Typ: wszystkie Rodzaj silnika: wszystkie Pojemnosc silnika: wszystkie Rok produkcji: wszystkie
Złapałem mój prędkościomierz na kłamstwie - okłamuje mnie o około 10 km na plus - znaczy się jadę np. 50 a on pokazuje 60.
Przy niższych prędkościach jest to mało zauważalne (np jadę 30 a on pokazuje 35), ale powyżej 60km/h jest to denerwujące - przy 120 km/h pokazuje już 132 ....
Można to jakoś wyregulować we własnym zakresie ?
Aha - bo zaraz ktoś się czepi - tak, sprawdzałem pomiar 2 gps'ami i wyświetlaczem na drodze
_________________ .: Podpis użytkownika wymaga
edycji :.
Ostatnio zmieniony przez kasjopea Wto Gru 07, 2010 18:27, w całości zmieniany 1 raz
SPAMU¦
Wysłany: Pią Kwi 11, 2008 12:33 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
Prędkościomierz moze okłamywać przez np. opony zimowe o dużej szerokości, przez duże felgi itp...
Rozumiem, ale powinien być jakiś mechanizm pozwalający na korektę odczytu prędkościomierza - opony (jak i felgi) wymienia się przecież minimum 2x w roku.
Aktualnie mam 205/R16 więc raczej takie standardowe.
_________________ .: Podpis użytkownika wymaga
edycji :.
Pomógł: 11 razy Dołączył: 21 Lut 2006 Posty: 204 Skąd: 33- 300 Nowy Sącz
Wysłany: Pią Kwi 11, 2008 21:44
A jaki masz dokładnie rozmiar opon? Chodzi mi o profil?
Thrillco [Usunięty]
Wysłany: Sob Kwi 12, 2008 07:08
też stwierdziłem u siebie przekłamania m/w podobne jak u Agraila a powiem, że mam oponki załozone zgodne z zaleceniem fabryki i do tego letnie. Trochę mnie to zdziwiło, bo brytolskie jeździdełka (w tym motocykle) wrecz słyna z dokładnych predkościomierzy a tu nagle takie coś Przypuszczam, że jest to jednak efekt tego, ze sporo w aucie jest BMW ale samo auto tak do końca BMW nie jest. A jak wiadomo, nawet BMW nie jest tak bogate by zamawiać osobno urzadzenia pomiarowe i wskaxniki specjalnie pod dany model - sa to produkty uniwersalne od jednego producenta po ew. lekkiej korekcie dla danego modelu. I tyle....jakoś trzeba z tym żyć
Pomógł: 6 razy Dołączył: 17 Mar 2008 Posty: 44 Skąd: Kraków
Wysłany: Sob Kwi 12, 2008 11:05
Thrillco napisał/a:
też stwierdziłem u siebie przekłamania m/w podobne jak u Agraila a powiem, że mam oponki załozone zgodne z zaleceniem fabryki i do tego letnie. Trochę mnie to zdziwiło, bo brytolskie jeździdełka (w tym motocykle) wrecz słyna z dokładnych predkościomierzy a tu nagle takie coś Przypuszczam, że jest to jednak efekt tego, ze sporo w aucie jest BMW ale samo auto tak do końca BMW nie jest. A jak wiadomo, nawet BMW nie jest tak bogate by zamawiać osobno urzadzenia pomiarowe i wskaxniki specjalnie pod dany model - sa to produkty uniwersalne od jednego producenta po ew. lekkiej korekcie dla danego modelu. I tyle....jakoś trzeba z tym żyć
Thrillco, zamiast dywagować, lepiej poczytać Rave'a.
Speedometer
Located on the right hand side of the instrument panel, the speedometer is one of the major
analogue dials. The wheel speed signal is hardwired from the ABS ECU (front right wheel speed
sensor) which transmits the signal as a digital square wave (39,000 pulses per mile). The IPK
translates/calculates and displays the information on an analogue gauge in mph and km/h: Scale
is 0 – 150 mph and 0 – 240 km/h. The IPK then transmits the vehicle road speed on the CAN and
K-Bus systems.
Dla tych co nie radzą sobie z angielskim,
szybkościomierz jest wskaźnikiem czysto elektronicznym, informację o prędkości auta dostaje z komputera sterującego ABSem,
a konkretnie z czujnika umieszczonego przy prawym przednim kole, który przekazuje sygnał w postaci impulsów, w ilości 39 000 imp/milę.
Sygnał ten jest przeliczany przez komputer umieszczony w zegarach na wskazanie prędkości odpowiednio w mph albo w km/h w zakresie 0 – 150 mph i 0 – 240 km/h.
Po przeliczeniu sygnał ten jest wysyłany do innych komputerów za pomoca magistrali CAN i K-Bus.
Jeśli ogumienie jest prawidłowe, czyli obwód koła nie odbiega więcej niż kilka procent od założonego przez producenta,
to możliwości wprowadzenia błędu jest kilka:
- nieprawidłowa ilość (różna od 46) par elementów magnetycznych w łożysku koła
- nieprawidłowe przeliczanie ilości impulsów przez komputer w zegarach
- nieprawidłowe wysterowanie samej wskazówki szybkościomierza
Tyle można wywnioskować z Rave'a.
Który z tych powodów ma największy wpływ na błąd wskazań, nie wiem,
jeśli jest proporcjonalny, może byc sumą wszystkich trzech.
Pomógł: 38 razy Dołączył: 26 Lut 2007 Posty: 1182 Skąd: Przejdź do mapy
Wysłany: Sob Kwi 12, 2008 15:44
a ja popre kolege Thrillco bo mi także jak jemu i argailowi okłamuje o takie same wartości (także sprawdzane na GPSie)
gdyby bała inna liczba elementów magnetycznych to myśle że swieciła by sie kontrolka ABS.
nie sądze żeby złe przeliczanie impulsów występowało u wiekszości a poza tym to także chyba by sprawiło świecenie ABSu
nie rozumiem co rozumiesz przez wysterownie. Jesli to ze wskazówka nie jest zsynchronizowana z cyferblatem to sie zgodze, to może być powodem
PS żeby nie było, mierzyłem zarówno na zimowych 195/65 R15 oraz na letnich 205/55 R16
[ Dodano: Sob Kwi 12, 2008 16:47 ]
aha, ale mnie to nie denerwuje przynajmniej fotki z fotoradarów bedą na mniejszą kwotę niż wydawałoby sie niż jechałem a liczba na liczniku i tak dobrze robi na psyche
Pomógł: 6 razy Dołączył: 17 Mar 2008 Posty: 44 Skąd: Kraków
Wysłany: Sob Kwi 12, 2008 16:32
Wszyscy mierzycie GPSem, a z iloma innymi autami weryfikowaliście ich wskazania ?
Jaka jest podstawowa dokładność takiego GPSu i dla jakich warunkach określona ?
Pomimo wyłączenia SA i kilkunastokrotnego zmniejszenia się błędu określania pozycji,
cywilne wersje odbiorników, te które odbierają tylko na jednej częstotliwości nie są urządzeniami pomiarowymi,
a jedynie wskaźnikowymi i trudno je traktować jako wzorzec.
Niestety nie mam pojęcia gdzie dokładnie jest umieszczony gumowy element z magnesami, jeszcze nie miałem okazji wymieniać tarczy,
ale wątpię, aby nieprawidłowa ilość nabiegunników była powodem zaświecenia się kontrolki ABSu.
Przez wysterowanie rozumiem napęd wskazówki, zarówno tej od szybkościomierza jak i pozostałych.
Niestety na allegro nikt nie sprzedaje uszkodzonych zegarów, a szkoda, bo ja mam problem ale z wskazówką temperatury.
Pomimo, że czujnik temperatury jest dobry, na komputerze u mechanika wyszło, że wentylator włącza się przy prawidlowych progach temperaturowych,
to wskazówka uparcie pokazuje mi jedną czwartą skali.
Teraz nie wiem, czy kontroler w zegarach dostaje złą informację od ECMa, czy źle ją przelicza, czy tylko samo wskazanie fizyczne jest złe.
W Rave nie znalazłem informacji, ale wskazówki napędzają zapewne ustroje magnetoelektryczne lub podobne,
i być może tu jest problem z prawidłowym wskazaniem.
Wszyscy mierzycie GPSem, a z iloma innymi autami weryfikowaliście ich wskazania ?
Jaka jest podstawowa dokładność takiego GPSu i dla jakich warunkach określona ?
Pomimo wyłączenia SA i kilkunastokrotnego zmniejszenia się błędu określania pozycji,
cywilne wersje odbiorników, te które odbierają tylko na jednej częstotliwości nie są urządzeniami pomiarowymi,
a jedynie wskaźnikowymi i trudno je traktować jako wzorzec.
Nie przesadzajmy.
W tej chwili dobry odbiornik DGPS ma dokładność rzędu kilku metrów (wg moich testów na morzu to potrafi być nawet 2m), a przy stabilnej jeździe jest na pewno dokładniejszy od licznika samochodowego (bo przy przyspieszeniach i hamowaniu rzeczywiście opóźnienia są spore), a rozmawiamy tu mimo wszystko o pomiarach szacunkowych, a nie o wzorcu z Sevre (który podobno też się zestarzał i już nie jest taki fajny ).
Co do moich obserwacji w R623 - zawsze zdawało mi się (odczyty z wyświetlaczy ulicznych), że mam około 10% przekłamań prędkości, ale ostatnio kupiłe GPS (Mio P560) i wychodzi mi, przy bardzo stabilnej jeździe w trasie 5-6% w całym zakresie (no od 30 do 170 km/h, bo szybciej z GPSem jeszcze nie jechałem), ale co ciekawe przekłamanie licznika drogi to 3,5% - na austriackiej autostradzie sprawdziłem ile mam na licznku dziennym przy słupku X i przy słupku X-100 jadąc do Wiednia i wyszło mi 103,5 km.
Dodam tylko, że mam "książkowe" opony do R623 - 195/60R15.
_________________ Pozdrawiam, Maciek (podWawa - WPR)
Obecnie MX-5 NC '07, XC60 'Słoń 2' i wózek na zakupy (Fabia III)
Były 2*R623Si Lux '95 LPG, R827Si '93 LPG, R416 Si '99 LPG, MX-5 '92 i kilka innych nieroverków
Pomógł: 67 razy Dołączył: 13 Lis 2001 Posty: 1096 Skąd: Przejdź do mapy
Wysłany: Nie Kwi 13, 2008 13:14
Liczniki zawsze zawyżają prędkość - tak ma być i jest to nawet regulowane jakimiś normami. Kiedyś w AŚ był artykuł na ten temat - przetestowali kilkanaście aut pod tym kontem.
Pomógł: 6 razy Dołączył: 17 Mar 2008 Posty: 44 Skąd: Kraków
Wysłany: Nie Kwi 13, 2008 13:29
maciej napisał/a:
W tej chwili dobry odbiornik DGPS ma dokładność rzędu kilku metrów (wg moich testów na morzu to potrafi być nawet 2m), a przy stabilnej jeździe jest na pewno dokładniejszy od licznika samochodowego (bo przy przyspieszeniach i hamowaniu rzeczywiście opóźnienia są spore), a rozmawiamy tu mimo wszystko o pomiarach szacunkowych, a nie o wzorcy z Sevre (który podobno też się zestarzał i już nie jest taki fajny ).
Co do moich obserwacji w R623 - zawsze zdawało mi się (odczyty z wyświetlaczy ulicznych), że mam około 10% przekłamań prędkości, ale ostatnio kupiłe GPS (Mio P560) i wychodzi mi, przy bardzo stabilnej jeździe w trasie 5-6% w całym zakresie (no od 30 do 170 km/h, bo szybciej z GPSem jeszcze nie jechałem), ale co ciekawe przekłamanie licznika drogi to 3,5% - na austriackiej autostradzie sprawdziłem ile mam na licznku dziennym przy słupku X i przy słupku X-100 jadąc z do Wiednia i wyszło mi 103,5 km.
Dodam tylko, że mam "książkowe" opony do R623 - 195/60R15.
Jeśli mam być szczery, to zadziwia mnie bezkrytyczna wiara w dokładność palmtopów z modułami GPS,
których producenci nawet nie zamierzają podawać pola błędu odczytywanych wartości.
W instrukcji użytkownika twojego modelu nic nie znalazłem, dopiero przez przypadek udało mi się wygooglać tę stronę.
gdzie jest pokazana dokładność twojego modułu GPS.
Jak widać dla warunków statycznych jest to ± 3 m w płaszczyźnie poziomej.
W warunkach dynamicznych ten błąd będzie większy, o ile konkretnie, nie wiem,
ale wystarczy, że odbiornik GPS w danym momencie zrobi błąd ujemny, wskazanie szybkościomierza robi dodatni
i nagle się okazuje, że masz 10% mniejszą prędkość poruszania się.
Jeśli mam być szczery, to zadziwia mnie bezkrytyczna wiara w dokładność palmtopów z modułami GPS,
Jeśli mam być szczery, to zadziwia mnie Twój sposób zrozumienia moich słów...
Czy gdzieś napisałem, że wierzę bezkrytycznie dokładności palmtopa z modułem GPS?
Bo rozumiem, że Twoje słowa dotyczące bezkrytycznej wiary dotyczą mojej wypowiedzi.
Napiszę tak - "uraziłeś mnie na wskroś", więc trochę Cię tu publicznie pomęczę.
Z racji wykształcenia (Politechnika Warszawska, Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych) i zawodu (Inżynier Telekomunikacji) raczej jestem daleki od bezkrytycznej wiary w urządzenia elektroniczne, a mechanizmy działania systemu GPS znam dość dokładnie ze studiów. Do tego znam trochę praktycznych aspektów systemów geodezyjnych GPS, z których korzysta mój znajomy doktor geodezji na PW.
Nie wiem, czy zauważyłeś, ale napisałem: "rozmawiamy tu mimo wszystko o pomiarach szacunkowych" co miało sugerować (może za mało jasno dla Ciebie to napisałem), że nie są to pomiary dokładne wykonane za pomocą urządzeń laboratoryjnych o dokładności np. 1 promila.
Pisałem o dokładności do około 2m co wynika z obserwacji empirycznych układu GPS-mapa-ląd w układzie odniesienia WGS-84 (bodajże ploter Raymarine i mapy Raymarine) w portach włoskich - dokładność map była niesamowita - nawet do WC można było trafić używając plotera.
Wiem doskonale, że Sirf Star III, jak każdy moduł pomiarowy, może mieć odchylenia, i szczerze mówiąc nie sprawdzałem nawet jakie, bo do moich celów jego dokładność wystarcza w zupełności, ale wg artykułu, na który się powołujesz 95% pomiarów mieściło się w okręgu o rozmiarze 2,81 m, odchylenie maksymalne dla jednego pomiaru nie przekraczało 4,1 m, a pomiarów tych było 86400, więc wartoby wyliczyć dla tych pomiarów średnią i tu już prawdopodobnie średni błąd nie przekroczy 1, maksymalnie 1,5 m.
Dodatkowo piszę (może nie uszczegółowiłem tego wcześniej dostatecznie) o porównaniach wskazania mojego licznika samochodowego (Rover 623 Si '95 na standardowych dla tego modelu felgach i oponach) z prędkością określoną przez moduł GPS palmtopa Mio P560 na przestrzeni około 2000 km, które w ciągu ostatniego tygodnia przejechałem (trasa Wawa-Wrocław-Ciechanów-Bolesławiec-Ciechanów-Wrocław-Wawa-Gdynia-Wawa-Zegrze-Wawa-Warka-Wawa + około 200 km po Wawie).
W tej trasie zrobiłem conajmniej 50, a sądzę, że w sumie to grubo ponad 100 porównań licznik-GPS, w różnych miejscach, porach, pogodzie, przy różnej prędkości, kierunku i różnym układzie satelitów, bo bardzo mnie interesowała różnica mojego licznika w stosunku do rzeczywistości.
Myślę, że przy takiej próbie błędy wynikające z chwilowego błędu określenia pozycji przez moduł Sirf Star III są pomijalne i znacznie istotniejszy będzie błąd paralaksy, który dla 100 km/h może wynosić spokojnie 2 km/h (czyli 2%) ze względu na grubość wskazówki i drugie 2% ze względu na różne pozycje zajmowane przeze mnie za kierownicą w czasie tych 2000 km.
Oczywiście nie chce mi się wyciągać teraz podręcznika do teorii błędów, bo studia skończyłem juz kilka lat temu i nie chcę sam siebie męczyć statystyką, ale policzę bardzo zły i mało prawdopodobny przypadek, zakładając, że na początku i końcu pomiaru wystąpił duży błąd (oba pomiary mieszczą się w skrajnych 5% najbardziej błędnych pomiarów) i błędy tych pomiarów mają przeciwne bieguny, czyli błędy się sumują.
Zakładam prędkość stałą 108 km/h = 30 m/s i czas pomiaru 1 sekundę.
Błąd każdego pomiaru to 3 m (a to błąd dla maksymalnie 5% pomiarów!!!), czyli w sumie 6 m (zakładam sumę dwóch bardzo dużych błędów), czyli przy pomiarze z uśrednieniem 1 sekundowym błąd to aż 20%, tylko to by znaczyło, zakładając oczywiście ciągłe występowanie błędów maksymalnych, że przy stałej prędkośco 108 km/h GPS powinien ciągle wahać się między 86,4 km/h a 129,6 km/h, a tak się nie dzieje....
Jaka jest szansa na utrzymywanie się takiego błędu przez cały czas?
Patrząc na wykres z artykułu - znikoma, bo wykres przejść wygląda raczej na losowy niż systematyczny, a więc kolejne odczyty pozycji dla jednego pomiaru go uśrednią.
A jak to się jeszcze uśredni w kilkunastu pomiarach?
Odpowiedź pozostawiam czytającym i czekam na ciekawą dyskusję.
_________________ Pozdrawiam, Maciek (podWawa - WPR)
Obecnie MX-5 NC '07, XC60 'Słoń 2' i wózek na zakupy (Fabia III)
Były 2*R623Si Lux '95 LPG, R827Si '93 LPG, R416 Si '99 LPG, MX-5 '92 i kilka innych nieroverków
z tą dyskusją moze byc cieżko Maćku bo chyba nie każdy zrozumie to o czym piszesz, np ja mam tylko 18 lat i nie wszystko lapie jednak zgadzam sie z tym co piszesz tak sobie mysle ze rowniez skala predkosciomierza jest na tyle dokladna aby wskazac prawidlowa predkosc...
_________________ to boost or to boost even more - that's a question
W instrukcji użytkownika twojego modelu nic nie znalazłem, dopiero przez przypadek udało mi się wygooglać tę stronę.
Navgen
gdzie jest pokazana dokładność twojego modułu GPS.
Jak widać dla warunków statycznych jest to ± 3 m w płaszczyźnie poziomej.
W warunkach dynamicznych ten błąd będzie większy, o ile konkretnie, nie wiem
No to jak już wygooglałeś instrukcję mojego modelu i tam nie było, to warto było wygooglać instrukcję samego chipset'u - chipset'y GPS w tej chwili wszyscy producenci urządzeń kupują od jednego lub dwóch dostawców i na ich stronach są dokładne dane.
I tu okazuje się, że wartości dynamiczne są znacznie lepsze niż statyczne (podejrzewam, że to właśnie kwestia uśrednień pomiarów i jakichś działań różnicowych).
A oto one:
Horizontal Position Accuracy (50% 24h static, -130 dBm):
Autonomous <2.5 m
SBAS <2.0 m
Velocity Accuracy (50% @ 30 m/s):
Speed <0.01 m/s
Heading <0.01°
Co zakładając nawet dwukrotne zwiększenie marginesu błędu (do 5 m w określeniu pozycji, tak jak w podanym przez Ciebie teście) dla prękości daje błąd 0,02 m/s przy 30 m/s, czyli 0,07%.
Mam nadzieję, że to kończy kwestię dokładności palmtopów z GPS.
Oczywiście przy przyspieszaniu i hamowaniu występują różnice wynikające z opóźnień i uśrednień stosowanych przez programy wizualizujące wyniki GPS, ale rozmawiamy tu raczej chyba o pomiarze stałej prędkości.
_________________ Pozdrawiam, Maciek (podWawa - WPR)
Obecnie MX-5 NC '07, XC60 'Słoń 2' i wózek na zakupy (Fabia III)
Były 2*R623Si Lux '95 LPG, R827Si '93 LPG, R416 Si '99 LPG, MX-5 '92 i kilka innych nieroverków
Pomógł: 3 razy Dołączył: 04 Mar 2007 Posty: 29 Skąd: szczecin
Wysłany: Nie Kwi 13, 2008 15:55
Przyglądam się tej dyspucie i czegoś tu nie rozumie, zwłaszcza zdenerwowania imć waćpana Argaila. Jeżeli prędkościomierz myli się na plus, to nie ma się czym przejmować, szkoda życia na takie błahostki. Rozumiałbym gdyby wskazania prędkościomierza były zaniżone, wówczas mamy pewność, iż dostaniemy mandat a jeżeli przyznamy do nie sprawnego prędkościomierza to i stracimy dowód rejestracyjny.
Jeszcze raz szkoda życia na takie błahostki
Pozdrawiam
Przyglądam się tej dyspucie i czegoś tu nie rozumie, zwłaszcza zdenerwowania imć waćpana Argaila.
Eee, to chyba nie było zdenerowowanie, tylko chęć poprawienia czegoś, co ewidentnie działa źle...
Nie wiem jak Ty, ale ja wolę podejmować decyzję za siebie, a nie, żeby jakiś pan w fabryce zdecydował, że jestem za głupi i trzeba mnie oszukiwać, żebym sobie krzywdy nie zrobił...
_________________ Pozdrawiam, Maciek (podWawa - WPR)
Obecnie MX-5 NC '07, XC60 'Słoń 2' i wózek na zakupy (Fabia III)
Były 2*R623Si Lux '95 LPG, R827Si '93 LPG, R416 Si '99 LPG, MX-5 '92 i kilka innych nieroverków
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum