Wysłany: Czw Sty 28, 2010 09:43 [R75] Jaka temperatura wody?
Typ: CDT Rodzaj silnika: diesel Pojemnosc silnika: 2.0 Rok produkcji: 2001
Witam wszystkich!
Mam pytanie odnośnie prawidłowej, optymalnej temperatury płynu chłodzącego w moim Roverku. Na forum znalazłem informacje, że jest to 90 stC. U mnie gdy wskazówka osiągnie połowę komputer wskazuje 75 stC...
Źle doczytałem?
Czy może mam problem z czujnikiem temperatury?
Pozdrawiam!
Ostatnio zmieniony przez kasjopea Sro Gru 01, 2010 23:15, w całości zmieniany 1 raz
SPAMU¦
Wysłany: Czw Sty 28, 2010 09:43 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
ja po dlugiej jezdzie 130 na liczniku autostrada wchodze w pozycje 7.0 a wniej 075 i zdziwko
komp pokazywal spalanie jak jezdzilem po miescie 7,2 a gdy przejechalem 400 kilosa autostrada 5,9 ale mysle ze zaniza o 1 litr z zeczywistym spalaniem to co w baku
i nawiem pasazera ma o 3-4 stopnie nizsza temperature od kierowcy
wczesniej jezdzilem tez bylo zimno trase do czestochowy 2x 200 kilosa i spalanie mi wychodzilo 5,5 zeczywiste to co w baku a droga czasem przez miato.
czy to moze bysc spowodowane niska temperatura na zewnatrz
niska temperatura plynu
plyn nie zmieniany miezony na stacji diagnostycznej zamarzanie do -30 stop
[ Dodano: Czw Sty 28, 2010 10:57 ]
dodam jeszce ze na nierozgzanym silniku jak dodam gazu to cos w silniku stzeli metaliczny dzwiek jak by cos sie otwieralo i to nie zawsze
Czytałem ten temat i nie jest to takie jasne i oczywiste. Ogólnie silnik dosyć dynamicznie mi się nagrzewa. Webasto sprawne, termostat również. Najdziwniejsze jest to, że gdy wskaźnik osiągnie oczekiwane położenie, komputer pokazuje zaledwie 75 stC i nie ma siły żeby temp. się podniosła (pomijam 2-3st różnice). I dodam jeszcze raz wyraźnie: wskaźnik, przy licznikach dosyć dynamicznie ustawia się w optymalnym położeniu. Jeżeli wskaźnik przy licznikach i komputer pobierają informacje z jednego czujnika to jest to co najmniej dziwne...
Dodam, że jest mi bardzo potrzebna w miarę dokładna temperatura płynu chłodzącego, więc nie pytam wyłącznie z ciekawości.
Musze wiedzieć, który wskaźnik pokazuje rzeczywistą temperaturę!
Może zegar jest uszkodzony. Ja bym zrobił test deski rodzielczej (pozycja 2 w komputerze)
Jak chcesz zweryfikować temperaturę płynu, to sprawź ją termometrem, wkładając go do zbiornika. Pewnie temperatura z zbiorniku wyruwnawczym jest troszkę niższa, ale nie sądzę aby była duża różnica. Jednak prostej weryfikacji można w ten sposób dokonać. Auto musi być rozgrzane i pracować na dużym obiegu (termostat otwarty).
Ostatnio zmieniony przez Pieta Czw Sty 28, 2010 12:09, w całości zmieniany 1 raz
Pomógł: 591 razy Dołączył: 14 Sty 2009 Posty: 4888
Wysłany: Czw Sty 28, 2010 13:16
krist napisał/a:
Czy może mam problem z czujnikiem temperatury?
jak jest uszkodzony czujnik to ECM pracuje na temperaturach domyślnych -10 st.C ( przy rozruchu na zimno ) i +80 st.C na gorąco. krist, odłącz czujnik i zobacz co pokazuje wskaźnik i komputer.
_________________ Andrzej
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez SeniorA Czw Sty 28, 2010 22:19, w całości zmieniany 1 raz
jak jest uszkodzony czujnik to ECM pracuje na temperaturach domyślnych -5 st.C ( przy rozruchu na zimno ) i +80 st.C na gorąco.
Przyznam, że nie bardzo rozumiem...
SeniorA napisał/a:
odłącz czujnik i zobacz co pokazuje wskaźnik i komputer.
Gdzie znajduje się ten czujnik?
Może jeszcze napisze po co mi to wszystko. A więc zrobiłem sobie zdalne sterowanie webastem. Dołożyłem dwa czujniki temperatury: mierzący temperaturę wewnątrz auta, oraz temperaturę płynu chłodnicy, dla lepszego i wydajniejszego sterowania piecem. Teraz nie wiem właśnie jakie wartości temperatur ustawić w moim sterowniku, aby spełniał swoje zadanie. Więc jeżeli na 100% pewne jest, że optymalna temperatura wody to ok90 stC to na ta chwilę mi to wystarczy.
Aczkolwiek problem gdzieś jest, więc zachęcam wszystkich mających jakiś pomysł do próby pomocy.
Z góry wielkie dzięki!
Pozdrawiam.
Pomógł: 591 razy Dołączył: 14 Sty 2009 Posty: 4888
Wysłany: Czw Sty 28, 2010 18:24
krist napisał/a:
SeniorA napisał/a:
jak jest uszkodzony czujnik to ECM pracuje na temperaturach domyślnych -5 st.C ( przy rozruchu na zimno ) i +80 st.C na gorąco.
Przyznam, że nie bardzo rozumiem...
to znaczy,że ECM wysyła magistralą dane do odbiorników ( także do wskażnika temp. w zegarach) takie jak by otrzymywał od sprawnego czujnika przy temperaturze silnika 80 st.C Czujnik jest z przodu głowicy .
krist napisał/a:
że optymalna temperatura wody to ok90 stC to na ta chwilę mi to wystarczy!
napiszcie jaka temperature macie na kompie ja dzis sprawdzalem na polowie wskazowka na zewnatrz 0 stopnia pozycja 7 075 nic wiecej dobilo po 5 kilosa jazda miasto webasto niedziala
wczoraj temperatura -20 do -15 gzalo sie dluzej ale 75 i nic wiecej
w obu przypadkach jak wlacze nawiew econ 21 stopnia wiatrak 2 troszke spada do 70 w korkach
napiszcie jak wskazuje wsz komp bo auto zachowuje sie ok
tylko dzis zaczelo walic z nawiewow odmarzlo wszystko czy co filtr zmienaiany
Mogę prosić o rozwinięcie?
Co do uszkodzonego czujnika. Tzn, że w takim wypadku komputer na podstawie innych danych oblicza sobie przewidywaną temperaturę wody?
W sobotę planuje instalacje sterownika. Najwyżej pomierzę zewnętrznym termometrem tą temp. I spróbuje odłączyć ten fabryczny.
Pomógł: 591 razy Dołączył: 14 Sty 2009 Posty: 4888
Wysłany: Czw Sty 28, 2010 19:38
krist napisał/a:
Co do uszkodzonego czujnika. Tzn, że w takim wypadku komputer na podstawie innych danych oblicza sobie przewidywaną temperaturę wody?
tak. Ale objawem uszkodzenia czujnika jest np.ciagła praca wentylatora , świecenie lampki ostrzegawczej i inne. Dlatego czujnik bym wykluczył bo teraz dopiero wiem dlaczego pytałeś o niego.
krist napisał/a:
SeniorA napisał/a:
wabesto pracuje na innym zakresie temperatur.
Mogę prosić o rozwinięcie?
Po osiągnięciu temp. 65 st.C, ECU zmniejsza moc grzania o połowę i w zakresie 65-54 st.C tylko dogrzewa okresowo
Na bazie tego układu, z tym że dużo bardziej rozbudowane. Będzie załączanie z pilota, sygnalizacja działania, niezależny pomiar napięcia, temp wody i wewnętrznej w kabinie.
To na razie. Jak znajdę więcej wolnego czasu planuje rozbudować układ o panel sterowania.
A czy jest chociaż cień możliwości, że ta temperatura (75 stC) jest rzeczywistą i akurat u mnie poprawną? Nie było takich "egzotycznych" modeli?
Bo kurcze jakoś to strasznie dziwne, że dwie informacje z jednego czujnika są tak rozbieżne...
Pomógł: 591 razy Dołączył: 14 Sty 2009 Posty: 4888
Wysłany: Czw Sty 28, 2010 22:31
krist napisał/a:
A czy jest chociaż cień możliwości, że ta temperatura (75 stC) jest rzeczywistą i akurat u mnie poprawną?
teoretycznie tak , bo zależy w jakich warunkach jest robiony pomiar , po za tym jest to temperatura zbliżona do 80 st.C , czyli taka ,jaką przyjmuje sterownik ECM jako optymalną przy awarii czujnika.Może być też założony termostat, który otwiera się w 83 st.C (bo były takie 88 +/- 5 ), no i trzeba uwzględnić to, że czujnik jest w okolicy dolotu a tu płyn jest chłodniejszy.
Wszystko jest jak najbardziej możliwe i prawdopodobne. Tylko nadal jakoś nie mogę zrozumieć czemu wskaźnik przy licznikach wychyla się w idealny poziom? Powodów na to, że w układzie jest za niska temperatura może być sporo, ale wskaźnik powinien chyba to pokazać.
Kurcze rozchorowałem się trochę i chyba nie dam rady jutro zejść do garażu.
Pomógł: 591 razy Dołączył: 14 Sty 2009 Posty: 4888
Wysłany: Pią Sty 29, 2010 21:50
krist napisał/a:
nadal jakoś nie mogę zrozumieć czemu wskaźnik przy licznikach wychyla się w idealny poziom?
bo praktycznie to jest wskaźnik stanu cieplnego silnika, nie ma na skali wartości temperatury. Jeśli silnik osiągnie normalną temperaturę pracy , to wskazówka ustawia się na środku skali , a jak za wysoką to przejdzie na pole czerwone i zapala się lampka ostrzegawcza. W silniku kV6 , podczas jazdy temperatura może wahać się nawet w zakresie 10 st.C, a wskazówka nawet nie drgnie na skali bo jest to normalna temperatura pracy silnika.
No i to by była wyczerpująca i jak najbardziej mnie satysfakcjonująca odpowiedź. Biorąc poprawkę na ewentualne błędy wskaźników/czujnika wychodzi, że wszystko raczej jest OK.
Dziękuje wszystkim zainteresowanym, a szczególnie oczywiście Koledze SeniorA.
Pozdrawiam wszystkich!
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum