Zobacz temat - [R75] Sprzęgło, odpowietrzanie sprzęgła
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Sprzęgło, odpowietrzanie sprzęgła

Tomek0019 - Pon Maj 07, 2007 18:44
Temat postu: [R75] Sprzęgło, odpowietrzanie sprzęgła
No to jeszcze jedno pytanko: jakie jest w moim R 75 CDT z 99r sprzęgło? Problem jest w tym , że po paru godzinach stania(np.- noc) przy ruszaniu szarpie ( jak by podskakiwał przód),ale po przejechaniu około kilometra wszystko wraca do normy !! !! Co to może być?
Pozdrawiam

piter34 - Wto Maj 08, 2007 10:45

Tomek0019 napisał/a:
jakie jest w moim R 75 CDT z 99r sprzęgło?

Ale o co Tobie dokładnie chodzi?
Średnicę tarczy, liczbę zębów...?

Tomek0019 napisał/a:
Problem jest w tym , że po paru godzinach stania(np.- noc) przy ruszaniu szarpie ( jak by podskakiwał przód),ale po przejechaniu około kilometra wszystko wraca do normy !! !! Co to może być?

Kończące się sprzęgło (moim zdaniem sprężynki na tarczy, odpowiadające za tłumienie drgań)

Tomek0019 - Sro Maj 09, 2007 14:36

Codzi mi o to, czy jest to zwykłe sprzęgło (tarcza, docisk, itp) jak w zwykłych samochodach, czy będzie pasowało od BMW i co to jest koło dwumasowe?
Pozdrawiam

Brt - Sro Maj 09, 2007 14:53

Sprzęgło jest zwykłe, ewentualnie w tarczy może nie być spręzynek, bo ich rolę spełni własnie koło dwumasowe. A co to takiego to najlepiej poszukac u wujka googla ;) Pierwszy link z googli wygląda TAK

PS. Czy to szukanie naprawdę jest takie trudne :roll: odrobinę wysiłku please..

PHJOWI - Sro Maj 09, 2007 17:13

a moze malo plynu
Marian_K - Pią Maj 11, 2007 12:50

PHJOWI napisał/a:
a moze malo plynu
Właśnie - może masz problem z układem sprzęgła: wysprzęglik, pompka. Widziałem, że szukasz również skrzyni biegów do Swojego auta - jesteś pewien, że masz skrzynię do wymiany? Napisz jakie masz objawy.

Pozdrawiam!

Tomek0019 - Sob Maj 12, 2007 19:34

Problem jest w tym , że przy ruszaniu (ale po paru godzinach stania np. noc )szarpie przodem i przy zmianie z 2 biegu na 3 zgrzyta ( z 4 na 3 nie)
Marian_K - Pon Maj 14, 2007 11:14

Jak Ci szarpie tyko po dłuższym postoju, a potem jest OK to moim zdaniem niekoniecznie skrzynia. Gdyby skrzynia była padnięta, to objawy powinny być zawsze takie same - niezależnie od czasu postoju. Tak mi się wydaje... może ktoś bardziej doświadczony tu zajrzy i nas oświeci.

A to zgrzytanie przy zmianie biegów (z 2 na 3) występuje zawsze czy tylko czasami? To wskazuje na zużycie synchronizatora - niestety nie wiem czy można dokupić sam synchronizator, ale na pewno byłby tańszy niż cała skrzynia...

Sprzęgło puszcza Ci nisko (przy podłodze), czy wysoko?

Tomek0019 - Sro Maj 16, 2007 08:36
Temat postu: [R 75 CDT-99r]sprzęgło w R75
Sprzęgło bierze na samym dole, a zgrzyt jest zawsze (tylko jest ok jak jest zimny) do 3.5 tys. obrotów. Potem jest Ok
Rick - Sro Maj 16, 2007 09:17

żeby wykłuczyć ukłąd pompka - wysprzęglik, pierwsze co musisz zrobić to odpowietrzyć ukłąd i dolać płynu- moze jest zapowietrzony, jeśli to nie pomoże to przed każdą zmianą biegów "popompuj" kilka razy pedałem sprzęgła- jeśli bedzie efekt to sprawa jest wyjaśniona, jesli nie to jednak skrzynia.
PHJOWI - Sro Maj 16, 2007 09:53

w r 75 sprzegło się samo odpowietrza po przez wcisnięcie pedałów hamulca i sprzegła i pompowanie. na zapalonym silniku
Rick - Sro Maj 16, 2007 11:18

PHJOWI napisał/a:
w r 75 sprzegło się samo odpowietrza po przez wcisnięcie pedałów hamulca i sprzegła i pompowanie. na zapalonym silniku


Z całym szacunkiem, ale jakieś czary mary wypisujesz.

Pompka sprzęgła odpowietrza się sama bo ma taką konstrukcje i nie ma żadnego związku z pedałem hamulca, ale tylko sama pompka!!. Do wysprzeglika dochodzą 2 przewody jeden od pompy, drugi do odpowietrzania układu właśnie. Beż odpowietrzenia będziesz miał w skrajnych warunkach (np po założeniu nowego wysprzęglika, albo przy mikro nieszczelnościach) 15 cm powietrza w przewodzie, które nie jest nieścisliwe jak płyn hamulcowy, dlatego trzeba układ odpowietrzyć.

PHJOWI - Sro Maj 16, 2007 13:07

wciśnięcie pedała hamulcowa służy jako pomoc, poprostu równo zaś stoją pedały ,
Rick - Sro Maj 16, 2007 13:21

PHJOWI napisał/a:
ciśnięcie pedała hamulcowa służy jako pomoc, poprostu równo zaś stoją pedały


Nie wiem do czego to ma być pomocne, ale jak tak robisz i tobie pomaga to ok.
Konstrukcja obu pedałów jest taka, ze ten od sprzęgła jest zawsze nieco wyżej od hamulca, ale to i dobrze. Długi skok sprzęgła to w rezultacie mniejsza siła potrzebna do nacisku i łatwiejsze ruszanie co w dieslu ma spore znaczenie.
Na wielu forach angielskich ludzie maja właśnie problem z odpowietrzeniem, jest to bardzo proste w wykonaniu, ale i bardzo pomocne bo w wielu przypadkach zamiast dużych wydatków związanych z wymianą pompki sprz. czy wysprzeglika, skończyło się na odpowietrzeniu i nieistotnym koszcie płynu hamulcowego. Warto to zrobić, choćby w celach diagnostycznych

Tomek0019 - Czw Maj 17, 2007 19:04
Temat postu: [R 75 CDT -99r]sprzęgło w R75
Ok. koledzy ! to jak mam odpowietrzyć pompkę sprzęgła (i wysprzęglik też?)
Marian_K - Pią Maj 18, 2007 00:01
Temat postu: Re: [R 75 CDT -99r]sprzęgło w R75
Tomek0019 napisał/a:
Ok. koledzy ! to jak mam odpowietrzyć pompkę sprzęgła (i wysprzęglik też?)

Potrzebne Ci będą:
1. płyn hamulcowy DOT4
2. klucze oczkowe (o ile mnie pamięć nie myli nr 10 i 8 )
3. dwa gumowe wężyki i strzykawka
4. śrubokręt krzyżakowy
5. naczynie (np. słoik)

A. Odkręcasz osłonę kolumny kierownicy i wyjmujesz wyłącznik świateł i halogenów (nie musisz odpinać przewodów – wystarczy wysunąć z otworu co poprawi Ci widoczność okolicy pedału sprzęgła). Odpinasz sprężynę pedału sprzęgła.

B. Uzupełniasz ilość płynu w układzie: nad pedałem sprzęgła jest umieszczony czarny, plastikowy zbiorniczek. Odkręcasz nakrętkę, wyjmujesz uszczelkę (w kształcie kondomu skierowanego do dołu) i palcem sprawdzasz ilość płynu w zbiorniczku. Poziom powinien sięgać do ok. połowy zbiorniczka – jeśli jest mniej dolej (strzykawką z zamontowanym wężykiem).

C. Montujesz wężyk na śrubie odpowietrzającej – jest ona umieszczona na końcu wężyka układu pompka-wysprzęglik. Śrubę tą znajdziesz pod akumulatorem (patrz fotka w załączniku). Drugi koniec wężyka umieść w naczyniu do którego będzie spływał płyn z układu.

D. Teraz wykonujesz następujące czynności:
1. odkręcasz śrubę odpowietrzającą
2. powoli wciskasz pedał sprzęgła (płyn wypływa)
3. zakręcasz śrubę odpowietrzającą
4. sprawdzasz poziom płynu w zbiorniczku i ewentualnie uzupełniasz
5. powoli podnosisz pedał sprzęgła
6. wracasz do pkt. nr.1 i tak w kółko

Wykonujesz 4-5 takich cykli, co spowoduje napełnienie układu pompka-wysprzęglik nowym płynem hamulcowym i ewentualnie usunięcie powietrza.

Pozdrawiam!

p.s. Mam nadzieję, że nic nie pokręciłem, bo ostatnio zasuwam 25 godzin na dobę i oczy mi się już zamykają.

Rick - Pią Maj 18, 2007 07:56

1). klucz 13 i 8 :) - uważaj żeby nie ukręcić tego elementu, bo będzie po wysprzegliku- klucz 13 służy do przytrzymania i powinien być jak najbardziej nieruchomy -kluczem 8 odkręcasz i zakręcasz odpowietrznik
2). ciągle podczas odpowietrzania sprawdzaj ilość płynu w zbiorniczku przy pompce potrafi szybko spaść
3). całą operację można zrobić w pojedynkę, ale jeżeli masz kogoś pod ręką to dobrze to zrobić z dwie osoby jedna pompuje druga odpowietrza - wiesz wtedy czy było dużo powietrza w układzie czy nie, a poza tym tak jest bezpieczniej.

Powodzenia

piter34 - Pią Maj 18, 2007 10:07

Marian_K napisał/a:
p.s. Mam nadzieję, że nic nie pokręciłem, bo ostatnio zasuwam 25 godzin na dobę i oczy mi się już zamykają.

W wolnej chwili może sklecisz artka na stronę o tym odpowietrzaniu?

Micen - Pon Maj 21, 2007 16:51

A w jakich przypadkach może się zapowietrzyć pompka sprzęgła i wysprzęglik?

Czy po wymianie kompletnego sprzęgła (tarcza, docisk, łożysko) trzeba odpowietrzać ?
U mnie zaczęło się bezczelnie ślizgać (117.000 przebieg cdti) i planujęwłaśnie wymianę.

Sanki trzeba zdjąć czy tylko opuścić ?

Rick - Pon Maj 21, 2007 19:35

przy zdjęciu skrzyni odłączasz pompke od wysprzęglika, ta szybkozłaczka jest tak skonstruowana, ze nie ma potrzeby odpowietrzania po założeniu skrzyni, ale jesli ktoś to wykonał niefachowo (grzebał coś przy tych złaczkach) to moze dojśc do zapowietrzenia i wtedy trzeba odpowietrzyć.
Co do innych przyczyn-czasem powstają mikronieszczelnosci w wysprzęgliku w wyniku jego zużycia (plastik), które mogą powodować zasysanie powietrza i wtedy trzeba odpowietrzyć, czasem ktoś niezbyt dobrze dokręci odpowietrznik i wtedy jest możliwośc wypływania płynu i dochodzi do zapowietrzenia układu, ale to bardzo rzadko. Pompka sprzęgła tez moze być źródłem nieszczelności i wycieków płynu, wtedy też należy odpowietrzyć, szczególnie po wymianie pompki. Prawidłowo działające sprżegło bierze na samej górze i nie ma potrzeby wciskania go do samego"dna".
Sanki raczej trzeba zdjąc, można i bez tylko opuścić ale wtedy jest więcej problemów, ja tak robiłem ale co się namęczyłem to moje (zresztą sam bez pomocy). Radze zdjąc sanki- jest troche roboty ale mniej kombinacji.

Micen - Pon Maj 21, 2007 22:00

Hmm...

Czwartek rano zabieram się za to.

Marian_K - Wto Maj 22, 2007 15:50

Cytat:
W wolnej chwili może sklecisz artka na stronę o tym odpowietrzaniu?

W wolnej chwili - a co to takiego?
Tymczasowo niewykonalne :cry:

Pozdrawiam!

matrix215 - Wto Maj 20, 2008 10:57

Witam,

Podłączę się do tematu, gdyż też mam od jakiegoś czasu problem ze sprzęgłem i po przestudiowaniu chyba wszystkich artykułów i wątków na tym forum mam jeszcze jedno pytanie. A mianowicie: Odpowietrznik jest obsadzony na rurce, nie wiem w jaki sposób, ale u mnie ta (kontra na klucz 13) obraca się. Czy jest możliwe aby tamtędy dostawało się powietrze, gdyż nadal mi się zapowietrza układ sprzęgła. W jaki sposób można to zablokować?

Podkreślę że nie zauważyłem żadnych wycieków płynu, pompka sucha, przy odpowietrzniku sucho i szybkozłącze także suche.

marekxx - Pią Maj 28, 2010 19:50

witam wszystkich :)
istnieje możliwość wklejenia fotki ze zbiorniczkiem. jedna z odpowietrznikiem jest.
żeby blondynka i blondyni dali rade?:)

apples - Pią Maj 28, 2010 20:00

Odpowietrzenie sprzęgła oraz poziom płynu w zbiorniczku sprzęgła http://forum.roverki.eu/v...p=494811#494811 :wink:
Popek - Nie Gru 12, 2010 11:09

Witam wszystkich , mam pytanie, a mianowicie czy żeby dostać się do odpowietrznika sprzęgłą należy wyjąć akumulator lub obudowę filtra powietrza ? bo za żadne skarby nie mogę zlokalizować tej rurki ?

z góry dziękuję za odpowiedzi.

apples - Nie Gru 12, 2010 11:24

Popek napisał/a:
czy żeby dostać się do odpowietrznika należy wyjąć akumulator lub obudowę filtra powietrza ? bo za żadne skarby nie mogę zlokalizować tej rurki ?
Nie trzeba. Szukaj na skrzyni pod wężem od intercoolera - zdjęcie.
Boncky - Nie Gru 12, 2010 11:31

Instrukcja i wszystko jest, apples dał linka... zresztą to chyba najpopularniejszy temat na forum... nic nie trzeba demontować żeby odkręcić odpowietrznik, robić tak jak pisął Marian_K

z tym wciskaniem pedału hamulca ze sprzęgłem pierwsze słyszę....

ps: polecam przy odpowietrzaniu, wykręcić odpowietrznik całkowicie (klucz 8 ) i przepchać z 3 zbiorniki płynu odpowietrzając ale z wykręconym odpowietrznikiem, ponieważ ma on mega małą średnicę, jeżeli odpowietrzamy nie wykręcając go nie wylecą nam żadne paprochy których tam jest mnóstwo... ( kawałki płynu....) po paru razach możemy wkręcić i normalnie dokończyć procedurę.

Ps: zrobię PDF z odpowietrzaniem i wszystkimi info do wtorku.

Popek - Nie Gru 12, 2010 12:22

dziekuje za szybkie odpowiedzi ale u mnie cos takiego nie wystaje albo poprostu czas na okulary hmm :/ dodaje fotki.....
Boncky - Nie Gru 12, 2010 12:58



tam szukaj

Popek - Nie Gru 12, 2010 13:06

faktycznie znalazłem, ale bez zdiecia obudowy aku się nie obejdzie, tragedia z dostępem.... dzieki za pomoc zobaczymy czy naprawa pompki i odpowietrzenie pomoże .....
Boncky - Nie Gru 12, 2010 19:32

Popek napisał/a:
faktycznie znalazłem, ale bez zdiecia obudowy aku się nie obejdzie, tragedia z dostępem.... dzieki za pomoc zobaczymy czy naprawa pompki i odpowietrzenie pomoże .....


nic nie trzeba zdejmować.... weź to na spokojnie i zobaczysz....:)

grota10 - Nie Gru 12, 2010 19:40

Podlacze sie do tematu.Nie dawno odpowietrzalem sprzeglo,czyli jakies dwa tydodnie temu.Wczesniej bylo dobrze z miesiac Dzis znowu musialem to zrobic .Czytam w linkach na ten temat i wychodzi ze wszystko robie dobrze jesli chodzi o odpowietrzanie .Sprawdzilem pompke,jest suchutka.Czy to juz czas na wysprzeglik jesli tak to ile taka impreza kosztuje.A moze jeszcze cos powinienem sprawdzic? Ktos pisal o jakiejs zlaczce moze tam jest nieszczelnosc.Kiedy przy odpowietrzaniu odkrecam odpowietrznik za pierwszym razem cos strzeli tak jak banka powietrza z odpowietrznika,pompne ze dwa-trzy razy i jest git ale niestety nie na dlugo.Czytalem tez o roznych technikach odpowietrzania ale robie juz to na rozne sposoby i ciagle to samo.Przeciez hamulce odpowietrzalem nie raz a to niczym sie nie rozni.pompnij,odkrec ,zakrec pusc i tak w kolko Co jeszcze moze byc moze ktos ma jakis pomysl,bo w takim ukaldzie zimy raczej nie uda mi sie przejezdzic.Masakra
Boncky - Nie Gru 12, 2010 20:34

no różni się tym że nie "pompnij odkręć zakręć" bo to nie hamulce. Skorzystaj z opisu Mariana_K jak robisz tak samo i jest źle to rozwiązanie jest krótkie. Jeżeli pompka odbija i jest sucha to pada wysprzęglik. Jeżeli pompka nie odbija to pada pompka. Impreza kosztuje w zależności od wersji którą wybierzesz. Allegro i masz ceny.
apples - Nie Gru 12, 2010 21:24

grota10, http://forum.roverki.eu/v...p=457188#457188 i http://forum.roverki.eu/v...p=402125#402125
Popek - Pon Gru 13, 2010 13:36

Dzięki wszystkim za pomoc, pompę uszczelniłem jak w innym temacie , układ odpowietrzony, puki co wszystko działa :)
adrianwwy - Pią Mar 15, 2013 17:56

Mam taki problem. Opuszcza mi sie pedal sprzegla. Odpowietrzalem kilka razy, i jak dluzej trzymam sprzeglo(np przy parkowaniu) to pozniej mam pedal przy samej podlodze i nie moge zmieniac biegow. Musze noga podniesc pedal do gory, zeby zmienic bieg. Wie ktos dlaczego tak moze sie dziac?
merf3 - Pią Mar 15, 2013 22:41

Na pewno dobrze odpowietrzyles? albo sprawdz plyn , moze ci za duzo wybylo.
apples - Pią Mar 15, 2013 23:48

adrianwwy napisał/a:
Wie ktos dlaczego tak moze sie dziac?
Pompka nie trzyma ciśnienia ... regeneracja lub nowa albo....


rozbierasz ją, myjesz pod kranem, naciągasz sprężynkę od tłoczka, składasz, zalewasz płynem i odpowietrzasz. Ja po takim zabiegu jeżdżę już ponad 2 lata.

Tematy dla Ciebie http://forum.roverki.eu/v...p=494811#494811

adrianwwy - Pon Mar 18, 2013 13:12

Pompka jest nowa, sprzeglo odpowietrzone, plyn jest... Robi sie tak tylko jak dluzej trzymam wcisniety pedal sprzegla. Moze to kwestia jakiejs sprezyny?
automechanik - Pon Mar 18, 2013 21:13

Jeśli nie ma śladów wycieku z wysprzęgnika na połączeniu skrzyni z silnikiem, to apples, dobrze napisał i niema tu znaczenia, że pompka nowa, ma być dobra.
radi - Pon Mar 18, 2013 21:28

Miałem dokładnie tak jak ty. Odpowietrzałem kilka razy i przy przytrzymaniu dłużej siedział w podłodze. Zawsze odpowietrzałem metodą :
-odkręć zbiorniczek, odkręć odpowietrznik, nalej płyn do zbiorniczka, wciśnij sprzęgło, zakręć odpowietrznik, wyciągnij sprzęgło i tak kilka razy. Uszczelniałem kondomami, tasiemkami silikonowymi i nic to nie dało. W końcu pewnego dnia natchnęło mnie po co jest ta kalamitka na końcu odpowietrznika, przecież nie tylko do odkręcania. Zrobiłem tak:
-kupiłem strzykawkę największą jaką mieli w aptece, wężyk 0,5m który ciasno spasował na czubek strzykawki i na końcówkę odpowietrznika,
-napełniłem strzykawkę do pełna bez pęcherzyków powietrza w niej i w wężyku,
-popuściłem odpowietrznik o 2-3 obroty, nałożyłem wężyk na końcówkę odpowietrznika, nacisnąłem kilka razy by sprawdzić szczelność połączenia i wycisnąć tłoczek wysprzęglika bo nie wiadomo w jakiej pozycji się znajduje jeżeli w układzie szalało powietrze,
-odkręciłem nakrętkę zbiorniczka pompki ale nie do końca o 3-4 obroty tak żeby płyn mógł się swobodnie wydostawać,
-rozłożyłem worek i podstawiłem plastikowe naczynie pod pompkę sprzęgła,
-zacząłem wtaczać płyn DOT4 do układu od strony odpowietrznika,
-wtłoczyłem prawie całą strzykawkę,
-zakręciłem odpowietrznik nie ściągając wężyka,
-zakręciłem nakrętkę zbiorniczka bez żadnych dziwnych uszczelnień. KONIEC
Dopiero po tej operacji zobaczyłem cały syf jaki był w układzie. Można bardziej przepłukać układ wciskając więcej strzykawek ale należy pamiętać żeby nie zdejmować wężyka bez zakręcenia odpowietrznika.
Jeżdżę już tak z 3 m-ce i pedał twardy jak nigdy. Mam nadzieję ,że jeszcze pojeżdżę . Najlepsze jest to ,że sprzęgło, wysprzęglik i zestaw uszczelniaczy leży na szafie bo czekałem aż się cieplej zrobi żeby wymienić. Koszty to jakieś 25zł za płyn, strzykawkę i wężyk więc chyba warto spróbować.

zedziczek - Pon Mar 18, 2013 21:43

metoda zalecana przez jednego z producentów

http://ebookbrowse.com/30...-pdf-d389819408

Pieta - Wto Mar 19, 2013 09:06

Popieram odpowietrzanie poprzez wtłacznie płynu od strony wysprzęglika.
To jest właściwa metoda, zalecana przez wielu producentów

Ma dużą zaletę, wlewasz zawsze czysty płyn do wysprzęglika i przepychasz syf na zewnątrz w stronę pompki.
Jak wiadomo koszt wymianay wysprzęglika jest duży. Wlot i wylot płynu z wysprzęglika jest u góry. Jak pompujesz syf z pompki, niestety są małe szanse, że przepompujesz go w całości bezpośrednio do wylotu (odpowietrznika). Część brudu osiada na dnie cylindra wysprzęglika i nigdy go z tamtąd nie usuniesz. Brud skutecznie uszkadza wysprzęglik.

Ja zamiast strzykawki używam innej pompki sprzęgła, idzie jak złoto.

Dawidovs - Czw Mar 21, 2013 09:49

Tylko pytanie: Czy syf który będzie się cofał do pompki jej nie rozwali?
Zresztą jak on ma stamtąd wyjść? Przez korek? To chyba mu niezłe ciśnienie zrobił żeby syf wyszedł przez zbiorniczek pompki?

kalafior - Czw Mar 21, 2013 10:19

mozna wyjac tloczek przeplukac uklad i syfu nie bedzie
Dawidovs - Czw Mar 21, 2013 11:32

radi piszesz, że popuściłeś końcówkę odpowietrznika (klucz 8) i nie zdejmowałeś jej całkowicie? Pytam bo nie wiem czy wężyka uda się tak naciągnąć aby wszedł na końcówkę czy nie lepiej ją odkręcić całkowicie...
radi - Czw Mar 21, 2013 17:52

Dawidovs. Nie odkręcaj całkowicie ponieważ trzeba zakręcić odpowietrznik z założonym wężykiem z płynem.
Kiedy kręcimy odpowietrznikiem kręci się on w wężyku. Do układu nie może dostać się powietrze! Na przykładzie mojego nowego wysprzęglika ,na zdjęciu będzie jasno widać jak to wygląda. Klucze -8mm popuszczamy odpowietrznik ,a 13mm trzymamy końcówkę rurki. Po poluzowaniu nakrętki zbiorniczka pompki sprzęgła płyn powinien lekko płynąć przez cały ukłąd. Radzę wyjąć akuś dla lepszego dostępu. Jak widać wężyk idealnie spasował i do strzykawki i do odpowietrznika. Nie ma na wężyku żadnych oznaczeń ale ma średnicę wewnętrzną 6mm ,a zewnętrzną 9mm. Strzykawka Polfa Lublin 100ml. Należy postępować tak jak opisałem wyżej.

[ Dodano: Czw Mar 21, 2013 17:52 ]
Dawidovs napisał:
Tylko pytanie: Czy syf który będzie się cofał do pompki jej nie rozwali?
Zresztą jak on ma stamtąd wyjść? Przez korek? To chyba mu niezłe ciśnienie zrobił żeby syf wyszedł przez zbiorniczek pompki?

Odp.
Odnośnie postu wyżej ,którego nie zauważyłem. Jeżeli myślisz ,że syf to coś w postaci wiórek kokosowych he he to się mylisz jeżeli by taki występował oznaczałoby to koniec jakiegoś uszczelnienia i z pewnością awarię pompki lub wysprzęglika i samo odpowietrzanie nic by tu nie dało. Jest to brud ,który skutecznie utrudnia pracę pompki i wolny przepływ płynu tymi dwoma dziurkami w zbiorniczku. Jak to ładnie napisał Pieta „Część brudu osiada na dnie cylindra wysprzęglika i nigdy go stamtąd nie usuniesz. Brud skutecznie uszkadza wysprzęglik. „
Po poluzowaniu o 2-3 obroty nakrętki zbiorniczka płyn swobodnie wypłynie i nie trzeba działać wielkim ciśnieniem.

Pieta - Czw Mar 21, 2013 20:40

Dawidovs napisał/a:
Zresztą jak on ma stamtąd wyjść? Przez korek?


OCZYWIŚCIE korek zbiorniczka trzeba odkręcić. Nie pisałem aż tak dokładnie bo nie zakładałem, że ktoś może pomyśleć o przelewaniu układu zamkniętego.

Potem brudny płyn ze zbiorniczka wysysasz strzykawką z wężykiem.

tak jak w przypadku wysprzęglika, gruby brud może zostać na dnie cylindra pompki i nie przepchniesz go wyżej do zbiorniczka. W takim przypadku możesz wyjąć tłoczek i wyssać płyn bezpośrednio z dna cylindra pompki lub najlepiej odkręcić pompkę i ja wymyć.

Dawidovs napisał/a:
Czy syf który będzie się cofał do pompki jej nie rozwali?

Brud w układzie generuje sama pompka, więc ten sam brud jej bardziej nie zaszkodzi a przepychanie go do wysprzęglika nie ma sensu.

Dawidovs - Pią Mar 22, 2013 08:29

radi dzięki za pracę włożoną w zrobienie zdjęć. Choć sam odpowietrzałem odkręcając i zakręcając odpowietrznik to jednak warto posłuchać jak ktoś mądrze pisze :mrgreen:
Pieta,radi dzięki za wytłumaczenie to łopatologicznie dla mnie. Jak się zrobi ciepło zamierzam sobie przepłukać cały układ aby sprzęgło nie trzeba było robić co chwilę, a każda rada w tym temacie jest cenna.
btw. mam taką samą strzykawę i węża więc zrobie jak pisaliście i obadam syf.
Dzięki chłopaki!

Boncky - Pią Mar 22, 2013 12:12

to ja po raz kolejny dam coś od siebie...

żadne wtłaczanie płynu przez odpowietrznik nie usunie syfu z układu !
to nie jest drobny syf a często mega grudki które najzwyczajniej w świecie nie przejdą przez otwory w korpusie do zbiornika i nasze wciskanie płynu w odpowietrznik tak działa jak naprawa zderzaka taśmą klejącą.

Układ jedynie można wypłukać wciskając płyn w odpowietrznik na:
-zdemontowanej pompce - podstawiając słoik w nogi.
-na wyciągniętym tłoku - podstawiając słoik w nogi.

inne wciskanie płynu tam nie ma najmniejszego sensu.

Powietrze jest lżejsze od wody i zawsze ucieka do góry, dlatego najlepiej gdy wylatuje przez odpowietrznik a nie miesza się z płynem i przeciska przez pompę w przypadku tego auta.

i Nie trzeba tak odpowietrzać by pedał już na odpowietrzaniu stał na baczność na mega ciśnieniu, ciśnienie przy odpowietrzonym układzie zrobi się samo po dopaleniu auta.

Odpowietrzamy:

1. Zalewamy pompę
2. Odkręcamy odpowietrznik
3. Pedał w podłogę
4. Zakręcamy odpowietrznik
5. Pedał do góry.

Powtarzamy z 3 razy dolewamy płynu i znowu powtarzamy aż będzie leciał sam płyn.

Sprawna pompa generuje odpowiednie ciśnienie i płyn sika jak oszalały.

żeby nie być gołosłownym co do syfu w układach jakie wyciągam w każdym tygodniu, proszę zdjęcie z przed 2 dni ?

niech ktoś spróbuje usunąć powietrze z metrowego węża do połowy zalanego, wlewając wodę od góry, tak żeby powietrze wyszło dołem, tak jak by się nudził :) w tym układzie jest prawie zawsze syf, nie da się tego zrobić inaczej !



i ja wiem że w innych autach robi się inaczej i tak dalej i tak dalej, tutaj się nie da bo nie wypłuczemy układu ! zanieczyszczony i nie odpowietrzony układ = śmierć sprzęgła.

sash997 - Pią Mar 22, 2013 12:48

Boncky napisał/a:
Odpowietrzamy:

1. Zalewamy pompę
2. Odkręcamy odpowietrznik
3. Pedał w podłogę
4. Zakręcamy odpowietrznik
5. Pedał do góry.

Boncky :ok:
ja dodam coś od siebie: kto dolewa płyn hamulcowy przez odpowietrzniki w zaciskach,płyn do spryskiwaczy przez dysze na masce lub olej silnikowy przez korek w misce?? :mrgreen: tyle samo w tym sensu co w przypadku naszego sprzęgła,jakoś nigdy nie miałem najmniejszego problemu z odpowietrzeniem :razz:

Pieta - Pią Mar 22, 2013 14:28

Boncky napisał/a:
Układ jedynie można wypłukać wciskając płyn w odpowietrznik na:
-zdemontowanej pompce - podstawiając słoik w nogi.
-na wyciągniętym tłoku - podstawiając słoik w nogi.

inne wciskanie płynu tam nie ma najmniejszego sensu.


Zapomiałeś dodać, że pompki po twojej modyfikacji na pewno nie da się odpowietrzyć, wtłaczając płyn od strony odpowietrznika bez wyciągnięcia tłoczka. Mam nadzieję, że przekazujesz tą informację swoim klientom.
To jest problem twojej pomki ale nie każdej innej.

Oczywiście dużego brudu nie przeciśniesz przez dość mały otwór pomiędzy zbiorniczkiem a cylindrem, dlatego zawsze lepiej pompkę rozebrać w przypadku dużego zabrudzenia.

Boncky napisał/a:
Powietrze jest lżejsze od wody i zawsze ucieka do góry, dlatego najlepiej gdy wylatuje przez odpowietrznik a nie miesza się z płynem i przeciska przez pompę w przypadku tego auta.


Nie ma to wiekszego znaczenia gdy przeciskasz płyn z powietrzem przez cienki przewód. Każdy z nas bawił sie strzykawką i przewodem od kroplówki i wie że przepychanie płynu z powietrzem takim przewodem w dół nie stwarza żadnych problemów.

sash997 napisał/a:
ja dodam coś od siebie: kto dolewa płyn hamulcowy przez odpowietrzniki w zaciskach,płyn do spryskiwaczy przez dysze na masce lub olej silnikowy przez korek w misce??


Nikt bo nikt nie jast aż tak głupi aby zalewać płyn do spryskiwaczy przez dyszę. Przytaczasz przykłady absurdalne.

W wielu autach niestety nie ma zaworu zwrotnego w pompkach i pompowanie pedałem nie ma większego sensu lub jest to bardzo utrudnione. Jedynym słusznym i zalecanym przez producenta metodą jest wtłaczanie płynu krućcem od strony wysprzęglika. Odpowietrznik to nazwa potoczna i nie oznacza, że ma tam powietrze uciekać tylko końcówka ta służy do odpowietrzania ukałdu.
To że w R75 odpowietrzanie przez pompowanie pedałem daje dobry efekt to zasługa konstrukcji pomki (zaworu).
Każdy zdecydyje sam jak mu wygodnie odpowietrzać układ w r75 (nie usuwać grudy z układu bo do tego zawsze lepiej rozebrac pompkę).

Ja przytaczam argumenty a nie jakieś dyrdymały.
Biorąc pod uwagę zawodność wysprzęglika w naszym aucie, przepychanie brudu do wysprzęglika budzi moje obawy i tyle.

To jest właśnie argument rekomendacji przelewania układu czystym płynem od strony wysprzęglika nie odwrotnie

Robiłem dokładną inspekcję mojego padniętego wysprzęglika i właśnie dolna część cylindra i uszczelnienia była zużyta (powierzchnia cylindra porysowana a uszczelnienie poszarpane).

Boncky - Pią Mar 22, 2013 15:20

Pieta moją robotę można odpowietrzać w każdy możliwy sposób, i tak samo jak pisali koledzy wyżej, nic się nie zmienia, więc nie wiem skąd tą teorię wysnułeś, ja nie pisałem o mnie tylko ogólnie o pompie jaka jest w R 75 czy moja czy oryginał zasada działania jest ta sama, 80% układów ma syf i nie widzę innej możliwości płukania jak ta którą napisałem wyżej, co do odpowietrzania też nie przekonają mnie żadne argumenty, bo żadnych tu nie widziałem. Każdy niech robi jak uważa, byle jeździł jak najdłużej. Syf ze zdjęcia wklejony wyżej każdy widzi, klucz do szlifierki jest odniesieniem wielkości, nie ma znaczenia czy by go było 2x więcej czy 5 razy mniej i tak się go nie wyciśnie w inny sposób, w cholerę nowych pomp padających po "10tys" albo "2 miesiącach" właśnie pada bo ktoś odpowietrzył i płukał jak było pisane przez kolegów wyżej...

Temat jest chyba podobny do tego co było pierwsze, czy jajko czy kura, metody wszystkie opisane a niech każdy robi jak uważa :)

radi - Pią Mar 22, 2013 18:19

Brud tej wielkości spowoduje awarię pompki lub wysprzęglika i wtedy nie ma co się spierać o metodę odpowietrzania.
Taki ubytek uszczelniacza ,bo na to wygląda nie ma możliwości wyjść z układu bez jego rozebrania i wymiany części.
Ja jestem za metodą tłoczenia płynu od strony odpowietrznika.
Producenci też ją zalecają ,więc o co chodzi. Mi pomogła ta metoda, ją opisałem i nią się podzieliłem i ją zastosuję w przyszłości.
Może założymy dwie szkoły odpowietrzania układu sprzęgła w R75 "Krakowską i Warszawską" he. Nie ważna metoda byle była skuteczna.
Więcej będę wiedział jak pojeżdżę i nie padnie lub padnie za jakiś czas i zobaczymy co w układzie siedzi.
Pozdrawiam

Fiedia - Pią Cze 21, 2013 18:42

witam,
Mam problem iż gdy chcialem odpowietrzyc uklad wszytsko robilem tak jak zawsze i bylo ok, jednak tym razem zdziwil mnie fakt ze płyn przy odpowietrzaniu nie wylatuje przy odkreceniu odpowietrznika. Co moze byc tego przyczyna i jak temu zarazdzic?

kalafior - Pią Cze 21, 2013 20:03

gdzies ci przytkalo przeplukaj uklad ale zeby caly syf wylecial przez odpowietrznik

[ Dodano: Pią Cze 21, 2013 20:03 ]
nie zapomnij przed czyszczeniem wykrecic calkiem odpowietrznik

Fiedia - Sob Cze 22, 2013 11:55

morduje sie od 2 h i nic, plyn praktycznie przy pompowaniu nie ubywa ze zbiorniczka od pompki , co moze byc tego przyczyna bo juz nie mam pomyslow????
Vickers - Sob Cze 22, 2013 18:06

A może spróbuj wtłoczyć płyn od strony wysprzęglika?
Załóż na odpowietrznik przewód gumowy i skręć opaską metalową żeby go ciśnienie nie zrzuciło, duża strzykawa i do dzieła.
Sprawdź wcześniej czy masz drożny odpowietrznik bo ja miałem podobną sytuację z hamulcami że płyn nie chciał ciec przez odp. a tam się piasku nabiło mimo że osłonka gumowa była na miejscu.

AdaskoC - Sob Cze 22, 2013 22:31

Fiedia napisał/a:
morduje sie od 2 h i nic, plyn praktycznie przy pompowaniu nie ubywa ze zbiorniczka od pompki , co moze byc tego przyczyna bo juz nie mam pomyslow????


Prawdopodobnie masz zapchane otwory na dnie zbiorniczka. Zdemontuj pompkę i dobrze ją umyj w wodzie z płynem do naczyń, w częsciach oczywiście. Układ przepłukaj, nakładając węzyk ze strzykawką na odkręcony odpowietrznik. Pczywiście przepłukuj płynem dot4. Zrób tą czynność kilka razy, aż przestanie się wydobywac syf z układu. Dopiero po tym wszystkim, wsadz pompkę i odpowietrzaj. Jak dokładnie to zrobisz i masz szczelny układ.... to będziesz miał spokój :)

Vickers - Sob Cze 29, 2013 07:44

No to się stało.
Moja nowiutka pompka z F...u chyba właśnie wyciągneła kopyta...
Wczoraj po pracy wsiadam, odpalam i próbuje jechać. Od początku pedał wydał mi się dziwny. Ale puściłem jeszcze gościa jadącego przede mną i sprzęgło, włączam bieg ale weszedł z oporem i bardzo nisko sprzęgło wzięło. Próbuje wrzucić dwójkę, nie da rady i pedał w podłodze...
Myślałem że zaraz mnie coś tam trafi...
Podniosłem, przepompowałem i do domu się dowlokłem.
Dziś przed chwilą odpowietrzyłem układ ale powietrza nie było, płynu nie ubyło, ale jak zacznę pompować takimi krótkimi ruchami albo długo przytrzymam pedał wciśnięty to zostaje i nie wraca...
Ludzie jaka to jest porażka... Wszystko nowe a problemu się nie pozbyłem.
Będę chyba to reklamował bo tyle kasy im nie podaruję. Ciekawe tylko co na to powiedzą...

witgut - Sob Cze 29, 2013 10:19

Na początek sprawdź czy to nie wysprzęglik.
domel-x - Sob Cze 29, 2013 13:58

Vickers, w tej pompce niema sie co zepsuć jedynie uszczelka ,niema tam żadnego zaworu,szybkozłączke i wysprzeglik sprawdziłeś?
AdaskoC - Sob Cze 29, 2013 22:01

To mnie wystraszyłeś, ja dziś wsadziłem tą pompkę do roverka. Daj znać co było nie tak.
Vickers - Nie Cze 30, 2013 08:27

witgut napisał/a:
Na początek sprawdź czy to nie wysprzęglik.


Wysprzęglik jest nowy i od spodu wycieku brak, płynu nie ubywa ze zbiornika.


domel-x napisał/a:
Vickers, w tej pompce niema sie co zepsuć jedynie uszczelka ,niema tam żadnego zaworu,szybkozłączke i wysprzeglik sprawdziłeś?


Szybkozłączki nie ma bo została wyrzucona z tego względu że na przewodzie od pompki była zakuta zwykła końcówka M10x1 taka jak do hamulców. Wysprzęglik j.w.

AdaskoC napisał/a:
To mnie wystraszyłeś, ja dziś wsadziłem tą pompkę do roverka. Daj znać co było nie tak.


Nie wiem jeszcze co było, jutro to rozbiorę, wczoraj jeździłem R620, a dziś mi się nie chce po prostu...
Podejrzewam że te uszczelki przepuszczają płyn i tłok dochodzi do dna cylindra a płyn zostaje z tyłu...
Za duża średnica cylindra w stosunku do uszczelek?

czort - Czw Lip 04, 2013 21:46

moja pompka działa prawidłowo. Wczoraj wymieniłem płyn jednocześnie odpowietrzając. Przeczytałem dużo postów na ten temat.
A co by było jak by się czyściło układ w sposób taki:
odłączyć wysprzeglik od pompki, wtedy można przepłukać pompkę wciskając pedał wlewając płyn do zbiorniczka.
Gdy zacznie wypływać czysty płyn, wiadomo czysta pompka.
Wysprzelik podobnie, odkręcić odpowietrznik założyć wężyk ze szczykawką i wciskać płyn aż zacznie wypływać czysty na złączce, wtedy jakikolwiek syf nie będzie płynąć do pompki.
Gdy już obydwie części będą czyste pompka i wysprzęglik łączymy je i uzupełniamy płynem i odpowietrzamy, już w sumie obojętnie od której strony bo syfu nie będzie.

Do znawców
Przeszło by takie coś w naszych układach?

Pieta - Pią Lip 05, 2013 08:19

Znawcą nie jestem ale widzę jeden problem.
To złącze po rozłączeniu jest szczelne, ponieważ zawiera zaworki, które same się zamykają. Oczywiście jest sposób aby je otworzyć ręcznie ale moim zdaniem grzebanie tam może narobić więcej szkód jak korzyści.

Poza tym do takiej operacji trzeba ściągać skrzynkę akumulatora co większości się nie spodoba

leszek_1982 - Sob Lip 13, 2013 16:44

Vickers co z tym sprzeglem, znalazles przyczyne
Vickers - Sob Lip 13, 2013 23:12

Z braku czasu zacząłem szukać dopiero wczoraj. I znalazłem. Uszkodzona jest pierwsza uszczelka na tloku. Wygląda tak jakby ktoś przy montażu ją lekko przedziurawił a ciśnienie dokończyło sprawę i wywalilo taką dziurę ze ledwo do garażu wjechałem. Pompka nie ciekla bo ostatnie uszczelnienie trzymało a plyn cofal się do zbiornika i pozornie wszystko było ok. Martwi mnie tylko kolor plynu który wylalem z pompki bo miał kolor brudnego mleka a byl przezroczysty, i czy wysprzeglik na tym jakoś nie ucierpiał...
leszek_1982 - Pon Lip 15, 2013 16:34

Moja wlasnie padla i zastanawiam sie nad ta z FATIMEXU. Czy padaja po paru miesiacach, jak padna uszczelnienia to gdzie to mozna kupic, od kogo ile kosztuje itp.
podrawiam

AdaskoC - Pon Lip 15, 2013 21:49

Jestem posiadaczem pompki z fatimexu i jak na obecną chwilę to wreszcie nerwica mi ustąpiła. Na oryginalnej pompce to ciągle byłem znerwicowany i odpowietrzałem ją 2 razy w tygodniu. Z resztą jest rok gwarancji.
leszek_1982 - Pon Lip 15, 2013 22:14

Witam,
Dlugo jej uzywasz, bo czy nowa , czyzregenrowana, czy inna to sumie chodzi w tym wszystkim o zywotnosc, zeby nie wymieniac co 2 miesiace.
Pozdrawiam

pablo - Czw Lip 18, 2013 10:09

Mi dziś pierwszy raz sprzęgło odmówiło posłuszeństwa. Pedał bardzo lekko się wcisnął i nie można biegów było wcisnąć. Wróciłem do domu na holu i prosto do mechanika. Ten dolał płynu odpowietrzył układ i wszystko działa jak dawniej. Fakt że pompka jest trochę mokra. Rozumiem że do wymiany tylko pompka będzie a nie całe sprzęgło. Pompka będzie z Fatimexu i mam nadzieję że do tematu sprzęgła wcześnie nie wrócę.
haszczyc - Czw Lip 18, 2013 22:04

coś podobne bardzo do fatimexu :) ? http://www.youtube.com/watch?v=4NgsakBXeJc

http://www.tazuparts.com/products/plprodukt1/

ciekawie się robi

szpynior - Czw Lip 18, 2013 22:15

haszczyc, fillmik rewelacja :) Tutek jak wymienić pompkę :)
haszczyc - Czw Lip 18, 2013 23:06

dostałem od nich wiadomość
Cytat:

Witam,

Cena detaliczna za 1 szt to 325 zl + wysyłka. Jeśli chodzi o hurt to proszę dać znać o jakich ilościach mówimy. Dziękuję !

Wojciech Zubowicz
Tazu Parts Ltd

Dawidovs - Pią Lip 19, 2013 10:01

Panowie a ja mam takie jedno pytanko, prosiłbym o pomoc, bo akurat odpowietrzam sobie sprzęgło...
Mam pompkę regenerowaną od prawie 10 miechów. Pedał pracuje lekko(oczywiście sprzęgła :P ) czasem trochę skrzypi jak gorąco. Czemu? Nie wiem i nie mam juz na to pomysłów.
Od montażu pomki i nowego sprzęgła 2 razy odpowietrzam sprzęgło(łącznie z dzisiaj) bo mam wrażenie że 2 i 4 czasem gorzej wchodzi. Po odpowietrzeniu jakby lepiej.
Mam pytanie: Czy jako właściciele regenerowanych pompek lub każdych innych też musicie co jakiś czas odpowietrzać? Czy w tym aucie to norma, że po 4-5 miechach trzeba odpowietrzyć układ?
Dodam że płyn mętny z czarnymi kakami(niedużo). Wyciągnąłem zaworek i wszystkie uszczelki jak nowe...
Podpowiedzcie młodemu człowiekowi :wink:

SyntaX - Pią Lip 19, 2013 11:22

Skrzypi na sprężynie ślimakowej - Typowe dla tych aut.

Użyj smaru z teflonem.
Trzeba trochę akrobacji by się pod deskę wgramolić. :mrgreen:

Dawidovs - Pią Lip 19, 2013 11:34

Właśnie nie, skrzypi w środku. Sprężynę odpiąłem i w środku korpusu skrzypi. To akurat mały problem, nie wiem czy tak co pół roku będe musiał odpowietrzać to dziadostwo... Btw. ze zbiorniczka pompki wybrałem palcami smar, pewnie z wysprzęglika...
sknerko - Pią Lip 19, 2013 12:04

Dawidovs napisał/a:
Sprężynę odpiąłem i w środku korpusu skrzypi.

Bzdury gadacie razem z SyntaXem. Skrzypi ucho które jest na pompce a skrzypi bo nie nasmarowane, wiem bo walczyłem z tym i tez mi się wydawało że pompka w środku piszczy. Ucho trzeba odhaczyć z pedału i na trzpień pedału i na ucho dać smaru teflonowego i będzie cisza.

Pieta - Pią Lip 19, 2013 14:05

sknerko napisał/a:
Dawidovs napisał/a:
Sprężynę odpiąłem i w środku korpusu skrzypi.

Bzdury gadacie razem z SyntaXem


Nie są to bzdury ponieważ u mnie czasami również skrzypi jak jest bardzo gorąco na zewnątrz.

Jestem na 100% pewien, że skrzypi gumowa uszczelka prowadzona w cylindrze pompki. Jak się dotknie korpusu podczas wciskania to czuć drgania relaksacyjne.
Mam u siebie przeróbkę za 15zł

Skrzypi bardzo rzadko i nie jest to dla mnie aż tak uciążliwe. Jak skrzypi to na początku jazdy i po chwili ustaje.

Pewnie te dwa materiały, w pewnych warunkach, we współpracy ze sobą potrafią zaskrzypieć. Dlatego nie grzebię i jeżdżę dalej.
Zakładam, że problem jest nie do rozwiązania akurat w tej konfiguracji.

Jeżdzę na tej pompce ponad rok i przejechałem na niej 31 tys km

Dodam, że nigdy nie musiałem odpowietrzać i ucho mam nasmarowane smarem

Dawidovs - Pią Lip 19, 2013 14:46

To że nie musiałeś odpowietrzać to jest dla mnie cenna informacja...
Ciekawe jest że nie ubywa mi płynu ale po odpowietrzeniu lepiej wchodzą biegi.
Mam czasem problem z 4, wchodzi raz na 5 razy z lekkim oporem. Może to skrzynie coś boli...

Pieta - Pią Lip 19, 2013 15:11

Jeżeli nie wysprzęgla do końca (np z powodu wycieku lub zapowietrzenia układu) to zawsze problem będzie się zaczynał na najniższych biegach 1,2,,R

Jak masz problem z jednym biegiem i w dodatku wysokim to raczej coś w skrzyni lub mechniźmie cięgien.

Dawidovs - Pią Lip 19, 2013 15:32

Mechanizm cięgien był wymieniany ale dzięki za sugestie, przyjrzę się temu.
Adsik - Pią Lip 19, 2013 21:00

haszczyc napisał/a:
coś podobne bardzo do fatimexu :) ? http://www.youtube.com/watch?v=4NgsakBXeJc

http://www.tazuparts.com/products/plprodukt1/

ciekawie się robi


To są te same pompki, tzn fatimex posiada je od TAZU prawdopodobnie, bo na opakowaniu od pompki było logo Tazu jak dobrze pamietam :)

wopal99 - Pią Sie 16, 2013 21:54

Panowie dzisiaj odpowietrzałem sprzęgło i zauważyłem że odpowietrznik tzn. ta rurka nie jest sztywna tylko wychodzi ze skrzyni i się trochę rusza., Czy to oznacza kłopoty?
longer86 - Pon Wrz 02, 2013 21:16

własnie tak przeglądałem YT zerknąłem na film z wymianą pompki walczyłem z tym długo szukając oszczędności a tu pompka za 325 złociszy, z nowym tłoczkiem. hmmm ktoś zapełnia niszę rynkową
Dawidovs - Wto Wrz 03, 2013 15:13

wopal99, one się zazwyczaj ruszają od nowości. Ja tak mam osobiście a układ szczelny. Nie bój żaby :wink:
djrafix - Nie Gru 01, 2013 23:04

Witam, mam pytanie gdzie znajduje sie w roverze zbiornik z płynem hamulcowym bo nie moge namierzyć?
czort - Nie Gru 01, 2013 23:27

Zbiornik z płynem hamulcowym znajduje się nad podszybiu, ściągasz plastikową kratkę i widzisz zbiorniczek.
djrafix - Pon Gru 02, 2013 00:16

Wielkie dzieki kojarze juz gdzie:). pzdr