Zobacz temat - [Polonez 1.4MPI]Dodatkowy sterownik silnika ECUmaster DET2
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Inne (np. Polonez 1.4, MG Maestro, Rover SD1 itp.) - [Polonez 1.4MPI]Dodatkowy sterownik silnika ECUmaster DET2

kompot - Wto Paź 28, 2008 23:03
Temat postu: [Polonez 1.4MPI]Dodatkowy sterownik silnika ECUmaster DET2
Witam wszystkich, to mój pierwszy post na forum!
Mam kilka pytań dotyczących ww. silnika.
Z tego co przejrzałem forum widzę, że silnik ten praktycznie nie różni się od silnika montowanego w Roverach, m.in. 214.
W najbliższym czasie bede wysterowywal tenże silnik na Ecumasterze. Nie wiem czy na tym forum jest to popularna świnka(piggyback), jakby co odsyłam do google.
W zwiazku z tym mam kilka pytan:

1) Czy ktos posiada pinout komputera tego silnika? Lub identycznego silnika z rovera? Moze byc po angielsku.
2) Czy to jest silnik o oznaczeniu 14K4F ? Czy może innym?
3) Silnik, ktory bede grzebał nie posiada MAF, a jedynie MAP, czy tak było seryjnie?
4) Czy wieniec zebaty na wale korbowym dajacy sygnal do czunika polozenia wału jest w systemie 60-2 z tym, że dwa zęby nie leżą obok siebie lecz dokładnie naprzeciwko siebie? (180 stopni kąta roznicy położenia)
5) Gdzies widzialem schematy elektryczne silników Rovera wraz z zapisem sygnałów z oscyloskopu z powyższego czujnika, ale nie moge ich teraz znaleźć, czy ktoś może mi pomoc z tym sygnałem?
6) Układ sterowania to Motronic?

Jak mi się coś przypomni, to oczywiście będę zasypywał następnymi pytaniami :)
Z góry dzięki za wszelką pomoc, peace!

sTERYD - Sro Paź 29, 2008 01:25

kompot napisał/a:
1) Czy ktos posiada pinout komputera tego silnika? Lub identycznego silnika z rovera? Moze byc po angielsku.

jeśli masz 16 pinowe złącze to mam, ale z głowy nie powiem, wszystko jest standardowo, L-line na 8 pinie.
Cytat:
2) Czy to jest silnik o oznaczeniu 14K4F ? Czy może innym?

jesli masz 16 zaworów to tak, jesli osiem, to 14K2F
Cytat:
3) Silnik, ktory bede grzebał nie posiada MAF, a jedynie MAP, czy tak było seryjnie?

czujniki masowego przepływu powietrza są stosowane tylko przy silnikach doładowanych więc masz tylko czujnik ciśnienia bezwzględnego :cool:
kompot napisał/a:
Czy wieniec zebaty na wale korbowym dajacy sygnal do czunika polozenia wału jest w systemie 60-2 z tym, że dwa zęby nie leżą obok siebie lecz dokładnie naprzeciwko siebie? (180 stopni kąta roznicy położenia)

w polonezie tak :cool:
w rowerkach z silnikami 16 zaworowymi po 95 roku zastosowano koło z różnicą położenia 120 stopni w celu zamontowania immo
kompot napisał/a:
5) Gdzies widzialem schematy elektryczne silników Rovera

wszystkie schematy elektryczne zarówno karowerii jak i silnika są dostępne w RAVE:
http://www.roverki.pl/mod...ies=Technika#30
kompot napisał/a:
6) Układ sterowania to Motronic?

podobny , ale to MEMS rovera opracowany w oparciu o motronic-bitronic boscha (z modyfikacjami, dość dużymi ;) )

kompot - Sro Paź 29, 2008 16:56

1) Potrzebuje pełny pinout tego kompa, poniewaz bede modyfikowal sygnal z TPSa, sterowal wtryskami, zapłonem.
2) Thx
3) W ogole nie jest tak jak piszesz, ale nieważne. Rozumiem, że seryjnie tylko MAP sensor.
4) Thx
5) Zasysam własnie Rave.iso. Z tym, że schematy i te sygnały z oscyloskopu widziałem na zagranicznej stronce, może ktoś coś wie? Pilna sprawa!
6) Polecasz jakas stronke z informacjami nt. MEMSa?

EDIT:
Ad. 1) Pinout znalazłem w Autodacie, ale tylko do Rovera. 36 pinów, czujnik położenia wału 31/32 pin. Komp jest ten sam? Jesli ktos ma autodate nowsza niz 2.12@2005 to niech prosze sprawdzi czy ma w FSO poloneza z silnikiem Rovera. Dzieki!
Ad. 5) Tak tak, już wiem, widziałem to wlasnie w Autodacie!
To jest z Rovera 414 koncowka lat 90.
Nie wyglada ani na 60-2 ani na 2x 30-1 ani na co 120 stopni. Co to jest?

sTERYD - Czw Paź 30, 2008 01:18

a co oznacza T??
jeśli to jeden obrót to wygląda ja 180 +jeden ząbek zlepiony przy 180+30 stopni, ale to zupełnie bez sensu...
kompot napisał/a:
1) Potrzebuje pełny pinout tego kompa, poniewaz bede modyfikowal sygnal z TPSa, sterowal wtryskami, zapłonem.

było już podawane... szukaj a znalezione Ci będzie... (ew daj znać po lykiędzie to cie poprowadzę za rączkę ;) bo dziś nie jestem w stanie ;) )
Cytat:
3) W ogole nie jest tak jak piszesz, ale nieważne. Rozumiem, że seryjnie tylko MAP sensor.

w ogóle tylko MAP ;)
kompot napisał/a:
6) Polecasz jakas stronke z informacjami nt. MEMSa?

www.Roverki.pl :cool:

kompot - Czw Paź 30, 2008 11:24

Tez uwazam, ze ten sygnal jest bez sensu, bo nie wyglada na nic o czym slyszalem.
1) Ok, pinoutu szukam dalej:)
3) Nie wiem za bardzo o co chodzi, bo przecież są przepływki w wolnossących autach.
6) Znajdę czym się rózni MEMS od Motronica?
Dzieki za pomoc

piter34 - Czw Paź 30, 2008 11:27

kompot napisał/a:
3) Nie wiem za bardzo o co chodzi, bo przecież są przepływki w wolnossących autach.

Tak, są. Domniemam, że sTERYD odnosił się do silników ROVERkowych. ;)

kompot - Czw Paź 30, 2008 17:41

Piter, moze Ty wiesz cos nt. syganlu z czujnika, pinoutu, mems vs motronic etc?
( tu koles pyta o podobne sprawy, cos tam piszesz )
Niestety nie moge znalezc na forum rozpiski pinow.

blue827 - Czw Paź 30, 2008 18:00

kompot, nie znam sie na memsie ale moze to jest to czego szukasz:


podaje link do pliku: RoverMEMS.pdf

sTERYD - Czw Paź 30, 2008 18:32

w polonezie chyba te złącza wyglądają trochę inaczej ZTCP to AndrewS albo Senn kiedyś już podrzucał tą rozpiskę w polonezie... :hm:
kompot - Czw Paź 30, 2008 18:38

Dokładnie. Z tego co powoli wyczytuje na forum kompy sa inne niz w Roverach.
Ale dzieki bardzo blue za pdf-a!
Czy w Poldoverze da sie sterowac zaplonem przez kompa?

Senn - Pią Paź 31, 2008 21:49

Generalnie kompy sa te same. Te montowane w poldkach byly tez montowane w Roverkach z lat 92-94.

Zeby na kole sa co 10 stopni czyli 34 + 2 dziury co 180 stopni.

Pinologia:


kompot - Sob Lis 01, 2008 20:29

Turbo dzięki!
Zibski - Czw Lis 06, 2008 21:59

Napisz koniecznie co z tego wyjdzie :)
kompot - Wto Lis 25, 2008 22:59

Witam ponownie!
1) Czy ktoś mógłby w jednym miejscu zrobić wykaz różnic/podobieństw MEMS i Motronica?
2) Czy wtryski MPI jest w pełni sekwencyjny, czy wtryski leją parami? Z tego co się dowiedziałe na pewno wszystkie nie leją na raz, prawda to?
Dzieki, pzdr

Senn - Sro Lis 26, 2008 00:17

Akurat w kompach poldoroverowych MKC 101610 oraz MKC 103610 wtryskiwacze chodza full grupowo.
kompot - Sro Lis 26, 2008 00:33

A widzisz, czytalem o starszych Roverach, gdzie ma byc ten sam komp.
Na przyszlosc simultaneous=bank injection, czyli fullgroup.
Pozdrawiam i kolejne bardzo dzięki!
EDIT:
Jakim interfejsem dam radę wykasować ewentualne błedy w sterownikach?
Euroscan ponoc?
KTS da rade?

Senn - Czw Lis 27, 2008 00:41

kompot napisał/a:
Jakim interfejsem dam radę wykasować ewentualne błedy w sterownikach?
Euroscan ponoc?
KTS da rade?


Tego to nie wiem na 100%, ale tyle co sie orientuje to z tym rodzajem sterownika wspolpracuje tylko Testbook Rovera - niestety

kompot - Czw Gru 18, 2008 18:45

Witam ponownie.
Poszukuję sygnału z oscyoskopu z czujnika położenia wału tego silnika. Niestety sam nie mam w tej chwili możliwości tego zrobić. Jeśli ktoś jest w stanie przesłać mi przebieg sygnału z tego czujnika będę bardzo wdzięczny.
Pzdr

Senn - Pią Gru 19, 2008 09:50

kompot a po co Ci to? Sygnalu przykladowego nie mam, ale z tego co wiem to dziury w zamachu sa na TDC, 50° BTDC, 180° BTDC, 240° BTDC, chyba dla 1 cylindra. Oczywiscie dla kola zamachowego Roverka. Dla poldka nie wiem jak to jest ze stopniami.
kompot - Pią Sty 02, 2009 01:31

Mam gentlemeńską umowę z producentem urządzenia, że gdy dostarczę mu sygnał z oscyloskopu z ww. czujnika tego silnika, to on napisze pod to odpowiedni soft do urządzenia. Oczywiście na Politechnice nie byłoby z tym problemu, ale niestety całe moje stanowisko jest do końca roku w remoncie, co skraca mój czas wykonania całej częsci praktycznej do minimum. Dodatkowo czas ten skróci się o czas jaki bedzie potrzebowal producent na napisanie software'u.
Bocian_s - Pią Sty 02, 2009 14:54

Witam

Widzę że kolega postawił sobie spore wyzwanie.

Ja również nie dysponuję skanami oscyloskopu ale mogę powiedzieć jak to powinno wyglądać. W Poldoroverze znacznik PWk ma 34+2 zęby (tzn 2 brakujące). Wyglądać to będzie tak jak na obrazku wskazanym przez ciebie. tyle że będzie 17 sinusoid i jednna przerwa i tak w kółko. Czujnik jest indukcyjny dwuprzewodowy.

Wtrysk jest FULLGRUP mimo że każdy wtryskiwacz ma swój kabelek. W środku i tak jest jeden klucz tranzystorowy mimo że na płytce jest miejsce na pozostałe trzy.

TPS to potencjometr. Zasilanie 5V.

Temperatura powietrza i płynu to termistory NTC (im cieplej tym mniejsza rezystancja)

Sonda lambda to standardowa sonda wąskopasmowa 4ro przewodowa z grzalką. Na szarym kablu obowiązkowo musi być masa bo inaczej komp głupieje.

MAPsensor wbudowany we wnętrze komputera. Ma 3 przewody zasilajacy 5V, masowy i sygnałowy. Sygnał na wolnych to ok. 1V a na pelnym otwarciu przepustnicy ok. 4,5V. Da się go zastąpić zewnętrznym MAPsensorem byleby zachować te zalezności napięciowe. Sam mam zapasowego kompa z MAPsensorem z poloneza GLI (taki sam jak większość jednopunktowych opli).

Będe śledził ten temat bo nie ukrywam że jestem żywo zainteresowany efektami pracy.

PS. jeszcze jedno n/t obrazka. To co na nim jest jest jak najbardziej OK. W roverze po 95r. zastosowano dodakowe brakujące zęby do wyznaczenia komputerowi chwili w której ma sprawdzać kod immobilisera czy jest właściwy. 2 brakujące zęby są identycznie jak w poldoroverze natomiast dwa kolejne na sprawdzanie immo są dodatowe.

Senn napisał/a:
z tego co wiem to dziury w zamachu sa na TDC, 50° BTDC, 180° BTDC, 240° BTDC, chyba dla 1 cylindra
Dla Poldorovera obstawiam TDC i 180st BTDC.

No i jak najbardziej zapraszam kolegę na forum FSO-Polonez Tuning Klubu (www.fsoptk.pl). Jest tam kilku dobrych speców od roverka aby wymienić się doświadczeniami.

AndrewS - Pią Sty 02, 2009 16:04

chyba w katalogu autodata 2004 jest pokazany wykres z oscyloskopu dla czujnika PWK
kompot - Wto Sty 06, 2009 00:11

@Bocian_s

Dzięki bardzo za profi odpowiedź, na pewno wiele informacji będzie bardzo pomocnych!
Z tego co wiem wystarczy odpiąć lambdę zanim poda się napięcie na ECU, wtedy nie wykrywa on jej braku i można swobodnie manipulować mieszanką. Będzie stanowisko, będę próbował.

Zastanawia mnie jeszcze 4ty kabel lambdy?
Co to będzie? Spotkałem się do tej pory z 2 i 3 przewodowymi czujnikami.

@AndrewS

Dzięki, sprawdzę!

Bocian_s - Wto Sty 06, 2009 08:15

kompot napisał/a:
Zastanawia mnie jeszcze 4ty kabel lambdy?
Co to będzie? Spotkałem się do tej pory z 2 i 3 przewodowymi czujnikami.

Dwa białe przewody to grzałka sterowana przekaźnikami pod komputerem. Czarny przewód to sygnałowy. Szary jest masą odniesienia do komputera. jak nie ma na nim masy to komp głupieje.

Można się ratować zwierając ten szary kabelek do masy w okolicy sondy. To taku półśrodek ale jakoś działa. Przynajmniej ja tak mam bo mam sondę z nowszego rovera i albo jest uszkodzona albo fabrycznie nie ma masy na szarym kablu.


PS. Są też sondy pięcioprzewodowe ale to sondy szerokopasmowe i nie mają one "nic wspólnego" z wąskopasmowymi.

kompot - Czw Sty 22, 2009 00:48

W porządku, myślałem, że do grzałki jest jeden przewód.

Zasadę działania sond wąsko- i szerokopasmowych znam, i zamierzam zastosować tę drugą podczas badań.

[ Dodano: Wto Sty 06, 2009 17:44 ]
AndrewS napisał/a:
chyba w katalogu autodata 2004 jest pokazany wykres z oscyloskopu dla czujnika PWK

Niestety Polonez 1.4 nie jest ujety w AD 2004.

Dla Rovera 200 z 14K4F z 1989-1995 pokazuje:

Po lewej z IMMO, po prawej bez.

[ Dodano: Nie Sty 18, 2009 02:31 ]
Witam ponownie:)

Dziękuję wszystkim, którzy do tej pory pomagali! :ok:
Projekt powolutku przesuwa się do przodu, gromadzę materiały, uczelnia sprzęt.
W zależności od czasu albo w końcówce stycznia albo lutego powinienem zacząć kabelkologię. Remont hamowni powoli się kończy, więc będziemy działać :grin:

Tym razem pytanie bardziej z teorii:
Czym różni się MEMS od Motronica, i któremu Motronicowi jest najbliższy?
Ktoś wie? :idea:

[ Dodano: Sro Sty 21, 2009 15:25 ]
Właśnie trafiłem na ciekawą a zarazem niepokojącą informację:

http://motronic.ws/zero.htm

I z tego co pamiętam, za pomocą SMT6 ciężko było chłopakom cofnąć zapłon. Mogli go tylko opóźniać. Ktoś jest w stanie to potwierdzić? Bardzo prosze o info.
Pzdr

AndrewS - Czw Sty 22, 2009 16:55

kompot napisał/a:
Czym różni się MEMS od Motronica,

hmm w motronicu obcizenie silnika bada chyba przeplywka, a w mems czujnik podcisnienia

kompot - Pon Lut 02, 2009 21:14

Zgadza się AndrewS, z tym że w Motronicu MAF+MAP, w MEMS tylko MAP(manifold absolute pressure-ciśnienie bezwzględne w kolektorze dolotowym).

Mam fajną książkę
Bosch-Gasoline
znalazłem w niej odpowiedzi na wiele nurtujących mnie pytań.
Polecam też:
Kneba, Makowski

Pytanie 01.2009:
1) Najważniejsza jest dla mnie jednak odpowiedź na ostatnie pytanie z poprzedniego posta, jak to jest nie tyle z samą regulacją, co z konkretnie cofaniem zapłonu? LINK

Pytanie 02.02.2009:
2) Czy ktoś wie, jaka wersja MEMS jest używana w Polonezie? Jakieś numerki x.x? Znaleźć cokolwiek o MEMS+Polonez to sztuka.

3)Coś jeszcze oprócz kompów, systemu wtrysku i czujnika położenia wału wyróżnia Poloneza od Roverów?

4) Czy Polonez ma Knock Sensor?(czujnik spalania stukowego)

AndrewS - Pon Lut 02, 2009 21:56

kompot napisał/a:
2) Czy ktoś wie, jaka wersja MEMS jest używana w Polonezie? Jakieś numerki x.x? Znaleźć cokolwiek o MEMS+Polonez to sztuka.


Do 94 roku znane byly 3 wersje systemu MEMS 1.2; 1.3; 1.6
od polowy 94 dodano 1.8
1.2 pierwsza wersja produkcyjna (silnki bez katalizatora)
1.2 moze byc wyposazony w katalizator, ale pracuje on w petli otwartej
wersje 1.2 mozna rozpoznac po jednym 36 stykowym zlaczu

1.3 z katalizatorem pracujacym w petli zamknietej mozna ja rozpoznac po dwoch zalczach 36- stykowe i 18 stykowe

wersja 1.8 to praktycznie silniki z plastykowymi kolektorami i innym silnikiem krokowym
silniki z turbodoladowaniem maja 2 zlacza

ja stawiam na MEMS 1.6

kompot napisał/a:
3)Coś jeszcze oprócz kompów, systemu wtrysku i czujnika położenia wału wyróżnia Poloneza od Roverów?


czujnik polozenia walu jest taki sam
jakie Cie roznice interesuja mechaniczne ??
jesli tak to roznia sie kolektorami wydechowym i ssacym , uszami mocowania alternatora

poldorovery nie maja czujnika spalania stukowego
zreszta male rovery z serii K tez
czujnik ten ma 2.0 serii T, ktory tez ma MEMS, ale nie wiem ktory ,moze wlasnie 1.8 albo 1.9

kompot - Pon Lut 02, 2009 22:27

AndrewS napisał/a:
kompot napisał/a:
2) Czy ktoś wie, jaka wersja MEMS jest używana w Polonezie? Jakieś numerki x.x? Znaleźć cokolwiek o MEMS+Polonez to sztuka.


Do 94 roku znane byly 3 wersje systemu MEMS 1.2; 1.3; 1.6
od polowy 94 dodano 1.8
1.2 pierwsza wersja produkcyjna (silnki bez katalizatora)
1.2 moze byc wyposazony w katalizator, ale pracuje on w petli otwartej
wersje 1.2 mozna rozpoznac po jednym 36 stykowym zlaczu

1.3 z katalizatorem pracujacym w petli zamknietej mozna ja rozpoznac po dwoch zalczach 36- stykowe i 18 stykowe

wersja 1.8 to praktycznie silniki z plastykowymi kolektorami i innym silnikiem krokowym
silniki z turbodoladowaniem maja 2 zlacza

ja stawiam na MEMS 1.6

kompot napisał/a:
3)Coś jeszcze oprócz kompów, systemu wtrysku i czujnika położenia wału wyróżnia Poloneza od Roverów?


czujnik polozenia walu jest taki sam
jakie Cie roznice interesuja mechaniczne ??
jesli tak to roznia sie kolektorami wydechowym i ssacym , uszami mocowania alternatora

poldorovery nie maja czujnika spalania stukowego
zreszta male rovery z serii K tez
czujnik ten ma 2.0 serii T, ktory tez ma MEMS, ale nie wiem ktory ,moze wlasnie 1.8 albo 1.9


AndrewS jak zwykle bardzo mi pomogłeś!
Nie mają knock sensora, zrozumiałem.

Wersje MEMSa-będę dalej szperał.

Czujnik położenia wału-miałem na myśli oczywiście brakujące żeby na kole zamachowym.
Interesują mnie różnice istotne ze względu na sterowanie, czyli właśnie:
1) inny sygnał z czujnika wału korbowego
2) inne ECU
3) wtrysk jednoczesny
i inne, o które to własnie pytam :)

Senn - Pon Lut 02, 2009 23:04

A wiec tak. Poldorovery maja MEMS 1.6 Generalnie poznaje sie je po tym ze obudowa kompa jest taka karbowana w podluzne prazki. Nowsze silniki w Roverkach 1.4, 1.6 , 1.8 oraz 2.0 obslugiwane sa przez MEMS 1,9, a najlatwiej jest je poznac po wytloczonym znaku X na gladkiej obudowie.

Kompy w polonezach mialy oznaczenie MEMS 101610 oraz 103610

Dla roverkow wersji bylo od groma i ciut ciut, a najlepiej sobie sprawdzisz tutaj -> http://www.atpelectronics...logue/rover.htm

Poldka odroznia jeszcze inna przepustnica. Jest ona od wersji 2.0 serii T. Jest inne sterowanie silniczkiem krokowym. Dodatkowo jest inne sterowanie wtryskiwaczami. Kiedys rozrysowalem tego schemacik -> wszystko opisane w tym watku - > http://motonews.pl/forum/...ver&f=12&m=flat

kompot - Sro Lut 04, 2009 01:33

Posypały się pochwały :)
Wielkie dzięki! Bez Was nie napisałbym tej pracy tak dobrze pod względem merytorycznym.
Kończę sesję, ferie i od początku marca ruszamy z hamownią!
Informacje będa na bieżąco.
Pozdrawiam

Senn - Sro Lut 04, 2009 12:03

kompot, liczymy na imienne podziekowania w podsumowaniu pracy :P
kompot - Nie Mar 08, 2009 21:52



Oto i przebieg tak długo poszukiwanego sygnału.
Senn-jasne, ze bedziecie wymienieni. Nie moge tylko zagwarantowac koloru i rozmiaru czcionki :D


>>>>EDIT 08.03.2008

Obrazek

Gdzie tu u licha jest MAP sensor? Nie ma go na zadnych schemacie, ktory widzialem, nie ma go w Autodacie(nie ma w pinout, jest w troubleshooting). Domyslam się, że jest wbudowany w kompa-jak pobrac z niego sygnal?

sTERYD - Nie Mar 08, 2009 22:15

czujnik ciśnienia jest w środku w komputerze, więc nie musi być nigdzie podłączony :cool:
przynajmniej elektrycznie, bo wężykiem jest podłączony do kolektora ;)

AndrewS - Pon Mar 09, 2009 00:17

kompot napisał/a:
jak pobrac z niego sygnal?


musisz pewnie dolutowac sie bezposrednio do jego nóżek, kolega Bocian chyba to robil, potrzebne mu to bylo do wskaznika obciazenia, cos ala elektroniczny wakuometr

kompot - Pon Mar 09, 2009 01:35

Trzeba bedzie wylutowac MAPa, bo nie bede wpinal sie w niego rownolegle, tylko szeregowo. Mam nadzieje zaczac czesc praktyczna pod koniec tygodnia.
Pozdrawiam

sTERYD - Pon Mar 09, 2009 02:37

możesz poszukać MAPa od 1,8 on tam jest osobno, zamontowany w kolektorze...
pewnie kabelkologia jest taka sama... :cool:

kompot - Pią Maj 15, 2009 12:18

Tak wiec dzisiaj pierwsze odpalenie na poprawnym firmware(specjalnie od producenta)!
Opoznienie bylo spore, bo jak skonczyly sie prace remontowe to zaczely sie laboratoria przedmiotowe z silnikow, pozniej ja bylem zajety no ale dalo rade. Wiem, ze nie wszyscy w to wierzyli:) Wszystko działa i gra jak nalezy, mozna dawkowac paliwo i sterowac zapłonem w obie strony!
Niestety nie uczestniczyłem w calym procensie instalacji, zrobil to pracownik uczelni, dzisiaj podpialem tylko zaplon wedlug nowej koncepcji. Odrobine rzeczy trzeba jeszcze dobracowac, np. "posprzatac" w instalacji, zrobic jakies miejsce montazowe, pozczytywac kilka sygnalow, a wlasciwie ustalic zakresy sygnalow z MAPa, TPS itd. Testy w przyszlym tygodniu, jest wideband, sa analizatory spalin. Bedzie ciekawie.
Tak na marginesie komp to MKC 101610.
Kilak zdjec:



AndrewS - Pią Maj 15, 2009 12:47

:shock: gratulacje
niezle stanowisko badawcze

kompot - Sro Cze 03, 2009 17:27

18.05.2009
Zgodnie z zapowiedziami zostala dzisiaj podpieta do ECUmastera sonda szerkopasmowa, a dokladnie Innovate LC-1. Z oryginalnej sondy lambda zostala po prostu wypieta wtyczka, poniewaz mimo modyfikacji mapy paliwa mieszanka wracala do stechiometrycznej.
Kolejne etapy to kalibracja tego co widzimy w logach urzadzenia jest chodzi o AFR z analizatorem spalin, czyli po prostu sprawdzenie, czy nie ma zafalszowanych odczytow, oraz sprawdzenie ze stroboskopem tzw. kroku, czy też jednostki, w mapach zapłonu no i okreslenie maksymalnych zasiegów regulacji, szczegolnie chodzi o zapłon.
Dodatkowo okreslenie maksymalnych i minimalnych napięć sygnalow m.in. z MAPa pozwoli na lepsza rozdzielczosc map.
Oporcz tego zostalo troche uporzadkowane stanowisko, świnka zostala przymocowana do oryginalnego ECU.

UPDATE 20.05.2009

Z nowości moge powiedzieć:
Zmiana wartosci na mapie zapłonu o 1 daje 1 stopien roznicy, dokladnie tak jak zapewnia producent:)
Przy otwarciu przepustnicy w okolicach 3x% i obratach 3xxx rpm maksymalna wartosc o jaka dalo sie wyprzedzic zapłon to prawie 15 stopni, paliwo Pb98. Zyski w Nm sa niestety niewielkie, ale mysle nie ma sie co zrazac, poki nie ma pelnej charakterystyki zewnetrznej. Ta powinna zostac zrobiona w przyszla srode, takze zajrzyjcie tu za tydzien:)

Nowa fotka po małym sprzątaniu:



UPDATE 03.06.2009

Koledzy, ktoś pomoze w sprawie przelozen skrzyni biegow w Poldoroverze? Wydawalo mi sie, ze umiem korzystac z google, a jednak...
Z tego co sie dowiedzialem to most 4,3.
Opony 185/70R13 w serii byly?
Masa 1140kg?
Zna ktos prześwit?
I wspolczynnik oporu powietrza?

Bede wdzieczny za pomoc.


P.S. Polecam kliknac na dole po prawej stronie pod wyborem numeru strony:

"śledz odpowiedzi w tym temacie" :)

michone - Sro Cze 03, 2009 18:13

nie wiem jaka wiarygodnosc ale zawsze cos wiecej :
kompot - Sro Cze 03, 2009 18:19

Wlasnie do tegi potrzebuje danych:)
Dziekuje i czekam na info z innych zrodel.

michone - Sro Cze 03, 2009 19:25

kompot napisał/a:
Wlasnie do tegi potrzebuje danych:)
Dziekuje i czekam na info z innych zrodel.

podaj maila wysle ci pare ksiazek w pdf

kompot - Sro Cze 03, 2009 19:27

kompot1@wp.pl
Dzieki!

michone - Sro Cze 03, 2009 20:17

mam wszystko :D niestety ksiazka wazy 40mb wiec na maila nie da rady :/ jak cos to pisz. Jesli bedzie bardzo potrzebna moge wrzocic na server
kompot - Czw Cze 04, 2009 09:57

Wieeelkie dzieki!
Lece do laboratorium :)

Heju - Czw Lip 30, 2009 16:39

Temat umarł, a był naprawdę interesujący.
kompot, może powiesz coś więcej, co do efektów, może zapodasz mapy.
Ciekawi mnie czy ktoś może próbował z Megasquirt przy tuningu rovera, i co można osiągnąć bez większych modyfikacji w silniku. Pozdrawiam

kompot - Czw Lip 30, 2009 17:59

Temat nie umarl, spokojnie:)
Tj. moze i na forum, ale w rzeczywistosci prace beda ciagniete dalej!
Powod przerwy jest prozaiczny-wakacje.
Dalsze rzeczy, ktore napisalem ostatnich dwoch dlugich postach beda robione we wrzesniu.
Pozniej pozostanie jedynie modelowanie map pod paliwo E85.

Jak beda informacje, to je zamieszcze, pozdrawiam!

Heju - Czw Lip 30, 2009 18:17

kompot, w takim razie czekam :] miłego wypoczynku. PZDR
Senn - Wto Mar 09, 2010 23:13

Odkopie trupa. Kompot jak tam potoczyly sie losy roverka na ecumasterze?
kompot - Wto Mar 23, 2010 00:02

Fajnie, że ktokolwiek się interesuje!

Niestety wystąpiła awaria hamulca Schnecka na hamowni i niemożliwe było przeprowadzenie prób.
Na chwilę obecną urządzenie jest w 100% podłączone, paliwo jest kupione, 60 litrów E85 z niemieckiej stacji, czekamy tylko na usunięcie awarii.
Obiecuję zamieścić relację tuz po naprawie hamulca, niestety są z tym poważne problemy.

Wiem, że to się przeciąga i przeciąga, pewnie niewiele osób wierzy w ten projekt, ale będzie on dokończony, wierzcie mi, potrzeba tylko jeszcze trochę czasu :)

[ Dodano: Wto Mar 23, 2010 00:02 ]
Witam.

Wiecie może jaka jest wydajność zastosowanych w tym silniku wtryskiwaczy?
Na jakim ciśnieniu paliwa chodzą one standardowo?
Etanol jest niestety małokalorycznym paliwem w porównaniu do benzyny tradycyjnej.

flapjck1 - Wto Mar 23, 2010 00:19

seria wtryski maja chyba 300 cm ale bylo kilka modeli z rozna wydajnoscia - w nr seryjnym jest zakodowana wydajnosc :)
kompot - Wto Mar 23, 2010 00:26

Zakodowana czy zapisana bez kodowania? :)
No i na jakim ciśnieniu chodzi układ? 3 bary?

flapjck1 - Wto Mar 23, 2010 02:13

momento
cos namieszalem

w mini tbi jest wtrysk MJY100460, on ma wydajnosc troszke wieksza niz roverkowe a mianowicie 480 ccm/min, byl on tez uzywany w ktoryms dwulitrowym turbo

znalazlem info ze prawie blizniaczy MJY10023 mial wydajnosc 380 ccm

po kolei

w k serii
do 2000 roku bylo MJY100430
po 2000 bylo MJY100640
vvi chyba w pozniejszych tylko MJY100580 - wydajnosc 200 ccm ( za http://www.injectorcleaning.co.uk/flow.htm )

cisnienie 3 bary

co do wtryskow to znalazlem na www.turbominis.co.uk takie zestawienie

00/400
=> 92 (M series) MYJ10011
92=>96 (T nasp) MJY10029
92=>96(T Turbo) MJY10023

600
=>AM246796 (T Turbo) MJY10023
BM246797=> (T Turbo wasted spark?) MJY100460

800
91=>AM152056 (T nasp) MJY10011
AM152057=>230966 (T nasp) MJY10029
91=>230966 (T turbo) MJY10023
96(230967)=>(T Turbo + nasp) MJY100460

MJY100460 also fits
MPI Mini
RT420 T nasp

z ciekawostek

http://www.fiveomotorspor...fuel-injectors/
http://www.rceng.com/technical.aspx
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm

Senn - Czw Mar 25, 2010 23:05

W silniku 1.4 wtryski sa o wydajnosci 149cc/min, a pracuja przy cisnieniu 3 bary
mlodyolek - Czw Cze 10, 2010 23:13

Hallo hallo. Jak tam ten projekcik sie ma :?: Jaki efekt koncowy :?: Kompot jestes w stanie mi pomoc przy podpieciu SMT6 pod kompa od Poldrovera :?:
kompot - Pią Cze 11, 2010 00:13

Witam ponownie, znowu po długiej przerwie. Niestety to nie było ode mnie zależne, ale teraz pracujemy już ostro, szkoda, ze mam czas tylko w poniedzialki i wtorki.
Z ostatnich dni:
-świeca z indykowaniem na pierwszym cylindrze plus dodatkowy czujnik położenia wału korbowego, aby uzyskać wykresy indykatorowe silnika
-przepływomierz przed przepustnicą z wyjściem na zewnętrzy woltomierz z wyświetlaczem dla pomiarów współczynnika napełnienia
Ogólnie bawiłem się lutownicą jakieś 3 godziny :)
Oprócz tego podmiana ECU(było zastosowane drugie, seryjne), sprawdzenie kablologii, ponowne podłączenia, opanowanie softwareu od nowa, sprawdzenie czy wszystko działa, ponowne podpięcie sondy szerokopasmowej i skalibrowanie z ECUMasterem. Tyle narazie.
Nowe zdjęcia w załączniku.

Co do kolegi od SMT6-niestety tą świnką nie będziesz mógł wyprzedzać zapłonu w Poldoroverze, co sprawia, że cała instalacja jest bez sensu, bo opóźnianie jest bezcelowe, a podlanie wolnossącego silnika paliwem praktycznie nic nie da. Sprzedaj i kup ECUMastera, dostaniesz świetny support, soft do Poldorovera producent napisał specjalnie dla mnie(!) a dodatkowo takie rzeczy jak interpolacja w mapach! SMT6 jej nie ma, co jest bardzo słabe.. Tak więc kupuj ECUMastera DET II albo DET III - niedawno wyszła nowa wersja. Wiecej znajdziesz w google na stronie producenta. W razie czego pytaj, spróbuję pomóc.

Pozdrawiam :)

mlodyolek - Pią Cze 11, 2010 08:14

kompot, zapomnialem dodac, ze ja mam kompa od 2.0 Rovera serii T i posiadam czujnik spalania stukowego. Moze obecnosc tego czujnika sprawi, ze i na SMT6 bede mogl regulowac zaplon w obie strony :?:

[ Dodano: Pią Cze 11, 2010 08:14 ]
a bylbys w stanie wytlumaczyc mi łopatologicznie schemat podlaczenia SMT6 pod Poldrovera :?:

kompot - Pon Cze 14, 2010 10:53

Rok wcześniej niż ja zacząłem, dwóch kolesi podpięło pod ten silnik SMT6 i nic z tego nie wyniknęło. Nie mogli cofać zapłonu. Z tego co słyszałem problemem jest sygnał z CKP, nie było mnie przy tym aczkolwiek z dużym prawdopodobieństwem nie da się tego zrobić, co sprawia, że podpinanie tego mija się z celem.
Nie znam się na SMT, ale z tego co widzę na stronie producenta to zasilanie z ECU chyba 31 pod 13 w SMT, masa zaleznie od modelu z ECU 29 lub 14 pod SMT 1, TPS z 9 pod 7, MAP jest w środku ECU zapewne, pod 18 w SMT. Nie wiem co z zapłonem, nie jestem specem od tego urządzenia i zalecam, żebyś powyższe podłączenie jeszcze skonsultował. Z tego co widzę w manualu, może i jest szansa ustawienia tego zapłonu, ale ciężko mi uwierzyć, że nie mogli sobie z tym poradzić moi poprzednicy.
Powodzenia.

UPDATE!

Witam!
Jakiego testera potrzebuję, żeby móc odczytywać aktualny kąt wyprzedzenia zapłonu?
Dowiedziałem się dzwoniąc po serwisach, że Testbook T4 i jakiś IDM(?).
Właśnie przeczytałem, że dawniej stacje ASO miały coś okrojonego do Poldoroverów. PILNE!

W jakimś ex-ASO FSO właśnie podano mi nazwę Microcheck. Szukam, ale ciężko znaleźć. Wiecie coś o dostępności tego?

Senn - Pon Cze 14, 2010 17:16

Jestem w posiadaniu kompa do diagnostyki silnikow rovera, ale niestety przy MEMS 1.6 jaki ma poldorover niemozliwe jest czytanie aktualnego wyprzedzenia zaplonu. Mozliwe jest to dopiero przy
MEMS 1.9. Mysle ze Testbook powinien sobie poradzic.

kompot - Wto Kwi 12, 2011 17:06

Dzięki, niestety jak mówisz w 1.6 nie zadziała, wielka szkoda.
Ogólnie wykonałem dziś kilkanaście telefonów w różne miejsca, aż w końcu ktoś mnie skierował i dał numer do FSO na Żerań. Tam Pan powiedział, że niestety nie jest w stanie mi pomóc. Gdy zapytałem czy może mnie jeszcze gdzieś przekierować powiedział, że dotarłem już na sam koniec
Testbook wydaje mi sie, że jest bardzo drogi.
Ogólnie to albo będziemy ręcznie czytać na diagnoskop, zapisywać na dyskietki 1,44 i zczytywać na PC(masa roboty), albo ręcznie stroboskopem-uciążliwe i mało dokładne, albo uda się wypożyczyć gdzieś Microtecha. Jutro dzwonię dalej, jeśli ktoś może mi pomóc, to proszę się odezwać, myślę, że się jakoś dogadamy.

Aha, dzisiaj przy okazji sprawdziłem wtryski,
nr 0 280 150 703
wg stron podanych wcześniej
wydajność 149.2 cm3/min, 107.4 g/min przy 3 barach (wg innej strony 155 cm3/min)

BADANIA ZAKOŃCZONE
wnioski:
-seryjnie mapy są całkiem niezłe
-silnik nie stuka nawet na seryjnym paliwie podczas cofania zapłonu przy dosyć niskich obciążeniach, przy których dokonywałem pomiaru(odpowiedniki ok. 60 i 75km/h na 4. biegu)
-można opóźniać zapłon nawet 8 stopni za GMP
-max wyprzedzenie zapłonu dla podanych wyżej warunków to ok 36 stopni, przy odpowiednio 24 i 27 stopni w serii
-seryjne wtryski nie są w stanie obsłużyć zapotrzebowania na paliwo przy wysokich obciążeniach na E85
-przy niskich obciążeniach zyski ze sterowania paliwem oraz zapłonem wynosiły ok 4Nm, co stanowiło od około 7 do 12% wartości momentu, nie wiem w sumie jakiego rzędu są możliwe zyski przy wysokich obciążeniach, przy małym szczęsciu powyżej 5 Nm
-skala przestawiania zapłonu faktycznie jest liniowa, jego ustawianie jest to bardzo proste
-skala paliwa nie jest liniowa, ale również nie nastręcza dużych trudności
-zdecydowanie polecam przy obróbce głowicy i np. portingu kanałów, na pewno da się ugrać więcej niż w serii.
Bonus: lepiej nie stosować dodatków podnoszących liczbę oktanową, bo można nie przejść badania emisji spalin

Jeśli ktoś ma jakieś pytania to śmiało, postaram się odpowiedzieć.
Pozdrawiam

[ Dodano: Wto Kwi 12, 2011 17:05 ]
Z tego wszystkie zapomniałem się pochwalić.
Obroniłem tym projektem dyplom na piątkę
Niestety nie ma pieniędzy na dalsze zabawy dla młodszych studentów...
Zachęcam do zadawania pytań, jeśli ktoś planuje bawić się Ecumasterem w K serii.
Jeśli będę w stanie-na pewno pomogę merytorycznie!
Pozdrawiam :)

Bocian_s - Pon Maj 09, 2011 10:28

Witam.
Cieszę się bardzo że się udało. Jeśli to możliwe to prosiłbym na maila bocian_se@interia.pl o jakieś materiały jakie udało się zgromadzić przy okazji zabawy z tym projektem. Bawię się silnikami K16 w polonezie od dobrych 9 lat więc każda nowa wiedza się przyda. Mile widziane schematy podłączenia czy zrzuty ekranowe z programu mapy wtrysku zapłonu itditp.

Obecnie bawię się z sekwnecyjnym gazem to może wiedza zdobyta przez kolegę pozwoli mi się pobawić nim skuteczniej ;) .

PS. obecnie mam co prawda ecu z 2.0 serii T i silnik 1,8 K16 ale to prawie to samo co stary poczciwy poldrover. Tyle że stukowiec jest dodany.

kompot - Sro Maj 25, 2011 22:28

Witam!
Odbierając maila nie miałem czasu odpisać, a później totalnie zapomniałem, znalazłem teraz przy czyszczeniu skrzynki :)
Nie mam niestety map wtrysku, bo miałem z góry ustalone punkty pomiarowe, ale moge podesłać całkiem sporo :) schemat też jest. Można sobie zobaczyć jak wygląda momnet obrotowy i sprawnosc dla roznych katów wyprzedzenia zapłonu i dawek paliwa plus ekologia, niepowtarzalnosc procesów spalania itd. Sprawdzcie załącznik! Pozdrawiam

Bocian_s - Pią Maj 27, 2011 21:43

kompot napisał/a:
Zapomniałem jeszcze powiedzieć: moja praca magisterska wygrała, jako jedna z siedmiu, XIV edycję konkursu o stypendium Fiata na Politechnice Warszawskiej :) hurra!
No to gratulacje...

A masz może coś jeszcze na ten temat. Jak możesz to podziel się spostrzeżeniami z zakresu obsługi i regulacji tego całego DEC2.

Czy zapłon dało się przyspieszać czy tylko opóźniać... próbowaliście modyfikować mapy paliwa ;) ?

kompot - Pią Maj 27, 2011 22:27

No to jest właśnie clue programu! Zapłon można przyspieszać w przeciwieństwie do SMT6! I uwaga! Producent napisał soft pod sygnał z czujnika wału korbowego specjalnie dla mnie, dzięki! :)
Edytowane były oczywiście mapy paliwa jak i zapłonu. Widać to w badaniach, raz w dziedzinie funkcji jest alfa-kąt wyprzedzenia zapłonu, innym razem lambda, czyli skład mieszanki.
Obsługiwanie jest bajecznie proste, tyle, że trzeba mieć pojęcie co się robi.
Teraz wyszedł DET3, który ma możliwość pracy również w trybie standalone, czyli bez oryginalnego ECU.
Moim zdaniem warto się zainetersować w modzonym wolnossącym silniku.
Jeśli są jeszcze jakies pytania to bardzo proszę :)

Seba_OBR - Wto Wrz 13, 2011 23:19

Witam,
Wsadziłem do poloneza silnik z freelandera (1.8 16V) na komputerze z 1.4. Do tego doszły wtryskiwacze z opla calibry 2.0 8V i zewn, regulator ciśnienia paliwa. Niestety, coś ten silnik nie chce działać prawidłowo na tym osprzęcie, dlatego też zastanawiam się nad zakupem ecumastera det III. Czy wielkim problemem jest podpięcie świnki pod seryjnego kompa? Jak z regulacją? czy ecu master zczytuje oryginalną mapę, którą można potem samemu stroć, czy mapę tworzy się od podstaw? Jak ze strojeniem? Czy lepiej zgłosić się do fachowców, czy próbować metodą prób i błędów stworzyć dobrą mapę?

kompot - Sro Wrz 14, 2011 00:01

Seba_OBR napisał/a:
Witam,
Wsadziłem do poloneza silnik z freelandera (1.8 16V) na komputerze z 1.4. Do tego doszły wtryskiwacze z opla calibry 2.0 8V i zewn, regulator ciśnienia paliwa. Niestety, coś ten silnik nie chce działać prawidłowo na tym osprzęcie, dlatego też zastanawiam się nad zakupem ecumastera det III. Czy wielkim problemem jest podpięcie świnki pod seryjnego kompa? Jak z regulacją? czy ecu master zczytuje oryginalną mapę, którą można potem samemu stroć, czy mapę tworzy się od podstaw? Jak ze strojeniem? Czy lepiej zgłosić się do fachowców, czy próbować metodą prób i błędów stworzyć dobrą mapę?


Nie znam się na tym silniku, ale czy odpalanie na ECU z 1.4 to powszechna praktyka? Jaka jest różnica w wydajnośći wtryskiwaczy seryjnych a tych z C20NE i przy jakich ciśnieniach?
Co oznacza, że silnik nie działa prawidłowo?
ECUMaster jest świnką, w wersji DET III może działać jako standalone w trybie Fuel Implant. Jako świnka nie zczytujesz żadnych map, lecz w tabele wprowadzach dodatkowe dawki lub odejmujesz z dawki bazowej. Czyli dodawanie lub odejmowanie paliwa, to samo z zapłonem. W trybie FI mapę robisz od podstaw.
Nie jest to trudne, ale trzeba mieć pojęcie o silniku i jego sterowaniu. Jeśli nie masz, lepiej oddać. Wyprzedzisz zapłon, zacznie stukać, dasz za mało paliwa, wysokie EGT, jest wiele sposobów by zabić silnik :) dobrą mapę trudno zrobić bez hamowni...
Jakbyś jeszcze miał jakieś pytania to śmiało, ale nie wiem czy pomogę, to było ponad rok temu, a teraz siedzę w innej branży. Pozdrawiam

Seba_OBR - Sro Wrz 14, 2011 22:07

Mam paru znajomych ,którzy bawili się EcuMasterem, ale nie w roverze. Seryjne wtryski z 1.4 mają wydajność 149cm/min przy 2,5 Bar, zaś te z calibry 2.0 8V mają wydajność 200cm/min przy 2,5 Bar. Nad Ecumasterem myślę też dlatego, by założyć regulowane kółka rozrządu oraz aluminiowe koło pasowe (już leży i czeka na montaż). Poza tym kiedyś chciałbym dołożyć jeszcze turbo :P
Na pewno trzeba będzie coś pomodzić z tym zapłonem. Jak pracuje silnik, widać tutaj:
http://www.youtube.com/wa...d&v=iuIBvrcmSGA
Falowanie obrotów jescze nie było duże. Czasem potrafi pływać między 1000 a 1500 RPM

Muszę sprawdzić jeszcze te moje wtryski, bo jedna świeca jest okopcona. Być może faluje bo go zalewa na jednym cylindrze

kompot - Sro Wrz 14, 2011 23:11

Wtryski trzeba porównać Calibrowe z 1.8 a nie z 1.4.
Poza tym czy one aby na pewno są plug and play?
Czy silnik jest sprawny? Czy ma sprawne świece/zapłon/przepustnicę?

Seba_OBR - Czw Wrz 15, 2011 23:50

silnik jest po kapitalnym remoncie za prawie 7000zł. Cały osprzęt jest z 1.4 Nowe jest wszystko (świece, przewody, kopółka, palec)

[ Dodano: Czw Wrz 15, 2011 23:50 ]
kompot napisał/a:
Wtryski trzeba porównać Calibrowe z 1.8 a nie z 1.4.


no własnie to są wtryski z calibry 1.8 8v i z rovera 1.4 (choć i w 1.8 też je montowano)

ADI-mistrzu - Czw Wrz 15, 2011 23:55

A po co Ci większe wtryski niż 1.8 seryjnie ma? To nie diesel, że jak więcej paliwa poleci to więcej mocy będzie miał, to nie tak...
Ja bym radził wtryski mieć seryjne aby nie wyszło że z czasami się nie wyrobisz i po prostu silnik będzie nierówno pracował lub w ogóle nie będzie pracował.

Senn - Pią Wrz 16, 2011 20:08

Wtryski musza byc wieksze bo silnik pracuje na osprzęcie czyli ECU z silnika 1.4. Zeby wykarmic wiesza pojemnosc przy mapach z 1.4 nalezy zastosowac wtryski o wiekszej wydajnosc. Metoda malo fantazyjna, ale prosta i skuteczna. Kilka silnikow juz jezdzilo czy tez jezdzi w takiej konfiguracji. Seba ile zrobiles km po remoncie i odpaleniu. Powinienes wyeliminowac uszkodzenie kazdego z czujnikow, przepustnicy. Silnik powinien pracowac rowno, nawet jak by mial miec problemy z dawka paliwa. CZy na zimnym i cieplym zachowuje sie podobnie?
Seba_OBR - Pią Wrz 16, 2011 21:07

Jeszcze nie jeździłem, bo składałem resztę osprzętu (wspoma, wał itp.). Póki co auto chodziło sobiee na wolnych tak po 15-20 min. Chcę podmienić całą przepustnicę. Auto pracuje nierówno i na zimnym jak i na ciepłym silniku. wsadziłem wtryski z 1.4 i dalej to samo, choć już na pewno go nie zalewa
ADI-mistrzu - Pią Wrz 16, 2011 21:15

Z tego co pamiętam to wtryski z 1.8 a 1.4 różnią się nieznacznie w wydajności, po za tym wtryski z 1.4 wykarmią silnik na wolnych obrotach, mają dość czasu.
Ale nawet jeśli ECU nie można tak wydłużyć czasu, to wystarczy sprawdzić co na ten temat mówi lambda, będziemy wiedzieć jaki jest stan mieszanki.

Pozdrawiam

Bocian_s - Czw Wrz 22, 2011 12:01

Po moich doświadczeniach z ECU rovera w wersji MEMS 1,6 stwierdzam że to bardzo prosty i prymitywny sterownik. Zmiana regulatora ciśnienia paliwa z 3 barów na 2,5 nie wpłynęła znacząco na czasy wtrysku paliwa. Ten komputer lambdy używa chyba tylko do chwilowych korekt w zakresie małych i średnich obciążeń... Dlatego Dawkę paliwa trzeba regulować za pomocą ciśnienia w listwie lub wydajności wtryskiwaczy...
Senn - Pią Wrz 23, 2011 16:49

Bocian_s napisał/a:
Ten komputer lambdy używa chyba tylko do chwilowych korekt w zakresie małych i średnich obciążeń...


Bocian na dużych obciażeniach z reguły olewa się lambdę bo musi być na bogato.

Bocian_s - Pon Wrz 26, 2011 11:51

Senn napisał/a:
Bocian na dużych obciażeniach z reguły olewa się lambdę bo musi być na bogato.

Zgadza się ale jak pisałem komp jedzie po zaprogramowanych mapach i podstawowa możliwość zmiany składu mieszanki to regulacja ciśnienia. Być może przy innych temperaturach mapa nieco się zmienia ale to trzeba by się pobawić ostro w tworzenie logów.

Kozik - Pon Wrz 26, 2011 14:45

Bocian_s, a mógłbyś wrzucić wykresik na forum jak wygląda przebieg mocy i momentu?

[ Dodano: Pon Wrz 26, 2011 14:45 ]
a no i co zmieniałeś w mapie i które parametry

Bocian_s - Pon Wrz 26, 2011 15:02

Wykres wisi na PJ: http://staticimg.polskaja...ansP7250105.JPG

Komputera nie modyfikowałem bo MEMS 1,6 się nie da. Różnica jest taka że ja mam kompa z 2,0 serii T16 na wtryskach z 1,8.

Jako że mam w tej chwili sekwencyjny gaz to mam możliwość podglądu mapy benzynowej (powiedzmy) i po zmianie regulatora ciśnienia paliwa z 3 bar na 2,5 bar model wtrysku paliwa wyznaczony przez ECU LPG prawie się nie zmienił. Z tego wniosek że sterownik benzyny ma zaszyte stałe mapy i czujniki wprowadzają kosmetyczne zmiany w czasach wtrysku.

sebeks - Czw Paź 06, 2011 20:59

No widzę temat nie umarł. Może napiszę jaki ja mam problem.

Otóż jestem teraz na ostatnim roku studiów i czas zabrać się za pracę magisterską. Wpadłem na pomysł zrobienia własnego ECU. No i zaczynają się schody. Potrzebuję charakterystyki czujników zastosowanych w K-serii. Nie chodzi tu o punkty pomiaru do sprawdzenia czy czujnik jest OK tylko potrzebowałbym całą charakterystykę. Może ktoś posiada coś takiego lub wie gdzie tego szukać? Interesują mnie czujniki temperatury płynu, dolotu, położenia przepustnicy (najlepiej w funkcji przepływu powietrza), charakterystyka czujnika ciśnienia bo najprawdopodobniej użyję fabrycznego.

Bocian_S, czy mógłbyś udostępnić tą mapę benzynową ? Masz możliwość zapisu parametrów w trakcie pracy ? Ja śmigam na Blosie więc nie mam możliwości podglądu co się dzieje. Przydała by się jakakolwiek informacja jak wygląda ona + - fabrycznie, byłoby się na czym oprzeć w celu stworzenia własnych map.

kompot - Pon Paź 10, 2011 22:37

Witam,
Dodam tylko, że komp Poldowy jest troszeczkę inny, inaczej steruje wtryskami i, faktycznie jak powiedziano wcześniej, dosyć mocno olewa lambdę - jak odłączałem ją przed odpaleniem silnika, to nie wyskakiwał błąd ani tryb awaryjny. Jednak przy podłączonej, mimo ostrych wariacji w DET2 usilnie wracał na lambdę = 1, czyli zakres regulacji jest spory. Pomogę każdemu w miarę możliwości :)

W załączniku jedyny sygnał czujnika jaki mam-czujnik położenia wału korbowego, dla kolegi sebeksa.

Pozdrawiam

PS Jestem w szoku ile ten temat ma wyświetleń, najwięcje w tym dziale, prawie 2x tyle co nr2-przekłądka na 1.8 :) :)

ADI-mistrzu - Pon Paź 10, 2011 22:58

sebeks, mogę Ci pomóc, mam wykres czujnika temperatury oraz przepustnicy, takiego parametru jak przepływ powietrza niema.
Musisz sobie takie rzeczy sondą lambda nadrabiać.

Napisz lepiej co potrzebujesz i jak planujesz to zrobić i na czym.

kompot - Pon Paź 10, 2011 23:02

Przepływ obliczany jest na podstawie MAP, TPS i obrotów.
ADI-mistrzu - Pon Paź 10, 2011 23:06

A przypadkiem nie jest tak że przepływ nie jest nawet obliczany tylko leci bezpośrednio grubo z mapy?
Kozik - Wto Paź 11, 2011 07:35

kompot napisał/a:
PS Jestem w szoku ile ten temat ma wyświetleń, najwięcje w tym dziale, prawie 2x tyle co nr2-przekłądka na 1.8 :) :)


jak ogarniesz do końca to ja też zakładam :D póki co dumam nad samym przyspieszaczem zapłonu ;)

Bocian_s - Wto Paź 11, 2011 08:49

sebeks napisał/a:
Bocian_S, czy mógłbyś udostępnić tą mapę benzynową ? Masz możliwość zapisu parametrów w trakcie pracy ?
Jedyne co mam to to co zapisała instalacja gazowa czyli mapa wtrysku benzyny w funkcji podciśnienia w zakresie średnich obrotów. Jak znajdę stosowny z rzut ekranu to podeślę.
ADI-mistrzu - Wto Paź 11, 2011 08:49

Przyśpieszenie zapłonu to chyba tylko w ECU :wink:
Bocian_s - Wto Paź 11, 2011 08:51

kompot napisał/a:
Przepływ obliczany jest na podstawie MAP, TPS i obrotów.

A nie MAP i temperatury zasysanego powietrza??

sebeks - Wto Paź 11, 2011 09:04

Dziękuję bardzo wszystkim za odzew. Pytacie jak to planuję zrobić. Chcę zbudować własne ecu w oparciu o fabryczne (wykorzystując np końcówki mocy do sterowania wtryskami cewką itd bo po co wyważać otwarte drzwi). Z racji tego jak mało czasu zostało ( nie cały rok a temat dopiero rusza - tak to jest na mojej uczelni że tematy przydzielili/zatwerdzili własne dopiero początkiem wakacji kiedy ja nie miałem czasu się tym zająć) chcę się oprzeć na fabrycznych czujnikach. Moje ecu będzie mieć złącze roverowskie aby móc je podmieniać dla prób do samochodu na zasadzie plug&play. Chcę je postawić na jakimś arm'ie ( oferują sporo możliwości np komunikacji choćby po bluetooth co bywa przydatne). Po zrobieniu hardware trzeba będzie napisać program do sterowania tym ustrojstwem. Docelowo ma być możliwość zewnętrznej korekty każdego z parametrów (wyprzedzenie, dawki + sterowanie dodatkowymi elementami takimi jak turbo + regulator ciśnienia na listwie, ale to w późniejszej wersji w zależności od czasu) Wiadomo, temat rzeka i nawet nie zakładam że uda się to wszystko do takiego stanu doprowadzić aby przełamać parametry fabryczne bo raczej braknie czasu. Dla wyników pojadę na hamownię z obecnym 1,6 16v + fabryczny komp. Potem będzie się jeździło z moim ecu i stroiło powoli do przodu. To już powinno mi wystarczyć by obronić projekt. Po studiach w miarę czasu projekt mam zamiar doprowadzić do końca.

Adi-mistrzu, jakbyś mógł podesłać te wykresy to byłbym wdzięczny. Mój email: tecra81000(małpa)gmail.com . Jak wiadomo temperatura ma też wpływ na dawkę paliwa więc te informacje też będą przydatne :smile:

ADI-mistrzu - Wto Paź 11, 2011 09:24

Teraz jestem na uczelni, to wieczorem mogę podesłać.

A jak u Ciebie z doświadczeniem? Nad turbo bym się zastanowił, te silniki raczej tego nie lubią.
Pomyślał bym także czy ARM jest tak naprawdę potrzebny, może zwykła atmega z dużą ilością pamięci na program by wystarczyła na różne wynalazki np. 32kb czy więcej.

A jak się bawić to po całemu, zrobił bym pełny wtrysk tzn każdy wtryskiwacz sterowany oddzielnie (teraz jest w dwóch grupach) oraz cewka na cylinder, w brew pozorom łatwiej tym sterować.

Ja na atmega168 (16kb) zbudowałem komputer z wyświetlaczem i mam jeszcze połowę pamięci do wykorzystania a większość funkcji to menu i sterowanie wyświetlaczem. Myślę że Tobie wystarczy taki, a moduły dodatkowe po SPI lub TWI można dać.

Bocian_s - Wto Paź 11, 2011 09:42

ADI-mistrzu napisał/a:
teraz jest w dwóch grupach
Jeśli kolega startował od 1,4 z poldrovera to tam jest fullgrupa. Wiązka komputera jest gotowa na pełną sekwencję ale wewnątrz ECU trzeba by doinstalować 3 kolejne klucze tranzystorowe.

Pełna sekwencja czy 4 cewki WN wymagają dodatkowego czujnika na wałku rozrządu. Tu można się posiłkować takowym z nowych roverków.

sebeks, Widzę że kolega przewiduje Stand Alone a to wielkie wyzwanie. Proponuję skontaktować się z niejakim Świętym (na pewno bywa na forum FSO-PTK i F&F). Kolega zbudował poloneza EFI (polecam poszukać na YT) i ma spore doświadczenie w budowaniu sterowników od podstaw.

sebeks - Wto Paź 11, 2011 11:01

Adi, to o czym piszesz jest jak najbardziej w planach tyle że na obronę raczej ze wszystkim się nie wyrobię. To o czym pisze Bocian też jest w planach, dodatkowo ( o ile czas pozwoli) docelowo mają być 4 cewki zapłonowe działające na zasadzie CDI. Co do kolegi Świętego, kojarzę go bardzo dobrze, kiedyś z nim nawet rozmawiałem przez gg.

Czemu arm ? Bo ma na prawdę sporo gotowych rozwiązań i gotowe biblioteki do programowania. Może jeszcze uchylę "rąbka tajemnicy". Mam zakupiony kolorowy wyświetlacz dotykowy obsługiwany właśnie armem na którym będzie najprawdopodobniej docelowo postawiony jakiś linux i dzięki któremu będzie można grzebać częściowo w ustawieniach pracy silnika. Dodatkowo ma obsługiwać klimę i tym podobne pierdołki. Być może skończy się nawet anteną wifi zamontowaną na stałe na samochodzie. Po tegorocznym wypadzie Tarpanem do Szkocji ( 6000km w 2 tygodnie i ponad 800 litrów paliwa) zauważyłem jak bardzo przydałaby się taka antena w samochodzie :mrgreen: . Po prostu traktuję to jako zabawę :wink: Ale tak jak piszę, planem magisterki jest uruchomienie własnego ecu oraz zbadanie wpływu poszczególnych nastaw na pracę silnika ( coś podobnego do tego co robił kolega Kompot, tyle że na własnym ecu z pełną ingerencją w proces spalania, a nie tylko pośrednio poprzez lekką korektę wyprzedzenia jak pisał kolega w swojej pracy, wynikającym z fabrycznego softu ecu, albo oszukiwanie fabrycznego ecu zewnętrznymi sygnałami jak to robią niektóre "świnki"). W miarę postępów będę się starał relacjonować co i jak :smile:

Co do turbiny jak już Adi pytasz, temat mam częściowo ogarnięty od strony "teoretycznej". Wiem co i jak powinienem zrobić. Ma to być soft turbo o którym już tu kiedyś w innym dziale wspominałem. Chodzi o to aby między innymi skasować ten charakterystyczny dołek w mocy trapiący całą serię K. Dodatkowo przydałoby się więcej momentu "na dole". Na pewno da się to poprawić odpowiednim sterowaniem, pytanie na ile. A co do doświadczenia w elektronice. Kiedyś tam chodziłem do technikum elektronicznego. Zrobiłem przy pomocy paru osób ( wtedy byłem zbyt cienki z programowania, choć nadal PRO nie jestem) moduł sterujący silnikiem w WSK 175. Silnik ładnie się wykręcał na obroty i o ile na 4 biegu na klasycznym układzie wykręcał się do około 4500 obrotów, o tyle po zastosowaniu elektroniki + odpowiedniej mapy dał by się wykręcić ponad 3 razy tyle. Ja osobiście wykręciłem trochę ponad 6000 bo to i tak już zarzynanie tego silnika. Obecnie z elektroniką mam jakieś 4-5 lat przerwy więc zaczynam jakby od zera tyle że mając już jakieś pojęcie i ogólne obycie w temacie. Na całe szczęście mam paru kumpli na prawdę dobrych w tej działce i na których można liczyć w razie kłopotów.

Teraz mi właśnie potrzebne te wszystkie charakterystyki bo trzeba będzie się zastanowić jaki procek między innymi wybrać. Dobrze jakby miał przynajmniej 2 nie zależne przetworniki AC. Niestety większość ma multipleksowane.

ADI-mistrzu - Wto Paź 11, 2011 16:07

Żebyś z tym ARM nie porywał się za bardzo... ale to Twój projekt.


Interesuje Cię niebieski wykres, pokazuje on zależność temperatury do napięcia. Trzeba tylko sprawdzić jaki jest wewnętrzny opornik podciągający w ECU i można wyliczyć wartości czujnika dla określonej temperatury.

Musisz dać także przecież jakieś peryferia oprócz ARM, wszystkiego na nim przecież nie zrobisz.

Co do projektów, ja przerabiam silnik z motorynki i mam problem jak tutaj odczytywać położenie wału... jak wy sobie z tym poradziliście?

sebeks - Wto Paź 11, 2011 17:11

Ja w mojej WSK jak robiłem "impulsator" to wytoczyłem wałek który wchodził do wału zamiast krzywki przerywacza, na nim była przykręcona płyta CD ta mała ( ona ma o ile mnie pamięć nie myli 6 albo 8 cm średnicy). Było naciętych 8 otworów co 45 stopni i jeden dodatkowo przesunięty o 10 stopni informujący o położeniu tłoka w silniku. Do tego transoptor szczelinowy i śmigało. Niestety w motorynce możesz mieć problem coś takie zrobić z racji magneta wirującego po zewnętrznej stronie ( WSK ma przerywacz nad cewkami więc jest do niego dostęp bezproblemowy). Tak kombinując myślę sobie ( ale to czyste teoretyzowanie teraz), że skoro magneto ma magnesy na stałe i one wirują, to może spróbować zapiąć obok magneta jakiś czujnik halla + jakaś dodatkowa informacja gdzie jest tłok, bo magnesy są tam mniej więcej w stałych odległościach.

Ten wykres to jest tego czujnika z brązowa kostką temperatury wody w obiegu ?

ADI-mistrzu - Wto Paź 11, 2011 17:38

Tak, tylko jego.

ja teraz mam na czujniku halla ale przyklejam dodatkowe magnesy na kole magnetycznym, problem jest taki że przy wyższych obrotach odrywają się... :???:

Bocian_s - Wto Paź 11, 2011 20:01

ADI-mistrzu napisał/a:

ja teraz mam na czujniku halla ale przyklejam dodatkowe magnesy na kole magnetycznym, problem jest taki że przy wyższych obrotach odrywają się... :???:
Ja mam licznik prędkościomierza pędzony z tarczy hamulcowej. Na tarczy jest 4 magnesiki wycięte z wiatraka komputerowego przyklejone na poxipol. Na jarzmie zacisku jest Hallotron z tegoż wiatraczka. Posiada on wyjście OC więc zapina się na niego dowolny element. Do 180 km/h (na niemieckiej autostradzie ;)) nie stwierdzono problemu.
sebeks - Wto Paź 11, 2011 22:41

Ja bym jeszcze próbował umieścić nadajnik IR pod magnetem a odbiornik zamontowany w klapie/osłonie bocznej, można by wtedy zliczać wycięcia na magnecie. Do tego wystarczyłby drugi taki układ przesunięty bardziej np na zewnątrz i otwór wywiercony w czole magneta ( wiem dochodzi potem problem wyważenia aczkolwiek niektóre magneta miały wiercony otwór fabrycznie) i go traktować jako punkt orientacyjny o położeniu tłoka. Można by jeszcze spróbować umieścić coś na wzór tarczy kodowej na wale pod magnetem, można by to "smarknąć" migomatem w 4 punktach do spodu fabrycznej krzywki , w odlewie gdzie leci kanał dolotowy w karterze jest sporo miejsca od spodu żeby tam coś zamontować do odczytu.
ADI-mistrzu - Wto Paź 11, 2011 22:45

Chyba magnesy po prostu przykleję na jakiś lepszy klej rozmieszczone w kilku sztukach po kole i będę hall'em odczytywał (optyka może się zabrudzić), zaprzęgnę jakiś mikrokontroler i nim będę sterował zapłonem.

Myślałem także aby wtryskiwacz dać, ale nie wiem skąd wziąć taki mały ani jak zrobić...

sebeks - Sro Paź 12, 2011 07:34

Z wtryskiwaczem możesz mieć problem. To jest na tyle mała pojemność że może być ciężko z czegoś podpasować. Nie zapomnij jeszcze dołożyć jakiegoś akumulatora żeby elektronika nie głupiała
ADI-mistrzu - Sro Paź 12, 2011 09:00

Mam duże pojemności i wystarczają :wink:
sebeks - Sro Paź 12, 2011 09:36

Nie chodzi o wystarczanie. Z wtryskiwaczami jest ten problem, że musisz mu podać odpowiednie ciśnienie żeby wtryskiwał stabilnie dawkę. Mając wtryskiwacz z samochodu i chcąc go zaadoptować do 50ccm musisz drastycznie obciąć czas wtrysku i tu może pojawić się problem choćby samej bezwładności mechanicznej wtrysku. Kumpel miał problemy w swoim samochodzie ( polonez 1,4 16v - K seria) . Pompa była na dojechaniu i podawała za niskie ciśnienie. Silnik chodził nierówno na wolnych obrotach, dodatkowo nierówno ciągnął. Pomogło zablokowanie odpływu z listwy. Wiadomo wyjście doraźne. W każdym bądź razie dążę do tego, że ten wtrysk może się okazać zbyt wydajny jak na tak małą pojemność. No ale kombinuj. Kto nie próbuje i nie ryzykuje ten nic nie osiąga :wink:
ADI-mistrzu - Sro Paź 12, 2011 09:38

Ja wiem że samochodowy się nie nadaje, już liczyłem jakie to czasy musiał bym mieć i są stanowczo za krótkie :wink:

Poszukam z motocyklu, a jak nie to gaźnik zostanie...

Bocian_s - Sro Paź 12, 2011 23:13

Tak poglądowo wrzucę to co zapisał sterownik LPG w sprawie wtrysku paliwa.



Uploaded with ImageShack.us

Czas wtrysku benzyny wyznaczony w funkcji podciśnienia dla zakresu ok . 2500 RPM. Oczywiście tyczy się to komputera z R820 na fullgrupowym wtrysku (MEMS 1,6)

sebeks - Sro Paź 12, 2011 23:37

Dzięki wielkie, teraz przynajmniej będzie jakikolwiek punkt odniesienia i będzie od czego zacząć :smile:
Seba_OBR - Wto Paź 18, 2011 11:34

Dawno nic nie pisałem. Chciałem tylko się pochwalić, że moje1.8 zrobiło już 300km i pracuje bardzo równo. Nadal na wtryskach z 1.4 i ciśnieniu na listwie 4bary. Przyszły już wtryski z calibry 2.0 8V, więc w tym tygodniu będę je montował i próbował to poregulować. czekam jeszcze na platynowe świece championa. Po dotarciu silnika na 100% wkładam ecumastera detIII. gadałem z znajomymi, którzy mają doświadczenie w tworzeniu map, więc coś powinno się dziać :)
kompot - Sro Lis 23, 2011 21:46

Fajnie, że działacie! Liczę na informacje o projektach :) mój się niestety kurzy, przynamniej w zesżłym roku akademickim nie "pociągnął", a szkoda.
Pozdrawiam!

sebeks - Pią Lis 25, 2011 12:02

No to ja póki co jedynie mogę napisać, że temat nie leży, ale jest parę problemów natury elektronicznej do rozwiązania które mnie zahamowały.

A tak przy okazji, ma ktoś lub wie gdzie można by znaleźć oscylogram z przebiegu napięcia na cewce zapłonowej po stronie pierwotnej ? Głównie interesują mnie piki które powstają podczas zamknięcia się IGBT-ka który nią steruje. Niestety kumplowi wysiadł oscyloskop i nie ma czym pomierzyć :mad:

Bocian_s - Wto Gru 06, 2011 22:30

kompot, Pytanie do ciebie. jako że na PTK pojawił się temat o ecumasterze to mamy takie pytanko czy DET2 ogarnia Znacznik wału z poldrovera czy dopiero wersja DET3?? Na czym ty robiłeś swoje badania?
sebeks - Nie Gru 11, 2011 23:28

Edit: Tak więc pościągałem trochę przebiegów na bramkach tranzystorów ( na biegu jałowym i zagrzanym silniku), ogólnie wykresy są mocno zaśmiecone zakłóceniami ale da się coś z nich wyciągnąć. Można odczytać + - przesunięcie momentu wtrysku względem położenia wału, moment zapłonu itd. Udało mi się też załatwić sondę na 2,5 kV o 100 krotnym tłumieniu, tak więc w piątek jeśli znów nic nie wypadnie jadę do kumpla i mierzymy piki napięcia na kolektorze IGBT-ka. Jeśli ktoś kiedyś by potrzebował oscylogramy to pisać śmiało, tylko najlepiej bezpośrednio na emaila bo na forum zaglądam z rożną częstotliwością :mrgreen:
ADI-mistrzu - Pon Gru 12, 2011 08:48

Zakłócenia zwykłym filtrem RC da się wyseparować, już z tym walczyłem, wszystkie z cewki zapłonowej pochodzą.
sebeks - Czw Sie 23, 2012 16:09

heh, dawno mnie tu nie było. Adi, dokładnie tak postąpiłem jak piszesz, a szpila od cewki jest na prawdę niezła (300V na tranzystorze przy zamknięciu się indukuje, resztę obcina diak), Charakter tej szpili też ciekawy.

[ Dodano: Czw Lip 19, 2012 13:23 ]
Witam ponownie po paru miesiącach. Nie ma ktoś może wykresu zmian rezystancji (czy też napięcia) w funkcji temperatury na czujniku temperatury powietrza w dolocie?

Potrzebna mi taka wiedza a niestety obecnie nie mam dostępu do komory klimatycznej aby zdjąć samemu charakterystykę.

[ Dodano: Czw Sie 23, 2012 16:09 ]
Panowie, ostatni problem do rozwiązania, w którym miejscu DOKŁADNIE przypada GMP ( wiem że na tym dużym znaczniku ale nie wiem czy zbocze narastające czy opadające). Mógłby mi ktoś zaznaczyć gdzie dokładnie wypada ?


kompot - Pon Wrz 17, 2012 21:14

Bocian_s napisał/a:
kompot, Pytanie do ciebie. jako że na PTK pojawił się temat o ecumasterze to mamy takie pytanko czy DET2 ogarnia Znacznik wału z poldrovera czy dopiero wersja DET3?? Na czym ty robiłeś swoje badania?

Robiłem na DET2, Jadźwin (producent) zrobił specjalnie dla mnie soft :) mogę wysłać, ew. uderz do niego o to. ECUMaster ma naprawdę super wsparcie techniczne.

sebeks - Czw Paź 11, 2012 13:22

Witam po dość długiej nieobecności. Praca obroniona, studia skończone.

Jakiś czas temu obiecałem filmik. Jest jeszcze sporo do poprawienia. Póki co temat wstrzymany z powodu braku przede wszystkim sprzętu pomiarowego przez co nie umiem zgrać idealnie zapłonu na rozruchu i czasem coś się dzieje i nie do końca wiem jeszcze co jest powodem.

Temat na pewno będzie kontynuowany, ale póki co muszę ogarnąć trochę swoje życie i znaleźć jakieś tymczasowe źródło dochodu (choćby na zakup własnego oscyloskopu) :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=9F2aJDq13EY



.

kompot - Czw Paź 11, 2012 13:37

Brawo! Napisz coś więcej o sterowniku, mapach, korektach etc.
sebeks - Wto Paź 16, 2012 23:11

Czy ja wiem czy takie "brawo". Nie jestem zadowolony z efektu pracy, no ale nic więcej w tak krótkim czasie się nie udało uzyskać. Trochę mi w tym "pomogła" uczelnia, bo gdy w lutym miałem porobione już niektóre obwody do analizy czujników, potrzebowałem je przetestować na pracującym silniku a na uczelni nie udostępnili mi oscyloskopu ( w sensie uniemożliwiono mi jego wypożyczenie do domu). Prace stanęły na prawie 3 miesiące. Dopiero końcem maja kumpel kupił sobie oscyloskop ( dał za niego kupę kasy) 4 kanałowy 2 gigasample, no i od tego momentu robota ruszyła bo miałem weekendami dostęp do sprzętu ( w tygodniu siedziałem w akademiku więc znów nie było sprzętu do mierzenia, bo siedzenie na dworze i pełno gapiów w oknach mnie nie rusza). Płytka wytrawiona 24 lipca. Potem siedzenie dzień w dzień nad obliczeniami i programami żeby w końcu 7 września (jak mnie pamięć nie myli) się obronić.

Co do samej pracy. Podziękowania należą się WAM drodzy koledzy za udostępnienie wykresów, przebiegów itd bo od czegoś trzeba było zacząć. Ogromne podziękowania się należą koledze Świętemu za pomoc szczególnie przy rozwiązaniu problemu z czujnikiem wału bo z nim był największy problem, żeby opanować sygnał, a potem za podsunięcie kilku pomysłów jak ugryźć parę innych problemów. I tak samo ogromne podziękowania dla Krzyśka, który udostępnił mi swój oscyloskop oraz sprzęt i chemikalia do trawienia płytki, a także jego cudowny piekarnik :mrgreen:

Co do sterowania. Wyznaczanie zapłonu leci na przerwaniach. Mierzony jest czas pomiędzy zboczami sygnału z czujnika wału i na podstawie tego jest wyznaczana prędkość obrotowa a następnie zdejmowane wyprzedzenie z mapy. Moment wtrysku jest obliczany w podobny sposób, a sam wtrysk leci na przerwaniu od timera, który odpowiednio ustawiam, w zależności od tego, kiedy ma wypaść wtrysk względem chwili obecnej ( tu też jest brana poprawka na impulsy z koła zamachowego, wiem ile impulsów to jaki kąt, a poprawkę mniejszą niż rozdzielczość zębów na kole realizuję dodając właśnie wartość timera). Dawka paliwa jest obliczana na bieżąco na podstawie czujników w chwili obecnej oraz pewnych danych statycznych związanych z samą konstrukcją wtryskiwaczy itd. Pewna część składowa czasu otwarcia wtryskiwacza jest brana z map pomocniczych, reszta jest już liczona "w locie". W moim projekcie pominąłem kilka czujników ( między innymi lambdę bo okazało się, że jest uwalona a kiedyś ją wspawałem w wydech bo miała objechany gwint, jak będę spawał wydech pod turbinę to się tym od razu zajmę) bo nie było czasu na wszystko, musiałem się obronić najpóźniej do 14 września, bo 15 startowałem Tarpanem do Grecji (Złombol) :wink: