Wysłany: Sob Mar 28, 2009 20:28 [R75] Brak mocy - turbosprężarka?
Typ: CDT Rodzaj silnika: diesel Pojemnosc silnika: 2.0 Rok produkcji: 2000
Witam,
proszę o pomoc
własnie wróciłem z 20 kilometrowej przejażdzki i w połowie drogi wjeżdzając na drogę
z pierwszeństwem (redukcja do 2 biegi) wystąpił nagły spadek mocy. Pokonałem jeszcze
10 kilometrów ale prawie z całkowitym brakiem reakcji na wciskanie pedału przyśpieszenia
tzn dociągał do prędkości ponad 100 km/h ale baaaardzo wolno.
Już ciemno ale postanowiłem zrobić mały przegląd i tak...
na wolnych obrotach i przy przyśpieszaniu silnik chodzi płynie
gdy daje na maxa trochę trzęsie silnikiem
nadal brak mocy
ale zauwazyłem też pewien objaw, który moim zdaniem nie powinien się pojawiać...chodzi o górny przewód z intercooler'a do zaworu EGR. Jak wciskam gaz to silnik zasysa
powietrze i ten przewód się spłaszcza nawet do tego stopnia że się zamyka. (edit)
Nie powinno tak być prawda? (edit)
Tym przewodem powinno iść powietrze (ze spalinami?) po ciśnieniem jakie daje turbina, tak? (edit)
Po zdjęciu przewodu troszkę się poprawiło ale i tak auto chodzi jak bez turbiny (edit)
Innym jeszcze objawem jest dym miedzy silnikiem a ścianą grodziową z dołu - więc może
zamiast do intercooler'a wszystko gdzieś tam ucieka? (edit)
Prosze o jakąś podpowiedz
Rozwiązanie: finalnie okazało się że padła turbospręzarka - powodem był brak wymiany przez poprzednich właścicieli filtra odmy olejowej - taką informacje dostałem w serwisie.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez kasjopea Sob Gru 04, 2010 01:32, w całości zmieniany 6 razy
SPAMU¦
Wysłany: Sob Mar 28, 2009 20:28 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
A co z tym przewodem chłodnicy? Jakąś wiedze techniczną mam i jestem w prawie 100% pewny że nie powinno tak być. - to nie przewód chłodnicy, to przewód z intercooler'a - edit
brt: czerwony jest zarezerwowany dla administracji forum
Ostatnio zmieniony przez Brt Pon Mar 30, 2009 14:32, w całości zmieniany 2 razy
Pomógł: 29 razy Dołączył: 20 Sie 2006 Posty: 423 Skąd: Zachodniopomorskie
Wysłany: Sob Mar 28, 2009 21:17 Re: [R75] Brak mocy - układ chłodzenia?
lkwiatos napisał/a:
ale zauwazyłem też pewien objaw, który moim zdaniem nie powinien się pojawiać...chodzi o górny przewód chłodnicy (dość duża średnica), którym zapewne płyn chłodzący
jest podawany na silnik - przy dodawaniu gazu przewód bardzo się spłaszcza i nawet
myślę że przy minimalnie większym gazie przez to spłaszczenie się zamyka
Nie powinno tak być prawda?
Pomógł: 166 razy Dołączył: 27 Mar 2007 Posty: 2965 Skąd: Sędziszów
Wysłany: Sob Mar 28, 2009 21:23
lamer, chyba masz rację, bo pisze, że podawany na silnik. A ten który wprowadza płyn do bloku jest z góry nie widoczny. Czyżby intercooler? Albo turbina. No ew. EGR, ale na ten ostatni nie mam wytłumaczenia.
No, ale dla mnie to jakoś dziwne, tak jakby turbina zamiast pchac ciągnie powietrze
To jest ten przewód zaznaczony strzałką na poniższym zdjęciu
[ Dodano: Sob Mar 28, 2009 21:39 ]
Dodam że dzis pierwszy raz od momentu zakupu Mojego Roverka bawiłem się klimą.
A dwa to że jakoś nie chce mi chłodzić ale na razie zwalam wine na filtr kabinowy
Pomógł: 29 razy Dołączył: 20 Sie 2006 Posty: 423 Skąd: Zachodniopomorskie
Wysłany: Sob Mar 28, 2009 21:41
To wąż od IC. Najwyraźniej turbina tobie nie daje ciśnienia i wąż zasysa się pod wpływem podciśnienia z silnika!
Niestety może to wskazywać na zatarcie turbiny choć możliwe są łagodniejsze scenariusze (np. dziurawy dolot do IC i zapchana sama chłodnica)...
Ostatnio zmieniony przez lamer Sob Mar 28, 2009 21:45, w całości zmieniany 2 razy
Wygląda na to jakby silnik nie miał skąd zasysać tego powietrza, tak jakby intercooler był zatkany. Zdejmij ten wąż i zobacz czy z niego leci powietrze.
Tez tak własnie teraz kombinuje.
Powietrze idzie od przodu samochodu do silnika, tak?
Rura przy dodawaniu gazu zwęża się więc intercooler bierze
powietrze tylko z tej rury czyli coś się chyba zapchało, tak?
Wąż ten jest zamocowany opaską do czegoś koło zbiorniczka
z płynem chłodzącym (do czego?) więc może coś tam się
przytkało.
I teraz mi się przypomniało że miesiąc temu miałem podobny przypadek
ale trwał tylko 2 minuty i później było dobrze.
A przypomniałem sobie o tym bo wyszedłem teraz do samochodu i dodatkowo
zauważyłem że kopci się (spaliny) z komory silnika, gdzieś od spodu.
Wtedy też tak było ale po 2 minutach wóciło wszystko do normy
A teraz dalej kiszka :-(
Pomógł: 29 razy Dołączył: 20 Sie 2006 Posty: 423 Skąd: Zachodniopomorskie
Wysłany: Sob Mar 28, 2009 22:25
lkwiatos napisał/a:
Tez tak własnie teraz kombinuje.
Powietrze idzie od przodu samochodu do silnika, tak?
Rura przy dodawaniu gazu zwęża się więc intercooler bierze
powietrze tylko z tej rury czyli coś się chyba zapchało, tak?
Wąż ten jest zamocowany opaską do czegoś koło zbiorniczka
z płynem chłodzącym (do czego?) więc może coś tam się
przytkało.
I teraz mi się przypomniało że miesiąc temu miałem podobny przypadek
ale trwał tylko 2 minuty i później było dobrze.
A przypomniałem sobie o tym bo wyszedłem teraz do samochodu i dodatkowo
zauważyłem że kopci się (spaliny) z komory silnika, gdzieś od spodu.
Wtedy też tak było ale po 2 minutach wóciło wszystko do normy
A teraz dalej kiszka :-(
Mylisz pojęcia... Intercooler nie bierze sam powietrza bo to po prostu chłodnica powietrza wpięta pomiędzy turbosprężarkę a dolot silnika. To że silnik dymi to normalny objaw przy spalaniu oleju ze zbyt małą ilością powietrza.
OK, podpowiedzcie może co to może być i od czego zacząć sprawdzać.
Jutro z samego rana zdejme obudowę silnika i będę kombinował tylko
nie wiem na co zwrócić uwagę.
Pomógł: 166 razy Dołączył: 27 Mar 2007 Posty: 2965 Skąd: Sędziszów
Wysłany: Nie Mar 29, 2009 09:35
lkwiatos, wygląda na to, że stanęła turbina. Tam musisz zajrzeć. Nic innego raczej nie wymyślimy. Przykro mi.
[ Dodano: Nie Mar 29, 2009 10:37 ]
Teeee
A nie masz zapchanego wydechu czasem? Bo jeśli kopci z komory, to przez plecionkę, a to by wskazywało, że coś trzyma spaliny nie nie napędza turbiny.
A więc dziś zdjąłem ten przewód z tej części która jest niżej na zdjęciu (w środku jest straszny syf, jest też tam jakiś czujnik - też zabrudzony) i minimalnie się poprawiło.
Dostaje więcej powietrza gdyż już przewód nie ma jak się przytkać ale powinno chyba iśc
powietrze pod ciśnieniem przez obieg jaki zaznaczyłem na zdjęciu.
Czy to świadczy już o padnietej turbinie? Samochód ma niewiele ponad 100 000 km.
A może jeszcze coś sprawdzić? Może to inna przyczyna? Tak myślę gdyż miesiąc temu
przez około 3 minuty miałem identyczne objawy a potem do tego czasu było dobrze.
Prosze o pomoc
Pozdr
[ Dodano: Nie Mar 29, 2009 10:42 ]
Co to jest za część do której wchodzi ten przewód?
Turbiny nie widać bezpośrednio po otworzeniu pokrywy?
Pomógł: 29 razy Dołączył: 20 Sie 2006 Posty: 423 Skąd: Zachodniopomorskie
Wysłany: Nie Mar 29, 2009 09:48
Strasznie zasyfiony dolot! Nie ubywa tobie oleju w silniku?
Trochę to wygląda, jakby przez turbinę były pchane spaliny... Może nieszczelność turbiny między wirnikami? Nie wiem jak jest zrealizowana recyrkulacja spalin w R75. Jeżeli są one tłoczone normalnie przez turbinę to możesz mieć jeszcze zacięty zawór recyrkulacji.
Pomógł: 166 razy Dołączył: 27 Mar 2007 Posty: 2965 Skąd: Sędziszów
Wysłany: Nie Mar 29, 2009 09:58
lamer, to jest CDT. EGR zawsze tak zasyfiony jak go nikt nigdy nie czyścił. Przeczyść EGR, ale to i tak nic nie zmieni. Turbina jest pod spodem. Pod silnikiem na kanał trzeba, żeby ją zobaczyć. Ale tak jak mówię, sprawdź, czy coś Ci nie zatkało wydechu, bo to mi tak wygląda.
No już sam nie wiem. Co by mogło zatkać wydech? Coś w katalizatorze? I jak sprawdzić czy wydech jest zapchany?
Może jeszcze zdjąć tą dolną rure i zobaczyć czy z nią jest wszystko w porządku.
A wiecie może co to jest w miejscu gdzie te rury spotykają się pod reflektorem? Może tam coś się przytkało?
Usterka powstała nagle czy więc turbina tez by mogła nagle się zepsuć?
Chyba bez kanału się nie obędzie i bez dokładnego przeglądu turbiny z zewnątrz i wszystkich
przewodów w jej obiegu.
Pomógł: 29 razy Dołączył: 20 Sie 2006 Posty: 423 Skąd: Zachodniopomorskie
Wysłany: Nie Mar 29, 2009 10:15
Rowan napisał/a:
Ale tak jak mówię, sprawdź, czy coś Ci nie zatkało wydechu, bo to mi tak wygląda.
Tylko, że przy zatkanym wydechu silnik nie wytwarzał by tak silnego podciśnienia... To "ściskanie węża" świadczy raczej o zapchanym dolocie. Tylko, że to silnik turbo - czyli powietrze normalnie nie jest ssane do silnika ale do niego wtłaczane więc dla mnie najbardziej prawdopodobny jest problem z turbiną. Trzeba się do niej dobrać i najpierw sprawdzić czy się w ogóle kręci.
Cytat:
A wiecie może co to jest w miejscu gdzie te rury spotykają się pod reflektorem?
Tam jest właśnie intercooler (chłodnica).
Żeby sprawdzić drożność IC zobaczy czy po przegazowaniu masz ciśnienie przed IC (powinien wąż puchnąć). A najlepiej go odłącz i sprawdź czy turbo dmucha.
Właśnie, jak zdjąłem przewód z EGR i do tego otworu co widać na zdjęciu przyłożyłem
dłoń to dosyć mocno przyssało mi ją do niego.
Dlatego też jak był złaozony ten przewód gumowy to go ściskało. Wygląda mi tak jakby
coś było zatkane lub uszkodzone przed wyjściem z intercoolera.
[ Dodano: Nie Mar 29, 2009 12:11 ]
OK, ten dolny wąż jeszcze dziś odłącze i sprawdze czy na intercooler dmucha.
Byłem troche nim pojeździć (bez górnego przewodu) i jest lepiej niż z przewodem
bo przewód się nie zamyka ale i tak chodzi silnik jakby nie byłu turbospręzarki.
Później otworzyłem pokrywę i zauważyłem że z otworu przy intercoller skąd ściągnałem
ten przewód delikatnie się dymi a powinno chyba dymić dosyć mocno.
Zamiast tego dosyc mocno dymi się gdzieś z dołu między silnikiem a ścianą grodziową.
Może więc właśnie tam (przy turbinie) coś się przytkało albo odłączyło i spaliny gdzieś
uciekają zamiast trafiać do.... no własnie gdzie? Do intercooler'a? Same czy z powietrzem?
Fakt jest faktem - coś gdzieś się zatkało, albo gdzieś ucieka albo turbinę szlag trafił choć
mam jeszcze nadzieje że nie
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum