|
Forum Klubu ROVERki.pl
|
|
Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS - [r416] jak samemu sprawdzic szczelnosc klimatyzacji
dawidd - Sob Cze 04, 2011 06:42 Temat postu: [r416] jak samemu sprawdzic szczelnosc klimatyzacji Witam
W moim R ciągle mam jakieś problemy z klima, a to chłodnica szczeki, a to rurka pęknie a to oring puszcza i tak ciągle jeżdżę i place 20zl za sprawdzenia szczelności znalezienie 1 dziury. Teraz miałem dziurę w rurce nad kompresorem wielkości 3-4mm - jak by ja ktoś wiertarka zrobił - za znalezienie dałem 20zl pojechałem na nabicie i znów nieszczelność - okazało sie ze chłodnica, która nawet nie ma roku czasu. Pomyślałem sobie żeby zakupić szybkozłączki do klimy http://www.brasner.pl/skl...duct&prod_id=33
i podpinać zwykły kompresor zęby samemu lokalizować ewentualne uszkodzenia. Wiem ze takie rozwiązanie nie jest 100% pewne bo ani próżni nie zrobię, a przy niewielkim wycieku tez może nic nie wyjść, ale przy większych dziurach - a takie ostatnio mi się trafiają rozwiązanie było by chyba dobre. Co o tym myślicie - czy to ma szanse się udać - taki tester? Do jakiego ciśnienia można by napompować układ klimy? I czy 1 szybkozłączka by wystarczyła do wbicie powietrza czy niezbędne są obie? Jeżeli jedna to zimna czy gorąca - czy to nie ma znaczenia?
driftdreamer - Sob Cze 04, 2011 09:48
dawidd, nie radze Ci wpompowywać powietrza tam jak już to tylko azot, w powietrzu za dużo wilgoci i spierd... sprawe, poszukaj tematów na forum
Pojedź raz do dobrego zakładu i zlokalizuj wszystkie nieszczelnośći
dawidd - Sob Cze 04, 2011 11:53
tak, tylko teraz w sezonie każdy dobry zakład każe zostawić auto albo termin za 2 tyg a mi takie coś nie pasuje. Czy od jednorazowego wpompowania powietrza rzeczywiście mogło by cos ulec uszkodzeniu? Przecież jak klima jest rozszczelniona to tez powietrze sie dostaje - czy coś złe rozumiem?
Bodziek85 - Sob Cze 04, 2011 16:19
daj se chłopie spokój, nie żebym był wścibski, ale bez sprzętu i butli z gazem nic nie poradzisz, co najwyżej pogorszysz sprawę i stracisz duuuużo czasu. mam kolege co robi z klimatyzacjami, wbrew pozorom to nie jest takie proste przywrócić do życia stary, skorodowany układ. kosztuje to kupe kasy.
tak btw, 3-4mm dziury to już jest złom nie klima.
radze jak już się za to zabierasz kupować nowe części - rurki sprężarki, chłodnice. Inaczej będziesz tylko bulił.
driftdreamer - Sob Cze 04, 2011 17:40
dawidd napisał/a: | Przecież jak klima jest rozszczelniona to tez powietrze sie dostaje - czy coś złe rozumiem? |
dobrze rozumiesz i dlatego widzisz co dzieje się z układem gdy jest nieszczelny i dostaje sie wilgoć poza tym do wymiany będziesz miał również osuszacz klimatyzacji, gdyż zaleca sie wymiane po każdym otwarciu układu i rozszczelnieniu.
a może sobie daruj tą klime co??
dawidd - Sob Cze 04, 2011 21:41
no nic, zrobię w serwisie, ale na pewno nie odpuszczę klimy
Tomek1212 - Nie Cze 05, 2011 00:37
A tak wszyscy straszycie że od razu nowe trzeba wszystko zakładać. Ciekawe skąd brać nowe wężyki, kompresor itp (pomijam kwestie kosztów). Skoro miałeś dziurę w układzie a nawet nie jedną to na pewno trochę wilgoci naleciało do środka, jednak od tego jest osuszacz, żeby to wszystko wychwycić. Jeżeli bardzo chcesz to możesz go zmienić, jednak nie jest to konieczne.
Najlepsza metoda na sprawdzanie szczelności to butla z azotem i zwykła woda z mydłem. To pierwsze możesz zastąpić kompresorem. Da się wdmuchiwać powietrze do środka bez użycia złączek, ale musisz mieć duży wydatek powietrza. Zazwyczaj przez jedną złączkę da się napełnić i opróżnić cały układ.
dawidd - Nie Cze 05, 2011 06:42
mówisz żeby po prostu wężyk zacisnąć na wejściu klimy opaska i kompresor? Do jakiego ciśnienia by trzeba nabić zeby otworzył sie zawór na złączce?A później jak wypościć to powietrze jak klima będzie szczelna?
own - Nie Cze 05, 2011 10:05
Osuszacz jest od tego, żeby wyłapywać wilgoć ale ma swoje granice On wyłapuje wilgoć w normalnym, szczelnym układzie. W rozszczelnionym po prostu tej wilgoci jest za dużo i osuszacz przestaje działać i nawet pojawiają się przy nim nieszczelności (czynnik ucieka). Tak jak większość tutaj, również odradzam ,,majstrowanie'' przy układzie bez sprzętu czy też doświadczenia, jednak decyzja należy do Ciebie
NiceMan - Nie Cze 05, 2011 10:12
Profesjonalny zestaw do sprawdzania szczelności klimy
http://www.autoklimat.pl/...ZACJI-1687.html
http://sklep.narzedzia.au...ampy-p-465.html
http://allegro.pl/lampa-u...1645963145.html
Trochę drogie ale możesz później znajomym sprawdzać ^^
EDIT:
Oooo znalazłem coś innego taniej wyjdzie
Latarka UV
http://allegro.pl/latarka...1636694747.html
Plus Okulary:
http://allegro.pl/okulary...1632333714.html
Działą to na zasadzie, że świecisz w dany punkt lampką i patrzysz przez okulary i gdy zobaczysz poświatę tam masz wyciek
I nie ma co kombinować ZDA TO EGZAMIN NA 100%
Pozdro
own - Nie Cze 05, 2011 10:15
NiceMan napisał/a: |
Działą to na zasadzie, że świecisz w dany punkt lampką i patrzysz przez okulary i gdy zobaczysz poświatę tam masz wyciek
|
Z tego co mi wiadomo, to działa jeżeli masz czynnik z barwnikiem, a nie zawsze taki stosowano. Najpierw trzeba napełnić klimę nowym czynnikiem i później sprawdzać lampą UV.
NiceMan - Nie Cze 05, 2011 10:30
W nowych urządzeniach do klimy taki barwnik stosują. O ile mi wiadomo mają obowiązek taki czynnik zastosować. Jeżeli nie robią tego muszą Cię o tym poinformować. Nie wiem czy czynnik można ewentualnie dobić.
Pozdro
Jugol - Nie Cze 05, 2011 10:37
NiceMan za te ponad 300pln, to mam dwa razy pełny serwis klimy: sprawdzenie szczelności+ nabicie całej ilości czynnika, a znajomi jak mają problem z klimą i tak wybiorą serwis, ponieważ w/w sprzętem tylko sprawdzisz nieszczelność- czynnika ( który jest najdroższy) i tak nie nabijesz
dawidd - Nie Cze 05, 2011 10:57
okulary i lampa - fajna sprawna tylko tez słyszałem ze nie wszyscy nabijają czynnik z barwnikiem - to się chyba kontrast nazywa. No i żeby to wykorzystać muszę mieć sprawna klimę i nabita. Jeszcze jedno - w sklepach motoryzacyjnych nie mogę dostać nigdzie oringow do klimy, w zakładach co robią klimę życzą sobie nawet 20zl za sztukę, a na allegro można kupić 270szt za 38zl - czy te z allegro to jakiś bubel nic nie wart, czy może ci co chcą 2 dychy za szt - "są nic nie warci"
Jugol - Nie Cze 05, 2011 11:01
dawidd napisał/a: | Jeszcze jedno - w sklepach motoryzacyjnych nie mogę dostać nigdzie oringow do klimy, w zakładach co robią klimę życzą sobie nawet 20zl za sztukę, a na allegro można kupić 270szt za 38zl - czy te z allegro to jakiś bubel nic nie wart, czy może ci co chcą 2 dychy za szt - "są nic nie warci" |
To nieźle u Ciebie zdzierają Ja ostatnio w serwisie płaciłem 10pln za 2 szt.
driftdreamer - Nie Cze 05, 2011 13:36
a ja płaciłem po 50 gr za sztukę i tyle są warte:) ;kupiłem w sklepie z łożyskami i uszczelniaczami u mnie w mieście "ABS Serwis".
dawidd napisał/a: | czy te z allegro to jakiś bubel nic nie wart |
taki sam jaki używa serwis bo też kupują hurtem
NiceMan - Nie Cze 05, 2011 17:46
Jugol napisał/a: | NiceMan za te ponad 300pln, to mam dwa razy pełny serwis klimy: sprawdzenie szczelności+ nabicie całej ilości czynnika, a znajomi jak mają problem z klimą i tak wybiorą serwis, ponieważ w/w sprzętem tylko sprawdzisz nieszczelność- czynnika ( który jest najdroższy) i tak nie nabijesz |
Ostatnia opcja co znalazłem na allegro wychodzi bardzo mało Niecałe 100zł
Pozdro
Tomek1212 - Nie Cze 05, 2011 20:47
Barwnik UV znajduje się w oleju który dodawany jest przy serwisie klimy. Zazwyczaj nie stosuje się już oleju bez tego barwnika. Ta lampa i okulary to raczej zbędny gadżet. To samo można sprawdzić przy pomocy zwykłej wody z mydłem.
Zaworek na wężu powinien się otworzyć przy podaniu już niskiego ciśnienia, jednak ciężko mi określić jakim. Ja to zawsze robię przy pomocy dmuchawki od kompresora, bez uszczelniania bez niczego i zawsze się nabija do wystarczającego poziomu. Nigdy jeszcze nie miałem takiej sytuacji aby konieczna była wymiana osuszacza, a "nabijałem" w ten sposób co najmniej kilkaset razy różnego rodzaju klimatyzacje.
Skoro nie ma gazu to znaczy że jest nieszczelność, a skoro jest nieszczelnosć to układ i tak miał dostęp do powietrza atmosferycznego, więc dodatkowe dobicie kilku litrów "normalnego" powietrza raczej klimie nie zaszkodzi, a na pewno pomoże zdiagnozować usterkę.
automechanik - Nie Cze 05, 2011 22:53
Kto kiedykolwiek używał lampy uv + okularów przy kontroli starych układów ten napewno zauważył że rurki aluminiowe , skraplacz czy złączki świecą prawie wszędzie.
Czynnik 134a jest tak przenikliwy że przenika nawet przez aluminium (widoczne wszędzie w ultrafiolecie zielonkawe wykwity)
Dlatego lepiej napełnić układ suchym azotem nawet do 15atm , układ ma zapas bezpieczeństwa i sprawdzać preparatem do wykrywania nieszczelności lub mydlinami.
Powietrze z kompresora ma zbyt dużo wilgoci a wilgoć to największy wróg sprawnej klimatyzacji. Osuszacz ma zbyt małą możliwość wchłonięcia takiej ilości wody.
Zużyt czyli zawilgocony osuszacz może spowodować zatarcie sprężarki dlatego że jego granulat ulega rozpadowi i zaczyna krążyć w obiegu.
dawidd - Sro Cze 08, 2011 05:16
klime nabiłem bez wymiany osuszacza - narazie działa. Jeszcze jedno pytanie - ile ml oleju powinno wchodzić do ukladu? (model R416 1,6 16V 96r)
Squid - Sro Cze 08, 2011 07:32
Dla potomnych
Tomek1212 - Sro Cze 08, 2011 07:44
Warto jeszcze dodać, że przy odsysaniu czynnika i oleju za pomocą automatycznego urządzenia do obsługi klimatyzacji wysysane jest nie więcej jak 10% oleju jaki znajduje się w układzie.
dawidd - Sro Cze 08, 2011 10:40
jeżeli wyciąga tylko 10 % a ładuje 100% tego co powinno być, to coś tu chyba jest nie tak - to ile tego oleju mogę mieć w układzie jeśli nabijałem klimę juz 2 czy 3 razy za pomocą automatu?
automechanik - Sro Cze 08, 2011 14:00
Mylisz olej z czynnikiem R134a.dawidd,
[ Dodano: Sro Cze 08, 2011 15:00 ]
automat odciąga cały gaz i wytwarza próżnię w celu odparowania wilgoci, przy okazji ubywa mała ilość oleju sprężarkowego który krąży w układzie razem z gazem (r134a)
dawidd - Sro Cze 15, 2011 11:24
dzieki za pomoc, klime nabilem, osuszacza nie zmienilem, narazie dziala
dziekuje jeszcze raz
|
|