Zobacz temat - [R-200 1.4 16v 98R] Toczenie koła zamachowego
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Tuning mechaniczny - [R-200 1.4 16v 98R] Toczenie koła zamachowego

kolin - Nie Lip 13, 2008 09:54
Temat postu: [R-200 1.4 16v 98R] Toczenie koła zamachowego
Witam


Robił to ktoś w 200 setce ? Jak wrażenia ? Lepiej auto faktycznie jeździ ? Jakie minusy jakie plusy...

Bo tak się zastanawiam i sam nie wiem...

Opinie na necie są podzielone więc pytam was...

michone - Nie Lip 13, 2008 10:05

minusy takie ze stracisz niutki a zyskasz konikow :/ ogolnie to na 1/4 ok ale wyprzedzanie na trasie bedzie tragedia, bo bedziesz msial redukowac i wkrecac na 5-6k obrotow :/
dobryziom - Nie Lip 13, 2008 11:28

michone napisał/a:
minusy takie ze stracisz niutki a zyskasz konikow :/ ogolnie to na 1/4 ok ale wyprzedzanie na trasie bedzie tragedia, bo bedziesz msial redukowac i wkrecac na 5-6k obrotow :/



jestem w szoku :shock: bo zawsze myślałem ze lżejsze kolo mniejsza masa to szybsze wkręcanie na obroty chyba michone opracował nowe prawo fizyki

kolin - Nie Lip 13, 2008 11:33

No czytałem na necie to były opinie, że samochód ma lepszego powera, szybciej się zakręca... ale spada V-max

Jak jest z elastycznością ?

michone - Nie Lip 13, 2008 11:54

dobryziom napisał/a:
michone napisał/a:
minusy takie ze stracisz niutki a zyskasz konikow :/ ogolnie to na 1/4 ok ale wyprzedzanie na trasie bedzie tragedia, bo bedziesz msial redukowac i wkrecac na 5-6k obrotow :/



jestem w szoku :shock: bo zawsze myślałem ze lżejsze kolo mniejsza masa to szybsze wkręcanie na obroty chyba michone opracował nowe prawo fizyki
dobrze napisalem... auto faktycznie bedzie sie lepiej wkrecac ale straci niutonometrow... elastycznosc spadnie...

"odchudzanie układu korbowo - tłokowego ma na celu powiększenie mocy silnika
masa na kole zamachowym obarcza je pędem - a skoro większa masa równa sie większy pęd to i moment pędu będzie większyzatem im większa masa tym większy moment pędu = moment obrotowy

zmniejszenie tej masy spowoduje że siła z tłoka przełożona na moment obrotowy zostanie mniej wykorzystywana do uzyskiwania momentu obrotowego. Silnik pracując będzie mógł uzyskiwać większe szybkości obrotowe co w rezultacie równe jest zwiększeniu jego mocy"

Gdyby tak nie bylo to producenci robili by jak najlżejsze koła... Wystarczy, że poczytasz troche tematow w internecie zyskujesz mocy w wysokich obrotach a tracisz niutonometrow w niskich obrotach... silnik 1.4 16v ma juz sam w sobie malo niutkow... Ja osobiscie widze duzy dyskomfort... ciezko jesli chodzi o przyspieszanie w przedziale 2-4 k obr.

Fizyki nowej nie wymyslilem...

kolin - Nie Lip 13, 2008 12:11

michone napisał/a:
silnik 1.4 16v ma juz sam w sobie malo niutkow


To muszę przyznać moment jest trochę żenujący...

Jeździłem autem o mocy 86KM i 118NM motor 1.3 12v to powiem, że przy butowaniu nie czułem żeby Rover był mocniejszy...

dobryziom - Nie Lip 13, 2008 12:39

namieszałeś w każdym ze zdań skopiowałeś z neta coś innego...

zasada jest prosta lżejsze koło obraca sie szybciej co umożliwia szybsze wkręcanie sie na wysokie obroty i zmniejsza v-max proste jak słonce...

w przypadku lekkich samochodów obniżenie ciężarku koła daje bardzo dobre rezultaty.

michone - Nie Lip 13, 2008 13:05

dobryziom napisał/a:
namieszałeś w każdym ze zdań skopiowałeś z neta coś innego...

zasada jest prosta lżejsze koło obraca sie szybciej co umożliwia szybsze wkręcanie sie na wysokie obroty i zmniejsza v-max proste jak słonce...

w przypadku lekkich samochodów obniżenie ciężarku koła daje bardzo dobre rezultaty.


czy to takie ciezkie do pojecia jest, że TRACISZ MOMENT OBROTOWY?? a zyskujesz konie mechaniczne? siłą rzeczy tracisz na elastyczności, bo nie może być inaczej...

Ale z chęcią przeczytam twoją tezę na temat prędkości maksymalnej...

skopiowalem jeden "cytat" wiec nie rozumiem o co Ci chodzi... prosze o rozwinięcie swojej wypowiedzi...

kolin - Nie Lip 13, 2008 13:23

Dobra panowie powiedzcie mi czy jest Sens robienia tego w K-series 1.4 16v ? czy odpuścić sobie bo samochód będzie lipnie chodził ? jak sądzicie
michone - Nie Lip 13, 2008 13:33

jesli autko to typowa wyscigowka to mozesz to zrobic... ale z tego co czytalem na forum SR to zazwyczaj tego nikt nie robi... powod jest jeden autko traci najwiecej podczas normalnego uzytkowania...

Jak juz robic to odrazu z wyważeniem, no i oczywiscie caly uklad korbowy. Mozesz sprobowac i dac nam znac jak jest :P

Ja np na codzien wole jezdzic focusem ojca i mimo ze ma 15 koni mniej niz rover to duzo przyjemniej sie jezdzi :) i nie trzeba czesto wachlowac galka zmiany biegow:). A niestety w r200 przy "bardzo" agresywnej jezdzie zadko sie uzywa cos wiecej niz 3 bieg :P

kolin - Nie Lip 13, 2008 23:35

To chyba sobie odpuszczę bo jak mam siano wywalić i być nie zadowolony to pieprzę...

michone napisał/a:
A niestety w r200 przy "bardzo" agresywnej jezdzie zadko sie uzywa cos wiecej niz 3 bieg :P


Masz na myśli długie przełożenia i to że auto jedzie od ok 4,5 koła ?

dobryziom - Pon Lip 14, 2008 08:44

takie zabiegi robi sie zwykle w małych lekkich autkach o malej pojemności żeby poprawił sie dolny zakres obrotów wiec w R200 powinno zdać egzamin, koszt niewielki a daje dużo. Oczywiście bez późniejszego wyważenia kola nie masz co podchodzić do tematu.

"Ja odchudzalem w suzuki swifcie gti :
1 okolo 20% samochodzik zwawiej sie wkreca , ale nie "dokreca"
(tzn na wyzszych biegach nie ma "sily" dokrecic do odcinki) "

to jest to co mówiłem o v-max na lekkim kole samochód nie ma siły.

i tu jeszcze jedno na podparcie mojego stwierdzenia...

'Nie można "stracić na momencie" i "zyskać na mocy", bo te dwa stwierdzenia są z sobą w sprzeczności. Moc to jest moment obrotowy w funkcji obrotów, czyli im wyższy moment, tym wyższa moc przy tych samych obrotach.
Wartości _maksymalne_ momentu i mocy mogą się zmienić ze względu na zmianę obrotów przy których są osiągane (czyli silnik ma niższy moment maksymalny, ale przy wyższych obrotach, co daje większą moc maksymalną).
Co do zasady działania - myślę że zasada zachowania energii i II zasada dynamiki Newtona oraz wzór na energię kinetyczną będą tu bardzo na miejscu. Wzór:
Ek = 1/2m*v^2
Ek - energia kinetyczna
m - masa
v - prędkość
"

piter34 - Pon Lip 14, 2008 12:03

dobryziom napisał/a:
'Nie można "stracić na momencie" i "zyskać na mocy",

Oczywiście, że można.
Moment obrotowy może polecieć w dół w pewnym zakresie obrotów i do góry w innym.
Przed otwarciem tego wątku stan mojej wiedzy był taki, że odchudzanie koła zamachowego powoduje spadek momentu obrotowego w niskim zakresie obrotów oraz "spłaszczenie" krzywej momentu obrotowego w górnym zakresie obrotów, co z kolei przekłada się na podniesienie mocy maksymalnej i przesunięcie jej na nieco wyższe obroty.

dobryziom napisał/a:
Co do zasady działania - myślę że zasada zachowania energii i II zasada dynamiki Newtona oraz wzór na energię kinetyczną będą tu bardzo na miejscu. Wzór:
Ek = 1/2m*v^2
Ek - energia kinetyczna
m - masa
v - prędkość

Nie rozumiem co ja tutaj mam sobie podstawić do tego wzoru. :roll:
O energię kinetyczną czego ci chodzi?

[ Dodano: Pon Lip 14, 2008 13:04 ]
dobryziom napisał/a:
w przypadku lekkich samochodów obniżenie ciężarku koła daje bardzo dobre rezultaty.

Dlaczego tylko w przypadku lekkich?

dobryziom - Pon Lip 14, 2008 13:39

Piter wszystko spoko może i w teorii to tak wygląda tylko w praktyce na przykładzie podanego suzuki wygląda to trochę inaczej...

Pewnie dlatego ze nie znam przykładów ciężkich samochodów z lżejszym kołem :ok:


PS. ogolenie wyczytałem ze zabawa w obniżenie masy koła nie jest taka tania na jaka wygląda... chyba ze mamy wzorcowy przykład takiego kola wykonanego obliczonego i przetestowanego przez jedna z Tuningowych firm. Pewnie do Rovera nikt tego nie robi :nook:

piter34 - Pon Lip 14, 2008 13:51

dobryziom napisał/a:
Piter wszystko spoko może i w teorii to tak wygląda tylko w praktyce na przykładzie podanego suzuki wygląda to trochę inaczej...

W Klubie Suzuki Swift siedziałem dobre 6 lat (ostatnio już rzadko na forum zaglądam :/ ), w tym długo jako moderator i nie przypominam sobie, aby klubowi "tjunerzy" bawili się mocno w odchudzanie koła ;-)

michone piszą o utracie momentu obrotowego w "użytkowym" zakresie obrotów podawał się na forum SR, które akurat w tej tematyce uważam za autorytatywne ;-)

dobryziom - Pon Lip 14, 2008 13:56

to dobrze Piter bo te informacje są dokładnie z tego samego źródła :ok:
Sachar - Pon Lip 14, 2008 20:34

Dobra, to ja swoje 3 gr dorzucę. Teoretycznie nie da się zyskać na mocy przy utracie momentu, ale ...
Wszelkie zmiany masy układu korbowego ( w tym również koła) pozwalają na zwiększenie prędkości obrotowej silnika (oczywiście po uprzednim wyważeniu wszystkiego). Taka przeróbka ma sens, gdy podniesiemy max obroty, ale dobrze by było przy tym pokusić się o wałek który zadbałby o odpowiednie napełnianie i opróżnianie. Idąc dalej - przy podniesieniu max obr. warto by było zastosować mocniejsze sprężynki zaworowe, gdyż seria może nie nadążać. Z grubsza to wszystko. W takiej konfiguracji toczenie koła ma sens. Samo stoczenie koła jest bezcelowe. Lepiej sobie naklejkę Pjonier na tylną szybę walnąć :)

[ Dodano: Pon Lip 14, 2008 21:37 ]
Jako przykład mogę podać, że po powyższych przeróbkach seryjny fordowski silnik 2.0 na jednym wałku (105KM) wypluł na hamowni 140 KM przy 9 tys. obr. Zasuwa jak zły, ale dopiero od jakichś 5 tysi, przy których seria dostaje już zadyszki. Zrywa przyczepność na trójce powyżej stówki :)

rodi_ - Pon Lip 14, 2008 20:48

Wlasnie wyszperalem
cos takiego
W sumie cena nie jest jakas straszna i byc moze ja o cos takiego sie pokusze

piter34 - Pon Lip 14, 2008 21:37

Sachar napisał/a:
Teoretycznie nie da się zyskać na mocy przy utracie momentu, ale ...

Pamiętaj, że rozmawiamy o różnych zakresach prędkości obrotowej. Można stracić moment na niskich obrotach i zyskać na wyższych obrotach (tam gdzie normalnie silnik dostawał zadyszki, jak sam dobrze napisałeś). :wink:

kolin - Pon Lip 14, 2008 21:57

Sachar napisał/a:
fordowski silnik 2.0 na jednym wałku


Chcesz powiedzieć że CVH zakręciliście do 9 tysi tak ?

Sachar - Pon Lip 14, 2008 21:59

nie cvh tylko ohc
dobryziom - Pon Lip 14, 2008 22:09

rodi widzę że to koło jest lżejsze o 30% od serii z tego co czytałem powyżej 20% tak jak pisał Sarach wymagane są dalsze modyfikacje bez tego silnik może sie wy..srac :( [/b]
rodi_ - Pon Lip 14, 2008 23:34

No to lipa :nook: Same kolo to jeszcze bym se wymienil, ale wymiana walkow i jeszcze czegos to chyba juz sie nieoplacalne robi(chyba ze bede mial jakies lewe 500e :roll: ).
Narazie w najblizszej przyszlosci jest plan na przepustnice od ZRki

kolin - Wto Lip 15, 2008 09:11

Sachar,

Masz wykres na którym OVH kręci się do 9 tysi... to jest jednostka starsza od CVH a zakręcić CVH do 7500 koła to już wyczyn...


Jakoś trudno mi w to uwierzyć dlatego bym chciał wykres...

Po prostu znam motory OHV, CVH i Zetec bardzo dobrze

dobryziom - Wto Lip 15, 2008 10:33

Zakręcić to pewnie sie da bo przesunąć odcinkę to nie problem tylko jestem ciekawy jak z żywotnością... Wystarcz popatrzeć na zegar EGT w czasie jazdy jak temp. rośnie w czasie zwiększenia obrotów :/
Markzo - Wto Lip 15, 2008 11:25

z tymi niutkami to dziwne rzeczy piszecie :roll: kumple z klubu VU w Vectrach V6 zakaldaja stoczone lub kupuja juz gotowe lzejsze zamachy i sa zachwyceni!!! na flegach 19 cali auto pali kapcie na 2 biegu az milo, wkreca sie jak kosiarka i jedzie zdecydowanie lepiej....nikt nie zanotowal spadku Nm, V6 jest bardzo mulasta powiedzmy do 2tys obr bo kolo wazy chyba 16kg, po odchudzeniu auto juz nie muli od dolu i znacznie lepiej jedzie...i to nie tylko w V6 ale takze w x20xev, czyli zwykly 2.0 R4, kolega zalozyl 4-2-1, czip z allegro, lekkie kolo i krotsza skrzynia i mial wzrost 11KM i 11Nm, takze nie bardzo lapie o co kaman z tym traceniem Nm...
piter34 - Wto Lip 15, 2008 11:28

Markzo, pokaż wykres, na którym widać, że przybyło 11KM i 11Nm. :ok:
Markzo - Wto Lip 15, 2008 13:17

juz szukam, jesli nie znajde to wkleje tabele wynikow wyscigow na 1/4mili na zlocie VU 2008r. gdzie ten x20xev w vectrze A pozamiatal wlasciwie wsio ( poza klasa outlow - VA 3.0 Astra 3.0 OPC2.8:)

[ Dodano: Wto Lip 15, 2008 14:21 ]
http://www.forum.vectra-u...t=29782&page=38

prosze bardzo ,niestety bez wykresu ale po wizycie u autoseby:) auto mialo seryjnie chyba 20ne i potem swap na x20xev i te mody zrobione:) zaraz poszukam seryjnych parametrow 2.0ecoteca:)

[ Dodano: Wto Lip 15, 2008 14:27 ]
http://www.niski.webd.pl/gsi/dane.html

2 kolumna tabelki:)

[ Dodano: Wto Lip 15, 2008 14:28 ]
nie moge znalezc tego watku w ktorym Kuki pisze o tych 11KM i 11Nm....

piter34 - Wto Lip 15, 2008 13:45

Ja tam nie widzę nic o kole zamachowym na wskazanej stronie. Mowa jest jedynie o jakichś "programach".
Markzo - Wto Lip 15, 2008 14:19

Piterku a daj na 1 strone tematu kukiego:) masz liste wszystkich modow:) program byl robiony juz po zlocie tak na marginesie, wygrywal na czipe z allegro :shock:
michone - Wto Lip 15, 2008 14:52

kolo zamachowe podczas dodawania gazu kręci się coraz szybciej. Wbijając wyższy bieg koło zamachowe jest rozpędzone i łatwiej się autku jedzie. Jesli dasz lżejsze koło to po wbiciu wyższego biegu koło zamachowe szybko straci na prędkości i bedzię cieżej ciągnąć od dołu...

Wszystko bedzie ok jeśli bedziesz autko kręcił na każdym biegu do odcinki... ale w momencie gdy wbijesz czwarty bieg mając 3k obr na 3 możesz mieć problem...

piter34 - Wto Lip 15, 2008 14:56

Markzo napisał/a:
Piterku a daj na 1 strone tematu kukiego:) masz liste wszystkich modow:) program byl robiony juz po zlocie tak na marginesie, wygrywal na czipe z allegro :shock:

Jest na liście modów lekkie koło (obok "* regeneracja glowicy i lekka obrobka kanalow wydechowych oraz kolektora "), ale gdzie jest wykres z hamowni?

Markzo - Wto Lip 15, 2008 15:15

napisal ze da skan ale jak widac nie dal:( a szkoda bo jestem ciekawy jak wyglada:)zreszta pozamiatal Vectre i500 (seria 194KM a tamta miala bodajze 202KM i wiecje niutkow) na 1.4 mili wiec kurde to autko musi naprawde jechac...
piter34 - Wto Lip 15, 2008 15:18

Markzo napisał/a:
wiec kurde to autko musi naprawde jechac...

Nie twierdzę, że nie jedzie, tym bardziej, że pisano o tym, iż lekkie koło zamachowe daje poprawę osiągów na wysokich obrotach. Gorzej jest w zakresie "użytkowym".

Markzo - Wto Lip 15, 2008 15:28

narazie mam robote na drugim komputerku, mysle ze wieczorem znajde chwile i przepatrze kilka tematow, bo gdzies przewijaly sie wykresy kilku aut, mozna tez przepatrzyc teamt kukiego ale 30 kilka stron to duuuuzo czytania:/
michone - Wto Lip 15, 2008 15:51

dla niedowiarków :
chojnacki


cytat : "Zamieszczony obok wykres modyfikacji koła zamachowe w Astrze Buniego pokazał przyrost mocy i momenty jedynie w samej górze obrotów, daje więc to efekt przy mocnym kręceniu silnika. Jest to jednak przypadek silnika 16V a więc efekty w stosunku do 8V są na pewno inne...
Muszę dodać iż jest jednak negatywny wpływ odchudzenia koła zamachowego. Otóz sam moment startu w niskich obrotów (ponżej 1,5 tys.) wiąże się z lekkim drżeniem silnika i pogorszeniem płynności łapania sprzęgła, jest to jak podejżewam efekt zmniejszenia bezwładności motoru. Efektu tego nie było wcześniej i jestem przekonany że wynika właśnie z odchudzenia koła zamachowego.... ale jest to jedyny drobny minusik Na wyższych biegach absolutnie nie ma takiego objawu!!!

"

Sachar - Wto Lip 15, 2008 22:33

kolin napisał/a:
Sachar,

Masz wykres na którym OVH kręci się do 9 tysi... to jest jednostka starsza od CVH a zakręcić CVH do 7500 koła to już wyczyn...
Jakoś trudno mi w to uwierzyć dlatego bym chciał wykres...
Po prostu znam motory OHV, CVH i Zetec bardzo dobrze


Sprawdzę, może jeszcze kumpel ma wykres. A to że jednostka jest starsza od cvh niewiele znaczy - w latach siedemdziesiątych capri zakspeed 1.3 turbo kręciło do 9200 i przy doładowaniu 1,9 bar miało pod 500 kucy :) . Jako ciekawostkę mogę powiedzieć, że moje seryjne 2.8 koeln dokręcało się bez problemów do 7,5 tysia, a ten silnik to jeszcze pamięta czasy imperium rzymskiego :) Ale to już tematy nie na to forum.

kolin - Sro Lip 16, 2008 06:47

Sachar, Na podwójnych Weberach siedział ten 2.0 ?

P.S to jest ten sam motor co w Polonezie siedział jak dobrze myślę...

Mam nadzieje, że kiedyś będziemy mieć okazje do pogadania, bo lubię stare silniki :wink:

Markzo - Czw Lip 17, 2008 13:25

http://www.fotosik.pl/sho...cfd7a02cd532332

obiecany wykres:)

piter34 - Czw Lip 17, 2008 13:36

OK, ale czy to są dwa pomiary auta PO modyfikacjach?
Markzo - Czw Lip 17, 2008 14:42

tak obydwa są po modach, nie wiem tylko czy jeden nie jest na benzynie a drugi na LPG, trzeba zoabczyc co kuki napisze w swoim temacie:)