Zobacz temat - [R214Si `97] Problem z upływnością - przekaźnik?
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise - [R214Si `97] Problem z upływnością - przekaźnik?

Qbamek - Pon Maj 12, 2014 13:02
Temat postu: [R214Si `97] Problem z upływnością - przekaźnik?
Witam kolegów klubowiczów.

Przepraszam, jeśli temat był poruszany i jest oczywisty, ale wiedza jest rozsiana po różnych postach. Chciałbym tu zebrać wszystko w całość i zasięgnąć Waszej opinii.
Po kolei:
- tej zimy zaczęły się moje problemy z odpalaniem mojego R214 Si. Na początku wiązałem to z dużymi mrozami (-25 stopni), potem z wilgocią, ale teraz wiosna w pełni, a problemy nie ustępują
- problem pojawia się zazwyczaj po nocy, lub po długim odstaniu auta (czyli przy odpalaniu na zimno), kontrolki ledwo się świecą, pompa działa, ale wolno, przekręcam kluczyk i rozrusznik niby chce zakręcić, ale robi jeden obrót i stoi. Pompowanie pedałem gazu niewiele pomaga, wygląda na problem z elektryką
- na ciepłym silniku pali od strzału
- na pych albo rozciągnięcie na lince - pali i jeździ bez problemu
- zabrałem go do mechanika, akumulator nowy - mechanik mówi, że nie ma szans, że to wina braku prądu, obstawił rozrusznik, wymieniliśmy na nówkę, problemy nie ustąpiły, potem wymieniliśmy też filtr paliwa, też marny efekt, badana upływność jest bardzo mała rzędu 0,01
- po paru rundkach do mechanika udało nam się złapać o co chodzi. Jest to problem z rozładowującym się akumulatorem. Na początku myślałem, że to może światło wewnątrz kabiny, wiązałem też to z elektryką radia czy centralnym zamkiem. Ale zupełnie przypadkiem udało nam się ustalić, że chodzi o jeden z przekaźników pod przednią maską tuż obok bezpieczników. Przy mierzeniu upływności raz usłyszeliśmy puszczający przekaźnik i to nas nakierowało na problem.
- nie wiem jak to dobrze ując bo na razie nie mam jak zrobić fotki, ale po wyłączeniu silnika nie odskakuje przekaźnik w lewym górnym rogu (patrząc na niego na wprost stojąc przed maską auta, gdzie kable podłączone są od dołu. Tych przekaźników jest tam cztery)
- Przekaźnik ten podobno (wiedza z forum) powinien sam automatycznie odskakiwć po około 30 sek od wyłączenia zapłonu. W tym czasie ustawia on silniczek krokowy w pozycji do następnego startu. U mnie to się nie dzieje i dlatego po nocy mam rozładowany akumulator. Upływność wynosi wtedy około 0,48.
- Od tego wykrycia robię tak, że jeśli zostawiam auto na dłużej niż 2-3 godziny i na całą noc, wyłączam silnik, otwieram maskę, odłączam klemę minusową od aku, słyszę wyraźnie jak przekaźnik odskakuje, podłączam klemę i zostawiam auto. Wtedy po nocy czy nawet kilku dniach nie ma najmniejszego problemu.
- Wygląda to (według wiedzy forumowej) na problem z komputerem ECU

Na forum najbardziej pomógł mi taki temat archiwalny:
https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=10379&sid=60534a78c1cb67910a1403798bb6d306

Dostępne rozwiązania:
1. Wymiana ECU na nowy sprawny, ale pociąga to za sobą wymianę stacyjki i pilota. Całe zestawy są gdzieś na popularnych aukcjach internetowych (Można próbować wymienić sam ECU, ale dużo zabawy konfiguracyjnej żeby zestroić to ze stacyjką i pilotem)
2. Wstawienie przekaźnika (najlepiej czasowego) żeby odłączał ten przekaźnik i nie pobierał prądu z aku jak auto jest wyłączone.

Pytanie do Was koledzy (aby całkowicie uzupełnić temat):
- Czy ktoś wie jak dokładnie podłączyć ten przekaźnik opisany w archiwalnym linku załączonym powyżej? Jakie systemy są podpięte pod ten przekaźnik i jak to zrobić, aby nic nie namieszać? Wiem, że odpowiedź jest w RAVE, ale ja jako mało doświadczony elektryk nie wiem nawet gdzie szukać. Będę wdzięczny za podesłanie konkretnych linków i wskazanie miejsc w RAVE, które mogę przekazać elektrykowi, aby problem usunął.

Powiedzcie też proszę czy moja diagnoza jest słuszna i pomysł ze wstawieniem przekaźnika trafiony? Ile może kosztować alternatywa - czyli wymiana kompa, stacyjki i pilota? Może polecicie kogoś na pomorzu kto jest w stanie pomóc z problemem?

Z góry dzięki za Waszą pomoc.
Kuba

1.

m35sie2 - Pon Maj 12, 2014 21:30

Nie wiem czy Ci pomogę, ale ja mam taki sam problem. Jako rozwiązanie zamontowałem po lewej stronie pod kierownicą tzw. "hebel"- czyli wyłącznik prądu (rozłącza tak jak byś zdjął klemę). Gdy wiem że nie będę jeździł przez kilka dni to wyłączam prąd i to wystarcza. Działa.

Peter

NoPE - Pon Maj 12, 2014 21:59

Elektrykowi podrzuć wszystkie schematy z RAVE - ogarnie temat.
Opis też się przyda jeśli coś rozumie z angielskiego.

Jako tymczasowe rozwiązanie możesz sobie podłączyć wyłącznik na przerwanie ujemnego potencjału z aku jak kolega m35sie2

Później przejrzę schematy i może coś znajdę ciekawego. W uszkodzony ECU nie chcę uwierzyć. :P

Qbamek - Sro Maj 14, 2014 10:14

Dzięki za odpowiedzi koledzy.

"Hebel" chciałbym zastosować w ostateczności. dużo wygodniej będzie nie pamiętać o żadnym odłączaniu aku nawet poprzez przycisk z kabiny. Przekaźnik czasowy powinien rozwiązać sprawę - mam nadzieję.

Mówisz, że to może nie być awaria ECU (MEMS)? W takim razie gdzie jeszcze można szukać przyczyny takich objawów mając na uwadze to, że opisane przeze mnie odłączanie aku pomaga?
Będę bardzo wdzięczny za konkretne odnośniki do schematów :)

NoPE - Sro Maj 14, 2014 12:40

Schematy są w RAVE i sam musisz je wyeksportować. ENGINE MANAGEMENT SYSTEM. To jest kilka stron.

Który to przekaźnik? O ile podany widok jest i u Ciebie.





Wg mnie któryś z czujników sypie (a jest ich kilka współpracujących z MEMS i ECU), masz gdzieś zwarcie w kablach albo sam przekaźnik ma problem.

Qbamek - Sro Maj 14, 2014 13:21

To jest ten przekaźnik, który zaznaczyłem czerwoną ramką na zdjęciu - załączam.
Znalazłem jeszcze w schemaciki do tego na innym forum - też załączam.

Tu jest też opis mojego problemu:
http://www.elektroda.pl/r...7484732#7484732

Czy dobrze rozumiem z tego opisu z eektrody, że wystarczy ten zaznaczony przeze mnie na czerwono przekaźnik zmienić na czasowy i problem powinien ustąpić?

NoPE - Czw Maj 15, 2014 00:50

Poczytałem trochę RAVE i niewiele wywnioskowałem ale na pewno czujnik temperatury ma wiele wspólnego z podtrzymaniem przekaźnika. Na chłopski rozum jeśli ten czujnik będzie uszkodzony, to siłą rzeczy ECU nie puści przekaźnika.
W RAVE ten czujnik nazywa się Engine coolant temperature sensor. Ja bym go sprawdził podmieniając na inny. To jest zwykły termistor w którym rezystancja maleje wraz ze wzrostem temperatury ale nie jest podana wartość graniczna. Takich info trzeba szukać w programie ECM.

I tak jak podmienisz przekaźnik na czasówkę to problem ustąpi (ale przyczyna pozostanie ;p )

Aha jest jeszcze Manifold absolute pressure sensor i on może też sypać ale czujnik ten jest integralną częścią ECU i niewiele z nim zrobisz.

Qbamek - Czw Maj 15, 2014 12:19

Mówisz o tym czujniku tak? (załączone zdjęcie)
Może faktycznie warto sprawdzić czy po jego wymianie coś się poprawi, ale nie wydaje mi się żeby był walnięty. Jakby był to bym miał też inne objawy, ale spróbuję, bo koszt niewielki :)

Dzięki za pomoc. Postaram się napisać więcej jak dotrę z RAVE do elektryka, a to może trochę potrwać. W międzyczasie może ktoś z Was wymyśli też możliwości takiego zachowania przekaźnika.

Adrian - Czw Maj 15, 2014 12:50

Czujnik temperatury zostaw w spokoju. Tak jak napisałeś - miałbyś inne objawy. :ok:
robsson78 - Czw Maj 15, 2014 13:45

Tak jak doradza Adrian czujnik zostaw bo to nie on jest przyczyną problemów.
Co do podmiany na inny termistor to nie jest to takie proste, gwint, skok gwintu, rozmiar, wartości, wszystko musi się zgadzać.
Nie warto nawet kombinować z podmianą bo można sprawdzić stary http://www.mgfcar.de/sensor/index.htm

NoPE - Czw Maj 15, 2014 16:06

właśnie o te wartości mi chodziło. W starym RAVE ich nie ma. I nie mówcie, żeby zostawił, bo jeśli czujnik podaje niewłaściwe wartości, to ECM nie będzie za niego korygował.
Przy całkowicie uszkodzonym czujniku owszem objawy będą inne ale nie jest wykluczone, że sypie w pewnym zakresie.

Ignition switch off
When the ignition is switched off, the ECM will keep the main relay energised for approximately 30 seconds while it drives the idle air control valve to its power down position, ready for the next engine start. The ECM then monitors the engine bay temperature using the ambient air temperature sensor.

Manifold absolute pressure sensor i
Engine coolant temperature sensor - te 2 czujniki na początek wziąłbym pod lupę ale róbcie co chcecie. Widzę, że u Was jak coś nie padnie całkowicie to jest sprawne.

robsson78 - Czw Maj 15, 2014 16:36

NoPE napisał/a:
air temperature sensor

Jeśli dobrze rozumiem czujnik temperatury powietrza tak, czemu nie Coolant Temperatur Sensor?

Załóżmy że czujnik ECU nie jest zepsuty tylko podaje niewłaściwe wartości, zawsze można go odłączyć (wtedy wartości pobierane są z czujnika temp. oleju silnikowego) i sprawdzić czy problem nadal będzie występował.
Sam dla sprawdzenia odpalałem zimne auto z odpiętym czujnikiem i paliło bez problemu tylko wentylator się załączał i jakoś dziwnie się jechało.

NoPE nikt nie wyklucza Twojej teorii, chodzi o to aby z dużym prawdopodobieństwem znaleźć winowajcę a nie wymieniać niepotrzebnie części.
Myślę nawet że QBamek by się ucieszył gdyby wymiana czujnika za 50 zł. rozwiązała problem.

Adrian - Czw Maj 15, 2014 16:56

NoPE,

Problemem może być usterka zielonego czujnika z kolektora dolotowego. Czujnik płynu nie ma tu nic do gadania. ;)

http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-NNK10001L

NoPE - Czw Maj 15, 2014 19:45

Adrian napisał/a:
Czujnik płynu nie ma tu nic do gadania

Nie tłumacz jego nazwy dosłownie bo wychodzą bzdury.
Tak się nazywa czujnik i tyle. NR 6 na zdjęciu.



Chłopaki ja sobie tego nie wymyślam. Tak jest napisane w RAVE i póki nie zdobędę doświadczenia muszę instrukcję traktować jak wyrocznię.

robsson78 napisał/a:
NoPE nikt nie wyklucza Twojej teorii, chodzi o to aby z dużym prawdopodobieństwem znaleźć winowajcę a nie wymieniać niepotrzebnie części.

Nie proponowałem niczego wymieniać, a sprawdzić podmieniając. Nie znałem wartości rezystancji czujnika więc zaproponowałem podmiankę ale tylko dla sprawdzenia.
robsson78 napisał/a:
Sam dla sprawdzenia odpalałem zimne auto z odpiętym czujnikiem

Tu nie o odpalenie chodzi (bo z tym nie będzie większych problemów bez czujnika) ale o trzymający przekaźnik.

[ Dodano: Czw Maj 15, 2014 19:45 ]
Adrian napisał/a:
Problemem może być usterka zielonego czujnika z kolektora dolotowego


Jeśli ten czujnik to intake air temperature sensor to się zgadzam. Niestety muszę operować nazwami angielskimi, bo nie znam jeszcze polskich odpowiedników.

Adrian - Czw Maj 15, 2014 19:52

Tak, to ten czujnik. ;)
NoPE - Czw Maj 15, 2014 20:01

ECM nie puszcza przekaźnika bo <wszystkie INPUTS z obrazka> albo sam jest uszkodzony <mało prawdopodobne ale możliwe>


Qbamek - Czw Maj 15, 2014 20:11

OK, więc podsumowując z tego co zrozumiałem powinienem z elektrykiem sprawdzić, według wartości podanych przez robsson78 tutaj: http://www.mgfcar.de/sensor/index.htm
(według rysunku wrzuconego przez NoPE)
- Czujnik NR 6 (Engine coolant temperature sensor) czujnik temperatury, o którym pisał NoPE
- Czujnik NR 13 (intake air temperature sensor) pisał o nim Adrian

Czy mogę też jakoś sprawdzić wspomniany "Manifold absolute pressure sensor"?

Czy czujniki NR 6 i 13 najlepiej sprawdzić podmieniając je na nowe, odpalić auto, zgasić i po 30 sek sprawdzić czy przekaźnik odskoczył?

Poprawcie mnie jeśli się mylę i coś pokręciłem.

NoPE - Czw Maj 15, 2014 20:43

Ok chyba wyczaiłem :P

ECM podtrzymuje przekaźnik do czasu kiedy idle air control valve nie zejdzie do zera, by umożliwić ponowne uruchomienie silnika. Zawór sypie (nie schodzi do zera) to i ECM trzyma przekaźnik bez przerwy, bo czeka na sygnał z tego zaworu.
Qbamek, sprawdź ten trop.

[ Dodano: Czw Maj 15, 2014 20:25 ]
Qbamek napisał/a:
Manifold absolute pressure sensor"?
jest w samym ECM. Tylko w silnikach VVC jest na zewnątrz.

Qbamek, skup się na czujniku nr 13 i tym idle air control valve chyba, że to jedno i to samo :/

[ Dodano: Czw Maj 15, 2014 20:43 ]
A poniżej dlaczego usterkę wiąże też z czujnikiem temperatury (pogrubione)

"During cold starting the ECM indexes the IAC valve
open slightly to provide a level of fast idle,
dependent on engine coolant temperature. As the
engine warms, fast idle is gradually decreased until
normal operating temperature is reached."


IAC = Idle Air Control valve

Adrian - Czw Maj 15, 2014 20:51

Idle air control valve to silnik krokowy. On działa na podstawie odczytów z czujnika temperatury płynu chłodzącego regulując obroty biegu jałowego. Ja bym się skupił na czujniku numer 13. ;) Wykręć go i przeczyść z syfu, który się na nim pewnie zebrał. Z tego co pamiętam, to on rzadko się psuje, ale może akurat Tobie się to przydarzyło. Obejrzyj też wtyczkę i cały przewód. Może coś jest tam uszkodzone.

Jak masz miernik, to zmierz jego oporność. Zgodnie z informacjami zawartymi tutaj http://www.mgfcar.de/sensor/ powinien on w temperaturze 24 stopni pokazywać 1,95 kOhm

NoPE - Czw Maj 15, 2014 21:26

Qbamek, reasumując:

-czujnik nr 13
-czujnik nr 6
-silniczek krokowy

Tylko gorąca prośba. Sprawdź najpierw jeden podzespół i test. Potem drugi i test. Będzie wiadomo dla innych co jest bezpośrednią przyczyną jeśli pozbędziesz się w/w usterki.

[ Dodano: Czw Maj 15, 2014 21:26 ]
Podobno silniczek krokowy zresetować można w następujący sposób
Przekręć zapłon i w ciągu 10s wciśnij 5x pedał gazu. Wyłącz zapłon.

Po tym sprawdź czy odskoczy przekaźnik :P

Adrian - Czw Maj 15, 2014 21:38

Tak się resetuje ustawienia czujnika położenia przepustnicy. ;)
Qbamek - Czw Maj 15, 2014 22:18

Zrobiłem przed chwilą test tak jak pisał NoPE (przekręcam kluczyk, zapalają się kontrolki, wciskam 5x pedał gazu i wyjmuję kluczyk). Nie wiem jaki czujnik tym sprawdziłem, ale po wyjęciu kluczyka usłyszałem charakterystyczny odgłos silniczka krokowego, więc coś się zresetowało:). Niestety po odczekaniu ponad 30 sekund przekaźnik nie odpuścił :/

Dogrzebałem się do zielonego czujnika 13. Jest mocno zasyfiony, ale ciężko dostępny i po ciemku nic z nim nie zdziałam (auto nie stoi w garażu)

Przypomniała mi się jeszcze jedna rzecz, ale nie wiem czy będzie to miało związek se sprawą. Jakiś czas po pojawieniu się problemów z przekaźnikiem raz czy dwa auto na wciśniętym sprzęgle (np na światłach) łapało wysokie obroty - 1500 rpm. Wtedy też mechanik przeczyścił mi krokowiec i od dłuższego czasu problem się nie pojawia. Tak więc problemów z przekaźnikiem nie wiązałbym z silniczkiem krokowym gdyż niedawno był czyszczony.

NoPE - Czw Maj 15, 2014 23:11

No szkoda ale już 1 element wykluczony. Działaj z pozostałymi i oby to był któryś z czujników.

[ Dodano: Czw Maj 15, 2014 23:11 ]
Adrian napisał/a:
Tak się resetuje ustawienia czujnika położenia przepustnicy

TPS to potencjometr cyfrowy?

robsson78 - Pią Maj 16, 2014 17:45

Potencjometr, sygnał analogowy.
NoPE - Pią Maj 16, 2014 22:02

Adrian napisał/a:
Tak się resetuje ustawienia czujnika położenia przepustnicy

Skoro smok analog to czegoś takiego nie da się zresetować :P
Pomijam mechaniczne sprzężenie z potencjometrem, a zdanie jako skrót myślowy.
Tak wiem czepiam się.


Przyszła mi jeszcze do głowy taka banalna przyczyna jak sypiąca stacyjka :P Może ona nie odcina z pierwszej pozycji?

Qbamek, jakieś wieści czy decydujesz się na czasówkę?


PS. Jest gdzieś schemat samego ECM, ECU albo chociaż blokowy? Wiele by to wyjaśniło.

robsson78 - Sob Maj 17, 2014 19:39

NoPE napisał/a:

Skoro smok analog to czegoś takiego nie da się zresetować :P


Tu się mylisz (reset TPS to fakt) ale dlatego że się nie zrozumieliśmy, dodatkową barierą jest język i jego tłumaczenie. Nie jestem dobry z niemieckiego wręcz przeciwnie ale po przetłumaczeniu przez translator wychodzi że ......

"Czujnik kąta przepustnicy składa się z potencjometru ,sygnał analogowy jest konwertowany napięcia przez ECM w danych pozycji pedału gazu"

NoPE - Nie Maj 18, 2014 20:36

Zwykły sygnał napięciowy 0-5V. Interpretuje to dopiero ECM.

[ Dodano: Nie Maj 18, 2014 20:36 ]
Zamieszał Adrian pisząc, że
Cytat:
Tak się resetuje ustawienia czujnika położenia przepustnicy

Otóż w żadnym wypadku.
TPS - Throttle Position Sensor- Czujnik położenia przepustnicy, zwykły potencjometr połączony z wałkiem przepustnicy.
IACV - Idle Air Control Valve - Zawór regulacji powietrza sterowany silniczkiem krokowym.

Qbamek - Pią Maj 23, 2014 11:44

Dzięki Koledzy za wszystkie wartościowe informacje.
Jestem na etapie szukania mechanika z komputerem, który odczyta mi błędy.
Mam nadzieję, że coś tam wyjdzie.
Jak nie to wracam do sprawdzania 2 czujników opisanych wcześniej.

Dam na pewno znać jak rozwija się sytuacja, ale może to trochę potrwać :)

[ Dodano: Wto Maj 20, 2014 09:01 ]
Krótki update informacji:

Byłem wczoraj na komputerze (udało się podłączyć pod jakiegoś boscha) i znalazł 4 błędy silnika. Niestety zanim zdążyłem je wszystkie zapamiętać mechanik je skasował. Pamiętam że było coś o czujniku temperatury, ale to akurat możliwe, bo pewnie błąd wyskoczył jak sam go nieraz odłączałem i odpalałem auto bez czujnika.

Umówiliśmy się więc, że do czwartku pojeżdżę i zobaczymy jakie nowe błędy wskoczą w komputer. W czwartek znów go sprawdzimy oraz pobadamy upływności na różnych czujnikach i urządzeniach.
(samo skasowanie błędów oczywiście nie pomogło, bo wczoraj znów musiałem odłączyć klemę, aby przekaźnik odskoczył).

Jakby co to w odwodzie znalazłem jeszcze komputer T4 w Gdańsku (serwis Honda na ul. Gen. Hallera - wcześniej serwis Rover). Taka przyjemność kosztuje u nich 150 pln, ale na razie spróbuję u tego mechanika z boschem.

[ Dodano: Pią Maj 23, 2014 11:44 ]
Panowie! Kolejny update informacji.
Wygląda na to, że winowajcą jest czujnik temperatury.

Oto co zdarzyło się w tym tygodniu:
- badanie komputerem - skasowanie 4 błędów
- normalna jazda przez 4 dni z odpinaniem klemy
- sprawdzenie komputerem - zero błędów
Teraz najciekawsze:
Po skasowaniu błędów i odłączeniu czujnika na rozgrzanym silniku jego oporność wynosiła 500, czyli trochę inna wartość niż podana w linku przez was.
Ale wystarczyło tylko odłączyć czujnik, odpalić auto (przekaźnik załapał) po paru sekundach wyłączyć auto i wyjąć kluczyk ze stacyjki (czujnik temperatury cały czas odłączony) i przekaźnik po dosłownie paru sekundach sam odskoczył!

Jestem trochę zły, bo przecież robiłem wcześniej takie testy jako jedne z pierwszych i przekaźnik nie odskakiwał prawidłowo na rozłączonym czujniku temperatury. Podejrzewam więc, że problem był też w błędach jakie były w komputerze. Z błędami ten test mi nie zadziałał. Jak już miałem w komputerze 0 błędów ten test zadziałał.
(a może faktycznie psuł się z czasem, pokazywał różne wartości, aż w końcu ostatnio padł całkowicie)

Wymieniam w przyszłym tygodniu czujnik temperatury :) Mam nadzieję, że problem już się nie powtórzy :)

Dzięki serdeczne za pomoc w rozwiązaniu problemu, a przyczyna okazała się oczywista i standardowa.

NoPE - Wto Cze 03, 2014 19:29

Znaczy się miałem rację pisząc, że to jeden z czujników temp?
NoPE napisał/a:
na pewno czujnik temperatury ma wiele wspólnego z podtrzymaniem przekaźnika. Na chłopski rozum jeśli ten czujnik będzie uszkodzony, to siłą rzeczy ECU nie puści przekaźnika.
W RAVE ten czujnik nazywa się Engine coolant temperature sensor. Ja bym go sprawdził podmieniając na inny. To jest zwykły termistor w którym rezystancja maleje wraz ze wzrostem temperatury ale nie jest podana wartość graniczna. Takich info trzeba szukać w programie ECM. .


NoPE napisał/a:
A poniżej dlaczego usterkę wiąże też z czujnikiem temperatury (pogrubione)

"During cold starting the ECM indexes the IAC valve
open slightly to provide a level of fast idle,
dependent on engine coolant temperature. As the
engine warms, fast idle is gradually decreased until
normal operating temperature is reached."

robsson78 - Wto Cze 03, 2014 21:21

Oby na tym się zakończyło. Swoją drogą dodam że na tym forum padły już setki czujników i nigdy nie słyszałem żeby ktoś miał z tego powodu takie objawy.
Qbamek - Sro Cze 04, 2014 10:58

Tak NoPE, Miałeś rację.
Był to dokładnie czujnik nr 6 ze schematu.
Powiedziałbym, że jest on padnięty do połowy, bo na przykład wiatraki przy wysokich temperaturach włącza jak trzeba.

Jedyne co mogę dodać po niemal 2 tygodniach obserwacji to to, że przekaźnik nie odskakuje po maks 30 sekundach, ale czasem zabiera mu to parę minut.
Ale na razie nie przyłapałem go na dłuższym czasie stykania niż 5 minut.

Tak więc wszystko póki co jest OK, problem ustąpił, nie montuję "hebla" i mogę spokojnie auto zostawić nawet na parę nocy bez odłączania klemy :)

Dzięki raz jeszcze za pomoc. (mam nadzieję, że nie będzie nawrotów :) )

NoPE - Sro Cze 04, 2014 15:48

Komputer jest ustawiony na x% tolerancji na informacje z czujników (tutaj chyba 4% tolerancji). Także cholera wie, co na 100% jest przyczyną. Ale już wiemy, że przegląd czujników i reset błędów w kompie to dobra droga.
Fajnie, że rozwiązanie usterki doprowadziłeś do końca. Ceni się :ok: