Zobacz temat - [R75] Jak sprawdzic czujnik klimatyzacji
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Jak sprawdzic czujnik klimatyzacji

kalafior - Pią Maj 02, 2014 12:12
Temat postu: [R75] Jak sprawdzic czujnik klimatyzacji
witam

mam pytanie jak sprawdzic czujnik klimatyzacji ten na rurce wysokiego cisnienia czy jest sprawny prawidlowo dziala

wellman - Pią Maj 02, 2014 16:24

Zrobiłeś już test klimy wg. opisu stąd: https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=31544 ?
kalafior - Pią Maj 02, 2014 18:38

tak test klimy 00
wellman - Pią Maj 02, 2014 21:52

A co każe Ci sądzić, że z czujnikiem może być coś nie tak? Jakiś problem z klimą?
kalafior - Pią Maj 02, 2014 22:00

z wentylatorem dzisiaj cos mu odbilo i zaczal wlaczac sie na moment i po chwili wylaczal oczywiscie na zalaczonej klimatyzacji i na pierwszym biegu
wellman - Pią Maj 02, 2014 22:21

Tz. wentylator włączał się tylko na pierwszy bieg i później wyłączał? Gdyby włączał się na drugi (niewyobrażalnie głośny) i później wyłączał to masz na 98% rezystor, ale jeśli tylko na pierwszy to najpierw sprawdziłbym przekaźniki w sterowniku (może któryś "nie trzyma", co już miałem okazję widzieć) i wtyczki do sterownika jakimś kontaktem na wszelki wypadek potraktował.

Natomiast sprawdzenie czujnika najlepiej byłoby chyba zrobić omomierzem. Raz na wyłączonym, a później z włączoną klimą chwilę potrzymać i zobaczyć, jak będzie się zachowywać.

Na koniec jeszcze głupio zapytam, tak zapobiegawczo: klima nabita i względnie szczelna? :P

kalafior - Pią Maj 02, 2014 22:29

klima szczelna i nabita dzis sprawdzilem u klimaludka a ktore przewody od czujnika odpowiadaja za wlaczenie wentylatora bo jest ich cztery i jaki sygnal z niego wychodzi plus czy masa
wellman - Pią Maj 02, 2014 22:41

Klima włącza wentylator żółtym przewodem wchodzącym do sterownika wenta. Przewód idzie z przełącznika opisanego w RAVE jako "trinary switch" czyli właśnie to jest ten cudowny czujnik na rurce.

Zwarcie żółto/szarego do masy (czarny) powinno uruchomić went na najwyższą prędkość.
Jeśli mnie pamięć nie myli zwarcie dwóch czerwono/czarnych powinno odpalić kompresor.

Do tego poszczególne kabelki z masą na mierniku dawały takie wartości: czerwono/czarny - 12v, drugi czerwono/czarny - 3.5v, żółto/szary - 7v.

Sprawdź, jak jest u Ciebie.

kalafior - Pią Maj 02, 2014 22:49

to wlaczanie i wylaczanie wentylatora zalezalo od cisnienia w ukladzie rurka cienka robila sie goraca pozniej zalaczal sie went nastepnie rurka robila sie letnia i went sie wylaczal i tak w kolko

[ Dodano: Pią Maj 02, 2014 22:49 ]
wellman napisał/a:
Zwarcie żółto/szarego do masy (czarny) powinno uruchomić went na najwyższą prędkość.


a ktore wlaczaja 1 bieg

wellman - Sob Maj 03, 2014 00:43

No właśnie zwarcie dwóch czerwono/czarnych przy odpaleniu kompresora powinno uruchomić też pierwszy bieg. Robisz to z kluczykiem w pozycji II ale silnik nie musi być włączony (przynajmniej w dieslu).

W ten sposób sprawdzisz też, czy kompresor działa jak trzeba. No i teraz - jeśli kompresor nie działa to i I bieg się nie włączy.

Jeśli chcesz wyłącznie sprawdzić pierwszy bieg to najprostszą opcją jest po prostu włączyć odparowanie przedniej szyby. To włącza nawiew w kabinie na full, obchodzi ten "trinary switch" oraz ustawienia kompresora klimy (który pozostaje wyłączony) i załącza I bieg wentylatora. Jeśli się nie włącza - znaczy, że go nie masz (rezystor lub coś innego na tej drodze).

kalafior - Sob Maj 03, 2014 07:41

kompresor dziala jak nalezy sprawdzony na odparowaniu szyb to samo wlaczanie i wylaczanie wenta moze za niska jest temperatura na zewnatrz 7 do 10 stopni jak sprawdzalem wczoraj
dzisiaj jak poprawi sie pogoda to wezme pacjeta na warsztat

wellman - Sob Maj 03, 2014 09:31

Odparowanie szyb powinno włączyć wenta nawet, gdybyś miał na dworze -30 :-)
kalafior - Sob Maj 03, 2014 10:33

po sprawdzałem po mierzyłem na ile pozwolila mi pogoda i tak

na przewodach do czujnika klimy czarny /czerwony napiecie 3,5v na drugim czarny/czerwony 12v na zoltym 12v u ciebie bylo 7v
na pracujacym silniku i wlaczona klima na zoltym 14.5v po załaczeniu wenta napiecie 0,3v i kliknieciu w czujniku czyli zworka z masa praca na drugim biegu
bezpieczniki w skrzynce w komorze silnika sprawdzone dzialaja prawidlowo
odparowanie szyb nie załacza wenta
wychodzi ze mam brak 1 biegu nie mam rezystora wiec to odpada szczotki byly niedawno sprawdzane mialy wszystkie ok1.5 cm zostaje zrzucic zderzak i sprawdzic przekaznik 1 biegu w sterowniku zaznaczam ze jest bez plytki co jeszcze mogło sie uwalic

wellman - Sob Maj 03, 2014 12:29

Nic więcej na ten moment nie przychodzi mi do głowy.

Spróbuj jeszcze, jak już zwalisz zderzak i zdejmiesz wentylator, sprawdzić, czy pierwszy bieg będzie działał "na krótko" z akumulatorem. Jeżeli tak, zostaje przekaźnik w sterowniku.

Trochę dziwne jest, że nie masz pcb. Teoretycznie w dieslach sterowanie wentylatorem odbywa się przez sygnał modulowany o zmiennej szerokości, który jest interpretowany przez modulator na płytce. Chociaż mam pewne podejrzenie, że była jakaś wersja diesla, która miała inaczej - już kilka osób na forum pisało, że ma diesla bez płytki, jak kupiłem wenta na wymianę dla siebie też był zdjęty z diesla (2000r) i płytki nie miał.

Musiałby znaleźć się ktoś z dobrym sprzętem pomiarowym, co by bardzo dokładnie sprawdzić, jak to wygląda w wersji z pcb i bez.

kalafior - Sob Maj 03, 2014 12:35

sprawdzilem jeszcze dwie wtyczki przy nadkolu w jednej 3 pin sa napiecia 12 v 12v 3.5v druga wychodzi ze jest minusowa 2 pin czarny gruby przewod i niebieski cienki to masa od drugiego biegu nie wiem od czego jest ten drugi czarny przewod masowy moze powinien byc to plus tego nie wiem
takze plus jest prawdopodobnie wcielo gdzies mase zrobi sie cieplej sciagne zderzak i sprawdze ten sterownik wentylatora

dzelo23 - Sob Maj 03, 2014 13:29

Kalafior czy tak masz przy wentylatorze ??
kalafior - Sob Maj 03, 2014 16:50

tak taki sterownik

[ Dodano: Sob Maj 03, 2014 16:50 ]
ile wychodzi przewodow z tych dwoch kostek przy nadkolu z jednej 3 a z drugiej 2 czy jest ich wiecej

dzelo23 - Sob Maj 03, 2014 17:04

U mnie wiatrak się odpala jak włączę klime albo odparowywanie/grzanie przedniej szyby, natomiast jak mam na econ to odpala dopiero przy 105' temperatury płynu. Wygląda na to ze mam uwalony 1 bieg ale podając prąd na przekaźniki te przy wentylatorze mam dwie prędkości. Nie wiem o co chodzi, nie wiem co mogę jeszcze sprawdzić. W moim temacie o zmianie silnika jest filmik jak działa wentylator na 1 i 2 biegu, obydwa są szybkie i głośne. Na chwilę obecną czekam na sesje z t4.
kalafior - Sob Maj 03, 2014 17:33

interesuje mnie jakie napiecie jest na tym sygnalowym przewodzie fiolet/niebieski mozna tez zmierzyc w kostce przy nadkolu u mnie jest 3.5v moze jest za niskie i na tym nizej zoltym tez sygnalowym j
sknerko - Sob Maj 03, 2014 17:55

U mnie jak diabli wzięli 1 bieg to miałem złamany niebieski przewód między przekaźnikami a wentylatorem i dopiero jak zwarł do masy i oszalały mi zegary, to doszedłem, że jest coś nie tak.
dzelo23 - Sob Maj 03, 2014 21:10

Mam niesprawny miernik ale zerknę przy okazji ile tam przewodów idzie. Przerwa w przewodzie jest możliwa bo sprawdzałem przy przekaźnikach.
wellman - Sob Maj 03, 2014 22:12

dzelo23, z tego co piszesz to działa Ci prawidłowo. Wentylator odpala na I biegu przy włączonej klimie i odparowaniu szyb. Gdybyś miał uwalony pierwszy bieg to na odparowaniu szyb nie odpali wcale, a na klimie po chwili ciszy może wrzucić od razu II bieg.

W trybie econ wentylator domyślnie stoi i włącza się dopiero przy przekroczeniu wskazanej temperatury płynu chłodniczego, więc też jest ok.

Chyba, że zawsze włącza Ci się tylko na II biegu, ale wtedy to raczej nie rezystor (bo gdyby to był on to przy odparowaniu wenty by stał) a jakieś paskudne przebicie.

kalafior, w dieslu przewodów jest 5 (nie wiem jak w innych wersjach): 3 w jednej i 2 w drugiej wtyczce.

Wtyczka z trzema przewodami:
- brązowy - zasilenia, ze skrzynki bezpieczników w komorze silnika (duży bezpiecznik 80 AMP), tu powinno być 12V i on idzie prosto na (+) silnika wentylatora (więc włączanie i przełączenie prędkości odbywa się z użyciem masy)
- żółty - ze skrzynki bezpieczników w komorze silnika (bezpiecznik nr 4 [15 AMP] i główny przekaźnik wentylatora)
- niebiesko-czerwony - sygnał sterujący z ECM (3.5V)

Wtyczka z dwoma przewodami:
- żółty lub niebieski (widziałem dwie wersje) - trinary switch (czujnik klimy)
- czarny - masa

Rozumiem to tak: gdy cokolwiek zdecyduje o włączeniu wenta pojawia się sygnał na żółtym w pierwszej wtyczce, np. gdy włączysz klimę, wciśniesz odparowanie lub wzrośnie temperatura płynu chłodzącego. Taki "podstawowy sygnał sterujący".

Gdy włączysz klimę sygnał pójdzie dalej przez żółty (względnie niebieski) z drugiej wtyczki i masz I bieg.

Natomiast niezależne sterowanie z ECM (odparowanie lub temperatura płynu) idzie na niebiesko-czerwonym z pierwszej wtyczki i zależnie od szerokości sygnału (gdy jest w sterowniku płytka) będzie I lub II bieg. Jeśli płytki nie ma to pewnie będzie tutaj tylko II bieg.

dzelo23 - Sob Maj 03, 2014 22:45

Wellman jest tak jak piszesz, jedyna rzecz która mi nie pasuje to temperatura załączenia wiatraka która wynosi 105'.
wellman - Sob Maj 03, 2014 23:24

dzelo23, w K1.8 między 98 °C a 104 °C odpalany jest I bieg, między 105 °C a 112 °C odpalany jest II bieg. Natomiast przy temperaturze poniżej 98 wentylator jest wyłączony.

Nie wiem, jakie temperatura jest standardowa w 1.8, ale jeśli uważasz, że grzeje się za bardzo to czas sprawdzić płyn i chłodnicę.

dzelo23 - Sob Maj 03, 2014 23:58

temperaturę mam 90 czasem wskoczy do 94. teraz po swapie jak sprawdzałem to do 105' była cisza i dopiero przy tej temp. wiatrak się włączył. Dlatego też rozbierałem wszystko i sprawdzałem.
Tak w ogóle to sorry za wcięcie w temat i offtopa :oops: