Wysłany: Sob Kwi 28, 2018 00:51 [R75] - Problemy z automatyczną skrzynią biegów
Typ: V6 Rodzaj silnika: benzyna Pojemnosc silnika: 2.5 Rok produkcji: 1999
Witajcie,
rzadko piszę posty z problemami, bo zwykle sobie radzę Jak nie ja, to z pomocą zaprzyjaźnione dusze przyjdą. Tym razem stanąłem oko w oko z wyzwaniem, które wydawało mi się banalne. Post kieruję do wszystkich, bo każda uwaga może być cenna, jednak po cichu liczę na wypowiedź kolegi SeniorA
Pacjentem jest ROVER 75 2.5V6 177KM Automat z DUŻĄ NAVI oraz siedzeniami z PAMIĘCIĄ z 1999 roku. Auto jest po wymianie silnika i skrzyni biegów. Po tym zabiegu jeździło kilka dobrych miesięcy bez problemu (zima), aby po kilku tyś. km. od tego zabiegu zacząć świrować.
OBJAWY:
Auto zimne, jedzie bez problemu przez ok. 12-20km. Po tym czasie niezależnie od warunków na zewnątrz (ciepło, zimno, mokro, sucho) zaczynają się problemy.
1. Zmienia się rozdzielczość na wyświetlaczu LCD. Pojawiają się ikony np. niskiego poziomu spryskiwaczy, otwartych drzwi i np. informacje o średnim spalaniu na jednym ekranie, ściśnięte obok siebie Wygląda to śmiesznie i mało czytelnie. Pomaga odłączenie zasilania, zapisanie jakiejkolwiek konfiguracji w module (co jest tożsame z resetem modułu zegarów).
2. chwilę po tym, zwłaszcza przy powolnej jeździe w korku, odpuszczaniu gazu, manewrowaniu znikają z wyświetlacza dolnego BIEGI [D] itp. Zegary zachowują się tak, jakby to był samochód z manualną skrzynią. Dodatkowo zaraz po tym fakcie, opada wskazówka od temperatury wody oraz obrotomierza. Czyli informacje płynące z komputera silnika. Auto jedzie wtedy w takim trybie awaryjnym, biegi nie przełączają się. Czasami potrafi zgasnąć.
Kiedy auto do mnie przyjechało zauważyłem, że już ktoś w elektryce był. Nie był to człowiek, który zmieniał silnik/skrzynię tylko ktoś zupełnie inny mi nieznany.
Wiązka do sterownika skrzyni biegów JATCO posiadała izolację niefabryczną, a pod nią kilka przewodów z jakby wspólną masą pozbawioną izolacji z przewodu - gołe złote przewody. Coś na styl kabla stereofonicznego chinch. Te wspólne gołe przewody spotykają się i wchodzą na PIN 20 sterownika JATCO. Są one jednak do pary z przewodami idącymi do pinów 5, 24, 21. Widać to dobrze na schemacie w RAVE, jednak nie przemawia do mnie sposób łączenia tego przy sterowniku skrzyni. Kolejną rzeczą, która mnie zaniepokoiła było uszkodzenie zatrzasku na wtyczce od JATCO.
Nastęna sprawa - zaśniedziałe podstawy pinów komputera silnika. Nie same piny, tylko plastik dookoła pinu. Słabe punkty masowe. Komunikaty ze sterowników zegarów, silnika i ABS, o problemach na linii CAN. Sterownik silnika gubił sygnał CAN z zegarami oraz JATCO. Sterownik zegarów tylko sygnał z JATCO. W JATCO nie było błędów. Sterownik ABS posiadał błąd numer 28.
Osoba zmieniająca silnik wyłączyła w zegarach kontrolę trakcji, bo cały czas widniał błąd. (na skutek prawdopodobnie odpiętej wtyczki od przepustnicy)
Dodatkowo sterownik SRS (poduszki) powodował dziwne problemy komunikacyjne. Albo dało się jego diagnozować i potem już nic, albo wszystko inne i potem brak komunikacji z SRS.
DZIAŁANIA i PRÓBY ZLIKWIDOWANIA PROBLEMU:
1. Rozłączenie wszystkich modułów i zostawienie: EWS, Sterownik silnika, BCU, JATCO, ABS.
2. Podmiana modułów: EWS, STEROWNIK SILNIKA
3. Przedzwonienie przewodów linii CAN (CAN LOW i CAN HIGH) pomiędzy sterownikami JATCO, Sterownik silnika, zegary, ABS.
4. Poprawienie punktów masowych w komorze silnika oraz w kabinie
5. Spryskanie wszelkich kostek preparatem do poprawy kontaktów (zwłaszcza te od skrzyni biegów, puszek bezpieczników, sterowników silnika, ews, jatco, abs.
6. Podłączenie kostki od kontroli trakcji do przepustnicy
7. Włączenie w konfiguracji zegarów kontroli trakcji
8. Wymiana sterownika JATCO
9. Wymiana sterownika SRS
REZULTATY:
1. zniknął błąd w module ABS
2. sterownik poduszek po zakodowaniu zaczął funkcjonować poprawnie
3. WCIĄŻ AUTO GUBI BIEGI, WYŁĄCZA SIĘ SILNIK w różnych warunkach i nie ma reguły kiedy.
Skończyły mi się pomysły
_________________ Chiptuning: R25, R45, R75, 200/600 SDi, BMW (tuning, dpf serwis), VW Group (tuning, dpf serwis)
ROVER 75/ZT: diagnostyka, kodowanie, adaptacja zegarów, dodawanie kluczyków: używane piloty, nowy transponder (immo)
Kontakt: PW, 512 208 367, marek@roverki.eu
Błąd komunikacji IKE, JATCO ,ECU u mnie wystąpił raz, objawiało się to szarpnięciem, err na wyświetlaczu zamiast biegów, oczywiście tryb awaryjny skrzyni . Spryskanie elektrosolem wtyczek przy skrzyni i jak ręką odjął
Pomógł: 591 razy Dołączył: 14 Sty 2009 Posty: 4888
Wysłany: Pon Kwi 30, 2018 11:02
MaReK napisał/a:
znikają z wyświetlacza dolnego BIEGI [D] itp. Zegary zachowują się tak, jakby to był samochód z manualną skrzynią. Dodatkowo zaraz po tym fakcie, opada wskazówka od temperatury wody oraz obrotomierza.
ewidentna usterka magistrali Can
MaReK napisał/a:
Przedzwonienie przewodów linii CAN (CAN LOW i CAN HIGH)
to wg. mnie za mało , trzeba sprawdzić jej budowę , czy ktoś coś nie sztukował , wlutowywał,wycinał itd. Jeszcze sprawdziłbym czujnik temp. oleju w skrzyni czy nie przekłamuje (po odłączeniu aku pomiar rezystancji między pinami 7 i 8 wtyczki 18 pinowej okrągłej ,w temperaturze 18 st.C i 90 ) .
Błąd komunikacji IKE, JATCO ,ECU u mnie wystąpił raz, objawiało się to szarpnięciem, err na wyświetlaczu zamiast biegów, oczywiście tryb awaryjny skrzyni . Spryskanie elektrosolem wtyczek przy skrzyni i jak ręką odjął
No ale to nie jest taki sam przypadek TU nie ma ERR ani EP - znika oznakowanie z zegarów dodatkowo LCD dostaje małpiego rozumu i wszystkie komunikaty wyświetla na jednej planszy A przecież komunikaty do LCD nie idą CANem Poza tym wszystkie możliwe wtyczki spryskałem specyfikami do tego przeznaczonymi.
SeniorA napisał/a:
ewidentna usterka magistrali Can
Wszystko na to wskazuje, ale zostają w aucie moduły, które pozwalają na uruchomienie pojadzu i jazdę i dodatkowo zostają podmienione na inne. Dodatkowo wyłączenie i włączenie zapłonu załatwia sprawę. Ale zdarza się, że oprócz zaniku komunikacji auto gaśnie.
SeniorA napisał/a:
Jeszcze sprawdziłbym czujnik temp. oleju w skrzyni czy nie przekłamuje (po odłączeniu aku pomiar rezystancji między pinami 7 i 8 wtyczki 18 pinowej okrągłej ,w temperaturze 18 st.C i 90 ) .
Wiesz jaka powinna być rezystancja dla tych temperatur? Znajdę to w RAVE?
Zacząłem podejrzewać usterkę w skrzyni. Jeżdżąc na diagnostyce (AUTOCOM) i odczytując na bieżąco parametry ze sterownika skrzyni biegów JATCO, zauważyłem, że temp. nie przekracza 82C. Wszystkie parametry były okej, ale tam gdzie jest przedstawienie wyników hydrauliki w %, zaworu hamowania itp. jest 99%, 5% i 99%. To podczas jazdy w ogóle się nie zmienia. Monitorując moją skrzynię w dieslu, już przy ruszaniu pojawiają się jakieś zmiany. Tylko, że ja mam diesla on V6.
Dlaczego problem występuje tylko w korkach przy b. wolnej jeździe lub przy manewrowaniu i to tylko po rozgrzaniu? Nie wystąpił mi ani razu kiedy podłączona była diagnostyka autocom'a i przy większych prędkościach (może wtedy się chłodzi). Może właśnie czujnik temp. jest jakiś podejrzany albo coś jeszcze wewnątrz.
_________________ Chiptuning: R25, R45, R75, 200/600 SDi, BMW (tuning, dpf serwis), VW Group (tuning, dpf serwis)
ROVER 75/ZT: diagnostyka, kodowanie, adaptacja zegarów, dodawanie kluczyków: używane piloty, nowy transponder (immo)
Kontakt: PW, 512 208 367, marek@roverki.eu
dla 18 st.C 2676 om, dla 80 st.C - 330 , dla 100 st. - 190.
Dzięki. Sprawdzę to jak będę miał auto pod ręką. Bo na razie jeździ i lekarstwem na bolączki jest uruchomienie pojazdu ponowne lub odłączenie/podłączenie ponowne sterownika skrzyni biegów.
SeniorA napisał/a:
Nie myślałeś o podmianie centrum komunikacji czyli zegarów ?.
Chciałem zawrzeć jak najwięcej istotnych informacji w pierwszym poście i zapomniałem nadmienić, że wszystkie w sumie moduły odpowiedzialne za uruchomienie pojazdu oraz możlwość jazdy podmieniłem. Zegary były trzecie w kolejności po zestawie startowym oraz sterowniku JATCO. Zegary podłączyłem bez LCD, ale skonfigurowałem pod opcję automatycznej skrzyni biegów. Błąd wciąż jest.
Dodam, że wszystkie inne moduły (LSM, SRS, BCU, BM, NAVI, RADIO) odłączyłem. Nie pomyślałem jeszcze o module siedzeń (SMAC).
Nie mam aż tak dużego doświadczenia z tymi skrzyniami w naszych R (dopiero od listopada i nie wiem czy usterka w skrzyni może również powodować te przypadłości.
Gdzieś obiło mi się o oczy, że ktoś walczył długo z takim problemem. Serwis z renomą roverkową polecił mu zmianę skrzyni. Po zmianie za chwilę problem powrócił po to żeby potem jakiś przydrożny serwis elektryki samochodowej ogarnął dwa przewody i było po sprawie
Pozdrawiam,
_________________ Chiptuning: R25, R45, R75, 200/600 SDi, BMW (tuning, dpf serwis), VW Group (tuning, dpf serwis)
ROVER 75/ZT: diagnostyka, kodowanie, adaptacja zegarów, dodawanie kluczyków: używane piloty, nowy transponder (immo)
Kontakt: PW, 512 208 367, marek@roverki.eu
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum