Wysłany: Pią Wrz 04, 2009 18:46 [R75] Silnik wentylatora - jak rozebrać
Typ: CDT Rodzaj silnika: diesel Pojemnosc silnika: 2.0 Rok produkcji: wszystkie
czesc,
mam spalony wirnik wentylatora. Za pomocą forum zdobyłem taki sam wirnik i chce go wymienić. Ma ktoś pojęcie jak to rozebrać?
próbowałem wybić ośkę przez łożysko ale nie idzie. Chyba frez który jest na ośce nie przechodzi przez łożysko. żeby wybić w drugą stronę trzeba zdjąć z ośki to mocowanie wiatraka. Jak to jest przymocowane? czy ten zacisk jest dokręcony nakrętką, czy może to jest jeden element nakręcony w całości na ośkę? kierunek pracy silnika sugeruje lewy gwint... Wie ktoś jak to zdjąć ?
dzieki z góry
marek
Ostatnio zmieniony przez kasjopea Pon Lis 22, 2010 22:13, w całości zmieniany 1 raz
SPAMU¦
Wysłany: Pią Wrz 04, 2009 18:46 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
te artykuły nie mówią nic i rozbieraniu samego silnika. Ale OK, już wydobyłem wirnik.
Teraz okazało się że ten co zdobyłęm jest ciut mniejszy. Podobno jest też od diesla ale może jakaś inna wersja (dwu albo trzybiegowa mogą się tak różnić ?). czy mimo że jest ciut mniejszy (średnica taka sama) i na ośke pasuje, mogę go założyć do mojego silnika?
na zdjęciu, ten większy wirnik i obudowa są moje stare a ten mniejszy to "nowy"
Marek_75 jak tego dokonałeś Czy faktycznie można wyjąć wirnik bez jego zniszczenia
Mnie się nie udało. Jak to się robi
_________________ Wiesław B. (wawwie@wp.pl)
Poszukuję przewodów ze skrzynką przekaźników do wentylatora chłodnicy Rover 75, jeśli ktoś ma na zbyciu to chętnie odkupię.
wieslaw_b. najpierw wybiłem ośkę w stronę łożyska do oporu a potem dwoma hakami zahaczyłem wirnik za metalowe elementy. Wtedy za te haki wyszarpnalem wirnik.
[ Dodano: Sob Wrz 05, 2009 08:37 ]
teraz przypomnialem sobie ze ten zdobyty silnik (na zdjęciu mniejszy) ma oznaczenie:
772-65430-02
moj oyginalny (na zdjeciu wiekszy) ma:
772-65430-01
wiem ze benzynowe mniejsze silniki maja:
772-65430-03 chyba jeszcze mniejszy.
wiec może ten ..02 jest od diesla bez klimy albo z ręczną klimą...
chyba go założę
Pomógł: 38 razy Dołączył: 26 Lut 2007 Posty: 1182 Skąd: Przejdź do mapy
Wysłany: Sob Wrz 05, 2009 13:39
z góry sorry chłopaki za lekką zmianę tematu ale podepnę się pod problem z wentylatorem.
Więc jakieś 2 tyg temu przykręciłem osłonę silnika na blachowkrętach (dlaczego?) i dopiero pare dni temu zobaczyłem ze przez przypadek przewierciłem się do wentylatora i go zablokowałem. Przez ten czas R przejechał ~4000km ale na trasie (nie po mieście). Teraz gdy go odblokowałem coś jest z nim nie tak. Jak włącze klimę to chodzi ale cicho/wolno gdzie wcześniej chodził bardzo szybko. Po drugie na postoju czasami wyda takie "pisknięcie/szurnięcie" i nie wiem co się z nim dzieje... moze jak się włącza
W każdym razie chodzi mi o to czy ten wentylator ma jakiś bezpiecznik? Jak tak to dlaczego go nie przetopiło? Jedynie co się stało to po przyjaździe z trasy na drugi dzień przestał chodzić wentylator nadmuchu ale to siadł przekaźnik pod maską
Pomógł: 1 raz Dołączył: 23 Mar 2009 Posty: 37 Skąd: Leszno
Wysłany: Sob Wrz 05, 2009 13:57
Na pewno jest zabezpieczony bezpiecznikiem, może ktoś wsadził większy niż powinien być dlatego się nie przepalił.
Obawiam się że silnik Twojego wentylatora mógł dostać po dupi... bo próbował pracować a wkręt mu to uniemożliwiał i uzwojenie się przegrzało.
Pomógł: 38 razy Dołączył: 26 Lut 2007 Posty: 1182 Skąd: Przejdź do mapy
Wysłany: Sob Wrz 05, 2009 15:22
no właśnie... fakt, że 99,9% tej trasy to naprawdę była trasa bez zatrzymywania się i bez jazdy miejskiej. Wskazówka temp. cieczy też się nie podniosła więc on nie miał potrzeby być ciągle w ruchu ale pewnie pare prób zakręcenia zrobiły swoje
A jak myślisz - ten przekaźnik ma jakiś związek z tym czy to po prostu zbieg okoliczności
możecie mi pogratulować regeneracji wirnika w silniku. właśnie zrobiłem jazde próbną i jest ok. Założyłem ten mniejszy wirnik ze zdjęcia i wszystko działa.
Dam-Kam, ja miałem podobnie, tylko że wiatrak mi się zatrzymał w czasie pracy jak przygniotłem zderzak słupkiem na parkingu. żaden bezpiecznik nie zadziałał, poprostu sfajczyło się uzwojenie i była kupa smrodu. potem przez jakiś czas jeszcze się kręcił (dość wolno jak u Ciebie i śmierdział). dziś udało mi się wymienić wirnik na ten ciut mniejszy ze zdjęcia i śmiga... zobaczymy jak długo
Marek_75 dziękuję za wyjaśnienie i gratuluje skutecznej naprawy
_________________ Wiesław B. (wawwie@wp.pl)
Poszukuję przewodów ze skrzynką przekaźników do wentylatora chłodnicy Rover 75, jeśli ktoś ma na zbyciu to chętnie odkupię.
Pomógł: 38 razy Dołączył: 26 Lut 2007 Posty: 1182 Skąd: Przejdź do mapy
Wysłany: Pią Wrz 11, 2009 12:59
Marek_75 napisał/a:
moj oyginalny (na zdjeciu wiekszy) ma:
772-65430-01
no mój wentylator też jest wyjęty i leży u mnie na stole... i ma ten sam numer co Twój Słuchaj moge wiedzieć skąd i ile kosztowałe Cię przyjemność kupna "nowego" wentylatora
Pomógł: 38 razy Dołączył: 26 Lut 2007 Posty: 1182 Skąd: Przejdź do mapy
Wysłany: Sob Wrz 12, 2009 10:23
Marek_75, a jak rozłączyć wirnik od silnika Bo napisałeś ale nie rozumiem tą nakrętkę należy odkręcić czy wybić ośkę na której jest nakrętka Byłem dziś w mielcu u kolesia który niby bez problemu przewinąłby mi silnik ale nie daliśmy rady tego rozebrać...
[ Dodano: Sob Wrz 12, 2009 13:38 ]
dobra, poradziłem sobie. Silnik rozebrany ale jest gorzej niż myślałem... cały ten podkład gdzie są szczotki itp jest przypalony i praktycznie złamany na pół, jeden magnes jest odklejony od obudowy i połowa uzwojenia jest czarna. Chyba się szarpnę na sam silnik NEW'ke z UK
[ Dodano: Sob Wrz 12, 2009 14:04 ]
koledzy mam taki silnik http://cgi.ebay.co.uk/Rov...id=p3286.c0.m14 ale problem w tym, że do mojego idzie 4 kable (bezpośrednio z puszki siemensa) a tutaj 2 i jeszcze przez jakieś "cuś" Z tego co wyczytałem to ma pasować ale mógłby ktoś bardziej zaawansowany z języka angielskiego rzucić na ten tekst i potwierdzić
here were 2 types of motor fitted to the 75 ZT range. The new motor will fits & works perfectly in place of old type which are now obsolete.
istniały 2 rodzaje silników. Ten nowy zastępuje silnik starszego typu który jest już niedostępny.
Older type 3 speed 4 wire: (no resistor at the 2 O'clock position behind fan blades as viewed through front grill)
starszy typ 3 biegowy, 4 przewody. (bez rezystora umieszczonego na godz. 2 patrząc od strony grilla)
Later type 2 speed 2 wire: (resistor fitted behind fan blades silver block with 2 wires)
This type rarely give trouble apart from the resistor itself (see our other listings)
późniejszy tyl 2 biegowy , 2 przewody (z rezystorem na 2 godzinie za łopatami wiatraka z dwoma przewodami). W tym typie padają czesto te rezystory ktore są dostępne na osobnych jego aukcjach.
wnioskuje z tego że ten nowy silnik dwubiegowy może być włożony w miejsce starszego 3 biegowego (jak Twój i mój) ale z tym dodatkowym rezystorem, który prawdopodobnie jest włączany w obwód albo wyłączany - i tak są rozwiązane tu biegi. W twoim i moim starszym silniku do każdego biegu jest osobna kombinacja szczotek i uzwojeń.
Pomógł: 38 razy Dołączył: 26 Lut 2007 Posty: 1182 Skąd: Przejdź do mapy
Wysłany: Sob Wrz 12, 2009 16:19
to tak zrozumiałem ale przeleciałem allegro w poszukiwaniu innych wentylatorów i jest od citroena wentylator za 200zł o podobnych wymiarach (+/- 6mm) więc w poniedziałek spytam się mechanika czy zechce się pobawić z mocowaniami i chyba założę inny.
udoskonalenia w stosunku do fabrycznych rozwiązań:
1. mocowanie wentylatora już wcześniej proponowane na forum
2. łożysko zamiast dziwnej kulki która u mnie się rozsypała:
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum