niestety. praca wentylatora steruje komputer silnika ECM przez przekazniki (sa przy wentylatorze lacznie z jakims ukladem elektronicznym), tak ze dobranie innego chyba nie bedzie mozliwe, (bo co ze sterowaniem)..... Silnik wentylatora w R75 jest 3 biegowy...
kur.....mam juz dosc tego..zaplace za nowy, ale niech mi to chula, najgorsze ze jest nie do dostania...
SPAMU¦
Wysłany: Czw Maj 31, 2007 09:10 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
Pomógł: 6 razy Dołączył: 18 Mar 2007 Posty: 48 Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw Maj 31, 2007 09:23
Przecież ci napisałem ze to możliwe bo sam to zrobiłem!!, koszt niewielki, odłaczasz sterowanie oryginalne, podłaczasz się bvezpośrednio do akumulatora a sterowanie robisz tak ze wentylator bedzie miał 2 biegi jeden max sterowany bezpośrednio z czujnika temp. a drugi sterowny sygnałem z bezp (albo przekaźnika klimy) i do tego biegu potrzebny jest rezystor mocy 0,4 ohma i mocy 80W. Dwa biegi wystarczaja bezporblemu. Wierz mi takie rozwiazanie jest i tanie i praktyczne.
[ Dodano: Czw Maj 31, 2007 11:28 am ]
SILNIK, Rick, chodzi mi jakie musi miec parametry, na co trzeba zwracac uwage jak sie go dobiera....bo jak widzisz, sama to robie i moze czasem jestem upierdliwa, ale ucze sie...na pomoc elektrykow co do diagnozy nie licze, bo wiadomo jak jest....pozdrowka i prosze o wyrozumialosc... i wytrzymalosc
Pomógł: 6 razy Dołączył: 18 Mar 2007 Posty: 48 Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw Maj 31, 2007 10:37
tu trzeba improwizować, najlepiej zrobić tak:
zmierz dokładnie ile masz miejsca w orygiinalnej obudowie (średnica śmigła i głębokośc -szerokośc silnika) i do tych wymiarów trzeba poszukać wentylatora. Potem ci powiem jak to połaczyć
Jeżeli wentylator kręci się i zatrzymuje, a "popchnięcie" śmigła znowu go uruchamia, to ewidentnie silnik wentylatora jest uszkodzony (szczotki lub komutator). Dziwne tylko, że przy podłączeniu "na krótko" do akumulatora działał bezbłędnie. A może to popchnięcie śmigła to zbieg okoliczności z sygnałem z układu sterującego...?
Ja zrobiłbym tak:
1. test pierwszy.
Włącz klimę na temp. minimalną (Lo), ale przy wyłączonym silniku. Wtedy kompresor nie będzie pracował i ciśnienie układu chłodzenia nie będzie miało wpływu na pracę wentylatora. Jeżeli w takim przypadku wentylator również się zatrzymuje to niestety musisz go rozebrać po raz kolejny. Jeżeli natomiast działa nieprzerwanie (wykonaj kilka takich prób) to wentylator jest sprawny. Problem natomiast musi leżeć w układzie klimatyzacji.
Wydaje mi się, że ciśnienie w układzie jest za małe lub czujnik ciśnienia jest uszkodzony - tłumaczyłoby to tak częste wyłączanie kompresora i niską sprawność klimatyzacji.
2. test drugi
Wyjedź samochodem za miasto, rozpędź auto do prędkości powyżej 60 km/h (aby był spory pęd powietrza na chłodnicę), włącz klimatyzację i jedź tak przez ok. 5-10 minut. Po tym czasie sprawdź temperaturę powietrza na wylocie z kanałów wentylacyjnych (możesz znowu ustawić temp. na minimalną "Lo"). Jeżeli temperatura powietrza jest również zbyt wysoka, a więc wydajność klimy jest mała (podobnie jak na postoju auta) to wiemy, że nie jest ona spowodowana wentylatorem, tylko układem klimatyzacji.
3. test trzeci
Uruchom tryb diagnostyczny modułu klimatyzacji: włóż kluczyk do stacyjki, wciśnij jednocześnie przycisk "auto" i "dystrybucję powietrza" (ten ludzik) na module klimatyzacji, przekręć kluczyk w pozycję "II", puść oba przyciski.
Wyświetlacz na module klimatyzacji i wszystkie diody zaczną migać - trwa diagnostyka. Po kliku sekundach miganie ustanie i na wyświetlaczu pojawi się napis:
- z lewej strony: FC (czyli fault code)
- z prawej strony: dwie cyfry oznaczające kod błędu
Kody błędów to:
00 - brak błędu
11 - czujnik temperatury wewnętrznej
12 - błąd magistrali K-bus z informacją o temp. zewnętrznej
13 - czujnik parownika
14 - czujnik temperatury chłodziwa w nagrzewnicy
21 - czujnik nasłonecznienia, wyjście lewe
22 - czujnik nasłonecznienia, wyjście prawe
31 - silniczek serwo lewego nawiewu
32 - silniczek serwo prawego nawiewu
33 - silniczek serwo dystrybucji
Wyłączenie trybu diagnostyki to wciśnięcie przycisku "OFF" lub przekręcenie kluczyka w pozycję "0".
Nie wiem czy czegoś nie pokręciłem, ale piszę na szybko. Z góry przepraszam za błędy.
[ Dodano: Pią Cze 01, 2007 6:24 am ]
klima sprawdzona, chlodzi bez problemu....Jak poradzil mi kolega Rick, (chyle rowniez czolo dla jego wiedzy) sciagnela przednia atrape, wlaczylam klime, przylozylam wentylator pokojowy (na 220V), wlaczyla sie sprezarka, zalaczelo chlodzic, po schlodzeniu, sprezarka wylaczyla sie, zaczely nabierac temperatury przewody, ponownie sie zalaczyla sprezarka i zaczeklo chlodzic... doswiadczenie robilam okolo 8 minut... Czyli klimka dziala bez zastrzezen..Sprezarka pracuje normalnie, wlacza sie i wylacza po schlodzeniu. Nie ma zadnych szarpan silnikiem, zmian obrotow, jak to sie wczesniej dzialo , gdy nie bylo zadnego chlodzenia.. Gorny przekaznik w skrzynce (ten zolty, chyba R7, o ile pamietam) byl cieply(troche sie grzal) czyli prad przeplywa w moim domniemaniu.. juz na pewno wiem ze problem tkwi w wentylatorze, lub tych dolnych przekaznikach przy wentylatorze, Sprawdze to w przyszlym tygodniu, i dalej walcze . Opisuje problem, moze ktos bedzie mial taki przypadek, wiec niech moje doswiadczenia sluza rada dla innych, pozdrawiam wszystkich. Jola
Przekaznik nie powinien sie grzac, jego grzanie sugeruje ze w układzie elektrycznym sa za duze opory. Temperatura nie ma nic do znaczenia .no chyba ze jest po niżej 5 stopni w tedy klima w wiekszości samochodów sie nie uruchamia. Przynajmnie wie Pani ze sam kompresor i jego układ jest sprawny,(mniejsze koszta naprawy).Ja bym sam sprawdził miernikie jakie sa opory na silniku wentylatora i jeszcze jakie są wartosci napiecia z kostki zasilajacej wentylator
byc moze szwankuje przekaznik na stykach i to są jego ostatnie podrygi
Przerabiałem - zebrany opis wentylatora z różnych miejsc RAVE. Mam nadzieję, że już nie będę musiał wracać do tego tematu i aktualnie zamontowany pochodzi dożywotnio (a przynajmniej do sprzedaży auta ).
Pozdrawiam!
_________________ Znalazłeś rozwiązanie problemu - opisz w ostatnim poście.
Mnie w ASO w Radzionkowie przerobili ten wentylator na dwubiegowy,narazie się spisuje i zobaczymy jak dalej pośmiga Niestety szczegółów przeróbki nieznam bo niechcieli zdradzić "tajemnicy"
Mnie w ASO w Radzionkowie przerobili ten wentylator na dwubiegowy,narazie się spisuje i zobaczymy jak dalej pośmiga Niestety szczegółów przeróbki nieznam bo niechcieli zdradzić "tajemnicy"
Ile wzięli?
_________________ Nie udzielam pomocy na priv oraz na gg! Masz problem? Pisz na forum
Za wentylator 1000zł (tj. silnik i jego "przeróbka") , dziś się przejechałem tym autem porządnie i wstępnie mogę ocenić pozytywnie. Generalnie wentylator chodzi dość wolno (niesłychać go) lub bardzo szybko (słychać nawet w kabinie) . Na postoju kręci się wolno ale czasem w razie "potrzeby" na kilka sekund idzie na max. Tyle wstępnych wieści.
zauważyłem że od bmw 530 może jest ten sam wentylator
Fakt - mocowanie śmigła wygląda identycznie jak w R75. Być może silnik jest taki sam - trzeba by jeszcze sprawdzić umieszczenie i rozmieszczenie zaczepów na silniku (do przykręcenia go do osłony).
_________________ Znalazłeś rozwiązanie problemu - opisz w ostatnim poście.
Pomógł: 6 razy Dołączył: 18 Mar 2007 Posty: 48 Skąd: Wrocław
Wysłany: Pią Paź 12, 2007 14:53
Szkoda, ze ludzie nie czytają tego co piszemy, mnie całą operacja wymiany (przeróbki) kosztowała grosze, ale miałem już wentylator w aucie tylko nie podłaczony. Jolcia robiła to co ja od początku z szukaniem wentylatora na szrotach i tez zamknęła się w śmiesznej kwocie. Moze i warto dać tysiaka, moze i nie - wybór należy do każdego z nas, ale jak piszemy na tym forum, ze to działą i mozna sporo zaoszczędzić- to chyba nie warto.
Napisałęm kiedyś szczególowo co i jak trzeba zrobić teraz nie mam juz R75, ale jak widze zdzieranie z ludzi kasy to mną trzepie. Jak moge to pomoge, tylko trzeba tej pomocy chcieć.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum