|
Forum Klubu ROVERki.pl
|
|
Rover serii 75, MG ZT - [R75] Problem z ładowaniem?
Markzo - Sro Lis 14, 2012 22:58 Temat postu: [R75] Problem z ładowaniem? Witam!
Sam nie wiem czy mamy problem otóż padły nam 2 akumulatory - 1 jakiś noname po 2 latach od zakupu i Centra futura, która wytrzymała rok. Po odesłaniu na gwarancje stwierdzono, że masa spłyneła w celach (?) przez za małe lub za duże ładowanie w aucie. Pomiar przez pracownika sklepu wykazał książkowe ładowanie w każdym przypadku poza... no właśnie, przy włączonej klimie spada ono do 12-13V. Pozatym cały czas 14,3-14,4V.
Oddaliśmy alternator do regeneracji, stwierdzono uszkodzone uzwojenie. Dziś zamontowałem zregenerowany altek i znowu to samo Na postoju z włączonymi lampami, grzanymi fotelami, radiem itp 14,3-14,4V, odpale klimę 12,5-13V. W czasie jazdy cały czas trzyma okolice 14V. Jednak wystarczy się zatrzymać z włączoną klimą a światła lekko przygasają i ładowanie spada, dosłownie dotknę gazu, żeby obroty wzrosły i już jest oki... bez klimy wsio oki... gdzie szukać problemu? czy jest wsio oki? pozdrawiam!
sTERYD - Sro Lis 14, 2012 23:03
Pewnie po prostu pasek przy włączonej klimie się ślizga (jakby nie było to jakieś 1,5- 2 kW). Sprawdź, czy napinacz jest ok i czy koło alternatora lub sprężarki albo i główne ma może lekko zaostrzone kliny. No chyba, ze masz jakiś stary pasek.
Markzo - Sro Lis 14, 2012 23:05
rozrząd zmieniony na tych wakacjach razem z paskiem osprzętu i napinaczem, mocno napięty i nie ma luzu, na pewno się nie ślizga, kompresor od klimy obraca sie lekko, łożyska w nim nie szumią...klima chłodzi oki.
sTERYD - Sro Lis 14, 2012 23:39
kompresor na pewno nie chodzi lekko na obrotach, nawet zasprzęglony ruszysz ręką, ale jak już wytwarza ciśnienie to jest na nim niemały opór. możnaby jeszcze dla 100% pewności wymienić łożyska w altku i regulator napięcia, ale skoro jest regenerowany, to pewnie opór tkwi w sprężarce, chociaż przy tak niskim ładowaniu już powinna się kontrolka żarzyć
A spróbuj jeszcze dodać alternatorowi kabel masowy prosto do minusa akumulatora.
Markzo - Czw Lis 22, 2012 16:55
to nie klima... doszedłem, że ładowanie spada w momencie załączenia wiatraka od chłodnicy. NIe zależnie czy chodzi klima czy nie. Skojazyłem, że poprzedni właścicel wyjął rezystor przy wiatraku i on odrazu idzie maksymalną mocą to może być przyczyna? czy zrypał się silnik wiatraka? na allegro widze same oporniki do dmuchawy a nie wentylatora, gdzie to moge dostac i ile to kosztuje?
sTERYD - Pią Lis 23, 2012 00:30
to pewnie szczotki są na wykończeniu. Zrób wg artykułu Mariana i powinno być lepiej. Nawet jak się wentylator włączy, to regulator napięcia powinien w niedługim czasie napięcie podnieść, chyba, że w alternatorze brakuje już mocy.
Markzo - Sob Lis 24, 2012 18:50
Założony nowy wiatrak, z nowym silnikiem, nowymi przekaźnikami i rezystorem. TO SAMO...z tym, że teraz na wolnych jest 13,4 bez klimy/wiatraka a z klimą/wiatrakiem 12,5V.
Z racji, że padł aku wcześniej wsadziłem jakiegoś cipcioka - 45ah. Czy to może mieć wpływ na ładowanie? że aku jest za mały?
sknerko - Nie Lis 25, 2012 00:09
za mały aku nie będzie miał wpływu ale może trefny jest i tu już może psuć. Moim zdaniem szczotki allternatorta sie kończą albo cały alternator do sprawdzenia
[ Dodano: Nie Lis 25, 2012 00:09 ]
Markzo, zrób tak, odpal auto zmierz ładowanie bez odbiorników nawet radio wyłącz a potem włącz szybę tylną i zobacz, albo grzanie stołków, jak spadnie ładowanie to alternator do sprawdzenia. Jeżeli spada tylko z wiatrakiem z przodu, to do sprawdzenia wiązka czyli zdjąć zderzak i obejrzeć wszystko u mnie np. przetarty był przewód na samym wejściu do skrzynki przed chłodnicą.
Markzo - Nie Lis 25, 2012 11:50
Wiązke sprawdziłęm wczoraj, była oki... alternator po regeneracji zobacze na aku z ZS'a, jak bedzie to samo bede reklamowal altka
[ Dodano: Nie Lis 25, 2012 11:50 ]
założyłem aku z ZS - 60ah bosch. Na wolnych ma okolice 14V, po włączeniu grzania szyby, foteli, świateł, radia spada ale się podnosi. Po włączeniu TYLKO klimy (bez świateł itp) spada na jakies 13,5-13,7, jak odpalę światła, radio i np grzanie foteli to leci na 12,5 i rośnie do ~13... alternator?
SeniorA - Nie Lis 25, 2012 12:33
Markzo napisał/a: | wystarczy się zatrzymać z włączoną klimą a światła lekko przygasają i ładowanie spada, dosłownie dotknę gazu, żeby obroty wzrosły i już jest oki... | to jakie są obroty jak włączysz klimę na postoju ? , bo to co Ty robisz, powinien zrobić ECM , czyli zwiększyć obroty ze wzrostem obciążenia elektrycznego.Trzeba wiedzieć czy silnik ma odpowiednie obroty, bo alternator sobie radzi.
Markzo - Nie Lis 25, 2012 13:03
jak odpalam klime na postoju słychać jak załącza się sprężarka, oborty rosną i potem się stabilizują... ale tak czy inaczej bez żadnego obciązenia na wolnych nie ma ksiązkowych 14,3-14,4
sknerko - Nie Lis 25, 2012 14:37
Tak mi się wydaje że alternator (albo sam regulator napięcia) jest źle zregenerowany. Bez obciążenia powinno być 14,4V a przy włączonych światłach na moment może spaść ale powinno wrócić na 14 z hakiem. może być poniżej 14V ale niewiele i to przy maksymalnych obciążeniach, w moim altek daje radę tak utrzymać, spada do 13 jak mam mocno rozładowany akumulator. W moim grzanie dupska i światła,radio powodują spadek do 13,9
[ Dodano: Nie Lis 25, 2012 14:37 ]
aha ja mam aku 72Ah
Markzo - Nie Lis 25, 2012 14:38
no to jutro będe meczyl speców od regeneracji....
SeniorA - Nie Lis 25, 2012 17:50
Markzo napisał/a: | no to jutro będe meczyl speców od regeneracji.... | moi zdaniem wszystko jest dobrze,układ ładowania działa prawidłowo jeśli obroty się stabilizują na 750 po włączeniu klimy a ich zwiększanie powoduje wzrost napięcia do stabilnego poziomu w zakresie 13.2 do 14.8V, najlepiej jak jest to między 14.0- 14.4V, mierząc na zaciskach aku. np 14.1 V.
PD - Nie Lis 25, 2012 18:54
witam
ja w swoim cdt tez mam taki sam problem,
w poprzednim roverku mialem regenerowany altek i jak wentylator sie wlaczal na 2 biegu to napiecie rowniez spadalo do 13 - 13,2 v a na biegu jalowym nawet do 12,5 v
w obecnym roverku historia sie powtarza, dodam ze pomiary przy wlaczonych swiatlach itp sa w normie
ok 14,1 v (aku 80ah)
Markzo - Pon Lis 26, 2012 10:24
mamy tak samo PD. Byłem dziś w firmie od regeneracji, posprawdzali wsio i mówią, że te alternatory są po prostu za słabe do tego auta - 90ah, podobno dziś auta maja po 130-150ah. Mam go wyjąć i im zawieźć, spróbują dać lepsze uzwojenie...
SeniorA - Pon Lis 26, 2012 10:50
Markzo napisał/a: | mówią, że te alternatory są po prostu za słabe do tego auta - 90ah, | w benzynie Denso 105 A, co to jest ah ?
Markzo - Pon Lis 26, 2012 14:37
mi mowili, ze ma 90... ah - miało być A, mea culpa.
sknerko - Pon Lis 26, 2012 15:45
15A róznicy to tak trochę sporo, co? to jest trochę ponad 200W hmm.... cztery lampy przednie.
[ Dodano: Pon Lis 26, 2012 15:45 ]
Markzo, a ty kazałeś poprzednio przewijać ten altek? czemu?
Markzo - Pon Lis 26, 2012 15:49
nie kazałem nic, mieli go zregenerować - stwierdzili uszkodzone uzwojenie i je wymienili na zamiennik (to mi dzis powiedzieli).
sknerko - Pon Lis 26, 2012 15:52
czyli za słabe nawinęli. A jakie miałes objawy przed regeneracją?
Markzo - Sro Lis 28, 2012 15:16
Takie same miałem objawy
Sprawdziłem wiązki - kable są spoko, niepopękane, niesparciałe. ZA radą Grega-si sprawdziłem oporność kabla zasilającego i masowego (od wiatraka) - jest w porzadku.
Czego się czepić? moze faktycznie skitrali ten altek? regulator napięcia, diody i szczotki były ok więc ich nie ruszali.
sknerko - Sro Lis 28, 2012 16:01
a ma ten altek tabliczkę znamionową tam powinny być ampery napisane, może kiedyś ktoś wymienił alternator na jakiś słabszy albo coś
Markzo - Sro Lis 28, 2012 16:52
Sprawdzałem nr z Tomim_114 i na jego altkach jest ten sam nr. Założe uzywkę i zobacze co to da...
sknerko - Czw Lis 29, 2012 10:00
Markzo, Pisałeś że tam na wiatraku rezystor masz a to jest auto z 1999 i wtedy chyba jeszcze nie było wiatraków z rezystorem, sam mam z roku 2000 i mam bez rezystora więc myślę sobie ze może ktoś przeróbkę spartaczył i dlatego wiatrak tak mocno obciąża.
Markzo - Czw Lis 29, 2012 15:46
ale teraz całośc jest nowa... nowy wiatrak, silnik, smigło, obudowa, wtyczki i cała wiązka do nich... Zresztą i na starym i na nowym jest dokładnie to samo jutro zakładam inny altek u Tomiego i sie okaze...
sknerko - Czw Lis 29, 2012 16:07
cała wiązka znaczy na jakim odcinku wiązka jest wymieniona bo ja wiem jak ona idzie do nadkola i jakoś nie chce mi sie wierzyć że ktoś to rozbebeszył i wymieniał przewody aż do wtyki w nadkolu.
A jak masz wymieniony tylko kawałek od skrzyneczki przy chłodnicy do wiatraka to taka wymianę można o kant d... roztrzasnąć bo trzeba przeróbkę skrzyneczki na chłodnicy zrobić i tam węszę feler.
Markzo - Czw Lis 29, 2012 16:11
od wiatraka do jego wtyczek. Od wtyczek dalej w auto sprawdziłem ile mogłem, nikt tego nigdy nie dotykał, wszystko w bdb stanie. Sprawdziłem oporności kabli, są OK. Co jeszcze sprawdzić? jaką przeróbkę? skoro jest wszystko od nowego wiatraka?
sknerko - Czw Lis 29, 2012 23:56
To co jest opisane tutaj http://www.roverki.pl/zro...roverku-75.html i posiłkować sie rave bo jak swój naprawiałem to wyczaiłem ze są tam różnice w stosunku do diesla CDT. Niestety nie pamiętam co i jak dokładnie tam było. To jest właśnie ta skrzyneczka na obudowie chłodnicy
PD - Pią Lis 30, 2012 14:37
sknerko, wydaje mi sie ze wina lezy po stronie alternatora, gdyz ja mialem 2 roverki z takim przypadkiem i wentylatorami z rezystorem.
na 1 biegu bylo ok lecz gdy wlaczal sie 2 bieg napiecie spadalo i zaczynaly sie problemy z niedoladowaniem a za to odpowiada altek...
przewody z wentylatora sprawdzalem w poprzednim roverku i bylo ok.
a wam do jakiego poziomu spada napiecie przy 2 biegu wentylatora?
Markzo - Pią Lis 30, 2012 15:02
założyłem używanego altka... na początku pokazywał (z klimą) 14,1V, potem spadło na 13,5 i tak się trzymało (ok 80km) teraz w domu pokazuje 12,5... nie kumam nic... oczywiscie na wolnych obrotach, lekkie dotknięcie gazu i jest 14,3.
SeniorA - Pią Lis 30, 2012 16:46
Markzo napisał/a: | teraz w domu pokazuje 12,5... nie kumam nic... | zagrzał się aku i alternator (zmiana rezystancji wewnętrznej ) i spadło napięcie ładowania.
Markzo - Pią Lis 30, 2012 17:18
czyli szukać uszkodzonych kabli?
SeniorA - Pią Lis 30, 2012 18:24
Markzo napisał/a: | czyli szukać uszkodzonych kabli? | nie , to jest normalny objaw ładowania w różnych temperaturach pracy układu ładowania , różnica między zimnym a zagrzanym może dochodzić do 0.3 V. W R75 , układ ładowania to nie tylko alternator i aku , ale jeszcze EMS (system sterowania silnikiem ), który wpływa na wartość ładowania w zależności np. od obciążenia prądowego i stanu naładowania baterii. Procedura testu układu ładowania w R75, wymaga sprawdzenia napięcia na wolnych obrotach, a po włączeniu odbiorników na podwyższonych obrotach i w obu przypadkach to napięcie ma zawierać się na jakimś ustalonym poziomie między 13.2 i 14.8V. Pomiaru dokonuje się na zaciskach aku ( nie na wyświetlaczu komputera diagnostycznego bo to jest różnica ).
Markzo - Sob Gru 01, 2012 00:09
Czyli, skoro po zwiększeniu obrotów mam ~14,3V to nie ma co szukać?
SeniorA - Sob Gru 01, 2012 11:56
Cytat: | Czyli, skoro po zwiększeniu obrotów mam ~14,3V to nie ma co szukać?
| tak, pisałem już o tym wcześniej i wszyscy tak mają z różnicą +/- 0,3 V w zależności od temperatury alternatora w czasie pomiaru, temperatury aku i jego stanu naładowania i pojemności znamionowej. Z charakterystyki I = f ( n ) alternatora wynika ,że na wolnych obrotach silnika natężenie prądu alternatora ma wartość niespełna 1/3 natężenia nominalnego i nie jest wstanie pokryć zapotrzebowania mocy rzędu 600-700 W, do tego potrzebne są obroty alternatora w granicach 3 tyś , a to ponad 1.5 tyś. dla silnika.
sknerko - Sob Gru 01, 2012 12:59
SeniorA napisał/a: | nie jest wstanie pokryć zapotrzebowania mocy rzędu 600-700 W |
Jakie 700W Markzo włacza wentylator bez pozostałych odbiorników i napięcie siada poniżej 13V, gdzie tu widzisz takie waty. U mnie jak patrzyłem na wyświetlaczu nigdy poniżej 13V nie schodziło i było to latem jak było bardzo gorąco i zawsze mam światła z automatu włączone, dla mnie jest coś nie tak z kablami zasilającymi wentylator.
U mnie kiedyś był przetarty przewód na wejściu z instalacji do puszki z przekaźnikami na chłodnicy i też wariował aż wreszcie umarł całkiem (w prawdzie u mnie wtedy nie dotyczyło to ładowania a objawem były martwe zegary ale problem w był na kablach które Markzo powinien sprawdzić ) po naprawie wszystko działa jak w nowym.
Markzo - Sob Gru 01, 2012 14:04
Pisze już któryś raz...puszka na chłodnicy jest NOWA, kable są ok. Od wtyczek w kierunku auta też sprawdziłem kable zasilające, są ok. Oporność maja w porzadku.
sknerko - Sob Gru 01, 2012 14:23
Markzo, Masz tą puszkę do wentylatora z rezystorem czy do wentylatora starego typu?
Jak masz do wentylatora z rezystorem to instalacje przed puszką trzeba przerobić bo raczej fabrycznie miałeś 3 biegowy, jak spojrzysz w Rave od twojego rocznika samochodu to się dowiesz że każdy typ silnika ma inne podłączenie wentylatora i inną puszkę przekaźników. Mało tego, pisałem wcześniej, że w Rave są błędy bo mój miał to inaczej trochę rozwiązane jak w Rave a mam stan fabryczny wentylator mam 3 biegowy. Mierzenie oporności przewodów gówno mówi o ich stanie moje miały przejście na całej długości a przetarła się izolacja i przewód zwierał do masy i to tylko czasami, więc się nie napinaj tylko porządnie sprawdź jak masz rozwiązane elektrycznie podłączenie wiatraka w aucie. Niestety ale trzeba rozbebeszyć do tego cały przód. Ktoś to kiedyś pewnie przerobił i nic wtedy oczywiste nie jest. jak ci śie przewody ze sobą gdzieś zewrą albo do obudowy to będą przejście miały a w zależności jak bedziesz mierzył możesz nie wykryć że zwierają.
SeniorA - Sob Gru 01, 2012 14:26
sknerko napisał/a: | Jakie 700W Markzo włacza wentylator bez pozostałych odbiorników i napięcie siada poniżej 13V, gdzie tu widzisz takie waty. | ja się odnoszę do tego co napisał Markzo, :
"Na postoju z włączonymi lampami, grzanymi fotelami, radiem itp 14,3-14,4V, odpale klimę 12,5-13V."
sknerko - Sob Gru 01, 2012 15:02
SeniorA, OK to jak wytłumaczysz że u mnie w identycznej sytuacji jest 13,4 czasem spadło do 13,2 ale sporadycznie (podejrzewam ze wtedy jak wiatrak na 2 albo 3 biegu chodził). Mam stan fabryczny podłączenia wiatraka.
[ Dodano: Sob Gru 01, 2012 15:02 ]
Markzo widzisz różnicę? A po 2004r było jeszcze inaczej
Markzo - Sob Gru 01, 2012 16:00
oki ale ja nie mam diesla, ani wiatraka z diesla...
sknerko - Sob Gru 01, 2012 16:15
Z forum wynika że fabrycznie z rezystorem tylko diesle wychodziły,czyli masz przerobiony z oryginału, sprawdź jak.
Markzo - Sob Gru 01, 2012 16:26
nic nie mam przerobione, po prostu miałem wypięty ten "dzynks" od 1wszego biegu, ciągłe mi się włączał 2gi, i przy klimie i przy wiatraku. Teraz jest ori wiatrak z wszystkimi biegami.
SeniorA - Sob Gru 01, 2012 16:49
sknerko napisał/a: | SeniorA, OK to jak wytłumaczysz że u mnie w identycznej sytuacji jest 13,4 czasem spadło do 13,2 ale sporadycznie (podejrzewam ze wtedy jak wiatrak na 2 albo 3 biegu chodził). Mam stan fabryczny podłączenia wiatraka. | powodów może być kilka, zaczynając od różnicy w skrzyniach ( manual -automat)elektronika ze sterownikiem w automacie to dodatkowe około 150 W ,różnice w wyposażeniu elektrycznym (różne technologie wykonania akumlatorów), różnica we wgranej optymalizacji silnika ,w ilości sond.Sterownik silnika jest programowany do danego egzemplarza ( mogą być różne współczynniki korekcji obrotów silnika w zależności od obciążenia elektrycznego co wiąże się ze współpracą regulatora napiecia z ECM )).Może było coś w aucie dokładane z elektryki już po wyjściu z fabryki.
Różnice mogą być , ale i tak ładowanie u Markzo działa prawidłowo.
sknerko - Nie Gru 02, 2012 12:05
Markzo napisał/a: | Teraz jest ori wiatrak z wszystkimi biegami. | To masz wiatrak z rezystorem czy nie? bo jak masz rezystor to nie masz stanu fabrycznego bo w tamtych czasach nie wychodziły z rezystorem czyli kiedyś ktoś to przerobił
[ Dodano: Nie Gru 02, 2012 12:05 ]
SeniorA napisał/a: | zaczynając od różnicy w skrzyniach ( manual -automat)elektronika ze sterownikiem w automacie to dodatkowe około 150 W ,różnice w wyposażeniu elektrycznym (różne technologie wykonania akumlatorów), różnica we wgranej optymalizacji silnika ,w ilości sond | No tu sie zgodzę 150W skrzynia może dawać takie efekty ale i tak będę się upierał że zejście napięcia poniożej 13V jest nienormalnym objawem dla mnie albo jest za słaby alternator (może R75 z automatem miały mocniejsze) albo optymalizacja o jakiej piszesz jest nie halo. Mi jakąś optymalizacje wgrywał PHJOWI na początku jak kupiłem auto więc może to to.
Markzo - Nie Gru 02, 2012 12:32
ustalmy, co to jest ten rezystor, bo sie dogadac nie mozemy...
sknerko - Nie Gru 02, 2012 12:57
rezystor jest przymocowany w środku koła przed którym jest wiatrak Tu masz fotki http://forum.roverki.eu/v...p=368438#368438 rezystor to to złote widoczne między łopatkami wentylatora, oczywiście wyglądem może się różnić bo widziałem też srebrne i czarne.
Markzo - Nie Gru 02, 2012 13:13
tak myślałem, że mówimy o 2 różnych rzeczach niczego takiego u mnie nie ma, idą kable do tej czarnej puszki (chyba przekaźniki?) i potem do wtyczek.
sknerko - Nie Gru 02, 2012 13:22
Dobra to teraz sprawdź kable co idą z auta do czarnej puszki z przekaźnikami, w linku co ci wrzuciłem masz fotki wtyczek w nadkolu, sprawdź czy nie maja zwarć miedzy sobą i czy do masy nie zwierają i czy wszystko z nimi ok, potem warto by sprawdzić czy wentylator dostaje napięcie jak trzeba bo może przekaźnik ma styk kiepski i tam się coś dzieje (wiem że jest nowy ale mógł się wypalić z powodu słabej sprężyny przy stykach, spotkałem sie z takimi nowymi sztukami co umierały po dwóch zadziałaniach)
[ Dodano: Nie Gru 02, 2012 13:22 ]
Ta wiązka co idzie do wentylatora lubi się uszkadzać tak mi PHJOWI powiedział jak z moim były problemy
gustav.pl - Wto Gru 11, 2012 19:00 Temat postu: Chwilowo zbyt niskie napięcie Witam.
Podepnę się pod temat, bo i w moim Roverku też jest problem z ładowaniem , choć "troszku" inny, a i silnik w dieslu
Gdy pojawiły się ujemne temperatury powietrza, napięcie akumulatora( p.9 diagnostyki), w pierwszych chwilach po odpaleniu zimnego silnika nie przekracza 13V - najczęściej jest to ok. 12,5, a dziś przez chwilę było nawet 11,9V. Stan ten trwa raczej krótko i wraca do normalności po przejechaniu 50-200m? lub na biegu jałowym po 1-3 minutach. W tym okresie "zaniżonego napięcia", wraz ze wzrostem obrotów silnika(tak do ok. 1000) również napięcie wzrasta do "książkowego" i gdy spadają obroty napięcie spada również do tych przykładowych 12,5V.
Dziś po odpaleniu, gdy przytrzymałem go właśnie na takich wyższych obrotach, napięcie ładowania ustabilizowało się na poziomie 14,2V po kilkudziesięciu sekundach.
A i jeszcze czasami jest takie "cóś", że po gwałtownym puszczeniu pedału "gazu" napięcie spada na ok.13V lub mniej i po chwili(w "mgnieniu oka" ) powraca do normalnego. Ogólnie dzieje się to rzadko - częściej na postoju, w czasie jazdy sporadycznie.
Jak już wyżej napisałem, wszystko to pojawiło się wraz z nastaniem mrozu. Jeszcze niedawno, nawet po 5 dniach niejeżdżenia, przy silniku w stanie spoczynku napięcie było ok. 12,5, a po odpaleniu 13,7 - 14,5V
Czy jest się czym martwić? Co to może być?
Pozdro.
sknerko - Wto Gru 11, 2012 20:15
gustav.pl nie masz się czym martwić a nawet powinieneś się cieszyć bo to świadczy o dobrej kondycji i alternatora i akumulatora. Przy kilkustopniowym mrozie akumulator ma tylko ok 70-80% swoich fabrycznych parametrów a przy większych mrozach spada to nawet do 40%, więc jak u ciebie po chwili jest już zregenerowany po utracie mocy na odpalenie to bardzo dobrze.
gustav.pl - Wto Gru 11, 2012 21:39
Cieszy mnie to bardzo
No fakt, że aku w ubiegłym roku wymieniałem to i w dobrej kondycji jest jeszcze.
|
|