Forum Klubu ROVERki.pl :: [PoRD] Światła przeciwmgielne
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
[PoRD] Światła przeciwmgielne
Autor Wiadomość
Mix 




Pomógł: 55 razy
Dołączył: 21 Wrz 2008
Posty: 1110
Skąd: Warszawa



Wysłany: Czw Sty 22, 2009 13:35   [PoRD] Światła przeciwmgielne

Pytam raczej z ciekawości, bo przyznam, że wczoraj na trasie zgłupiałem :wink:
Miejsce akcji: Trasa Katowicka (2 pasy w 1 kierunku), mgła - nie była strasznie gęsta, ale widoczność znacznie spadła. Włączyłem przeciwmgielne (za mną i przede mną pusto) i jechało się całkiem przyjemnie :mrgreen: Jak zacząłem doganiać i w końcu wyprzedzać kolumnę tirów, nie wiedziałem jak się zachować. Gasić czy nie? W lusterku raczej nikogo strasznie nie oślepiałem, bo lampy są nisko. 2 pasy ruchu z przeciwka przegrodzone barierą. Nikt mi nie mrygał, ani nie dawał sygnału, że robię coś nie tak. Czy z używaniem (aspekt prawny) świateł przeciwmgielnych jest tak samo jak z drogowymi (wiadomo, że podczas mgły są bezużyteczne)?
Już prawie 10 lat odkąd mam PJ, a człowiek się łapie na takich głupotach... :wink:
_________________
.: Podpis użytkownika wymaga edycji :.
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Czw Sty 22, 2009 13:35   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
maciej 
Klubowicz



Wielki Migrator


Pomógł: 196 razy
Dołączył: 18 Kwi 2002
Posty: 4535
Skąd: Warszawa

Rover 400

Wysłany: Czw Sty 22, 2009 13:43   

Temat opisany tu:
http://forum.roverki.eu/v...er=asc&start=20

Wystarczyło wpisać "przecimg*" w szukajkę wpisać. ;)

W skrócie, to przepisy PoRD są jasne:
Cytat:
Art. 30 ust. 1: Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:
1) kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:
a) włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie,
Art. 51 ust 5.: Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.


A więc nie masz obowiązku gasić gdy zbliżasz się do innych uczestników ruchu, ale możesz ich używać tylko "w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami" - jak tylko takie warunki się kończą musisz je wyłączyć.

Dodam, że często, przy BARDZO gęstej mgle, opłaca się wyłączyć światła mijania i jechać wyłącznie na pozycyjnych oraz przednichprzeciwmgłowych, ale tylko gdy widoczność spada bardzo - ja stosowałem ten wariant 3 razy w życiu, przy widoczności maksymalnie 6-8 m i jeździe 10-15 km/h (tak, wiem, że to i tak za szybko,bo nie zdążę wyhamować :( ).

Wtedy oczywiście należy użyć tylnych świateł przeciwmgłowych zgodnie z PoRD:
Cytat:
Art. 30 ust. 3: Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.

Gdzie jest jeszcze jaśniej napisane, że jak tylko warunki ustają, to należy światła NATYCHMIAST zgasić.
_________________
Pozdrawiam, Maciek (podWawa - WPR)
Obecnie MX-5 NC '07, XC60 'Słoń 2' i wózek na zakupy (Fabia III) ;)
Były 2*R623Si Lux '95 LPG, R827Si '93 LPG, R416 Si '99 LPG, MX-5 '92 i kilka innych nieroverków :)
 
 
Mix 




Pomógł: 55 razy
Dołączył: 21 Wrz 2008
Posty: 1110
Skąd: Warszawa



Wysłany: Czw Sty 22, 2009 14:07   

maciej napisał/a:
Wystarczyło wpisać "przecimg*" w szukajkę wpisać. ;)

Masz rację, chociaż nie myślałem, że ktoś pytał już o taką drobnostkę, dlatego też nawet nie przyszło mi do głowy szukać :mrgreen:

maciej napisał/a:
A więc nie masz obowiązku gasić gdy zbliżasz się do innych uczestników ruchu, ale możesz ich używać tylko "w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami" - jak tylko takie warunki się kończą musisz je wyłączyć.

Wydaje mi się, że i tak komuś to będzie przeszkadzać. Wiadomo - mgła nie występuje na jednym odcinku, tylko na kilku odcinkach (nazwijmy je tak umownie). Czyli jadąc pomiędzy tymi "odcinkami", łamię przepisy i napewno wkurzam innych kierowców :wink:

maciej napisał/a:
Art. 30 ust. 3: Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.

Przyznam, że tylnych to jeszcze nigdy nie używałem, nie licząc przypadków, kiedy mrygałem nimi jakimś Batmanom za mną, którzy jechali po zmroku bez świateł :mrgreen:

Dzięki za rozwianie wszelkich wątpliwości - oczywiście klikam zasłużone POMÓGŁ :ok:
_________________
.: Podpis użytkownika wymaga edycji :.
 
 
maciej 
Klubowicz



Wielki Migrator


Pomógł: 196 razy
Dołączył: 18 Kwi 2002
Posty: 4535
Skąd: Warszawa

Rover 400

Wysłany: Czw Sty 22, 2009 14:21   

Mixtated napisał/a:
Wydaje mi się, że i tak komuś to będzie przeszkadzać.

Tak, przeszkadza kierowcom TIRów jadących z przeciwka, zwłaszcza, gdy nawierzchnia jest mokra, bo przez to, że te światła świecą nisko, to odbijają się od wigotnego asfaltu i idealnie oślepiają kierówców ciężarówek.
Mixtated napisał/a:
Wiadomo - mgła nie występuje na jednym odcinku, tylko na kilku odcinkach (nazwijmy je tak umownie). Czyli jadąc pomiędzy tymi "odcinkami", łamię przepisy i napewno wkurzam innych kierowców :wink:

Dokładnie - "w przerwach" we mgle powinienneś je gasić za każdym razem.
Mixtated napisał/a:
Przyznam, że tylnych to jeszcze nigdy nie używałem, nie licząc przypadków, kiedy mrygałem nimi jakimś Batmanom za mną, którzy jechali po zmroku bez świateł :mrgreen:

No mi się kilka razy zdarzyło.
Szczególnie ciekawe pod tym względem są okolice doliny Padu w północnych Włoszech - tereny podmokłe, różnice temperatur między dniem i nocą - tam na autostradzie potrafi być widoczność rzędu 30 m.
_________________
Pozdrawiam, Maciek (podWawa - WPR)
Obecnie MX-5 NC '07, XC60 'Słoń 2' i wózek na zakupy (Fabia III) ;)
Były 2*R623Si Lux '95 LPG, R827Si '93 LPG, R416 Si '99 LPG, MX-5 '92 i kilka innych nieroverków :)
 
 
Mix 




Pomógł: 55 razy
Dołączył: 21 Wrz 2008
Posty: 1110
Skąd: Warszawa



Wysłany: Czw Sty 22, 2009 14:29   

maciej napisał/a:
Tak, przeszkadza kierowcom TIRów jadących z przeciwka, zwłaszcza, gdy nawierzchnia jest mokra, bo przez to, że te światła świecą nisko, to odbijają się od wigotnego asfaltu i idealnie oślepiają kierówców ciężarówek.

Zgadzam się, ale w tej konkretnej sytuacji, jak pisałem wcześniej, 2 pasy przeciwne przedzielone były barierą. Z przeciwka raziły mnie tylko światła tirów, światła osobowych zatrzymywała bariera. Podejrzewam, że moje światła też łapała barierka, więc kierowcy tirów nie byli bardzo poszkodowani. Były też momenty podczas drogi, że z wcelowaniem między białe linie był problem :smile: BTW w trasie zawsze najgorsze są dla mnie światła aut jadących z przeciwka, rozpraszające się na mojej mokrej szybie. Mgła jest uciążliwa, ale wcale nie taka straszna :lol:
_________________
.: Podpis użytkownika wymaga edycji :.
 
 
maciej 
Klubowicz



Wielki Migrator


Pomógł: 196 razy
Dołączył: 18 Kwi 2002
Posty: 4535
Skąd: Warszawa

Rover 400

Wysłany: Czw Sty 22, 2009 14:39   

Mixtated napisał/a:
Z przeciwka raziły mnie tylko światła tirów, światła osobowych zatrzymywała bariera.
Podejrzewam, że moje światła też łapała barierka, więc kierowcy tirów nie byli bardzo poszkodowani.

To jest jeden z powodów dla których barierki są na tej wysokości, a teraz na łukach dostawia się jeszcze takie pionowe "sztachety".
Zresztą nowe TIRy mają niżej światła i też nie powinny Cię razić, natomiast kierowcy ciężarówek siedzą wyżej i ich to razi.
_________________
Pozdrawiam, Maciek (podWawa - WPR)
Obecnie MX-5 NC '07, XC60 'Słoń 2' i wózek na zakupy (Fabia III) ;)
Były 2*R623Si Lux '95 LPG, R827Si '93 LPG, R416 Si '99 LPG, MX-5 '92 i kilka innych nieroverków :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Przyklejony: [PoRD] Kilka przydatnych informacji.
Alexi Prawo i ubezpieczenia 0 Pią Lis 04, 2011 10:57
Alexi
Brak nowych postów [PoRD] Pas awaryjny
MaReK Prawo i ubezpieczenia 72 Czw Lis 27, 2008 13:50
maciej
Brak nowych postów [PoRD] Kolizja
magneto Prawo i ubezpieczenia 26 Sob Lis 21, 2009 23:52
dyla_m
Brak nowych postów [PoRD] MPK - włączanie się do ruchu
drooid Prawo i ubezpieczenia 11 Nie Mar 01, 2009 19:42
mcjg
Brak nowych postów [PoRD] Zakaz zatrzymywania się
Kogo, czego i kiedy dotyczy...
wild_weasel Prawo i ubezpieczenia 4 Pon Lut 02, 2009 12:32
wild_weasel



Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink