|
Forum Klubu ROVERki.pl
|
|
Rover serii 75, MG ZT - [R75] Wentylator chłodnicy załącza sie na zimnej chłodnicy?
Rover_75_1_8_t - Pią Paź 18, 2013 17:43 Temat postu: [R75] Wentylator chłodnicy załącza sie na zimnej chłodnicy? Nie rozumiem co jest grane z wentylatorem chłodnicy. Jak żona (bo ona tym autem jeździ na co dzień ) wraca autem z pracy i jak wjeżdża na podwórko, zawsze wentylator wiruje. Jak dotykam chłodnicy zimna jest a on po mimo tego cały czas chłodzi.
Jak miałem poprzednie auta z wentylatorem tym było tak że jak temperatura skoczyła ponad przeciętną załączał się, schłodził i wyłączał się. I tak cykl się powtarzał.
Tu nie rozumiem.
A co ciekawsze jak zrobiłem mu "test" na postoju, tzn. uruchomiłem go na zimnym i czekałem aż się zagrzeje na tyle by włączył się wentylator - wszystko grało tak jak powinno, tzn. jak zagrzał się wentylator się załączył, schłodził i wyłączył, temperatura wzrosła ponownie znowu ten sam cykl. Chociaż jedno mnie zastanawiało, że temperatura na wskaźniku idzie do pewnego momentu i zatrzymuje się gdzieś około w połowie skali i później już ani drgnie - nie powinna się wahać kiedy temperatura wzrasta by załączyć wentylator i gdy spada jak wentylator chłodzi (oczywiście mam na myśli gdy auto pracuje na luzie i nie chłodzi go przepływ powietrza co ma miejsce w czasie jazdy)?
Czego to może być wina? Czujnika załączającego wentylator (jest tu taki)?, termostatu.
Dlaczego przy tym moim "teście" wyglądało ze jest ok., a jak auto z drogi zjeżdża takie cuda się dzieją.
Czy miał ktoś podobny problem?
zedziczek - Pią Paź 18, 2013 18:37
Przy sprawdzaniu wentylatora, klima była włączona czy nie ? bo wentylator powinien włączyć się natychmiast po włącznieniu klimy nawet jeśli silnik jest zimny, co do wskaźnika to włąśnie w naszych autach jest tak, wskaźnik dochodzi na godzine 9 i tam zostaje jeśli chcesz obserwować wachania temperatury lub jej wartość to masz trzy opcje podpiąć sie przez interfejs OBD, sprawdzić w oknie wiadomości pomiędzy zegarami przez wybranie testu numer 7 lub poprostu zamontować swój wyświetlacz z własnym czujnikiem.
wschodni - Pią Paź 18, 2013 18:48
Ja bym stawiał na to co było u mnie. Chociaż u mnie załączał się kiedy chciał, a powodem były stopione kable i i raz się zwierał i wentylator działał, chwile później przestawał. Klima była wyłączona.
Rover_75_1_8_t - Pią Paź 18, 2013 19:20
Zedziczek cyt."sprawdzić w oknie wiadomości pomiędzy zegarami przez wybranie testu numer 7" - jest taka opcja, że można to wyświetlić - jak?
Co do kilmy oczywiście była wyłączona - wiem jak to działa .
O co chodzi z tym zwarciem na kablach - w którym miejscu to miałeś?
wschodni - Pią Paź 18, 2013 21:54
Sprawa nie jest skomplikowana ale trzeba za pierwszym razem poświęci parę minut i zdjąć zderzak. A popalone miałem kabelki od wentylatora do kostki. Niby są izolowane ale tak wyszło, że szlag wszystko trafił i pierwszy wentylator z tegoż właśnie powodu się spalił.
Rover_75_1_8_t - Sob Paź 19, 2013 06:46
Dzięki - wschodni , ale to chyba nie to, bo na teraz sprawa wygląda tak:
Wczoraj jeszcze, na biegu jałowym, zrobiłem mu test temperatury - 7.0. No i wyglądało że wszystko ok. Tzn. Temperatura rosła od zimnego silnika najpierw do jakiś 99 C, i w tym miejscu był spadek do jakiś 90 - otworzył się termostat, bo chłodnica zaczęła robić się gorąca. I ponownie temperatura rosła, tym razem do 105 stopni kiedy załączył się wentylator chłodnicy, po czym spadała i przy 97 stopniach wentylator się wyłączył - a temperatura spadała jeszcze do jakiś 93-94 stopni, i znowu rosła do 105, włączył się wentylator i tak cyklicznie jak powyżej. Wygląda na to że z czujnikiem temperatury i termostatem jest ok.
Co w takim razie, jest z nim, jeszcze raz powtórzę, ze jak auto zjeżdża z trasy, i otwieram bramę wentylator cały czas huczy i nie che się wyłączyć (dopiero po chwili jak wyłączę stacyjkę) mimo że chłodnica zimna?
Gdzieś na forum wyczytałem o jakimś czujniku na przewodach od klimatyzacji (do osuszania jej czy jakoś tak ktoś napisał) - tylko jak sprawdzić czy jest walnięty, by nie narażać się na koszty z jego zbędnym zakupem - wie ktoś ile kosztuje?
Proszę o kolejne wskazówki, miał ktoś dokładnie to samo?
wschodni - Sob Paź 19, 2013 12:16
Dziwną sprawą jest, że nabiera Ci takich temperatur..może jednak czujnik temp. jest walnięty?
Rover_75_1_8_t - Sob Paź 19, 2013 20:33
Dlaczego dziwne te temperatury - z wysokie? Mi się wydaje że jest ok.
domel101 - Sob Paź 19, 2013 20:39
mi mój 2.0 v6 w trasie ma 87-90*C a w mieście to już różnie 92*C 95*C no i też dochodzi do 100*C bez klimy (zależy od natężenia ruchu i temp. zew. lato szczególnie) i wtedy went. startuje i schładza do 95-93*C, a dzisiaj przy +12*C na zewnątrz po trasie 50 km i korkach w mieście, więcej stania niż jechania doszło do 97*C, nie raptownie ale doszło i podczas normalnego ruchu już się schłodził do 91*C i tak trzymał.
a uszkodzony czujnik pokaże na kompie od razu chyba 80*C i wystartuje went zaraz po odpaleniu auta czy jakoś tak to było
gustav.pl - Pon Paź 21, 2013 15:54
Rover_75_1_8_t napisał/a: |
Co w takim razie, jest z nim, jeszcze raz powtórzę, ze jak auto zjeżdża z trasy, i otwieram bramę wentylator cały czas huczy i nie che się wyłączyć (dopiero po chwili jak wyłączę stacyjkę) mimo że chłodnica zimna?
|
O ile się nie mylę, to w naszych 75-ch jest tylko jeden wentylator - do klimy i do chłodnicy. Więc jeżeli masz włączoną klimę, to wiatrak będzie chodził pomimo, że temperatura płynu jest optymalna.
PS
Sorki, teraz się doczytałem, ze klima była wyłączona
Rover_75_1_8_t - Pią Lis 08, 2013 10:04
Jak by kogoś interesowało rozwiązanie tego problemu który miałem z autem to informuję, że tak jednak jak początkowo podejrzewałem problem był z termostatem - u mnie jest termostat zewnętrzny na wężach gumowych w okolicy dołu chłodnicy. Wymieniłem na nowy (ponoć z obniżoną temperaturą otwierania w stosunku do tych oryginalnych - od 82 st.). I teraz temperatura w trakcie spokojnej jazdy jest w granicach 87 st. +- 2 st.; za to na pracy jałowej, jak to ma miejsce w korku wentylator załącza się i schładza gorąca chłodnicę, a nie jak poprzednio zimną .
Stary termostat szwankował zwłaszcza takimi objawami że nie otwierał się przy niskich jałowych obrotach silnika kiedy to temperatura silnika rosła ponad 105 st. a chłodnica była zimna, przy zwiększeniu obrotów silnika sytuacja była praktycznie ok. Dlatego ciężko było zdiagnozować co się dzieje - widać najprawdopodobniej termostat otwierał się ale przy wyższym ciśnieniu czynnika w układzie, ewentualnie otwierał się tylko częściowo. Jak sprawdzałem go osobiście na postoju by szybciej się nagrzewał trzymałem silnik na wyższych obrotach niż jałowe, a wówczas wszystko grało.
domel101 - Sob Lis 09, 2013 19:02
termostat otwiera temperatura, a to, że się otwierał przy wyższych obrotach to tylko to, że się tak jakby zacinał i go przepływ płynu uchylał bo temp. na niego nie działała, a jak masz jeszcze stary to wrzuć go do garnka i na gaz z nim i obserwuj czy się otwiera, lub zapalniczką go podgrzej
|
|