunkach i też nie ma już takich właściwości jakie gwarantuje producent...
memphisto - Czw Paź 28, 2010 12:22

na szczęście moje są trzymane w temp nie mniej niż 20 stopni i nie więcej niż 25 :mrgreen:
azer - Czw Paź 28, 2010 12:28

waga wagą, a opory toczenia? czy jakie to tam wchodzą w gre.. Zauważ, że kolarze jeżdżą na wąskich oponach. Szerszymi zwiększasz przyczepność, ale zwiększasz opory. Przez co uciekają koniki.

Czy może sie mylę? Chociaż sam po przejściu z 185 na 195 na tej samej feldze odczułem wyraźnie że inaczej się jeździ, jakby wolniej :P

borsi - Czw Paź 28, 2010 12:38

Nic prawie nie wspomnanio o oporze toczenia . Przy 4 felach nie robi się to 175 tylko juz 195 i masz już ogromnego laka wieksza moc by wprawic taka opone w ruch.
mirwin - Czw Paź 28, 2010 13:18

Tak jak przedmówcy. Powierzchnia styku opony szerszej z nawierzchnią w stosunku do opony węższej jest większe, przez co powstaje większe tarcie i opory toczenia, które trzeba pokonać. Dlatego słabsze samochody mogą więcej palić i mieć słabsze osiągi.
memphisto - Czw Paź 28, 2010 16:00

więc jak zmienia ktoś z 195/60 R15 na 195/50 R 16 to nie ma różnic : ) proste :mrgreen:

[ Dodano: Czw Paź 28, 2010 16:58 ]
zakładając, że waga jest taka sama : )

[ Dodano: Czw Paź 28, 2010 17:00 ]
ja zmieniłem z 195/50 R15 na 185/60 R15 i auto stoi wyżej (no bo większa średnica opony) i zbiera się może wolniej, ale za to komfort się polepszył o wiele, choć przy 120 wydaje mi się, że auto jest podsterowne, nie wiem czy to wina węższych opon czy siadają np gumy na wahaczach ? Koła są wyważone i ciśnienie równe. Wcześniej na profilu 50 nic nie miałem a teraz od 120 auto jakby pływa sobie :P

Mayson - Czw Paź 28, 2010 16:41

azer napisał/a:
Chociaż sam po przejściu z 185 na 195 na tej samej feldze odczułem wyraźnie że inaczej się jeździ, jakby wolniej

Zwiększ ciśnienie w kołach na 2,9 i wrażenie zniknie :]
memphisto napisał/a:
więc jak zmienia ktoś z 195/60 R15 na 195/50 R 16 to nie ma różnic

Różnica jest tylko taka, że licznik oszukuje i auto jest minimalnie wyższe na tych kołach.
memphisto napisał/a:
ja zmieniłem z 195/50 R15 na 185/60 R15 i auto stoi wyżej (no bo większa średnica opony) i zbiera się może wolniej, ale za to komfort się polepszył o wiele, choć przy 120 wydaje mi się, że auto jest podsterowne, nie wiem czy to wina węższych opon czy siadają np gumy na wahaczach ? Koła są wyważone i ciśnienie równe. Wcześniej na profilu 50 nic nie miałem a teraz od 120 auto jakby pływa sobie

Przy takiej zmianie średnica koła jest większa o 27mm, więc auto stoi wyżej o 1,35cm. Ale najważniejsze, że przy licznikowych 120km/h tak naprawdę jedziesz więcej o niecałe 5%. Wolniej nabija Ci też przejechane km.

memphisto - Czw Paź 28, 2010 16:56

Mayson napisał/a:
Zwiększ ciśnienie w kołach na 2,9 i wrażenie zniknie :]


nie rozsadzi opony na 2.9 ? :mrgreen:

i nie będzie auto jak kamień :mrgreen: ?

Mayson - Czw Paź 28, 2010 17:02

memphisto napisał/a:
nie rozsadzi opony na 2.9 ?

i nie będzie auto jak kamień ?

Ja tak jeżdżę od zawsze i nic z tych rzeczy :] Po pierwsze w instrukcji obsługi auta jest info od producenta, że jeśli jeździ się często z prędkościami powyżej 160km/h, to ciśnienie w kołach należy zwiększyć do 2,8bar (jeśli dobrze pamiętam). Dodatkowo na oponie jest podany zakres ciśnienia, który ona wytrzyma (jeśli dobrze pamiętam; 3,5bar max).
Ja nie jeżdżę często takimi prędkościami, ale zauważalnie mniej auto spala, mniej buja, lepiej trzyma się drogi, no i opony bardziej równomiernie się zużywają (przy prawidłowj geometrii zawieszenia oczywiście).

Reranber - Czw Paź 28, 2010 18:51

Według mnie z dwóch czynników na razie piszecie o jednym, mianowicie oporach toczenia, które są w szerszych oponach większe.
Druga sprawa to rozłożenie masy koła względem promienia.
W kołach 14. obręcz jest bliżej środka koła niż w 17, dlatego moment potrzebny do napędu koła w 17 jest większy.