Zobacz temat - [R200] Dodatkowy czujnik temperatury
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise - [R200] Dodatkowy czujnik temperatury

leszczu - Pią Wrz 07, 2012 11:34
Temat postu: [R200] Dodatkowy czujnik temperatury
Jak wiadomo nasz oryginalny wskaźnik temperatury nie jest zbyt dokładny, dlatego zastanawiam się nad kupnem i podłączeniu dodatkowego wskaźnika. W takim zestawia oczywiście znajdzie się czujnik, tylko za groma nie wiem gdzie go wsadzić, aby odczytywał dane na wskaźnik. Od razu dodam, że nie za bardzo chce ciąć przewód chłodniczy. Macie jakieś pomysły ?? Zastanawiam się jeszcze nad takim patentem, aby wpiąć się już w oryginalny czujnik. Jak myślicie pokazywałby on parametry na dodatkowy wskaźnik ??
brkzzz - Pią Wrz 07, 2012 12:07

Tzn. chcesz mieć 2 niezależne wskaźniki na desce?
leszczu - Pią Wrz 07, 2012 12:10

brkzzz napisał/a:
Tzn. chcesz mieć 2 niezależne wskaźniki na desce?

Chce mieć oryginalny wskaźnik, który zostaje na swoim miejscu i dodatkowy który będzie pokazywał rzeczywista temp silnika.

ADI-mistrzu - Pią Wrz 07, 2012 12:20

Cyfrowy czy wskazówkowy?
leszczu - Pią Wrz 07, 2012 12:28

Zastanawiam się nad takim.
http://allegro.pl/wskazni...2574837392.html

brkzzz - Pią Wrz 07, 2012 12:34

Wydaje mi się, że:
- wpięcie pod czujnik od ECU (ECT) mija się z celem, bo jest za blisko czujnika z deski (no chyba, że chcesz kontrolować, czy rzeczywiście włącza odpowiedni biegi wentylatora przy właściwej temperaturze)
- im bliżej głowicy, tym bardziej rzeczywista temperatura - widziałem rozwiązanie, w którym ori ECT przeniesiono tuż przy wylocie z głowicy (wywiercono otwór w metalowym kolanku), ponoć lepiej chroniło silnik przed przegrzaniem

A tak BTW, jest sens zawracać sobie głowę dodatkowym wskaźnikiem w czasie jazdy? Przecież i tak nie mamy wiele narzędzi do walki z ew. wyższą temp., możemy co najwyżej puścić obieg przez nagrzewnicę lub włączyć klimę. Chyba że do tego wskaźnika byłby również jakiś niezależny włącznik wentylatora.

leszczu - Pią Wrz 07, 2012 12:36

brkzzz napisał/a:
Wydaje mi się, że:
- wpięcie pod czujnik od ECU (ECT) mija się z celem, bo jest za blisko czujnika z deski (no chyba, że chcesz kontrolować, czy rzeczywiście włącza odpowiedni biegi wentylatora przy właściwej temperaturze)

Nie chodzi mi o wpięcie pod czujnik temp. od ECU tylko właśnie pod ten czujnik na deskę.

Harry - Pią Wrz 07, 2012 14:40

albo w czujnik na desce lub dodatkowy, wszystko zależy od rezystencji czujnika i jak odpowiada ona w wskaźniku
leszczu - Pią Wrz 07, 2012 15:12

Już wiem, że oryginalny czujnik na deskę nie nadaje się, wiec chyba zamontuje nowy czujnik na przednim wężu chłodniczym, innego wyjścia nie widzę.
ADI-mistrzu - Pią Wrz 07, 2012 15:16

Tzn da się dostosować czujnik, ale ile straci na dokładności to nikt nie wie...
camaro17 - Pią Wrz 07, 2012 16:03

leszczu, mogę Ci zaproponować taki mały patent, jest on już prze zemnie wypróbowany od 3 mc, co prawda mam diesla, ale jak się ma go podkręconego i używa się go na torze to różnie to bywa :)

Oczywiście musisz się liczyć z kosztami, jak wiadomo jak ma się mieć coś porządnego i spełniające swoją rolę trzeba trochę $$ wydać :)

Jest takie urządzenie jak Temp Fan Controller, małe elektroniczne urządzenie które steruje załączaniem się wentylatora na chłodnicy po przekroczeniu zadanej temp.

Sterownik posiada dodatkowe czujniki na wodę, olej oraz może pokazywać napięcie na układzie elektrycznym, oczywiście musisz zamontować dodatkowy czujnik na wężu
po przez dodatkowy adapter. Na sterowniku ustawisz np. 96 st i po przekroczeniu tej temperatury sterownik załącza wentylator na chłodnicy. :)

Jest to bardzo dobre rozwiązane bo jak śmigasz po torze silnik ma znaczne obciążenie dlatego jest potrzebny taki strażnik aby za w czasu zaczął schładzać silnik :)

brkzzz - Pią Wrz 07, 2012 20:49

camaro17, ciekawe urządzonko... Rozumiem, że montaż to czujnik na wąż, zasilanie z aku i? No właśnie, ile z tym jest jeszcze roboty?
greg-si - Pią Wrz 07, 2012 21:11

Ja mam sobie czujnik/wskaźnik temperatury dodatkowy i jak wiem że już silnika dobrze nie schłodzę to poprzez ręczne sterowanie wentylatorem schładzam sobie silnik (oczywiście bez rezygnacji z oryginalnego włączania wentylatora przez ECU).
zdzichu - Sob Wrz 08, 2012 00:19

Ja rozwiązałem to trochę inaczej. Czujnik na deskę mam wkręcony do głowicy. Z tyłu głowicy są takie dwa ,,cycki" po otworach technologicznych. W jednym wywierciłem otwór 9,1mm, gwint 10x1 (chyba ten bliżej kolektora ssącego ale teraz nie jestem pewien, a to jest ważne, mogę sprawdzić jutro) Natomiast do ręcznego włączania wentylatora mam zamontowany wyłącznik (od jakiegoś odkurzacza, 10A) jest włączony w obwód wentylatora za przekażnikiem. Załączam kiedy potrzeba. Oba wynalazki mają juz 7-8 lat
leszczu - Sob Wrz 08, 2012 10:54

camaro17, zestaw na prawdę bardzo fajny, ale w moim przypadku codziennej jazdy nie jest mi aż tak potrzebny.
brkzzz napisał/a:
camaro17, ciekawe urządzonko... Rozumiem, że montaż to czujnik na wąż, zasilanie z aku i? No właśnie, ile z tym jest jeszcze roboty?

brkzzz, http://allegro.pl/adapter...2600796784.html
Potrzebujemy taki adapter na wkręcenia czujnika, albo tak jak pisze zdzichu, wiercić dziurę w głowicy.

greg-si, zdzichu, moglibyście opisać jak zrobiliście ten oddzielny włącznik wentylatora ?? Bo nie ukrywam, że takie coś by mi się przydało.

brkzzz - Sob Wrz 08, 2012 12:32

Dzięki leszczu za linka, interesuje mnie bardziej rozwiązanie elektryki - jak zrobić ten niezależny włącznik wiatraka, żeby nie zakłócić sterowania nim przez ECU? Chętnie coś takiego bym sobie sprawił :]

Panowie greg-si oraz zdzichu, może jakieś schematy, zdjęcia? :D

leszczu - Sob Wrz 08, 2012 12:58

Wszystkie potrzebne rzeczy zakupione. :grin: W następnym tygodniu biorę się za montaż. :grin:
greg-si - Sob Wrz 08, 2012 14:20

zdzichu napisał/a:
Czujnik na deskę mam wkręcony do głowicy.

Zauważ że ciecz rozgrzewa się szybciej niż materiał stały w tym przypadku głowica.

Schemat jest bardzo prosty.

Zwykły przekaźnik samochodowy. Cewkę podłączamy do włącznika rzecz jasna. Zasilanie wentylatora przecinamy i tam wstawiamy przekaźnik w taki sposób żeby przejście na tym przewodzie zostało zachowane (gdy ECU stwierdzi żeby włączyć wentylator to się włączy). Na dodatkowym przewodzie dajemy stałe 12V z akumulatora które będzie zasilało wentylator gdy włączymy go włącznikiem.
Mogę zrobić prosty schemacik jeśli nie napisałem zbyt jasno.

leszczu - Sob Wrz 08, 2012 14:26

greg-si napisał/a:
Mogę zrobić prosty schemacik jeśli nie napisałem zbyt jasno.

Jakby nie było to problemem ?? ;>

camaro17 - Sob Wrz 08, 2012 15:21

brkzzz, podłączenie tego ustrojstwa jest banalne, ale tylko z racji że kupujesz gotowy układ z kabelkami, wtyczkami itp. do samego sterownika doprowadzasz zasilanie +12V aby się załączało z zapłonem, następnie wszystko idzie bezpiecznik który jest w zestawie, dosyć duży bo mocą chyba jest większy niż od halogenów, nie mam instrukcji - nie pamiętam dokładnie jaka moc. Później tylko zasilenie z aku i osobny kabelek sygnałowy do + z wentylatora chłodnicy -- GOTOWE.
Czujni zamontowany na takim adapterze jaki pokazywaliście w linku z aukcji .

Jest to oczywiście podobne rozwiązanie jakie chcecie stworzyć z dodatkowego wskaźnika + jakiś home made przycisk do załączania wentylatora :)

Ja osobiście wolę coś bardziej rozwojowego, a zarazem bezpiecznego w użytkowaniu . Po za tym mam dodatkowo wskazanie temp. oleju oraz vol. Gdzie na każdym ze wskazań mogę ustawić wartość graniczną, która będzie mnie alarmować w razie jej przekroczeniu.

Lepiej zrobić takie coś raz a porządnie . Po za tym sam kontroler-wskaźnik jest rozmiarów pudełeczka zapałek które nie rzuca się w oczy a pokazuje odpowiednie wartości.

[ Dodano: Sob Wrz 08, 2012 15:21 ]
greg-si, a z ciekawości wrzuć jakieś foto jakie to u ciebie wskaźniki i magiczny przycisk do załączania wentylatora :)

greg-si - Sob Wrz 08, 2012 15:55

leszczu, to jutro zrobię ;)

camaro17 napisał/a:
greg-si, a z ciekawości wrzuć jakieś foto jakie to u ciebie wskaźniki i magiczny przycisk do załączania wentylatora :)

Wskaźnik trochę widać tutaj:

A przycisk który włącza wentylator to przycisk od klimy w swoim naturalnym miejscu bo klimy nie mam :)

zdzichu - Sob Wrz 08, 2012 21:08

greg-si, otwór w głowicy mam przewiercony do płaszcza wodnego więc czujnik jest zanurzony w płynie. Wyłącznik mam podłączony bez przekażnika. 10-cio amperowy wytrzymuje bez problemu. Wyłącznik ma dwa zaciski. Na jeden zacisk +12, przewód z drugiego do wentylatora. Jeżeli przetniesz przewód za przekażnikiem to w żaden sposób nie możesz zakłócić pracy ECU gdyż on tylko steruje i nie ma połączenia z obwodem przełączającym. W kostce przekażnika jest miejsce na podłączenie przewodu ale trzeba wymienić przekażnik bo oryginał ma 4 piny a trzeba założyć z 5-cioma.
greg-si - Nie Wrz 09, 2012 08:37

zdzichu napisał/a:
Jeżeli przetniesz przewód za przekażnikiem to w żaden sposób nie możesz zakłócić pracy ECU gdyż on tylko steruje

No nie ale jeśli źle założymy drugi przekaźnik to ECU włączy wentylator jedynie wirtualnie bo nie będzie on chodził. Ja nie ingeruję w standardowy przekaźnik. Wolę wrzucić coś dodatkowego by później bez najmniejszego problemu wrócić do serii.

Co do podłączenia wentylatora z przycisku.
Styki najprostszego przekaźnika wyglądają w taki sposób:

Gdzie 85 i 86 to zasilanie cewki.
Cewkę zasilamy 12V czyli np. do 85 podłączamy 12V a 86 masę. Wtedy przekaźnik jest cały czas włączony. Gdy chcemy włączać go i wyłączać należy gdzieś czy to pomiędzy 12V a 85 czy też 86 a masą wrzucić włącznik. Jaki to już Wasza sprawa ;)
Podłączenie 30, 87A i 87 rozwiązałem w następujący sposób.
U mnie wentylator ma dwa przewody. Jeden masa, drugi 12V po przekaźniku. Ten po przekaźniku to czarno-żółty. Przeciąłem więc go i pinem 30 podłączyłem się do przewodu idącego od wiatraka a 87A do przewodu idącego z przekaźnika. Dzięki temu zachowujemy przejście na przewodzie zasilania wentylatora gdy nie mamy zasilonej cewki przekaźnika. 87 podpinamy pod 12V z akumulatora i wszystko gotowe. Na schemacie może to wyglądać tak:


Jak coś niejasne to pisać ;)

leszczu - Nie Wrz 09, 2012 11:51

Wszystko jasne, tylko nie wiem czy dobrze zrozumiałem ten punkt.
greg-si napisał/a:
Przeciąłem więc go i pinem 30 podłączyłem się do przewodu idącego od wiatraka a 87A do przewodu idącego z przekaźnika.

A to chodzi ??


I mam jeszcze 3 dodatkowe pytania.
1. Dodatkowy przekaźnik może być najzwyklejszy, czy jakiś inny ??
2. W razie jakiegoś zwarcia, to oryginalny bezpiecznik wystrzeli ??
3. Lepiej włącznik zamontować na przewodzie plusowym czy minusowym ??

greg-si - Nie Wrz 09, 2012 12:02

leszczu napisał/a:
A to chodzi ??

Dokładnie.

leszczu napisał/a:
1. Dodatkowy przekaźnik może być najzwyklejszy, czy jakiś inny ??

Ja mam najprostszy przekaźnik samochodowy za kilka złotych:

Takie coś.
leszczu napisał/a:
2. W razie jakiegoś zwarcia, to oryginalny bezpiecznik wystrzeli ??

Podczas zwarcia gdy nie mamy włączonego wentylatora z przycisku to tak. Wywali oem bezpiecznik/przekaźnik. Jeśli mamy włączony przyciskiem to wywali nasz dodatkowy przekaźnik bo on nie jest jakiś super odporny na duże obciążenia (choć mi się jeszcze nie udało żadnego upalić a mam ich w samochodzie 4 plus dodatkowe 2 na siedzenia lecz innego typu). Można dodatkowo dorzucić bezpiecznik przed przekaźnikiem. Ja chyba tak zrobiłem choć głowy uciąć sobie nie dam. Musiałbym sprawdzić ;)
leszczu napisał/a:
3. Lepiej włącznik zamontować na przewodzie plusowym czy minusowym ??

Szczerze to nie wiem. Ja akurat mam na minusowym bo taki kiedyś wyprowadziłem z przycisku klimy. Generalnie ja wolę pracować na masie bo jak coś mi się przesunie, przewód spadnie na blaszkę to nie ma niepotrzebnych iskierek i takich tam. Po prostu nie martwię się o niepotrzebne zwarcia.

leszczu - Nie Wrz 09, 2012 12:09

No to jest już wszystko jasne. W następnym tygodniu biorę się robotę.
Dzięki greg-si, za pomoc. Od dawna już myślałem zrobić taki włącznik, bo te 105 stopni kiedy włącza się pierwszy bieg wentylator to sporo za późno.

kangaroo69 - Wto Wrz 11, 2012 10:35

Panowie podepnę się z pytaniem :razz: Kiedyś na forum była dyskusja o oszukaniu komputera przez dodatkowy rezystor na przewodzie czujnika, wtedy przez zwiększenie rezystancji komputer włączał by wentylator wcześniej :?: Myślę tylko tak: im wcześniej komputer uzyska informacje o właściwej temp. silnika tym wcześniej wyłączy ssanie :? :tak :?: i czy praca oszukanego czujnika nie będzie kolidować z parametrami sondy i innych czujników odpowiadających za dawkowanie paliwa :?:
leszczu - Wto Wrz 11, 2012 19:51

kangaroo69 napisał/a:
Myślę tylko tak: im wcześniej komputer uzyska informacje o właściwej temp. silnika tym wcześniej wyłączy ssanie :tak

Tak, ten czujnik to bardzo ważny element w silniku i po mojemu to takie przeróbki będę nie zdrowe dla auta. Już lepiej zrobić sobie oddzielny włącznik i uruchamiać wentylator zawczasu.

ADI-mistrzu - Wto Wrz 11, 2012 20:01

ECU lepiej nie oszukiwać, może się to zemścić...
kangaroo69 - Wto Wrz 11, 2012 23:01

Ok, o takie odpowiedzi mi chodziło :smile: W takim razie i ja będę ręcznie chłodził samochód :grin:
brkzzz - Czw Wrz 13, 2012 01:07

W jaki sposób komputer zmienia biegi wentylatora? (jaki parametr jest zmienną)
Rozumiem, że stosując samodzielny włącznik, po jego włączeniu wentylator będzie pracował od razu na II biegu?

greg-si - Czw Wrz 13, 2012 13:45

Wentylator w R400 jest jednobiegowy.
kadzaf - Czw Wrz 13, 2012 14:51

a czy nie mozna isc na skróty i dac 2 kable i włacznik do mostkowania czujnika od chłodnicy ?
leszczu - Czw Wrz 13, 2012 20:33

brkzzz napisał/a:
W jaki sposób komputer zmienia biegi wentylatora? (jaki parametr jest zmienną)

Wszystko kontroluje czujnik który podaje sygnał do kompa który uruchamia wentylator.
greg-si napisał/a:
Wentylator w R400 jest jednobiegowy.

A tym nie pomyślałem. W R200 są dwa biegi, więc u nas od razu ruszy z drugiego biegu, tak mi się wydaje.

Dzisiaj skończyłem robić słupek na dodatkowe zegary.


Cały dzień mi to zajęło, ale warto było. Mam takie pytanko. Mam zamiar go flokować. Chętnie pomalowałbym go, ale nie zeszlifuje powierzchni tak, aby była idealnie równa, a do flokowania, chyba nie musi ?? Prawda ??

Harry - Czw Wrz 13, 2012 21:11

leszczu napisał/a:
Chętnie pomalowałbym go, ale nie zeszlifuje powierzchni tak, aby była idealnie równa

zakładasz pończochę na ten słupek, później żywica i szpachla, później papier i kończysz na wodnym 2500, ew. 3000 jak nadal dla Ciebie zbyt szorstko
ale to już temat bardziej chyba do tuningu :wink:

greg-si - Czw Wrz 13, 2012 23:04

leszczu napisał/a:
W R200 są dwa biegi, więc u nas od razu ruszy z drugiego biegu, tak mi się wydaje.

Nie mam pojęcia jak to jest rozwiązane w R200. Trzeba by było przestudiować Rave i zobaczyć co jak i gdzie się włącza. Dodatkowo miernik i sprawdzać kiedy i gdzie co się pojawia.

leszczu napisał/a:
Mam zamiar go flokować. Chętnie pomalowałbym go, ale nie zeszlifuje powierzchni tak, aby była idealnie równa, a do flokowania, chyba nie musi ?? Prawda ??

Pod flok nie musi być idealnie równo. Jeśli nie będzie tam coś komuś pasowało to Ci przyszlifują.

brkzzz - Pią Wrz 14, 2012 01:47

Pytałem o to co jest zmienną wyjściową w przypadku zmiany biegów wentylatora przez komputer, właśnie mając na uwadze to, że w R200 są 2 biegi. Wychodzi na to, że w przypadku I biegu jest po prostu podawany prąd o mniejszym amperarzu na wiatrak, a podczas II biegu o większym. Również wydaje mi się, że montująć włącznik, od razu podamy maksymalny prąd na wiatrak, czyli II bieg. Wyjdzie w praniu :]
greg-si - Pią Wrz 14, 2012 09:22

brkzzz napisał/a:
mniejszym amperarzu

To nic nie zmienia. Przeczytaj o natężeniu i napięciu ;)

brkzzz - Pią Wrz 14, 2012 10:19

greg-si, być może palnąłem gafę, elektryka to nie jest moja specjalność ;) Wziąłem to na "chłopski rozum", moc wiatraka jest iloczynem napięcia i natężenia, napięcie mamy stałe 12V, więc uznałem że to natężenie się zmienia.
leszczu - Pią Wrz 14, 2012 10:53

greg-si napisał/a:
leszczu napisał/a:
Mam zamiar go flokować. Chętnie pomalowałbym go, ale nie zeszlifuje powierzchni tak, aby była idealnie równa, a do flokowania, chyba nie musi Prawda

Pod flok nie musi być idealnie równo. Jeśli nie będzie tam coś komuś pasowało to Ci przyszlifują.

Byłem przed chwila w zakładzie gdzie zajmuja sie flokowaniem. Gościu powiedział, że powierzchnia ma być idealnie gładka, inaczej po flokowaniu każda niedoskonałość będzie widać. Dziś biorę się za ponowne szlifowanie.

greg-si - Pią Wrz 14, 2012 11:02

brkzzz, ja też nie jestem elektrykiem ;)

leszczu, to nie wiem ale jak swoje dawałem do flokowania to powierzchnia idealna nie była a poflokowali bez zająknięcia a pytałem czy to przeszkadza to powiedzieli że nie i flok przykryje. No i przykrył. Pewnie też zależy jak to się robi, jaki flok daje.
Dobrze jest kupić szpachlę natryskową w spray`u. Ułatwia sprawę.

Harry - Pią Wrz 14, 2012 23:51

brkzzz napisał/a:
W jaki sposób komputer zmienia biegi wentylatora? (jaki parametr jest zmienną)
Rozumiem, że stosując samodzielny włącznik, po jego włączeniu wentylator będzie pracował od razu na II biegu?

z tego co znalazłem
wentylator dziala przy 104*C
Wentylator z klimatyzacja 1 etap 104*C drugi 112*C
dane dla rovera 214si

brkzzz - Sob Wrz 15, 2012 11:56

Harry, dzięki za zainteresowanie, ale nie o to pytałem :P
Opór z czujnika temperatury jest dla komputera wartością wejściową i on na jej podstawie podejmuje działanie. To właśnie działanie mnie interesuje; co sprawia, że ECU powoduje działanie wentylatora na I lub II biegu.
Wydaje mi się, że będzie zmieniać się natężenie, gdyż na "chłopski rozum", moc wiatraka jest iloczynem napięcia i natężenia, napięcie mamy stałe 12V, więc uznałem że to natężenie się zmienia.
Jeśli "chłopski rozum" nie ma tutaj zastosowania, niech mnie ktoś poprawi :)

leszczu - Wto Wrz 18, 2012 15:22

Cytat:
z tego co znalazłem
wentylator dziala przy 104*C
Wentylator z klimatyzacja 1 etap 104*C drugi 112*C
dane dla rovera 214si

Czyli R200 bez klimy ma jeden bieg wentylatora, a z klimą dwa biegi ??

Harry - Wto Wrz 18, 2012 16:58

leszczu napisał/a:
Czyli R200 bez klimy ma jeden bieg wentylatora, a z klimą dwa biegi ??

takie dane znalazłem vivid

leszczu - Wto Wrz 18, 2012 20:01

Przestudiowałem dzisiaj dane w Rave i jest tak jak wyżej pisze Harry, R200 (dotyczy wszystkich wersji silnikowych) bez klimy ma jeden bieg wentylatora, z klima dwa biegi. :wink:
brkzzz - Wto Wrz 18, 2012 20:25

leszczu, zadziałałeś coś z tym włącznikiem?

Dzisiaj przymierzałem się do montażu i chyba najlepiej wrzucić nowy przekaźnik koło 3 fabrycznych (przy skrzynce z bezpiecznikami), przewód od włącznika w kabinie do cewki przekaźnika poprowadzić poniżej serwa, jest tam otwór do kabiny z zaślepką. Tylko nie rozglądałem się skąd wziąć "+" do włącznika w kabinie, u mnie będzie to ori włącznik świateł przeciwmgłowych (teraz mam zaślepkę).
Będziesz montował diodę prostowniczą gdzieś przed przekaźnikiem?

Harry - Wto Wrz 18, 2012 21:20

brkzzz napisał/a:
Tylko nie rozglądałem się skąd wziąć "+" do włącznika w kabinie,

możesz bezpośrednio z aku. ew. po zapłonie weź np. z bezpiecznika z wycieraczek.

zdzichu - Wto Wrz 18, 2012 22:49

brkzzz, w silnikach prądu stałego obroty można zmieniać tylko napięciem.
ADI-mistrzu - Wto Wrz 18, 2012 22:56

zdzichu napisał/a:
brkzzz, w silnikach prądu stałego obroty można zmieniać tylko napięciem.

Można zmieniać napięciem, prądem bądź wypełnieniem przebiegu prostokątnego (tzw. sterowanie PWM).

leszczu - Sro Wrz 19, 2012 15:39

brkzzz napisał/a:
leszczu, zadziałałeś coś z tym włącznikiem?

Dopiero w następnym tygodniu będę działać.

[ Dodano: Sro Wrz 19, 2012 15:39 ]
brkzzz napisał/a:
Będziesz montował diodę prostowniczą gdzieś przed przekaźnikiem?

Nie, a po co ?? Jedynie co zamontuje przed przekaźnikiem to dodatkowy bezpiecznik.

kangaroo69 - Sob Wrz 22, 2012 22:11

Chłopaki, zaadoptowałem dzisiaj stary włącznik od halogenów do wyżej opisanego celu i mam problem :/ Zrobiłem to na skróty i do plusa z wentylatora wpiąłem się do bezpiecznika i włącznika w samochodzie a z minusa do masy. Wszystko by było dobrze ale pali mi cały czas bezpiecznik, nawet 30A nie wytrzymuje :sad: Kable wpiąłem przed samą wtyczką do wentylatora żeby nie ingerować w przekaźnik wentylatora, co jest nie tak :?:

[ Dodano: Sob Wrz 22, 2012 22:11 ]
zdzichu napisał/a:
Wyłącznik mam podłączony bez przekażnika. 10-cio amperowy wytrzymuje bez problemu.

To mnie właśnie dziwi :shock: U mnie chyba bez przekaźnika się nie obejdzie :wink:

greg-si - Nie Wrz 23, 2012 10:53

Gdzieś jest zwarcie.
Zresztą nie rozumiem w jaki sposób to wszystko połączyłeś.
+ z aku - bezpiecznik - włącznik - wentylator
- z aku - wentylator
Czy tak?

kangaroo69 - Nie Wrz 23, 2012 11:49

Tak jak opisałeś, tylko plus ze skrzynki z bezpiecznikami. Dzisiaj jeszcze spróbuje zrobić to na przekaźniku :wink: Jak podłącze to na krótko to wentylator się załącza ale kabel przy + akumulatora prawie się topi tak jakby był za słaby :???:

[ Dodano: Nie Wrz 23, 2012 11:49 ]
Tak myśle że mógł ktoś wcześniej przewody popierdzielić i u mnie niebieski do wentylatora wcale nie jest masą, i przy załączaniu przyciskiem dwa plusy się zwierają :?: Już kilka razy spotkałem się u mnie w samochodzie z kablami widmo albo trzema niebieskimi w jednej wiązce :wink:

leszczu - Nie Wrz 23, 2012 12:01

kangaroo69, nie kombinuj na skróty. Zrób wszystko według schematu greg-si bedzie hulać. :wink:

A ja mam takie pytanko. Mam ten adapter do węża chłodniczego, tylko teraz zastanawiam się pod jaki kątem go zamocować.

Jeśli zamocuje go tak, że czujnik będzie u góry, to czy będzie mi on odczytywał dokładną temp. płynu ?? Czy płyn będzie do niego w ogóle dosięgał ??

greg-si - Nie Wrz 23, 2012 12:05

leszczu napisał/a:
Jeśli zamocuje go tak, że czujnik będzie u góry, to czy będzie mi on odczytywał dokładną temp. płynu ?? Czy płyn będzie do niego w ogóle dosięgał ??

Będzie, będzie. Powietrze masz na górze w zbiorniczku wyrównawczym. Wszędzie poniżej powinna być ciecz. Ciśnienie też robi swoje.

kangaroo69 - Nie Wrz 23, 2012 14:34

I kapa :/ Po wielu próbach, wziąłem w końcu miernik i sprawdziłem diodą wentylator, okazało się że między plusem a minusem jest przejście :/ jak dowiem się jak to wyciągnę go i sprawdzę, na razie muszę zaniechać plany.
leszczu - Sob Wrz 29, 2012 21:42

greg-si napisał/a:
leszczu napisał/a:
Jeśli zamocuje go tak, że czujnik będzie u góry, to czy będzie mi on odczytywał dokładną temp. płynu ?? Czy płyn będzie do niego w ogóle dosięgał ??

Będzie, będzie. Powietrze masz na górze w zbiorniczku wyrównawczym. Wszędzie poniżej powinna być ciecz. Ciśnienie też robi swoje.

Ok. To zamontuje czujnik z góry. :grin:

[ Dodano: Sob Wrz 29, 2012 21:42 ]
greg-si, jeszcze jedno pytanko. Według twego schematu, wentylator będę mógł włączyć po przekręceniu stacyjki na zapłon, czy nie ??

brkzzz - Sob Wrz 29, 2012 22:51

leszczu, to chyba zależy od tego skąd weźmiesz zasilanie cewki przekaźnika i zasilanie wentylatora. Jeśli to pierwsze wziąłbyś np. z lampki we wnętrzu, a zasilanie wentylatora bezpośrednio z aku (pewnie tak zrobiłeś) to powinno działać niezależnie od stacyjki.
greg-si - Nie Wrz 30, 2012 09:18

Jak brkzzz, napisał.
Jak dasz włącznik i wentylator na stałym 12V to będziesz mógł włączać kiedy chcesz.
Wszystko zależy co chcesz uzyskać. Wszystko jest do zrobienia tylko trzeba wiedzieć co się chce :)

leszczu - Nie Wrz 30, 2012 10:20

Ok. To już wszystko jasne. :grin:
kangaroo69 - Nie Wrz 30, 2012 14:08

No i ja w końcu u siebie ten przycisk podłączyłem :smile: Problem z bezpiecznikami strzelającymi był banalny, u mnie kolor niebieski to nie "-" :razz: Zrobiłem to tak jak pisałem na skróty ale trzeba dołożyć przekaźnik bo na odpalonym silniku aż obroty zmalały przy włączaniu :wink:
leszczu - Nie Wrz 30, 2012 14:11

kangaroo69, u nas który przewód na wentylatorze to "+" ??
kangaroo69 - Nie Wrz 30, 2012 14:14

brkzzz napisał/a:
Opór z czujnika temperatury jest dla komputera wartością wejściową i on na jej podstawie podejmuje działanie. To właśnie działanie mnie interesuje; co sprawia, że ECU powoduje działanie wentylatora na I lub II biegu.

O właśnie mi się przypomniało, czytałem na temat R75 w technicznym i tam w przypadku wentylatora jest tak jak z dmuchawą przy nagrzewnicy, pierwszy bieg w tym przypadku idzie przez rezystor chyba :wink:

[ Dodano: Nie Wrz 30, 2012 14:14 ]
U mnie to był ten czarny, o ile ktoś moich kabli wcześniej nie pozamieniał :razz:

leszczu - Pon Paź 01, 2012 10:17

brkzzz, a u ciebie który to plus na wentylatorze ??
brkzzz - Pon Paź 01, 2012 21:22

leszczu, nie wiem czy dzisiaj będę przy aucie z multimetrem, ale pamiętam że ja tak jak wyżej mam niebieski i czarny przewód. Obstawiam, że niebieski to "-".
Wg rave wentylator ma masę podpiętą za lewym reflektorem (earth point nr 2), więc można to sprawdzić mierząc ciągłość przewodu między tym punktem a wybranym przewodem.

greg-si - Pon Paź 01, 2012 21:51

Cytat:
Wg rave wentylator ma masę podpiętą za lewym reflektorem (earth point nr 2), więc można to sprawdzić mierząc ciągłość przewodu między tym punktem a wybranym przewodem.

Nie trzeba między tym punktem. Wystarczy włączyć multimetr na piszczyk czy coś do badania przejścia, jeden koniec np. do klemy -, czy niezardzewiałej śrubki a drugim sprawdzamy który w kostce to -
Mamy wtedy wszystko rozszyfrowane.
Idę o zakład że czarny to -