Zobacz temat - [iDT]Źródło napięcia 12V dopiero po odpaleniu silnika
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS - [iDT]Źródło napięcia 12V dopiero po odpaleniu silnika

Jordan87 - Wto Lis 19, 2013 09:23
Temat postu: [iDT]Źródło napięcia 12V dopiero po odpaleniu silnika
Hej

Przymierzam się do zamontowania u siebie podgrzewacza płynu chłodzącego aby przyśpieszyć rozgrzewanie silnika w zimowe dni.

Czy ktoś wie o jakimś przewodzie który mógł bym wykorzystać?
Nie interesuje mnie moment włączania zapłonu tylko odpalonego silnika.

Dodatkowo mam zamiar zastosować przekaźnik zwłoczny aby delikatnie opóźnić włączanie podgrzewacza.

Dzięki :)

ps. Ktoś zna wydajność prądową mojego/naszego alternatora?

Remigiusz - Wto Lis 19, 2013 12:53

Z tego co pamiętam to 80A ma wydajność altka :wink:

Co do napięcia dopiero po pracy silnika to nie ma nic takiego :wink: Ale trzeba by zrobić sobie przekaźnik i wykrywacz napięcia powyżej 13V który by załączał przekaźnik jak silnik pracuje :wink:

Moj system świateł DRL tak działa ze się dopiero załącza po kilku sekundach jak z alternatora idzie napięcie większe niż 13V :wink:

Jordan87 - Wto Lis 19, 2013 12:57

A czasem nie ma jakiejś żyły idącej z alternatora gdzie dopiero podczas pracy pojawia się 12V? Wiem że w wielu VW tak jest.

Przed chwilą też pomyślałem o kontrolce ładowania, z czego jest podawany sygnał (Komp czy alternator)?

gammathough - Wto Lis 19, 2013 21:02

Jak mi rąbnął napinacz, to problem z kręceniem kierownicą (wspomaganie) był równoległy z kontrolką aku. Także stawiałbym na alternator
rafalmis1 - Wto Lis 19, 2013 21:19

Jaki podgrzewacz będziesz stosował??
tronsek - Wto Lis 19, 2013 21:50

A nie lepiej zastosować włącznik i ręcznie włączać podgrzewacz ?? Do tego co Ty chcesz zrobić, potrzebne będzie jakieś urządzenie sterujące, które będzie włączać podgrzewacz poniżej jakiejś temp. i wyłączać po osiągnięciu przez silnik danej temperatury.
Pomysł mi się podoba.

Jordan87 - Wto Lis 19, 2013 23:01

Jak dobrze pójdzie jutro dostanę taki zestaw :)
http://allegro.pl/show_item.php?item=3724016981

Praktycznie wszystko co potrzeba jest w zestawie (włącza podgrzewacz tylko jeśli temp niższa niz 50stC
Do tego zamówiłem sobie przekaźnik zwłoczny aby o kilkanaście sekund dodatkowo opóźnić włączanie :)

rafalmis1 - Wto Lis 19, 2013 23:26

A grzałkę umieszcza się w taki sposób, że przewód z ppłynem chlodzącym rozcina się i zakłada się na grzałkę?? Wyniku czego powstaje przepływ i podgrzanie? Widziałeś juz u kogoś takie rozwiązani?? SSprawdza się??
Jak podłączysz się pod alternator, to czy przypadkiem napięcie na nim nie jest większe niż 12 V??

Jordan87 - Wto Lis 19, 2013 23:29

Niektóre auta mają coś takiego fabrycznie.

Pamiętam że dawno temu ktoś na wrocławskim spocie chwalił sie czymś takim ale włączał to ręcznie.

Zakłada się to podobno na wężu zasilającym nagrzewnicę kabiny i tak, rozcina się go i wstawia obudowę z grzałkami.

Zasilanie świec grzejnych dajesz bezpośrednio z aku, ale to że napięcie wzrasta do około 13,5V to nie problem, tak jest w każdym aucie i one są do tego przystosowane.

Brt - Sro Lis 20, 2013 00:14

Miałem ... działa to, ale szału się nie ma co spodziewać ... a i ważna rzecz ... nie podłączaj wszystkich 3 grzałek. Alternator w R tego nie wytrzyma ... 2 szt. to max. Alternator w R Sdi ma 90A. Swoja drogą, to po włączeniu podgrzewacza najszybciej sie grzeje nie wnętrze, ale właśnie alternator :P ... chwila czasu i jest gorrący :) ... Proponuję jednak ręczne sterowanie założyć ... pełna kontrola. Dwóch świec używałem na postoju przy skrobaniu szyb itp. przy wyłaczonych światłach ... po ruszeniu i włączeniu zwykle używałem już tylko jednej grzałki.
12V po odpaleniu silnika nie kojarzę .... jak juz to tylko alternator wchodzi w grę, ale raczej w prosty sposób tego nie podłaczysz.

Powodzenia.

PS. Może w końcu i do belli to założę ;)

Remigiusz - Sro Lis 20, 2013 03:35

Hehe.. Dobrze ze brt napisał bo on takie cudo mial :-) ja osobiście wydziałem to coś w zr od firqa miał to z jakiegoś innego auta :-)
Brt - Sro Lis 20, 2013 09:49

Mój podgrzewacz jest z Renówki DCi wzięty ... chyba nie muszę mówić, że przez przekaźniki to trzeba puścić ... a i można kontrolnie sprawdzic stan przewodu między alternatorem a akumulatorem. Generalnie z racji dużego obciażenia lepiej zrobić wszystko na większych przekrojach (szkoda prądu na spadki napięć) no i trzeba zwrócić uwagę na wszelkie styki, konektory itp. Na nich najczęściej zdarzają się awarie.

Powodzenia :)

AndrewS - Sro Lis 20, 2013 10:03

Brt napisał/a:
Alternator w R tego nie wytrzyma ... 2 szt. to max.


No piszą że moc cos koło 1kW

90A x 13V = 1170W także faktycznie zapasu za dużo nie zostaje :-) .
Sugerują przewody do grzałek o przekroju 2,5mm2, ja bym chyba dał 4mm2.
Ogólnie polecam dobrze przemyśleć i zaplanować prace, bo prądy sa spore i lepiej nie sfajczyć gabloty.

Brt - Sro Lis 20, 2013 10:14

ja robiłem na 4mm2 oczywiście do każdej grzałki osobno ;)
Remigiusz - Sro Lis 20, 2013 13:07

Za chwile będzie temat Rover się nagle zapalił :razz:

Ja bym się jeszcze zastanowił czy nie zrobić tego z świec żarowych ciągną około 15A/szt ~ 200W :razz:

Najlepsze by było dołożyć do tch 195zl jeszcze z 1k zl i założyć sobie webasto :mrgreen:

marcin316 - Sro Lis 20, 2013 13:15

Moc 1kW... cóż to znaczy w porównaniu z silnikiem który wydziela kilkadziesiąt kW w postaci ciepła... Za kilkaset zł (od 400 w górę) można już sobie zamontować webasto. Grzanie prądem bym sobie odpuścił, chyba że miałoby być to grzanie ON zimą ;)

[ Dodano: Sro Lis 20, 2013 13:15 ]
Remigiusz, mnie uprzedził, ale na prawdę korzystając z używanych części można się zamknąć w niższej kwocie.

Brt - Sro Lis 20, 2013 13:20

Gdybym miał miejse w belli pod maską, to pewnie już by webasto siedziało ... napewno te kilkaset W ciepła pomaga w przyspieszeniu grzania auta, ale jak marcin316, piszę, i co już wyżej napisałem ... szału nie będzie. ;)
marcin316 - Sro Lis 20, 2013 14:08

Znajomy zainstalował webasto w R200 SDi. Kto widział to wie ile tam miejsca. Jako że nie miał halogenów to siedzi w zderzaku po lewej stronie ;)
Remigiusz - Sro Lis 20, 2013 15:42

marcin316, hehe.. to juz kurcze az tak ceny webasto analogowych spadło :wink: Ja pamiętam akcje ze były cale komplety używane uniwersalny za 1.200zl na alledrogo :mrgreen:

200 na rynku Niemieckim miały co niektóre Webasta mam nawet foty montażu do tego i się normalnie jak nie ma klimy pakuje w nadkole gdzie jest osuszać :wink: Byl nawet kiedyś do kupienia do 200 komplet używany z 250€ :P

Ja tez myślę czy nie wsadzić webasta jak się można już zamknąć w 1k :wink: Na zimę to się przyda :razz:

Brt - Sro Lis 20, 2013 21:10

wiem ile miejsca jest w R200SDi ;) ... w Belli jest raczej mniej ... pewnie by sie dału upchać gdzieś, ale standardowo w bellach JTD montowali w prawym zderzaku właśnie ... ale w wersjach 16V akurat tam jest chłodnica oleju ;)

Ale polecam webasto ... widziałem jak działa i jak ktoś chce dobre grzanie na zime to tylko to ;)

Jordan87 - Wto Gru 17, 2013 09:01

Panowie, nie jest tak źle. Zmierzony pobór prądu pojedynczej grzałki 17A co daje łącznie 51A.

Udało mi się nawet znaleźć 12V które pojawia się po odpaleniu silnika. Przewód zowie się chyba wzbudzenie z alternatora.

Jeszcze tylko muszę dorobić jakąś blachę aby zamocować skrzynkę z przekaźnikami na grodzi i poprowadzić sterowanie do środka :)

edit
Jednak wzbudzenie alternatora było zbytnio obciążane i sobie odpuściłem jego zastosowanie.

Użyłem automatycznego modułu włączania świateł.


Mam dodatkowe pytanie.
Czy w starszej wersji przycisk od przeciwmgielnych lub tempomatu jest dwupozycyjny, najlepiej podświetlany?

Wtedy pod niego bym podłączył podgrzewacz i wyglądało by to oryginalnie, bez cięcia jakichkolwiek plastików :)

bizon - Wto Gru 17, 2013 10:24

Cytat:
Czy w starszej wersji przycisk od przeciwmgielnych lub tempomatu jest dwupozycyjny, najlepiej podświetlany?

od halogenow jest dwupozycyjny, od tylnych nie.

Jordan87 - Wto Gru 17, 2013 11:45

Dzięki

Nie byłem pewien bo u mnie na środkowym kokpicie przycisk od przeciwmgielnych jest jedno pozycyjny, który włącza przekaźnik.