Zobacz temat - [R25] Brak ogrzewania/słabe - problem z wężami chłodenia
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise - [R25] Brak ogrzewania/słabe - problem z wężami chłodenia

daw152 - Sob Gru 03, 2016 16:52
Temat postu: [R25] Brak ogrzewania/słabe - problem z wężami chłodenia
Witam, mam overka 25 z silnikiem serii K 1.4 16v 103km, problem polega na tym że czasem ogrzewanie jest a czasem nie, albo jak jest to bardzo słabe, nagrzewnica ma bdb, przepływ, układ w pełni odpowietrzony a mimo to dalej nie ma ogrzewania, silnik nagrzewa się normalnie do temp. pracy. już nie mam pojęcia co może być, jedynie co jeszcze mnie zdziwiło to że znalazłem rysunek ze swoim układem chłodzenia i różni się on od mojego - (mam wstawiony trójnik) a powinien być taki sam, powiedzcie mi czy mój układ jest poprawny
robsson78 - Sob Gru 03, 2016 17:12

Po bliższym przyjrzeniu widać różnicę w okolicy nagrzewnicy. Wydaje mi się że W oryginale na rysunku przepływ jest wymuszony przez nagrzewnicę.
U Ciebie wygląda tak jak by woda mogła płynąć mniejszym oporem omijając nagrzewnicę, na wolnych obrotach pewnie tak się dzieje, dopiero jak wciśniesz mocniej gaz co przekłada się na większą wydajność pompy wody to część ciepełka wpłynie do nagrzewnicy i jest cieplej.
Tylko dlaczego ktoś dołożył ten by-pass ?
To takie moje spostrzeżenie i mogę się mylić więc lepiej niech się jeszcze wypowie ktoś z większą znajomością budowy i zasady działania układu chłodzenia. :wink:

daw152 - Sob Gru 03, 2016 17:37

kupiłem tego roverka można powiedzieć że za 1800zł i to na alusie cena, niska bo miał popękane tłoki, przytarte panewki, pękniętą głowicę i wydmuchaną uszczelkę jednym słowem silnik śmietnik, poprzedni właścicie - 21 latek w dresie, który rozwoził nim pizzę, ratował się jak mógł i założył włącznik od lampki nocnej do wentylatora aby cały czas pracował, po rozebraniu silnika okazało się że za wszystkie uszczelki robił silikonem, wymontował termostat, i pewnie tutaj zrobił taki obieg aby jak najbardziej zmniejszyć grzanie się silnika, pytam ponieważ pierwszy raz mam do czynienia z tym samochodem i nie mam pojęcia jak w nim powinien wyglądać układ chłodzenia, na chwilę obecną roverek ma nowe panewki, tłoki i korbowody, nowe pierścionki, drugą głowice, nową uszczelkę pod głowicą, nowe uszczelniacze zaworowe, nowy rozrząd, samochód stoi na podnośniku w moim miejscu pracy, codziennie zostaję 2 godzinki dłużej i dłubie przy nim, ostatnią rzeczą zostało ogrzewanie ale, chyba zrobię jak na rysunku.
sTERYD - Nie Gru 04, 2016 00:42

Wygląda na to, że trójnik u Ciebie zastępuje by-pass.
Niestety to nie takie proste. On musi mieć na tyle zdlawiony przeplyw, żeby przy otwarciu nagrzewnicy płyn szedł przez nią, a nie na skróty.

hudy23_1985 - Nie Gru 04, 2016 10:03

nie masz w tym miejscu zadnego zaworu.u taty cos takiego siedziało.
Winny był ten zawór który sie rozleciał.

[ Dodano: Nie Gru 04, 2016 10:03 ]
https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=75853

daw152 - Nie Gru 04, 2016 16:35

Witam, wyciągłem ten by-pass i podłączyłem węże tak jak na zdjęciu, niestety nagrzewnica ma zbyt małą przepustowość i temp. przekracza normę, ten zawór jest niezbędny do normalnego funkcjonowania układu chłodzenia i niestety jest uszkodzony, szukałem wszędzie i nie mogę go znaleźć, czy ktoś wie gdzie kupić ten zawór?? nr. to 40 73 706 SAAB.
ADI-mistrzu - Nie Gru 04, 2016 18:54

Tu juz wszystko na ten temat napisałem:
https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=103632

daw152 - Nie Gru 04, 2016 21:08

Problem zlokalizowany :) przyczyną jest ten cały zawór bypass rozebrałem go w drobny mak i okazało się że kiedyś była tam jakaś zaślepka, która pod ciśnieniem się otwiera - jest na sprężynce, gdy naleje się wody do tego zaworka to jest zamknięty ale gdy się w niego dmuchnie to przepuszcza wodę, na chwilę obecną szukam tego zaworu ale doraźnie go naprawiłem, a mianowicie na miejsce wyżartej zaślepki na sprężynkę nasadziłem 5gr :D i odziwo działa, trzyma a pod ciśnieniem się otwiera.
ADI-mistrzu - Nie Gru 04, 2016 21:24

Pewnie nie robiłeś zdjęcia jak to w środku wygląda?
U wszystkich już nie było tej klapki i nikt nie wie jak to oryginalnie w środku wyglada.

slawo - Pon Gru 05, 2016 23:19

Niedawno też miałem problem z ogrzewaniem i Adi słusznie naprowadził mnie na bypass (wątek: https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=103632 ). W środku nie było już zaworka, popłynął sobie do obudowy termostatu.
Zawór on kształt grzybka, jest minimalnie mniejszy niż króćce przez co w razie awarii może opuścić bypass. Musi się zatrzymać w obudowie termostatu; jest za duży aby przecisnąć się dalej. Jest szansa wyciągnąć go stamtąd druckiem albo małą pensetą ale mi to nie wyszło (nie miałem jeszcze wtedy endoskopu). Przy okazji ściągania obudowy wymieniłem sobie termostat i przewierciłem w nim otwór (wiertło 1,25mm).
W miejsce zaworu wstawiłem przewiercone 50gr. Całość złożona i wszystko śmiga, ogrzewanie na wolnych obrotach jak aż miło.

ADI-mistrzu - Wto Gru 06, 2016 11:42

Ciekawe... jak wpada do obudowy termostatu to nie dławi przepływu?
Ja mimo wszystko preferuję szklaną kulkę, także działa a nie podlega korozji :)

slawo - Wto Gru 06, 2016 11:52

Dławi przepływ ale nie koniecznie całkiem. Najpierw ustawił się bokiem (pewnie już dawno temu) także część płynu ciągle przelatywała (wystarczająco dużo aby otworzyć termostat). Próbując go wyciągnąć wpadł głębiej i obrócił się o 90 stopni całkiem blokując przepływ. Konieczna była rozbiórka obudowy termostatu.
ADI-mistrzu - Wto Gru 06, 2016 12:06

On jest z plastiku?
slawo - Wto Gru 06, 2016 12:17

Zdecydowanie z plastiku
daw152 - Nie Gru 11, 2016 08:55

mi niestety przewiercenie nie pomogło, wszystko było fajnie ale na krótkich trasach, dziennie tym samochodem robię 60km i okazało się że w trasie przepływ jest zbyt mały i autko zwyczajnie się przegrzewało, problem rozwiązałem bardzo chałupniczo aż nie mogę uwierzyć że dopuściłem się czegoś takiego ale to w akcie desperacji :( kupiłem w sklepie chydrauliczno ogrodniczym 2 trójniki i mały zawór, wszystko oczywiście metalowe, jeden trójnik dałem na wyjściu z bloku silnika a drugi na rozejściu do węży od nagrzewnicy a pomiędzy nimi ten zawór - (całość wygląda jak bypass ale z zaworem), zamontowałem zawór abym mógł ustawić sobie optymalny przepływ i tak też się stało, po 3 jazdach zawór ustawiłem tak że autko się już nie gotuje i mam bardzo cieplutko :) nawet na postoju.

nie chcę zakładać drugiego tematu a mam takie szybkie pytanie, czy przekaźnik do halogenów przednich jest taki sam jak od klimy? bo mam halogeny a nie mam przekaźnika,
przełożyłem ten od klimy to działają ale czy to na pewno jest to samo?

ADI-mistrzu - Nie Gru 11, 2016 09:13

daw152, że auto Ci się przegrzewało to nie wina by-pass, on jest nadciśnieniowy i chroni przez rozsadzeniem instalacji.
Masz układ chłodniczy niesprawny...

daw152 - Nie Gru 11, 2016 11:59

ogólnie jest już wszystko ok, termostat mam nowy a jak go montowałem to nic tam nie miałem, nawet termostatu :???: powiem tak, samochód kupiłem z pękniętą głowicą, łepkowi cały czas się grzał, i jeździł z nonstop włączonym wentylatorem i bez termostatu i teraz pytanie, czy jak jeździł bez termostatu i ten grzybek z zaworu mu wyleciał to gdzie mógł popłynąć?

zdjęcia nie zrobiłem ale na szybko zrobiłem ci animację jak ja to wykonałem

Filmik pracy by pass

slawo - Nie Gru 11, 2016 13:18

Może poprzedni właściciel wyciągnął grzybka od razu z termostatem. A jeśli nie i utknął gdzieś w bloku/głowicy to być może strumień wody o przeciwnym zwrocie mógłby go wypłukać?
ADI-mistrzu - Nie Gru 11, 2016 13:45

Tylko jak niema termostatu to chyba następną rzeczą na którą napotyka jest pompa wody?
To by oznaczało ze grzybek doznał kwantyzacji :)

robsson78 - Nie Gru 11, 2016 14:30

daw152 napisał/a:
na szybko zrobiłem ci animację jak ja to wykonałem

Filmik pracy by pass


Nie w temacie ale bardzo ładna animacja jak tak na szybko :o

AndrewS - Sro Gru 14, 2016 18:15

Faktycznie ładna animacja, ten filmik to warto by umieścić na głównej stronie w dziale technicze FAQ
daw152 - Pią Gru 16, 2016 20:37

Tydzień testowania i wszystko gra, pieniążka przewierciłem wiertłem 4mm, polecam ten patent, filmik zostawię dla innych forumowiczów, kiedyś byłem grafikiem 3d i zarabiałem na tym dlatego łatwo mi zrobić taką animację, dziękuję za pomoc i pozdrawiam.
Slayfro - Czw Lis 14, 2024 15:14

Mogę odświeżyć temat po 8 latach, tylko trochę z innej beczki? :D

Otóż u dziewczyny w zakupionym Roverku 25 1.4 piz*ało złem jak nim wracaliśmy z Lublina do Krakowa, okazało się że ciepłe pokrętło działało tylko do połowy - wypsikałem smarem linkę od strony silnika i teraz mamy pełny zakres linki, niemniej niewiele to dało.

Grzanie? Jest lekko letnie powietrze, ale ani ciepłym ani gorącym bym tego nie nazwał. Na zimne oczywiście super działa, lodówka jak trzeba.

Jest to wersja bez klimatyzacji, i zastanawiam się czy w tej wersji również jakoś nagrzewnica funkcjonuje? (pewnie tak) i gdzie mogę się do niej ewentualnie dostać, aby sprawdzić przepływ płynu?

Od środka wiem, że przy lince od temperatury idzie gdzieś w stronę kierowcy miedziana rurka, ale po omacku to będę długo gdybał, a może znów dacie radę mnie poratować :)

Póki co mam rozgrzebany kolektor ssący bo wymieniam uszczelkę, więc mam trochę więcej miejsca do wężyków od grzania od strony silnika, tylko nie wiem czy to z tej strony jest sens w ogóle gdybać :)

Z góry dzięki za pomoc!

slawo - Czw Lis 14, 2024 15:54

Tam jest chyba jeszcze klapa/zawór do powietrza żeby je przepuszczać przez nagrzewnicę albo nie. Przynajmniej tak mi się wydaje bo już nie mam Rover'ka
sTERYD - Czw Lis 14, 2024 17:06

Po prostu przepłucz nagrzewnicę, najlepiej ciepłą wodą z niewielką ilością octu.klapa jest, ale linka idzie od zaworka do klapki, a od klapki dopiero do pokrętła, więc jak zaworek chodzi to powinno być ciepło.
Slayfro - Pią Lis 15, 2024 08:14

Rozumiem i dzięki za poradę o wodzie z octem :)

pytanie za 100pkt gdzie mniej więcej znajdę nagrzewnicę w tym Roverku? :< Jak wygląda to mniej więcej wiem, tylko namierzyć nie mogę ;/

Jeśli powinna być koło filtra powietrza to tam nie ma nic poza filtrem.

Dzięki za pomoc!

sTERYD - Pią Lis 15, 2024 14:42

Tam gdzie wchodzi ta rurka z zaworem, który uruchomiłeś, to z drugiej strony ściany grodziowej, ale nie musisz jej demontowac. Odepnij węże, ktore tam wchodzą, połącz się tam szlauchem i przepłucz.
Slayfro - Wczoraj 16:29

Dokładnie tak zrobiłem :)

Potraktowałem to wodą z octem i sodą oczyszczoną na 1h~ potem przepłukałem gorącą wodą i dziś wlałem płyn chłodniczy, tak że zobaczymy ile to dało ^^

Póki co muszę ogarnąć czemu samochód nie pali po wymianie uszczelki od kolektora, tak że będę Was pytał pod innym tematem ^^

Dzięki!