Typ: V6 Rodzaj silnika: benzyna Pojemnosc silnika: 2.5 Rok produkcji: 1999
Witam, mam dziwny problem z wentylatorem. Spróbuję po kolei opisać sytuację.
Po kupnie Roverka wentylator działał prawidłowo. Po kilku miesiącach przestał mi chodzić pierwszy bieg, został tylko drugi (dwubiegowy) i po jakimś czasie padł całkowicie (nie reagował na nic). W międzyczasie musiałem wymienić silnik i przy okazji zleciłem mechanikowi naprawę wentylatora tj. wymianę komutatora i szczotek, które sam kupiłem. Wydrukowałem mu całą procedurę wymiany. Dodam jeszcze, że dobijał klime. Po odebraniu samochodu z nowym silnikiem wentylator chodził cały czas. Bez względu na to czy jest klima włączona, czy też nie ma.
Na zgaszonym i zapalonym silniku, bez względu ciepły zimny. Włącza się od razu po zapłonie.
Dziś kolega rozebrał mi przód, aby sprawdzić wentylator i powiedział, że jeden przekaźnik nie reaguje, tylko słychać "pykanie" (pierwszy bieg). Drugi przekaźnik jest w porządku.
Próbował na sprawnym przekaźniku dwa biegi i oba chodzą. Po złożeniu do kupy oczywiście nadal pracuje non stop.
Teraz moje pytanie:
Co może być przyczyną takiego zachowania wentylatora?
SPAMU¦
Wysłany: Czw Paź 22, 2015 18:08 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
Po pierwsze przekaźnik może mieć przebicie i zwierać cały czas. Po drugie cewki przekaźników wentylatora w puszce zasilane są +12V cały czas, przekaźniki natomiast włączane są przez podanie na drugi biegun cewki masy, i może przewód sterujący od sterowania biegu gdzieś się przetarł i zwiera cały czas do masy. Możliwe że coś pokombinował fachmen jak dłubał przy tym. Musisz sprawdzić jakie napięcie i kiedy jest na cewkach. Tutaj jest foto Microsa masz taką samą puszkę https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?p=854634 zasilanie cewek żółty, sterujące masy oba niebieskie między żółtym i niebieskimi musisz mierzyć i jeszcze sprawdzić czy przekaźnik nie przewodzi cały czas mimo że nie ma napięcia +12 na cewce jeżeli tak będzie to ma przebicie i trzeba go wymienić. Jeżeli cały czas jest +12V na jednej z cewek to przewód sterujący jest przetarty do masy, albo ECM źle steruje i go cały czas załącza.
Edit. 30/10
Wspólnie z rafalmis1 i adam_26 sprawdzialiśmy wentylator (jest w porządku), ale napięcie pojawia się na kostkach przy wentylatorze zaraz po zapłonie
( wszystkie naraz biegi są aktywowane). Adam sprawdził przewody między sterownikiem silnika, a kostkami idącymi do wentylatora i okazało się, że nie ma żadnego zwarcia masy.
Jednoznacznie stwierdził, że sterownik silnika jest przyczyną. Od razu daję napięcie na wentylator. Zaznaczam, że czujnik temp. działa prawidłowo i klima wyłączona.
Dodatkowo komputer przełożony z automatu(mam skrzynie manual), pokazuje błąd od automatycznej skrzyni. Nie wiem czy to może być winowajca (podobno jeżeli zbyt wysoka temp. oleju w skrzyni automatycznej, to sterownik daje napięcie na wentylator. Tutaj nie widzi automatu i może wariuje. Nie wiem do końca co jest przyczyną)
Edit 13/11
Kupiłem zestaw do odpalenia z manuala, przełożyłem wszystko, ale wentylator nadal działa. Próbowałem odłączyć całkowicie panel klimatronika, lecz to też nie pomaga.
Dodam, że wskazania temp. cieczy prawidłowe.
aimp12, spróbuj odłączyć tzw. "trinary switch" na rurce od klimy. Teoretycznie jeśli coś z nim jest nie tak, benzynowy ECM może dostawać sygnał do włączenie wentylatora.
_________________ "Mówisz, że możesz - to możesz. Mówisz, że nie możesz - to nie możesz.
Więc sobie wybierz."
Ok, dzięki za poradę jutro spróbuje.
Zapomniałem jeszcze dodać że sygnał jest na wszystkich biegach jednocześnie !
[ Dodano: Sob Lis 14, 2015 17:12 ] wellman nic nie pomogło odpięcie. Sprawdziłem dzisiaj jeszcze raz czy nie ma zwarcia masy gdzieś po drodze od sterownika silnika do wentylatora. Wszystko jest dobrze, mimo to dalej sygnał na 3 biegi jednocześnie. Macie jakieś pomysły? Co może jeszcze dawać sygnał na wentylator? oprócz sterownika?
W benzynie wentylatorem steruje wyłącznie komputer silnika, ale w przypadku błędnego wskazania z "trinary switch" ten mógłby przecież uruchamiać wentylator.
Skoro to jednak nie to, przewody masz do sprawdzenia trzy. Niebieski, niebiesko-żółty i niebiesko-czerwony. W ECM wtyczka C0371 (piny 39, 68, 69), po drodze, w komorze silnika po stronie kierowcy zaraz przy skrzynce bezpieczników, jest rozejście wiązki C0203-C0449 i dalej do przekaźników wentylatora.
Najpierw sprawdziłbym więc tutaj. Skoro na wejściu przekaźników wentylatora odpalone są na raz wszystkie biegi to sprawdź we wtyczce C0203 (tej okrągłej) piny 1, 9 i 7 oraz ich przewody. Jeśli tu będzie tak samo, zostanie prześledzenie wiązki stąd do ECM.
_________________ "Mówisz, że możesz - to możesz. Mówisz, że nie możesz - to nie możesz.
Więc sobie wybierz."
Spytam jeszcze standardowo ... Woda w grodzi? (wiadomo taki triche jesienny okres, liście itd) i druga sprawa, ktos kiedys pisal o przetarciu wiązki pod blotnikiem, właśnie na dojściu do połączeń wentylatorów przy lewym kole za zderzakiem... No i wentylatory są chyba przez przekaźnik ten w skrzynce pod maska... Z nim wszystko ok?
Co do przetarcia to nie zauważyłem, ale w sumie nie przyglądałem się jakoś szczegółowo.
Jeżeli chodzi o przekaźnik to chyba wszystko w porządku. Problemy pojawiły się po wymianie silnika, więc pewnie jakiś przewód robi robotę.
Ze sprawdzeniem wtyczek pobawię się najprawdopodobniej w poniedziałek, zobaczymy czy porady poskutkują
Odpinaliśmy wtyczkę od ECM i na wtyczce wentylatora w nadkolu sprawdziliśmy niebieskie przewody (sterujące biegami) nie ma zwarcia do masy, napięcie do + acu też się nie pojawia w tej sytuacji więc zwarcie wiązki jest wykluczone. Masa na niebieskich przewodach sterujących w kostce nadkola pojawia się czasem po zapłonie a zawsze po odpaleniu auta od razu masa do wszystkich 3 biegów ach. Mogły by być kable jeszcze po drodze pomerdane jakoś podmienione jak ktoś grzebał w wiązce. Ale to też wykluczone bo np jak podpieliśmy autocoma i po zapłonie gdy wentylator się nie załączył mogliśmy sterować włączać/ wyłączać dowolny bieg więc to działa prawidłowo i kable z ECM na pewno są ok.
Dlatego wspólnie z adam_26 i rafalmis1 obstawialiśmy sterownik, a konkretnie błąd od automatycznej skrzyni. Niestety jak pisałem po wymianie na manual + reset kompa ten sam skutek. Spróbuję jeszcze z tymi wtyczkami się pobawić.
To znaczy tyle, że przewody nie są podmienione. Dziwne tylko, że raz to się dzieje, a innym razem nie, skoro się nie załączył po zapłonie i mogliście się pobawić wentylatorem.
Zapytam jeszcze z ciekawości, próbowaliście może "wyłączyć" wentylator z autocoma, gdy się akurat bezprawnie załączył?
Jednak bym bardzo dokładnie przyjrzał się wtyczkom, sąsiednim pinom, przewodom w wiązce. Może coś gdzieś się styka i z chwilą gdy pojawi się napięcie z zapłonu czasem "przebija" a czasem nie.
Ewentualnie można spróbować z jeszcze innym ECM, ale skoro już dwa były sprawdzane, to mało prawdopodobne, że oba mają dokładnie identyczną wadę.
_________________ "Mówisz, że możesz - to możesz. Mówisz, że nie możesz - to nie możesz.
Więc sobie wybierz."
Co do wyłączenia wentylatora to nie wiem, bo adam obsługiwał kompa, ale z własnych obserwacji zauważyłem, że jak podejdę do samochodu po krótkiej przerwie od zgaszenia silnika to na zapłonie nie pracuje.
Natomiast zaraz po zgaszeniu silnika i przekręceniu na zapłon wentylator się włączy
aimp12, moim zdaniem wina leży po stronie czujnika temperatury lub wiązki od czujnika . Przynajmniej u mnie tak jest , jeżeli wentylator pracuje na 3 biegu (na 1 pierwszym biegu tego nie ma , na 2 biegu to nie wiem ale na 3 na pewno tak jest ) po zgaszeniu silnika i włączeniu zapłonu wentylator pracuje aż do schłodzenia płynu i się wyłączy . A u Ciebie może widzi cały czas najwyższą temperaturę .
Na diagnostyce OBC i z poziomu interfejsu autocom ECT daje poprawne temperatury więc to raczej nie to. Żeby się jeszcze upewnić to mam pytanie czy ECT to dwupinowy termistor czy jeszcze daje jakieś inne sygnały??
dobra ale nikt nie nadmienił, że samochód jest z 2000r. a silnik został założony z 2004r. wraz z wiązką, a SeniorA pisał w jakimś temacie, że wiązka składa się z 2 części więc trzeba przejrzeć Rave z rocznika 2000 i 2004 roku
_________________ .: Podpis użytkownika wymaga
edycji :.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum