Zobacz temat - [R75] Nagły brak hamulców
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Nagły brak hamulców

youras - Sob Sty 28, 2012 12:42
Temat postu: [R75] Nagły brak hamulców
Witam...
Zacznę od początku, wczoraj wymieniałem przednie tarcze. Cała wymiana przebiegła pomyślnie bez żadnych komplikacji. Wczoraj zrobiłem test nowych tarczy wszystko ok... nic nie trzęsie podczas hamowania. Dzisiaj rano odpaliłem auto ujechałem dosłownie 600 m. chcę zahamować a tu nagle wpadł mi hamulec w podłogę....Dobrze że zdążyłem zaciągnąć hamulec ręczny bo uderzył w inne auto :/ Co mogło być przyczyną tego? Servo czy któryś z wężyków od hamulców ?:(.
Proszę o pomoc....

dukat11 - Sob Sty 28, 2012 12:55

youras, obstawiam wężyk. Przy tak niskich temperaturach i wyginaniu coś może pęknąć. Proponuje wejść pod auto i obejrzeć. jak nic nie będzie widać to zdjąć koła i szukać.
apples - Sob Sty 28, 2012 13:10

youras napisał/a:
Proszę o pomoc....
Sprawdź stan płynu hamulcowego w zbiorniczku.
youras - Sob Sty 28, 2012 13:13

Panowie...właśnie przed chwilą podniosłem maskę do góry, zdjąłem te plastykowe zaślepki pod którymi znajduje się zbiorniczek od płynu hamulcowego no i jest taki sam stan jak wczoraj, bez zmian....
SeniorA - Sob Sty 28, 2012 13:30

youras, odkręcałeś odpowietrzniki przy cofaniu tłoka/płynu ?
youras - Sob Sty 28, 2012 13:36

SeniorA napisał/a:
youras, odkręcałeś odpowietrzniki przy cofaniu tłoka/płynu ?


Nie odpowietrzałem, cylinderek wcisnąłem i wsadziłem nowe tarcze i klocki. Płyn uniósł się do góry to go wyssałem strzykawką i było wszystko dobrze aż do dzisiaj. Wczoraj robiłem jazdę testową rozpędziłem się do 100 km, nagłe hamowanie i nie było żadnego problemu...

SeniorA - Sob Sty 28, 2012 13:52

youras napisał/a:
Nie odpowietrzałem, cylinderek wcisnąłem i wsadziłem nowe tarcze i klocki
to nie chodzi o odpowietrzanie , tylko o lekkie odkręcenie odpowietrznika przy cofaniu tłoka,by cofający się płyn wypłynął na zewnątrz, a nie do układu doprowadzając do uszkodzenia uszczelnień w układzie hamulcowym (np. uszczelka tłoka pompy ).
youras - Sob Sty 28, 2012 13:56

SeniorA napisał/a:
youras napisał/a:
Nie odpowietrzałem, cylinderek wcisnąłem i wsadziłem nowe tarcze i klocki
to nie chodzi o odpowietrzanie , tylko o lekkie odkręcenie odpowietrznika przy cofaniu tłoka,by cofający się płyn wypłynął na zewnątrz, a nie do układu doprowadzając do uszkodzenia uszczelnień w układzie hamulcowym.


Odpowietrznika nie ruszałem, a płyn w zbiorniczku po założeniu nowych tarcz automatycznie się podniósł to go wyciągałem strzykawką.

SeniorA - Sob Sty 28, 2012 14:02

youras napisał/a:
Odpowietrznika nie ruszałem, a płyn w zbiorniczku po założeniu nowych tarcz automatycznie się podniósł to go wyciągałem strzykawką.
szkoda ,że wcześniej nie poczytałeś o wymianie klocków np:
http://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=73506

youras - Sob Sty 28, 2012 14:11

SeniorA napisał/a:
youras napisał/a:
Odpowietrznika nie ruszałem, a płyn w zbiorniczku po założeniu nowych tarcz automatycznie się podniósł to go wyciągałem strzykawką.
szkoda ,że wcześniej nie poczytałeś o wymianie klocków np:
http://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=73506


Nie rozumiem, czyli gdzie Twoim zdaniem widnieje przyczyna?

Wcześniej TomaszM napisał " Niczemu to ma nie służyć i tego się nie robi - technologia naprawy tego nie wymaga ani nie przewiduje, odkręca się jedynie zbiorniczek, bo stan płynu przy wciskaniu tłoczków rośnie - trzeba go jedynie odessać strzykawką z pojemnika, gdy wzrośnie za bardzo i tyle - dzięki temu nie ma też szans na zapowietrzenie układu."

Ja nie odpowietrzałem układu bo nie wymieniałem płynu... Nadmiar płynu hamulcowego wyssałem i tyle... Myślę że gdyby coś było źle zrobione to po wczorajszej jeździe chyba by coś już poszło.

Więc co teraz mam robić? Jakie czynności podjąć ?

apples - Sob Sty 28, 2012 14:33

youras napisał/a:
cylinderek wcisnąłem i wsadziłem nowe tarcze i klocki. Płyn uniósł się do góry to go wyssałem strzykawką
Zawsze tak robię. :wink: Mogło przymarznąć servo. Czy hamulec jest twardy czy miękki?
youras - Sob Sty 28, 2012 14:38

apples napisał/a:
youras napisał/a:
cylinderek wcisnąłem i wsadziłem nowe tarcze i klocki. Płyn uniósł się do góry to go wyssałem strzykawką
Zawsze tak robię. :wink: Mogło przymarznąć servo. Czy hamulec jest twardy czy miękki?


Hamulec podczas naciskania jest miękki,ale jak go puszczę to wraca do swojej bieżącej pozycji .

SeniorA - Sob Sty 28, 2012 14:49

youras napisał/a:
Wcześniej TomaszM napisał " Niczemu to ma nie służyć i tego się nie robi - technologia naprawy tego nie wymaga ani nie przewiduje
to nie jest porostu prawda, bo zarówno w RAVE jak i Owners Workshop Manual, jest w procedurze wymaganie odkręcenie odpowietrznika i upuszczenie płynu na zewnątrz przy cofaniu tłoka. W 99 przypadkach się uda , a setnym uszkodzi się uszczelkę tłoka pompy. ROVER przed tym ostrzega.
Nie wiem czy to jest bezpośrednią przyczyną w tym przypadku , ale jest bardzo prawdopodobne że tak bo nie zostało zrobione ze sztuką. Ja odpowietrzyłbym przód , bo przy tej czynności wszystko może wrócić na swoje miejsce.

[ Dodano: Sob Sty 28, 2012 14:49 ]
tak pisze w RAVE w pkt. 4i5 :
4. Position bleed bottle, connect bleed hose to
bleed screw and loosen screw.
5. Press piston into calliper housing then tighten
bleed screw to 5 Nm.

apples - Sob Sty 28, 2012 15:08

youras, nic więcej nie robiłeś pod maską?
youras - Sob Sty 28, 2012 15:16

apples napisał/a:
youras, nic więcej nie robiłeś pod maską?


Nie,nie robiłem.... Rozmawiałem przed chwilą z Seniorem, czeka mnie warsztat, odpowietrzę dokładnie układ hamulcowy i wtedy dam znać co było :) . Autko dopiero we wtorek mogę postawić więc trochę czasu poczekam....Pozdrawiam.

Rowan - Sob Sty 28, 2012 15:30

Z tego co wiem, to w większości warsztatów wymieniając klocki nie odkręcają odpowietrznika i nie wypuszczają płynu. W tym w którym ja miałem praktykę, nawet zakazali mi to robić, gdy za pierwszym razem tak zrobiłem... Zdziwiło mnie to, no ale jeśli tak chcą, to tak będe robił, bo cóż mnie to... :roll:
youras - Nie Sty 29, 2012 11:41

Dzisiaj wsiadłem ponownie do autka, i sprawdzałem hamulce i teraz opisze jakie są objawy :

1. Podpompowałem parę razy pedał hamulca i o dziwo hamulce zaczęły działać
2. Pedał hamulca po podpompowaniu jest przez chwile twardy a po kilku sekundach opada pod naciskiem nogi.

Co teraz obstawiacie ?

automechanik - Nie Sty 29, 2012 15:02

Jeśli po podpompowaniu jest twardy i po kilku sekundach opada pod naciskiem nogi(zakładam że wywierasz stały nacisk) a nie ma nigdzie śladów wycieku to wskazuje na przepuszczanie ciśnienia na pompie hamulcowej (uszkodzone lub zużyte uszczelki).
Jeśli natomiast podpompujesz do stwardnienia pedału i dopiero po chwili naciśniesz i pedał będzie niski to układ zapowietrzony.

Stan uszczelnień pompy możesz sprawdzić w następujący sposób:
- nacisnąć na pedał z niewielką siłą zwracając uwagę jak głęboko zostanie wciśnięty
- nacisnąć szybko i z dużą siłą
jeśli będzie duża różnica w wysokości pedału i dodatkowo przy pierwszej próbie pedał będzie spływałpowoli na dół to ewidentna wewnętrzna nieszczelność..

kris-tofer - Nie Sty 29, 2012 18:05

A mnie się wydaje, że żadna to dla Was nowina powinna być, że po wymianie tarcz i wciśnięciu tłoczka za pierwszym naciśnięciem hamulca auto po prostu nie hamuje, bo po tych kilku naciśnięciach hamulca dopiero układa się tłoczek, a klocki docierają się do nowej tarczy.
youras napisał/a:
1. Podpompowałem parę razy pedał hamulca i o dziwo hamulce zaczęły działać
to potwierdza moją teorię
youras napisał/a:
2. Pedał hamulca po podpompowaniu jest przez chwile twardy a po kilku sekundach opada pod naciskiem nogi.
a to mówi o tym, że jeśli samochód wyposażony jest w ABS to zawsze tak będzie, że jak ciśniemy hamulec przez jakiś czas to nam będzie wpadał pedał w podłogę.
SeniorA - Nie Sty 29, 2012 19:12

youras napisał/a:
chcę zahamować a tu nagle wpadł mi hamulec w podłogę....Dobrze że zdążyłem zaciągnąć hamulec ręczny bo uderzył w inne auto

to nie jest normalne po wymianie klocków i tarcz.

kris-tofer - Nie Sty 29, 2012 19:17

ale jeśli nie ponaciskał hamulca po wymianie tych tarcz tylko od razu ruszył w teren, a wcześniej wciskał tłoczki to wiadomo, że przy pierwszym naciśnięciu pedału hamulec nigdy nie zadziała
SeniorA - Nie Sty 29, 2012 19:29

youras napisał/a:
Cała wymiana przebiegła pomyślnie bez żadnych komplikacji. Wczoraj zrobiłem test nowych tarczy wszystko ok... nic nie trzęsie podczas hamowania.

sash997 - Nie Sty 29, 2012 21:05

SeniorA napisał/a:
youras napisał/a:
chcę zahamować a tu nagle wpadł mi hamulec w podłogę....Dobrze że zdążyłem zaciągnąć hamulec ręczny bo uderzył w inne auto

to nie jest normalne po wymianie klocków i tarcz.

tym bardziej że kolega sprawdzał hamulce zaraz po wymianie i auto hamowało :!:

youras - Sro Lut 01, 2012 18:04

Witam, wczoraj byłem u mechanika. Hamulce zostały odpowietrzone i póki co wszystko jest dobrze. Mam nadzieję że tak pozostanie do końca, gdyż nie chciałbym żeby zaskoczyła mnie taka niemiła niespodzianka przy większej prędkości...

Pozdrawiam

Youras.

automechanik - Sro Lut 01, 2012 18:11

No przecież pisałem o tym Jeśli natomiast podpompujesz do stwardnienia pedału i dopiero po chwili naciśniesz i pedał będzie niski to układ zapowietrzony.
SeniorA - Sro Lut 01, 2012 18:28

automechanik napisał/a:
to układ zapowietrzony.
a jak i dlaczego się zapowietrzył ?.

[ Dodano: Sro Lut 01, 2012 18:28 ]
youras napisał/a:
Odpowietrznika nie ruszałem, a płyn w zbiorniczku po założeniu nowych tarcz automatycznie się podniósł to go wyciągałem strzykawką.

automechanik - Sro Lut 01, 2012 18:38

To rzeczywiście dziwne ale takie sytuacje się zdarzają. Po objawach stwierdzam przyczynę i usuwam usterkę często nawet nie analizując dlaczego usterka wystąpiła, no chyba że sytuacja się powtarza.
W tym przypadku wygląda na to, że zbyt gwałtowne wciskanie tłoczka spowodowało ugięcie się wargi uszczelki (pierwszej od strony popychacza pompy hamulcowej) i zassanie powietrza do pompy.

SeniorA - Sro Lut 01, 2012 18:47

sugerowałem odpowietrzenie po to , żeby płyn ustawił właściwie uszczelnienie uszkodzone przez przepychanie płynu w drugą stronę przy cofaniu tłoka.

[ Dodano: Sro Lut 01, 2012 18:43 ]
automechanik napisał/a:
W tym przypadku wygląda na to, że zbyt gwałtowne wciskanie tłoczka spowodowało ugięcie się wargi uszczelki (pierwszej od strony popychacza pompy hamulcowej) i zassanie powietrza do pompy.
i o tym pisałem , przyczyną było uszkodzenie uszczelnienia tłoka pompy.

[ Dodano: Sro Lut 01, 2012 18:47 ]
automechanik napisał/a:
zbyt gwałtowne wciskanie tłoczka spowodowało ugięcie się wargi uszczelki
zgadzam się ,dlatego jak ktoś nie ma praktyki i wyczucia przy cofaniu tłoka , powinien odkręcać odpowietrznik.
automechanik - Sro Lut 01, 2012 18:53

SeniorA, przepraszam nie doczytałem że wcześniej pisałeś o uszkodzeniach pompy hamulcowej i abs-u, przy niefachowyej wymianie klocków :wink:
SeniorA - Sro Lut 01, 2012 19:09

automechanik, ale to nie oto chodzi co kto pierwszy pisał , tylko o to by zwrócić uwagę, na to co jest ważne przy samodzielnych pracach z układem hamulcowym.

[ Dodano: Sro Lut 01, 2012 19:09 ]
ja ze względu na pompę ABS , zawsze odkręcam odpowietrznik.

automechanik - Sro Lut 01, 2012 22:38

SeniorA, :ok: :ok:
sqiddy25 - Pią Sty 09, 2015 11:52

Witam!
wiem że mowa tutaj o klockach, tarczach i odpowietrzaniu.
Mam pytanie: pękną mi przewód hamulcowy, dokładniej mówiąc na zgięciu koło zbiornika paliwa...
- chciał bym się dowiedzieć czy muszę wymienić cały przewód hamulcowy aż do serwa ?
- i od czego zacząć ? da się to zrobić w garażowych warunkach bez kanału ?

proszę o szybką odpowiedź.

kalafior - Pią Sty 09, 2015 14:33

caly przewod do wymiany bez kanalu meczarnia tego nie zrobisz
rafalmis1 - Pią Sty 09, 2015 15:01

sqiddy25, w warsztatach powinni wiem specjalne urządzenie do upięcia przewodu gdzie się im podoba i zaciśnienia końcówki z gwintem i w ten sposób mogą wymienić gdzie się im podoba przewód
kalafior - Pią Sty 09, 2015 15:37

szkoda sie bawic w ucinanie zarabianie przewodu na pewno jest zardzewialy przy zapinkach uchwytach plastikowych do podwozia lepiej wymienic caly przynajmniej u mnie tak bylo i tez rozwazalem czesciowa wymiane na bezpieczenstwie nie ma co oszczedzac koszt przewodu niewielki a wymiane samemu zrobic
SeniorA - Pią Sty 09, 2015 16:02

sqiddy25, tu znajdziesz odpowiedzi : https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=85430
sqiddy25 - Pią Sty 09, 2015 16:52

dziękuję za pomoc :)
SeniorA - dzięki za link, szukałem sam ale widocznie za słabo :P jest tam wystarczająco dużo informacji dzięki którym mam nadzieję wymiana pójdzie sprawnie.

Pozdrawiam