|
Forum Klubu ROVERki.pl
|
|
Rover serii 75, MG ZT - [MG ZT-T] Problem z klimatyzacją
alter6 - Pią Maj 03, 2013 10:07 Temat postu: [MG ZT-T] Problem z klimatyzacją Witam,
posiadam następujący problem odnośnie klimatyzacji chodzi o to że na postoju na wolnych obrotach na ustawieniu na climatronicu LOW nic nie dmucha zimnego powietrza tylko ciepłe z dworu i dodatkowo co jakiś czas są zawachania w pracy silnika tak jak by sprężarka stawiała opór, a słychać że sprężarka pracuje natomiast podczas jazdy wydaje się być wszystko ok.
Wobec powyższego postanowiłem podjechać do gościa od klimy żeby sprawdził czy jest czynnik i takie tam. Po wymianie czynnika gościu stwierdził na swoim sprzęcie że jest za wysokie ciśnienie w układzie i takiś trójnik w którym jest zacięty zawór i to jest przyczyną wobec powyższego jak się wy ustosunkowujecie do tego poroblemu może macie jakieś doświadczenia i możę wiecie gdzie znajduje się ten trójnik bo u siebie w swoim drugim aucie tzn w R200 widać go na ścianie grodziowej od strony silnika a w MG ZT-T ni chuchu nic takiego nie wiedze.
porszę o pomoc bo sezon sie zaczyna a klima przydatan rzecz...
SeniorA - Pią Maj 03, 2013 10:40
trójkowy przełącznik ciśnienia operacyjnego kontroluje ciśnienie w ATC i na podstawie jego sygnałów ECM i ATC ECU włącza i wyłącza sprężarkę, by utrzymać w zależności od potrzeb ( nastaw ATC ) niski ,średni i wysoki zakres ciśnień. Pośrednio wpływa na obroty wentylatora. Szukaj go na przewodzie klimy przy prawym nadkolu w komorze silnika, do czyjnika powinny dochodzić cztery przewody (czerwono/czarny, czarny i dwa z kombinacją kolorów żółtozielonych ).
http://allegro.pl/rover-7...3169272156.html
alter6 - Pią Maj 03, 2013 10:57
ok zlokalizowałem go wobec tego to on byłby przyczyną takowego zjawiska?
SeniorA - Pią Maj 03, 2013 11:15
Cytat: | wobec tego to on byłby przyczyną takowego zjawiska?
| on , albo za dużo czynnika w układzie, no ale to zostało skorygowane przy wymianie.
alter6 - Pią Maj 03, 2013 11:50
jak go wykręcę to cały czynnik ucieknie ?
[ Dodano: Pią Maj 03, 2013 12:50 ]
bo ja myślałem z tego co mi ten gość mówił to że to zawór rozprężny tylko gdzie on jest?
cos takiego:
http://allegro.pl/rover-7...3179054110.html
SeniorA - Pią Maj 03, 2013 14:11
alter6 napisał/a: | jak go wykręcę to cały czynnik ucieknie ? | przed wymianą trzeba czynnik wyciągnąć a po wymianie nabić na nowo.
alter6 - Pią Maj 03, 2013 16:26
ok to będę zmuszony umówić się do gościa od klimy i podjechać i wykręcić i na nowo zatankować czynnik tylko jak to będzie ten reduktor ciśnienia? to zapłacę podwójnie bo jeśli to nie czujnik to na nowo trzeba będzie przeprowadzić wymianę czynnika i reduktor. Zastanawiam się czy nie kupić tego i tego na allegro(chyba że ten czujnik można kupić w sklepie a to się dowiem po weekend-zie i za jednym zamachem w razie czego to zmienić a czy ktoś może wie gdzie znajduje się dokładnie ten reduktor ciśnienia?
SeniorA - Pią Maj 03, 2013 17:03
alter6 napisał/a: | czy ktoś może wie gdzie znajduje się dokładnie ten reduktor ciśnienia? | ten zawór rozprężny (termostatyczny ) jest przy parowniku, bo on kompensuje ciśnienie w związku ze zmianą temperatury czynnika w parowniku.Niech gość powie czy chodzi o zawór rozprężny, czy o trójkowy przełącznik/czujnik ciśnienia roboczego.
alter6 - Pią Maj 03, 2013 18:20
on sam nie wiedział tylko przypuszczał ze zawór rozprężny bo za wysokie ciśnienie i powiedział że najlepiej sprawdzić poprzez podłączenie pod kompa i sprawdzenie konkretnie co tam siedzi.
Interfejs już zamówiłem powinien przyjść w przyszłym tygodniu to sprawdzę, bo tu u mnie nikt nie ma T4 do sprawdzenia kompa pod Wrocławiem miejscowość Oleśnica
sash997 - Sob Maj 04, 2013 13:35
mam podobny chyba problem od 2 lat czasem cyka sprężarka a czasem właśnie tak bardziej silnik obciąża,też byłem na serwisie klimy i czynnika jest tyle co powinno ale gość nie wykrył żadnych nieprawidłowości... chyba na mój gust jego wiedza ograniczona jest do podłączenia maszyny i wciśnięciu guzika
alter6 - Sob Maj 04, 2013 14:09
noo on mi sprawdził i pokazalo na jego sprzęcie że zaduże ciśnienie po weekendzie podjadę do niego i zobaczymy ten zawór oraz czujniek to napisze co i jak
apples - Sob Maj 04, 2013 14:22
alter6 napisał/a: | on sam nie wiedział tylko przypuszczał ze zawór rozprężny bo za wysokie ciśnienie i powiedział że najlepiej sprawdzić poprzez podłączenie pod kompa i sprawdzenie konkretnie co tam siedzi. |
alter6 napisał/a: | natomiast podczas jazdy wydaje się być wszystko ok. |
Sprawdzał na uruchomionym silniku i jak klima chodziła dłuższy czas? U mnie jak sprawdzali to też miałem duże ciśnienie ale powodem był brak 1 biegu wentylatora Po naprawie 1 biegu układ schładzał się prawidłowo i ciśnienie spadło.
[ Dodano: Sob Maj 04, 2013 15:22 ]
alter6 napisał/a: | Interfejs już zamówiłem | Jaki interfejs? Czym chcesz się połączyć z ATC
alter6 - Sob Maj 04, 2013 14:43
tak tylko jak wcześniej pisałem to mam climatronic
A zamówiłem INPA - interfejs do BMW e53
apples - Sob Maj 04, 2013 15:19
alter6 napisał/a: | tak tylko jak wcześniej pisałem to mam climatronic | I co z tego?
alter6 napisał/a: | A zamówiłem INPA - interfejs do BMW e53 | Nie połączy się z ATC ... niestety
alter6 - Sob Maj 04, 2013 17:33
a w jaki sposób naprawiłeś 1 bieg wentylacji, jest jakaś płyta jak w R25 czy jak?
SeniorA - Sob Maj 04, 2013 17:44
alter6, wszystko jest na forum w tym temacie np. http://www.roverki.pl/zro...e-rover-75.html
alter6 - Sob Maj 04, 2013 18:25
no widzisz apples nie zakumalem o co chodzi myślałem że chodzi o wentylator w kabinie, od nawiewu a tu niespodzianka chodzi o ten od klimy na chłodnicy a wiesz że może to być to kurcze to najpierw zobaczę co tam piszy w wentylatorze i dopiero wtedy podjadę do klimy jęśli to nie pomoże
Jak zlukam to napisze co i jak
automechanik - Sob Maj 04, 2013 19:19
Podstawą działania klimatyzacji jest by ciepło odebrane z wnętrza auta na parowniku było oddane na zewnątrz przez skraplacz schładzany powietrzem przez niego przepływającym ( wentylator doskonale przyśpiesza ten proces a na postoju jest niezbędny). Wzrost ciśnienia ponad założone tzn. około 13 -15 atm jest właśnie spowodowany brakiem chłodzenia skraplacza (chłodzenia jak wiadomo obniża ciśnienie)
Reasumując nie działa wentylator- nie działa klima, dla upartego jak będzie jechał dośc szybko to trochę go schłodzi, ale z reguły wcześniej sprężarkęwyłączy presostat czyli czujnik ciśnienia o którym wspominałSeniorA,
apples - Sob Maj 04, 2013 19:57
alter6 napisał/a: | Jak zlukam to napisze co i jak | Zobacz czy po wciśnięciu AUTO na panelu AC włącza się wentylator.
[ Dodano: Sob Maj 04, 2013 20:57 ]
alter6, znaki interpunkcyjne bo nie idzie czytać Twoich postów.
sash997 - Nie Maj 05, 2013 00:08
tylko że ja mam takie objawy a wentylator sprawny :)musze poszukać jakiegoś lepszego majstra od klimy a to w moim regionie nie lada wyczyn
apples - Nie Maj 05, 2013 08:40
sash997 napisał/a: | tylko że ja mam takie objawy a wentylator sprawny | Nie napisałem że na 100% to jest wina wentylatora. Trzeba sprawdzić wszystko, a najlepiej zacząć od najprostszych i najtańszych opcji.
alter6 - Nie Maj 05, 2013 21:25
noo dzisiaj się konkretnie przyjżałem temu wentylatorowi i faktycznie wogóle się nie kręci i chyba to może być przyczyną, jutro zajże tam i sprawdzę co i jak z tymi szczotkai jak zdążę bo jeszcze na dodatek mi pompka w baku i koło aku padła bo zaczął ciężko stracznie palić dopiero po długim kręceniu załapauję czy jest zimny czy ciepły to samo, no i mi zgasł i nie dało się go uruchomić jak paliwko spało w baku poniżej 1/4 baku dopiero jak dolałem to zapalił. Jutro polecę do sklepu i kupię obie pompki bo ta koło aku tak buczy że szok
sash997 - Nie Maj 05, 2013 22:15
apples napisał/a: | Nie napisałem że na 100% to jest wina wentylatora. Trzeba sprawdzić wszystko, a najlepiej zacząć od najprostszych i najtańszych opcji. |
zgadza sie tylko w tym układzie nie czuje sie zbyt mocny pozatym dużo usterek wiąże sie z wypuszczeniem i nabiciem tej klimy spowrotem czego sam w domu nie zrobie sprężarka sobie cyka tak jakby właśnie było za duże ciśnienie i po włączeniu sprzęgiełka odrazu je rozłącza,było tak też jak było mniej czynnika w układzie bo mi troche dobili więc może ktoś mi doradzić co sprawdzić w tej sytuacji?widziałem jeden chyba czujnik ciśnienia na rurce od klimy nieopodal pompy wody i termostatu a gdzie reszta tych pierdółek ?
alter6 - Nie Maj 05, 2013 22:34
u Ciebie kolego skoro odpada czujnik i wentylator to zostaje ten regulator sprawdzić czy przypadkiem nie jest zacięty. Tak mi się wydaje a jak nie on to już tylko sprężarka do wymiany
sash997 - Pon Maj 06, 2013 15:45
a w którym miejscu ten regulator i jak to sprawdzić?
Pieta - Pon Maj 06, 2013 20:17
Cytat: | a w którym miejscu ten regulator i jak to sprawdzić? |
Raczej regulator (zawór rozprężny przy parowniku) nie robi bałaganu
Mowa jest o trójpołożeniowym przełaczniku, który jest na rurce z lewej strony silnika, ten który widziałeś. Jest to czujnik ciśnienia o trzech położeniach. Jego wskazania decydują o włączeniu kompresora i wiatraka na skraplaczu.
Aby kompresor wystartował to położenie "LOW" musi być zamknięte, wtedy wiadomo że jest czynnik o wystarczającym ciśnieniu. Położenie "high" również musi być zamknięte bo wtedy ciśnienie nie jest za duże (mniejsze niż 25 bar).
Jeżeli w tym czujniku na położeniach "low" lub "high" jest otwarty obwód to kompresor jest odłączany a dla otwartego położenia "high" startuje najwyższy bieg wiatraka aby schłodzić czynnik (ciśnienie przekroczyło 31 bar).
Aby kompresor wystartował pomiędzy pinami 1 i 4 powinno być zwarcie. Natomiast na pinach 3 i 2 obwód powinien być otwarty (nie zwarty do masy)
O starcie kompresora decyduje również czujnik temperatury (termistor ) na parowniku w kabinie. Jeżeli jego wskazania są poniżej 4°C to kompresor się nie włączy.
Kompresor się nie załączy również wtedy kiedy BCU nie wykryje, że wentylator w kabinie nie działa.
http://www.the75andztclub...ead.php?t=35567
sash997 - Pon Maj 06, 2013 20:23
aha przypomniało mi sie że wentylator zawsze mi chodzi jak wyłącze econ nawet w zime to może być wina tego czujnika wtedy?
Pieta - Pon Maj 06, 2013 20:34
na econ wiatrak nie powinien chodzić w ogóle. Na klimie zawsze 1-szy bieg
Jak ciśnienie w układzie wzrośnie do 31 bar to włącza się wyższy bieg
masz diesel czy benzynę?
sash997 - Pon Maj 06, 2013 21:38
mam diesla, i czy to normalne że jak wyłącze w zime ECON to wentylator chodzi?? z tym że niewiem czy na 1 czy na 2 biegu bo nie mam porównania, a sprężarka robi cyk......cyk.......cyk itd przełącza nią przekaźnik bo czuć jak sie go dotknie że cyka nie to że sprzęgiełko walnięte i sobie nie łapie czy coś
Dziadek - Pon Maj 06, 2013 21:42
Też mam diesla i nawet przy minusowej temperaturze wentylator startuje.Też nie wiem na jakim biegu,ale się kręci.
sash997 - Pon Maj 06, 2013 21:44
czyli może jest ok ale jeszcze to cykanie...niby chłodzi klima może nie super ale zimne leci latem
Pieta - Wto Maj 07, 2013 08:16
sash997 napisał/a: | mam diesla, i czy to normalne że jak wyłącze w zime ECON to wentylator chodzi?? |
wentylator nie powinien chodzić na ECON
sash997 napisał/a: | przełącza nią przekaźnik bo czuć jak sie go dotknie że cyka nie to że sprzęgiełko walnięte i sobie nie łapie czy coś |
z pin 29 (kabel brazowy) wtyczki 331 ECM idzie kabel na pin 1 przełacznika i dalej na pin4, potem do przekaźnika i do sprzęgła kompresora. Aby kompresor działał obwód musi być cały czas zamknięty
Sprawdź miernikiem czy sygnał przerywa już na wyjściu z ECM czy może za przełacznikiem a może jednak przekaźnik świruje.
Może być też któryś z przewodów naderwany i raz łączy raz nie pod wpływem drgań (poruszaj kablami)
sash997 - Wto Maj 07, 2013 19:18
Pieta napisał/a: | wentylator nie powinien chodzić na ECON |
wiem o tym
sash997 napisał/a: | jak wyłącze w zime ECON |
dzisiaj postaram sie obadać ten kabel, już kumam o co biega,dobrze że jest ktoś kto potrafi łopatologicznie tłumaczyć bo te schematy z rawe jakoś nigdy mi nie wchodzą łatwo...
[ Dodano: Wto Maj 07, 2013 20:18 ]
ok byłem zobaczyłem i coś odkryłem do pinu 1 na tym czujniku jest dołączona masa kabelkiem przykręconym do podstawy poduszki,obmierzyłem czujnik i działa prawidłowo, jest przerwa gdy sprężarka nie działa i przejście gdy sprężarka sie załancza,klimatronik ustawiłem na lo i na ECON pochodził troche i jak wyłączyłem ECON to wiatrak chyba na 2 biegu sie odpalił bo po czasie zwolnił, czyżbym miał za duże ciśnienie w klimie że tak cyka?musze poszukać jakiegoś lepszego majstra z maszyną aby to sprawdził
alter6 - Pon Maj 20, 2013 18:32
Witam troszeczę czasu mnie nie było, ale chciałem napisać że usterka leżała po stronie niesprawnego wentylatora a dokładnie wytarta szczotka masowa. Po wymianie wszystkich na nowe grafitowe problem znikł, a klima zaczeła działać poprawnie także dzięki wszystkim za pomoc i życzę innym sukcesów w rozwiązywaniu problemów i usterek oby było ich jak najmniej
Pozdro
|
|