hehe, ja podobnie, wiele godzin szukałem i nic. no ale jak się komuś uda to super by było.
zapominając o wszelakich głosach sprzeciwu uważam, że należałoby się najpierw zapoznać z efektami projektu alt4, oszczędzi to bardzo dużo pracy. po dokładnym rozpoznaniu będzie można podjąć decyzję o kierunkach dalszego rozwoju.
mackol napisał/a:
Jakiego typu oprogramowanie napisał, jakiego typu mikrokontrolery zaprogramował?
To pozwoli ocenić szanse realizacji tego pomysłu, studiuje informatykę na Gdańskiej polibudzie
no to witam kolegę z uczelni, który rocznik?
co do oprogramowania stricte mikrokontrolerów to 68HC05K1 i cm5000 (to raczej wielofunkcyjny chip) a do tego sporo software zrobiłem, głównie linuxowego, na rodzinę AD Blackfin jak i typowe x86.
co do języka to najczęściej C, ale w asemblerze także sobie radzę
Pomógł: 564 razy Dołączył: 27 Mar 2009 Posty: 5678
Wysłany: Pią Mar 26, 2010 22:24
Teraz pytanie mając ten program, co trzeba jeszcze mieć aby połączyć się z R75?
hvil [Usunięty]
Wysłany: Pią Mar 26, 2010 22:30
apples, ja osobiscie sie elmem polaczylem z 75 ale po 2003 roku:) zczytał mi 3 błędy z silnika, odczytywał parametry w trakcie jazdy, ogólnie o silnik niema problemow, gorzej z mediami:) mam problem z szyba ale bez t4 niczym tego nie zrobie bo do bcu tylko t4 sie dobierze....przynajmniej na dotychczasowej wiedzy:)
[ Dodano: Pią Mar 26, 2010 22:30 ]
Sprostowanie małe:) ja sie w kompy nieznam:) to kolega zgredzik sie podlaczal ja tylko jechalem:)
napiszcie jaki kabel sobie najlepiej kupic i gdzie miesci sie gniazdo w rover 75
Ostatnio zmieniony przez witia24 Pią Mar 26, 2010 23:16, w całości zmieniany 3 razy
hvil [Usunięty]
Wysłany: Pią Mar 26, 2010 23:04
heheh to by na bank nie podzielil bo to by byla zyla zlota:D ale mowie wam, do 75 ale z jakims tam nowszym sterownikiem jaki jest u mnie ze diagnosta ktory podlaczal sie pod inne starsze 75 nie mogl sie do mego podpiac, silnik poszło zrobić elmem:) a jakim programem to musi sie zgredzik wypowiedzieć. mi wystarcyzlo usunelo bledy, sprawdizlo parametry i pokazalo odczyty.
Pomógł: 564 razy Dołączył: 27 Mar 2009 Posty: 5678
Wysłany: Wto Kwi 06, 2010 22:28
Czy może ktoś powiedzieć który interfejs będzie lepszy do R75 znając opis wtyków?
4 - uziemienie podwozia
5 - uziemienie układu sygnalizacyjnego
7 - ISO9141-2 K Line
8 - DS-2
W tworzeniu softu do "imitacji" T4, dobrym sposobem było by zarejestrowanie danej komunikacji między modułami (T4 a autem) i analiza przebiegu całej komunikacji.
W wielu autach komunikacja ta jest naprawdę prosta.
Z ojcem rozszyfrowaliśmy komputer zawieszenia w Range Roverze, który niby jest taki trudy itp, właśnie taką metodą.
Potrzebny był by testbook, odpowiedni rejestrator i parę osób chętnych. Potem każdą operację po kolei przeprowadzamy i rejestrujemy przebieg komunikacji. Następnie analizujemy co dokładnie się dzieje.
Sterowniki w autach są bardzo często mocno uniwersalne, szczególnie w tych "starszych" czyli 200, 400, 600 będą to proste układy.
Ważną sprawą (a często zapominaną) jest konieczność zmiany poziomów napięć między portem szeregowym (bo o takim tu widzę mowa) a złączem OBD. Do prawidłowej komunikacji z komputera mamy -12 V, które w samochodowych komputerach się nie pojawia. Dlatego często jest problem z połączeniem się aplikacją do diagnostyki ściągniętą z neta z naszym samochodem. Wystarczy mały myk z układem MAX232 i często pomaga.
Powinniśmy pogadać na elektrodzie, tam zawsze ktoś coś ciekawego wniesie, ale to dopiero gdy jakieś konkretne problemy wystąpią.
[ Dodano: Wto Kwi 06, 2010 22:49 ]
mackol napisał/a:
leszek95b napisał/a:
znam się częściowo na mikrokontrolerach, programowaniu itp.
Jako że temat z mojej branży pozwolę sobie zabrać głos
Zacznijmy od tego aby kolega sprecyzował co ma na myśli pisząc te słowa?
Jakiego typu oprogramowanie napisał, jakiego typu mikrokontrolery zaprogramował?
To pozwoli ocenić szanse realizacji tego pomysłu, studiuje informatykę na Gdańskiej polibudzie, miałem okazje programować jakieś pici atmele itp. i tym co się nie orientują powiem jedno TO JEST TRUDNE! np. taki 4bitowy pic xxx z 6 nóżkami zaprojektowany w latach 80 ma 500 stronicową dokumentację A więc wyobraźcie sobie dokumentację od takiego interfacu i jego skomplikowanie. Kolejna sprawa, zaprogramowanie jakiego kol wiek procesorka wymaga konkretnego programatora + softu którego w spożywczaku na rogu się kopić nie da. Według mnie ten wariant nie jest zbyt realny
Jeśli taki interface da się zrealizować całkowicie softowo po przez zwykłego coma to już jest trochę lepiej ale moim zdaniem bez dokumentacji i osoby która ma jakiekolwiek doświadczenie na tym polu nie da rady:/
Kolego, studiujesz informatykę na Politechnice Gdańskiej i jest dla Ciebie problemem zaprogramowanie prostego mikrokontrolera?
Nie chce mi się wierzyć, że ktoś znalazł Ci do programowania 4 bitowy kontroler...
Nikt tu nie chce tworzyć od nowa interfejsu komunikacji, lecz skorzystać z istniejącego (w samochodach również nie są wymyślane co chwila nowe, a popularny jest Boschowski CAN, którego specyfikacja jest ogólnodostępna i zwykle obsługiwana sprzętowo).
A co do programatora - są to grosze (50 zł), a oprogramowanie do mikrokontrolerów ATMEL jest darmowe (AVR Studio np.).
Więc kolego, jeśli faktycznie jesteś studentem PG, zastanów się co piszesz...
Pomógł: 564 razy Dołączył: 27 Mar 2009 Posty: 5678
Wysłany: Wto Kwi 06, 2010 23:11
Bordos objechałeś kolegę nierozumnie w jakim celu.
Ja zapytałem się teraz o sam interfejs i takiej odpowiedzi oczekiwałem. Nic w temacie nie napisałeś , a z tego co widzę to mogłeś.
Bordos objechałeś kolegę nierozumnie w jakim celu.
Ja zapytałem się teraz o sam interfejs i takiej odpowiedzi oczekiwałem. Nic w temacie nie napisałeś , a z tego co widzę to mogłeś.
Zaproponowałem sposób w jaki można by to rozgryść, czyli przeanalizować transmisję z testbooka.
Bo bez tego będzie ciężko, żeby "zgadnąć" jak odbywa się transmisja.
Konkretnych rzeczy o tych komputerach wnieść nie mogę, bo nigdy problemu wymagającego użycia komputera diagnostycznego, zatem nigdy po prostu nie grzebałem.
Opisałem jak to wyglądało w innym (analogicznym chyba) samochodzie.
A głownie chciałem zaznaczyć, że pomysł jest 100% do zrobienia, wymaga tylko czasu i dostępu do testbooka, ewentualnie budowy drobnego układu elektronicznego.
Zapytaj się Zukowatego, on mi kiedyś mówił czym można sie z 75 komunikować Hvil chyba używa ELM'a ale podobno do starszych R nie podejdzie, tylko do poliftowych modeli czy jakoś tak
_________________ to boost or to boost even more - that's a question
hvil [Usunięty]
Wysłany: Czw Kwi 08, 2010 10:11
tak, ja ze zgredzikiem używam elma:-) ale czepisz się nim tylko silnika:-) Ciekawe bajki piszą w tym nowym ogłoszeniu o elmie, nie chce mi się wierzyć że tak posunęli się do przodu:-) ale jak ktoś kupi i sprawdzi to proszę o info czy to prawda:-)
Elm daje rade z wozami ze sterownikiem 2004 rok. czyli nowszym, ja mam stare lampy ale wozik 2004 rok i wiele części mam już z poliftowego, lusterka właśnie sterownik itp.
Zgredzik 2 lata temu podłączał do swojego i mu nie wyszło elmem (25 diesel bodajże 2000 lub 2001 rok) a jak podlaczylismy mojego i działało spróbował i udało mu się swojego tez podpiąć, ale u niego jakiś sterownik jest stary coś podobno jak w audi 80 i niewiele się wozik pochwalił problemami. <o 75 mowie z autopsji o 25 tyle ile zrozumialem z tego co on mi mowil:-) wiec niekrzyczcie jak nakrecilem cos:) >
Pomógł: 564 razy Dołączył: 27 Mar 2009 Posty: 5678
Wysłany: Czw Kwi 08, 2010 19:44
To już też wiem od 1h.
Miałem możliwość przetestowania T4 na laptopie. Po zainstalowaniu aplikacji T4 pod Windowsem dodatkowo instaluje się EDIABAS 5.7.0. Jak wszyscy wiedza Rover, BMW i Omnitec wspólnie pracowali nad wspólnym interfejsem.
Dodatkowo znalazłem zainstalowane FTDI Direct Driver, CABI, donothing i w teście jest KWP 2000 oraz CAN 11 i 29bit.
Więc może to będzie lekarstwo http://www.allegro.pl/ite...ss_k_d_can.html http://www.allegro.pl/ite..._d_can_com.html
Może teraz będzie łatwiej. Nie jestem informatykiem więc mogę się tylko domyślać pewnych rzeczy, pod względem mechanicznym mogę doradzać, ale tu niestety moja wiedza kończy się na śledzeniu tego co pojawi się w sieci lub tego co znajdę w internecie
Znalazłem jeszcze że E46 ma takie samo menu sprawdzania komputera pokładowego
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum