Forum Klubu ROVERki.pl :: [R216 97r] Wentylator 1 i 2 bieg nie działa - naprawa
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
[R216 97r] Wentylator 1 i 2 bieg nie działa - naprawa
Autor Wiadomość
Emems 




Dołączył: 25 Sie 2009
Posty: 42
Skąd: Nysa



  Wysłany: Wto Sty 18, 2011 19:53   [R216 97r] Wentylator 1 i 2 bieg nie działa - naprawa
Typ: Si Rodzaj silnika: benzyna Pojemnosc silnika: 1.6 Rok produkcji: 1997

Pierwszy i drugi bieg wentylatorka od ogrzewania nie działał od samego początku w moim Roverku. Chciałem naprawić to u mechanika, ale gdy ten krzyknął mi 150 zł - podziękowałem ;)

Szukałem używki, ale na szrotach chcieli 50-60 zł, a pewności, że są sprawne nie miałem.

Postanowiłem wziąć sprawę w swoje ręce :grin:

Poszperałem w necie i cosik udało mi się znaleźć.

Mianowicie - w moim przypadku skoro nie działy dwa pierwsze biegi, więc wiedziałem, że prawdopodobnie przepaliły się rezystorki od owych biegów.

1. Pierwszy bieg wymaga rezystorka 10 [W] 1,8 [ohm];
2. Drugi bieg wymaga rezystorka 10 [W] 1,2 [ohm].

Bardzo trudno je dostać - najlepiej iść do DOBREGO sklepu elektronicznego bądź trzeba szukać gdzieś na necie - ewentualnie pozostaje jeszcze drut oporowy :D

Pojechałem do dobrego sklepu elektronicznego i... gdy sprzedawca podał mi jeden oporniczek 10 [W] to, aż mnie cofnęło bo to był taki "byk", że chyba nie zmieściłbym go pod pokrywką :D

No, ale można jednego "byka" zastąpić dwoma mniejszymi połączonymi szeregowo ;)

Przypomnijmy z lekcji elektrotechniki, że:

1) Gdy R1=10 [W] 1,8 [ohm] to Rz=2x(5 [W] 0,9 [ohm]);
2) Gdy R1=10 [W] 1,2 [ohm] to Rz=2x(5 [W] 0,6 [ohm]).

Nie mieli akurat rezystorków o takich wartościach to kupiłem w miarę zbliżone do ideału ;)

A więc, kupiłem:

1) Dwa rezystory ceramiczne 5 [W] 0,91 [ohm];
2) Dwa rezystory ceramiczne 5 [W] 0,68 [ohm].

Większe wartości [ohm] spowodują tylko, że wentylatorek będzie działał troszkę wolniej :)

Zabrałem się za robotę.

1. Zdemontowałem schowek od pasażera (dwie śrubki);
2. Wyciągnąłem wtyczkę od kostki rezystorów;
3. Odkręciłem pokrywkę z rezystorkami (dwie śrubki).

Oto one ;)





Jak wyraźnie widać - dwa pierwsze są przepalone - czyli jestem w domciu :D

A oto zakupione przeze mnie rezystorki:





4. No to teraz operacja wlutowania rezystorów ;)
Po zabiegu wygląda to teraz tak:





5. I po zamontowaniu wszystkiego w miejscu jego przeznaczenia nastąpiła chwila prawdy...

Bieg 1 - działa :D
Bieg 2 - działa :D

Czyli jak się chce to się da - i nie 150 zł, a 4,65 zł - bo tyle dałem za rezystorki ;)

Wentylator kręci jak ta lala :ok:

Pozdrawiam serdecznie
Marek ;)
_________________
Posiadacz Rover'a od 19.06.2009 r.
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Wto Sty 18, 2011 19:53   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
Bordos 




Pomógł: 11 razy
Dołączył: 13 Cze 2008
Posty: 278
Skąd: Gda



Wysłany: Wto Sty 18, 2011 20:34   

Dość dobrym sposobem naprawy jest zakup na ebayu angielskim oryginalnej takiej części. Z przesyłka ok. 150 zł wychodzi.
 
 
keczu 




Pomógł: 121 razy
Dołączył: 05 Wrz 2008
Posty: 1141
Skąd: Ostroleka/Dublin



Wysłany: Wto Sty 18, 2011 20:59   

W ten sposob naprawiony rezystor ma polowa z nas na forum, sposob znany od dawna . Juz 3 tak przelutowalem w Roverkach i Hondzie Civicu. Wiele jest tematow jak rowniez inf. na stronie klubowej.
http://www.roverki.pl/por...m-z-biegow.html
Fajne fotki.
Bordos napisał/a:
Dość dobrym sposobem naprawy jest zakup na ebayu angielskim oryginalnej takiej części. Z przesyłka ok. 150 zł wychodzi.

Tak ,a za 10 rezystorow zaplacilem w Polsce 10zl. i mam pewnosc ze sie nie spali ponownie bo to oporniki ceramiczne. :roll:
 
 
kasjopea 


Członek Zarządu
wiceprezes


Pomogła: 196 razy
Dołączyła: 08 Paź 2007
Posty: 3890
Skąd: Włocławek

MG ZS

Wysłany: Wto Sty 18, 2011 21:03   

keczu, masz rację. Tematów jest mnóstwo, co nie przeszkadza użytkownikom co chwilę zakładać kolejnych "bo wprawdzie temat był już poruszany, ale...". Dodatkowo kolega porobił fajne zdjęcia, więc jeśli nie ma nic przeciwko temu, to byłabym za umieszczeniem tego na stronie klubowej w zakładce "Zrób to sam". Emems, co Ty na to? :smile:
_________________
Pozdrawiam Monika
 
 
 
keczu 




Pomógł: 121 razy
Dołączył: 05 Wrz 2008
Posty: 1141
Skąd: Ostroleka/Dublin



Wysłany: Wto Sty 18, 2011 21:08   

kasjopea napisał/a:
keczu, masz rację. Tematów jest mnóstwo, co nie przeszkadza użytkownikom co chwilę zakładać kolejnych "bo wprawdzie temat był już poruszany, ale...". Dodatkowo kolega porobił fajne zdjęcia, więc jeśli nie ma nic przeciwko temu, to byłabym za umieszczeniem tego na stronie klubowej w zakładce "Zrób to sam".

Spoko. Przeciez ja tylko podalem inf. ze to zadna nowosc i docenilem rowniez zdjecia :wink: . Sposob ze strony klubowej jest troche latwiejszy bo z pojedynczymi opornikami.Pozdr.
 
 
Emems 




Dołączył: 25 Sie 2009
Posty: 42
Skąd: Nysa



Wysłany: Wto Sty 18, 2011 21:17   

kasjopea napisał/a:
...kolega porobił fajne zdjęcia, więc jeśli nie ma nic przeciwko temu, to byłabym za umieszczeniem tego na stronie klubowej w zakładce "Zrób to sam". Emems, co Ty na to? :smile:


Kasjopeja jest mi bardzo miło i nie spodziewałem się takiej propozycji ;)

I oczywiście bardzo proszę o zamieszczenie mojej notki - może komuś się przyda :))
_________________
Posiadacz Rover'a od 19.06.2009 r.
 
 
shilus82 




Pomógł: 23 razy
Dołączył: 28 Gru 2009
Posty: 857
Skąd: Wrocław

Rover 400

Wysłany: Wto Sty 18, 2011 21:26   

w końcu dobre podglądowe fotki !!
 
 
andrew0503 




Pomógł: 25 razy
Dołączył: 26 Sie 2010
Posty: 501
Skąd: epaepa

Rover 45

Wysłany: Wto Sty 18, 2011 22:02   

Bordos napisał/a:
Dość dobrym sposobem naprawy jest zakup na ebayu angielskim oryginalnej takiej części. Z przesyłka ok. 150 zł wychodzi.

U Tomiego są zamienniki Valeo po 78 zł, bardzo dobre. Dla osób nie uzdolnionych technicznie to niezłe rozwiązanie.
A zdjęcia i opis naprawy :ok: , bardziej czytelnie już się chyba nie da. Naprawdę super.

[ Dodano: Wto Sty 18, 2011 22:02 ]
Dzięki Emems.
_________________
Andrzej
 
 
 
Mombrey 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 16 Lis 2008
Posty: 434
Skąd: Płock/Belfast



Wysłany: Nie Lut 20, 2011 15:27   

Czy ktoś ma wspomniane rezystorki na zbyciu? Przeważnie sa sprzedawane po 10 szt. Jeżeli tak to czy może mi wysłać na adres w Polsce (oczywiście odpłatnie)?
Dzięki
_________________
--== "Z mądrym człowiekiem to i pogadać ciekawie." ==-- Fiodor Dostojewski
 
 
 
Jugol 



Pomógł: 116 razy
Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 2341



Wysłany: Nie Lut 20, 2011 15:35   

Mombrey napisał/a:
Czy ktoś ma wspomniane rezystorki na zbyciu? Przeważnie sa sprzedawane po 10 szt. Jeżeli tak to czy może mi wysłać na adres w Polsce (oczywiście odpłatnie)?
Dzięki


Mombrey, post wyżej masz odpowiedź, są u Tomiego zamienniki, wyśle Ci gdzie chcesz :taa:
 
 
Mombrey 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 16 Lis 2008
Posty: 434
Skąd: Płock/Belfast



Wysłany: Nie Lut 20, 2011 16:42   

[/quote]
Mombrey, post wyżej masz odpowiedź, są u Tomiego zamienniki, wyśle Ci gdzie chcesz :taa: [/quote]
Mogę miec oryginalne ze szrotu ale ich działanie jest dośc awaryjne. Na 4 szt w żadnym nie dziła I bieg a drugi przepala sie po około miesiącu działania.
Mam więc 4 sztuki do samodzielnej naprawy. Więc albo kupię 2 X po 10 szt. oporników albo może komuś zostały i walają sie gdzieś w szufladzie. Chetnie odkupie ze 4 szt. 0,6 Ohm i 0,9 Ohm ;-)
_________________
--== "Z mądrym człowiekiem to i pogadać ciekawie." ==-- Fiodor Dostojewski
 
 
 
wroblikns 




Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2009
Posty: 153
Skąd: Nowy Sącz



Wysłany: Nie Lut 20, 2011 17:05   

Emems napisał/a:
1) Gdy R1=10 [W] 1,8 [ohm] to Rz=2x(5 [W] 0,9 [ohm]);
2) Gdy R1=10 [W] 1,2 [ohm] to Rz=2x(5 [W] 0,6 [ohm]).


rozumiem że łączyłeś je szeregowo?
 
 
 
Berg 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 16 Sie 2010
Posty: 141
Skąd: Kleczew

Rover 200

Wysłany: Sob Cze 11, 2011 12:19   

Heh, dzisiaj i mnie to spotkało. Czy coś się stanie jak dam 1 rezystor 5W bo akurat taki mam pod ręką?
 
 
qba88 



Dołączył: 10 Kwi 2011
Posty: 24
Skąd: Tarnów



Wysłany: Nie Cze 12, 2011 09:02   

no z tego co mi wiadomo to się przepali :P
 
 
Berg 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 16 Sie 2010
Posty: 141
Skąd: Kleczew

Rover 200

Wysłany: Nie Cze 12, 2011 20:15   

Rezystor tak? :razz: Czy wentylator? :shock:
 
 
qba88 



Dołączył: 10 Kwi 2011
Posty: 24
Skąd: Tarnów



Wysłany: Nie Cze 12, 2011 20:43   

całe auto się spali :D nie no :D oczywiście że rezystor :)
 
 
jodgus 



Dołączył: 22 Gru 2009
Posty: 2
Skąd: Złoczew



Wysłany: Czw Wrz 08, 2011 14:02   

Witam!

Przepraszam za odgrzewkę, ale warto podzielić się wrażeniami :)
W moim 214Si 99r. nie działał 1 bieg wentylatora.

Zakupiłem rezystor ceramiczny 9W 2.2Ohm, spory, duży, długi, taki akurat mieli w sklepie - najbliżej pasujący ;) co prawda opór większy o 0.4Ohma, ale wentylator działa praktycznie tak samo, może nieco wolniej. Nawet na tym mi zależało, żeby pierwszy bieg dawał tylko delikatny podmuch :)
Opornik wlutowany zamiast drutu oporowego 1 biegu, położony poziomo na obudowie rezystorów, przyklejony do niej pistoletem do klejenia plastiku (żeby powiew powietrza go nie zerwał, sam rezystor jest spory i ciężkawy)

Działa jak marzenie, 1-szy bieg jest.
Koszt: 1,80zł http://www.gzz.pl/v2/product_info.php?cPath=1099_1155&products_id=9304
Czas naprawy: 30min.
Wrażenia: bezcenne :mrgreen:
 
 
cray 



Dołączył: 08 Sty 2011
Posty: 17
Skąd: Poznań



Wysłany: Czw Wrz 08, 2011 15:49   

Ja kupiłem 4 sztuki 5W 0,91 ohm po dwa na 1 i 2 bieg i ładnie wszystko chodzi. :) Koszt - 4 zł :)
 
 
alga 



Dołączyła: 16 Sie 2012
Posty: 60

Rover 45

Wysłany: Sob Sie 25, 2012 11:09   

a ja mam pytanko - gdzie w R45 znajduje się skrzynka żeby dostać się do tych rezystorków ? też za schowkiem czy po lewej stronie pod kierownica?
i rozumiem, ze w 45 te rezystorki powinny miec taka sama wartosc/moc?
u mnie dziala tylko 4 bieg :razz:
_________________
"Nie jeździj szybciej niż potrafisz myśleć..."
 
 
marcin316 




Pomógł: 41 razy
Dołączył: 20 Kwi 2009
Posty: 1066
Skąd: Lublin - okolice



Wysłany: Sob Sie 25, 2012 15:10   

Za schowkiem. Rezystory są takie same jak w opisie. Można ewentualnie dać równolegle po dwa rezystory 2.2 Ohm 5W (czyli razem potrzeba ich sześć). Łatwiej to wtedy upakować niż pojedyncze rezystory.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów [MG ZR 100 2,0 iDT] nie działa mi piąty bieg
DZIDZIK Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise 8 Wto Paź 23, 2007 12:27
DZIDZIK
Brak nowych postów [R216 Si] 2 bieg-krótki skok,często nie wchodzi
nocny_marek Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise 3 Nie Maj 15, 2011 16:52
nocny_marek
Brak nowych postów [R216 5DR SI 16V '98] nie działa zegarek - żarówka działa
krzysiekszm Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise 18 Nie Sty 06, 2008 23:37
Brt
Brak nowych postów [R216 Si '96] Wentylator nawiewu
dawmax Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise 4 Pon Cze 18, 2007 17:06
sTERYD
Brak nowych postów [r216si]wentylator nie działa
zureczek1989 Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise 47 Wto Paź 22, 2013 16:43
robsson78



Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink