Forum Klubu ROVERki.pl :: [MG TF] Jak otworzyć pilota 17TN? + opis udanej modyfikacji
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
[MG TF] Jak otworzyć pilota 17TN? + opis udanej modyfikacji
Autor Wiadomość
Gites 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 08 Cze 2010
Posty: 131
Skąd: Sztokholm

MG TF

  Wysłany: Pią Kwi 08, 2011 19:51   [MG TF] Jak otworzyć pilota 17TN? + opis udanej modyfikacji
Rodzaj silnika: benzyna Pojemnosc silnika: 1.8 Rok produkcji: 2002

Cześć,
Chciałbym wykonać modyfikację zgodnie z tym opisem. Czy ktoś ma może zdjęcia otwartej już obudowy tego pilota? Chciałbym zobaczyć gdzie dokładnie są umiejscowione zatrzaski, żeby uniknąć ich połamania podczas otwierania. Dziękuję.
Dodatkowym pytaniem jest to czy ktoś wie na jakiej dokładnie częstotliwości działa ten pilot? Potrzebuję to wiedzieć, żeby obliczyć dokładną długość potrzebnej anteny. Sprawa jest o tyle skomplikowana, że moje auto przyjechało z Francji a wiadomo... co kraj to inne przepisy odnośnie zagospodarowania pasma radiowego.
Pozdrawiam,
_________________
Gites
MG TF 135 '02
Ostatnio zmieniony przez Gites Pon Maj 09, 2011 21:45, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Pią Kwi 08, 2011 19:51   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
SyntaX 



Pomógł: 93 razy
Dołączył: 16 Lis 2008
Posty: 2228
Skąd: Łódź



Wysłany: Pią Kwi 08, 2011 20:19   

Proste to jest.
Jak masz pilota to od góry tam gdzie jest uchwyt wsadź coś cienkiego płaskiego (Ja używam noża) i obudowa ładnie odejdzie, nie ma zatrzasków to jest na wcisk.
 
 
Gites 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 08 Cze 2010
Posty: 131
Skąd: Sztokholm

MG TF

Wysłany: Pią Kwi 08, 2011 20:45   

2011-04-08
Dzięki SyntaX. Tak jak napisałeś, połówki są połączone na wcisk. Faktycznie gdybym walczył śrubokrętem jak w opisie z linku, zakończyłoby się to porysowaniem krawędzi łączenia.
Jakieś przemyślenia odnośnie częstotliwości?

2011-05-09
No dobra... modyfikacja zrobiona. Nie będę otwierał nowego wątku. Wlutowałem kabelek w miejsce pokazane za zdjęciu w tym poradniku (oczywiście mowa o pilocie 17TN). Jednakowoż wlutowanej antenki nie pierdyknąłem na odwal jak pokazano na zdjęciu (sorry jeśli uraziłem czyjeś uczucia :lol: ) ale przeprowadziłem ją na drugą stronę płytki drukowanej szczeliną na jej krawędzi i tam odpowiednio ułożyłem w sposób pokazany na załączonym przeze mnie zdjęciu i przymocowałem w kilku punktach termoklejem. Wrzucenie byle jak może i by przeszło w przypadku gdyby nadajnik pilota używał mocy kilku watów... a nie miliwatów.
Po własnych przemyśleniach (krótkofalarstwo to moje hobby) doszedłem do wniosku, że zdefiniowane w poradniku "Ucinamy około 16cm" nijak się ma do tego co lubią urządzenia na pasmo UHF. Po szybkich wyliczeniach użyłem antenki o długości 17,3cm. Jeśli kogoś ciekawi skąd taka długość:

- częstotliwość pilota to 433,9*10^6 Hz
- prędkość światła 3*10^8 m/s

z tego obliczamy długość fali jaką transmituje nasz pilot:
dł.fali = 300 / 433,9 = 69,14 cm (wybaczcie szybką konwersję jednostek)

Oczywiście w pilocie nie zmieścimy 69cm drutu ale dozwolone jest skracanie do 1/2 fali lub nawet 1/4 fali. W naszym przypadku jest to właśnie 1/4 długości fali czyli 69,14 / 4 = 17,28 cm.

Z ciekawości obliczyłem na jaką częstotliwość "stroi" proponowana 16cm antenka... 300 / (0,16*4) = 468,7 MHz. Różnica wynosi "jedyne" 34,8 MHz i z tego co się orientuję tzw. niedopasowanie jest zbyt duże żeby to mogło działać. Całe szczęście że moc nadajnika w pilocie jest b.mała bo takie wstawianie anteny "na oko" mogłoby się zakończyć uszkodzeniem samego nadajnika.

Efekt wstawienia antenki 17,3 cm...
- pilot oryginalny - działa w promieniu max 1.5m od środka auta
- pilot zmodyfikowany - działa w odległości 12m licząc od tylnego zderzaka TFa. Dodam, że test przeprowadziłem w hali garażowej z niskim sufitem co pewnie i dodatkowo negatywnie wpłynęło na zasięg.

Na zakończenie pewna informacja, która być może będzie pomocna tym którym modyfikacja 17TN się nie udała. Zgodnie z tym artykułem nie wszystkie piloty 17TN pracują na częstotliwości 433,9MHz która była informacją wyjściową do obliczenia długości potrzebnej antenki. Jeśli wasze autko zostało sprowadzone z kraju w którym piloty działają na innej częstotliwości, może to być powodem dlaczego modyfikacja się wam nie udała.

Dziękuję za uwagę i sorrki za przydługawego posta ;)
_________________
Gites
MG TF 135 '02
 
 
 
slax 
Klubowicz





Pomógł: 85 razy
Dołączył: 24 Sie 2009
Posty: 2054
Skąd: Kamienica Szlachecka

Rover Coupe

Wysłany: Wto Maj 10, 2011 10:42   

A no mi własne nie zadziałała ta modyfikacja pilota która opisał Adi-mistrzu, znaczy tak po dolutowaniu drutu na rozebranej obudowie pilot faktycznie działał lepiej, bo z okna z 2 pietra otwierał/zamykał autko znakomicie, natomiast po złożeniu obudowy efekt znikł, pilot zachowywał się nawet gorzej niż bez dolutowanego drutu.Ale spróbuje Twojej modyfikacji

pozdrawiam
_________________
R220 Coupe Turbo + MGF 1.8 + MG ZS180 + MG ZT190 :D
 
 
Gites 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 08 Cze 2010
Posty: 131
Skąd: Sztokholm

MG TF

Wysłany: Wto Maj 10, 2011 11:11   

slax napisał/a:
Ale spróbuje Twojej modyfikacji
To nie jest moja modyfikacja tylko poprawka do tego czym podzielił się z nami Adi-mistrzu ;) Powodzenia i daj znać czy się udało. Widziałem w innym wątku na ogólnym technicznym że więcej ludzi ma problemy ze zwiększeniem zasięgu w 17TN.

I pamiętaj, że Twój pilot niekoniecznie musi działać na częstotliwości 433,9 MHz ... zależy skąd Twoje auto zostało sprowadzone ;)
_________________
Gites
MG TF 135 '02
 
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Wto Maj 10, 2011 13:40   

To jak ta modyfikacja faktycznie lepiej zadziała to można ją tam dopisać jako sprostowanie.

Antenkę na oko liczyłem, ale w sumie myślałem że więcej się pomyliłem :wink:
 
 
 
Gites 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 08 Cze 2010
Posty: 131
Skąd: Sztokholm

MG TF

Wysłany: Wto Maj 10, 2011 13:57   

ADI-mistrzu, tak sobie myślę że problemem może być jeszcze niewłaściwy kabelek. Napisałeś, że to może być kabelek w emalii ... wszystko ok, jeśli ktoś wie jak dokładnie taki wygląda. Jeśli nie - dla laika na zdjęciu wygląda zupełnie jak zwykła miedziana żyła. Na 120% luźne "wrzucenie" nieizolowanej żyły do środka pilota powoduje że styka się ona i krzyżuje sama ze sobą - wiadomo, działać nie będzie albo będzie od przypadku. Myślę, że zasugerowanie ludziom, żeby lutowali wyłącznie kabelki w izolacji zaradziłoby temu potencjalnemu problemowi.
_________________
Gites
MG TF 135 '02
 
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Wto Maj 10, 2011 15:00   

No to można tutaj opracować poprawiony ten artykuł.
Ja byłem uczony pisać dokumentacje techniczne, więc może stąd zakładam niektóre rzeczy że ludzie po prostu wiedzą :???:
 
 
 
Gites 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 08 Cze 2010
Posty: 131
Skąd: Sztokholm

MG TF

Wysłany: Wto Maj 10, 2011 15:26   

Wiesz... kto nie ma Twojej wiedzy to pomyśli sobie zwyczajnie po ludzku - inni dali 16cm druta i jest lepiej to jak dołożę jeszcze trochę (20cm?) to będzie jeszcze lepiej :D
_________________
Gites
MG TF 135 '02
 
 
 
Kozik 




Pomógł: 141 razy
Dołączył: 09 Lut 2007
Posty: 3306
Skąd: Sanok

MG ZS

Wysłany: Wto Maj 10, 2011 17:20   

Gites, jakiego druta zastosowałeś?
_________________
Pozdrawiam Kozik
 
 
 
Gites 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 08 Cze 2010
Posty: 131
Skąd: Sztokholm

MG TF

Wysłany: Pią Maj 20, 2011 10:00   

Zakładam że nie pytasz o długość bo tą informację umieściłem w poście wyżej.
Jak widać na fotce, użyłem drucika w izolacji. Złapałem co było pierwsze pod ręką a był to tzw. kynar czyli jednożyłowy cieniutki drut używany w elektronice do robienia połączeń. Nie wiem jaką dokładnie średnicę ma metalowa żyła ale stawiam na coś rzędu 0,2-0,25mm
Ale z tego co się orientuję, w naszym zastosowaniu akurat średnica ma pomijalne znaczenie więc raczej przypilnuj żebyś uciął odpowiednią długość ;)

[ Dodano: Pią Maj 20, 2011 11:00 ]
Panie i Panowie... wczoraj zmodyfikowałem swojego drugiego pilota, dobierając długość antenki tak samo i układając ją w ten sam sposób. Mogę potwierdzić, że działa tak samo dobrze jak pierwszy pilot.
ADI-mistrzu, myślę że teraz już z czystym sumieniem można delikatnie poprawić Twój artykuł, szczególnie w kwestii pilotów 17TN.
_________________
Gites
MG TF 135 '02
 
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Pią Maj 20, 2011 10:26   

1. Pierwsze, co musimy zrobić, to dorwać kawałek cieniutkiego drucika w izolacji. Ja osobiście użyłem drucika emaliowanego o średnicy 0.3mm, bo taki miałem pod ręką. Ale na upartego można też użyć innego cieniutkiego drucika. Ma być po prostu w izolacji, aby przypadkiem nam czegoś nie dotknął.
Ucinamy około 17.3cm, z jednego końca nożykiem zdrapujemy odrobinę izolacji i pokrywamy cyną:

....

2. Następnie rozbieramy naszego pilota (jest na zatrzaskach, wystarczy podważyć obudowę z boku) i mocujemy nasz drucik.
Można go np przykleić od płytki klejem na gorąco, lub coś podłożyć pod niego aby przypadkiem nie powstało zwarcie.

...

3. Na płytce jest malutki tranzystorek (piloty 3TXA/B). Bierzemy drucik i ostrożnie przylutowujemy do nóżki tranzystora tak, aby przypadkiem nie zlutować czegoś jeszcze.
W pozostałych pilotach należy przylutować drucik w miejscach pokazanych na zdjęciach:

...

4. Następnie Mocujemy nasz drucik na płytce pilota zwinięty np. w spiralkę.
Poniżej 2 przykłady zamocowania drucika:
(i tutaj wrzucić moje zdjęcie i Twoje).

...

5. Całość wsadzamy najpierw do tylnej części obudowy i upewniając się, że wszystko jest ok, że drucik gdzieś z boku nie wystaje i składamy całego pilota, czyli zatykamy przednią częścią (z przyciskami).
* Dodatkowo można ponownie zsynchronizować pilota z samochodem (opis na stronie już zamieszczony).

-----------------------------

Coś takiego?
 
 
 
Gites 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 08 Cze 2010
Posty: 131
Skąd: Sztokholm

MG TF

Wysłany: Pią Maj 20, 2011 11:05   

ADI-mistrzu napisał/a:
2. Następnie rozbieramy naszego pilota (jest na zatrzaskach, wystarczy podważyć obudowę z boku)
Popatrz na to co napisał SyntaX w tym wątku. Nie wiem jak inne piloty ale w moim najbezpieczniej było wsunąć ostrze noża / scyzoryka w uchwyt od góry. Kombinowanie z podważaniem z boku może się zakończyć "pokaleczeniem" plastiku. Poza tym dodałbym też info że płytka w obudowie siedzi na dwa malutkie zatrzaski, które należy odchylić na zewnątrz żeby wydobyć płytkę - wiesz, żeby nie było że ktoś zacznie szarpać na siłę i albo złamie płytkę albo ułamie wspomniane zatrzaski.
Co do samej długości antenki... dobrze by było napisać jakiś punkt na początku, który mówi coś w stylu:
"Jak mamy już płytkę w ręku, lokalizujemy rezonator SAW (zaznaczony żółtym kółkiem na zdjęciu) i odczytujemy z niego jego typ. Jeśli jest to 1207-7, 1207-5 lub 2701 to nasz pilot działa na częstotliwości 433,92 MHz i antenka o długości 17,3 cm jest właściwą."
Reszta tekstu jest gitara :)
A i może jeszcze w kwestii możliwych uszkodzeń pilota, warto by gdzieś na początku wspomnieć, że rezonatory lubią się psuć w przypadku mocnego uderzenia (upadku na twarde podłoże).
_________________
Gites
MG TF 135 '02
 
 
 
SyntaX 



Pomógł: 93 razy
Dołączył: 16 Lis 2008
Posty: 2228
Skąd: Łódź



Wysłany: Pią Maj 20, 2011 11:53   

Podpowiem jeszcze że płytkę najlepiej wyjmować podważając zatrzask delikatnie i naciskając na przyciski palcami od góry.
Praktycznie sama wychodzi wtedy :)
Ja zrobiłem jeszcze inaczej.
We freelanderze antena od alarmu jest na obudowie zegarów.
Ja dałem tam przedłużenie kabelka i ładnie podkleiłem do obudowy i efekt jest niesamowity.
 
 
slax 
Klubowicz





Pomógł: 85 razy
Dołączył: 24 Sie 2009
Posty: 2054
Skąd: Kamienica Szlachecka

Rover Coupe

Wysłany: Sob Maj 21, 2011 19:00   

Dzindybry, dziś przerobiłem swój pilot według przepisu Gitesa. Mój pilot działa teraz o niebo lepiej, teraz mogę zamykać/otwierać roverka z ~20m. Dzięki wielkie
_________________
R220 Coupe Turbo + MGF 1.8 + MG ZS180 + MG ZT190 :D
 
 
apples 




Pomógł: 564 razy
Dołączył: 27 Mar 2009
Posty: 5678



Wysłany: Sob Maj 21, 2011 20:38   

SyntaX, daj zdjęcie. W R75 jest ten sam receiver.
 
 
MB 



Dołączył: 14 Sie 2011
Posty: 17
Skąd: Polska



Wysłany: Wto Lis 01, 2011 13:21   

Przeczytałem uważnie i po "obdukcji" płytki z pilota 17TN mam pewną wątpliwość co do obliczonej długości antenki. W tym pilocie wlutowujemy się do ścieżki na płytce, która (tak przynajmniej wygląda) pełni funkcję anteny. Podana długość 17,3mm obliczona jest przy milczącym założeniu, że płytka nie ma anteny. Ta jednak ma i dolutowujemy się do anteny istniejącej. Czyli długości się sumują. Może źle kombinuję, ale końcowa długość czynnej anteny będzie sporo większa od obliczeniowej.
Pozdrawiam
Marek
 
 
IROLA 



Pomógł: 17 razy
Dołączył: 25 Lip 2009
Posty: 406
Skąd: Przemyśl



Wysłany: Wto Lis 01, 2011 16:13   

Cytat:
Oczywiście w pilocie nie zmieścimy 69cm drutu ale dozwolone jest skracanie do 1/2 fali lub nawet 1/4 fali. W naszym przypadku jest to właśnie 1/4 długości fali czyli 69,14 / 4 = 17,28 cm.


Jak wyżej pisał kol. Gites można "skrócić do 1/2 lub nawet 1/4" - czyli możliwe, że antenka w pilocie to właśnie 1/4 długości - gdy natomiast dodamy dodatkowo nasze 17,28 cm (także 1/4) da nam to 1/2 całej długości ?
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Wto Lis 01, 2011 16:40   

To co jest wewnątrz ciężko antenką nazwać, to coś w rodzaju anten montowanych w telefonach komórkowych kawałek blaszki.
 
 
 
Gites 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 08 Cze 2010
Posty: 131
Skąd: Sztokholm

MG TF

Wysłany: Wto Lis 08, 2011 15:14   

MB napisał/a:
Przeczytałem uważnie i po "obdukcji" płytki z pilota 17TN mam pewną wątpliwość co do obliczonej długości antenki. W tym pilocie wlutowujemy się do ścieżki na płytce, która (tak przynajmniej wygląda) pełni funkcję anteny. Podana długość 17,3mm obliczona jest przy milczącym założeniu, że płytka nie ma anteny. Ta jednak ma i dolutowujemy się do anteny istniejącej. Czyli długości się sumują. Może źle kombinuję, ale końcowa długość czynnej anteny będzie sporo większa od obliczeniowej.
Pozdrawiam
Marek

To prawda Marek, prawidłowym rozwiązaniem byłoby zlokalizowanie "początku" oryginalnej anteny i odłączenie jej od układu poprzez przecięcie ścieżki. Nie wgryzałem się mocno w oryginalny opis tej modyfikacji (w szczególności nie sprawdzałem miejsca gdzie dolutowujemy dodatkowy drucik) ale dla mnie wygląda to jak stworzenie układu tzw. dipola (dwa druty zasilane w środku). Ciężko jednoznacznie stwierdzić co dokładnie spłodziliśmy tą modyfikacją ale niezaprzeczalnie działa lepiej... lepiej niż oryginał i lepiej niż dolutowywanie antenki "na pałę". Wiesz... być może o sukcesie mojej wersji decyduje takie a nie inne rozmieszcznie drutu w środku pilota - to jest zwyczajnie niemożliwe do określenia w warunkach domowych.
_________________
Gites
MG TF 135 '02
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów [ALL] Samochód pokryty lodem. Jak otworzyć?
fredii Wszystkie (Wszystkie modele marki Rover i MG) 3 Pon Sty 28, 2013 01:01
hiopo
Brak nowych postów [Piloty 3TXa/B] Opis jak poprawić zasięg
ADI-mistrzu Wszystkie (Wszystkie modele marki Rover i MG) 191 Sro Mar 11, 2015 22:55
krzychunh
Brak nowych postów [R25] Zamykanie z pilota
ixtab Wszystkie (Wszystkie modele marki Rover i MG) 7 Pon Lip 09, 2012 12:39
ixtab
Brak nowych postów [R All] Sprawdzenie pilota
Krzys1757 Wszystkie (Wszystkie modele marki Rover i MG) 3 Pią Kwi 08, 2011 12:47
Wizard_gp
Brak nowych postów [R all] Reanimacja starego pilota
KKamil Wszystkie (Wszystkie modele marki Rover i MG) 4 Pon Sie 27, 2012 22:03
Harry



Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink