Zobacz temat - [R75] Czy czujnik temapratury cieczy blokuje pracę went
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Czy czujnik temapratury cieczy blokuje pracę went

marecki6 - Pią Cze 10, 2016 10:22
Temat postu: [R75] Czy czujnik temapratury cieczy blokuje pracę went
Cześć
Oddałem auto do mechanika ponieważ nie byłem w stanie uruchomić wentylatora. Nie odpala się zarówno z powodu temperatury silnika jak i przy klimie. Dzisiaj dostałem informacje od mechanika że walnięty jest czujnik temperatury cieczy na silniku i że pomimo że wskazówka wskazywała prawidłową temperaturę i na kompie w poz 7 sprawdzałem pomiar to nie były one prawidłowe i cały czas jeździłem z temp 110st. I teraz pytanie czy komp mógł pokazywać błędną temperaturę i czy ten czujnik mógł zablokować wentylator tak że nawet nadmuch na szybę go nie odpali ?

longer86 - Pią Cze 10, 2016 10:34

wiesz co.... a sprawdzał mądry mechanik wentylator na krótko? czy liczy że wymieni czujnik i będzie pan zadowolony?
marecki6 - Pią Cze 10, 2016 10:35

Wentylator na krotko kreci ... podobno z jakims dziwnym oporem ale kreci cokolwiek to znaczy
longer86 - Pią Cze 10, 2016 10:41

jak z dziwnym oporem to niech go lepiej sprawdzi czy się szczotki nie kończą zanim go zajedzie i zniszczy komutator...
marecki6 - Pią Cze 10, 2016 10:43

ok ale czy ten czujnik może zablokować całkowicie komunikację z wentylatorem nawet dla klimy ? zakładając że jakimś cudem faktycznie jest walnięty
longer86 - Pią Cze 10, 2016 11:25

w dieslu pracą wentylatora steruje komputer silnika w oparciu o żadanie z modułu klimatyzacji włączenia wentylatora, działa klima ma działac wentylator, rośnie ciśnienie w układzie klimatyzacji, czujnik ciśnienia na rurkach klimatuyzacji wysyła sygnał , a komputer silnika załącza 2 bieg

CZujnik temperatury wysyła sygnał do zegarów o temperaturze płynu chłodniczego, ale znów o załączeniu wentylatora decyduje sterownik silnika.

Więc zmień mechanika bo bzdury plecie a pojęcia nie ma.

poczytaj forum, poszukaj tematów o wentylatorze, jak tu 6 lat siedzę to nikt czujnika cieczy nie wymieniał bo zawsze kłopotem jest wentylator

jak masz 110 stopni to sprawdz czy masz sprawny termostat, czy jest wystarczająca ilość płynu a jak wentylator ma jakieś dziwne odgłosy przy odpalaniu na krótko to coś z nim jest nie tak.

Ile przewodów ma wentylator??

SeniorA - Pią Cze 10, 2016 11:32

marecki6, dla sprawdzenia czujnika, mechanik powinien odpiąć czujnik ,bo wtedy ECM pracuje na domyślnej temperaturze 80 st.C i uruchamia wentylator przy włączonym zapłonie. To powie czy to tylko wina czujnika. Można też zmierzyć oporność czujnika w np.20 st.C. Czujnik przekazuje info do ECM i to sterownik decyduje jak jest za wysoka temperatura czy zatrzymać silnik, jest taka możliwość.
marecki6 - Pią Cze 10, 2016 11:32

opierając się na wskazaniach komputera nigdy nie osiągnąłem 110st bo starałem sie to kontrolować... niestety nie rozbierałem sam wentylatora więc nie wiem ... w teorii to 2003r więc powinien mieć ten nowszy wentylator ale wiem że poprzedni właściciel go wymieniał więc mógł wsadzić starszy.

Dzięki za odpowiedź tak jak się spodziewałem odpalenie nawiewu na szyby powinno odpalić wentylator i nie ma to nic wspólnego z czujnikiem temperatury cieczy. Jak znam życie to okaże się że wentylator ma rezystor i to on jest wszystkiemu winny... ręce opadają

MD - Pią Cze 10, 2016 11:35

marecki6, rezystor dopiero co wymieniałem, nic strasznego. 5 minut roboty zrzucenie zderzaka, odcinasz przewody, lutujesz do nich dłuższe i wyciągasz na bok, dzięki czemu bez rozbierania wentylatora możesz umieścić nowy rezystor w dowolnym miejscu. Ja swój przykręciłem do przedniej belki, bo będzie odbierać ciepło. No i użyłem rezystora 200 W. Nic już go nie ruszy. :P
sknerko - Pią Cze 10, 2016 12:13

MD rezystor powinien być w świetle łopatek wentylatora żeby on go chłodził. bo nawet dużo mocniejszy mocowo może się spalić na postoju jak nie będzie chłodzony. Czyli latem jak gorąco i wentylator chodzi może być nie wesoło.
MD - Pią Cze 10, 2016 12:23

sknerko, mój jest tuż przy łopatach - nie bezpośrednio na przewiewie, bo byłby widoczny przez grill, ale tuż przy wentylatorze. Choć ten rezystor przy pracy był ledwie ciepły. 150W ponoć są pancerne i zdatne do trzymania w rączce, czyli poniżej 60 stopni. Mój był po prostu ciepły - dla niektórych pewnie przyjemnie. :P

Poza tym nie dało się go zamontować za wentylatorem, jak fabrycznego. Jest ogromny. :D

SeniorA - Pią Cze 10, 2016 12:32

SeniorA napisał/a:
Można też zmierzyć oporność czujnika w np.20 st.C
w 20 st.C - ~4 kom , 110 st.C - 0,7 kom
sknerko - Pią Cze 10, 2016 15:36

MD napisał/a:
150W ponoć są pancerne i zdatne do trzymania w rączce, czyli poniżej 60 stopni.
hi hi to potrzymaj go sobie dłużej bez nawiewu jak wentyl chodzi tylko potem nie mów że masz znamię w paski na dłoni :D twoje 200 też się zgrzeje i poparzy, nie ma bata, ten wentylator jednak sporo prądu bierze. Jak myślisz czemu przepalają się oryginalne?
longer86 - Pią Cze 10, 2016 15:46

duzy nie chciał wejśc za śmigło... trzeba było 2 podłączyć mniejsze jak ja ;)
MD - Pią Cze 10, 2016 17:23

sknerko, nie mam tego problemu. Vka się grzeje i chyba muszę skoczyć na serwis klimy w inne miejsce - mam wrażenie, że rok temu nabili za dużo do układu. Spalanie jest zbyt wysokie z klimatyzacją, a do tego wentylator na 1 biegu pracuje tylko chwilę. Zaraz po tym przełącza się na ten wyższy - czyli za duże ciśnienie w układzie.
sknerko - Pią Cze 10, 2016 19:09

Może masz zapchany skraplacz muchami czy tam innym shitem, albo jest już kiepski i nie ma blaszek odprowadzających ciepło, albo osuszacz masz już zdechnięty. Jak za dużo gazu to upuść zaworem odrobinę i zobacz czy się poprawi
janio - Pią Cze 10, 2016 21:15

Podepnę się pod temat, co do opornika to sam wymieniłem na taki jak na foto i śmiga do dzisiaj.
Co do silnika, w polifcie mam dwubiegowy, jak na foto, może by gdzie taki kupił, może ktoś się z takim już spotkał i da cynk. Sam silnik będzie z pewnością tańszy niż cały wentylator.

sash997 - Pią Cze 10, 2016 22:18

silniczek jest wszędzie taki sam(oprócz tych z 1.8) ma tylko różną ilość przewodów wyprowadzonych co nie znaczy że np nie można podłączyć 4 przewodowego zamiast 2 przewodowego,wystarczy tylko te 4 przewody połączyć w pary i śmiga z rezystorem
BetJar - Pią Cze 10, 2016 22:22

marecki6, napisz do kolegi sash997, on zajmuje się naprawą silników wentylatora.
janio, pytaj Adama.

[ Dodano: Pią Cze 10, 2016 22:22 ]
Eh 2 minuty w plecy.

janio - Pią Cze 10, 2016 23:45

OK, dzięki, zapytam.
Co prawda u mnie wszystko działa dobrze, ale gdyby był niezbyt drogi to dla miecia bym kupił. Tak na wszelki wypadek.

R75 - Sob Cze 11, 2016 00:53
Temat postu: Re: [R75] Czy czujnik temapratury cieczy blokuje pracę went
marecki6 napisał/a:
Cześć
Oddałem auto do mechanika ponieważ nie byłem w stanie uruchomić wentylatora?


tylko nie mów ze do pewnego "znanego" wrocławskiego mechanik - Pana G.W.

janio - Sob Cze 11, 2016 10:19

Szperałem trochę w Rave i znalazłem kompletny schemat elektryczny wentylatora do diesla wraz ze sterowaniem, jak w załączniku. Dotyczy on starszej wersji na cztery przewody i trzy biegi.
Mnie interesuje schemat kompletny, ale po lifcie, na dwa przewody i dwa biegi, może ktoś takowy posiada?

sash997 - Sob Cze 11, 2016 12:51

schematu niemam ale mam takie dziwadło w garażu, pisze dziwadło bo to dość rzadko spotykane - 3 przewody z silnika w dieslu, w 1.8 jest to częściej spotykane, jak dobrze pamiętam to tam działa 1 i 3 bieg porównując obroty silnika z tym 4-przewodowym
janio - Sob Cze 11, 2016 15:26

Dziękuję bardzo za szczere chęci ale mnie bardziej jest potrzebny schemat elektryczny od polifta.
Tak na dobrą sprawę to już sam nie mam pewności czy z tego silnika wychodziły dwa przewody, czy może trzy? Opornik wymieniałem przecież rok temu. Za tydzień lub dwa będę się wybierał do szwagra, będziemy robić tuning wizualny i wtedy będzie zdejmowany zderzak. Przy okazji tego zabiegu sprawdzę dokładnie jak sprawy się mają w realu. Ale schemat nadal potrzebuję. A i tuningiem też się pochwalę.

marecki6 - Wto Cze 14, 2016 09:50

sash daj do siebie namiar .... jeżeli wentylator kręci na krótko to co jeszcze oprócz rezystora może być padnięte ? Który to jest przekaźnik ten realay 5 ? czy jest jeszcze jakiś bezpiecznik w kabinie za to odpowiadający oprócz tego jednego pod maską ?
longer86 - Wto Cze 14, 2016 09:59

Ilu przewodowy masz wentylator?

Jak na krótko działa a w aucie nie to możesz miec uwalony sterownik wentylatora

marecki6 - Wto Cze 14, 2016 14:43

wiem że mam wersję z rezystorem czyli jak rozumiem tą nowszą ale nie wiem ile kabli ... rezystor odpowiada wyłącznie za pierwszy bieg wentylatora ?
longer86 - Wto Cze 14, 2016 15:11

Tak, rezystor tylko za 1 bieg
marecki6 - Wto Cze 14, 2016 15:32

Czyli u mnie to raczej nie rezystor .... Czy podpinajac kompa i robiac test wentylatora omijamy sterownik ? Bo ten czlowiek twierdzi że komputerem odpala wentylator
longer86 - Wto Cze 14, 2016 15:43

Jesli ma toafa albo inpe to może sprawdzic wentylator...
SeniorA - Wto Cze 14, 2016 19:46

marecki6 napisał/a:
Czy podpinajac kompa i robiac test wentylatora omijamy sterownik ? Bo ten czlowiek twierdzi że komputerem odpala wentylator
komp. diagnostycznym łączy się przez gniazdo diagnostyczne z odpowiednimi sterownikami auta , w tym przypadku z ECM silnika, którym uruchamia wentylator na poszczególnych biegach.

[ Dodano: Wto Cze 14, 2016 19:46 ]
jeśli diagnoskopem uruchamia wentylator , to przyczyny awarii szukałbym w instalacji przed ECM ( przewody , czujniki temperatury i ciśnienia )

sash997 - Wto Cze 14, 2016 21:30

sprawdź w kostce od wentylatora na Cienkim przewodzie żółtym z niebieskim paskiem czy jest +12V jeśli niema albo jest jakieś 3 czy 5V to wentylator nie bedzie działał
marecki6 - Czw Cze 16, 2016 16:13

Podobno uwalony mam jednak sterownik wentylatora ... Wiadomo jak wygląda zakup samego sterownika (a może ktoś ma zbędny) więc czeka mnie zakup kompletnego wentylatora .... Czy ktoś testował już nowe egzemplarze z allegro ? Zakladam ze to zamienniki więc jak z ich jakością?
sash997 - Czw Cze 16, 2016 16:34

nowe egzemplarze chyba wszystkie są od benzyny bo już spotkałem chyba 3 osoby co to kupiły do diesla i niestety nie działało w dieslu bo było do V6... jeden przypadek ktoś na forum opisywał, że nie pasowało,jak Ci sie nie śpieszy to w tym miesiącu mam nadzieje skończe tester do testowania wentylatora z diesla(bardziej o elektronike chodzi) bo sam silnik na krótko idzie sprawdzić każdy bieg
marecki6 - Czw Cze 16, 2016 17:10

Chciałbym wreszcie odzyskać auto a tu cały czas pod górę.... Kupowania używki za 600zl troche się boję ale jak nie będzie wyboru to tylko to mi zostanie.... Swoją drogą to jest niezła kicha że trzeba kupić caly wentylator pomimo tego że jest w zasadzie sprawny
janio - Czw Cze 16, 2016 17:11

Wydaje mi się, że tan link powinien sporo wyjaśnić:
http://www.the75andztclub...ad.php?t=205032
Jest tam sterownik do silnika na cztery szczotki oraz do silnika na dwie szczotki z rezystorem dla pierwszego biegu, oczywiście do diesla. Schemat poglądowy sterownika do diesla z rezystorem pierwszego biegu wygląda jak w załączniku. Zamiast cały wentylator, można kupić zestaw PGJ000110

marecki6 - Czw Cze 16, 2016 18:12

a czy oznaczenia sterownika ma jakieś znaczenie ? u mnie jest V23143-a1-x3
to jest niby pasująca nówka
http://allegro.pl/rover-7...6058603159.html


a tutaj zagwostka:
http://allegro.pl/rover-7...6171463912.html

auto dokładnie takie jak moje więc jak to możliwe że wentylator nie ma rezystora ? oznaczenie sterownika identyczne jak mój

sash997 - Czw Cze 16, 2016 19:34

matko bosko tyle piniendzy za chińszczyzne... moim zdaniem jak nie otworzysz sterownika i nie zobaczysz płytki elektronicznej to nie możesz być pewny że to do diesla... jak chcesz sam silnik do diesla to ten jest jak nówka :D taki pojeździ co najmniej 6 lat
http://allegro.pl/silnik-...45.html#thumb/2

marecki6 - Czw Cze 16, 2016 19:41

sash brałbym w ciemno gdybym potrzebował silnika a nie sterownika ale jaki tam sterownik siedzi ? bo jeżeli mi to dopasujesz do mojej wersji to biorę :-) używka póki co to ta za 600zł tylko zastanawia mnie brak rezystora chyba że to zdjęcie poglądowe ... z tym nowym chińczykiem to też zastanawiam się ile jest warta ta gwarancja ... echh mam dość
sash997 - Czw Cze 16, 2016 19:54

no to nie rozumiem... silnik jest ze sterownikiem zawsze przecież,no gwarancja producenta chińskiej części brzmi nienajlepiej...:D za taką kase to ja moge dać gwarancje bezwzględną na 5 lat tego silnika urzywanego z linku :D
marecki6 - Czw Cze 16, 2016 19:55

ale czy ten sterownik z silnikiem podejdzie do mojego diesla ?
sash997 - Czw Cze 16, 2016 20:04

no przecież jest jak wół napisane że na życzenie przerzucam ten silnik do sterownika z diesla i gra gitara ale w twoim przypadku to bym sprawdził jednak instalacje w aucie bo ten sterownik z diesla naprawde rzadko sie psuje,ostatnio miałem taką rozkminke u kolegi J0zka, przyjechał na wymiane silnika wentylatora, podłączyliśmy sprawny a tu lipa nie kręci,winny był przewód jeden cienki dochodzący do kostek wentylatora od strony auta
marecki6 - Czw Cze 16, 2016 20:15

a samego sterownika nie chcesz sprzedać ? a swoją drogą masz wiązkę z rezystorem ? mechanior twierdzi że sprawdził dokładnie instalację i jest pewny że to sterownik
sash997 - Czw Cze 16, 2016 20:28

samego sterownika nie bo same silniki słabo schodzą :D ja tam wrocławskim mechanikom jakoś nie ufam,jak masz wyjęty silnik z auta to podjedź z nim do któregoś kolegi forumowego z wrocka z dieslem,podepniesz mu pod auto i sie wyjaśni sprawa
mam wiązke z rezystorem i bez rezystora do wyboru do koloru

marecki6 - Czw Cze 16, 2016 20:39

a może zgodziłbyś się na opcję z ewentualnym zwrotem :-)
Punx - Czw Cze 16, 2016 20:42

Ja za 10 dni odzyskam swojego R75, wiec jeśli się da to możemy twój wiatrak sprawdzić u mnie pod blokiem podpinając go "na krotko".
marecki6 - Czw Cze 16, 2016 20:43

jak moje auto postoi jeszcze 10 dni to mi żona jaja urwie :)
Punx - Czw Cze 16, 2016 20:46

Ja swoje wypożyczyłem, niestety nie mam teraz jak pomoc. A który mechanik Ci powiedział ze sterownik uszkodzony ?
marecki6 - Czw Cze 16, 2016 20:47

gość z polecenia warsztat na terenie Basji przy armii krajowej
Punx - Czw Cze 16, 2016 20:51

Na stalowej (obok mnie) jest taki warsztat co go wcale nie polecam, byli nawet w Bedzie pan zadowolony, ogólnie mam złe z nimi doświadczenia, ale wlascicel od niedawna śmiga granatowym 75. Wiec na upartego mogli by sprawdzić o ile to jest klekot. No i wiem gdzie jest elektryk samochodowy co ma R75, tez teoretycznie mógłby sprawdzić - warsztat na Zaporoskiej. Z tym elektrykiem rozmawiał kiedyś Daniel - ksywka R75 - podpytaj go, czy koleś jest OK.
marecki6 - Czw Cze 16, 2016 20:54

ok dzięki za info
Punx - Czw Cze 16, 2016 21:00

Jak będziesz potrzebował więcej info o tych warsztatach to na PW ja tam nie chce nikomu imiennej reklamy ani antyreklamy robić. Zmykam na mecz.
janio - Czw Cze 16, 2016 21:41

Co do tej zagwozdki to popatrz jeszcze raz uważniej na ich opis i zdjęcia?
SIEMENS robił trzy rodzaje silników:
772-65030-03 (13.5V/300W na trzy przewody)
772-65030-02 (13.5V/350W na cztery przewody)
772-65430-01 (13.5V/450W na dwa przewody)

Sterownik PCB V23143-A1-X1 jest od benzyniaka 1.8
Sterownik PCB V23143-A1-X3 jest od klekota
Są jeszcze z końcówką X11, wydaje mi się, że to może od V6 czyV8, nie mam wiedzy.

Na pierwszym zdjęciu, napis na wiatraku białą farbą chyba mija się z prawdą!
Według mnie (może się mylę) powinno być tak:
V23143-A1-X1
772-65030-03
K18

Teraz zajmijmy się klekotem.
Wersje przedliftowe według mnie powinny mieć tak:
V23143-A1-X3
772-65030-02
M47
Wersje poliftowe powinny mieć tak:
V23143-A1-X3
772-65430-01
M47
Wszystko będzie jasne na 100% jak kiedyś rozbiorę to u siebie.

marecki6 - Nie Cze 26, 2016 14:21

Dla potomnych napiszę że w moim przypadku okazało się że winny był sterownik. Po założeniu nowego silnika wraz ze sterownikiem od sash997 problem został rozwiązany a przy okazji uprzedziłem problem z silnikiem wentylatora bo stary był w kiepskim stanie więc wkrótce pojedzie do sash997 na wymianę szczotek itp