Zobacz temat - [R75] Łożyska
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Łożyska

Lurz - Czw Wrz 06, 2007 16:36
Temat postu: [R75] Łożyska
Witam. Mam do wymiany łożysko i prawdopodobnie piastę przedniego koła. Przynajmniej tak mówi mechanik. A może wystarczy samo łożysko? Jakie warto zastosować i gdzie szukać tych elementów? Czy są może zamienniki? Znalazłem w jednym miejscu ale wołają 390 za komplet (czyli 2 łożyska?) A już gdzie kupić piastę to nie mam zielonego pojęcia! Coś pechowy ten mój Roverek :cry:
Pozadrawiam i z góry dzięki za pomoc

sTERYD - Czw Wrz 06, 2007 19:12

w R75 z przodu łożyska występują osobno więc nie ma potrzeby wymiany piasty (no chyba, że się połamała :shock: )
390 to chyba za jedno łożysko :(
tylko tam do kompletu będzie pewnie parę drobiazgów jak pierścień czy nakrętka...

Lurz - Pią Wrz 07, 2007 07:46

Wczoraj z ciekawości zdjąłęm koło i zobaczyłem że nie jest dokręcona śruba mocująca piasty. Czy to może być powodem luzu w kole? Podczas jazdy właściwie łożyska nie słychać, ale na zakręcie jest takie jakby tarcie, szum? Może wystarczy dokręcić tą śrubę? Byłem przed tygodniem na ustawianiu zbieżności i wszystko było OK. Od tego czasu zrobiłem 1000 km. A luz jest spory :/ W trójmieście serwis jest do d... :mad:
Chester - Pią Wrz 07, 2007 09:57

zawsze możesz dokręcić tylko z czuciem .... a jesli po tym bedziesz slyszal szum to wymień lepiej łożysko...
riki - Pią Wrz 07, 2007 10:16

Chester napisał/a:
zawsze możesz dokręcić tylko z czuciem ....

O to nie musisz się martwić. Wal ile masz sił chłopie i weź do pomocy kolegę. :wink:
Chłopie, żeby odkręć nakrętkę przegubu w roverkach trzeba spoooro sił i zapewne tyle samo żeby dokręcić :grin:

Lurz - Pią Wrz 07, 2007 10:20

Dokręciłem i luz zniknął :mrgreen: Muszę jeszcze sprawdzić czy nie dostało łożysko od jeżdzenia 180 km/h z niedokręconą piastą i teściową na tylnej kanapie :wink: Dzięki za porady
sTERYD - Pią Wrz 07, 2007 13:42

sprawdź czy się nie będzie grzało, jeśli chodzi o dokręcanie, to najlepiej sprawdź w RAVE jaki jest moment, bo jak przedobrzysz to też się będzie grzało ;)
Lurz - Pią Wrz 07, 2007 14:20

Gość mi dokręcił w warsztacie na maksa :/ Niby w jeździe ok, ale jeśli ma się grzać to jak sprawdzić? Dotykałem po przejechaniu paru kilosów alusów i są trochę ciepłe, ale z obu stron tak samo. Co to jest ten RAVE? Ale ze mnie indolent, hehe
sTERYD - Pią Wrz 07, 2007 14:27

RAVE to taka Roverkowa biblia ;)
jeśli są tylko trochę ciepłe to bym się nie przejmował :cool:

riki - Pią Wrz 07, 2007 21:00

sTERYD napisał/a:
jeśli chodzi o dokręcanie, to najlepiej sprawdź w RAVE jaki jest moment, bo jak przedobrzysz to też się będzie grzało

nie ma takiej możliwości, żeby się grzało jak się przedobrzy :smile:

sTERYD - Pią Wrz 07, 2007 21:06

Cytat:
nie ma takiej możliwości, żeby się grzało jak się przedobrzy :smile:

jest jest ;)
jeśli się za mocno dokręci łożysko to będzie się grzało i nie ma na to mocnych
nawet na swojej rakiecie juz tego doświadczyłem :(
bo nie miałem akurat klucza siłomierznego :mad: , a w R400 to przednie łożyska się całkiem niemocno dokręca :cool:

riki - Pią Wrz 07, 2007 21:11

sTERYD napisał/a:
jest jest

Na tylnej osi zgoda. Tak. Ale na przedniej piaście, jakoś tego nie widzę. :wink:
Bynajmniej w dużej większości aut. A jak jest w 400 tego nie wiem.
Zgodziłbym się, gdyby były zastosowane łożyska stożkowe, tak jak na tylnej osi.
Natomiast na przedniej piaście są łożyska .. rzędowe (nie stożkowe). To jaki skutek na luz łożyska, ma moment dokręcenia nakrętki przegubu? :grin:

sTERYD - Sob Wrz 08, 2007 10:00

jeśli są łożyska wielorzędowe z pełnymi pierścieniami to się zgodzę, można sobie skręcać do woli (tylko skąd by się wziął wtedy luz przy niedokręconym łożysku :???: ),
ale jeśli wewnętrzny pierścień jest dzielony, to służy to do napinania łożyska (w praktyce działa to tak jak dwa łożyska w tuleji), niezależnie czy jest ono stożkowe, wałeczkowe, czy kulkowe i zbyt duże napięcie spowoduje, że elementy toczne będą dociskane z większa siłą do bieżni, zatem tarcie toczne będzie wyższe co za tym idzie będzie to powodowało większe straty energii na łożysku, która to energia będzie się obiawiała większym rozgrzewaniem się tegoż CND :P

riki - Sob Wrz 08, 2007 11:20

sTERYD napisał/a:
tylko skąd by się wziął wtedy luz przy niedokręconym łożysku )


