Zobacz temat - [R75] Grzanie się silnika - wentylator się nie załącza.
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Grzanie się silnika - wentylator się nie załącza.

KrzysztofWalia - Sro Kwi 01, 2015 13:34
Temat postu: [R75] Grzanie się silnika - wentylator się nie załącza.
Witam, od pewnego czasu mam problem z układem chłodzenia mojego r75. tzn. "gotuję" mi się płyn chłodniczy i nie załącza wentylator pierwszego biegu. Czytałem już troszkę na forum i jest tego dużo, jednak prosiłbym doświadczonych kolegów od sugestie od czego zacząć.... czy od razu rozkręcać zderzak i dobierać się do wentylatora czy może warto coś jeszcze sprawdzić.
longer86 - Sro Kwi 01, 2015 15:25

jeżeli temperatura idzie w górę, a wentylator ani drgnie to gdzie szuakać innej przyczyny jak nie pod zderzakiem? Obojętnie co by sie nie działo jeśli temperatura jest za wysoka to wentylator musi sie załączyć, zacznij od tego, jak nie pomoże to wtedy bedzie sie szukac dalej
KrzysztofWalia - Sro Kwi 01, 2015 15:46

Byłem dziś na szrocie i wołają sobie za kompletny wentylator po 70 zł, pytanie mam czy jest jakiś sposób na sprawdzenie go czy jest sprawny tzn. czy działają oba biegi... ? lub na co ew. zwrócić uwagę przy wybieraniu spośród paru ?
dzelo23 - Sro Kwi 01, 2015 15:51

W 1.8 wentylator startuje przy 105'. Ja bym zaczął od sprawdzenia czy włączy się na klimie, później odpiął bym wtyczkę z czujnika temperatury płynu, w obydwu przypadkach wentylator powinien wystartować.
Jeżeli nie działa to wówczas bezpieczniki do sprawdzenia a następnie puszka na obudowie wentylatora a do tego już zderzak trzeba zdjąć (kilka minut to zajmuje).

[ Dodano: Sro Kwi 01, 2015 15:51 ]
ja sprawdzałem tak https://www.youtube.com/watch?v=Vp5VNWp0KA4
kawałkiem kabelka.

KrzysztofWalia - Sro Kwi 01, 2015 16:15

Jak włączę klimatyzację to nie startuje, bezpieczniki te przy silniku są ok, włącza się wentylator ale chyba ten 2 bieg, bo jeżeli się nie mylę to w silnikach serii k 1.8 są dwa biegi , w dieslach i silnikach powyżej 2 l już 3

edit:

Czy są jakieś bezpieczniki do sprawdzenia w kabinie ?

longer86 - Sro Kwi 01, 2015 16:39

70 zł za wentylator? pytanie na ile sprawny bo jak oryginał z rovera to strasznie tanio
KrzysztofWalia - Sro Kwi 01, 2015 18:06

Generalnie to ze szrotu spośród 10 aut r75 można sobie wybrać i wyciągnąć, tylko czy sprawne to właśnie nie wiadomo, dlatego pytam czy da się jakoś bezpośrednio pod akumulator podłączyć by sprawdzić te biegi czy się załączają. Mam duży kurcze problem z chłodzeniem .... nie załącza mi sie wentylator już wcale ... a temp na "liczniku" wskazuje 120.... masakra.... chłodnica chłodna ... to dobrze? .... zastanawiam się czy zdaża się że ten czujnik temp silnika psuje się ? i jakie były by objawy, .... czy on też odpowiada za termostat ? ... dołączam zdjęcie proszę o opinie.


Zdjęcie

Widzę że kolega z Mosiny ja pochodzę z Stęszewa. :)

longer86 - Sro Kwi 01, 2015 18:14

No proszę wlkp rośnie w sile. Wracając do tematu... Wentylator szli by sprawdzić, tylko trzeba by się dostać pod zderzak przy kole po stronie kierowcy, tam idzie wiazka przewodów... Trzeba by zajrzeć do rave i sprawdzić kable. A powiedz mi gdzie ten szrot z 10 roverami, może bym kilka gratów przygarnal ;) dobra juz wiem. Na wyspy po graty nie pojadę :p
KrzysztofWalia - Sro Kwi 01, 2015 18:21

Okolice Chester Uk, niestety... co byś konkretnie potrzebował ?... (daj na priva)
czy rzuciłeś okiem na zdjęcie czy tak powinno to wyglądać jeżeli chodzi o układ chłodzenia bo próbuję ogarnąć to autko, jutro będę na szrocie po ten wentylator, i może przy okazji warto było by coś w gratisie pobrać w celu sprawdzenia, np. ten czujnik temp. albo i termostat... tylko być może on jest ok, ....

longer86 - Sro Kwi 01, 2015 18:30

Jesli temperaturę na zegarach masz wysoka to z ecu idzie sygnał na wentylator.
KrzysztofWalia - Sro Kwi 01, 2015 18:47

... zasugeruj co byś zrobił w tym wypadku, za co się chwytać ? ew. w jakiej kolejności ?


jutro podłącze inny wentylator... i zobaczymy co dalej....

dzelo23 - Sro Kwi 01, 2015 20:29

https://forum.roverki.eu/files/circalloy3_216.gif
Tu masz obieg z termostatem PRT, dziwne że u ciebie wąż wychodzący z głowicy jest ciepły a te niżej gorące.
A poziom płynu jest taki jak trzeba ?

SeniorA - Sro Kwi 01, 2015 20:53

KrzysztofWalia napisał/a:
masakra.... chłodnica chłodna ... to dobrze? ..
nie dobrze . Trzeba na początek dobrze odpowietrzyć , może też chłodnica zakamieniona, termostat.

[ Dodano: Sro Kwi 01, 2015 20:53 ]
dzelo23 napisał/a:
Ja bym zaczął od sprawdzenia czy włączy się na klimie, później odpiął bym wtyczkę z czujnika temperatury płynu, w obydwu przypadkach wentylator powinien wystartować.
od tego zacząć.
KrzysztofWalia - Czw Kwi 02, 2015 16:00

no właśnie.... ostatnio 2 tyg. temu wymieniałem olej wraz z filtrami, miałem problem z ciśnieniem oleju - na wolnych obrotach zapalała się lampka w kabinie i spadały obroty na biegu jałowym aż gasł, auto do mechanika... i mechanik zrobił wymianę: Olej wraz z filtrami, Świece zapłonowe, kolektor ssący, i wymienił płyn chłodniczy wraz z odpowietrzeniem. i do tej pory było ok. Ostatnio wracałem z pracy autostradą może 15 km bez większych szaleństw czy katowania silnika, gdy dojechałem do domu i zgaszeniu silnika zobaczyłem "dymek" z pod maski, okazało się że przewód chłodniczy łączący chłodnicę z termostatem pękł zdjęcie
przewód wymieniłem, uzupełniłem płyn chłodniczy, postanowiłem odpalić autko najpierw przed domem sobie chodziło na jałowym biegu z 30 min i ok, wskaźnik temperatury w normie, to postanowiłem do sklepu skoczyć, i tu po przejechaniu może 50 metrów wskaźnik temperatury wskoczył o dużo za dużo na 3/4, po 5 m zatrzymałem auto na jakimś podwórku i otworzyłem maskę, i tam z pod korka od pojemniczka wyrównawczego para i woda do tego przewód chłodniczy górny z silnika do chłodnicy obok ( pojemniczka wyrównawczego ) cały drżał/bomble jakby myszy tam biegały..... wentylator chodził jeszcze wtedy jak odkurzacz (2 bieg) ... dziś odpaliłem na chwilę auto by sprawdzić wentylator, po odpaleniu klimy czy nawiewów nic zero reakcji... zrobiłem test klimy jeszcze i fc ... 00 ....

jutro mam zamiar wymontować wentylator z auta na szrocie, kupić nowy czujnik temperatury silnika oraz termostat....

[ Dodano: Czw Kwi 02, 2015 16:00 ]
Sprawdziłem wentylator i przy uruchamianiu klimatyzacji się nie załącza, ale po odpięciu wtyczki załącza się, czyli rozumiem że nie wszystkie biegi działają ?

longer86 - Czw Kwi 02, 2015 20:45

to jeśli nie zrobiłeś zakupów a lubisz majsterkować możesz pobawić się w otwarcie wentlatora i zobaczyć w jakim stanie są szczotki, albo jak masz tanio sprawny to podmienić
KrzysztofWalia - Pią Kwi 03, 2015 12:41

mój wczoraj wymontowałem, dziś rzucę okiem na szczotki i zobaczymy w jakim są stanie.

Mam dla ciebie te gumy 6 szt. chromów niestety nie było wyśli mi adres na priva to prześlę ci na adres.


Dołączam zdjęcie szrotu cała alejka roverów od 25 , 45 , 75 :) Zdęcie szrotu

longer86 - Pią Kwi 03, 2015 14:07

zdjecie jak z raju :) ile za te gumy?
KrzysztofWalia - Pią Kwi 03, 2015 21:13

gumy wyślę ci na zajączka gratis jedynie przesyłka... ale to będzie pewnie z 2 funty także niema sensu żebyś mi cokolwiek przelewał, mogę wysłać do ciebie albo do ojca ale wtedy do stęszewa będziesz musiał podjechać... .daj na priva, walczę z śrubami od wentylatora bo wyglądają jak z przed 50 lat... i ani drgnie chyba je lekko rozwierce...
zamówiłem dziś nowy termostat, i wymienię od razu puki dojście jest takie że nie trzeba na kanał wjeżdżać, staram się zlokalizować śrubę spustową w silniku od płynu chłodniczego aby go odpowietrzyć i zalać świeżym płynem żeby wykluczyć zapowietrzenie,
..i jeszcze,,,
...jak mogę ocenić sprawność pompy wody ? chciałbym za jednym razem możliwie skutecznie wykluczyć jak najwięcej powodów/problemów z moim układem chłodzenia... proszę was o radę...

[ Dodano: Pią Kwi 03, 2015 21:13 ]
Okej, rozebrałem silnik wentylatora chłodnicy i wygląda on tak:

Zdjęcie 1
Zdjęcie 2
zdjęcie 3

kierowałem się instrukcją daną przez Marian_K - Instrukcja
Dziękuję Kolego za nią... jednak jak porównuję zdjęcia samego silnika to u mnie brakuje tego zwoju miedzianego ? u mnie 3 u Marian_K 4 zwoje, mój wentylator chłodnicy się nie załączał na 1, 2 biegu ... przy odpaleniu klimy też zero reakcji, jednak po odpięciu czujnika temperatury wentylator załączał się na najwyższym biegu.

Rozumiem że muszę wymienić szczotki .... czy coś jeszcze waszym zdaniem ?

longer86 - Pią Kwi 03, 2015 21:26

szczotki i komutator, widzisz na 3 zdjęciu ten rowek dookoła tego pierścienia po którym ślizgają się szczotki... to jest wytarte i bez wymiany nie do naprawy, na forum jest gdzieś instrukcja jak to naprawić, ale trochę zabawy i szukanie części, jeśli masz dostęp do sprawnego wentylatora, to podmień na sprawny tylko przed montażem wymień szczotki na nowe, jak widzisz u Ciebie szczotki zostały 3 z 4, brakuje tej która odpowiada za pierwszy bieg, a przez to wytarcie będzie problem, choć możesz spróbować wymienić jeszcze szczotki w swoim, skoro wentylator działa na najwyższym biegu to może jest jeszcze do uratowania.

płyn chłodniczy spuścisz ściągająć wąż z chłodnicy, to chyba najniższe miejsce, nie miałem styczności z 1.8

KrzysztofWalia - Czw Kwi 09, 2015 21:14

Co sądzicie o Uniwersalnych Wentylatorach... ? Czy zdał by egzamin przy naszych Roverkach ? podaję przykładowy link.... jedynie nie wiem jak to pogodzić z tym że nasze wentylatorki są 2 lub 3 biegowe.,,,, tutaj lLink Ebay
scareface - Czw Kwi 09, 2015 23:01

Ja miałem to samo, zimna chłodnica a na zegarze ponad 107 stopni. Zabrałem się za :

- przeczyszczenie otworu w pojemniku z płynem chłodzącym do którego wchodzi mały wężyk koło korka, miałem zatkany :/
- zalaniem tyle płynu chłodzącego aż zacznie uciekać woda przez odpowietrznik na wężu
- ponieważ 1 bieg również mi padł w wentylatorze to przełączyłem na drugi i teraz razem przy 101 stopniach załącza się wentylator i chłodzi do 96 stopni.Przy załączeniu klimy również działa 2 bieg.

Teraz nie mam problemów.

sqiddy25 - Sro Cze 03, 2015 09:57

Witam! mam dylemat co do wiatraka chłodnicy nie wiem już co założyć do mojego R75
założyć używkę z R75 trzy biegowy taki jak mam w oryginale czy z Chryslera? a może tak jak przeczytałem na forum z R75 ( chyba 1.8 benzyna dwubiegowy ) ?

w starym szczotki były wytarte jednej nawet brak...
wymieniłem i dalej cisza na żadnym biegu nie drgnie nawet.

czy coś może zaszkodzić jak będę jeździł bez wiatraka? ( w sumie on i tak nie działa )

Proszę o pomoc

longer86 - Sro Cze 03, 2015 13:16

bez wiatraka nie uświadczysz klimatyzacji w aucie, pokaż foto jak wyglądał silnik w środku, skoro nie miałes jednej szczotki to znaczy że na 99% komutator powiedział papa. jak poszperasz po forum to znajdziesz że albo załozyć wentylator od voyagera , albo tanio możesz zregenerowac swój jesli masz tyle zaparcia i umiejętności
cin1391 - Sro Cze 03, 2015 14:28

sqiddy25 napisał/a:
Witam! mam dylemat co do wiatraka chłodnicy nie wiem już co założyć do mojego R75
założyć używkę z R75 trzy biegowy taki jak mam w oryginale czy z Chryslera? a może tak jak przeczytałem na forum z R75 ( chyba 1.8 benzyna dwubiegowy ) ?

w starym szczotki były wytarte jednej nawet brak...
wymieniłem i dalej cisza na żadnym biegu nie drgnie nawet.

czy coś może zaszkodzić jak będę jeździł bez wiatraka? ( w sumie on i tak nie działa )

Proszę o pomoc


Zakładaj od Voyagera. Ja kupiłem za 70zł + rezystor za 30zł. Wszystko pasi elegancko - od śmigła aż po mocowania. Najlepsza opcja.

scareface - Sro Cze 03, 2015 22:28

sqiddy25 napisał/a:
wymieniłem i dalej cisza na żadnym biegu nie drgnie nawet.

miałem to samo, okazało się, że szczotki nie dolegały dobrze, musiałem delikatnie wbić oś i zaczęło wszystko chodzić.

sqiddy25 - Pon Cze 15, 2015 16:39

Witam! rozebrałem cały zestaw ( wiatrak, ta puszkę z przekaźnikami i dostałem się do komutatora)

Wymieniłem szczotki i dobrze dotarłem żeby wszystko przewodziło prąd jak należy.

Komutator jest sprawny sprawdzałem każdą ścieżkę miernikiem i wszystko jest ok.

po złożeniu wiatrak podpiąłem na krótko i działa kręcił się na dwóch biegach więc zamontowałem wszystko na swoje miejsce i po próbie włączenia klimy wiatrak i tak nie chodzi :| dodam że na zewnątrz temperatura powietrza 16 stopni C a klimę ustawiłem na LOW.

Teraz się zastanawiam czy wentylator przy takiej temperaturze powinien załączyć się od razu ? czy potrzeba mu większej temperatury ?
klima niby chłodzi czuć zimne powietrze z nawiewów ale po chwili czuć w samochodzie dziwny zapach ( to nie grzyb w instalacji klimy ) co dalej mogę sprawdzić ? jakieś pomysły ?

wymieniłem też przekaźnik na nowy...

adam_26 - Pon Cze 15, 2015 18:27

sqiddy25 napisał/a:
Teraz się zastanawiam czy wentylator przy takiej temperaturze powinien załączyć się od razu ? .

Tak powinien się załączyć od razu
Zrób test klimy https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=31544

sqiddy25 - Pon Cze 15, 2015 21:44

zrobilem test wszystko jest ok a wiatrak dalej nie dziala ;/
scareface - Wto Cze 16, 2015 16:53

przy załączeniu klimy powinny Ci lekko obroty spaść i powinieneś zauważyć że przy załączeniu kompresora silnik został obciążony. Jeżeli nie ma różnicy pomiędzy trybem econ a wyłączonym econ to znaczy że masz coś z klimą. Odpal samochód daj mu się nagrzać i poczekaj aż zacznie działać wiatrak przy 100 stopniach wtedy. Jeżeli się załączy to będzie znaczyło że wiatrak masz sprawny i przekaźnik też.
longer86 - Sro Cze 17, 2015 09:32

jak masz INPE to tam miożesz sprawdzić załączanie wszystkich biegów wentylatora
blabson - Sro Cze 17, 2015 18:39

Witam,podepnę się pod temat,tak że to mój pierwszy Rover w życiu zauważyłem że wentylator dmucha w stronę grila czyli na zewnątrz,czy tak powinno być? czy ktoś zamienił bieguny w wentylatorze,wydaje że powinien dmuchać w stronę silnika.
scareface - Sro Cze 17, 2015 18:53

blabson, masz pomylone plus z minusem musisz zamienić i będzie ok :)
blabson - Sro Cze 17, 2015 19:15

scareface napisał/a:
blabson, masz pomylone plus z minusem musisz zamienić i będzie ok :)

A gdzie dokladnie? W tej malej puszce z dwoma przekaznikami?

scareface - Sro Cze 17, 2015 19:24

mogło być tak że ktoś wymieniał kiedyś już ten wiatrak i albo źle połączył kable idące od puszki do wentylatora albo źle połączył w puszce jeżeli ich nie rozcinał. Musisz to sprawdzić sam, najprościej będzie jak dostaniesz sie do puszki i z akumulatora przyłożysz do czarnego kabla masę a do czerwonego lub szarego plusa i wtedy będziesz widział jak się kręci wiatrak.
blabson - Sro Cze 17, 2015 19:29

scareface napisał/a:
mogło być tak że ktoś wymieniał kiedyś już ten wiatrak i albo źle połączył kable idące od puszki do wentylatora albo źle połączył w puszce jeżeli ich nie rozcinał. Musisz to sprawdzić sam, najprościej będzie jak dostaniesz sie do puszki i z akumulatora przyłożysz do czarnego kabla masę a do czerwonego lub szarego plusa i wtedy będziesz widział jak się kręci wiatrak.

dzieki za info

scareface - Sro Cze 17, 2015 19:33

Proszę. Rozkręcałem chyba 4 razy wiatrak i wszystko co z nim związane aż w końcu kupiłem wiatrak 2 biegowy z rezystorem od Vectry B jakoś go upchałem i działa lepiej niż seria :P
gustav.pl - Pon Cze 29, 2015 13:18

scareface napisał/a:

- ponieważ 1 bieg również mi padł w wentylatorze to przełączyłem na drugi i teraz razem przy 101 stopniach załącza się wentylator i chłodzi do 96 stopni.Przy załączeniu klimy również działa 2 bieg.

Teraz nie mam problemów.


A co to znaczy, że przełączyłeś wentylator na 2 bieg? Jakbyś to łopatologicznie wytłumaczył :| Nie wiem czy ma znaczenie, to że ja mam dieselka, a Ty benzynkę, ale mój wiatrak też jest ponoć 2 biegowy i 1 bieg podziękował za współpracę :???:

scareface - Pon Cze 29, 2015 16:37

Na zdjęciu masz puszkę sterującą prędkościami wiatraka, mniej więcej tak samo w benzynie i dieslu. Jak wentylator będziesz miał 3 biegowy to będziesz miał 4 kable, jeżeli będziesz miał 2 biegowy to będziesz miał 3 kable idące z puszki do silnika wiatraka. Przełączanie polega na przepięciu kabelka w inne miejsce. U mnie wyglądało to tak, że przepiąłem kabel czerwony w miejsce szarego. Gdybym widział jak wygląda Twoja puszka z przekaźnikami było by mi łatwiej powiedzieć co masz gdzie przepiąć.
gustav.pl - Wto Cze 30, 2015 04:55

Dzięki scareface :grin: Niestety zdjęcia swojej puszki nie mam, ale już wiem co powiedzieć mechanikowi, który będzie mi ten wiatrak robił.
sqiddy25 - Czw Lip 16, 2015 15:10

Witam! czy ten wiatrak będzie ok ? przyszedł wikeend i można coś zadziałać :)


http://allegro.pl/voyager...5076145698.html

http://allegro.pl/wentyla...5372779844.html

Wszystkie wentylatory do Voyagera są takie same? czy trzeba zwrócić uwagę na jakiś detal ?

gustav.pl - Pią Lip 17, 2015 18:43

sqiddy25 napisał/a:
Wszystkie wentylatory do Voyagera są takie same? czy trzeba zwrócić uwagę na jakiś detal ?


O ile się nie mylę, polecane były na naszym forum wiatraki do Voyagerów produkowanych po 2001 roku.

borsuk88 - Pią Lip 17, 2015 20:49

Musi być po 2001r no i na dodatek jak dobrze pamiętam to musi być lewy! Prawy ma inne mocowanie na śmigło! Więc musisz zwrócić uwagę na mocowanie wiatraka!