Zobacz temat - [r75] wyswietlacz w liczniku przestal dzialac
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [r75] wyswietlacz w liczniku przestal dzialac

dawidd - Pią Paź 03, 2014 17:09
Temat postu: [r75] wyswietlacz w liczniku przestal dzialac
Witam
Mam taki problem z wyświetlaczem w ipk. Wyjmowałem zegary żeby naprawić martwe linie na wyświetlaczu. Podpinałem 2-3 razy rozebrane zegary i tylko biała wtyczkę. Wszystko grało. Po złożeniu ich do kupy i zamontowaniu, wyświetlacz w ogolę nie działa. Nie ma nawet podświetlania samego wyświetlacza ( reszta podświetlania działa i wyświetlacz z licznikiem km tez działa). Zastanawiam się czy uszkodzeniu mógł ulec sam liczniki czy może BCU, LSM lub coś innego ? Podczas gdy zegary były wpięte i włączone wyciągnięciem biała wtyczkę, chociaż nie wiem czy to mogło mieć wpływ na usterkę.
Czy idzie te zegary uruchomić na stole? Na które piny w białej wtyczce trzeba by podać zasilanie żeby sie uruchomiły?

[ Dodano: Pią Paź 03, 2014 16:58 ]
podmiana LSM nic nie wniosła wiec to można wykluczyć

[ Dodano: Pią Paź 03, 2014 17:09 ]
będę mial niedługo zegary z wyświetlaczem ale z benzyny - czy można takie wpiąć żeby sprawdzić działanie wyświetlacza? Odpala one w dieslu?

AdaskoC - Pią Paź 03, 2014 17:43

dawidd napisał/a:
będę mial niedługo zegary z wyświetlaczem ale z benzyny - czy można takie wpiąć żeby sprawdzić działanie wyświetlacza? Odpala one w dieslu?


Odpali bez problemu.

dawidd - Pią Paź 03, 2014 21:08

to właściwie czym sie różnią liczniki z diesla i benzyny? tarczami z podziałką obrotów i km/h ?

[ Dodano: Pią Paź 03, 2014 21:08 ]
dla zasady sprawdzilem wszystkie bezpieczniki w komorze i pod schowkiem - i nic. Co steruje włączaniem wyświetlacza w zegarach?

longer86 - Pią Paź 03, 2014 21:10

Różnią się tarczami to wszystko. Reszta jest programowana
MaReK - Pią Paź 03, 2014 22:12

Steruje także oprogramowanie i konfiguracja w eepromie. A Ty jeśli dłubałeś przy taśmie łączącej PCB z LCD to może uwaliłeś masę, albo zasilanie. Naprawianie tego w domowych warunkach nie ma sensu, bo kończy się właśnie tak. Lepiej już oddać do człowieka, który robi to profi. i przy okazji bierze za to uczciwe pieniądze.

Różnice w zegarach są następujące:

- LCD / IKONKI
- podświetlenie zegarów MG(lift/przedlift) / ROVER
- rozkładem ikon pomiędzy LCD a TRIP (halogeny przednie, fotelik z dzieckiem)
- cyferblaty (diesel/benzyna oraz europa/anglik)

Zegary podłączysz bez problemu na stoliku i jak masz jakiś mikroswitch możesz zrobić coś a'la manetkę ;) Konfiguracja w eepromach steruje również skalą obrotomierza, prędkościomierza, paliwomierza, temperaturomierza ;)

Pozdrówki,

dawidd - Sob Paź 04, 2014 06:07

które piny w zegarach to zasilania a w które trzeba by switcha podpiąć?
MaReK napisał/a:
Naprawianie tego w domowych warunkach nie ma sensu

gdyby przestał działać tylko wyświetlacz to się zgodzę - moglem uszkodzić, ale przestało działać tez podświetlanie, a ono z taśmą nie ma nic wspólnego, bo podświetlają wyświetlacz diody lutowane do płyty pcb.

SeniorA - Sob Paź 04, 2014 10:15

dawidd napisał/a:
które piny w zegarach to zasilania
w 18 pinowym pin 6 z aku 12V , pin 7 i 8 po stacyjce i pin16 z immo przy rozruchu , masa pin9. W 12 pinowym masa pin3.
MaReK - Sob Paź 04, 2014 10:26

Aaa.. ja zrozumiałem, że nie działa podświetlenie LCD - czarno na ekraniku - i pytasz co nim steruje. Do tego sprowadzała się moja odpowiedź.

Nie wiem co robiłeś w zegarach i w jaki sposób :) ?

Czasami podnosząc układ 93S56 można strumieniem szerokiego powietrza odlutować inne elementy na płycie. Przy zbyt długim grzaniu mogą odpaść też elementy z drugiej strony płytki.

A czy inne elementy takie jak panel klimy, zegarek są podświetlone i potencjometr na LSMie działa?

biała wtyczka:

pin 9 - masa
pin 6,7,8 oraz 16 - 12v

pin 1 - podświetlenie przychodzące z LSM'a - więcej na ten temat w temacie kolegi alpacino odnośnie zaginionego "podświetlenia zegarów".

czarna wtyczka:

pin 9 - switch na TRIPa (zwarcie do masy)

SeniorA - Sob Paź 04, 2014 12:13

MaReK napisał/a:
oraz 16 - 12v
ja tego nie podałem bo to jest tylko impuls przy zadziałaniu EWS i rozrusznika.
MaReK - Sob Paź 04, 2014 14:00

SeniorA napisał/a:
ja tego nie podałem bo to jest tylko impuls przy zadziałaniu EWS i rozrusznika.

A możliwe. Nie mam pod ręką schemy i rozpiski pinów, patrzyłem na wtyki i przewody jakie mam podłączone do swojego stanowiska testowego dla zegarów.

Skoro piszesz, że to tylko na potrzeby EWS'a to pewnie przez sławny bezpiecznik F6 z poprzedniego tematu ;) Czyli napięcie tam pojawia się w momencie odpalania silnika.

SeniorA - Sob Paź 04, 2014 15:10

MaReK napisał/a:
Skoro piszesz, że to tylko na potrzeby EWS'a
to nie na potrzeby EWS , tylko EWS daje na potrzeby IPK i ECM.

[ Dodano: Sob Paź 04, 2014 15:10 ]
MaReK napisał/a:
pewnie przez sławny bezpiecznik F6
no tak , dlatego to pominąłem.
MaReK - Sob Paź 04, 2014 15:55

SeniorA napisał/a:
to nie na potrzeby EWS , tylko EWS daje na potrzeby IPK i ECM.

A wiesz coś więcej na temat tego połączenia? Bo z tego co pamiętam w/g RAVE'a starszego to połączenie występuje, a w/g nowszego nie ma już tego na schemacie. Po wyjęciu F6 tak jak wspominałem nic się nie dzieje. Jeśli transponder nie rozpozna pestki, to przy próbie uruchomienia auta nic się nie dzieje szczególnego - po prostu nie kręci.

SeniorA - Sob Paź 04, 2014 16:20

MaReK napisał/a:
Po wyjęciu F6 tak jak wspominałem nic się nie dzieje. Jeśli transponder nie rozpozna pestki, to przy próbie uruchomienia auta nic się nie dzieje szczególnego - po prostu nie kręci.
dzieje się np. to , że kierowca na wyświetlaczu dostaje info , że immo jest włączone i niemożliwe jest uruchomienie silnika.
W polifcie obwody są inaczej zabezpieczone i są 54 bezpieczniki.

MaReK - Sob Paź 04, 2014 18:28

Taki symbol przedostaniesz na LCD jak rozsynchronizuje się kod immo pomiędzy ECM a EWS. Przynajmniej w przypadku diesla (zarówno polift, jak i przedlift). Czy się wyświetli jak nie będzie bezpiecznika F6 nie wiem. Ale sądzę, że tak bo to przecież idzie po szynie komunikacyjnej - jak reszta komunikatów.
SeniorA - Sob Paź 04, 2014 18:47

MaReK napisał/a:
Taki symbol przedostaniesz na LCD jak rozsynchronizuje się kod immo pomiędzy ECM a EWS.
MaReK, nie tylko , dobrze napisałeś wyżej :
MaReK napisał/a:
Jeśli transponder nie rozpozna pestki,
jest to sposób do ochrony przed kradzieżą.
MaReK - Sob Paź 04, 2014 18:58

Możesz zrobić test. Zostaw transponder w domu i sprawdź.
Mam przekonanie, że nie dostaniesz komunikatu, po prostu EWS nie pozwoli dać prądu na rozrusznik i tyle. Inaczej będzie jeśli transponder zostanie rozpoznany, ale kod pomiędzy ECM a EWS nie będzie taki sam, wtedy dostaniesz komunikat na LCD. Przekreślony symbol silnika z napisem Engine disabled z tego co pamiętam.

Chyba że inaczej zachowuje się benzyna niż diesel.

dzelo23 - Sob Paź 04, 2014 22:40

:mrgreen: Zmieniając obudowę pilota zapomniałem o pestce, została w starej obudowie w kieszeni, myślałem że coś popsułem przekładając płytkę bo wyskoczył mi engine disabled. Teraz aż sprawdziłem z ciekawości czy dalej tak jest po zmianie silnika i na wyswietlaczu wyskakuje komunikat i przekreślona ikonka silnika.
SeniorA - Sob Paź 04, 2014 23:11

"Możesz zrobić test. Zostaw transponder w domu i sprawdź.
Mam przekonanie, że nie dostaniesz komunikatu"

nie raz widziałem taki test i nie jest tak jak myślisz. Jeden klient nie mógł odpalić (mając równocześnie ikonkę z komunikatem), tylko z powodu fikuśnego etui na kluczyku.Po odpięciu etui silnik odpalił bez żadnej senchronizacji EWS z ECM i ikonka z napisem zniknęła.
dzelo23, też ten test zrobił.

[ Dodano: Sob Paź 04, 2014 23:11 ]
Ale też znalazłem coś o tym w RAVE ( potwierdzenie mojej opinii ) :Instrument pack
The instrument pack is the gateway for all the Bus-systems and it is through this gateway that
diagnostic and programming equipment communicates with the EWS-3 system. The EWS-3
communicates with the ECM using a unidirectional link and with the rest of the vehicle via the K-Bus-
system.
On highline instrument packs, ’Engine Disabled’ will be displayed on the message centre when the
ignition is on and either no key or a wrong key is detected. If the transponder in a correct key is
faulty, ’Engine Disabled’ will be displayed and the vehicle will not start.

MaReK - Nie Paź 05, 2014 00:35

Być może takie zachowanie jest w przypadku silników benzynowych i sterowników silnika pochodnych z motorolli. W dieslu tak się nie dzieje. Zarówno w przedliftowym i poliftowym.

Jak zamienię obudowy pilotów, to nie odpalę, bo na rozrusznik nie pójdzie prąd. W EWS zapisze się błąd. Jak pilot będzie kompletny, a np. zamienię na chwilę sterownik ECM wtedy będzie kręcił, ale nie odpali i spowoduje wyświetlenie się owej ikonki, a w sterowniku silnika zapiszę się błąd o braku synchronizacji.

Zrobię doświadczenie w poniedziałek - albo jutro :)

Nadal jednak nie rozumiem sensu istnienia tego obwodu z F6 ;)
Jakie ma zadanie i co ma się dziać jak jest sprawny/bądź nie.
I nie mogę się tego nigdzie doczytać.

SeniorA - Nie Paź 05, 2014 08:16

MaReK napisał/a:
Nadal jednak nie rozumiem sensu istnienia tego obwodu z F6
Jakie ma zadanie i co ma się dziać jak jest sprawny/bądź nie.
I nie mogę się tego nigdzie doczytać.
W IPK jest"węzeł" komunkacji multipleksowej i moim zdaniem musi być informacja , że silnik został prawidłowo uruchomiony. Po za tym jak już pisałem w temacie alpacino o podświtlaniu , obwód jest potrzebny do diagnostyki i prgramowania i jak myślę do liczenia bezbłędnych uruchomień silnika do kasowania wcześniejszych błędów z pamieci komputera także diagnostycznego (poz. 14.0 ).

[ Dodano: Nie Paź 05, 2014 08:16 ]
w RAVE można się coś doczytać :
Communication
There are two databus circuits which connect directly to the ECM:
l CAN bus: used for high speed applications such as ECM, EAT ECU and traction control functions.
l ISO 9141-2 K line: used for communication with TestBook and other diagnostic tools using Keyword 2000
protocol.
Units on the K bus, such as the BCU and ATC ECU, interface with the ECM through the instrument pack.
When the engine is cranked, the instrument pack (C0230) provides the immobilisation ECU
(C0059) with an engine cranking signal via fuse 6 of the passenger compartment fuse box
(C0582 & C0581) on a W/R wire.
When the ignition switch is turned to the 'crank' position, current flows across the switch
(C0028) to the engine immobilisation ECU (C0059) on a W/R wire. If the engine has been
re-mobilised correctly, the engine immobilisation ECU (C0059) will supply a feed to fuse 6
of the passenger compartment fuse box (C0581) on a W/R wire. Fuse 6 (C0582) then
supplies the instrument pack (C0230) with an engine cranking signal on a W/R wire.

MaReK - Nie Paź 05, 2014 12:08

SeniorA napisał/a:
W IPK jest"węzeł" komunkacji multipleksowej i moim zdaniem musi być informacja , że silnik został prawidłowo uruchomiony.

To nie ulega wątpliwości. Odłączenie IPK od auta spowoduje całkowity brak komunikacji z jakimkolwiek modułem - sprawdzone.

Natomiast wracając do ikonki ENGINE DISABLED - muszę przyznać, że po prostu jestem głupi i zbyt szybki :) Oczywiście, że w dieslu też się to pojawi, tylko trzeba troszkę poczekać, ponieważ diesel wyświetla w momencie przekręcenia zapłonu info o grzaniu świec, potem znika i chwilę trwa zanim pojawi się kolejny komunikat. Dzisiaj wykonałem test i zwracam honor, bijąc się w pierś. Znowu potwierdziło się, że z SeniorA nie ma co wchodzić w dyskusję, bo on zawsze ma rację ;)

Natomiast zrobiłem próbę z wyjętym bezpiecznikiem F6. Niestety żadnych ciekawych informacji nie mam. Po prostu mogłoby nie być tego bezpiecznika. Przejechałem 22Km, żadnych błędów w ECM ani w EWS nie było. Wszystko zachowywało się normalnie.
Po przyjeździe sprawdziłem jeszcze kanał komunikacyjny pomiędzy modułami. Podłączyłem interfejs diagnostyczny INPA/BMWSCanner i bez problemu łączyłem się z każdym możliwym modułem w aucie - szczególnie IPK i EWS.

A F6 jak rozumiem ma zapobiegać ponownemu rozruchowi w momencie kiedy silnik jest uruchomiony?

dawidd - Sro Paź 08, 2014 06:42

dzięki za podpowiedzi co do zasilania licznika.
Mam jeszcze pytanie:
Czy przekładając eprrom 93S56 ze swojego starego uszkodzonego licznika do drugiego anglika od benzyny będzie to chodzić?
Na razie pytam tylko teoretycznie, bo jeszcze nie miałem czasu podjąć próby naprawy starego licznika.
I druga rzecz - Marek pisałeś ze duże LCD w licznikach benzyna /diesel są inne. Czy to pewna informacja? Czym się różnią?

MaReK - Sro Paź 08, 2014 07:21

Gdzie tak pisałem ;) ?
I o co chodzi konkretnie? O LCD same wyświetlacze czy całe zegary.

Zegary jako moduł różnią się cyferblatami to na pewno oraz konfiguracją (zawartością) EEPROM.

Różnica w modułach może być też sprzętowa - np. ikonka od halogenów przednich zamiast fotelika. Oczywiście co za tym idzie, to inny konfig.

Jak Ci się nie uda naprawić zegarów, możesz odlutować LCD od płyty i go przekazać za drobną opłatą Panu z ACEEFu - jeśli będzie zainteresowany ;)

Pozdrawiam,

dawidd - Sro Paź 08, 2014 09:25

MaReK napisał/a:
Różnice w zegarach są następujące:

- LCD / IKONKI


tak to zrozumiałem, ale ok jeśli lcd w benzynie i dieslu są takie same to pasuje.

A co z tym przełożeniem epromu z diesla do benzyny - zagra?
Dzis maja mi przyjść zegary z benzyny z ponoć 100% sprawnym lcd. Jeśli nie naprawie swoich starych zegarów to właśnie chciałem przełożyć eprom cyferblat i lcd

MaReK - Sro Paź 08, 2014 12:48

Jeśli Ty miałeś LCD i te też będą miały LCD to jest 90% szans, że zagra.
10% też zagra, z tym że mogą być jakieś różnice wynikające z hardware.

Pozdrawiam,

dawidd - Sro Paź 08, 2014 13:02

nie czekając na odp przełożyłem eproma i wszystko gra poza ikonka przednich halogenów. Nie zapala się. W zegarach z benzyny w tym miejscu był fotelik z dzieckiem. Nie sprawdzilem sobie czy jest tam dioda czy może puste miejsce.
Pytki na oko sa takie same poza kolorem laminatu. U mnie był zielony a w tych z benzyny pomarańczowy.

MaReK - Sro Paź 08, 2014 13:22

Posiadałem tajemną wiedzę kiedyś jak włączyć info o przednich halogenach zmianą konfiguracji w eeprom. To był jeden bajt chyba - nie pamiętam. Wtedy info o włączonym halogenie pokazuje się na LCD tak - jak ten z tyłu.

Innym rozwiązaniem jest wpięcie się pod któryś PIN z lsm'a diodą.

Pozdrawiam,

dawidd - Sro Paź 08, 2014 13:46

zmiana bajtu była by ok.
Ale zastanawia mnie czemu na tych nowych zegarach nie działa podświetlanie tej ikonki skoro na starych działało, a eprom przełożony. Patrzałem na foto płytki z zegarów które tez miały zamiast ikonkę halogenów ikonkę fotelika i jednak w tym miejscu jest dioda - wiec czemu nie świeci? Nie możliwe żeby producent wstawił diodę a nie wstawl np rezystora czy jakiegoś tranzystorka sterującego nią.

[ Dodano: Sro Paź 08, 2014 13:46 ]
sprawdzilem jeszcze zegary swoje stare z diesla z ikonka halogenów i już wlutowanym epromem z benzyny. Na teście zegarów ikonka od halogenów zapal się, wiec to czy ona świeci czy nie nie jest kwestia epromu tylko czegoś innego.
Moze faktycznie w zegarach gdzie nie było halogenów przednich nie ma jakiegoś opornika przed dioda - sprawdzę to przy okazji jak jeszcze raz je wyciągnę

MaReK - Sro Paź 08, 2014 14:00

Może kwestią eepromu nie jest ikonka pomiędzy trip1 a LCD. Na pewno kwestią konfiguracji w eepromie jest wyświetlenie tej ikonki na LCD.
dawidd - Sro Paź 08, 2014 14:24

MaReK, jesteś w stanie dokopać sie do tej "wiedzy tajemnej" i wskazać który bajt trzeba by zmienić żeby było info halogenów na lcd?
MaReK - Nie Paź 12, 2014 22:43

dawidd, nie mam kiedy niestety. Ale mógłby pomóc kolega jedyna czyli obecnie MiReK. Jemu robił taki przeszczep w Zatorze na spocie lokalnym i wtedy udało nam się taką opcję uzyskać. Gdyby z jego zegarów odczytać ROM na pewno dużo szybciej odnalazła by się szukana dana ;) Spróbuję do niego napisać. Może pomoże jeszcze kolega dzieju.

Pozdrawiam,

dawidd - Pon Paź 13, 2014 21:36

ok, dzięki. Póki co jeżdżę bez info o halogenach