Forum Klubu ROVERki.pl :: [Freelander] Poprawa widoczności w nocy - Legalność
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
[Freelander] Poprawa widoczności w nocy - Legalność

modyfikacja tylnych świateł -
Autor Wiadomość
win32
[Usunięty]






Wysłany: Pon Sie 31, 2009 19:48   [Freelander] Poprawa widoczności w nocy - Legalność

Witajcie :)

Pytanie głownie tyczy się kwestii prawnej. no ale od początku.

Jak wynika z konstrukcji ,( moich własnych przemyśleń i innych opinii na rozmaitych forach) widoczność w nocy tego auta z tyłu nie należy do najlepszych -Dwa małe światełka pozycyjne, umieszczone bardzo nisko...

Stąd zrodził się pomysł poprawy fabryki - opisany z resztą na kilku forach - dołożenia do świateł przeciwmgielnych dodadatkowych świateł pozycyjnych . Czyli którko mówiąc podmiany żarówki jednowłóknowej 21 W na podwójną 5/21 W.

tak to wygląda po przeróbce :




Moje pytanie tyczy się legalności takiej modyfikacji. Czy może się mnie czepić policja lub diagnosta na przeglądze ? Na logikę im lepiej mnie widać tym lepiej - no ale żyjemy w Polsce gdzie nic nie jest oczywiste :P .
podobny patent ,tyle że fabryczny ma Discovery II.
Zamierzam użyć zarówek o takich samych parametrach jak pojedyńcze światła, więc oślepiać nikogo nie będzie, a i funkcjonalność świateł p/mgłowych nie zostanie utracona.

Czy może się to wiązać z jakimiś konsekwencjami ?
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Pon Sie 31, 2009 19:48   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
SyntaX 



Pomógł: 93 razy
Dołączył: 16 Lis 2008
Posty: 2228
Skąd: Łódź



Wysłany: Pon Lis 02, 2009 15:50   

Odgrzewam kotleta :)
Czy jest na forum jakiś policjant.
Mi o mało wczoraj nie zapakował ktoś w tyłek, więc taka modyfikacja ma sens i to duży.
Ja myślałem zrobić to na zasadzie obrysówek w zderzaku.
Jednak taki pomysł jak Twój wydaje mnie się o wiele lepszy.
Tylko jak to zrobić by dobrze było.
Może jakiś elektryk magik sie wypowie i naprawdę proszę jakiegoś policjanta o zmianę.
 
 
benola 



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 84
Skąd: Kraków-Krynica



Wysłany: Pon Lis 02, 2009 16:34   

Też bym u siebie tak zrobił,ale ciekawe czy zgodne to jest z przepisami?
 
 
Brt 
mgz insz.




Pomógł: 1052 razy
Dołączył: 08 Cze 2004
Posty: 11395
Skąd: Dolny Śląsk



Wysłany: Pon Lis 02, 2009 18:29   

Ja bym te dolne w zderzaku zrobił jako przeciwmgielne a te górne przy błotnikach zrobił jako pozycje i stop (żarówki dwuwłóknowe) takiej modyfikacji nikt się nie czepi i będzie moim zdaniem dużo ładniej a przede wszystkim dużo bezpieczniej. A kierunki gdzie w freelanderze są umieszczone ?? Moim zdaniem też aż się prosi (jesli tak nie jest), żeby były w tych górnych lampach, a w zderzaku tylko cofania i p-mgielne :roll:
_________________
Pozdrawiam - Brt
Nie udzielam pomocy na priv :!: Masz problem pisz na forum :ok:
 
 
SeevS 




Pomógł: 19 razy
Dołączył: 21 Sty 2009
Posty: 285
Skąd: Poznań



Wysłany: Pon Lis 02, 2009 19:03   

Brt napisał/a:
Ja bym te dolne w zderzaku zrobił jako przeciwmgielne a te górne przy błotnikach zrobił jako pozycje i stop (żarówki dwuwłóknowe) takiej modyfikacji nikt się nie czepi i będzie moim zdaniem dużo ładniej a przede wszystkim dużo bezpieczniej. A kierunki gdzie w freelanderze są umieszczone ?? Moim zdaniem też aż się prosi (jesli tak nie jest), żeby były w tych górnych lampach, a w zderzaku tylko cofania i p-mgielne :roll:



Kierunki są w zderzaku a w górnych lampach są cofania.
 
 
win32
[Usunięty]






Wysłany: Czw Lis 05, 2009 12:00   

Ja narazie odpuściłem. Z zagranicznych for , wiem że jest problem z zamianami świateł miejscami tak jak piszesz BRT , bo p/mgłowe są sterowane przez CCU , i coś się chrzani.. a dwa jest podobno inna charakterystyka światła przez budowę lampy...

Kierunki z cofaniem zamienisz bez problemu , ale pozycja tylko dołożenie na górę wchodzi w grę
 
 
Brt 
mgz insz.




Pomógł: 1052 razy
Dołączył: 08 Cze 2004
Posty: 11395
Skąd: Dolny Śląsk



Wysłany: Czw Lis 05, 2009 15:09   

Piszę czysto wizualno-teoretycznie, bo freelkowi nigdy sie nie przyglądałem pod takim kątem ... musiałbym temat jakos dokłądniej zgłębić, pewnie jakoś by sie dało pokombinować ;) Ale ok przyjmuje argumenty ;)
_________________
Pozdrawiam - Brt
Nie udzielam pomocy na priv :!: Masz problem pisz na forum :ok:
 
 
win32
[Usunięty]






Wysłany: Czw Lis 05, 2009 18:03   

Spoko :) . ja też piszę z teorii , bo tyle wyczytałem. Na logikę to nie powinno nic się dziać, bo to tylko przełożenie żarówek i przewodów... ale temu komputerkowi coś potem nie leży , i nie włącza świateł...
 
 
sTERYD 
Klubowicz





Pomógł: 1131 razy
Dołączył: 20 Cze 2006
Posty: 10906
Skąd: ZGL / szczecin



Wysłany: Czw Lis 05, 2009 21:05   

Cytat:
§ 13. 1. Światła pojazdu powinny odpowiadać następującym warunkom ogólnym:
1) światła przeznaczone do oświetlania drogi przed pojazdem powinny być umieszczone w sposób umożliwiający łatwą regulację kierunku strumienia świetlnego;
2) osie świateł sygnalizacyjnych powinny być równoległe do płaszczyzny jezdni, osie świateł odblaskowych bocznych i pozycyjnych bocznych powinny być ponadto prostopadłe do podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu, a osie pozostałych świateł sygnalizacyjnych - równoległe do tej płaszczyzny; dopuszcza się odchylenia od powyższych kierunków nie większe niż 3°;
3) światła tego samego rodzaju powinny mieć takie same właściwości świetlne i powinny być umieszczone symetrycznie względem podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu; warunku symetrii rozmieszczenia nie stosuje się do świateł oświetlających tylną tablicę rejestracyjną oraz pojedynczych świateł cofania i przeciwmgłowych tylnych;
4) nie powinny oślepiać innych uczestników ruchu; warunku nie stosuje się do świateł drogowych;
5) światła mijania powinny dawać wyraźną granicę światła i cienia;
6) światła czerwone nie powinny być widoczne z przodu, a światła białe (żółte selektywne) - z tyłu, z wyjątkiem światła cofania oraz świateł dodatkowych przewidzianych w § 24 ust.1 pkt 8, § 25 ust. 2, § 26 ust. 3, § 27 ust. 2, § 31 ust. 1 oraz w § 32 ust. 1.
2. Połączenia elektryczne powinny zapewniać, aby:
1) światła pozycyjne przednie i tylne, światła obrysowe (jeśli pojazd jest w nie wyposażony), światła pozycyjne boczne (jeśli pojazd jest w nie wyposażony) i światła oświetlające tylną tablicę rejestracyjną mogły być włączane i wyłączane tylko jednocześnie; warunek ten nie obowiązuje, gdy światła pozycyjne pełnią funkcję świateł postojowych lub kiedy światła pozycyjne boczne migają (świecą światłem przerywanym) razem z kierunkowskazami po tej samej stronie pojazdu;
2) światła drogowe, mijania i przeciwmgłowe przednie nie mogły być włączone, jeżeli nie są włączone równocześnie światła wymienione w pkt 1; przepisu nie stosuje się do świateł drogowych lub mijania, kiedy są używane do wysyłania krótkich, przerywanych sygnałów ostrzegawczych.
3. Światła i oznakowanie odblaskowe powinny ponadto odpowiadać warunkom szczegółowym, określonym w załączniku nr 6 do rozporządzenia.

nie ma tu nic o podwójnych światłach pozycyjnych... :hm:
_________________
W przypadku obu Roverków w zasadzie mogę powiedzieć, że to spełnienie marzeń. Całe szczęście zostało jeszcze trochę do spełnienia ;)
 
 
 
rodi_ 




Pomógł: 17 razy
Dołączył: 26 Sty 2008
Posty: 635
Skąd: Cork, Sokolka

MG ZT

Wysłany: Pią Lis 06, 2009 10:33   

A mnie zastanawia pkt. 3.

"światła tego samego rodzaju powinny mieć takie same właściwości świetlne i powinny być umieszczone symetrycznie względem podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu; warunku symetrii rozmieszczenia nie stosuje się do świateł oświetlających tylną tablicę rejestracyjną oraz pojedynczych świateł cofania i przeciwmgłowych tylnych; "

Nadal bedzie zachowana symetria? Czy chodzi im o to ze musialyby byc w jednej lini pionowej?
_________________
Don't drink and drive, just smoke and fly
 
 
 
Paul 




Pomógł: 216 razy
Dołączył: 18 Lip 2002
Posty: 2535
Skąd: Leszno



Wysłany: Pią Lis 06, 2009 16:55   

sTERYD napisał/a:
nie ma tu nic o podwójnych światłach pozycyjnych...
a co z np. Espero, który ma podwójne ??
BTW jest jakiś wymóg, który muszą spełniać dublowane światła, ale tera tego nie pamiętam (określony w warunkach technicznych dopuszczenia do ruchu (czy jakoś tak :hm: ) )
 
 
sTERYD 
Klubowicz





Pomógł: 1131 razy
Dołączył: 20 Cze 2006
Posty: 10906
Skąd: ZGL / szczecin



Wysłany: Sob Lis 07, 2009 01:29   

chodzi o "właściwości świetlne", czyli po prostu moc żarówek (albo jasność świecenia jak ktoś montuje diody ;) )
rodi_, symetria rozmieszczenia, czyli po obu stronach samochodu tak samo oddalone od środka (pionowej osi symetrii pojazdu)
jest wiele pojazdów, które mają więcej niż 2 światła pozycyjne z tyłu (z przodu zresztą też ;) )
_________________
W przypadku obu Roverków w zasadzie mogę powiedzieć, że to spełnienie marzeń. Całe szczęście zostało jeszcze trochę do spełnienia ;)
 
 
 
zippermann 




Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 129
Skąd: Hajnówka



Wysłany: Pon Lis 16, 2009 10:04   

Któraś wersja Nissana ma tak fabrycznie. W zderzaku pozycja + p. mgłowe, na górze pozycja + stop. Kierunkowskazy też na górze.

BRT:
W freelanderze (jak i każdym innym samochodzie) kształt odbłyśnika i klosza ma inną charakterystykę dla świateł przeciwmgłowych i stopu. Te pierwsze świecą "mocniej", tak że hamując możesz trochę oślepiać.
Co do zamiany kierunkowskazów ze światłami cofania... światła cofania mają (zazwyczaj) biały odbłyśnik, kierunkowskazy srebrny. Jak tak zrobisz będziesz więcej widział cofając, ale spadnie efektywność kierunkowskazów.


Niemniej jednak przeróbka jaką proponujesz ma sens.

Co do ogłupiania kompa, ciężko teoretycznie gdybać, ale jakby instalacja była wykonana prawidłowo, nie powinno raczej nic się dziać.
 
 
SyntaX 



Pomógł: 93 razy
Dołączył: 16 Lis 2008
Posty: 2228
Skąd: Łódź



Wysłany: Pon Lis 16, 2009 23:10   

Ja poszedłem w trochę innym kierunku.
Do podświetlania tablicy rejestracyjnej z tyłu wstawiłem bardzo mocne białe LED'y
Wstawiłem także mocniejszą żarówkę do środkowego światła STOP'u w końcu nie świeci się on tak często więc spokojnie można tam wstawić coś mocniejszego.
Zdjąłem klosze i wyczyściłem dokładnie odbłyśniki w kierunkach.
Zastosowałem mocniejsze żarówki BOSMA.
Widać konkretną poprawę.
Dodatkowo w załamaniu zderzaka nakleiłem taką taśme odblaskową.
Wygląda jak element dekoracyjny a ma ładny odblask.
Wygląda jak czerwony paseczek.
Postaram się zrobić fotki.
 
 
zippermann 




Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 129
Skąd: Hajnówka



Wysłany: Wto Lis 17, 2009 07:46   

Czyszczenie lampek jest jak najbardziej wskazane. Wzmacniane żarówki ok, ale diody to przegięcie. Te lampki mają oświetlać tablicę, a nie drogę
 
 
win32
[Usunięty]






Wysłany: Wto Lis 17, 2009 15:02   

Czyszczenie kloszy jak najbardziej ;)

Jaką żarówkę dałeś do trzeciego stop'u ?
 
 
SyntaX 



Pomógł: 93 razy
Dołączył: 16 Lis 2008
Posty: 2228
Skąd: Łódź



Wysłany: Wto Lis 17, 2009 22:10   

Ja zastosowałem coś takiego.
http://www.allegro.pl/ite...p_kierunki.html
 
 
truten23 




Pomógł: 63 razy
Dołączył: 10 Sie 2007
Posty: 1453
Skąd: Busko-Zdrój



Wysłany: Czw Gru 10, 2009 21:40   

Sterownik migaczt Ci od tych diod nie wskasuje przepalonej żarówki? Ja chciałem takie mieć wsadzone, ale nie chciałem się bawić z wsadzaniem dodatkowej rezystancji.
_________________
>lepiej głupio zapytać, niż mądrze coś spie....lić<
 
 
 
SyntaX 



Pomógł: 93 razy
Dołączył: 16 Lis 2008
Posty: 2228
Skąd: Łódź



Wysłany: Sob Gru 26, 2009 13:28   

Nie ma problemu z wykazywaniem przepalonej żarówki.
Prawdopodobnie już w niej jest odpowiedni rezystor zastosowany.
Wyczyszczenie kloszy naprawdę dużo daje.
Najlepiej nalać tam ciepłej wody z ludwikiem i porządnie wytrzepać klosz, a potem dokładnie wysuszyć.
Bardzo dobrze sprawdza się też listwa odblaskowa którą ja nakleiłem.
Można także zastosować dające odblask ramki pod tablicę rejestracyjną.
Widziałem też pokrowce z logiem na koło zapasowe, w którym logo było odblaskowe.
Ciekawy ładny pomysł i praktyczny zarazem.
Dodatkowo mam w światłach cofania takie żarówki z bip bip ale to bardziej ze względu na bawiące się na osiedlu dzieciaki.
 
 
truten23 




Pomógł: 63 razy
Dołączył: 10 Sie 2007
Posty: 1453
Skąd: Busko-Zdrój



Wysłany: Sob Gru 26, 2009 21:13   

SyntaX napisał/a:
Prawdopodobnie już w niej jest odpowiedni rezystor zastosowany.

A mógłbyś napisać jakie dokładnie te żaróweczki zakupileś, że normalnie miga?
_________________
>lepiej głupio zapytać, niż mądrze coś spie....lić<
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów R200 poprawa wnętrza
Jago Tuning wizualny 33 Czw Gru 29, 2011 15:48
Harry
Brak nowych postów Poprawa wizualna pupci R75
brzydactwo dwururki wystajace za tlumnikiem pomozcie zmienic na ladniejsze.
Gość Tuning wizualny 45 Pią Kwi 13, 2012 18:55
Pływak
Brak nowych postów [R200 8V 97] Poprawa oświetlenia liczników
strala1 Tuning wizualny 30 Wto Kwi 20, 2010 11:30
camaro17
Brak nowych postów [Freelander] Liczniki
Bari Tuning wizualny 6 Czw Lut 26, 2009 21:42
Bari
Brak nowych postów [200/Freelander] Konwersja kluczyka na scyzoryk
MD Tuning wizualny 27 Nie Mar 23, 2014 15:29
barney79



Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink