Forum Klubu ROVERki.pl :: [rover all]światła mijania
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: sTERYD
Pią Lis 19, 2010 14:18
[rover all]światła mijania
Autor Wiadomość
memphisto 




Pomógł: 10 razy
Dołączył: 23 Sie 2008
Posty: 2125
Skąd: Bytom

Rover 200

Wysłany: Sob Sty 23, 2010 16:13   

posprzątane :rotfl: :mrgreen:
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Sob Sty 23, 2010 16:13   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
Jugol 



Pomógł: 116 razy
Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 2341



Wysłany: Sob Sty 23, 2010 16:29   

Legion1349 napisał/a:
iwan00 napisał/a:


Co do tego, żeby stara żarówka miała się przepalić po wymianie drugiej na nową to już totalna bzdura.
to co napisałeś to jest dopiero totalna bzdura.

iwan00 napisał/a:
Z technicznego punktu widzenia jest tak:

2. w samochodzie masz jeden akumulator i jeden przekaźnik na 2 żarówki więc możesz być pewny, że obie pracują w tych samych warunkach
bzdura do kwadratu. Nie znasz elementarnych zasad elektroniki to nie głoś herezji. Nowa żarówka ma inną (większą) rezystancję żarnika wolframowego co sprawia że na drugą (tą nie wymienianą) żarówkę płynie większy prąd (kłania się prawo ohma) co w większości przypadków prowadzi do jej przepalenia.

iwan00 napisał/a:
3. najcięższym momentem dla żarówki są tzw "stany nieustalone" czyli włączenie i wyłączenie. W tym momencie przez ułamki sekund napięcia na żarówce mogą dochodzić do kilkuset V. W tym momencie ujawniają się wszystkie wady konstrukcyjne żarówki.
kolejna bzdura, wiesz w ogóle co to są stany nieustalone? Instalacja elektryczna samochodu jest instalacją prądu stałego a nie zmiennego. Nie wiem skąd wziąłeś te kilkaset V napięcia w kilkunasto-voltowej instalacji, no chyba że masz w bagażniku jakiś ogromny kondensator :D

...za trudne dla mnie :olaboga:
 
 
Legion1349 




Pomógł: 9 razy
Dołączył: 25 Wrz 2009
Posty: 246
Skąd: Katowice

Land Rover Freelander

Wysłany: Sob Sty 23, 2010 16:35   

Jugol wniosek prosty, wymienisz jedną - prawdopodobieństwo że druga się spali jest ogromne, wymienisz komplet - masz spokój przez dłuższy czas. :razz:
_________________
Nie gore-tex, a chęć szczera, zrobi z Ciebie globtrotera!
 
 
 
Jugol 



Pomógł: 116 razy
Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 2341



Wysłany: Sob Sty 23, 2010 16:40   

Legion1349 napisał/a:
Jugol wniosek prosty, wymienisz jedną - prawdopodobieństwo że druga się spali jest ogromne, wymienisz komplet - masz spokój przez dłuższy czas. :razz:

...czylik dobrzech zrobioł :mrgreen:
 
 
Legion1349 




Pomógł: 9 razy
Dołączył: 25 Wrz 2009
Posty: 246
Skąd: Katowice

Land Rover Freelander

Wysłany: Sob Sty 23, 2010 16:46   

Jugol napisał/a:

...czylik dobrzech zrobioł :mrgreen:
Jak najbardziej :)
_________________
Nie gore-tex, a chęć szczera, zrobi z Ciebie globtrotera!
 
 
 
Perez 




Pomógł: 38 razy
Dołączył: 26 Mar 2009
Posty: 1787
Skąd: Warszawa - Centrum

Rover 600

Wysłany: Sob Sty 23, 2010 20:39   

A istnieja jakies prawidla na to, ze jak przepalila mi sie jedna to szybko przepalila sie druga, czy to przypadek?
_________________
Miałem już około 25 samochodów różnych marek i narodowości. Z Roverków to: 620i LP
G, 623Si Lux LPG, 820Ti coupe, 620Ti, teraz czas na roverkowego diesla, czyli 45 IDT...
 
 
Legion1349 




Pomógł: 9 razy
Dołączył: 25 Wrz 2009
Posty: 246
Skąd: Katowice

Land Rover Freelander

Wysłany: Sob Sty 23, 2010 21:30   

to zależy jak bardzo "zużyty" jest żarnik tej nie przepalonej żarówki która zostaje, bo stopień przepalenia żarnika ma wpływ na rezystancję żarnika, jeśli ona jest mniejsza niż rezystancja żarnika nowej żarówki to raczej niedługo pociągnie bo w końcu zwiększony prąd ją wykończy.
_________________
Nie gore-tex, a chęć szczera, zrobi z Ciebie globtrotera!
 
 
 
Jugol 



Pomógł: 116 razy
Dołączył: 05 Lis 2008
Posty: 2341



Wysłany: Sob Sty 23, 2010 21:32   

...ile to mądrych rzeczy się człek dowie , niby o takiej zwykłej żarówce :taa: :ok:
 
 
Legion1349 




Pomógł: 9 razy
Dołączył: 25 Wrz 2009
Posty: 246
Skąd: Katowice

Land Rover Freelander

Wysłany: Sob Sty 23, 2010 21:44   

hehe no to fakt :)
_________________
Nie gore-tex, a chęć szczera, zrobi z Ciebie globtrotera!
 
 
 
iwan00 



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Sie 2009
Posty: 159
Skąd: Gdynia



Wysłany: Pon Lut 08, 2010 14:02   

Legion1349 napisał/a:
iwan00 napisał/a:


Co do tego, żeby stara żarówka miała się przepalić po wymianie drugiej na nową to już totalna bzdura.
to co napisałeś to jest dopiero totalna bzdura.


OK przyjmuję wyzwanie


Legion1349 napisał/a:
iwan00 napisał/a:
Z technicznego punktu widzenia jest tak:

2. w samochodzie masz jeden akumulator i jeden przekaźnik na 2 żarówki więc możesz być pewny, że obie pracują w tych samych warunkach
bzdura do kwadratu. Nie znasz elementarnych zasad elektroniki to nie głoś herezji. Nowa żarówka ma inną (większą) rezystancję żarnika wolframowego co sprawia że na drugą (tą nie wymienianą) żarówkę płynie większy prąd (kłania się prawo ohma) co w większości przypadków prowadzi do jej przepalenia.


Idąc za twoim tokiem rozumowania przepalenie pierwszej żarówki skutkowało by natychmiastowym przepaleniem drugiej sprawnej gdyż rezystancja spalonej żarówki równa jest nieskończoności :mrgreen:

A teraz trochę teorii. na początek schemat instalacji oświetleniowej w roverku:
http://www.roverki.pl/mod...8&orderby=dateD

Rozważamy instalację świateł mijania:

Widzimy, że żarówki pracują w układzie równoległym.

A teraz trochę cyferek:

Nie znam oporu żarówki H4 ale to nie problem wiemy że żarówka ma 55W a zatem:

P=U*I
I=U/R
R=U^2/P = 144/55 =2,61Ohm

załóżmy bardzo optymistycznie, że rezystancja starej żarówki zmniejszyła się o 10% ( Wątpię że może dojść aż do takich zmian)

A więc oznaczmy :
R1 = 2.61Ohm - nowa żarówka
R2 = 2.41Ohm - stara żarówka

U= 12 V - napięcie ( w instalacji samochodu podczas jazdy panuje ponad 13V ale prowadzimy rozważania teoretyczne)

obliczmy prąd jaki płynie przez starą żarówkę gdy druga jest spalona:

I=U/R = 12/2.41= 4,98A

Obliczmy jeszcze jaki prąd płynie przez jedną żarówkę gdy w obwodzie mamy 2 stare żarówki:

w tym celu liczymy opór zastępczy:

1/Rz=1/R1+1/R1= 0,82
Rz=1,205Ohm
Iz=12/1.205=9,96A na 2 jednakowe żarówki a więc prze jedną żarówkę płynie: 4,98A

Przejdźmy teraz do sytuacji gdzie mamy jedną starą i jedną nową żarówkę:

Opór zastępczy:
1/Rz=1/R1+1/R2=0.798
Rz=1,253Ohm

Iz=12/1,25=9,576A

teraz z prawa Kirchoffa obliczmy podział prądu w obu gałęziach:

I1*R1=I2*R2 oraz Iz=I1+I2
Rozwiązując ten układ równań otrzymujemy:

I2=4,975A
I1=4,58A

Tak więc po wymianie żarówki prąd płynący przez starą żarówkę nie wzrasta a maleje o 0.005A. Dzieje się tak ponieważ wymieniając żarówkę na nową ( o większym oporze ) zwiększamy opór zastępczy całej gałęzi. ( aby to lepiej zrozumieć zalecam powrót do praw Kirchoffa ). Aby spowodować że przez żarówkę popłynie większy prąd musielibyśmy zwiększyć napięcie w układzie albo zmniejszyć opór tej konkretnej żąrówki ( wyciąć połowę żarnika)


Czyli ogólnie można przyjąć, że nic się nie zmienia. Tak mówią elementarne zasady elektroniki :idea: ( 7 klasa szkoły podstawowej o ile dobrze pamiętam)



Legion1349 napisał/a:
iwan00 napisał/a:
3. najcięższym momentem dla żarówki są tzw "stany nieustalone" czyli włączenie i wyłączenie. W tym momencie przez ułamki sekund napięcia na żarówce mogą dochodzić do kilkuset V. W tym momencie ujawniają się wszystkie wady konstrukcyjne żarówki.
kolejna bzdura, wiesz w ogóle co to są stany nieustalone? Instalacja elektryczna samochodu jest instalacją prądu stałego a nie zmiennego. Nie wiem skąd wziąłeś te kilkaset V napięcia w kilkunasto-voltowej instalacji, no chyba że masz w bagażniku jakiś ogromny kondensator :D
[/quote]

Tutaj nie będę się za mocno spierał ale z zajęć w technikum pamiętam że przy prostych obwodach RC o niewielkich wartościach R i C przy czasie dążącym do 0 wyniki napięć chwilowych były dosyć spore. Kilkaset V - strzelałem

Podsumowując, jeśli ja nie znam podstaw elektroniki, to u Ciebie krucho nawet z podstawami fizyki.

Na przyszłość dobra rada:

" Nie wiem - nie wypowiadam się.
Wydaje mi się, że wiem - upewniam się czy oby nie jestem w błędzie"

pozdrawiam
Iwan00

----------------------------------------
EDIT:

I sprawdzę jeszcze Twoją teorię ze spadkiem rezystancji starej żarówki bo wydaje mi się ona lekko naciągana. Z tego co wiem to na rezystancję wpływa długość przewodnika, przekrój oraz oporność właściwa. Jedyne co może się z czasem zmieniać to właśnie oporność właściwa ale czy w tak znaczącym stopniu??
_________________
.: Podpis użytkownika wymaga edycji :.
Ostatnio zmieniony przez iwan00 Pon Lut 08, 2010 15:57, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
mi_sza1 



Pomógł: 10 razy
Dołączył: 19 Sty 2008
Posty: 287
Skąd: Terespol



Wysłany: Pon Lut 08, 2010 14:35   

Legion1349 napisał/a:
Jugol wniosek prosty, wymienisz jedną - prawdopodobieństwo że druga się spali jest ogromne, wymienisz komplet - masz spokój przez dłuższy czas.

też zmieniałem zawsze jedną tą, która sie przepaliła; były bosma, narva jakaś z biedronki, eagle itp. nie mijął miesiąc i kolejna ta niewymieniona była spalona. Także coś w tym jest. Obecnie wymienione 2 sztuki na philips premium +30% i na razie spokój. chociaż samo swiatło nie porywa.
 
 
iwan00 



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Sie 2009
Posty: 159
Skąd: Gdynia



Wysłany: Pon Lut 08, 2010 16:03   

Znalazłem odpowiedź na pytanie odnośnie starzenia się żarówek

żarówki.com napisał/a:


Czas życia lampy żarowej (także halogenowej) ograniczony jest przez trwałość żarnika. Żarnik to drucik znajdujący się wewnątrz bańki, podgrzewający się w wyniku przepływu prądu i emitujący m.in. promieniowanie świetlne. Żarówka przestaje działać w momencie uszkodzenia żarnika - np. w wyniku działania siły (np. upadek żarówki) bądź utraty tungstenu w pewnych fragmentach żarnika. Kiedy żarówka świeci, tungsten powoli paruje z żarnika. W kontakcie z chłodną powierzchnią (najczęściej bańką żarówki) tungsten kondensuje się. Ponieważ kondensacja ta nie następuje na żarniku, ten ostatni staje się coraz cieńszy - w którymś momencie zostaje przerwany, i żarówka przestaje działać.

Żarówki halogenowe wypełnione są gazem zawierającym halogeny - odpowiedzialne za przebieg "halogenowego cyklu regeneracyjnego". Cykl ten powoduje, że odparowany z żarnika tungsten osadza się z powrotem na nim, nie na ściankach bańki żarówki. Mimo że cykl regeneracyjny znacznie wydłuża czas działania żarówki, ostatecznie (ze względu na nierównomierny rozkład tungstenu powracającego do żarnika) w którymś miejscu tungstenu będzie na tyle mało, żeby żarnik został przerwany.

Jaki jest wpływ starzenia się żarnika na prąd płynący przez żarówkę? W miarę eksploatacji żarówki, powierzchnia żarnika staje się - bądź to w wyniku parowania tungstenu, bądź jego nierównomiernego osadzania w wyniku halogenowego cyklu regeneracyjnego - porowata, czy wręcz dziurawa. Skutkiem tego jest wzrost rezystancji - co przy stałym napięciu oznacza, że prąd płynący przez żarówkę jest coraz mniejszy. Ubytek ten jest jednak tak nieznaczny, że nie ma on wpływu na działanie żarówki.


A więc w tym momencie drogi Legionie już cała Twoja teoria spisku legła w gruzach.
_________________
.: Podpis użytkownika wymaga edycji :.
 
 
apples 




Pomógł: 564 razy
Dołączył: 27 Mar 2009
Posty: 5678



Wysłany: Pon Lut 08, 2010 16:36   

Ja napiszę logicznie. :wink:

Każda żarówka ma jakiś okres używania. Ileś godzin pracy przewidzianych przez producenta. Niestety jedne palą się szybciej inne wytrzymują dłużej. Po założeniu jednej nowej czy używanej stara żarówka (nie wymieniona) i tak się spali za jakiś czas bo producent tyle dla niej tylko przewidział. Wpływ na długotrwałość maja też inne czynniki, ale to już inna bajka.
 
 
Krzysi3k 




Pomógł: 108 razy
Dołączył: 02 Sty 2009
Posty: 3067
Skąd: Warszawa

Rover 25

Wysłany: Pon Lut 08, 2010 17:28   

Ja już dość dawno wsadziłem dwie żarówki Phillips Blue Vision, niedawno mi się przepaliła pierwsza, druga wytrzymała jeszcze prawie miesiąc. Przepaliły się z tego względu, że wsadzone były równocześnie, wcześniej jak wymieniałem jedną żarówkę, druga wsadzona w zupełnie innym czasie nie przepalała się w ciągu następnych tygodni...
 
 
czapaja 



Pomógł: 9 razy
Dołączył: 25 Cze 2009
Posty: 254
Skąd: Kraków



Wysłany: Pon Lut 08, 2010 20:57   

iwan00, szacun ;)
_________________
'Mówią o mnie, że jestem wariat
ale ja to nieźle ogarniam...':P
 
 
 
przemek199 




Pomógł: 5 razy
Dołączył: 24 Mar 2009
Posty: 135
Skąd: Wołów



Wysłany: Pon Lut 08, 2010 21:23   

A ja wymienialem zarowki jakos w sierpniu na philips extreme czy cos takiego i gdzies z miesiac temu jedna sie spalila zauwazylem ale ze dojezdzalem juz do dziewczyny to mowie u niej sobie zmienie bo mam w bagazniku zapasowa...ale zatrzymalem sie jeszcze w sklepie po bro i wsiadam do auta odpalam wlanczam swiatla ta jedna zapalila sie i po sekundzie zgasla i obie sie spalily na raz praktycznie...juz bylo prawie ciemno jakos kolo 17 to na pozycyjnych pod sklep i obie kupilem wlasnie narvy plus 50 % i powiem ze swieca lepiej nic te philipsy....to ponoc na licencji philipsa albo osram nie pamietam dokladnie...zobaczymy tylko jak z zywotnoscia....pozdro!
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów [R75 1.8] światła do jazdy dzienniej
hribsatan Wszystkie (Wszystkie modele marki Rover i MG) 3 Pon Lip 13, 2015 23:02
manuel
Brak nowych postów [All] światła dzienne zamiast długich
rafalmis1 Wszystkie (Wszystkie modele marki Rover i MG) 2 Czw Paź 17, 2013 22:08
rafalmis1
Brak nowych postów [ALL] Światła do jazdy dziennej - Montaż
Traianus Wszystkie (Wszystkie modele marki Rover i MG) 71 Wto Lip 07, 2015 16:28
Mimi
Brak nowych postów [all] Rover *ZERO* ?
WildChild Wszystkie (Wszystkie modele marki Rover i MG) 7 Wto Lip 12, 2011 17:19
wild_weasel
Brak nowych postów [R ALL] Rover bez rys
Alexi Wszystkie (Wszystkie modele marki Rover i MG) 3 Nie Paź 10, 2010 17:09
sniffi



Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink