Zobacz temat - [R75] Odgłos z nawiewu
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Odgłos z nawiewu

aimp12 - Nie Gru 27, 2015 19:28
Temat postu: [R75] Odgłos z nawiewu
Witam, dziś zaobserwowałem dziwne zjawisko. Zaczęło stukać od nawiewu. Coś wyczytałem, że mogą to być jakieś klapki, ale dla pewności dodam film z tym stukiem.
Jeżeli możecie to doradźcie mi czy to na pewno te klapki i jak naprawić ten stukot.
Przypuszczam, że sama nagrzewnica też nie pracuje prawidłowo, bo temperatura z nawiewu od strony pasażera jest dużo niższa niż po stronie kierowcy

Jeszcze dodam że ilość płynu chłodniczego w normie, temperatura płynu w momencie nagrywania ~90 stopni, jak widać tryb ECON i brak czynnika klimatyzacji.

https://goo.gl/photos/9CPwXou8tQvK2kc88

j0zek - Nie Gru 27, 2015 19:38

Odnośnie różnicy temperatury z nawiewów to może czujniki nawalają, źle odczytują temperaturę, tzn. jeden odczytuje prawidłowo, a drugi zawyża/zaniża
adam_26 - Nie Gru 27, 2015 20:07

aimp12 zrób test klimy https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=31544 i wrzuć wyniki.
sknerko - Nie Gru 27, 2015 20:48

Tak to są klapki nawiewu i na 99% musisz spróbować naprawić/wymienić servomotor co nimi steruje. Trzeba zdjąć boczne osłony klimatronika i sterując temperaturą sprawdzić czy działąja jak trzeba, tak samo kierunkiem nawiewu. Różnica w temperaturze nawiewu może wynikać z niesprawnego servomotoru (tak było u mnie) ale też może być zakamieniała nagrzewnica bo ona podobne daje objawy

[ Dodano: Nie Gru 27, 2015 20:48 ]
j0zek napisał/a:
może czujniki nawalają, źle odczytują temperaturę, tzn. jeden odczytuje prawidłowo, a drugi zawyża/zaniża
Gdzie ty znalazłeś czujniki temperatury na stronę?
j0zek - Nie Gru 27, 2015 22:03

Tak mi kiedyś mechanik mówił, bo mnie ten temat interesował, ale w takim razie pokręcił z innymi samochodami.
longer86 - Nie Gru 27, 2015 22:39

Nie zaglądałem na schemat, ale klimatronik dwustrefowy ma za zadanie utrzymać ustawiona temperaturę jeśli obie strony maja ustawione różne temperatury to jakos to musi być wysterowane, musialbym sie zaglebic w okablowanie ATC, ale zawsze wydawało mi się. Ze czujniki temperatury sa w obudowie lampki sufitowej, bo bokach są dziurki... Ale to tylko moje domysły
sknerko - Nie Gru 27, 2015 22:55

Nie ma czujników a temperatura jest szacunkowa. chyba jako pierwszy rozkminiałem ten problem z klapkami bo miałem tak samo

[ Dodano: Nie Gru 27, 2015 22:55 ]
czujnik jest tylko jeden koło kierownicy

longer86 - Nie Gru 27, 2015 23:01

Czyli to taki upośledzony klimatronic
sknerko - Nie Gru 27, 2015 23:12

Moim zdaniem działa doskonale

[ Dodano: Nie Gru 27, 2015 23:12 ]
wie ile trzeba dmuchnąć żeby obniżyć temp po jednej więc na tej podstawie reguluje z drugiej.
Wiesz że walczyłem latem z klimą i się dowiedziałem, że w rzadko w którym aucie klima daje temp. taką jak zaprogramujesz i nie ma znaczenia jedno czy dwustrefowa klima. Temperatury zawsze są w okolicy tego co na wyświetlaczu. u nas też max rozbieżność miedzy stronami to 5stC obojętnie jak byś nie ustawił, jedynie LO daje podmuch zimnym gdy z drugiej dmucha ciepłym.

[ Dodano: Nie Gru 27, 2015 23:12 ]
czytaj instrukcje obsługi :mrgreen:

j0zek - Nie Gru 27, 2015 23:28

Sknerko, u mnie jest tak, że jak powiedzmy po obu stronach mam po 22 stopnie to z lewej leci ciepłe, natomiast z prawej, aby leciało identyczne muszę ustawić na 24 stopnie, bo rpzy 22 leci lekko chłodne.
longer86 - Nie Gru 27, 2015 23:28

Nie mam ATC w moim biednym R wiec nie czytałem :p ale widocznie zylem w bledzie ze jest to jakos po ludzku sterowane. Lo to dmucha najzimniejszym jakie możliwe high to zawsze cieple a reszta to zakezna od czegos... Tak zawsze myslalem
sknerko - Pon Gru 28, 2015 08:12

j0zek najprawdopodobniej nagrzewnica niestety zaszła kamieniem i lepiej nie będzie, trzeba by płukać

[ Dodano: Pon Gru 28, 2015 08:12 ]
longer86 napisał/a:
Lo to dmucha najzimniejszym jakie możliwe high to zawsze cieple a reszta to zakezna od czegos... Tak zawsze myslalem
O ile pamiętam to nie da się ustawić LO i HI tak żeby było zimne i gorące. Zawsze chyba jest zimne a ciepłe niestety zmieszane z tym zimnym.
aimp12 - Pon Gru 28, 2015 13:37

Głupie pytanie: Czym się płucze nagrzewnice? I w jaki sposób? Trzeba ją demontować?
AdaskoC - Pon Gru 28, 2015 14:30

aimp12, Są dwie opcje

*Wykręcasz nagrzewnicę i płuczesz ją specjalną chemią.

*odpinasz węże gumowe od rurek nagrzewnicy w ścianie grodziowej. Podpinasz tam do niej inne węże gumowe, na jednym z nich montujesz pompkę np. od webasto i końce węży zanurzasz w pojemniku z środkiem do czyszczenia. To jest najskuteczniejszy sposób i najszybszy. Pompka może sobie i pół dnia pracować z przerwami oczywiście na wymianę płynu itp. Płukałem już w podobny sposób kilka nagrzewnic, lecz muszę Cię zasmucić że mniej więcej jakieś 40% nie udaje się odratować.

j0zek - Pon Gru 28, 2015 17:04

sknerko, a to chodzi konkretnie o chłodnice nagrzewnicy, czy o całą nagrzewnicę?
sknerko - Pon Gru 28, 2015 18:37

Nie wiem co to chłodnica nagrzewnicy. Mi chodzi o nagrzewnicę (element przez który przepływ płynu chłodzącego silnik powoduje ogrzewanie kabiny) tam są nagrzewnica i parownik klimy czyli to co zapewnia chłodzenie.
W workshopie jest zestaw linków do tematów które wyczerpują problem nawet z fotkami o płukaniu nagrzewnicy https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?p=494750#494750

[ Dodano: Pon Gru 28, 2015 18:37 ]
ja mam gdzieś pdf w którym jest wszystko o klimie manualnej i automatycznej jak i o ogrzewaniu coś ok 4Mb danych, taki wyciąg z rave, jak co mogę mailem

j0zek - Pon Gru 28, 2015 19:32

Ktoś tutaj kiedyś wrzucał tutorial jak ją wyciągnąć i przy samej chłodnicy wystarczy ją z boku od strony kierowcy wysunąć po wcześniejszym rozłączeniu rurek, natomiast ten główny element z nawiewami itd. to już trzeba kokpit zrzucać.

Poniżej link do tematu, gdzie mike-l demontował od strony kierowcy:
https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?p=559171#559171

Poniżej schemat:
https://forum.roverki.eu/files/schemat_klimatyzacji_z_ac_156.gif

nr 6 to ta chłodnica, którą się wyciąga z boku, czy trzeba demontować cały ten duży kloc ze wszystkim?

SeniorA - Pon Gru 28, 2015 20:37

Temperatura jest kontrolowana dla każdej strony. Dla prawej strony jest zasysane powietrze ( pompa strumieniowa ) oddzielnym przewodem i doprowadzane do czujnika .
sknerko - Pon Gru 28, 2015 22:16

nr 6 to ta do wyjęcia bokiem.
SeniorA napisał/a:
Dla prawej strony ma rurę poboru powietrza z tej strony w celu określenia temperatury.
Rura jest ale wchodzi w klimatronik po stronie kierowcy. Poza tym jeżeli mierzy prawą stronę to czemu jak mi klapkę zamknęło i leciało zimne to klimatronik nie reagował że po stronie pasażera zimno jest? Na schemacie wygląda to na zwykły termistor z jednej strony podłączony do ATC i z drugiej do zasilania wspólnego dla potencjometrów servomotorów. Jest wspólny dla obu servo, jedyny czujnik podwójny to czujnik nasłonecznienia. Chętnie się dowiem jak działa bo nijak nie widzę żeby były możliwe pomiary 2 stron klimy.

[ Dodano: Pon Gru 28, 2015 22:16 ]
SeniorA napisał/a:
( pompa strumieniowa )
co to jest? i gdzie to masz na schematach? bo rozumiem ze jest elektryczna.
SeniorA - Wto Gru 29, 2015 20:36

Rura od czujnika idzie do tyłu agregatu klimy, do tzw. pompy strumieniowej tzn. strumienicy ,która wykorzystując ejektor, powoduje zasysanie powietrza do rury i czujnika.To nie jest elektryczny element . ECU/ATC i BCU, w oparciu o dane z czujnika steruje nawiewami i temperaturą otoczenia.
sknerko - Sro Gru 30, 2015 09:49

Ok rurę mi wytłumaczyłeś, tyle że to nie pomiar temp zewnętrznej a temperatury w całej puszce z nawiewami. Jak by mierzył na zewnątrz to nie było by efektu który opisuje
j0zek napisał/a:
u mnie jest tak, że jak powiedzmy po obu stronach mam po 22 stopnie to z lewej leci ciepłe, natomiast z prawej, aby leciało identyczne muszę ustawić na 24 stopnie, bo rpzy 22 leci lekko chłodne.

i tak samo jak klapka ci się zatnie i leci całkiem zimne lub ciepłe klimatronik powinien reagować zwiększeniem nawiewu lub próbą otwarcia/przymknięcia klapki a tak nie robi.
Poza tym wytłumacz jak termistor o dwóch wyprowadzeniach mierzy dwie temperatury. co tam jest jakaś klapka która naprzemiennie podaje powietrze z lewa lub prawa?
Nie rozbierałem tego bo nie miałem potrzeby ale jak robiłem w tym roku klime to koleś od klimy mi mówił że rover jako jeden z nielicznych nie ma dwóch termometrów. Niestety nie pytałem o szczegóły, ale na czymś musiał się opierać mówiąc o szacunkowych pomiarach.

longer86 - Sro Gru 30, 2015 10:01

W rave jest opis, ze brana jest także pod uwagę temperatura zewnetrzna i mysle ze decydujące w jakimś stopniu jest tez informacja z czujników naslonecznienia
sknerko - Sro Gru 30, 2015 10:25

longer86 napisał/a:
W rave jest opis, ze brana jest także pod uwagę temperatura zewnetrzna
Oczywiście, że jest ale z jednego czujnika i szacunkowo ustawia się na drugiej stronie, dlatego między innymi różnica max. 5stC miedzy stronami i brak reakcji na np. zakamieniałą nagrzewnicę.
Obadałem schemat elektryczny dość dokładnie i nie ma tam nic co by sugerowało że jest pomiar temperatury osobno dla każdej ze stron. Czysto teoretycznie: jak odepniesz rurę od czujnika to nie będzie żadnych skutków ubocznych, a jak czujnik się zakurzy (to akurat przeżyłem) to wariuje temperatura na obu stronach jednakowo.

[ Dodano: Sro Gru 30, 2015 10:25 ]
longer86 napisał/a:
i mysle ze decydujące w jakimś stopniu jest tez informacja z czujników naslonecznienia
a co wieczorem jak zmieniasz na jednej stronie? ja w tym roku jak klimę naprawiłem to trochę ją poużywałem i jak wieczorem zmienisz że ma być chłodniej po którejś stronie to rusza się sterownik klapki nawiewu i zwiększa się nawiew wentylatora. i po jakimś czasie zmniejsza nawiew.
Swoją drogą w tym/przyszłym roku jak będzie ciepło to wezmę do domu termoparę i pomierzę jak ustawienia temperatury auta maja się do rzeczywistości.

j0zek - Sro Gru 30, 2015 10:35

Panowie, a gdzie jeszcze sprawdzić, czy z nagrzewnicy wycieka płyn chłodniczy?
Sprawdzałem podłogę u siebie, dywaniki i są suche.

SeniorA - Sro Gru 30, 2015 10:50

sknerko napisał/a:
tyle że to nie pomiar temp zewnętrznej a temperatury w całej puszce z nawiewami.
no nie , to jest powietrze zewnętrzne. Strumienica jest na zewnątrz , poz. 4 na schemacie serwomotoru w tym https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=100141&postdays=0&postorder=asc&start=0
sknerko - Sro Gru 30, 2015 11:34

No to przecież piszę, że waż jest po stronie kierowcy i wchodzi w strumienicę jak to nazywasz a ona musiała by ciągnąc z puchy czyli gdzie tu zewnętrzne powietrze? Bo czujnik jest na końcu węża i bierze powietrze z krateczki.

[ Dodano: Sro Gru 30, 2015 11:34 ]
Wg. mnie logicznym jest że strumienica zasysa przez krateczkę koło kiery powietrze z zewnątrz i mierzy na wlocie w kratce a druga strona jest szacunkowa i tak gadał klimatyk. To co Ty piszesz to z elektronicznego punktu widzenia jest bzdurą, bo niby z dołu ma tłoczyć powietrze z prawej strony do czujnika po lewej i powietrze z zewnątrz przez kratkę ma mierzyć? to tamto z dołu wypchnie to po lewej z krateczki. Czujnik temperatury jest jeden ma dwa przewody i jest to termistor inaczej niż normalny pomiar nie działa chybqa że jakoś na przemian by mierzył ale jego bezwładnośc by na to nie pozwoliła.

SeniorA - Sro Gru 30, 2015 12:19

szkoda czasu, to nie o tym jest temat.
longer86 napisał/a:
W rave jest opis,

longer86 - Sro Gru 30, 2015 12:38

Patrzylem jest jeden czujnik, na moje skladowa wszystkich czynników jest przeliczana przez jakis algorytm i szacunkowo dobierana sila nawiewu i schladzanie.
sknerko - Sro Gru 30, 2015 12:57

SeniorA napisał/a:
to nie o tym jest temat.
Temat jest o tym, bo klapki są integralna częścią i jak czujnik coś mierzy to ustawia klapki a jak nie może to klapka puka. ale nie mierzy prawej strony.

[ Dodano: Sro Gru 30, 2015 12:57 ]
longer86 napisał/a:
na moje skladowa wszystkich czynników jest przeliczana przez jakis algorytm i szacunkowo dobierana sila nawiewu i schladzanie.
dokładnie