Podejrzewam, że to był luz wzdłużny na piaście, w wyniku niedokręcenia nakrętki przegubu.
Z resztą twojej wypowiedzi się zgadzam.
No i z tego co rozumiem, to również masz pewność zastosowania w R400 łożysk przedniej piasty, o którch wspominasz.

sTERYD - Sob Wrz 08, 2007 12:06

tak mam pewność ;)
są tam łożyska kulkowe dwurzędowe z wewnętrznym pierścieniem dzielonym (po cenie można wnosić, że w R75 takie same :cool: )

riki - Sob Wrz 08, 2007 14:03

Tak więc zdajesz sobie sprawę, jaka potężna siła dokręcenia nakrętki przegubu spowoduje dociśnięcie elementów tocznych łożyska do jego bieżni. Idąc dalej, należy przyjąć, że łożysko przed założeniem posiada luz, który należy wyeliminować dokręceniem nakrętki przegubu?
sTERYD - Sob Wrz 08, 2007 17:26

Cytat:
Tak więc zdajesz sobie sprawę, jaka potężna siła dokręcenia nakrętki przegubu spowoduje dociśnięcie elementów tocznych łożyska do jego bieżni.

tego zdania nie rozumiem :oops:
siła dokręcenia nakrętki mocującej półoś (końcówkę wielowypustową przegubu) przekłada się bezpośrednio na dociskanie elementów tocznych łożyska do bieżni (tzw napinanie łożyska) w przypadku gdy wewnętrzny pierścień nie jest pełny, tylko dzielony lub mamy dwa łożyska skośne
riki napisał/a:
Idąc dalej, należy przyjąć, że łożysko przed założeniem posiada luz, który należy wyeliminować dokręceniem nakrętki przegubu?

tak to właśnie jest pod warunkiem, że wewnętrzny pierścień jest dzielony

buccaneer - Pon Maj 31, 2010 15:37

Witam,

odgrzeje troszkę temat.

w moim R75 szumi mi łożysko w przednim kole po stronie pasażera, już doczytałem że można z przodu wymienić samo łożysko (nie trzeba całej piasty).

na allegro znalazłem coś takiego za 130 zł
link do allegro
będzie pasować?

Mam jednak dodatkowe pytanie:
podczas odpalania (zazwyczaj po dłuższym postoju) na chwilkę (2-3 sekund) wyświetla mi się <Traction> po czym gaśnie.

Czy to może być związane z tym szumiącym łożyskiem?
Jeśli tak to czy to łożysko, które znalazłem na allegro będzie ok czy potrzebuje jakiegoś innego?

z góry dzięki za odpowiedź,
pozdrawiam
buccaneer

apples - Pon Maj 31, 2010 16:18

buccaneer napisał/a:
na allegro znalazłem coś takiego za 130 zł
Będzie pasować. Sam osobiście im kiedyś przekazywałem info odnośnie R75 :wink: To jest to samo co to http://forum.roverki.eu/v...p=468554#468554 Śmiało również możesz od niego kupować bo landroverowy_pl i AAnd na Allegro to "sama osoba". :wink:

[ Dodano: Pon Maj 31, 2010 17:18 ]
buccaneer napisał/a:
Czy to może być związane z tym szumiącym łożyskiem?
Raczej nie.

Czy kontrolka od ABS pali się czy gaśnie normalnie?

buccaneer - Pon Maj 31, 2010 16:54

apples napisał/a:

buccaneer napisał/a:
Czy to może być związane z tym szumiącym łożyskiem?
Raczej nie.

Czy kontrolka od ABS pali się czy gaśnie normalnie?


kontrolka od ABS gaśnie normalnie, tylko na wyświetlaczu na chwile (tak jak pisałem wcześniej 2-3 sekundy) pojawia się Traction, po czym gaśnie i więcej się nie pojawia - do następnego odpalania.

emerka - Pon Maj 31, 2010 17:09

to taki "auto test", wszystko wporządku. U mnie też tak jest
SeniorA - Pon Maj 31, 2010 19:00

nakrętkę piasty dokręca się momentem 210 Nm ( dla nowej nakrętki )
sknerko - Sro Cze 02, 2010 11:56

buccaneer napisał/a:
kontrolka od ABS gaśnie normalnie, tylko na wyświetlaczu na chwile (tak jak pisałem wcześniej 2-3 sekundy) pojawia się Traction, po czym gaśnie i więcej się nie pojawia - do następnego odpalania.

emerka napisał/a:
to taki "auto test", wszystko wporządku. U mnie też tak jest

a u mnie tego nie ma, jak było to po pewnym czasie kontrolka trakcji przestała walić takie numery i zapaliła się na stałe a winne temu było gniazdo z wtyczka na siłowniku od trakcji na podszybiu.
Był tam wyłamany zatrzask i spadała ta wtyczka i traciła kontakt

buccaneer - Sob Lip 31, 2010 22:06

sknerko napisał/a:
buccaneer napisał/a:
kontrolka od ABS gaśnie normalnie, tylko na wyświetlaczu na chwile (tak jak pisałem wcześniej 2-3 sekundy) pojawia się Traction, po czym gaśnie i więcej się nie pojawia - do następnego odpalania.

emerka napisał/a:
to taki "auto test", wszystko wporządku. U mnie też tak jest

a u mnie tego nie ma, jak było to po pewnym czasie kontrolka trakcji przestała walić takie numery i zapaliła się na stałe a winne temu było gniazdo z wtyczka na siłowniku od trakcji na podszybiu.
Był tam wyłamany zatrzask i spadała ta wtyczka i traciła kontakt


ostatnio musiałem wymienić akumulator w moim roverku i po tej wymianie traction już się nie pojawia przy odpalaniu - więc może to jakiś trop - emerka - sprawdź może napięcie na ujemnym biegunie w swoim aku aby się upewnić czy nie pada powolutku

pozdrawiam
buccaneer

sniffi - Nie Sie 01, 2010 17:30

A czy szumiące łożysko może mieć coś wspólnego z czujnikiem od ABS? Od jakiegoś czasu strasznie szumi jedno z kół, przy czym także system ABS wywala błąd. Komputer pokazał czujnik koła lewy tył. Czujnik już kupiłem, łożyska jeszcze nie i zastanawiam się czy z tym czujnikiem się nie pospieszyłem. Może tak być że wymiana samego łożyska pomoże i kontrolka od ABS zgaśnie?
apples - Nie Sie 01, 2010 19:12

sniffi napisał/a:
Może tak być że wymiana samego łożyska pomoże i kontrolka od ABS zgaśnie?
Tak. Może być uszkodzony czytnik (zębatka) ABS na łożysku.
grota10 - Pon Sie 02, 2010 14:47

aples ma racje moze miec wplyw uszkodzone lozysko na ABS.W przednich kolach lozysko dokreca sie ile wlezie i nic sie nie stanie a moment podany jest dlatego i dobrze jest nim dokrecic poniewaz kazda srube prawidlowo powinno sie dokrecac odpowiednim momentem.Kazda srednica gwintu czyli "M"ma skatalogowana moc dokrecania czyli jaka optymalna sila mozna dokrecic by nie zerwac gwintu.Przy malych srednicach moment jest mniejszy ,przy duzych wiekszy.W przypadku lozysk przednich w R75 mozna ale nie trzeba sie tej tabeli trzymac i nie ma to wplywu na grzanie sie lozysk.Niedawno wymienialem przod ,nie wiem jak jest z tylu
seyfer - Pon Sie 02, 2010 16:37

z tylu chyba nie da sie samych łożysk wymienić i trzeba zakupić całą piastę :sad:
grota10 - Pon Sie 02, 2010 16:52

tak slyszalem ale nie wiem
apples - Pon Sie 02, 2010 18:26

seyfer napisał/a:
z tylu chyba nie da sie samych łożysk wymienić i trzeba zakupić całą piastę :sad:
grota10 napisał/a:
tak slyszalem ale nie wiem

1. http://forum.roverki.eu/v...p=526971#526971
2. Workshop http://forum.roverki.eu/v...p=494108#494108 :wink:

seyfer - Pon Sie 02, 2010 22:52

jak zwykle argumenty podparte solidna lekturą :ok2: :ok2:
pbinderr - Sob Maj 21, 2011 11:32

Witajcie, Pomóżcie jeśli możecie
Wymieniłem przednie łożysko od strony pasażera, huczało.
Po wymianie pali się kontrolka ABS i prędkościomierz stoi w miejscu. Mechanik stwierdził że to wina łożyska że nie ma czytnika. Nie mam pojęcia czy kupować kolejne łożysko czy szukać innego magika. Może padł czujnik abs i dlatego nie wskazuje.

Proszę o podpowiedż
Pozdrawiam

apples - Nie Maj 22, 2011 21:45

pbinderr napisał/a:
Po wymianie pali się kontrolka ABS i prędkościomierz stoi w miejscu. Mechanik stwierdził że to wina łożyska że nie ma czytnika. Nie mam pojęcia czy kupować kolejne łożysko czy szukać innego magika. Może padł czujnik abs i dlatego nie wskazuje.
Trudno ocenić. Musiałbyś podać jakie łożysko kupiłeś.