Zobacz temat - [R200] - wymiana płynu chłodniczego
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise - [R200] - wymiana płynu chłodniczego

Klusek360 - Nie Paź 20, 2013 11:16
Temat postu: [R200] - wymiana płynu chłodniczego
Witam wszystkich.
Z góry przepraszam że zakładam nowy temat, ale nie moge znaleźć w sieci informacji jakich potrzebuje. Od niedawna jestem posiadaczem Rovera 200, z silnikiem Diesla 2.0 turbo. Układ chłodzenia zalany przez poprzedniego właściciela jest wodą, a z racji tego że zbliża się zima, chce zalać go płynem żeby uniknąć niemiłej niespodzianki któregoś mroźnego ranka.
Szukałem w sieci informacji jak prawidłowo wymienić ten płyn, ale znalazłem tylko rozwiązanie dotyczące silnika benzynowego, i nie wiem czy to samo tyczy się Roverów z silnikiem Diesla. Słyszałem że układ sam sie odpowietrza, ale też że trzeba to zrobi ręcznie przy wymianie płynu. Nie wiem już am teraz jak prawidłowo ten płyn wymienić. Prosił bym o pomoc :wink:

brkzzz - Nie Paź 20, 2013 11:50

Klusek360, rozszerzanie swojej wiedzy rozpocznij od ściągnięcia RAVE, czyli instrukcji serwisowych Rovera. Są w języku angielskim, ale jest tam wszystko. Screen, który dodaję niżej i w którym masz opisaną wymianę płynu, pochodzi właśnie z RAVE.
szoso - Nie Paź 20, 2013 11:59

Odkręć dolny wąż chłodnicy, ważne by silnik był ciepły, bo wtedy termostat jest otwarty i zleci cały płyn.
Nowy płyn zalewaj powoli na zimnym silniku, ja zalewam na uruchomionym, wtedy pompa wody go rozprowadza.
Po zalaniu płynu, dobrze jest się przejechać kawałek, żeby puścił termostat, później tylko uzupełniasz płyn jeśli trochę brakuje, no i to wszystko.
Kup sobie 7l bo tam wchodzi 6 z kawałkiem.

Sirk - Nie Paź 20, 2013 17:17

Klusek360, Jak to autko jeździło na wodzie, to przepłucz porządnie układ przed wymianą na płyn.
Klusek360 - Nie Paź 20, 2013 18:03

Dziękuje Panowie.

Jeśli chodzi o płukanie układu, jakiś środek chemiczny czy po prostu przelać go wodą i nic więcej?

szoso - Nie Paź 20, 2013 20:10

Jeśli chodzi o płukanie środkami inwazyjnymi, to radziłbym ostrożność.
Chłodnice i nagrzewnice w takich leciwych autach jak nasze swoje przeszły, bywa że po płukaniu coś puszcza i pojawia się problem.
Jeśli silnik się nie przegrzewa, temperatura w normie, ogrzewanie działa, to zalewać płyn i niczym nie płukać.

Klusek360 - Nie Paź 20, 2013 21:58

Dziękuje bardzo za szybką pomoc Panowie. W wolnej chwili zajme sie wymianą tego płynu.

Jeszcze raz dziękuje :wink:

Sirk - Pon Paź 21, 2013 21:49

szoso, a Ty czytasz temat od początku? Kolega pisze że miał układ zalany WODĄ a nie płynem. Więc należy go przepłukać porządnie przed zalaniem płynem.
capsoft - Czw Kwi 17, 2014 12:11

Odkopie temat:
W moim R200 1.4 103km jakis czas temu na drodze strzelił mi wąż od chłodnicy i narobił zamieszania na drodze (chmura pary itp). Zjechałem samochodem z drogi i zostawiłem, żeby wieczorem go ściągnąć pod dom. Przyjechałem z zestawem naprawczym węża (guma i taśma izolacyjna), zalałem go wodą i podjechałem pod dom.

Po kupieniu płynu do chłodnicy i naprawieniu węża w sensowny sposób wziałem się za wymiane płynu.

Robiłem wg instrukcji RAVE.
Po spuszczeniu płynu/wody z układu zakręciłem wszystko tak jak trzeba i tralala...

W CZYM JEST PROBLEM ? W tym, że po nalaniu płynu do zbiorniczka w ogóle nie pojawia mi się on pod śrubą do odpowietrzania... Wlałem tam niecałe 2L, poziom osiągnał MAX a płynu nie ma w wężach ani nie chce też spływać więcej.

Co może być przyczyną? zapchane węże zbiorniczek-śruba czy co ?

kezmanq - Czw Kwi 17, 2014 12:27

hmm a odpaliłeś silnik ? (Nie jestem pewnien czy tak się powinno ale jak płyn ma dotrzeć wszędzie bez działania pompy).
capsoft - Czw Kwi 17, 2014 13:41

Odpalalem i tez nic, dalej poziom w zbiorniczku taki sam. Wg rave to pod odpowietrznik plyn powibien sie dostac bez pompy / pracy silnika..
flapjck1 - Czw Kwi 17, 2014 14:02

otworz ogrzewanie, odkręć odpowietrznik i poczekaj chwile, ( kilkadziesiąt sekund nawet ), splynie ciecz :)
capsoft - Czw Kwi 17, 2014 17:27

Pokretlo na Cieply oraz nawiew na max? i odpalic silnik?

[ Dodano: Czw Kwi 17, 2014 17:27 ]
Ok odpowietrzylem uklad. W instrukcji jest tez mowq o tym, ze powinien mi sie wlaczyc wentylator po odpaleniu silnika. Moj chodzil ok 20 min i wentylator sie nie uruchomil. Temperatura osiqgnela odpowiedni poziom (polowa skali) i nie szlo wyzej. Czy mam moze uszkodzony termostat czy zwyczajnie zbyt krotko pracowal silnik?

komoss - Czw Kwi 17, 2014 17:42

Odpowietrzanie auta jest proste jak budowa cepa.Komplikuje się jezeli czyta się różne instrukcje i inne pierdoły jak sie odpowietrza układ.Po prostu jak masz pusty uklad włączasz autodajesz nawiew ciepły na max.Lejesz płyn do zbiorniczka.Nalej go pełny.Pierwszym razem jak nalejesz to płyn caly spłynie.Drugi raz nalewasz to prawdopodobnie juz nie bedzie spływał.Po chwili powinien poziom sie zmiejszac jeżeli nie bo może tez tak być to po prostu bierzesz do ręki ten gruby waż od chłodnicy ten górny i lekko go ściskasz.Będziesz słyszał jak płyn wpływa do chłodnicy.Sie sugeruj się strzałką temperatury bo wtedy może wariowac.jeżeli mały układ się zaleje to woda sama sie pocisnie.Wtedy będa bąbelki i poziom płynu będzie się zmieniać.Po zalaniu nagrzewnicy w kabinie nagle będzie wiać zimne powietrze.Po odpowietrzeniu układu niech sobie jeszcze chodzi.100% pewność będziesz miał jak płyn będzie się gotować.Wtedy możesz wyłączyć auto zakręcić kurek i cieszyć sie dokładnie odpowietrzonym układem.Dodam że takie odpowietrzenie skutkuje tym że przejedziesz trochę autem a w kabinie będzie już gorąco że Panienki moga sie rozbierać :D do układu powinno wejśc 6-7 litrów płynu...powodzenia
Adrian - Czw Kwi 17, 2014 17:47

komoss napisał/a:
powinno wejśc 6-7 litrów płynu
Trochę przesadziłeś chyba. ;)
Ukor - Czw Kwi 17, 2014 17:58

7L wchodzi do SD, SDi, iTD :)
Harry - Czw Kwi 17, 2014 23:37

capsoft napisał/a:
Ok odpowietrzylem uklad. W instrukcji jest tez mowq o tym, ze powinien mi sie wlaczyc wentylator po odpaleniu silnika. Moj chodzil ok 20 min i wentylator sie nie uruchomil. Temperatura osiqgnela odpowiedni poziom (polowa skali) i nie szlo wyzej. Czy mam moze uszkodzony termostat czy zwyczajnie zbyt krotko pracowal silnik?

odczekaj ok.10-15 i ponownie spróbuj